Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #5 (Reggae zonder Bob)!
zoeken in:
1
geplaatst: 9 april 2021, 22:30 uur
Sweet Caroline had ik wel wat hoger verwacht, zo rond de 3de plek ofzo.
Verder ben ik t eens met Neil wat betreft Sung Sung
Verder ben ik t eens met Neil wat betreft Sung Sung

0
geplaatst: 9 april 2021, 22:32 uur
6. September Morn
Startlijst
Album: September Morn (1979)
Aantal punten: 132
Aantal keren genoemd: 13
Aantal nr. 3 noteringen: -
Aantal nr. 2 noteringen: 2
Aantal nr. 1 noteringen: Les de Groot, vigil
September Morn was een mijlpaal in de carrière van Neil: zijn 30ste Top 40 hit in de VS. In de Adult Contemporary Chart en de Easy Listening Chart deed dit nummer het (uiteraard) ook weer uitstekend.
Neil schreef dit nummer samen met Gilbert Bécaud, met wie hij ook de songs voor The Jazz Singer zou schrijven. Het nummer gaat over een koppel dat uit elkaar is gegroeid en een break in hun relatie heeft genomen. Nu ze elkaar weer gevonden hebben, probeert de man wanhopig vast te houden aan de herinneringen aan de goede tijden die ze met elkaar hebben doorgemaakt, maar of de liefde echt weer volledig opbloeit is op dit moment meer een vraag dan een feit.
Look at what you've done
Why, you've become a grown-up girl
I still can hear you crying
In a corner of your room
And look how far we've come
So far from where we used to be
But not so far that we've forgotten
How it was before
In 2011 kwam dit nummer overigens nog in het nieuws toen studente Holly Bobo spoorloos verdween. De politie kreeg meerdere telefoontjes van een persoon die bleef volhouden dat de lyrics van September Morn aanwijzingen bevat over wat er met Holly gebeurd was.....
Startlijst
Album: September Morn (1979)
Aantal punten: 132
Aantal keren genoemd: 13
Aantal nr. 3 noteringen: -
Aantal nr. 1 noteringen: Les de Groot, vigil
September Morn was een mijlpaal in de carrière van Neil: zijn 30ste Top 40 hit in de VS. In de Adult Contemporary Chart en de Easy Listening Chart deed dit nummer het (uiteraard) ook weer uitstekend.
Neil schreef dit nummer samen met Gilbert Bécaud, met wie hij ook de songs voor The Jazz Singer zou schrijven. Het nummer gaat over een koppel dat uit elkaar is gegroeid en een break in hun relatie heeft genomen. Nu ze elkaar weer gevonden hebben, probeert de man wanhopig vast te houden aan de herinneringen aan de goede tijden die ze met elkaar hebben doorgemaakt, maar of de liefde echt weer volledig opbloeit is op dit moment meer een vraag dan een feit.
Look at what you've done
Why, you've become a grown-up girl
I still can hear you crying
In a corner of your room
And look how far we've come
So far from where we used to be
But not so far that we've forgotten
How it was before
In 2011 kwam dit nummer overigens nog in het nieuws toen studente Holly Bobo spoorloos verdween. De politie kreeg meerdere telefoontjes van een persoon die bleef volhouden dat de lyrics van September Morn aanwijzingen bevat over wat er met Holly gebeurd was.....
0
geplaatst: 9 april 2021, 22:37 uur
5. Beautiful Noise
Startlijst
Album: Beautiful Noise (1976)
Aantal punten: 133
Aantal keren genoemd: 15
Aantal nr. 3 noteringen: 1
Aantal nr. 2 noteringen: 3
Aantal nr. 1 noteringen: -
Slechts één puntje meer dan September Morn, maar daardoor wel een plek in de top 5 te pakken. Zelden gezien dat een song zo vaak genoemd wordt, zoveel punten haalt, zo hoog eindigt en dat allemaal zonder een nummer 1 positie in de finalelijstjes.
Neil wilde in 1975 niets liever dan dat Robbie Robertson zijn nieuwe album zou produceren. 1 probleempje: daar leek Robbie nou niet bepaald meteen heel warm voor te lopen. Het was aan Neil om hem te overtuigen.
Neil en zijn dochter Marjorie zaten op 4 hoog terwijl er een Puerto Ricaanse optocht voorbijtrok. Marjorie riep: 'what a beautiful noise, daddy!' en de titeltrack was geboren.
What a beautiful noise
Comin' up from the park
It's the song of the kids
And it plays until dark
Robbie was onder de indruk van Beautiful Noise en produceerde het gelijknamige album dat 1x platina en 7x goud zou worden.
Startlijst
Album: Beautiful Noise (1976)
Aantal punten: 133
Aantal keren genoemd: 15
Aantal nr. 2 noteringen: 3
Aantal nr. 1 noteringen: -
Slechts één puntje meer dan September Morn, maar daardoor wel een plek in de top 5 te pakken. Zelden gezien dat een song zo vaak genoemd wordt, zoveel punten haalt, zo hoog eindigt en dat allemaal zonder een nummer 1 positie in de finalelijstjes.
Neil wilde in 1975 niets liever dan dat Robbie Robertson zijn nieuwe album zou produceren. 1 probleempje: daar leek Robbie nou niet bepaald meteen heel warm voor te lopen. Het was aan Neil om hem te overtuigen.
Neil en zijn dochter Marjorie zaten op 4 hoog terwijl er een Puerto Ricaanse optocht voorbijtrok. Marjorie riep: 'what a beautiful noise, daddy!' en de titeltrack was geboren.
What a beautiful noise
Comin' up from the park
It's the song of the kids
And it plays until dark
Robbie was onder de indruk van Beautiful Noise en produceerde het gelijknamige album dat 1x platina en 7x goud zou worden.
2
geplaatst: 9 april 2021, 22:42 uur
4. Love on the Rocks
Startlijst
Album: The Jazz Singer (1980)
Aantal punten: 149
Aantal keren genoemd: 17
Aantal nr. 3 noteringen: 2
Aantal nr. 1 noteringen: EttaJamesBrown, Simon77
The Jazz Singer deed het als film niet goed en Neil werd zelfs genomineerd voor een Razzie. De soundtrack daarentegen was een ongelooflijke hit en werd Neil's best verkochte album in de VS.
Love on the Rocks werd met lovende kritieken ontvangen. Volgens velen was dit één van de sterkste Diamond performances ooit. Het nummer gaat over een man die vastzit in zijn relatie, weinig plezier meer in het leven ziet, en daar met een cynische toon over vertelt.
Just pour me a drink
And I'll tell you some lies
Got nothin' to lose
So you just sing the blues
All the time
Toen Neil dit nummer samen met Gilbert Bécaud schreef, noemden zij de song 'Scotch on the Rocks' en had het nummer een reggae-ritme. Ze waren er allebei eigenlijk niet echt tevreden mee en toen de tekst zich meer begon te vormen zagen de mannen er een potentiële powerballad in. Gelukkig hebben ze dat doorgezet.
Startlijst
Album: The Jazz Singer (1980)
Aantal punten: 149
Aantal nr. 1 noteringen: EttaJamesBrown, Simon77
The Jazz Singer deed het als film niet goed en Neil werd zelfs genomineerd voor een Razzie. De soundtrack daarentegen was een ongelooflijke hit en werd Neil's best verkochte album in de VS.
Love on the Rocks werd met lovende kritieken ontvangen. Volgens velen was dit één van de sterkste Diamond performances ooit. Het nummer gaat over een man die vastzit in zijn relatie, weinig plezier meer in het leven ziet, en daar met een cynische toon over vertelt.
Just pour me a drink
And I'll tell you some lies
Got nothin' to lose
So you just sing the blues
All the time
Toen Neil dit nummer samen met Gilbert Bécaud schreef, noemden zij de song 'Scotch on the Rocks' en had het nummer een reggae-ritme. Ze waren er allebei eigenlijk niet echt tevreden mee en toen de tekst zich meer begon te vormen zagen de mannen er een potentiële powerballad in. Gelukkig hebben ze dat doorgezet.
1
geplaatst: 9 april 2021, 22:47 uur
3. Solitary Man
Nominatie
Album: The Feel of Neil Diamond (1966)
Aantal punten: 170
Aantal keren genoemd: 18
Aantal nr. 2 noteringen: 1
Aantal nr. 1 noteringen: motel matches, teus, johan de witt
De song die het vaakst genoemd werd in de finale is op plek 3 geëindigd.
Neil's allereerste single die de Top 100 wist te bereiken. Ondertussen is dit nummer uitgegroeid tot een klassieker van jewelste, en met 53 officiële coverversies is dit een graag gebruikte song door andere artiesten. Zo bracht Chris Isaak een bekende versie, met bijbehorende herkenbare videoclip, uit en ook Johnny Cash bracht nog een succesvolle versie uit, maar wij focussen ons natuurlijk op de beste en tevens originele versie.
Het heeft even geduurd maar Neil durfde na heel wat tijd eindelijk toe te geven dat Solitary Man over zichzelf gaat. Hij werd bedrogen en heeft daarmee geworsteld. Natuurlijk probeerde hij zichzelf groot te houden door te doen alsof hij 'gewoon een solitary man' is, maar de lyrics maken wel duidelijk dat hij dit niet is.
Don't know that I will
But until I can find me
The girl who'll stay
And won't play games behind me
I'll be what I am
A solitary man
55 jaar na het uitbrengen van deze single, klinkt de song nog steeds fresh en relevant. Sterk staaltje songwriting.
Nominatie
Album: The Feel of Neil Diamond (1966)
Aantal punten: 170
Aantal keren genoemd: 18
Aantal nr. 2 noteringen: 1
Aantal nr. 1 noteringen: motel matches, teus, johan de witt
De song die het vaakst genoemd werd in de finale is op plek 3 geëindigd.
Neil's allereerste single die de Top 100 wist te bereiken. Ondertussen is dit nummer uitgegroeid tot een klassieker van jewelste, en met 53 officiële coverversies is dit een graag gebruikte song door andere artiesten. Zo bracht Chris Isaak een bekende versie, met bijbehorende herkenbare videoclip, uit en ook Johnny Cash bracht nog een succesvolle versie uit, maar wij focussen ons natuurlijk op de beste en tevens originele versie.
Het heeft even geduurd maar Neil durfde na heel wat tijd eindelijk toe te geven dat Solitary Man over zichzelf gaat. Hij werd bedrogen en heeft daarmee geworsteld. Natuurlijk probeerde hij zichzelf groot te houden door te doen alsof hij 'gewoon een solitary man' is, maar de lyrics maken wel duidelijk dat hij dit niet is.
Don't know that I will
But until I can find me
The girl who'll stay
And won't play games behind me
I'll be what I am
A solitary man
55 jaar na het uitbrengen van deze single, klinkt de song nog steeds fresh en relevant. Sterk staaltje songwriting.
0
geplaatst: 9 april 2021, 22:55 uur
2. Girl You'll Be a Woman Soon
Startlijst
Album: Just For You (1967)
Aantal punten: 183
Aantal nr. 3 noteringen: 4
Aantal nr. 1 noteringen: 50tracks, Zack, Poek
Vooraf één van de grote favorieten om hier de eindoverwinning te gaan pakken, maar die eer moet het aan een andere song laten.
Dat deze song zo populair is geworden heeft Neil voor een heel groot deel aan Quentin Tarantino te danken die het nummer in de legendarische film Pulp Fiction gebruikte.
Quentin maakte echter gebruik van de Urge Overkill versie, maar dat was ook nog niet zo 1-2-3 geregeld. Neil vond het script namelijk he-le-maal niks en wilde niet dat zijn song met dit soort 'pulp' geassocieerd zou worden. Iets in hem zei om toch overstag te gaan en wat een slimme zet: men ging op zoek naar de originele versie van de song en Neil stond terug op de kaart.
Neil schreef dit nummer overigens als 'sexy song' voor zijn (veelal jongere) vrouwelijke fans in de hoop dat ze nog meer voor hem zouden vallen en dat ze hem....uhm.... zouden blijven steunen en supporteren (laten we het maar netjes houden
). Het schijnt goed gelukt te zijn.
Don't you know
Girl, you'll be a woman soon
Please come take my hand
Soon, you'll need a man
Startlijst
Album: Just For You (1967)
Aantal punten: 183
Aantal nr. 3 noteringen: 4
Aantal nr. 1 noteringen: 50tracks, Zack, Poek
Vooraf één van de grote favorieten om hier de eindoverwinning te gaan pakken, maar die eer moet het aan een andere song laten.
Dat deze song zo populair is geworden heeft Neil voor een heel groot deel aan Quentin Tarantino te danken die het nummer in de legendarische film Pulp Fiction gebruikte.
Quentin maakte echter gebruik van de Urge Overkill versie, maar dat was ook nog niet zo 1-2-3 geregeld. Neil vond het script namelijk he-le-maal niks en wilde niet dat zijn song met dit soort 'pulp' geassocieerd zou worden. Iets in hem zei om toch overstag te gaan en wat een slimme zet: men ging op zoek naar de originele versie van de song en Neil stond terug op de kaart.
Neil schreef dit nummer overigens als 'sexy song' voor zijn (veelal jongere) vrouwelijke fans in de hoop dat ze nog meer voor hem zouden vallen en dat ze hem....uhm.... zouden blijven steunen en supporteren (laten we het maar netjes houden
). Het schijnt goed gelukt te zijn. Don't you know
Please come take my hand
Soon, you'll need a man
6
geplaatst: 9 april 2021, 22:57 uur
1. I Am....I Said
Startlijst
Album: Stones (1971)
Aantal punten: 196
Aantal keren genoemd: 16
Aantal nr. 2 noteringen: 4
Aantal nr. 1 noteringen: Bravejester, laxus11, Shaky
De grote winnaar met 13 punten voorsprong op nummer 2.
Een van Neil's meest persoonlijke songs waarbij hij ons een kijkje gunt in zijn geestelijke gesteldheid. In 1971 was Neil in een existentiële crisis belandt. Hij wist niet goed wat hij moest, wie hij was, waar hij naartoe ging. Neil besloot in therapie te gaan en tijdens zijn sessies met de psycholoog werden de songlyrics eigenlijk bijna vanzelf geschreven.
"I am"... I cried
"I am"... said I
And I am lost and I can't
Even say why
Neil schreeuwt om hulp, maar niemand hoort hem.
Tot op de dag van vandaag heeft Neil moeite met het zingen van dit nummer omdat hij dan opnieuw door al die emoties heen moet. Een prachtig nummer waar de angst, onmacht en pijn vanaf druipt.
Dit nummer leverde Neil zijn eerste Grammy nominatie op voor beste Pop Vocal Performance, maar nog veel belangrijker: de eerste plek in deze editie van ‘Greatest Hits Of…’.
Startlijst
Album: Stones (1971)
Aantal punten: 196
Aantal keren genoemd: 16
Aantal nr. 2 noteringen: 4
Aantal nr. 1 noteringen: Bravejester, laxus11, Shaky
De grote winnaar met 13 punten voorsprong op nummer 2.
Een van Neil's meest persoonlijke songs waarbij hij ons een kijkje gunt in zijn geestelijke gesteldheid. In 1971 was Neil in een existentiële crisis belandt. Hij wist niet goed wat hij moest, wie hij was, waar hij naartoe ging. Neil besloot in therapie te gaan en tijdens zijn sessies met de psycholoog werden de songlyrics eigenlijk bijna vanzelf geschreven.
"I am"... I cried
"I am"... said I
And I am lost and I can't
Even say why
Neil schreeuwt om hulp, maar niemand hoort hem.
Tot op de dag van vandaag heeft Neil moeite met het zingen van dit nummer omdat hij dan opnieuw door al die emoties heen moet. Een prachtig nummer waar de angst, onmacht en pijn vanaf druipt.
Dit nummer leverde Neil zijn eerste Grammy nominatie op voor beste Pop Vocal Performance, maar nog veel belangrijker: de eerste plek in deze editie van ‘Greatest Hits Of…’.
2
geplaatst: 9 april 2021, 23:01 uur
http://prod-upp-image-read.ft.com/5d59626c-5599-11e4-b750-00144feab7de
Daarmee komt deze editie van 'Greatest Hits Of...' alweer ten einde.
Bijzonder bedankt voor het meespelen allemaal
. Hopelijk hebben jullie net zoveel van deze Neil Diamond-week genoten als ik.
Nog een keertje de uitslag in een overzicht:
Uitslag
30. Stargazer (17 punten)
29. Desirée (20 punten)
28. Soolaimon (20 punten)
27. Play Me (20 punten)
26. Mothers and Daughters, Fathers and Sons (23 punten)
25. Brother Love’s Travelling Salvation Show (23 punten)
24. America (30 punten)
23. Hell Yeah (39 punten)
22. Holly Holy (42 punten)
21. Forever in Blue Jeans (45 punten)
20. Crunchy Granola Suite (48 punten)
19. Pretty Amazing Grace (51 punten)
18. Red Red Wine (53 punten)
17. Hello Again (53 punten)
16. Longfellow Serenade (59 punten)
15. I’m a Believer (60 punten)
14. Cherry Cherry (61 punten)
13. Shilo (74 punten)
12. He Ain’t Heavy, He’s My Brother (86 punten)
11. You Don’t Bring Me Flowers [feat. Barbra Streisand] (87 punten)
10. If You Know What I Mean (89 punten)
9. Song Sung Blue (92 punten)
8. Cracklin’ Rosie (110 punten)
7. Sweet Caroline (116 punten)
6. September Morn (132 punten)
5. Beautiful Noise (133 punten)
4. Love on the Rocks (149 punten)
3. Solitary Man (170 punten)
2. Girl, You’ll Be a Woman Soon (183 punten)
1. I Am…I Said (196 punten)
Dan draag ik het stokje over aan aerobag voor de volgende instalment.
Daarmee komt deze editie van 'Greatest Hits Of...' alweer ten einde.
. Hopelijk hebben jullie net zoveel van deze Neil Diamond-week genoten als ik.Nog een keertje de uitslag in een overzicht:
Uitslag
30. Stargazer (17 punten)
29. Desirée (20 punten)
28. Soolaimon (20 punten)
27. Play Me (20 punten)
26. Mothers and Daughters, Fathers and Sons (23 punten)
25. Brother Love’s Travelling Salvation Show (23 punten)
24. America (30 punten)
23. Hell Yeah (39 punten)
22. Holly Holy (42 punten)
21. Forever in Blue Jeans (45 punten)
20. Crunchy Granola Suite (48 punten)
19. Pretty Amazing Grace (51 punten)
18. Red Red Wine (53 punten)
17. Hello Again (53 punten)
16. Longfellow Serenade (59 punten)
15. I’m a Believer (60 punten)
14. Cherry Cherry (61 punten)
13. Shilo (74 punten)
12. He Ain’t Heavy, He’s My Brother (86 punten)
11. You Don’t Bring Me Flowers [feat. Barbra Streisand] (87 punten)
10. If You Know What I Mean (89 punten)
9. Song Sung Blue (92 punten)
8. Cracklin’ Rosie (110 punten)
7. Sweet Caroline (116 punten)
6. September Morn (132 punten)
5. Beautiful Noise (133 punten)
4. Love on the Rocks (149 punten)
3. Solitary Man (170 punten)
2. Girl, You’ll Be a Woman Soon (183 punten)
1. I Am…I Said (196 punten)
Dan draag ik het stokje over aan aerobag voor de volgende instalment.
1
geplaatst: 9 april 2021, 23:03 uur
Bedankt Shaky voor de mooie presentatie en fraaie beschrijvingen bij vele nummers!
1
geplaatst: 9 april 2021, 23:04 uur
Prachtige presentatie inderdaad van een groot artiest. Dank voor de mooie week!
1
geplaatst: 9 april 2021, 23:54 uur
Mooi werk Shaky! Deze week meer Neil beluisterd dan in alle voorafgaande weken bij elkaar. Hij is zeker in mijn achting gestegen.
1
geplaatst: 10 april 2021, 00:05 uur
Ja mooi. Nog verbaasd dat Song Sung Blue de Top 10 wist te halen, maar ik vind het echt een geweldige meezinger. Mijn favoriete versie is die met Helen Reddy en The Fonz. Greek Theater Los Angeles 1976.
1
geplaatst: 10 april 2021, 00:26 uur
Shaky schreef:
. Hopelijk hebben jullie net zoveel van deze Neil Diamond-week genoten als ik.
. Hopelijk hebben jullie net zoveel van deze Neil Diamond-week genoten als ik. Dank je Shaky voor de prachtige presentatie. Ik volg Neil al vanaf ergens begin jaren 70 en heb hier nog een aantal enorm leuke feiten opgedaan.

1
geplaatst: 10 april 2021, 07:52 uur
Fijne presentatie en een prachtige finalelijst, bedankt Shaky.
6
geplaatst: 10 april 2021, 08:28 uur
Shaky bedankt voor de Greatest Hits van Neil Diamond en met groot genoegen neem ik het stokje over om de discografie van deze volgende 'indie rock' act te vieren, de Greatest Hits van:
*Tromgeroffel*
*Lagen gitaar feedback*
*Dromerige aankondigers-stem*
Yo La Tengo!
https://lastfm.freetls.fastly.net/i/u/770x0/44cc06835e61e32a8a392d74713410b3.webp#44cc06835e61e32a8a392d74713410b3
Deze Amerikaanse formatie is al sinds 1987 actief, heeft in de beginjaren heel wat bassisten versleten, maar kent in de jaren '90 onder de de trouwe formatie van Ira Kaplan, Georgia Hubley en James McNew het meeste succes. De naam Yo La Tengo zal de gemiddelde casual luisteraar waarschijnlijk niet veel zeggen (Ik zal nooit meer vergeten dat de 3FM DJ's de concertagenda doornamen en geen idee hadden wie Yo La Tengo was), maar de band is altijd een critic's darling geweest en ze hebben in de alternatieve scene toch aardige golven gemaakt.
Een band gekenmerkt door meerdere petten, om in recent populair politiek taalgebruik te spreken. Soms dragen ze de pet 'Zwoel en Ingetogen', gevolgd door de pet 'Schurende Distorsie', vervolgens de pet 'Catchy Pop Snoepgoed' en dan meten ze zich ook nog graag de pet van coverband aan. Hoe dan ook, een Yo La Tengo album is altijd weer een genre-overstijgend dromerig geheel, met een verrassing in elk nummer maar ook weer onmiskenbaar Yo La Tengo.
De startlijst gebaseerd op de meest als favoriet aangevinkte tracks volgens het MusicMeter-publiek, met wat extra zwaarte voor (wat waarschijnlijk wel) de grote 3 van Yo La Tengo genoemd mag worden: Painful, I Can Hear the Heart Beating as One en And Then Nothing Turned Itself Inside-Out. De mindere bezongen albums heb ik de gaatjes laten opvullen, maar ik hoor natuurlijk graag van jullie welke hiaten absoluut nog weggewerkt moeten worden.
Autumn Sweater
Big Day Coming (track 1)
Black Flowers
Blue Line Swinger
Can't Forget
Cherry Chapstick
Damage
Decora
Everyday
For You Too
Here to Fall
I Heard You Looking
Moby Octopad
Nowhere Near
Ohm
Our Way to Fall
Sugarcube
Today Is the Day
Tom Courtenay
Upside-Down
Een tag voor de users die wellicht geïnteresseerd zijn of een hoge score over hadden voor een Yo La Tengo album:
123poetertjes, andré, arcade monkeys, Arno, ArthurDZ, AstroStart, Ataloona, Barney RubbleChoconas, Coma Cat, dix, Dwejkk_, Edgar18, Fathead, Gretz, herman, hoi123, itchy, Johnny Marr, jordidj1, Koenr, Mastroianni, Marco dB, nico1616, Obscure Thing, shinybeast, Shaky, Snoeperd, stardust_be, Teunnis, The Eraser, Titmeister, VladTheImpaler, wibro, yeahyeahyeah, zaaf
Maar iedereen welkom uiteraard, en graag zelfs
Ik neem het schema van shaky gewoon over:
Ronde 1 (Zaterdag - maandag 20:00): 10 nummers nomineren die niet mogen ontbreken, de vaakst genoemde songs gaan samen met de startlijst door naar ronde 2.
Ronde 2 (maandag 20:00 - woensdag 20:00): 10 nummers wegstrepen, de vaakst genoemde songs vallen af en verdwijnen uit het spel.
Finale (woensdag 20:00 - vrijdag 20:00): deelnemers stellen hun persoonlijke top 10 lijst op uit de overgebleven songs. De uitslag wordt door de organisator later die avond gepresenteerd.
*Tromgeroffel*
*Lagen gitaar feedback*
*Dromerige aankondigers-stem*
Yo La Tengo!
https://lastfm.freetls.fastly.net/i/u/770x0/44cc06835e61e32a8a392d74713410b3.webp#44cc06835e61e32a8a392d74713410b3
Deze Amerikaanse formatie is al sinds 1987 actief, heeft in de beginjaren heel wat bassisten versleten, maar kent in de jaren '90 onder de de trouwe formatie van Ira Kaplan, Georgia Hubley en James McNew het meeste succes. De naam Yo La Tengo zal de gemiddelde casual luisteraar waarschijnlijk niet veel zeggen (Ik zal nooit meer vergeten dat de 3FM DJ's de concertagenda doornamen en geen idee hadden wie Yo La Tengo was), maar de band is altijd een critic's darling geweest en ze hebben in de alternatieve scene toch aardige golven gemaakt.
Een band gekenmerkt door meerdere petten, om in recent populair politiek taalgebruik te spreken. Soms dragen ze de pet 'Zwoel en Ingetogen', gevolgd door de pet 'Schurende Distorsie', vervolgens de pet 'Catchy Pop Snoepgoed' en dan meten ze zich ook nog graag de pet van coverband aan. Hoe dan ook, een Yo La Tengo album is altijd weer een genre-overstijgend dromerig geheel, met een verrassing in elk nummer maar ook weer onmiskenbaar Yo La Tengo.
De startlijst gebaseerd op de meest als favoriet aangevinkte tracks volgens het MusicMeter-publiek, met wat extra zwaarte voor (wat waarschijnlijk wel) de grote 3 van Yo La Tengo genoemd mag worden: Painful, I Can Hear the Heart Beating as One en And Then Nothing Turned Itself Inside-Out. De mindere bezongen albums heb ik de gaatjes laten opvullen, maar ik hoor natuurlijk graag van jullie welke hiaten absoluut nog weggewerkt moeten worden.
Autumn Sweater
Big Day Coming (track 1)
Black Flowers
Blue Line Swinger
Can't Forget
Cherry Chapstick
Damage
Decora
Everyday
For You Too
Here to Fall
I Heard You Looking
Moby Octopad
Nowhere Near
Ohm
Our Way to Fall
Sugarcube
Today Is the Day
Tom Courtenay
Upside-Down
Een tag voor de users die wellicht geïnteresseerd zijn of een hoge score over hadden voor een Yo La Tengo album:
123poetertjes, andré, arcade monkeys, Arno, ArthurDZ, AstroStart, Ataloona, Barney RubbleChoconas, Coma Cat, dix, Dwejkk_, Edgar18, Fathead, Gretz, herman, hoi123, itchy, Johnny Marr, jordidj1, Koenr, Mastroianni, Marco dB, nico1616, Obscure Thing, shinybeast, Shaky, Snoeperd, stardust_be, Teunnis, The Eraser, Titmeister, VladTheImpaler, wibro, yeahyeahyeah, zaaf
Maar iedereen welkom uiteraard, en graag zelfs
Ik neem het schema van shaky gewoon over:
Ronde 1 (Zaterdag - maandag 20:00): 10 nummers nomineren die niet mogen ontbreken, de vaakst genoemde songs gaan samen met de startlijst door naar ronde 2.
Ronde 2 (maandag 20:00 - woensdag 20:00): 10 nummers wegstrepen, de vaakst genoemde songs vallen af en verdwijnen uit het spel.
Finale (woensdag 20:00 - vrijdag 20:00): deelnemers stellen hun persoonlijke top 10 lijst op uit de overgebleven songs. De uitslag wordt door de organisator later die avond gepresenteerd.
2
geplaatst: 10 april 2021, 08:39 uur
Barnaby, Hardly Working (Fakebook versie)
False Alarm
Forever
Let's Save Tony Orlando's House
My Heart's Reflection
Out of the Pool
Pablo and Andrea
Speeding Motorcycle
Styles of the Times
The Crying of Lot G
False Alarm
Forever
My Heart's Reflection
Out of the Pool
Pablo and Andrea
Speeding Motorcycle
Styles of the Times
The Crying of Lot G
1
geplaatst: 10 april 2021, 08:40 uur
Leuk, een band die ik goed kan waarderen, maar nog net te weinig van ken. Ik haak aan in de finale dus!
1
DjFrankie (moderator)
geplaatst: 10 april 2021, 08:51 uur
Bedankt Shaky erg plezant om te lezen, en goeie presentatie.
0
geplaatst: 10 april 2021, 09:02 uur
Yo La Tengo. Hoy! Hoy!
Hoorde een tijdlang bij mijn absolute favorieten. Inmiddels iets minder, vooral omdat ik bijna alle latere platen geen reet aan vind, maar hun beste werk staat als een huis!
Mijn favoriet ontbreekt alvast in de startlijst, dus nu moet ik wel meedoen.
Daarnaast:
Grote 3: voor mij zijn dat de grote 4: Electr-o-pura hoort er zéker bij (en scoort op deze site ook even hoog als inside out).
Hoorde een tijdlang bij mijn absolute favorieten. Inmiddels iets minder, vooral omdat ik bijna alle latere platen geen reet aan vind, maar hun beste werk staat als een huis!
Mijn favoriet ontbreekt alvast in de startlijst, dus nu moet ik wel meedoen.
Daarnaast:
aerobag schreef:
Big Day Coming
Welke versie, de dromerige of de rockende (track 1 of track 10 van Painful)?Big Day Coming
Grote 3: voor mij zijn dat de grote 4: Electr-o-pura hoort er zéker bij (en scoort op deze site ook even hoog als inside out).
0
zaaf
geplaatst: 10 april 2021, 09:48 uur
Avalon Or Someone Very Similar
Before we Run
Deeper Into Movies
From A Motel 6
Little Eyes
Mushroom Cloud of Hiss
Night Falls On Hoboken
Pass the Hatchet, I Think I'm Goodkind
The Story of Yo la Tango
You Can Have It All
Before we Run
Deeper Into Movies
From A Motel 6
Little Eyes
Mushroom Cloud of Hiss
Night Falls On Hoboken
Pass the Hatchet, I Think I'm Goodkind
The Story of Yo la Tango
You Can Have It All
0
geplaatst: 10 april 2021, 09:56 uur
itchy schreef:
Daarnaast:
Daarnaast:
(quote)
Welke versie, de dromerige of de rockende (track 1 of track 10 van Painful)?Grote 3: voor mij zijn dat de grote 4: Electr-o-pura hoort er zéker bij (en scoort op deze site ook even hoog als inside out).
Big Day Coming versie Track 1, de dromerige!
Ja Electr-o-pura hoort daar wat mij betreft zeker ook bij, maar ik zat te neuzen op MusicMeter en RateYourMusic en die blijft daar rating-gewijs (in aantallen dan) toch wel wat achter, maar dat zegt niets over de kwaliteit uiteraard.
Toch stiekem ook al drie tracks van dat album in de startlijst geschoven
0
geplaatst: 10 april 2021, 10:39 uur
Ik ken weinig van Yo La Tengo, dus ik haak aan in de finale. Maar ik wil wel één nummer nomineren:
Gentle Hour
Prachtig dromerig nummer dat ik ken van de Dark Was The Night compilatie.
Gentle Hour
Prachtig dromerig nummer dat ik ken van de Dark Was The Night compilatie.
2
geplaatst: 10 april 2021, 10:44 uur
Heb even de editie uit december 2016 erbij gepakt ter opfrissing:
From A Motel 6
Detouring America with horns
Sudden organ
Green arrow
Periodically double or Triple
Little eyes
The Crying of Lot G
Speeding Motorcycle (gepikt van Wendy)
Deeper into movies (en een Zaafje)
From A Motel 6
Detouring America with horns
Sudden organ
Green arrow
Periodically double or Triple
Little eyes
The Crying of Lot G
Speeding Motorcycle (gepikt van Wendy)
Deeper into movies (en een Zaafje)
1
geplaatst: 10 april 2021, 11:41 uur
Mooie presentatie, Shaky. Nu moet ik wel nog Cracklin' Rose uit m'n hoofd krijgen.
1
geplaatst: 10 april 2021, 12:03 uur
Superbitch schreef:
Mooie presentatie, Shaky. Nu moet ik wel nog Cracklin' Rose uit m'n hoofd krijgen.
Gewoon even hiernaar luisteren; hier lijkt het drinken al wat beter onder controle te zijn!

Rosemary's Wine - Neil Diamond
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.