MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / MuMeLadder 2019 [De Top 2000 van MusicMeter] #2

zoeken in:
Snob 2000 heb ik 1 keer geluisterd en toen kreeg in 1 uur 3 keer AC/DC en ook nog een AC/DC kloon. Dus dat neem ik sowieso niet serieus.

Beetje neerbuigend doen over de Snob 2000, hoe snobistisch kan je zijn?

Arbeidsdeskundige
johan de witt schreef:
(quote)

Pfff, zie nu pas hoeveel topsongs we kwijt zijn geraakt
Dat oordeel deel ik met je.

herman schreef:
Snob 2000 heb ik 1 keer geluisterd en toen kreeg in 1 uur 3 keer AC/DC en ook nog een AC/DC kloon. Dus dat neem ik sowieso niet serieus.

En Herman: wat is daar mis mee?

Helaas m'n nummer 1 van vorig jaar kwijt (Prince). Verder valt de schade mee. Nummers #7, #11, #13, #14, #15, #19, #24, #26, #27, #28 en #29 zijn loes. Ben ik verder niet al te treurig om. We hebben namelijk #KUNGFUKENNY!

Bij mij zijn de verdwenen nummers een groot gemis met vier nummers uit mijn top 10 van vorig jaar:

01. Prince - Sign O' The Times
03. Sigur Rós - Svefn-G-Englar
06. Pixies - Debaser
09. Depeche Mode - Enjoy The Silence
14. Portishead - Glory Box
18. Arcade Fire - Neighborhood #1 (Tunnels)
22. David Bowie – Life On Mars
23. Talking Heads – Once In a Lifetime
24. The Sound - Winning
26. The Beatles - Eleanor Rigby
27. Massive Attack - Unfinished Sympathy
28. The Knife - Silent Shout

De jaarlijkse traditie van een aantal nummers die ik letterlijk alleen luister rond deze tijd van het jaar rangschikken is weer begonnen. M’n lijstje is ingeleverd en ik mis de volgende nummers van vorig jaar:

3. Pixies - Debaser
4. Sigur Rós - Svefn-G-Englar
7. Arcade Fire - Neighbourhood #1 (Tunnels)
10. The Knife - Silent Shout
12. Talking Heads - Once in a Lifetime
16. Portishead - Glory Box
21. Massive Attack - Unfinished Sympathy
22. David Bowie - Life on Mars?
24. The Beatles - Eleanor Rigby
28. The Sound - Winning
29. Prince - Sign O’ the Times
31. Depeche Mode - Enjoy the Silence

.... om daarvoor terug te krijgen de nummers 3, 6, 11, 16, 20, 23, 24, 25, 28, 29, 30 en 32. Een gemiddelde exitplek van 17,25, en een gemiddelde entreeplek van 20,58 dus. Met een bottom-5 die voor 80% en een bottom-10 die voor 70% uit nieuwkomers bestaat kan ik dus niet echt zeggen dat ik tevreden ben met deze finale, al valt niet te ontkennen dat er meer verschillende muziekstijlen instaan dan in vorige jaren. Dan nu voor volgend jaar graag minder van de muziekstijlen die me niet aanstaan, en méér van degene die me wel aanstaan!

Dit is mijn tiende finalelijstje overigens, bij wie kan ik mijn cadeautje claimen?

Ten opzichte van vorig jaar mis ik veel middenmoters:

2. Portishead - Glory Box
4. David Bowie - Life On Mars?
9. Massive Attack - Unfinished Sympathy
12. Prince - Sign O' The Times
16. Depeche Mode - Enjoy The Silence
18. Talking Heads - Once In A Lifetime
19. Pixies - Debaser
20. The Beatles - Eleanor Rigby
22. The Sound - Winning
24. Sigur Rós - Svefn-G-Englar
25. The Knife - Silent Shout
27. Arcade Fire - Neighborhood #1 (Tunnels)

Er zijn er twee bijgekomen die nog tussen de onderste vijf gefrommeld moeten worden (Led Zeppelin blijft dat lot bespaard). Kendrick en Burial kunnen het gemis in de top tien enigszins goedmaken.

Eruit: (gemiddeld 17.7)

5. Massive Attack - Unfinished Sympathy
9. The Knife - Silent Shout
13. David Bowie – Life On Mars
15. Talking Heads – Once In a Lifetime
16. Prince - Sign O' The Times
17. Sigur Rós - Svefn-G-Englar
18. Pixies - Debaser
19. Portishead - Glory Box
20. Depeche Mode - Enjoy The Silence
24. Arcade Fire - Neighborhood #1 (Tunnels)
27. The Beatles - Eleanor Rigby
29. The Sound - Winning

Erin: (gemiddeld 18.8)
2, 3, 10, 15, 16, 20, 22, 24, 26, 27, 30, 31

Dit gaat voor mij een enorm andere lijst aan de top worden in vergelijking met vorig jaar. Van mijn top 12 van de 2018-editie staan nog maar 4 platen in de 2019-editie finale .

Inmiddels het finalelijstje ingediend.
Ik ben benieuwd of Rebellion, nu Tunnels ontbreekt, A Forest wat kan bedreigen. Ik had afgelopen jaren het idee dat de concurrentie uit eigen hoek dat bemoeilijkte.

cosmic kid (moderator)
Ook mijn lijstje is ingeleverd. De nummer 1 is dezelfde als die van 2013, 2015, 2016 en 2018. Hoogste nieuwe binnenkomer staat op 4 en gaat naar een oud-finalist. Daarnaast staan de nieuwe binnenkomers op 8, 13,15,19,20,21,23,26,28,30 en 31 dus gemiddeld 19,83

Het volgende is eruit: 6,8,10,16,19,20,23, 25,27,30,31 en 32. Een gemiddelde van 20,58. Beide finales doen dus weinig voor elkaar onder

Vooral het ontbreken van Neighborhood en Winning is pijnlijk. The Knife had dit jaar veel hoger in het linkerrijtje gestaan. Dit geldt ook voor Life On Mars. De rest mis ik niet echt.

4 Arcade Fire - Neighborhood #1 (Tunnels)
5 The Sound - Winning
18 Depeche Mode - Enjoy The Silence
19 The Knife - Silent Shout
20 Massive Attack - Unfinished Sympathy
21 David Bowie - Life On Mars?
22 Pixies - Debaser
23 The Beatles - Eleanor Rigby
25 Portishead - Glory Box
26 Prince - Sign O' The Times
29 Talking Heads - Once In A Lifetime
31 Sigur Rós - Svefn-G-Englar

Eruit (gemiddeld): 20,25
Erin (gemiddeld): 16,75 (3, 5, 6, 12, 13, 16, 18, 21, 23, 24, 29, 31)

Wat betreft movers & shakers: de grootste daler valt 11 plekken ten opzichte van 2018, terwijl de grootste stijger slechts 4 plekken omhoog schuift.

De 12 exitters scoorden vorig jaar gemiddeld 14,42 in mijn lijstje. De nieuwkomers 10,17. ??

Dit is er weg uit mijn lijstje van vorig jaar.

1. Sigur Rós - Svefn-G-Englar
4. David Bowie - Life On Mars?
5. Arcade Fire - Neighborhood #1 (Tunnels)
6. The Knife - Silent Shout
8. Talking Heads - Once In A Lifetime
10. Pixies - Debaser
16. Massive Attack - Unfinished Sympathy
17. Portishead - Glory Box
18. Prince - Sign O' The Times
22. The Beatles - Eleanor Rigby
31. The Sound - Winning
32. Depeche Mode - Enjoy The Silence

Maar liefst 6 top 10 nummers zijn er niet bij. Maar ook de onderste twee. Ik heb mijn nieuwe lijstje nog niet klaar, maar weet nu al dat de nieuwkomers gemiddeld aanzienlijk lager uit gaan komen dan de 12 die we niet meer terug gaan zien. Ondanks wat positieve verrassingen. Ik denk dat de meeste nummers die we vorig jaar ook al hadden gaan stijgen bij mij.

Desondanks ga ik ook weer niet te veel klagen. Dit jaar zijn er belachelijk veel van mijn nominaties binnengekomen (5 uit 7), en er is er niet een verdwenen. Een aardige berg aan hele fijne nummers gaat bovendien heel flink omhoog.

Lijstje ingestuurd. Dit zijn de nummers die weg zijn uit mijn lijstje van vorig jaar:

2. Sigur Rós - Svefn-G-Englar
7. David Bowie - Life On Mars?
10. The Beatles - Eleanor Rigby
12. Talking Heads - Once In A Lifetime
19. Arcade Fire - Neighborhood #1 (Tunnels)
21. Prince - Sign O' The Times
23. The Sound - Winning
24. Massive Attack - Unfinished Sympathy
26. Pixies - Debaser
28. Portishead - Glory Box
29. Depeche Mode - Enjoy The Silence
31. The Knife - Silent Shout

Gemiddelde: 19,33

Nieuw binnengekomen zijn: 4, 8, 14, 16, 17, 20, 23, 24, 25, 29, 30, 31

Gemiddelde: 20,08

Veel verschil tussen de twee finales zit er dus niet tussen. Een paar mooie nummers verdwenen (3x top 10, maar er komen ook twee top 10'ers voor terug. Een verwaarloosbaar verschil in de finale dus.

Mijn grootste daler stond vorig jaar nog op 5, nu op 13. Mijn grootste stijger stond daarentegen vorig jaar nog op 18 en staat nu op 5.

Een zender als kink, die ik toch altijd hoog had zitten komt met de kink 1500. We hebben het hier weleens over dat bepaalde groepen/artiesten over vertegenwoordigd zijn. In de top 100 daar:

3X foo fighters
3x arctic monkeys
3x tool
4x metallica
4x rammstein
4x nirvana
4x editors
5x radiohead
5x muse
6x pearl jam

Wat ben ik dan zeer tevreden met onze finale van 32 nummers. Ik geef toe niet ieder nummer heeft mijn stem gekregen in de voorrondes, maar dit is wel ONZE lijst.

KinkFM is (zeker) sinds de reboot voornamelijk van de blankemannenrock geloof ik. Ik vind al jaren dat we over onze lijst qua diversiteit het best aardig doen.

Ook mijn lijstje is inmiddels ingezonden. Al met al vind ik dit een meer dan fantastische finale, met een top 11 die dicht bij elkaar in de buurt zit.

T.o.v. vorig jaar zijn de volgende nummer eruitgevallen:

6. Portishead - Glory Box
7. The Sound - Winning
8. Pixies - Debaser
10. Depeche Mode - Enjoy The Silence
13. Talking Heads - Once In A Lifetime
14. Arcade Fire - Neighborhood #1 (Tunnels)
15. Massive Attack - Unfinished Sympathy
24. David Bowie - Life On Mars?
25. Prince - Sign O' The Times
26. Sigur Rós - Svefn-G-Englar
27. The Knife - Silent Shout

Gemiddelde: 16,42

Binnengekomen zijn: 2, 4, 5, 6, 7, 11, 13, 14, 17, 20, 22, 29

Gemiddelde: 12,50

Een relatief groot verschil, op het eerste oog. Wat betreft stijgers/dalers: de twee grootste dalers in mijn lijst dalen allebei 6 plekken. Mijn grootste stijger is er daarentegen juist 6 plaatsen op vooruitgegaan. Hiermee knokt deze plaat zich uit de bottom 5.

Lijstje ingeleverd. Veel nieuwe nummers zitten vrij ver naar onderen en dat zorgt ervoor dat veel blijvers stijgen. De snelste gaat maar liefst 9 plekken omhoog. Er daalt maar 1 finalist. En dan ook maar 1 plaats. Ik heb een nummer op 1 dat ik daar nog nooit had staan. Er stond ook twee keer een ex-nummer 1 van me in de finale, maar die staan dit jaar niet op de hoogste plek.

De verdwenen nummers van vorig jaar stonden dus op:
1, 4, 5, 6, 8, 10, 16, 17, 18, 22, 31, 32
De nieuwe nummers zijn uitgekomen op:
7, 8, 11, 13, 17, 18, 20, 25, 28, 30, 31, 32

Oud gemiddeld: 14,16667
Nieuw gemiddeld: 20,0000

Finale is dit jaar gevoelig minder mijn smaak. Maar wel behoorlijk gevarieerd. Dat is ook wat waard.

Ik heb op een jaar na (2009) elk jaar een finalelijstje ingeleverd. Mijn nummer 1 van dit jaar is mijn zesde en voor het eerst sinds 2013 een nummer dat daar nog nooit stond. Mijn nummer 32 stond daar ook nooit eerder en is ook de zesde. En die is voor het eerst sinds 2015 nieuw. Nou moest ik ook een nieuwe, want geen enkele van mijn oude nummers 32 (2 nummers van The Doors en verder Muse, Pink Floyd en Depeche Mode) heeft dit jaar de finale gehaald.

De verdwenen nummers:

1. Sigur Rós - Svefn-G-Englar
2. Massive Attack - Unfinished Sympathy
6. David Bowie - Life On Mars?
11. Portishead - Glory Box
13. Depeche Mode - Enjoy The Silence
14. Arcade Fire - Neighborhood #1 (Tunnels)
15. Prince - Sign O' The Times
18. Talking Heads - Once In A Lifetime
20. The Knife - Silent Shout
31. The Sound - Winning
32. Pixies - Debaser

Gemiddeld: 15,42

De nieuwe komen binnen op: 5, 7, 10, 14, 15, 16, 19, 23, 27, 28, 31, 32.

Gemiddeld: 18,92

Voor mij dus een mindere finale dan vorig jaar. Hardste stijger vinden we dit jaar op 21 en in de top 10 stijgen 2 nummers 3 plaatsen. Slechts 2 zittenblijvers en die vinden we in de bottom 5.

Volgend jaar mag van mij het gehele rechterrijtje wel verdwijnen.

Joren999 schreef:
KinkFM is (zeker) sinds de reboot voornamelijk van de blankemannenrock geloof ik. Ik vind al jaren dat we over onze lijst qua diversiteit het best aardig doen.

Wat heet. Nul vrouwelijke artiesten in hun Top 100, doen wij toch stukken beter met o.a. Kate, Nina, Lana, Donna, Sinéad, Stevie, Karin, Régine, Elizabeth en Shara

Voor mij is het denk ik net iets minder geworden. Had ik vorig jaar een verhouding van 15 ja, 7 mwah en 10 bah, nu is dat ongeveer 13-7-12.
Dan is het wel zo dat ik de nummer 3 inlever en een nummer 2 terugkrijg, 7 en 8 inlever en 5 en 7 terug maar ook 30 en 32 inlever en als laagste een nummer 29 terug. Dus is het toch vooral de middenmoot die gemiddeld minder is voor mij.

Ben al de nummers aan het beluisteren die ik niet ken of niet goed genoeg. Het wordt dringen onderin, that's for sure .

Momenteel 42 finale lijstjes ontvangen.

Casartelli (moderator)
El Ninjo, de link naar Sigur Rós was dood. Deze doet het wel:

Sigur Rós - Untitled #8

Casartelli (moderator)
Ingeleverd. Ik moet het dit jaar stellen zonder:

1 Depeche Mode - Enjoy The Silence
5 Massive Attack - Unfinished Sympathy
10 The Knife - Silent Shout
13 Talking Heads - Once In A Lifetime
19 The Sound - Winning
20 The Beatles - Eleanor Rigby
21 Portishead - Glory Box
22 Prince - Sign O' The Times
24 David Bowie - Life On Mars?
27 Arcade Fire - Neighborhood #1 (Tunnels)
28 Sigur Rós - Svefn-G-Englar
32 Pixies - Debaser

Daar zijn nieuwe nummers 1, 3, 4, 6, 10, 11, 17, 21, 25, 26, 29 en 30 voor teruggekomen. Per saldo dus een behoorlijke vooruitgang. Tel daarbij op dat een aantal oudgedienden beter beviel dan voorheen (men zou mij nu een stockholmsyndroom kunnen aanwrijven, maar zo gegijzeld door de MML ben ik nu ook weer niet) en ik geloof dat ik uitkom op de beste finale ooit. Dat het ook een diverser plaatje is dan ooit, laat zich moeilijk kwantificeren, maar ik geloof niet dat iemand dat echt wil aanvechten. Er is altijd ruimte voor meer topmateriaal (9 en hoger), maar het kan er al met al prima mee door dit jaar.

Voor de scorebordjournalistiek:
Gemiddeld cijfer: 7,7 (2018: 7,4 - 2017: 7,6 - 2016: 7,5 - 2015: 7,6 - 2014: 7,6 - 2013: 7,2 - 2012: 7,0 - 2011: 6,5)
Witte Trui: volgt nog (2018: 7,2 - 2014: 7,0)
Nederlandstalige ladder 2014: 8,1
Prog ladder 9,0 (2017: 8,8 - 2016: 8,9 - 2015: 8,9)

Ik ben nog steeds aan het dubben over mijn lijstje. Het framework staat wel, maar een aantal nummers kunnen nog een plekje verschuiven.
Opvallend: ondanks mijn originele antipathie tegen Love Will Tear Us Apart is het nu niet zeker dat deze onderaan staat, het kwartje begint te vallen en het nummer heeft nu geduchte concurrentie van Child in Time en De Clown.

Onweerwolf
Casartelli schreef:
(men zou mij nu een stockholmsyndroom kunnen aanwrijven, maar zo gegijzeld door de MML ben ik nu ook weer niet)

Ik heb hier best wel eens last van.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:32 uur

geplaatst: vandaag om 04:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.