Muziek / Muziekgames / De MuMeGrammy's 2020 - Discussietopic
zoeken in:
12
geplaatst: 26 november 2020, 13:54 uur
Bij het lezen van aerobag’s uitstekende analyse over de algehele wereldvreemdheid van de Grammy Awards in het vraag van de dag-topic, schoot de volgende gedachte door mijn hoofd “dat zouden wij op musicmeter toch veel beter kunnen?”
Dus bij deze, hier ben ik weer met een crazy muziekgame-idee: we organiseren gewoon onze eigen Grammy’s, hier op het forum! En ja hoor, jullie zitten allemaal in de kiescommissie (zoals het bij de echte Grammy’s eigenlijk ook hoort)!
Hieronder plaats ik een paar categorieën waarin jullie kunnen stemmen. Er zijn twee stemrondes: eerst een nominatieronde waarin iedereen platen/songs/artiesten kan aandragen. Wanneer we uit elke categorie onze nominaties hebben (wie de meeste stemmen heeft, komt op de shortlist), volgt een ronde waarin we bepalen welke plaat/song/artiest de bewuste categorie wint.
LET OP: OM ALLES EN IEDEREEN EEN EERLIJKE KANS TE GEVEN, BEGINNEN WE PAS MET NOMINEREN EN STEMMEN VANAF 1 JANUARI. IK ZET HET TOPIC GEWOON NU AL OP OM JULLIE HET IDEE VOOR TE STELLEN
1. Nominatieronde
Albums:
Gebaseerd op de genreaanduidingen op deze site (+ een extra categorie Nederlandstalig, en een categorie reissue). PM mij minimum 3, maximum 10 platen in de categorieën waar je je thuis genoeg in voelt om op te stemmen. Om het overzichtelijk en conform te houden, dien je je te houden aan de genreaanduidingen bij de platen die je wil nomineren. Dus geen popalbum nomineren voor rockalbum van het jaar als het tagje ‘pop’ niet bij de plaat staat.
Ik heb een paar kleinere genres samengepakt die wel wat overlap hebben, als jullie het ergens niet mee eens zijn, laat in dit topic dan een berichtje achter waarin je je ongenoegen uit, dan bespreken we allemaal samen welke onderverdeling beter zou passen.
Albums met meerdere genretags kunnen wat mij betreft voor meerdere awards genomineerd worden. Dus de laatste Bob Dylan maakt zowel kans in de rock- als in de folk-categorie. Vinden jullie dit een slecht idee, laat me ook dit gerust weten hier.
Omdat we op Musicmeter sowieso al elk jaar onze plaat van het jaar kiezen (een hele top 100 samenstellen, zelfs). Is er geen ‘album van het jaar’-categorie. Ons album van het jaar is gewoon degene die op 31 december bovenaan onze jaarlijst staat wat mij betreft. Opnieuw, hierover wil ik zeker discussiëren.
Uiteraard zijn alleen maar platen die in de MuMe-database (2020) achter hun naam hebben staan, toegelaten. Op de heruitgaves na natuurlijk.
De categorieën zijn aldus:
- Beste avant-garde
- Beste blues/country
- Beste dance/electronic
- Beste folk/roots
- Beste funk/R&b/reggae/ska
- Beste hiphop
- Beste jazz
- Beste live
- Beste metal/punk
- Beste neoklassiek
- Beste pop
- Beste rock
- Beste score
- Beste soul
- Beste wereld
- Beste Nederlandstalig
- Beste heruitgave
Songs:
Zelfde principe: PM mij minimum 3, maximum 10 nummers die van albums komen waarbij de genretag bij de plaat correspondeert met de categorie. Alleen liedjes die tussen 1 januari en 31 december 2020 zijn uitgebracht, mogen meedoen. Singlereleases tellen wel mee, ook al komt de plaat uit 2019 (maar niet eerder).
Omdat de Song Van Het Jaar-samenstelling toch helemaal anders verloopt dan hoe we het hier zouden doen, kunnen we wat mij betreft hier wel een 'nummer van het jaar'-categorie instellen. Jullie horen me al komen zeker, ben je het hier niet mee eens, laat me dit hier weten.
- Nummer van het jaar
- Beste avant-garde
- Beste blues/country
- Beste dance/electronic
- Beste folk/roots
- Beste hiphop
- Beste jazz
- Beste live
- Beste metal/punk
- Beste neoklassiek
- Beste pop
- Beste rock
- Beste score
- Beste soul
- Beste wereld
- Beste Nederlandstalig
Artiesten:
In deze categorie mag je tot maximum 5 namen nomineren
- Artiest van het jaar (welke artiesten hebben jouw muzikaal 2020 het meest gemaakt/verreikt)
- Beste nieuwkomer (voor artiesten en bands die dit jaar hun debuutalbum uitbrachten. Telt ook voor zij die al eerder EP’s uitbrachten, maar pas dit jaar voor het eerst met een reguliere plaat komen)
2. Stemronde
Nadat de nominatiedeadline is afgelopen (wanneer dat is, is nog te bepalen), publiceer ik hier het lijstje met nominaties per categorie (dat zullen er in elke categorie op zijn meest 5 zijn denk ik) en krijgen jullie een nieuwe deadline om op jullie favoriet per categorie te stemmen (op hoeveel categorieën je stemt, bepaal je geheel zelf. Zorg er gewoon voor dat je niet blind hoeft te stemmen).
De platen met de meeste stemmen per categorie, vallen in de prijzen!
Naam van de awards:
‘MuMeGrammys’ klinkt niet, vind ik. Mijn idee voor een eigen naam is ‘de Jordys’, naar de oprichter van deze mooie website. Maar wie betere ideeën heeft, shoot!
Verder:
Heb ik leuke awardcategorieën over het hoofd gezien? Of staan er nu categorieën tussen waarvan jullie denken, hmmm niet goed? Laat me dit gerust weten, bij voldoende support voeg ik deze nog bij de rest toe/schrap ik ze. Vinden jullie dit een kutidee idem, dan laten we dit topic gewoon voor wat het is. Maar zelf lijkt het me wel leuk!
En aarzel vooral niet indien jullie nog vragen hebben, kan goed zijn dat ik bepaalde dingen nog over het hoofd zie
Dus bij deze, hier ben ik weer met een crazy muziekgame-idee: we organiseren gewoon onze eigen Grammy’s, hier op het forum! En ja hoor, jullie zitten allemaal in de kiescommissie (zoals het bij de echte Grammy’s eigenlijk ook hoort)!
Hieronder plaats ik een paar categorieën waarin jullie kunnen stemmen. Er zijn twee stemrondes: eerst een nominatieronde waarin iedereen platen/songs/artiesten kan aandragen. Wanneer we uit elke categorie onze nominaties hebben (wie de meeste stemmen heeft, komt op de shortlist), volgt een ronde waarin we bepalen welke plaat/song/artiest de bewuste categorie wint.
LET OP: OM ALLES EN IEDEREEN EEN EERLIJKE KANS TE GEVEN, BEGINNEN WE PAS MET NOMINEREN EN STEMMEN VANAF 1 JANUARI. IK ZET HET TOPIC GEWOON NU AL OP OM JULLIE HET IDEE VOOR TE STELLEN
1. Nominatieronde
Albums:
Gebaseerd op de genreaanduidingen op deze site (+ een extra categorie Nederlandstalig, en een categorie reissue). PM mij minimum 3, maximum 10 platen in de categorieën waar je je thuis genoeg in voelt om op te stemmen. Om het overzichtelijk en conform te houden, dien je je te houden aan de genreaanduidingen bij de platen die je wil nomineren. Dus geen popalbum nomineren voor rockalbum van het jaar als het tagje ‘pop’ niet bij de plaat staat.
Ik heb een paar kleinere genres samengepakt die wel wat overlap hebben, als jullie het ergens niet mee eens zijn, laat in dit topic dan een berichtje achter waarin je je ongenoegen uit, dan bespreken we allemaal samen welke onderverdeling beter zou passen.
Albums met meerdere genretags kunnen wat mij betreft voor meerdere awards genomineerd worden. Dus de laatste Bob Dylan maakt zowel kans in de rock- als in de folk-categorie. Vinden jullie dit een slecht idee, laat me ook dit gerust weten hier.
Omdat we op Musicmeter sowieso al elk jaar onze plaat van het jaar kiezen (een hele top 100 samenstellen, zelfs). Is er geen ‘album van het jaar’-categorie. Ons album van het jaar is gewoon degene die op 31 december bovenaan onze jaarlijst staat wat mij betreft. Opnieuw, hierover wil ik zeker discussiëren.
Uiteraard zijn alleen maar platen die in de MuMe-database (2020) achter hun naam hebben staan, toegelaten. Op de heruitgaves na natuurlijk.
De categorieën zijn aldus:
- Beste avant-garde
- Beste blues/country
- Beste dance/electronic
- Beste folk/roots
- Beste hiphop
- Beste jazz
- Beste live
- Beste metal/punk
- Beste neoklassiek
- Beste pop
- Beste rock
- Beste score
- Beste soul
- Beste wereld
- Beste Nederlandstalig
- Beste heruitgave
Songs:
Zelfde principe: PM mij minimum 3, maximum 10 nummers die van albums komen waarbij de genretag bij de plaat correspondeert met de categorie. Alleen liedjes die tussen 1 januari en 31 december 2020 zijn uitgebracht, mogen meedoen. Singlereleases tellen wel mee, ook al komt de plaat uit 2019 (maar niet eerder).
Omdat de Song Van Het Jaar-samenstelling toch helemaal anders verloopt dan hoe we het hier zouden doen, kunnen we wat mij betreft hier wel een 'nummer van het jaar'-categorie instellen. Jullie horen me al komen zeker, ben je het hier niet mee eens, laat me dit hier weten.
- Nummer van het jaar
- Beste avant-garde
- Beste blues/country
- Beste dance/electronic
- Beste folk/roots
- Beste hiphop
- Beste jazz
- Beste live
- Beste metal/punk
- Beste neoklassiek
- Beste pop
- Beste rock
- Beste score
- Beste soul
- Beste wereld
- Beste Nederlandstalig
Artiesten:
In deze categorie mag je tot maximum 5 namen nomineren
- Artiest van het jaar (welke artiesten hebben jouw muzikaal 2020 het meest gemaakt/verreikt)
- Beste nieuwkomer (voor artiesten en bands die dit jaar hun debuutalbum uitbrachten. Telt ook voor zij die al eerder EP’s uitbrachten, maar pas dit jaar voor het eerst met een reguliere plaat komen)
2. Stemronde
Nadat de nominatiedeadline is afgelopen (wanneer dat is, is nog te bepalen), publiceer ik hier het lijstje met nominaties per categorie (dat zullen er in elke categorie op zijn meest 5 zijn denk ik) en krijgen jullie een nieuwe deadline om op jullie favoriet per categorie te stemmen (op hoeveel categorieën je stemt, bepaal je geheel zelf. Zorg er gewoon voor dat je niet blind hoeft te stemmen).
De platen met de meeste stemmen per categorie, vallen in de prijzen!
Naam van de awards:
‘MuMeGrammys’ klinkt niet, vind ik. Mijn idee voor een eigen naam is ‘de Jordys’, naar de oprichter van deze mooie website. Maar wie betere ideeën heeft, shoot!
Verder:
Heb ik leuke awardcategorieën over het hoofd gezien? Of staan er nu categorieën tussen waarvan jullie denken, hmmm niet goed? Laat me dit gerust weten, bij voldoende support voeg ik deze nog bij de rest toe/schrap ik ze. Vinden jullie dit een kutidee idem, dan laten we dit topic gewoon voor wat het is. Maar zelf lijkt het me wel leuk!
En aarzel vooral niet indien jullie nog vragen hebben, kan goed zijn dat ik bepaalde dingen nog over het hoofd zie

0
geplaatst: 26 november 2020, 13:56 uur
Voor nu neem ik gewoon de taglijst van de Ladder over. Later ga ik wellicht nog wat users opsporen die hier wel aan willen meedoen, maar (nog) niet op die taglijst staan.
Zien jullie het zitten om straks hieraan mee te doen/nu hierover mee te denken?
123poetertjes , 50tracks , adri1982 , aerobag , aERodynamIC , andré , AOVV , arcade monkeys , Arbeidsdeskundige , Arno , Arrie , ArthurDZ , AstroStart , Axel , Bartjeking , bikkel2 , bonothecat , Brunniepoo , Bucquoy , Cannondale , Casartelli , catdog , Cervantes , charlotte2807 , chevy93 , Choconas , Co Jackso , Coma Cat , Cor , cosmic kid , curufin , CWTAB , Dance Lover , danny de punk , DenDimi , dircky007 , divart , DjFrankie , dumb_helicopter , Dwejkk_ , dynamo d , E-Clect-Eddy , ECooper , Edgar18 , El Ninjo , Fathead , Finidi , freakey , Frenkie! , Funky Bookie , Gebruiker43757 , gerre , GrafGantz , Grafmat , Gretz , Gringo_m . Guessmaker , Gyzzz , Hedser , herman , hoi123 , jeroentjuhh , Jester , JoaMuse , johan de witt , johannesA , Johnny Marr , Johnny Marrissey , jordidj1 , Joren999 , jorro , Joy4ever , Justus18 , kaj_666 , Kees-Jan , Koenr , laxus11 , likeahurricane , LucM , luigifort , Lukas , Magick1 , Marco dB , marsupilami , Marty McFly , Marzipaintree , Mastroianni , mauricedegier , Mausie , mol , motel matches , Mozzer , MRDammann , musicfriek , MVW , nelis , nico1616 , Nicolage Rico , Onweerwolf , orbit , Outlaw104 , pauljojo , Pietro , Ploppesteksel , Poeha , Poek , Porcupine Head , postpunker , ranboy , ranja , Razoreater , remcodulac , Reijersen , Ries_72 , Riesdude , rolandobabel , Rudi S , Rufus , SanderT , SBube , Scorpion_21 , Shaky , shinybeast , Silent_shout , Sillah , Simon77 , sj0n88 , Snoeperd , sokra , sq , starbright boy , stardust_be , STaRS , stoepkrijt , Sunderland , tafkat , tbouwh , thelion , the viking , titan , Titmeister , vigil , Vince vega , VladTheImpaler , wendyvortex , west , WhyNotSmile , wibro , willemdeux , Wrathchild1 , yeahyeahyeah
Zien jullie het zitten om straks hieraan mee te doen/nu hierover mee te denken?
123poetertjes , 50tracks , adri1982 , aerobag , aERodynamIC , andré , AOVV , arcade monkeys , Arbeidsdeskundige , Arno , Arrie , ArthurDZ , AstroStart , Axel , Bartjeking , bikkel2 , bonothecat , Brunniepoo , Bucquoy , Cannondale , Casartelli , catdog , Cervantes , charlotte2807 , chevy93 , Choconas , Co Jackso , Coma Cat , Cor , cosmic kid , curufin , CWTAB , Dance Lover , danny de punk , DenDimi , dircky007 , divart , DjFrankie , dumb_helicopter , Dwejkk_ , dynamo d , E-Clect-Eddy , ECooper , Edgar18 , El Ninjo , Fathead , Finidi , freakey , Frenkie! , Funky Bookie , Gebruiker43757 , gerre , GrafGantz , Grafmat , Gretz , Gringo_m . Guessmaker , Gyzzz , Hedser , herman , hoi123 , jeroentjuhh , Jester , JoaMuse , johan de witt , johannesA , Johnny Marr , Johnny Marrissey , jordidj1 , Joren999 , jorro , Joy4ever , Justus18 , kaj_666 , Kees-Jan , Koenr , laxus11 , likeahurricane , LucM , luigifort , Lukas , Magick1 , Marco dB , marsupilami , Marty McFly , Marzipaintree , Mastroianni , mauricedegier , Mausie , mol , motel matches , Mozzer , MRDammann , musicfriek , MVW , nelis , nico1616 , Nicolage Rico , Onweerwolf , orbit , Outlaw104 , pauljojo , Pietro , Ploppesteksel , Poeha , Poek , Porcupine Head , postpunker , ranboy , ranja , Razoreater , remcodulac , Reijersen , Ries_72 , Riesdude , rolandobabel , Rudi S , Rufus , SanderT , SBube , Scorpion_21 , Shaky , shinybeast , Silent_shout , Sillah , Simon77 , sj0n88 , Snoeperd , sokra , sq , starbright boy , stardust_be , STaRS , stoepkrijt , Sunderland , tafkat , tbouwh , thelion , the viking , titan , Titmeister , vigil , Vince vega , VladTheImpaler , wendyvortex , west , WhyNotSmile , wibro , willemdeux , Wrathchild1 , yeahyeahyeah
1
Casartelli (moderator)
geplaatst: 26 november 2020, 14:00 uur
ArthurDZ schreef:
Voor nu neem ik gewoon de taglijst van de Ladder over.
Ik doe verder niet mee (werkelijk geen idee), maar even voor de goede orde: volgens mij heb je El Ninjo's laatste taglijst gebruikt en dat zijn de laddergeadresseerden MINUS degenen die hun finalelijstje gewoon op tijd klaar hadden.Voor nu neem ik gewoon de taglijst van de Ladder over.
0
geplaatst: 26 november 2020, 14:05 uur
Casartelli schreef:
(quote)
Ik doe verder niet mee (werkelijk geen idee), maar even voor de goede orde: volgens mij heb je El Ninjo's laatste taglijst gebruikt en dat zijn de laddergeadresseerden MINUS degenen die hun finalelijstje gewoon op tijd klaar hadden. Thanks, aangepast!
En weet je het zeker? Je hoeft niet in elke categorie mee te stemmen, ééntje is ook al genoeg

5
geplaatst: 26 november 2020, 14:09 uur
Leuk idee, ArthurDZ! Laten we ook een categorie "Beste The Weeknd-nummer" opnemen, wint de arme kerel toch iets.. 

1
Casartelli (moderator)
geplaatst: 26 november 2020, 14:09 uur
ArthurDZ schreef:
En weet je het zeker? Je hoeft niet in elke categorie mee te stemmen, ééntje is ook al genoeg
Dank, maar ik kom over vijf jaar nog wel een keer kijken wat het uitlekgewicht van 2020 eigenlijk was En weet je het zeker? Je hoeft niet in elke categorie mee te stemmen, ééntje is ook al genoeg

Pet Shop Boys hebben aan het begin van het jaar weer vertrouwde kwaliteit geleverd en dat is echt het enige dat ik met de onderbouwing van meer dan 1 luisterbeurt over 2020 melden kan.
5
geplaatst: 26 november 2020, 14:23 uur
2
geplaatst: 26 november 2020, 14:26 uur
Doet me eraan denken. Categorie beste comeback van het jaar: den alien!
0
geplaatst: 26 november 2020, 14:52 uur
Super, dat enthousiasme!
Comeback van het jaar zou ook wel een categorie kunnen zijn. Maar ja, hoe definieer je dat?
Comeback van het jaar zou ook wel een categorie kunnen zijn. Maar ja, hoe definieer je dat?

0
geplaatst: 26 november 2020, 14:58 uur
ArthurDZ schreef:
Super, dat enthousiasme!
Het was niet meteen een serieus voorstel, hoor. Super, dat enthousiasme!
Maar anders: een artiest die in 2020 een regulier album heeft uitgebracht en wiens vorige plaats minstens 10 jaar oud is. De kandidatenlijst zal wel kort zijn, veronderstel ik.
1
geplaatst: 26 november 2020, 15:07 uur
Arno schreef:
(quote)
Maar anders: een artiest die in 2020 een regulier album heeft uitgebracht en wiens vorige plaats minstens 10 jaar oud is. De kandidatenlijst zal wel kort zijn, veronderstel ik. Hum - Inlet (2020) iemand? Don Cappuccino?
The Microphones - Microphones in 2020 ook wel niet meer onder die naam sinds 2003.
0
geplaatst: 26 november 2020, 15:23 uur
0
geplaatst: 26 november 2020, 16:05 uur
AOVV schreef:
Wat doen we met "archiefalbums" zoals Homegrown van Neil Young, bijvoorbeeld? Lijkt me ook een toffe categorie, ArthurDZ?
Wat doen we met "archiefalbums" zoals Homegrown van Neil Young, bijvoorbeeld? Lijkt me ook een toffe categorie, ArthurDZ?
"Beste heruitgave", staat erbij toch?
0
geplaatst: 26 november 2020, 16:06 uur
AOVV schreef:
Hmm verschijnen er daar genoeg van voor een eigen categorie? Of kunnen die bij reissues samengebracht worden? Wat jij?
Edit: Oh hoi Marty

0
geplaatst: 26 november 2020, 16:16 uur
Arno schreef:
Maar anders: een artiest die in 2020 een regulier album heeft uitgebracht en wiens vorige plaats minstens 10 jaar oud is. De kandidatenlijst zal wel kort zijn, veronderstel ik.
(quote)
Het was niet meteen een serieus voorstel, hoor.
Maar anders: een artiest die in 2020 een regulier album heeft uitgebracht en wiens vorige plaats minstens 10 jaar oud is. De kandidatenlijst zal wel kort zijn, veronderstel ik. Dat was ook een categorie waar ik meteen aan dacht, zonder echt een idee te hebben of daar voor mij wel wat te nomineren valt
2019 en 2018 wel een hoop.
1
geplaatst: 26 november 2020, 16:47 uur
Nog wat dingetjes waar ik aan dacht:
- Een categorie 'mooiste hoes'
- Idd een categorie 'beste comeback', maar voor zij die minstens 6 jaar geen nieuw studioalbum hebben uitgebracht, ipv 10.
- Het samenvoegen van de categorieën 'beste avant-garde' en 'beste neoklassiek'
Als hier bezwaren tegen zijn, dan hoor ik ze wel!
- Een categorie 'mooiste hoes'
- Idd een categorie 'beste comeback', maar voor zij die minstens 6 jaar geen nieuw studioalbum hebben uitgebracht, ipv 10.
- Het samenvoegen van de categorieën 'beste avant-garde' en 'beste neoklassiek'
Als hier bezwaren tegen zijn, dan hoor ik ze wel!

0
geplaatst: 26 november 2020, 16:54 uur
Geen idee, maar wil jij even de boutsnijders voor me halen?

Nee mijn gedachtengang is deze: tegenwoordig is het vrij normaal dat er 3, 4 of zelfs 5 jaar tussen 2 albums zit, daar kijkt denk ik niemand meer zo raar van op. Vanaf 6 jaar tussenperiode wordt het wat mij betreft wel 'pittig lang', zoals men dat dan placht te noemen, en kunnen we er wel een 'terug van lang weggeweest'-label opplakken.
1
geplaatst: 26 november 2020, 17:05 uur
ArthurDZ schreef:
Hmm verschijnen er daar genoeg van voor een eigen categorie? Of kunnen die bij reissues samengebracht worden? Wat jij?
(quote)
Jazeker, goed plan.

2
geplaatst: 26 november 2020, 17:51 uur
ArthurDZ schreef:
Beste wereld
Fel debat straks met alle neo-Leibnizianen hier.Beste wereld
1
cosmic kid (moderator)
geplaatst: 26 november 2020, 18:52 uur
Top idee en de naam is briljant: de jordys
1
geplaatst: 26 november 2020, 19:15 uur
Mooi idee zeg, leuk om alvast over na te denken in dit gat tot de finales van Witte Trui, MuMeLadder e.d. Goede aanvullingen van ArthurDZ om o.a. ook beste hoes en beste comeback mee te nemen.
1
geplaatst: 27 november 2020, 09:29 uur
Leuk idee, Arthur!
De categorieën kunnen nog wel wat optimalisatie gebruiken. Funk en R&B passen toch beter bij Soul dan bij Reggae & Ska. Avantgarde en neoklassiek zou ik combineren, evenals blues/country en folk/roots. In al deze genres komt niet dermate veel nieuws uit dat aparte categorieën echt gewaarborgd zijn m.i.
De categorieën kunnen nog wel wat optimalisatie gebruiken. Funk en R&B passen toch beter bij Soul dan bij Reggae & Ska. Avantgarde en neoklassiek zou ik combineren, evenals blues/country en folk/roots. In al deze genres komt niet dermate veel nieuws uit dat aparte categorieën echt gewaarborgd zijn m.i.
1
geplaatst: 27 november 2020, 09:33 uur
Titmeister schreef:
Leuk idee, Arthur!
Leuk idee, Arthur!
Goede aanvullingen Tit, ik neem ze mee!
jordidj1 schreef:
Doen we ook beste moderator?
Doen we ook beste moderator?
Hmm maar beter van niet, we zouden toch niet willen dat cosmic kid straks naast zijn schoenen begint te lopen

0
geplaatst: 27 november 2020, 09:44 uur
Titmeister schreef:
Leuk idee, Arthur!
Leuk idee, Arthur!
Ja en punk en metal ook echt apart van elkaar hoor
op nota bene RYM zijn dat beiden hoofdcategorieenen is beste debuut aka rookie of the year al genoemd?
* denotes required fields.