Muziek / Muziekgames / De MuMeGrammy's 2020 - Discussietopic
zoeken in:
0
geplaatst: 27 november 2020, 09:49 uur
ArthurDZ schreef:
- Het samenvoegen van de categorieën 'beste avant-garde' en 'beste neoklassiek'
- Het samenvoegen van de categorieën 'beste avant-garde' en 'beste neoklassiek'
Deze volg ik echt totaal niet? De meeste neoklassiek is totaal niet avant-garde en ik zou in beide categorieën compleet andere albums nomineren. Ik stem alvast tegen.
Verder wel een leuk idee inderdaad, ik kom zeker met nominaties in een paar categorieën.
Valt Natalia Lafourcade ook nog onder wereld-muziek, of beperken we ons tot de genres op de site?
0
geplaatst: 27 november 2020, 10:16 uur
jordidj1 beste debutant is een categorie ja! Verder zou ik punk toch wel bij metal voegen, denk niet dat die apart veel gading kan trekken.
Koenr niet dat ik er veel verstand van heb, maar er lijkt mij vaak wel overlap genoeg om deze twee wat meer nichegenres samen te voegen en zo de stemdrempel wat te verlagen? Kan je misschien een voorbeeld geven waarom deze twee genres zich hier niet toe lenen?
Verder zou ik me idd wel houden aan de genretags op de site, zodat het voor iedereen in één oogopslag duidelijk is waarop je kan stemmen voor welke categorie.
Koenr niet dat ik er veel verstand van heb, maar er lijkt mij vaak wel overlap genoeg om deze twee wat meer nichegenres samen te voegen en zo de stemdrempel wat te verlagen? Kan je misschien een voorbeeld geven waarom deze twee genres zich hier niet toe lenen?
Verder zou ik me idd wel houden aan de genretags op de site, zodat het voor iedereen in één oogopslag duidelijk is waarop je kan stemmen voor welke categorie.
0
geplaatst: 27 november 2020, 10:19 uur
Ik zie heel weinig overlap, de meeste neoklassiek is behoorlijk conservatief. Ik denk dat de meeste avant-garde eerder onder electronic of jazz valt.
0
geplaatst: 27 november 2020, 10:31 uur
Tof idee! De categorieën zijn natuurlijk altijd arbitrair, maar ik zou er eerder een paar losweken dan samenvoegen. Blues en country hebben naar mijn idee toch niet zoveel gemeen (Joe Bonamassa versus Garth Brooks). Bij funk/r&b/reggae/ska zou ik funk en r&b toevoegen aan soul (of eventueel funk apart en r&b bij soul) en reggae/ska als losse categorie. Metal en punk zou ik ook uit mekaar trekken (Slayer versus Pennywise, om maar een oud voorbeeld te geven; of Gojira versus Green Day). Dance/electronic en folk/roots lijken me wel logische combinaties, dat zou ik zo laten. Avant-garde en neoklassiek zou ik dan weer niet samenvoegen, zo'n Nils Frahm heeft toch weinig van doen met avant-garde.
0
cosmic kid (moderator)
geplaatst: 27 november 2020, 10:47 uur
Waarom zou je niet gewoon de bestaande categorieën aanhouden ipv de samenvoegingen? Folk/roots zijn bijvoorbeeld verschillend: roots neigt vaker naar alt country. Ik weet alleen niet of er in 2020 genoeg essentiële punk en reggea albums zijn uitgekomen, in die genres ben ik minder thuis
1
geplaatst: 27 november 2020, 10:56 uur
Het is mij natuurlijk ook een beetje te doen om de 'levensvatbaarheid' van alle categorieën. Genres die wel een overlap hebben in sound en liefhebbers, zou ik daarom liever samen nemen dan apart houden, zodat elke categorie toch het potentieel heeft om voldoende stemmers te trekken.
Om het voorbeeld verder te zetten, dan zou ik Pennywise liever in de punk/metal-categorie zien winnen, dan dat de punk-categorie niet genoeg volk trekt om tot een winnaar te komen, of dat de nominaties te random/eenzijdig worden. Zou in mijn ogen nogal afbreuk doen aan de categorie als geheel.
Punk/metal zou ik daarom zeker als één categorie willen houden.
Zelfde met country/blues. Ik twijfel nog een beetje of folk en roots hier ook mee moeten mergen, dan wordt het misschien wel een beetje een te grote hoop. Misschien enkel roots hier nog bijvoegen, en folk dan apart?
Funk en R&B bij soul voegen lijkt me dan weer wel een zeer goeie, en dan ska/reggae apart.
Heb ondertussen ook even de toplijsten hier en op RYM gescand, en Avant-garde en neoklassiek hebben idd minder met elkaar gemeen dan ik eerst dacht. Die apart dan maar, al zullen dit zo wel de ultieme nichecategorieën worden.
Wat vinden jullie? Dank voor het meedenken in ieder geval! We komen er wel uit
Om het voorbeeld verder te zetten, dan zou ik Pennywise liever in de punk/metal-categorie zien winnen, dan dat de punk-categorie niet genoeg volk trekt om tot een winnaar te komen, of dat de nominaties te random/eenzijdig worden. Zou in mijn ogen nogal afbreuk doen aan de categorie als geheel.
Punk/metal zou ik daarom zeker als één categorie willen houden.
Zelfde met country/blues. Ik twijfel nog een beetje of folk en roots hier ook mee moeten mergen, dan wordt het misschien wel een beetje een te grote hoop. Misschien enkel roots hier nog bijvoegen, en folk dan apart?
Funk en R&B bij soul voegen lijkt me dan weer wel een zeer goeie, en dan ska/reggae apart.
Heb ondertussen ook even de toplijsten hier en op RYM gescand, en Avant-garde en neoklassiek hebben idd minder met elkaar gemeen dan ik eerst dacht. Die apart dan maar, al zullen dit zo wel de ultieme nichecategorieën worden.
Wat vinden jullie? Dank voor het meedenken in ieder geval! We komen er wel uit

1
geplaatst: 27 november 2020, 11:03 uur
ArthurDZ schreef:
Verder zou ik punk toch wel bij metal voegen, denk niet dat die apart veel gading kan trekken.
Verder zou ik punk toch wel bij metal voegen, denk niet dat die apart veel gading kan trekken.
Ik denk dat Don Cappuccino en de zijnen daar wel wat anders over denken!

0
geplaatst: 27 november 2020, 11:07 uur
Ja metal sowieso wel, maar punk?
(daar had ik het ook over in dat gequote stukje)
1
geplaatst: 27 november 2020, 11:10 uur
Punk kan ook gewoon bij rock toch?
Kan me verder wel vinden in je laatste post. Roots zou idd zowel bij Folk als bij Country gevoegd kunnen worden w.m.b. Folk zie ik liever niet op 1 hoop met de rest gegooid worden (maar dat is ook omdat ik zelf verreweg de meeste releases in dat genre luister)
Kan me verder wel vinden in je laatste post. Roots zou idd zowel bij Folk als bij Country gevoegd kunnen worden w.m.b. Folk zie ik liever niet op 1 hoop met de rest gegooid worden (maar dat is ook omdat ik zelf verreweg de meeste releases in dat genre luister)
1
geplaatst: 27 november 2020, 11:28 uur
Koenr schreef:
Hmm, ik zie toch de meeste punk die je wat mij betreft ook onder het rock-kopje kan voegen, hier op de site al 'rock' als genreaanduiding heeft (Dogleg, Touché Amoré...)
Verder zijn hier wel wat platen die op RYM in de punk-toplijst van 2020 staan, hier al bij metal ondergebracht.
Dus ik blijf punk/metal toch het meest logische vinden.
1
geplaatst: 27 november 2020, 11:45 uur
Daarom is genres categoriseren zo moeilijk.
Met punk kun je in de rockcategorie zitten en de metalcategorie. Een band als Converge (die toch wel in de punksferen zit) zou bijvoorbeeld meer in de metalcategorie vallen, terwijl ik Pennywise in de rockcategorie zou zetten.
Je hebt dan ook nog (post-)hardcore om het nog makkelijker te maken. Hardcore kan ook meer richting metal (Gulch) maar ook rock (Touché Amoré).
Ik zou een Punk/Hardcore-categorie maken. Dat is toch wel een aparte niche waar genoeg platen in te vinden zijn. Dan heb je ook de discussie of het Rock of Metal is niet.
Met punk kun je in de rockcategorie zitten en de metalcategorie. Een band als Converge (die toch wel in de punksferen zit) zou bijvoorbeeld meer in de metalcategorie vallen, terwijl ik Pennywise in de rockcategorie zou zetten.
Je hebt dan ook nog (post-)hardcore om het nog makkelijker te maken. Hardcore kan ook meer richting metal (Gulch) maar ook rock (Touché Amoré).

Ik zou een Punk/Hardcore-categorie maken. Dat is toch wel een aparte niche waar genoeg platen in te vinden zijn. Dan heb je ook de discussie of het Rock of Metal is niet.
0
geplaatst: 27 november 2020, 11:58 uur
Mss moeten we gewoon alleen maar de categorie Album of the Year aanhouden 

0
geplaatst: 27 november 2020, 12:01 uur
Don Cappuccino schreef:
Dat lijkt me wel een elegante oplossing. Grensgevallen blijf je altijd hebben: een band als Hatebreed zit toch wel erg dicht tegen metal aan (heet dat eigenlijk nog steeds metalcore?), maar past uiteindelijk prima in de categorie punk/hardcore.
0
geplaatst: 27 november 2020, 12:43 uur
Choconas schreef:
Dat lijkt me wel een elegante oplossing. Grensgevallen blijf je altijd hebben: een band als Hatebreed zit toch wel erg dicht tegen metal aan (heet dat eigenlijk nog steeds metalcore?), maar past uiteindelijk prima in de categorie punk/hardcore.
(quote)
Ik ben hier minder fan van en zou liever gewoon de grenzen afbakenen middels de genretags op MuMe, zoals bij de rest van de categorieën. Er zullen immers binnen elk genre wel grensgevallen zijn, daarom lijkt gewoon alles scheiden op genretags me een duidelijkere en consequentere spelregel dan er nog meer genre-aanduidigen bijgooien. Ik denk dat je zo vooral de verwarring vergroot bij mensen die niet ontzettend thuis zijn in in dit geval (hardcore) punk, in plaats van dat het de grenzen verduidelijkt. Ik zou kort gezegd liever hebben dat je in één oogopslag, op één website, kan zien in welke categorie elke plaat thuishoort.
Het samenvoegen van punk en metal lijkt me daarom net de beste oplossing voor dit soort randgevallen. Zo moeten hardcore punk-platen die hier onder metal staan, niet gescheiden worden van het speelveld waar ze het beste bij passen. En hoeven er ook geen nieuwe genre-aandudingen bij gehaald te worden.
Kunnen jullie me hierin volgen?
1
geplaatst: 27 november 2020, 12:59 uur
Ik vind punk en metal te individueel van elkaar qua stijl om ze bij elkaar te zetten. Punk/Metal is een veel te breed speelveld.
Je gaat punk/hardcorebands als Touché Amore toch niet in dezelfde categorie zetten als death/blackmetalbands als Oranssi Pazuzu, Imperial Triumphant en Ulcerate?
Metal is een te rijk genre op zichzelf om ''opgezadeld'' te worden met punk in dezelfde categorie. Binnen Metal kun je namelijk ook al een onderscheid maken tussen de extremere subgenres (death/thrash/black/grindcore) en de melodieuze stijlen (power metal/heavymetal/progmetal/symphonische metal) waar je zelfs al een discussie kan hebben of die bij elkaar horen in één categorie, maar voor de duidelijkheid van de categorieën moet je daar natuurlijk niet aan beginnen.
Je gaat punk/hardcorebands als Touché Amore toch niet in dezelfde categorie zetten als death/blackmetalbands als Oranssi Pazuzu, Imperial Triumphant en Ulcerate?
Metal is een te rijk genre op zichzelf om ''opgezadeld'' te worden met punk in dezelfde categorie. Binnen Metal kun je namelijk ook al een onderscheid maken tussen de extremere subgenres (death/thrash/black/grindcore) en de melodieuze stijlen (power metal/heavymetal/progmetal/symphonische metal) waar je zelfs al een discussie kan hebben of die bij elkaar horen in één categorie, maar voor de duidelijkheid van de categorieën moet je daar natuurlijk niet aan beginnen.
0
geplaatst: 27 november 2020, 13:10 uur
Ik snap je zeker hoor Don. We kunnen punk en metal wat mij betreft zeker apart houden, maar da's dan gewoon jammer voor een band als Gulch, die hier nu louter onder metal staat. Tenzij je het ziet zitten om eens over alle punk- en metal-releases van 2020 te gaan en de nodige correcties in te dienen? Want iets wat op deze site als punk/metal staat gecategoriseerd, mag wat mij betreft zelfs voor beide categorieën genomineerd worden.
Het enige waar ik de grens trek is het toevoegen van nieuwe subcategorieën. Als we daaraan beginnen, is mijn inziens het einde zoek.
Het enige waar ik de grens trek is het toevoegen van nieuwe subcategorieën. Als we daaraan beginnen, is mijn inziens het einde zoek.
1
geplaatst: 27 november 2020, 13:33 uur
Punk (met indirect dus Hardcore) en Metal als aparte categorieën lijkt me een goed idee, ook voor de kansen.
Naast de individuele stijlen zie ik namelijk ook een scenario waarin punk/hardcorebands volledig ondergesneeuwd gaan worden door de metalbands als de twee stijlen gecombineerd worden in één categorie. De metalluisteraars zijn hier in de meerderheid. Dat is sonde, want er zijn genoeg interessante punkreleases (waar ik waarschijnlijk niet zo goed zicht op heb) die het verdienen om het samen ''uit te vechten'' in een aparte categorie.
Ik zou gewoon de genretags van MusicMeter aan houden bij de releases (geen correcties meer). Er is al zo'n grote poel aan ''metalmetal''-albums (als je snapt wat ik bedoel) dat daar de ''grensgevallen'' waarschijnlijk niet eens in aanmerking komen. Zet Gulch gewoon in de metalcategorie (wat dat betreft is het metalgehalte bij Gulch hoger dan het punkgehalte) en we zien wel hoe ver hij komt.
Naast de individuele stijlen zie ik namelijk ook een scenario waarin punk/hardcorebands volledig ondergesneeuwd gaan worden door de metalbands als de twee stijlen gecombineerd worden in één categorie. De metalluisteraars zijn hier in de meerderheid. Dat is sonde, want er zijn genoeg interessante punkreleases (waar ik waarschijnlijk niet zo goed zicht op heb) die het verdienen om het samen ''uit te vechten'' in een aparte categorie.
Ik zou gewoon de genretags van MusicMeter aan houden bij de releases (geen correcties meer). Er is al zo'n grote poel aan ''metalmetal''-albums (als je snapt wat ik bedoel) dat daar de ''grensgevallen'' waarschijnlijk niet eens in aanmerking komen. Zet Gulch gewoon in de metalcategorie (wat dat betreft is het metalgehalte bij Gulch hoger dan het punkgehalte) en we zien wel hoe ver hij komt.
1
geplaatst: 27 november 2020, 13:49 uur
Kortom: gewoon de categorieën zoals op MuMe, niets samenvoegen, en het eerste genre telt voor de categorie. Als je het niet eens bent met die eerste categorie moet je maar een correctie insturen. 
(En je komt er zelf wel achter hoeveel respons er bij iedere categorie komt)

(En je komt er zelf wel achter hoeveel respons er bij iedere categorie komt)
* denotes required fields.