MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #5 (Reggae zonder Bob)!

zoeken in:
30. Stargazer

Nominatie
Album: Beautiful Noise (1976)

Aantal punten: 17
Aantal keren genoemd: 4
Aantal nr. 3 noteringen: -
Aantal nr. 2 noteringen: -
Aantal nr. 1 noteringen: -

De eerste van drie noteringen van Beautiful Noise heeft het vanaf het begin van deze editie lastig gehad. Stargazer wist zich in ronde 1 maar nét te kwalificeren, in ronde 2 maar nét te overleven en in de finale krijgt het niet heel veel punten. Gezien het enorme oeuvre van Neil is het hoe dan ook knap dat deze song, die alleen in Nederland en Duitsland de hitlijst bereikte, zoveel andere pareltjes achter zich wist te laten.

I don't want to burst your bubble, but you got trouble.
Don't you know the higher the top the longer the drop.
Hey, stargazer.

Zoals met heel veel Neil Diamond songs, was Frank Sintra bijzonder gecharmeerd van dit nummer en besloot hij ook dit nummer te coveren. Hij liet daar geen gras over groeien en vrijwel direct nadat Neil het nummer uitbracht kwam Frank met zijn versie.

29. Desirée

Startlijst
Album: I’m Glad You’re Here with Me Tonight (1977)

Aantal punten: 20
Aantal keren genoemd: 3

Neil’s vijfde nummer 1-hit op de Adult Contemporary Chart en een flinke hit in een aantal Europese landen (waaronder Nederland).

Well I became a man
At the hands of a girl
Almost twice my age

Dit nummer gaat over een man die is gevallen voor de charmes van een oudere vrouw. Dit is overigens niet de laatste keer dat jullie dit gaan lezen. Bij een aantal songs die hoger zijn geëindigd wordt hier wat meer over uit de doeken gedaan, maar dat onze Neil een charmeur is zal niet als een verrassing komen.

Desirée heeft evenveel punten als de nummer 28 en 27.

28. Soolaimon

Nominatie
Album: Tap Root Manuscript (1970)

Aantal keren genoemd: 3

De eerste van drie noteringen van Tap Root Manuscript komt al vroeg voorbij in deze finale. Neil heeft Afrikaanse cultuur aan de universiteit gestudeerd en die invloeden zijn bijzonder goed terug te horen in veel van zijn nummers. Soolaimon is daar misschien wel het beste voorbeeld van. Het woord heeft meerdere betekenissen en Neil zet het ook op verschillende manieren in tijdens dit nummer. Ook de Gospel-invloeden, waar Neil helemaal weg van is, spelen een prominente rol in deze song.

Jazz muzikant Marty Paich arrangeerde de volledige B-kant van het album dat gezien wordt als zijn meest experimentele album tot nu toe.

She callin'
Bring home my name
On the wings of a flea
Wind in the plains
Dance once for me

Onder andere de Zweedse rock-’n-roller Jerry Williams en de Italiaanse popdiva Patty Pravo coverden Soolaimon.

Evenveel punten als Desirée, maar Soolaimon had een hogere toppositie (plek 4).

27. Play Me

Nominatie
Album: Moods (1972)

Aantal keren genoemd: 6

Play Me was de eerste single van het album Moods en werd een dikke hit. Dit nummer werd vooral bekend door het stukje ‘dichterlijke vrijheid’ die Neil zich hierin permitteerde:

Songs she sang to me
Songs she brang to me
Words that rang in me,
Rhyme that sprang from me

‘Brang’ is (was) natuurlijk geen woord, maar Neil zag geen andere uitweg om die zinnen op een andere manier lekker te laten vloeien in het unieke ritme dat deze song heeft. Groot gelijk heeft hij, het heeft er zelfs voor gezorgd dat een aantal linguïsten zich over de zaak hebben gebogen. Uiteindelijk is besloten dat ‘brang’ acceptabel is. Voor de mensen die nog op school zitten: ik zou het toch niet invullen bij een Engels toets.

Play Me haalde evenveel punten als Desirée en Soolaimon, maar werd in meer lijstjes opgenomen.

26. Mothers and Daughters, Fathers and Sons

Nominatie
Album: You Don’t Bring Me Flowers (1978)

Aantal punten: 23
Aantal keren genoemd: 5

De onderste vijf plaatsen in onze uiteindelijke top 30 worden volledig gevuld met 70’s songs, en net als met Beautiful Noise en Tap Root Manuscript is ook You Don’t Bring Me Flowers zijn eerste van drie noteringen nu kwijt.

De gedeelde favoriete song van het album als we kijken naar MusicMeter-voorkeursstemmen bij het album + een plek in de finale van deze Greatest Hits-editie. Dat lijkt me toch niet bepaald slecht voor een song dat nog niet eens als B-kantje werd uitgebracht. Dit een echte Neil Diamond deep cut, een verborgen albumparel, die het meer dan verdient om hier in de finale te staan.

De song is een typische Diamond-song, een powerballad met een opzwepende ritme dat richting het einde hypnotiserende krachten lijkt te bezitten. Je wordt Neil’s wereld ingezogen om nooit meer losgelaten te worden. Er is wat verdeeldheid waar deze song nu precies over gaat, maar dat is vaak de kracht van Neil: er zitten meerdere lagen in die de luisteraar zelf mag interpreteren. Het is net literatuur.

Oh, and there they stood lost in the haze
With spirits blazing like the sun
Mothers and daughters,
Fathers and sons

25. Brother Love’s Travelling Salvation Show

Nominatie
Album: Brother Love’s Travelling Salvation Show (1969)

Aantal punten: 23
Aantal keren genoemd: 7

Deze song die maar ternauwernood ronde 2 wist te overleven heeft evenveel punten als Mothers and Daughters, Fathers and Sons gescoord, maar werd in meer lijstjes opgenomen en eindigt daarom op plek 25.

Take my hand in yours
Walk with me this day
In my heart I know
I will never stray
Halle, halle, halle, halle, halle, halle, halle
Love, Brother Love say
Brother Love's Travelling Salvation Show
Pack up the babies
And grab the old ladies
And everyone goes

Schande! werd er over dit nummer gesproken toen het uitkwam. Hoe durft deze zanger het evangelie belachelijk te maken. Ja, een aantal evangelische gemeenschappen uit het zuiden van de VS waren niet te spreken over dit nummer. Je kunt je afvragen of ze het nummer überhaupt beluisterd hebben. Neil verklaarde dan ook dat dit nummer alles behalve belachelijkmakerij is en dat hij met dit nummer Gospel-muziek viert. De negatieve geluiden stierven heel snel uit en het nummer is tot op de dag van vandaag geliefd bij luisteraars en kreeg een nieuwe impuls door de vele positieve ‘YouTube-reactievideo’s’.

Ene Quentin Tarantino heeft dit nummer trouwens gebruikt in Once Upon a Time in Hollywood en er zijn coverversies uitgekomen van onder andere Dolly Parton, Sonny & Cher en Peggy Lee.

24. America

Nominatie
Album: The Jazz Singer (1980)

Aantal punten: 30
Aantal keren genoemd: 4

The Jazz Singer is het enige album uit de 80’s dat de finale heeft weten te halen. Daar staat dan wel tegenover dat maar liefst 3 singles van dit album de finale hebben gehaald, dit is de eerste die voorbijkomt.

America is het openingsnummer van deze legendarische soundtrack en het werd de 6e nummer 1-hit op de Adult Contemporary Chart voor Neil.

Waar het nummer over gaat moge duidelijk zijn. Op naar Amerika om daar de American Dream na te jagen:

Far,
We've been traveling far
Without a home
But not without a star

Free,
Only want to be free
We huddle close
Hang on to a dream

Sinds 9/11 is dit nummer trouwens op de zwarte lijst gekomen en mag het niet meer op de radio gespeeld worden. Sja…..

23. Hell Yeah

Nominatie
Album: 12 Songs (2005)

Aantal punten: 39
Aantal keren genoemd: 5
Aantal nr. 3 noteringen: 1

Een van de slechts twee finalisten van ná 1980, de eerste song die voorbijkomt die een top 3 notering achter zijn naam heeft staan en de hoogst genoteerde song in onze top 30 die minder dan 7x in een lijst is opgenomen.

In 2002 was Neil klaar met zijn Three Chord Opera-tournee en hij besloot zich terug te trekken in de bergen. Hier kwam hij door hevige sneeuwval vast te zitten en om de tijd te doden besloot hij nieuw materiaal te schrijven. Toen hij later Rick Rubin ontmoette was die onder de indruk en spoorde die Neil aan om te blijven schrijven. Zo geschiedde en de twee maakten 12 Songs. Het album werd lovend ontvangen door critici en fans: Neil Diamond was terug.

Hell Yeah is een zeer persoonlijke song waarin Neil zichzelf en zijn luisteraars moed inspreekt: je mag er zijn, je keuzes maken je tot wie je bent en blijf eerlijk naar jezelf.

And if you're askin' me to tell
Is it worth what I paid
You gonna hear me say
Hell yeah, it is
And I say it loud

De krakende stem van Neil zorgt voor een bijzonder emotionele song die het hier toch maar mooi tot de 23e plek in de finale geschopt heeft.

22. Holly Holy

Startlijst
Album: Touching You, Touching Me (1969)

Aantal punten: 42

Sweet Caroline was net een wereldwijde mega hit geworden en het was aan Neil om met een waardige opvolger te komen. Die opvolger werd, het zwaar door de Gospel beïnvloedde, Holly Holy. De platenbazen waren gelukkig want ook Holly Holy werd een enorme hit, en Neil zelf was héél blij met het nummer; hij vindt het namelijk zijn beste song van alles wat hij tot aan dat punt geschreven had.

Laat je trouwens niet misleiden door de Gospelsfeer; het nummer heeft niets met een God te maken. Neil geeft de intense ervaringen die mannen en vrouwen samen kunnen hebben weer met dit nummer.

What I believe in
Holly holy
Holly holy dream
Wanting only you
And she comes
And I run just like the wind will
Holly holy
Call the sun in the dead of the night
And the sun's gonna rise in the sky
Touch a man who can't walk upright
And that lame man, he's gonna fly
And I fly

21. Forever in Blue Jeans

Nominatie
Album: You Don’t Bring Me Flowers (1978)

Aantal punten: 45

Een heus mama appelsapje. Het blijkt namelijk dat de meeste mensen denken dat Neil hier zingt over een dominee die graag spijkerbroeken draagt. Iets waar ze in The King of Queens nog leuk op inspeelden:

Natuurlijk gaat het niet over een 'reverend', maar over genieten van de simpele dingen van het leven. Neil zei er zelf over dat de simpelste dingen, de belangrijkste zijn. De blue jeans zijn daarbij een metafoor voor ‘de gewone arbeider’. Neil vervalt gelukkig niet in het afgrijselijke cliché dat geld niet gelukkig maakt, maar geeft aan ‘ja, geld is fijn, maar emoties, gevoelens en liefde zijn nog altijd belangrijker’.

Money talks
But it can't sing and dance and it can't walk
And long as I can have you here with me
I'd much rather be forever in blue jeans, babe

Deze grote hit in Zuid-Afrika, Canada en UK heeft ook hier de finale gehaald. Sterker nog, in ronde 2 kreeg dit nummer geen enkele tegenstem.

20. Crunchy Granola Suite

Nominatie
Album: Stones (1971)

Aantal punten: 48
Aantal nr. 1 noteringen: DjFrankie

De laagst geklasseerde song met een nummer 1 positie vinden we op plek 20.

Ik geef het je te doen: een bad-ass song over een soort muesli schrijven. Geen diepere betekenis, geen metafoor: dit liedje gaat over gezonder eten met breakfast cereal. I kid you not.

Neil was net naar California verhuisd, was gezonder gaan eten en wilde met deze song de rest van de wereld aansporen om ook een gezonder voedingspatroon te hanteren.

Dah-dah-dee-dow, dee-dee-dee-da-dow, dee-dee-dee-dum
I got a song been on my mind
And the tune can be sung and the words all rhyme
Deedle-ee deet deet deet deet deet deet deedle-ee-doo
And it don't say much and it won't offend

De live uitvoering, te vinden op Hot August Night, is bij velen bekender dan de studioversie. Er werd een extra gitaarintro bij geschreven die een Grammy nominatie opleverde.

19. Pretty Amazing Grace

Startlijst
Album: Home Before Dark (2008)

Aantal punten: 51
Aantal nr. 1 noteringen: Ast

En direct daarboven volgt de volgende song met een nummer 1-positie.

De jongste song die de finale heeft weten te halen en tevens Neil’s laatste (niet-Kerst)single die de Top 40 in de US en de Top 50 in de UK wist te bereiken. Op het moment dat dit album uitkwam was Neil 67, het album kwam tot 1 in de albumcharts en daarmee was Neil de oudste artiest ooit met een nummer 1 album (hij kon overigens maar een jaar van dat record genieten).

Na 12 Songs was dit het tweede album dat Neil samen met Rick Rubin maakte.

You overcame my loss of hope and faith,
Gave me a truth I could believe in.
You led me to that higher place
Showed me that love and truth and hope and grace were all I needed.

Neil zei zelf over Pretty Amazing Grace dat hij geen universele bedoeling met de tekst had. Voor hem zelf gaat het nummer over de perfectie van de liefde, maar voor anderen mag het van hem over iets anders gaan. Zijn letterlijke woorden?
What does it all mean? I don't know and I don't care. It's gonna be what it is.

18. Red Red Wine

Nominatie
Album: Just For You (1967)

Aantal punten: 53
Aantal keren genoemd: 8

Een serieuze song over een alcoholist die enkel in het drinken van wijn zijn heil ziet. De protagonist van deze song kan de wereld niet meer aan en heeft enkel het nuttigen van alcohol nog over om zijn dagen mee te vullen.

I'd have sworn that with time
Thoughts of you leave my head
I was wrong, now I find
Just one thing makes me forget
Red, red wine.

Deze versie is een heel pak serieuzer en authentieker dan die ene bekendste versie van dit nummer. Toch was Neil meer dan gecharmeerd van de UB40 variant en tijdens liveconcerten speelt Neil zelfs meestal hun arrangement in plaats van zijn eigen.

Shaky schreef:
20. Crunchy Granola Suite

De live uitvoering, te vinden op Hot August Night, is bij velen bekender dan de studioversie. Er werd een extra gitaarintro bij geschreven die een Grammy nominatie opleverde.

Ik ken deze melodie als een jingle in een radioprogramma, ik denk van Radio Veronica, ik weet niet precies waarvan. En daar doet Neil Diamond niet op mee, alleen vrouwenstemmen en een orkest. Is Neil Diamond dan toch de componist?

Dat is de Percy Faith cover van Crunchy ranboy die jij bedoelt.

17. Hello Again

Nominatie
Album: The Jazz Singer (1980)

Aantal punten: 53
Aantal keren genoemd: 9

Evenveel punten als Red Red Wine, maar vaker in een lijstje opgenomen. Daarnaast is dit de laatste song die we tegenkomen zonder een top 1,2 of 3 notering.

Volgens sommige critici is Hello Again misschien wel Neil’s sterkste power ballad. Het nummer werd in 1981 als single uitgebracht en bereikte de 6e plek in de Amerikaanse hitlijst.

Hello, my friend, hello
Just called to let you know
I think about you every night
When I'm here alone
And you're there at home
Hello

De appeal zit voor een groot deel in de herkenbaarheid van de tekst. Ook al heb je geen liefde gekend waarbij je soms gewoon iemands stem moet horen, dan vast wel een innige vriendschap of een nauwe familieband.

Ook bij ons scoort dit nummer prima: geen enkele tegenstem in ronde 2 en een keurig puntenaantal in de finale.

Shaky schreef:
Dat is de Percy Faith cover van Crunchy ranboy die jij bedoelt.

Dank je, wat een nostalgie, even terugluisteren

16. Longfellow Serenade

Startlijst
Album: Serenade (1974)

Aantal punten: 59
Aantal keren genoemd: 10
Aantal nr. 2 noteringen: 1

Afkomstig van het slecht ontvangen album Serenade. Deze single deed het echter uitstekend. Onder andere een nummer 1-hit in Zwitserland, Zuid-Afrika en de Amerikaanse Easy Listening Chart.

Weten jullie nog wat ik typte bij Desirée? Ik zou nog ergens op terugkomen. Bij deze:

De titel van dit nummer verwijst naar de dichter Henry Wadsworth Longfellow. Neil zingt in dit autobiografische nummer over een jongeman die poëzie gebruikt om oudere dames mee te versieren. Hij koos voor de titel van dit nummer omdat hij zelf gedichten van Longfellow gebruikte om dames die veel ouder dan hemzelf waren te verleiden.

Neil windt er verder ook geen doekjes om in de lyrics. Dit draait maar om één ding:

Ride, come on baby, ride
Let me make your dreams come true
I'll sing my song
Let me make it warm for you

ranboy schreef:
(quote)

Ik ken deze melodie als een jingle in een radioprogramma, ik denk van Radio Veronica, ik weet niet precies waarvan. En daar doet Neil Diamond niet op mee, alleen vrouwenstemmen en een orkest. Is Neil Diamond dan toch de componist?

Niet alleen Veronica
Radio Caroline, Noordzee Mi Amigo gebruikte het werkje ook
Veronica gebruikte het oa bij de aktie Veronica gaat door

15. I’m a Believer

Nominatie

Aantal punten: 60

Neil Diamond had een enorme hit te pakken met Cherry Cherry en voordat hij het wist stonden er managers voor zijn deur die hem wilden inhuren om songs te schrijven voor andere artiesten. Het eerste nummer dat hij toen schreef was I’m a Believer voor The Monkees. Neil mocht dit nummer niet zelf uitbrengen, maar aangezien dat natuurlijk te gek voor woorden is wist hij een clausule in het contract te laten zetten dat hij het alsnog mocht uitbrengen maar niet vóór The Monkees (snap ik, want dan waren de aapjes weggeblazen). The Monkees scoorden hun hit in 1966 en Neil bracht het nummer een klein jaar later zelf uit.

In 1979 bracht Neil het nummer nogmaals uit, in een geüpdatet versie, voor het album September Morn.
Wij gaan hier echter uit van de originele Diamond versie uit de 60s.

Then I saw her face, now I'm a believer
Not a trace of doubt in my mind
I'm in love, I'm a believer
I couldn't leave her if I tried

14. Cherry Cherry

Startlijst
Album: The Feel of Neil Diamond (1966)

Aantal punten: 61

Speak of the devil, we hadden het net nog over deze song.

Tell your mama, girl, I can't stay long
We got things we gotta catch up on
Mmm, you know, you know what I'm sayin'
Can't stand still while the music is playin'

Een bijzonder belangrijke song uit zijn carrière. Het was namelijk Neil's eerste top 10 hit in Amerika, het eerste nummer dat hij op televisie ten gehore mocht brengen én het succes van dit nummer zorgde ervoor dat allerlei bands en platenmaatschappijen bij hem aanklopten om zijn songwriting skills. Eigenlijk zou het liedje 'Money, Money' geheten hebben, maar er werd Neil aangeraden om wat meer bij tieners aan te sluiten en de naam werd veranderd.

Later werd Cherry Cherry nog gecoverd door onder andere Percy Faith (hey, waar kennen we die ook alweer van ranboy? ), Sandy Nelson en Joe Dassin.

13. Shilo

Startlijst

Aantal punten: 74
Aantal keren genoemd: 8
Aantal nr. 1 noteringen: Superbitch

De song die de breuk tussen Neil en Bang Records veroorzaakte. In de 60's maakte Neil (gedwongen) voornamelijk teeny-boppers popliedjes, maar hij was daar zelf helemaal niet gelukkig mee. Neil wilde zich ontplooien als artiest en serieuzer werk uitbrengen. Hij schreef Shilo en had zijn zinnen gezet op een single-release die een nieuw tijdperk voor hem zou gaan betekenen.

Helaas, daar ging Bang Records niet mee akkoord. Neil moest zich met tekstueel simplistische zaken bezighouden om vooral de jeugd aan te kunnen blijven aanspreken. Tot Neil's verdriet en woede werd Shilo als albumtrack op Just For You weggemoffeld. Logisch vervolg: Neil zei gedag tegen Bang Records.

Hij scoorde hits voor MCA, en Bang realiseerde dat ze een succesvolle artiest hadden laten lopen. Daarop besloten ze in 1970 Shilo alsnog als single uit te brengen.

Neil noemt Shilo een 'feestje voor allerlei psychologische interpretaties' en Superbitch benoemt de weelderige instrumentatie.

Shilo, when I was young
I used to call you name
When no one else would come
Shilo, you always came
And we'd play

12. He Ain't Heavy, He's My Brother

Nominatie

Aantal punten: 86
Aantal nr. 1 noteringen: Running On Empty

Origineel van Kelly Gordon, de bekendste versie is van The Hollies, maar de mooiste versie is natuurlijk deze van Neil. Op vocaal gebied trekt Neil alle registers open, iets wat hij tot deze single nog niet al te vaak gedaan had, maar deze lyrics komen vanuit zijn tenen.

It's a long, long road
From which there is no return
While we're on the way to there
Why not share

Dat het nummer veel voor Neil betekent is goed te zien en horen wanneer hij dit nummer live op tv bij de Johnny Cash Show ten gehore brengt. Neil had net te horen gekregen dat Bob Russell, de schrijver van deze song, aan kanker overleden was. De emoties klinken door in Neil's krakende, soms overslaande stem. Prachtig. Een welverdiende plek in onze top 30, en op slechts 3 puntjes de top 10 gemist.

11. You Don't Bring Me Flowers [feat. Barbra Streisand]

Startlijst
Album: You Don't Bring Me Flowers (1978)

Aantal punten: 87
Aantal keren genoemd: 13

Origineel is dit geen duet, maar een Neil Diamond solo-song afkomstig van het album I'm Glad You're Here With Me Tonight uit 1977 dat geschreven werd voor de sitcom All That Glitters. De producers van die show besloten last-minute hun concept om te gooien en hadden het Diamond-nummer niet meer nodig.

Qua tekst komen er opnieuw relatieproblemen langs. De sleur zit er in, man en vrouw appreciëren elkaar niet meer terwijl ze beide in stilte verlangen naar die tijd dat ze hun liefde voor elkaar nog uitten.

It used to be so natural
To talk about forever
But used-to-be's don't count anymore
They just lay on the floor 'til we sweep them away

In 1978 coverde Barbra Streisand het nummer en dat gaf verschillende radiostations het idee om op de radio stukken uit beide versies aan elkaar te plakken om een soort fake duet te creëren. BAM! Dit sloeg in als-een-bom bij het luisterend publiek. Het werd zelfs zo populair dat Neil en Barbra besloten samen de studio in te duiken om er een écht duet van te maken.

Er zijn trouwens heel wat covers van dit nummer gemaakt, waaronder een aantal Nederlandse vertalingen.

Fantastische presentatie!

Spannend hoe dit zal eindigen

vigil schreef:
Fantastische presentatie!

Spannend hoe dit zal eindigen

Volledig mee eens

Daar gaan we dan: de top 10!

10. If You Know What I Mean
Startlijst
Album: Beautiful Noise (1976)

Aantal punten: 89
Aantal keren genoemd: 11
Aantal nr. 1 noteringen: ranboy

Een dikke hit voor Neil in 1976: nummer 1 in de Easy Listening Chart en nummer 1 in de Canadese Adult Contemporary Chart.

Het is een autobiografisch nummer waarin Neil met weemoed terugdenkt aan zijn jeugd en één specifieke liefde. In dit geval betreft het een dame die beduidend ouder dan Neil was, maar wier hart hij toch wist te veroveren.

Here's to the songs we used to sing
And here's to the times we used to know
It's hard to hold them in our arms again
But hard to let them go

De critici waren het er in 1976 over eens: Neil zingt hier met bezieling en overtuiging. In 2021 zijn wij het er ook over eens: dit nummer hoort thuis in deze top 30.

9. Song Sung Blue

Startlijst
Album: Moods (1972)

Aantal punten: 92
Aantal keren genoemd: 12
Aantal nr. 1 noteringen: wendyvortex

Hoogst genoteerde song van onze lijst die onder de 100 punten blijft.

Neil's grootste hit in Nederland die ook nog eens voor 2 Grammy Awards werd genomineerd.

Zelf zei Neil over dit nummer dat hij nooit gedacht had dat juist deze song zo zou aanslaan. Hij noemt het een simpel nummer waar hij niet eens een bridge voor schreef omdat hij het allemaal verder wel geloofde met Song Sung Blue.

Song sung blue
Weeping like a willow
Song sung blue
Sleeping on my pillow

Sterker nog, hij had er (zeker in het begin) niet echt een hoge pet van op. Zijn platenbaas zag het anders en voorspelde meteen dat dit één van zijn grootste hits ooit zou worden. Neil gaf aan dat het nummer daar veel te basaal voor was..... gek hoe het soms kan lopen.

Het werd inderdaad één van zijn grootste hits en kan samen met Sweet Caroline als zijn 'meezinger' bestempeld worden.

Schrik niet: er volgden maar liefst 121 officiële coverversies door andere artiesten van dit nummer.

8. Cracklin' Rosie

Startlijst

Aantal punten: 110
Aantal keren genoemd: 14

Zoals Superbitch al aangaf gaat dit nummer over drank.
'Cracklin' Rosé' om specifiek te zijn. Mannen die indertijd geen date hadden kochten hier een fles van en noemden dat hun date.

Cracklin' Rosie you're a store-bought woman
You make me sing like a guitar hummin'

Dit was Neil's eerste nummer 1-hit in Amerika en zijn succesvolste single in de UK. Ook andere artiesten kunnen dit nummer goed smaken: het werd door maar liefst 50 artiesten officieel gecoverd.

7. Sweet Caroline

Startlijst
Album: Brother Love's Travelling Salvation Show (1969)

Aantal punten: 116
Aantal keren genoemd: 15
Aantal nr. 3 noteringen: 2

Sweet Caroline, of eigenlijk Sweet Caroline (Good Times Never Seemed so Good) zoals de single officieel heet, is een meezinger pur sang. Volgens statistieken uit de karaoke-wereld is dit één van de meest gekozen songs om te zingen.

One, touching one
Reaching out, touching me, touching you
Sweet Caroline
Good times never seemed so good
I've been inclined
To believe they never would
Oh no, no

De totstandkoming van dit nummer is behoorlijk apart voor een song die zó ongelooflijk goed aangeslagen is bij het publiek. Neil had zijn opnamesessies standaard op 3 uur per sessie staan. Daarbij werd het van artiesten verwacht dat ze in die tijd 3 songs opnamen. Oeps, Neil had maar 2 songs klaar liggen om opgenomen te worden, en het was simpelweg not done om met slechts 2 songs op te komen dagen. Die avond schreef hij voor het slapen gaan nog snel wat op uit de losse pols. Jullie raden het al: dat was de volledige song Sweet Caroline. Later gaf Neil aan dat hij nog nooit in zijn leven een nummer zo snel op papier had staan.

142 officiële coverversies door andere artiesten zijn hiervan opgenomen. Ja dat lezen jullie goed: 142. Neil heeft er zelf over gezegd dat hij een aantal versies erg goed vindt, maar dat de versie van Frank Sinatra er voor hem met kop en schouders bovenuit steekt.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:02 uur

geplaatst: vandaag om 11:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.