MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Commerciële K.O. jaren: 1975

zoeken in:

Arbeidsdeskundige
2-2

Wrathchild1
4-2

56. Albert West - You And Me Vs. Simplisties Verbond - Zoek Jezelf

0-0

0-2

Wrathchild1
0-3

0-4

57. Albert Hammond - New York City Here i Come Vs. Lucifer - I Can See The Sun In Late December

Wrathchild1
2-0

3-1

4-1

58. The Trammps - Zing! Went the Strings of My Heart Vs. Alain Barrière & Noëlle Cordier - Tu T'en Vas

1-0

Wrathchild1
3-0

4-0

Een van mijn favoriete disco classics uit de jaren 70:

Ene James F. Hanley schreef het nummer al in 1934 voor de revue ‘Thumbs up’ & dat was precies wat ‘Zing’ voor hem deed. Het heeft hem tijdens zijn leven geen windeieren gelegd. Het nummer werd regelmatig gecoverd door ’een keur aan artiesten’ om er eens cliché tegen aan te gooien.

Twee andere covers - naast de disco versie van The Trammps - die ik niet mag vergeten te noemen, zijn die van Judy Garland uit de film ‘Listen Darling’ uit 1938:

Hier een fragment uit ‘The Judy Garland Show’ uit 1963.

en die van Rufus Wainwright:

Afkomstig van zijn live album ’Rufus does Judy at Carnegie Hall‘ uit (2007).

En dat album de heer Wainwright is op zich al een curiosum omdat hij op dat album een concert ‘copieert’ dat Judy Garland ruim 40 jaar eerder in dezelfde concertzaal gaf.
”I’m gonna speak now, because on the album Judy speaks here ...

Een van de best geslaagde voorbeelden van ‘Big Band Music’ uit de moderne pop. De arrangementen en orchestraties zijn fantastisch en het ‘hanig’ gedrag van Rufus is als een - nog een cliché - ’kers op de taart’. En vanwege dhr. RW is het ook de moeite waard om op YouTube te zoeken naar fragmenten uit dat concert.

Arbeidsdeskundige
4-1

59. Minnie Riperton - Lovin' You Vs. Tee-Set - Do It Baby

Arbeidsdeskundige
1-0

3-0

2-0

‘Tragisch’ zo mag je de levensloop van Minnie voor mij wel noemen, want zo fragiel als ze hier klinkt, zo fragiel was ze in werkelijkheid ook. Minnie Riperton - “Queen of the whistle register" - overleed in 1979 in Los Angeles op haar 31ste aan borstkanker.

Wrathchild1
4-0

60. Sweet Sensation - Purely By Coincidence Vs. Livin' Blues - Boogie Woogie Woman

0-1

1-3

1-4

... Johan Derksen eat your heart out...

The Livin' Blues was een bluesrock band uit Den Haag, die bestond van 1967 tot 1989. Samen met Cuby + The Blizzards hoorde de band aan het begin van de jaren 70 tot de bekendste (bluesrock) bands uit Nederland.

Naast deze 'Boogie Woogie Woman' was de band vooral bekend van hun 'Wang Dang Doodle' uit 1970.

Het klinkt me nu net een een tikkeltje te gedateerd, but Johan definitely gets a hard one ...

61. Pilot - Magic Vs. Jack Jersey - Gone Girl

0-0

Gast
geplaatst: vandaag om 02:33 uur

geplaatst: vandaag om 02:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.