menu

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #5 (10cc)!

zoeken in:
geplaatst:
EttaJamesBrown schreef:
1. Heartbreaker*
2. Black Dog
3. Dazed and Confused
4. Kashmir
5. Since I've Been Loving You
6. Stairway to Heaven
7. When the Levee Breaks
8. Whole Lotta Love
9. Rock and Roll

Zeg Etta, wat is je nummer 10 eigenlijk?

geplaatst:
Ten slotte dan ook nog mijn eigen lijstje. In die top 20 zit al zoveel top 10-materiaal, zo ontzagwekkend goed is deze band! Dan te bedenken dat er ook nog topnummers zijn gesneuveld in de eerdere rondes, die ik er nog graag bij had gehad (al had dat de keuze alleen nog maar moeilijker gemaakt). Niet zonder reden nog altijd een van mijn favoriete bands!

01. Achilles Last Stand
02. Babe I'm Gonna Leave You
03. In My Time of Dying*
04. Since I've Been Loving You
05. When the Levee Breaks
06. Dazed and Confused
07. Immigrant Song
08. Black Dog
09. Kashmir
10. Heartbreaker*

11. Over the Hills and Far Away*
12. Ramble On
13. The Rain Song
14. Stairway to Heaven
15. The Battle of Evermore
16. Whole Lotta Love
17. The Song Remains the Same*
18. No Quarter
19. Rock and Roll
20. Misty Mountain Hop*

geplaatst:
De lijnen zijn dicht, ik ga de stemmen tellen en later vanavond of morgenochtend de uitslag presenteren. Ik zal nog wel even wachten op het uitsluitsel van EttaJamesBrown, als die tenminste niet met de noorderzon is vertrokken! =)

geplaatst:
Choconas schreef:
(quote)

Zeg Etta, wat is je nummer 10 eigenlijk?

Oeps...

10. The Rain Song

geplaatst:
EttaJamesBrown schreef:
10. The Rain Song

Oki! Neem ik die mee! =)

geplaatst:
op vakantie?

geplaatst:
Waarschijnlijk backstage afgeleid door groupies.

geplaatst:
Ja, die groupies hadden me inderdaad flink te pakken en kom er dan nog maar eens van af! Nu ik ze dan eindelijk van me heb afgeschud, zal ik aanstonds met de presentatie aanvangen! Zet je schrap! =)

geplaatst:
Voordat we beginnen, wil ik alle 36 stemmers hartelijk bedanken voor hun finalelijstje. Zoveel finalelijstjes heb ik nog nooit binnen zien komen, dus ik ben er maar wat verguld mee!

Ik wil jullie trouwens deze video niet onthouden. Om er in te komen, de reactie van kinderen op Led Zeppelin:

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=wpdQmMixdTU

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

geplaatst:
We beginnen vanzelfsprekend met de nummers 11-20 uit het spel, de liedjes die helaas (net) te kort kwamen voor een notering in de top 10:

11. Achilles Last Stand | Presence (1976) | 80 punten | 14x genoemd | nummer 1 van Choconas | 4x podium
12. Rock and Roll | Led Zeppelin IV (1971) | 69 punten | 17x genoemd | nummer 1 van ArthurDZ | 1x podium
13. No Quarter | Houses of the Holy (1973) | 69 punten | 16x genoemd | geen nummer 1 | 1x podium
14. The Rain Song | Houses of the Holy (1973) | 59 punten | 15x genoemd | geen nummer 1 | 1x podium
15. Heartbreaker* | Led Zeppelin II (1969) | 59 punten | 13x genoemd | nummer 1 van EttaJamesBrown | 2x podium
16. Over the Hills and Far Away* | Houses of the Holy (1973) | 53 punten | 12x genoemd | nummer 1 van Arno | 2x podium
17. The Song Remains the Same* | Houses of the Holy (1973) | 52 punten | 12x genoemd | nummer 1 van Rufus | 2x podium
18. Misty Mountain Hop* | Led Zeppelin IV (1971) | 36 punten | 8x genoemd | nummer 1 van zaaf | 1x podium
19. In My Time of Dying* | Physical Graffiti (1975) | 21 punten | 7x genoemd | geen nummer 1 | 1x podium
20. Ramble On | Led Zeppelin II (1969) | 19 punten | 7x genoemd | geen nummer 1 | 0x podium

Hier stranden al meteen heel wat mooie Zeppelins. Opvallend genoeg verliest het album Houses of the Holy hier al zijn vier troeven en ook het album Presence is uitgeschakeld. Bovendien verliezen zes deelnemers hier hun nummer één (waaronder ikzelf). EttaJamesBrown houdt met een afwijkende smaak de traditie in dit spel in stand, duidelijk een alternativo! In totaal werden trouwens maar liefst 16 nummers door minstens één deelnemer op nummer 1 gezet, wat betekent dat hierna elk nummer in de top 10 minstens één supporter heeft. Overigens hanteer ik bij een gelijke stand de regel dat het nummer dat het vaakst genoemd wordt, een plekje hoger staat. Dit is (onder meer) aan de orde bij Rock and Roll en No Quarter en bij The Rain Song en Heartbreaker.

geplaatst:
10. The Battle of Evermore | Led Zeppelin IV (1971) | 96 punten | 16x genoemd | nummer 1 van Brunniepoo, Poek en ranboy | 6x podium

Meteen door met de nummer 10. Het nummer The Battle of Evermore werd geschreven door Jimmy Page, terwijl hij met de mandoline van John Paul Jones experimenteerde. Hoewel Page nog nooit een mandoline bespeeld had, schreef hij, samen met Robert Plant, het nummer ter plaatse in de studio. De tekst van The Battle of Evermore refereert op veel punten aan het boek The Lord of the Rings van schrijver J.R.R. Tolkien, waar zowel Page als Plant grote fan van waren. Het is overigens niet het enige nummer dat naar Tolkiens boeken verwijst, ook Ramble On en Misty Mountain Hop bevatten referenties.

“The ring wraiths ride in black/Ride on!”

Robert Plant wilde een ander soort stem in het nummer brengen om “het verhaal” te vertellen. Daarom werd voor de opname van het nummer de bevriende folkzangeres Sandy Denny gevraagd, die voorheen deel uitmaakte van de Britse folkband Fairport Convention. Zo werd het nummer een duet met Plant als “verhalenverteller” en Denny als “stadsomroeper”. The Battle of Evermore is het enige nummer van Led Zeppelin ooit dat is opgenomen met een gastzanger(es).

https://www.youtube.com/watch?v=88b0OYxdtyM

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

geplaatst:
09. Since I've Been Loving You | Led Zeppelin III (1970) | 102 punten | 18x genoemd | nummer 1 van Rudi S en dumb_helicopter | 7x podium

Since I've Been Loving You Is een heerlijke, langzame bluesjam van zeven minuten. Het nummer bevat ook een werkelijk fantastische gitaarsolo van Jimmy Page. Since I’ve Been Loving You was door Led Zeppelin al verschillende malen live uitgevoerd, ruim voordat de opnamesessies voor Led Zeppelin III begonnen waren. Ik let meestal niet zo erg op teksten, maar de door zanger Robert Plant geschreven tekst van het nummer vertoont aan het begin nogal sterke overeenkomsten met het nummer Never uit 1968 van de Amerikaanse rockband Moby Grape. Plant liet zich bij het schrijven verder nog inspireren door het nummer Mean Mistreatin’ Mama uit 1961 van de Amerikaanse bluesgitarist en zanger Elmore James. Maar toch klinkt dit nummer weer typisch Led Zeppelin.

chevy93 schreef:
[Since I've Been Loving You is een van de twee] stomende bluesnummers die absoluut hun twee hoogtepunten zijn. Vooral de live-versie van Since I've Been Loving You overigens.

Speciaal voor chevy93:

https://www.youtube.com/watch?v=4-J_s6S7TsU

geplaatst:
08. Black Dog | Led Zeppelin IV (1971) | 109 punten | 23x genoemd | nummer 1 van Marco dB | 5x podium

Black Dog is het openingsnummer van Led Zeppelins briljante vierde langspeler (en zeker niet het laatste nummer dat we in de top 10 gaan tegenkomen). Hoewel het niet Led Zeppelins bekendste is, is het wel uit duizenden herkenbaar als een nummer van de Engelse band. Het liedje werkt volgens het principe dat ik horten en storten zou noemen: Robert Plant zingt een paar regels en de band volgt, hij zingt er weer een paar en de band volgt weer, et cetera. Let daarbij ook op het bijzondere samenspel van gitarist Jimmy Page en drummer John Bonham, die constant met elkaar in duel lijken te zijn. Overigens refereert de titel van het liedje (onder meer) naar een zwarte Labrador Retriever die tijdens de opnames door de studio's zwierf, al aardig op leeftijd, maar nog steeds seksueel behoorlijk actief.

https://www.youtube.com/watch?v=XIiu0JI3I5g

geplaatst:
Was gisteravond spontaan bij vrienden eten en kon daardoor de West-Afrika editie nog niet opstarten, maar ik zie nu dat dat sowieso nog niet kon. Nog even wat Led Zep bij het ontbijt.

geplaatst:
Choconas schreef:
Overigens refereert de titel van het liedje (onder meer) naar een zwarte Labrador Retriever die tijdens de opnames door de studio's zwierf, al aardig op leeftijd, maar nog steeds seksueel behoorlijk actief.
waarmee het horten en stoten verklaard is

geplaatst:
zaaf schreef:
(quote)
waarmee het horten en stoten verklaard is

Inderdaad, zaaf weet van de hoed en de rand! =)

geplaatst:
herman schreef:
Was gisteravond spontaan bij vrienden eten en kon daardoor de West-Afrika editie nog niet opstarten, maar ik zie nu dat dat sowieso nog niet kon. Nog even wat Led Zep bij het ontbijt.

Eet smakelijk, herman! Ik heb alvast zin in West-Afrika, maar laat ik eerst even Led Zeppelin afronden!

geplaatst:
Rustig aan hoor, ik lees mee, heb Houses of the Holy erbij aanstaan en vermaak me prima.

geplaatst:
07. Babe I'm Gonna Leave You | Led Zeppelin (1969) | 120 punten | 21x genoemd | nummer 1 van laxus11, arcade monkeys en Shaky | 8x podium

Babe I'm Gonna Leave You is een folklied dat eind jaren '50 geschreven is door de Amerikaanse zangeres Anne Bredon. Led Zeppelin nam Babe I'm Gonna Leave You in oktober 1968 op voor hun debuutalbum. De versie van dit nummer is in feite een cover van de versie die de Amerikaanse folkzangeres Joan Baez in 1962 uitbracht op het album Joan Baez in Concert. Gitarist Jimmy Page en zanger Robert Plant waren beiden fans van de zangeres. Het nummer werd in eerste instantie toegeschreven aan Page. Veel later, in de jaren ‘80 van de vorige eeuw, werd Anne Bredon geattendeerd op dit feit en vanaf 1990 werd het nummer toegeschreven aan Bredon, Page en Plant. Ook kreeg Bredon een substantieel bedrag aan verloren gegane royalty's uitbetaald.

Jimmy Page zou het nummer eerder in 1968 ook opgenomen hebben met Steve Winwood, maar die versie is nooit uitgebracht. De gitaarriff van het nummer lijkt later weer terug te keren bij de intro van het nummer 25 or 6 to 4 van Chicago.

Leentjebuur of niet, voor mij is dit nummer een van hun absolute meesterwerken. Zo ook van laxus11, die het nummer prompt bovenaan zijn lijstje zette.

laxus11 schreef:
Ik ben fan van hun lange bluesy nummers waarvan Babe een groot favoriet van mij is.

https://www.youtube.com/watch?v=UyOg0mt2R2k

geplaatst:
06. Immigrant Song | Led Zeppelin III (1970) | 142 punten | 25x genoemd | nummer 1 van Renoir en jordidj1 | 7x podium

Ahh! Ahh!
We come from the land of the ice and snow
From the midnight sun where the hot springs flow

Immigrant Song werd geschreven tijdens Led Zeppelins tournee halverwege 1970, met optredens op IJsland, op het Bath Festival en in Duitsland. Het nummer begint met een kenmerkende jammerende kreet van Robert Plant en is opgebouwd rond een herhaalde riff. Het openingsconcert van de tournee vond plaats in Reykjavik (IJsland) en inspireerde Plant om het nummer te schrijven. Vandaar ook: “We come from the land of the ice and snow.”

The hammer of the gods
Will drive our ships to new lands
To fight the horde, sing and cry
Valhalla, I am coming

De tekst van het nummer is geschreven vanuit het perspectief van Vikingen die vanuit Scandinavië naar het westen roeiden om nieuwe landen te ontdekken. De tekst verwijst expliciet naar de veroveringen van de Vikingen en de oude Noordse godsdienst.

https://www.youtube.com/watch?v=RlNhD0oS5pk

geplaatst:
05. Dazed and Confused | Led Zeppelin (1969) | 142 punten | 26x genoemd | nummer 1 van Bonk | 8x podium

Dazed and Confused is een folkrocknummer dat in 1967 werd geschreven door de Amerikaanse singer-songwriter Jake Holmes en verscheen op zijn debuutalbum The Above Ground Sound of Jake Holmes. Sommigen interpreteerden de songtekst als een beschrijving van een bad trip. Het gaat echter over een meisje dat niet goed weet of ze haar relatie moet beëindigen of niet.

Dazed and Confused was een vast onderdeel van de laatste Yardbirds-tournees in 1967 en 1968. De bandleden ondernamen echter nooit pogingen om een studioversie van het nummer op te nemen, al speelden ze het wel een aantal maal voor radio en televisie. Page stelde voor om met Led Zeppelin wel een studio-opname van Dazed and Confused te maken voor het debuutalbum. Tijdens de gitaarsolo bespeelde Page zijn Telecaster met een strijkstok, net zoals hij deed tijdens de live-optredens. Behalve de songtekst en de rauwe stem van Robert Plant week het nummer niet veel af van de Yardbirds-uitvoeringen.

Bonk had dit nummer zowel in de vorige als de huidige editie bovenaan zijn lijstje. Ik kan me volledig aansluiten bij zijn beschouwing over de band:

Bonk schreef:
Wat hebben ze toch veel lekkere, goede en vernieuwende muziek gemaakt en wat zitten de nummers toch goed in elkaar. Hoewel met betrekking tot het vernieuwende ik het ook wel opvallend vond dat ze met enige regelmaat langskwamen in de, overigens wat mij betreft echt onderhoudende en de moeite waard zijnde, podcast Originals Alfabet van Rob Stenders en niet alles even origineel bleek. Maar dat neemt niet weg dat het een geweldige band blijft.

https://www.youtube.com/watch?v=sCg3q0od5ts

geplaatst:
Lekker bezig, Choconas!

geplaatst:
04. Whole Lotta Love | Led Zeppelin II (1969) | 157 punten | 26x genoemd | nummer 1 van Ast | 10x podium

Whole Lotta Love is het openingsnummer van hun tweede album Led Zeppelin II uit 1969. Het nummer wordt gedragen door de pompende gitaarriff van Jimmy Page, ondersteund door de bas van John Paul Jones en vooral de drums van John Bonham.

Whole Lotta Love is deels gebaseerd op het nummer You Need Love van de Amerikaanse bluescomponist Willie Dixon, opgenomen door Muddy Waters in 1962. Na een juridisch geschil tussen Dixon en Led Zeppelin, dat begon in 1985, werd Willie Dixon in 1987 financieel gecompenseerd en toegevoegd als schrijver op latere uitgaven van het nummer. Een regelrechte cover is het nu ook weer niet. Met name het middenstuk met orgastische kreunen geeft het nummer een typisch Led Zeppelin-sausje. Op het einde van Whole Lotta Love wordt in de tekst ook nog verwezen naar het nummer Back Door Man uit 1961 van de Amerikaanse blueszanger Howlin' Wolf.

Way down inside, woman, you need love
Shake for me, girl, I want to be your back door man
Hey! Oh! Hey! Oh! Hey! Oh!
Keep it coolin', baby
Keep it coolin', baby
Keep it coolin', baby
Keep it coolin', baby
Keep it coolin', baby

https://www.youtube.com/watch?v=0bcIjILqORM

geplaatst:
Zeker, Dazed en confused heeft toch ook van die + 26 minuten uitvoering.

geplaatst:
Vorig jaar bij tribute band Physical Graffiti geweest, waarbij ze het debuut en de opvolger integraal speelden. Eén van de (vele) hoogtepunten was de psychedelische solo van Dazed and Confused die de gitarist behoorlijk in de vingers had à la Page in the good old days.

geplaatst:
herman schreef:

Dit vraagt om inspectie van de Bosatlas. Also geschiedde.

geplaatst:
Goed jongens, nog drie Zeppelins te gaan! Durven jullie een voorspelling te wagen voor de het podium!?

geplaatst:
3 stairway
2 kashmir
1 levee

geplaatst:
zaaf schreef:
3 stairway
2 kashmir
1 levee

Ik denk Stairway op 2 en Kashmir op 3, maar doe inderdaad When the Levee Breaks maar op 1

jordidj1 (moderator)
geplaatst:
3 leevee
2 kashmir
1 stairway

duh

Gast
geplaatst: vandaag om 11:05 uur

geplaatst: vandaag om 11:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.