Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2020
zoeken in:
0
Arbeidsdeskundige
geplaatst: 22 augustus 2020, 17:23 uur
Als iemand anders het antwoord op mijn zojuist aan Geert gesteld vraag weet, nodig ik diegene van harte uit dit hier te vermelden. Ik wacht tot die tijd met vooruitwerken.
2
geplaatst: 22 augustus 2020, 17:34 uur
Arbeidsdeskundige schreef:
Kloppen de volgende eerder door jou geplaatste ladders nu ook niet meer? In dat geval kan ik niet vooruitwerken, zoals ik altijd doe.
Kloppen de volgende eerder door jou geplaatste ladders nu ook niet meer? In dat geval kan ik niet vooruitwerken, zoals ik altijd doe.
Je kunt met een gerust hart weer vooruitwerken, de aangepaste ladders heeft Gretz gewoon hier geplaatst.
0
geplaatst: 22 augustus 2020, 17:35 uur
Masimo schreef:
(quote)
Maf hoe je de niet-Westerse afkomst als een soort prominent, aloverkoepelend 'exotisch' hoofdkenmerk pinpoint, waarmee je klaarblijkelijk ook meerdere nummers kan classificeren. Alsof het lied niet meer om het lijf heeft. Of je het tof vindt of niet, er zijn toch elementen veel prominenter in dat lied dan de (zelfs maar gedeeltelijke) Japanse zang? Catchiness, beat, hook, synths... Er is echt te weinig aanleiding om DAOKO te exotiseren. Exotisch meer in de zin van een land waar normaal niet zo veel muziek van doorsijpelt. Blijkbaar toch een bepaalde hype dat land momenteel, met muziek die zeer regelmatig hoge scores krijgt hier. Groepsreis met MuMe naar Japan gedaan misschien, waar ik niet op uitgenodigd was?
0
geplaatst: 22 augustus 2020, 17:44 uur
Ik heb het niet zo op groepsreizen maar Japan staat toch wel hoog op mijn lijst.
0
geplaatst: 22 augustus 2020, 19:05 uur
Zeker één van de mooiste en meest memorabele groepsreizen die ik ooit gemaakt heb, die naar Japan. Kan ik iedereen aanbevelen (na de pandemie, welteverstaan)! Maar ze maken nochtans ook behoorlijk goede rock in Japan, die af en toe ook doorsijpelt naar hier.
6
geplaatst: 22 augustus 2020, 21:41 uur
dumb_helicopter schreef:
Exotisch meer in de zin van een land waar normaal niet zo veel muziek van doorsijpelt. Blijkbaar toch een bepaalde hype dat land momenteel, met muziek die zeer regelmatig hoge scores krijgt hier. Groepsreis met MuMe naar Japan gedaan misschien, waar ik niet op uitgenodigd was?
(quote)
Exotisch meer in de zin van een land waar normaal niet zo veel muziek van doorsijpelt. Blijkbaar toch een bepaalde hype dat land momenteel, met muziek die zeer regelmatig hoge scores krijgt hier. Groepsreis met MuMe naar Japan gedaan misschien, waar ik niet op uitgenodigd was?
Klopt, we zijn hier net zo hypegevoelig voor Japanse muziek als in onze schoolperiode voor Japanse anime. Wil hier toevallig iemand Fishmans-kaarten of Daoko-flippo's met me ruilen?
2
geplaatst: 22 augustus 2020, 23:19 uur
dumb_helicopter schreef:
(quote)
Er zijn momenteel gewoon enkele users actief, waaronder ik, die wel eens niet-westerse nummers nomineren.
Er wordt al net zo lang goede, bijzondere muziek gemaakt in landen als Japan of Brazilië als in de rest van de wereld, maar als niemand ze nomineert dan maken die nummers ook geen kans.
0
geplaatst: 23 augustus 2020, 07:41 uur
1. Daoko - 御伽の街
2. Yelle - Karaté
3. Buscabulla - El Aprieto
4. AJ Tracey feat. Mabel - West Ten
Sterk laddertje
2. Yelle - Karaté
3. Buscabulla - El Aprieto
Sterk laddertje
0
geplaatst: 23 augustus 2020, 08:17 uur
1. Buscabulla - El Aprieto
2. The Limiñanas feat. Nuria - Calentita
3. R.A. the Rugged Man - Dragon Fire
4. Disclosure feat. Fatoumata Diawara - Douha (Mali Mali)
2. The Limiñanas feat. Nuria - Calentita
3. R.A. the Rugged Man - Dragon Fire
4. Disclosure feat. Fatoumata Diawara - Douha (Mali Mali)
0
geplaatst: 23 augustus 2020, 08:46 uur
Oh jee, krijgen we nu geklaag over het hoge aantal niet-westerse muziek. Gertjan mag blij zijn dat de Anderstalige Ladder afgelopen is, daar was pas veel niet-westerse muziek 

2
geplaatst: 23 augustus 2020, 09:03 uur
Gertjan zegt niet zulke gekke dingen volgens mij. Als nu ineens iedereen nummers uit Kazachstan zou nomineren, zou het mij ook opvallen. En als er in de moedertaal wordt gezongen, heeft het al gauw een exotisch gevoel voor veel mensen denk ik (tenzij Engels of Nederlandstalig). Niks mis mee. Een Japanner zal André Hazes mss ook wel erg exotisch vinden klinken
Overigens vind ik er wel leuk spul tussen zitten, die van Daoko is aan 
Even de lange tenen intrekken jongens!
Even de lange tenen intrekken jongens!
1
geplaatst: 23 augustus 2020, 09:21 uur
Titmeister schreef:
Oh jee, krijgen we nu geklaag over het hoge aantal niet-westerse muziek. Gertjan mag blij zijn dat de Anderstalige Ladder afgelopen is, daar was pas veel niet-westerse muziek
Ik klaag niet over de niet-Westerse muziek hoor. Er zijn geregeld wel eens nummers die mij wel bevallen, maar helaas is dat bij al die Japanse/Koreaanse nummers dit jaar nog niet het geval geweest.
2
geplaatst: 23 augustus 2020, 09:48 uur
Het gaat mij meer om de willekeur van termen als 'hype' en 'exotisch'. Alsof elk willekeurig Japans nummer hier nu ineens zou scoren. Ik beluister tientallen Japanse artiesten, en slechts een paar daarvan overweeg ik überhaupt (nog zo'n mooi exotisch woord) voor dit spelletje. Een andere geweldige Japanse hip-hop track eindigde hier 2 maanden terug zelfs nog kansloos onderaan de ladder.
Het is gewoon een goedkope manier om dingen te categoriseren, terwijl daar verder geen enkele aanleiding toe is.
Je noemt je Samsung toch ook geen exotische telefoon? Of een Toyota een exotische auto?
Het is gewoon een goedkope manier om dingen te categoriseren, terwijl daar verder geen enkele aanleiding toe is.
Je noemt je Samsung toch ook geen exotische telefoon? Of een Toyota een exotische auto?
8
geplaatst: 23 augustus 2020, 10:03 uur
Ik denk dat het ook wel meevalt met de 'hype'. Voorlopig is dit een van de zeer weinige spelletjes waar niet-westerse of zelfs niet-Engelstalige nummers überhaupt aandacht krijgen. In topics als de Ladder e.d. is 95% Angelsaksisch en 99% westers. Ik denk dat we eerder kunnen spreken van een grandioze onderwaardering van niet-westerse muziek, die in Song van het Jaar af en toe doorbroken wordt.
4
geplaatst: 23 augustus 2020, 10:15 uur
Mausie schreef:
Gertjan zegt niet zulke gekke dingen volgens mij. Als nu ineens iedereen nummers uit Kazachstan zou nomineren, zou het mij ook opvallen. En als er in de moedertaal wordt gezongen, heeft het al gauw een exotisch gevoel voor veel mensen denk ik (tenzij Engels of Nederlandstalig). Niks mis mee. Een Japanner zal André Hazes mss ook wel erg exotisch vinden klinken
Een nuanceverschil in die vergelijking is dat Japan al jarenlang van een bruisende muziekscene geniet, ver voor dat de meeste van ons ook maar een woordje had gebrabbeld. In de jaren '70 had je naast een traditionele Folk genre ook al een flinke, door Westerse psychedelica geïnspireerde, rock stroming, met daarnaast nog een aanzienlijke jazz scene en zelfs een progressieve electronica scene. Daarna volgden bejubelde experimentele bands en de opkomst van eigenzinnige pop en hiphop.
Bedenk daarbij ook dat Japan momenteel zelfs de op één na grootste markt voor muziek is. Oftewel, Music is big in Japan, maar niet alleen nu, het is het altijd al geweest. Dat het nu prominenter doorsijpelt hebben we deels te danken aan het grenzeloze internet, maar wmb speelt ook een jarenlange onderwaardering zoals Tit stelt een rol. Mocht het een hype zijn, wat altijd kan natuurlijk, dat weten we pas achteraf, dan is het een behoorlijk hardnekkige hype
0
geplaatst: 23 augustus 2020, 10:17 uur
Ik vind het allemaal prima, zolang R.A. the Rugged Man maar doorgaat
5
geplaatst: 23 augustus 2020, 10:40 uur
Koenr schreef:
Die zien er doorgaans hetzelfde uit als auto’s en telefoons van Westerse merken. Muziek klinkt wel degelijk heel anders door de taal, en regelmatig ook door de instrumentatie.
Ik denk dat het woordje exotisch erg gevoelig ligt tegenwoordig, omdat men het ziet als een weerspiegeling van hoe het Westen vaak lijkt te denken over de rest van de wereld (Westerse cultuur > rest van de wereld, een opvatting die ik niet deel overigens). Terwijl ik denk dat voor alle culturen geldt, dat andere culturen als exotisch/anders worden gezien. Het is ook maar net welke lading je zelf toekent aan het woordje exotisch. Voor mij betekent het niet minderwaardige cultuur of iets dergelijks in ieder geval, maar gewoon iets wat erg afwijkt van wat ik ken.
Wat betreft het woordje hype snap ik de verwarring/verontwaardiging. Maar je moet er dan ook bij bedenken dat niet iedereen de kennis van de Japanse muziekscene heeft zoals Koenr en aerobag dat hebben. Daar hoeft iemand, die deze kennis ontbeert, niet meteen op aangevallen te worden. Vandaar dat ik mij geroepen voelde om er iets van te zeggen. Ik vond de toon richting Gertjan een beetje belerend/aanvallend.
Thanks voor de informatie over de Japanse muziekscene trouwens aerobag. Leuk om daar iets meer vanaf te weten en ik ben het met je eens dat er eerder een onderwaardering is voor niet-Westerse muziek.
4
geplaatst: 23 augustus 2020, 11:06 uur
Goed gezegd Mausie! Maar wat ik me nu wel begin af te vragen: zou er ergens in Nigeria ofzo ook een muziekforum zijn met een Song Van Het Jaar-topic waar ze dezelfde discussie hebben, maar dan over de exotische westerse muziek van Phoebe Bridges en Sufjan Stevens?
0
geplaatst: 23 augustus 2020, 11:08 uur
In mijn beperkte ervaring met de Afrikaanse perceptie van westerse muziek zouden Phoebe Bridgers en Sufjan Stevens zeker als exotisch ervaren worden 

0
geplaatst: 23 augustus 2020, 11:25 uur
Mausie schreef:
Maar je moet er dan ook bij bedenken dat niet iedereen de kennis van de Japanse muziekscene heeft zoals Koenr en aerobag dat hebben.
Alhoewel ik me bij de gemaakte kritische kanttekeningen aansluit, is de discussie net een iets andere kant opgegaan dan ik met mijn post hiervoor van zin was. Was meer voor mij: als het nou obscure Kazachse folkmuziek met markante instrumentatie was geweest had ik me zo'n opmerking kunnen voorstellen, maar dit popliedje heeft karaktereigenschappen die imo veel meer in het oor springen dan de gedeeltelijke Japanse zang. De genoemde voorkennis/obscurantisme lijkt mij hier ook niet nodig. Is er genoeg aanleiding om dit te classificeren alsof het zich op een ander speelveld begeeft (positief danwel negatief)?Maar je moet er dan ook bij bedenken dat niet iedereen de kennis van de Japanse muziekscene heeft zoals Koenr en aerobag dat hebben.
0
geplaatst: 23 augustus 2020, 11:34 uur
Masimo schreef:
(quote)
Alhoewel ik me bij de gemaakte kritische kanttekeningen aansluit, is de discussie net een iets andere kant opgegaan dan ik met mijn post hiervoor van zin was. Was meer voor mij: als het nou obscure Kazachse folkmuziek met markante instrumentatie was geweest had ik me zo'n opmerking kunnen voorstellen, maar dit popliedje heeft karaktereigenschappen die imo veel meer in het oor springen dan de gedeeltelijke Japanse zang. De genoemde voorkennis/obscurantisme lijkt mij hier ook niet nodig. Is er genoeg aanleiding om dit te classificeren alsof het zich op een ander speelveld begeeft (positief danwel negatief)? Als ik puur voor mijzelf spreek, dan ben ik het helemaal met je eens. In mijn beleving wijkt het idd instrumentaal gezien niet heel erg af. Maar ik kan mij goed voorstellen dat niet iedereen dit zo beleeft. Ligt er denk ik ook gewoon aan wat je muzikale referentiekader is.
5
geplaatst: 23 augustus 2020, 11:49 uur
Jaaaaa, okeeééé, maar met die insteek kan je veel discussies beëindigen, of ze komen überhaupt niet meer van de grond. Het interessante van dit onderwerp lijkt me juist om op referentiekaders te reflecteren, iets dat dumb_helicopter eigenlijk ook al doet met zijn verwondering over het doorstoten van 'exotische' nummers. Juist interessant wanneer dat wrijft!
0
geplaatst: 23 augustus 2020, 11:57 uur
1. Yelle - Karaté
2. Daoko - 御伽の街
3. Disclosure feat. Fatoumata Diawara - Douha (Mali Mali)
2. Daoko - 御伽の街
3. Disclosure feat. Fatoumata Diawara - Douha (Mali Mali)
0
geplaatst: 23 augustus 2020, 11:59 uur
Masimo schreef:
Jaaaaa, okeeééé, maar met die insteek kan je veel discussies beëindigen, of ze komen überhaupt niet meer van de grond.
Jaaaaa, okeeééé, maar met die insteek kan je veel discussies beëindigen, of ze komen überhaupt niet meer van de grond.
Ik bedoel ook niet dat er niet gediscussieerd mag worden, ging mij meer om de toon. Niks tegen wrijving hoor, kan best lekker zijn!

4
geplaatst: 23 augustus 2020, 13:00 uur
Uitslag Finaleladder 2 (25 deelnemers):
1. Daoko - 御伽の街 (51)
2. Yelle - Karaté (44)
3. Koraal - Vuurduin (33) 5x nr. 1
4. AJ Tracey feat. Mabel - West Ten (33) 3x nr. 1
5. R.A. the Rugged Man - Dragon Fire (33) 3x nr. 1
6. Disclosure feat. Fatoumata Diawara - Douha (Mali Mali) (23)
7. Buscabulla - El Aprieto (19)
8. The Limiñanas feat. Nuria - Calentita (14)
1. Daoko - 御伽の街 (51)
2. Yelle - Karaté (44)
3. Koraal - Vuurduin (33) 5x nr. 1
4. AJ Tracey feat. Mabel - West Ten (33) 3x nr. 1
5. R.A. the Rugged Man - Dragon Fire (33) 3x nr. 1
6. Disclosure feat. Fatoumata Diawara - Douha (Mali Mali) (23)
7. Buscabulla - El Aprieto (19)
8. The Limiñanas feat. Nuria - Calentita (14)
0
geplaatst: 23 augustus 2020, 13:00 uur
Finaleladder 3:
Benny the Butcher - Deal or No Deal
Khruangbin - Pelota
Leafar Legov - Fade
SAULT - Monsters
Spinvis - De Dag Dat Richard Krajicek Wimbledon Won
Sufjan Stevens - My Rajneesh
Triángulo de Amor Bizarro - Fukushima
Videoclub - Enfance 80
Benny the Butcher - Deal or No Deal
Khruangbin - Pelota
Leafar Legov - Fade
SAULT - Monsters
Spinvis - De Dag Dat Richard Krajicek Wimbledon Won
Sufjan Stevens - My Rajneesh
Triángulo de Amor Bizarro - Fukushima
Videoclub - Enfance 80
0
geplaatst: 23 augustus 2020, 13:20 uur
Mausie schreef:
Ik bedoel ook niet dat er niet gediscussieerd mag worden, ging mij meer om de toon. Niks tegen wrijving hoor, kan best lekker zijn!
(quote)
De toon valt mee toch? Een user gebruikt een aantal termen waardoor hij wat kort door de bocht lijkt te gaan in zijn redenatie, wat logischerwijs een reactie uitlokt bij andere over muziekstromingen en de betekenis van de gebruikte termen. Er wordt toch niet op de man gespeeld?
Die uitslag trouwens, 3 x 33 punten, hoe close
0
geplaatst: 23 augustus 2020, 13:26 uur
1. Sufjan Stevens - My Rajneesh
2. Spinvis - De Dag Dat Richard Krajicek Wimbledon Won
3. Benny the Butcher - Deal or No Deal
4. Khruangbin - Pelota
3. Benny the Butcher - Deal or No Deal
4. Khruangbin - Pelota
0
panjoe (moderator)
geplaatst: 23 augustus 2020, 13:28 uur
1. Leafar Legov - Fade
2. Benny the Butcher - Deal or No Deal
3. SAULT - Monsters
4. Triángulo de Amor Bizarro - Fukushima
5. Khruangbin - Pelota
6. Videoclub - Enfance 80
7. Sufjan Stevens - My Rajneesh
8. Spinvis - De Dag Dat Richard Krajicek Wimbledon Won
Weer een geweldige ladder, van 2 t/m 7 ontloopt het elkaar allemaal bar weinig!
2. Benny the Butcher - Deal or No Deal
3. SAULT - Monsters
4. Triángulo de Amor Bizarro - Fukushima
5. Khruangbin - Pelota
6. Videoclub - Enfance 80
7. Sufjan Stevens - My Rajneesh
8. Spinvis - De Dag Dat Richard Krajicek Wimbledon Won
Weer een geweldige ladder, van 2 t/m 7 ontloopt het elkaar allemaal bar weinig!
0
geplaatst: 23 augustus 2020, 13:48 uur
Oeeh jammer van AJ Tracey zeg, zo nipt!
3. SAULT - Monsters
4. Videoclub - Enfance 80
3. SAULT - Monsters
4. Videoclub - Enfance 80
* denotes required fields.