menu

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #5 (Yo La Tengo)

zoeken in:
Johnny Marr schreef:
Met de natte vinger. Ongelofelijk moeilijk. Helemaal lukraak. Alle 20 goed. Wat een geweldige discografie
Breek me de bek niet open! Morgen kan mijn top 10 er weer totaal anders uitzien. Vandaag ben ik nog 'ns gezwicht voor de parels van Houses of the Holy.

-1. Communication Breakdown
0. D'yer Mak'er

1. Babe I'm Gonna Leave You
2. Heartbreaker*
3. The Rain Song
4. Kashmir
5. Achilles Last Stand
6. Over the Hills and Far Away*
7. Whole Lotta Love
8. Dazed and Confused
9. The Song Remains the Same*
10. Ramble On

1. Stairway to Heaven
2. Immigrant Song
3. Kashmir
4. When the Levee Breaks
5. Babe I'm Gonna Leave You
6. Black Dog
7. The Battle of Evermore
8. Whole Lotta Love
9. Rock and Roll
10. Heartbreaker*

LZ10

1. Kashmir
2. Immigrant Song
3. Black Dog
4. Whole Lotta Love
5. The Rain Song
6. When the Levee Breaks
7. The Song Remains the Same
8. Stairway to Heaven
9. No Quarter
10. Babe I'm Gonna Leave You

1. D'yer Mak'er
2. All Of My Love
3. Tangerine

1. Stairway to Heaven
2. Kashmir
3. Whole Lotta Love
4. Rock and Roll
5. Black Dog
6. Misty Mountain Hop*
7. The Battle of Evermore
8. Immigrant Song
9. Over the Hills and Far Away*
10. The Song Remains the Same*

1. Stairway to Heaven
2. Kashmir
3. Whole Lotta Love
4. The Rain Song
5. Over the Hills and Far Away*
6. Babe I'm Gonna Leave You
7. When the Levee Breaks
8. Achilles Last Stand
9. Rock and Roll
10. Dazed and Confused

1. Stairway to Heaven
2. Since I've Been Loving You
3. Dazed and Confused
4. Babe I'm Gonna Leave You
5. Immigrant Song
6. Whole Lotta Love
7. When the Levee Breaks
8. Black Dog
9. Kashmir
10. Ramble On

1. Stairway to Heaven
2. Kashmir
3. Whole Lotta Love
4. Rock and Roll
5. Immigrant Song
6. No Quarter
7. Dazed and Confused
8. The Rain Song
9. In My Time of Dying*
10. Black Dog

Ast
1. Whole Lotta Love
2. Stairway to Heaven
3. Immigrant Song
4. Heartbreaker*
5. Kashmir
6. Dazed and Confused
7. Ramble On
8. Rock and Roll
9. Since I've Been Loving You

1. Immigrant Song
2. Stairway to Heaven
3. Kashmir
4. When the Levee Breaks
5. Whole Lotta Love
6. Misty Mountain Hop*
7. Black Dog
8. Dazed and Confused
9. Rock and Roll
10. Ramble On

1. Kashmir
2. When the Levee Breaks
3. Babe I'm Gonna Leave You
4. No Quarter
5. Dazed and Confused
6. Over the Hills and Far Away*
7. Achilles Last Stand
8. The Rain Song
9. Black Dog
10. Immigrant Song

1. Babe I'm Gonna Leave You
2. Stairway to Heaven
3. Since I've Been Loving You
4. Dazed and Confused
5. Heartbreaker*
6. Immigrant Song
7. Whole Lotta Love   
8. Rock and Roll
9. Ramble On
10. Black Dog

Ruim 5 jaar geleden was Greatest Hits of Led Zeppelin de allereerste maal dat ik meedeed aan dit allervermakelijkste spelletje en tijdverdrijf. Door het opstarten van nieuw werk niet zo veel tijd deze week gehad, maar dit is natuurlijk een mooie gelegenheid om te zien of mijn muzieksmaak zich sindsdien wat verder ontwikkeld heeft door 'blanco' weer eens alle nummers te becijferen en dan te vergelijken met de vorige editie. Ik kan u verklappen, dat valt wal mee met die ontwikkeling van die muzieksmaak, of tegen, wat u maar wilt. Ik ben blijkbaarvooral When the Levee Breaks meer gaan waarderen en verder wat lichte verschuivingen. Het deelnemersveld verschilt ook wel wat. Communication Breakdown wordt hier wel het meest gemist. Tussen haakjes staat de notering van de vorige keer (voor wie het interesseert )

Opnieuw ook wel weer onder de indruk van het oeuvre van deze band. Wat hebben ze toch veel lekkere, goede en vernieuwende muziek gemaakt en wat zitten de nummers toch goed in elkaar. Hoewel met betrekking tot het vernieuwende ik het ook wel opvallend vond dat ze met enige regelmaat langskwamen in de, overigens wat mij betreft echt onderhoudende en de moeite waard zijnde, podcast Originals Alfabet van Rob Stenders en niet alles even origineel bleek. Maar dat neemt niet weg dat het een geweldige band blijft.

1. (1.) Dazed and Confused
2. (6.) When the Levee Breaks
3. (3.) Kashmir
4. (2.) The Battle of Evermore
5. (4.) Stairway to Heaven
6. (8.) Misty Mountain Hop*
7. (-) Since I've Been Loving You
8. (7.) No Quarter
9. (-) Over the Hills and Far Away*
10. (-) Immigrant Song

Brunniepoo schreef:
en zelfs na meerdere luisterbeurten bleef bij enkele nummers wel heel erg het gevoel achter dat ze tamelijk generiek waren.
Nu kun je veel van Led Zeppelin zeggen (en er gaan ook dagen voorbij dat ik ze niet beluister), maar generiek?

chevy93 schreef:
(quote)
Nu kun je veel van Led Zeppelin zeggen (en er gaan ook dagen voorbij dat ik ze niet beluister), maar generiek?

Yup, blijk ik prima te kunnen zeggen

Brunniepoo schreef:
(quote)

Yup, blijk ik prima te kunnen zeggen

Dat staat natuurlijk buiten kijf, maar wat bedoel je er precies mee te zeggen? Dat die nummers door elke willekeurige hardrockband uit die tijd gemaakt hadden kunnen zijn?

Nee, eerder het tegenovergestelde. Ik vind een aantal nummers nogal op elkaar lijken, alsof er een soort 'basis Led Zeppelinnummer' bestaat, waar een beetje op gevarieerd kan worden.

wel een interessante kijk. kan je ook aangeven bij welke nummers je dat hebt? aangenomen dat je die dan dus op elkaar vindt lijken.

1. Since I've Been Loving You
2. When the Levee Breaks
3. Whole Lotta Love
4. Kashmir
5. Over the Hills and Far Away*
6. The Rain Song
7. Rock and Roll
8. Dazed and Confused
9. In My Time of Dying*

Brunniepoo schreef:
Nee, eerder het tegenovergestelde. Ik vind een aantal nummers nogal op elkaar lijken, alsof er een soort 'basis Led Zeppelinnummer' bestaat, waar een beetje op gevarieerd kan worden.
Ik kan me toch moeilijk voorstellen dat je niet de diversiteit hoort tussen bv. Kashmir, Since I've Been Loving You, Stairway to Heaven, When the Levee Breaks, Heartbreaker, The Battle of Evermore en Dazed and Confused.

Dat ze onmiskenbaar Led Zeppelin zijn ben ik met je eens, maar juist omdat ze zo'n uniek geluid hebben zou ik niet snel het predikaat generiek (wat toch wel een ietwat negatieve connotatie heeft) erop plakken.

Niet om flauw te doen, maar met dezelfde redenatie zou ik de muziek van Marillion generiek kunnen noemen.

1 When the Levee Breaks

Zelfs de cover is geweldig

2 Whole Lotta Love
3 Dazed and Confused
4 Kashmir
5 Immigrant Song
6 Ramble On
7 Rock and Roll
8 The Battle of Evermore
9 Black Dog
10 Babe I'm Gonna Leave You

Ik ben ook wel benieuwd welke nummers Brunniepoo erg op elkaar vindt lijken. Overigens kom jij ook nog wel met een lijstje toch, chevy93?

chevy93 schreef:
(quote)

Ik zou ook eerder zeggen dat Led Zeppelin de blauwdruk was, ipv het generieke.

Choconas schreef:
Ik ben ook wel benieuwd welke nummers Brunniepoo erg op elkaar vindt lijken. Overigens kom jij ook nog wel met een lijstje toch, chevy93?

Jemig, het lijkt wel een tribunaal... En inderdaad, misschien is bluawdruk wel een betere term dan 'generiek'.

Ik dacht bijvoorbeeld aan Babe I'm Gonna Leave You, Heartbreaker, Over the Hills and Far Away, Since I've Been Loving You, Ramble On en Rock and Roll. Dat zijn dus ook wel meer de nummer met een flinke bluesinslag en het gaat me ook om de zang van Plant. Maar Chevy heeft verder gelijk hoor, dit geldt ook zeker niet voor alle nummers en zeker niet voor de overige nummers die hij noemt, die klinken m.i. ook heel anders.

1 Since I've Been Loving You
2 Stairway to Heaven
3 Babe I'm Gonna Leave You
4 Whole Lotta Love
5 Rock and Roll
6 Kashmir
7 Black Dog
8 Immigrant Song
9 The Song Remains the Same*
10 When the Levee Breaks

Brunniepoo schreef:
Jemig, het lijkt wel een tribunaal... En inderdaad, misschien is blauwdruk wel een betere term dan 'generiek'.

Ik dacht bijvoorbeeld aan Babe I'm Gonna Leave You, Heartbreaker, Over the Hills and Far Away, Since I've Been Loving You, Ramble On en Rock and Roll. Dat zijn dus ook wel meer de nummer met een flinke bluesinslag en het gaat me ook om de zang van Plant.

Een tribunaal? Nee hoor, ben je gek, niet wat mij betreft in elk geval. Ik was gewoon benieuwd welke nummers je bedoelde.

De liedjes die je noemt hebben inderdaad een flinke bluesinjectie en zoals bekend volgen de meeste bluesnummers inderdaad een vast akkoordenschema. Dus de gedachte is niet zo raar.

Misschien is blauwdruk wel het juiste woord inderdaad, of beter nog "blue(s)print"!

1. Heartbreaker*
2. Black Dog
3. Dazed and Confused
4. Kashmir
5. Since I've Been Loving You
6. Stairway to Heaven
7. When the Levee Breaks
8. Whole Lotta Love
9. Rock and Roll

Choconas schreef:
Overigens kom jij ook nog wel met een lijstje toch, chevy93?
Ik heb een paar uur geleden al de hele finale beluisterd, maar eigenlijk ontschoot het me toen.

Maar geef me een paar minuten.

1. When the Levee Breaks
2. Since I've Been Loving You

Mijn nummers 1 en 2 waren vooraf al bekend. Twee stomende bluesnummers die absoluut hun twee hoogtepunten zijn. Vooral de live-versie van Since I've Been Loving You overigens.

3. Babe I'm Gonna Leave You
4. Heartbreaker*
5. Achilles Last Stand
6. Whole Lotta Love
7. Dazed and Confused
8. The Battle of Evermore
9. No Quarter
10. The Rain Song

En nee, ik negeer Stairway niet uit een misplaatste vorm van snobisme.
(Op een andere dag had deze ook zomaar top 5 kunnen scoren)

chevy93 schreef:
Maar geef me een paar minuten.

Je hebt nog tot 21u, maar geen man overboord als het een paar minuten later wordt.

Edit: oh, je bent al klaar, dat is helemaal mooi! =)

Gast
geplaatst: vandaag om 12:49 uur

geplaatst: vandaag om 12:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.