menu

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #5 (PC Music & Friends)!

zoeken in:
10. Throwing Muses - Pearl
9. Throwing Muses - Firepile
8. Throwing Muses - Shimmer
7. Throwing Muses - Saving Grace
6. Throwing Muses - Hook in Her Head
5. Throwing Muses - Bright Yellow Gun
4. Belly - Super-connected
3. Belly - Feed the Tree
2. Throwing Muses - Counting Backwards
1. Throwing Muses - Not too Soon

van de stemmers in vorige ronden mis ik alleen Lukas en KeesWB nog
anderen zijn natuurlijk ook welkom om nog aan te haken

dix
Poek schreef:
lijstje

Ja, ik vat 'm

Hij zou eigenlijk op 1 moeten staan

hm zijn Lukas en Kees nou nog druk aan het luisteren of met heel andere dingen bezig
hoe lang te wachten...

dix
Nou, eh ... Niet Te Snel

Misschien zijn ze niet Geweldig Aangesloten?

ranja schreef:
Jammer daarom ook dat Bea het net niet gehaald heeft.

Ach Bea... zij zou bij mij de hoogste regionen hebben gehaald. Helaas is er hier weinig van Hunkpapa in beeld gekomen, en Dizzy is toch ietwat een niemendalletje en niet representatief voor die plaat. Fijne Donelly-nummers op die plaat ook, trouwens.
ranja schreef:
hoe lang te wachten...

Tijd is tijd

Op een bepaald moment dacht ik dat ik het snapte met Kristin. Haar singer-songwriter liedjes bracht ze onder eigen naam uit, de alternatieve moeilijke liedjes als Throwing Muses en de hardrock achtige liedjes als 50 Foot Wave. Maar dat bleek ook al snel niet meer te kloppen.

Daarbij, ik zag haar in Londen bij een concert in de tour van Learn to Sing Like a Star. In het voorprogramma stond het echtpaar McCarrick die ook op haar albums wel meespeelden, samen of een van beide, oa ook op de Strings EP. (de mannelijke helft speelde trouwens ook in Therapy maar dat terzijde). Tijdens het voorstel rondje maakte Kristin zich er makkelijk van af, ze zei iets als 'on the left side The McCarricls, you've seen them before and on the right 50 foot wave'..

itchy schreef:
(quote)

Ach Bea... zij zou bij mij de hoogste regionen hebben gehaald. Helaas is er hier weinig van Hunkpapa in beeld gekomen, en Dizzy is toch ietwat een niemendalletje en niet representatief voor die plaat. Fijne Donelly-nummers op die plaat ook, trouwens.
(quote)

Tijd is tijd

Ik had voor Dizzy in de startlijst gekozen omdat dat de single is. Ik had m'n 3 punten voor Bea klaar staan bij de tie break maar bedacht me toen dat als ik dat deed er een nieuwe gelijke stand zou ontstaan. Dat toch maar niet gedaan (overigens geen idee of die de eliminatie zou hebben overleefd)

Ik weet het, ik doe mijn favoriete artiesten zwaar tekort maar ik ben absoluut niet van de teksten. Dat geldt voor Hersh en Donelly maar ook oa Juliana Hatfield. Natuurlijk vallen je wel eens dingen op waarvan je denkt 'leuk' of 'goed gevonden' of 'oh dit is wel zwaar' maar het zal niet snel een reden zijn om iets meer of minder goed te vinden.
Bij de uitslag dan ook geen diepe analyses over de teksten (sorry). Voel je vrij tussendoor aanvullingen te geven waar je wil

Ok het wordt wel tijd nu, wilde om 21.15 al starten maar zag toen dat ik een top 23 had weten te maken uit 20 nummers. Even gecorrigeerd en het zijn er nu echt 20 en ook 20 verschillende als ik goed kijk.

dix
Ik ben nu reuze benieuwd naar 21 t/m 23

01. Throwing Muses - Vicky's Box
02. Belly - Dusted
03. Throwing Muses - Bright Yellow Gun
04. Throwing Muses - Not Too Soon
05. Throwing Muses - Shimmer
06. Belly - Low Red Moon
07. Kristin Hersh - Your Ghost
08. Throwing Muses - Hook in Her Head
09. Throwing Muses - Delicate Cutters
10. Throwing Muses - Pearl

ja zeg even corrigeren dan

Oh, sorry, mijn weekend begon te laat. Nou ja, voor de overlevering dan maar.

Lukas schreef:
Oh, sorry, mijn weekend begon te laat. Nou ja, voor de overlevering dan maar.

ik tel 'm nog mee

check dubbelcheck, het zijn er nog steeds 20.
16 stemmers hebben meegedaan aan de finale, daarvoor alvast dank.

dix
Nummer 20 staat 15 plaatsen te laag

en we beginnen met de nummer laatst... afgetekend toch wel

20. Throwing Muses - Pandora's Box
album: Throwing Muses (2003)
punten: 8
aantal lijstjes: 2
Het enige nummer van deze eeuw dat de eliminatie overleefde. Van het comebackalbum dat voor het gemak maar weer Throwing Muses genoemd werd net als het debuut in 1986. Hier doet Tanya op een handjevol nummers weer mee, waaronder op dit nummer, meteen toch wel echt weer herkenbaar.

en meteen nummer 19 ook maar dan

19. Throwing Muses - Saving Grace
album: House Tornado (1988)
punten: 14
aantal lijstjes: 4
Single van het 2e album die weinig afwijkt van wat we van het eerste album kennen, dwarse ritmes en typische Kristin zang.

op 18 een nummer dat bij mij top 3 scoorde, het overgrote deel van de stemmers was minder onder de indruk.

18. Throwing Muses - Soul Soldier
album: Throwing Muses (1986)
ep: The Fat Skier (1987)

punten: 19
aantal lijstjes: 3
Het slotnummer van het debuutalbum is een nummer met 2 gezichten, het typische Muses begin, zenuwachtig en dwars waarna ineens een ander nummer lijkt te beginnen en Tanya ook mee begint te zingen. Laat dit al op het eerste album het grootste verschil tussen Kristin en Tanya qua songschrijven horen? Op de EP The Fat Skier staat - op één volledige kant - een iets andere versie dan op het album, met name met wat extra voor en na het nummer - de ep-versie is gelinked.

en wat een verschil... nummer 17 heeft evenveel punten als de nummer 18 maar dan uit 7 lijstjes! Maar ja 4 (!) tiende plaatsen helpt niet echt.

17. Kristin Hersh - Echo
album: Sky Motel (1999)
hitnotering: UK 79
punten: 19
aantal lijstjes: 7
Kristin laat hier horen dat ze ook onder eigen naam best rockende nummers kan maken. Van haar 3e reguliere album als je de special 'Murder, Misery and Then Goodnight' niet meetelt.
In de UK haalde het de charts, nou ja, alleen als je doortelt onder de 40 of zelfs 75 met een plaats 79. Maar als het gepubliceerd wordt, waarom niet.

Dan op 16 een van de minst genoemde nummers bij de eliminatie. Zo onopvallend dat die zowel bij eliminatie als bij de top vergeten wordt?

16. Throwing Muses - Ruthie's Knocking
album: Limbo (1996)
punten: 21
aantal lijstjes: 6
Ik zat vooraf te twijfelen tussen dit nummer en Shark als single van Limbo. Ik koos vooral voor deze omdat op Spotify Shake als combi met de bonustrack staat. Tot mijn redelijke verbazing bleek dit nummer als een van de heel weinigen door niemand genoemd te worden in de eliminatieronde (totdat een zekere ranja z'n stem uitbracht). Shark werd overigens door 2 mensen genomineerd (waaronder diezelfde ranja), niet genoeg dus. Hoe zou dat gegaan zijn als ik anders had besloten?

15. Throwing Muses - Shimmer *
album: University (1995)
punten: 23
aantal lijstjes: 5
Tweede single van University laat een vergelijkbaar harder geluid horen (met de eerste single). Als je niet beter wist zou je denken dat Tanya hier weer meezingt maar nee, de backing vocals zijn van ene Trina Shoemaker die ook credits als enigneer op het album krijgt (niet alleen op dit album trouwens, ook oa Vitalogy van Pearl Jam en Rated R van Qotsa - mooi lijstje).

Toffe clip van Echo, die kende ik nog niet. Ziet er big budget uit ook.

itchy schreef:
Toffe clip van Echo, die kende ik nog niet. Ziet er big budget uit ook.

Sky Motel is wel zo'n beetje het eerste album van Kristin (Muses of solo) dat zowel in US als Europa op 4AD is uitgekomen. Geen idee of dat heeft geholpen qua financiering (qua hitsucces niet echt).

Op 14 de eerste nummer 1 notering in een van onze lijstjes. Eigenlijk evenveel punten en noteringen als nummer 15 maar door die nummer 1 op 14 gezet.

14. Belly - Low Red Moon *
album: Star (1993)
punten: 23
aantal lijstjes: 5
nummer 1 van: remcodulac
Het enige nummer van Belly dat de eliminatie overleefde en geen single is; het bevat wel alles wat Belly is, zowel rustig als harder.

flink gat naar de nummer 13...

13. Throwing Muses - Firepile
album: Red Heaven (1992)
hitnotering: UK 46
punten: 37
aantal lijstjes: 7
De eerste single zonder Tanya als voorbode op het album Red Heaven. Op twee 12" verschenen die volgens de hoes ep's heten met elk 3 verschillende b-kanten. Het klinkt anders dan eerder, kan ook bijna niet anders.

dat is toevallig, de nummer 12 kwam nauwelijks een maand eerder uit dan de nummer 13.

12. Belly - Dusted *
ep: Slow Dust (1992)
album: Star (1993)

punten: 43
aantal lijstjes: 8
De eerste single van Belly was ook de eerste die ikzelf hoorde. Ik was meteen verkocht en keek erg uit naar het album. Dat bleek een top 10 allertijden album te worden. De ep naam Slow Dust is een samenvoeging van track 1 en track 2 - Slow Dog.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:41 uur

geplaatst: vandaag om 17:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.