MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / MuMeLadder 2021 [Uitslagen Ladders]

zoeken in:
luigifort schreef:

En verder... El Ninjo en anderen vonden het altijd raar als je het ene jaar het lichtje op 1 zette en een andere keer niet eens punten gaf. Dat dat juist niet de bedoeling was. Dus ik vind het wel vreemd dat ie t ineens met verrassend stemmen eens is

En dat is het ook.... maar ik heb bij heel veel ladders (niet bij alle, want soms is het wel duidelijk) na m'n top 4 of zo vd ladder vaak een groep nummers die ik gelijkwaardig vind, in de eerste rondes vaak omdat ik ze al niet meer helemaal top vind en in latere rondes omdat ik ze allemaal erg goed vind. Sommige mensen kunnen die dan nog op 0,01 punt of zo rangschikken, maar mij lukt dat echt niet (ik vind het altijd razend knap dat iemand een top 1000 of zo kan samenstellen, het lukt mij denk ik al niet meer om duidelijk te rangschikken na m'n top 50 of zo).
Maar ik geval van twijfel / gelijkwaardigheid kies ik zelf altijd voor de wat meer verrassende keuzes, nummers die niet zo bekend zijn, artiesten die ik eigenlijk niet zo heel goed vind maar juist 1 nummer wel, nummers die niet uit mijn favoriete decennium komen etc... en niet voor mijn eigen geijkte favorieten, de musicmeter favorieten of top 2000 favorieten....dat versta ik in ieder geval onder verrassende keuzes...bij twijfel wat afwijken van de (of van je eigen) geijkte paden....maar je zult in mijn lijstjes in welke ronde dan ook nummers als Debaser, The Mercy Seat, There is Light That Never Goes Out altijd op 1 terugvinden (tenzij ze samen in 1 ladder staan natuurlijk).

Ja, nee ja. Ik heb de top 32 (?) eens beluisterd. Had ik nooit muziek in mijn leven gehoord, en dan plots die top 32 beluisterd, afgaande daarvan zou ik ook nooit een muziekliefhebber geworden zijn omdat het merendeel me eigenlijk niets doet, en dat is frustrerend als anderen een nummer zo goed vinden waarvan jij het eigenlijk niet ziet of hoort.

Wordt strategisch stemmen veel gedaan eigenlijk. Met name een nummer dat het toch wel haalt dat lager wordt gezet dan nummers die misschien meer moeite hebben om het te halen?

Is maar net hoe je het definieert. Maar inderdaad, zoals jij het benoemt of zoals El Ninjo het benoemt gebeurt zeker, ja. Dat zorgt ook mede voor de finale zoals hij er de laatste jaren uit zag.

TornadoEF5 schreef:
Wordt strategisch stemmen veel gedaan eigenlijk. Met name een nummer dat het toch wel haalt dat lager wordt gezet dan nummers die misschien meer moeite hebben om het te halen?

Tsja, vast wel, dat valt niet te controleren.
Zoals het andersom ook niet te controleren valt of iedereen wel alle nummers beluisterd heeft en na z'n top
5 de overige 2 nummers uit z'n top 7 niet gewoon aanvult met 2 nummers die hij heel goed van de radio kent en best wel goed vind of met 2 "mindere" nummers van z'n favoriete artiesten of bekende artiestnamen...terwijl hij misschien een zestal nummers die hij niet kent gewoon niet beluisterd heeft.

El Ninjo schreef:
(quote)

Tsja, vast wel, dat valt niet te controleren.
Zoals het andersom ook niet te controleren valt of iedereen wel alle nummers beluisterd heeft en na z'n top
5 de overige 2 nummers uit z'n top 7 niet gewoon aanvult met 2 nummers die hij heel goed van de radio kent en best wel goed vind of met 2 "mindere" nummers van z'n favoriete artiesten of bekende artiestnamen...terwijl hij misschien een zestal nummers die hij niet kent gewoon niet beluisterd heeft.

Maar is strategisch stemmen wenselijk? Of niet.

Nee, zeker niet wenselijk...je stemt gewoon altijd op je favorieten in volgorde....en als er 18 nummers in staan die je eigenlijk niet goed vind en je wilt toch stemmen om je 2 favorieten te steunen, dan zet je die 5 andere op volgorde van slecht naar nog slechter.

Dat maak je toch gewoon zelf uit, hoe je stemt!

Zei iemand Bela Lugosi's Dead nomineren? Schande dat die er ooit uit is gevallen!

Twee keer zelfs...

Titmeister schreef:
Zei iemand Bela Lugosi's Dead nomineren? Schande dat die er ooit uit is gevallen!

Inderdaad. Voor mij stilaan één aan het uitgroeien tot één van mijn favoriete nummers. Gewoon een absoluut fantastisch nummer. Misschien wel mijn "Bohemian Rhapsody".

Leuk trouwens dat hip hop het eigenlijk bij mij voorlopig wel goed doet. Kendrick Lamar blijft de trend doorzetten van hip hop nummers die ik nog nooit heb beluisterd en hier steevast in mijn top 7 terechtkomen

TornadoEF5 schreef:
Leuk trouwens dat hip hop het eigenlijk bij mij voorlopig wel goed doet. Kendrick Lamar blijft de trend doorzetten van hip hop nummers die ik nog nooit heb beluisterd en hier steevast in mijn top 7 terechtkomen

Voor mij het leukste onderdeel van topics als de MuMeLadder, de Witte Trui, Thats Soul Edities, Alternatieve Top 152 etc....ontdekken van muziek waar ik anders nooit of niet direct mee in aanraking zou komen...en ja, dan moet je wel eens een aantal nummers doorworstelen waar je helemaal niks meehebt, maar elk jaar opnieuw ontdek ik toch weer leuke verrassingen (uit elk decennium en uit elk genre) en soms valt het kwartje pas als het nummer een aantal edities/jaren lang voorbijkomt en langzaam elk jaar toch wat groeit.

De complete loting met link naar Spotify list staat in het Overzichtstopic, thx chevy93

El Ninjo schreef:
Nee, zeker niet wenselijk...je stemt gewoon altijd op je favorieten in volgorde....en als er 18 nummers in staan die je eigenlijk niet goed vind en je wilt toch stemmen om je 2 favorieten te steunen, dan zet je die 5 andere op volgorde van slecht naar nog slechter.

Wat het geheel complexer maakt is natuurlijk het feit dat je de selectie van nummers die in jouw ogen punten verdienen niet altijd op een duidelijke manier kunt rangschikken. Bijvoorbeeld in het geval dat je twee of meer nummers vrijwel exact dezelfde waardering toekent. Omdat een gedeelde 2e/3e/4e plaats echter niet mogelijk is zul je toch op enig moment de knoop moeten doorhakken. Waardoor stemmen (beoordelen) uiteindelijk toch neerkomt op een momentopname: tijd-, plaats- en stemmingsgebonden. Dat is niet erg, want objectief beoordelen bestaat immers niet. Ik denk dat bijna elke user wel heeft meegemaakt dat de waardering voor zowel nieuwe als oude favorieten in de loop van het jaar aan enige verandering onderhevig is.

Tenzij je minutieus alles in Excel bijhoudt en nummers beoordeeld op minstens twee cijfers na de komma is het praktisch onmogelijk om altijd 'consequent' te beoordelen. Imo is er ook pas daadwerkelijk sprake van strategisch stemmen als iemand zijn (bekende) #1 favoriet puntloos laat (want safe) en in plaats daarvan het volle pond toekent aan nummer die zich in de gevarenzone bevindt.

Ronde 2 - Ladder 1:
Rechtstreeks geplaatst voor de Top 1000 van onze Top 2000, tussen [ ] de notering vorig jaar, vervolgens het aantal pt.

1. Kendrick Lamar - King Kunta [32] 682
2. R.E.M. - Nightswimming [100] 634
3. Talking Heads - The Great Curve [352] 514
4. The Beatles - I Want You (She's So Heavy) [393] 472
5. The Smiths - The Queen Is Dead [425] 468
6. Queen & David Bowie - Under Pressure [948] 456
7. Nirvana - Where Did You Sleep Last Night (Unplugged) [480] 442
8. CHVRCHES - The Mother We Share [540] 435
9. New Order - Bizarre Love Triangle [610] 423

Uitgeschakeld, echter - de beste 100 afvallers plaatsen zich alsnog.

10. Tool - Sober [362] 400
11. Nina Simone - Strange Fruit [659] 378
12. Kate Bush - Army Dreamers [1314] 364
13. Roy Orbison - In Dreams [1455] 349
14. Portishead - All Mine [898] 309
15. K's Choice - Not An Addict [1506] 307
16. The Beloved - Sweet Harmony [1145] 288
17. Placebo feat. Alison Mosshart - Meds [1630] 252
18. Pet Shop Boys - Love Etc. [1741] 238
19. Diiv - Blankenship [STaRS] 206
20. World Party - Is It Like Today? [Frenkie!] 183

78 stemmers deze ronde.

King Kenny wint de eerste ladder. Kijkende naar de rangschikking van vorig jaar stelt Tool het meest teleur, maar ik denk dat ie nog wel hoog genoeg scoort om bij de beste 100 afvallers te komen. Vorig jaar was daar in Ronde 2 een stempercentage van 4,71% voor nodig. Zowel Tool als Nina Simone zitten daar in ieder geval ruim boven.

Ow ja de botte bijl ronde...

Ja behoorlijk brute ronde. Nu in dit geval kan ik me wel vinden in de afvallers. Under Pressure is wat overschat op basis van de namen die eraan meewerkten. Nightswimming vond ik ook tergend saai en vrijwel het minste nummer uit de lijst. Maar Chvrches vind ik in het algemeen behoorlijk overschat. Behoorlijk inwisselbare muziek IMO voor het genre waarin zij opereren, en nooit echt begrepen waarom ze zo gewaardeerd worden.

Anderzijds: 1,3,4,5 en 7 zijn zeker goede nummers (ondanks mijn lage notering voor Abbey Road).

Voor de ladder van vandaag behoorlijk wat lange nummers. Ga meteen Ys van Joanna Newsom en Station to Station van David Bowie eens voor het eerst beluisteren, aangezien de nummers in kwestie zodanig lang zijn dat ik beter van de eerste keer het album meepik en ik die toch nog eens moest beluisteren. Ook van Echo & The Bunnymen leg ik meteen het album in kwestie ook nog eens op, omdat ik me daar weinig van herinner. Maar eerst dus de reguliere nummers. En dan ben ik wel benieuwd.

Zwakke uitslag.

Als je m omdraait, heb je een prima top 5..

Logische afvallers. Alleen Under Pressure is wel wat hoog, ja.

King Kenny is wel wat hoog...

Mijn top-3 door, tevreden dus

Probleem is wel dat als ik de ladder beluister, dat wanneer ik op het einde kom de nummers in het begin alweer begin te vergeten. Nouja, een zeer goed teken is dat natuurlijk niet echt. Zeker als je ze apart beluisterd, maar soms moet je nummers wel meerdere keren beluisteren tegen dat je ze goed vind of begin te snappen. Het helpt natuurlijk niet dat in dit geval ken ik alle 20 nummers niet echt (maar 3 ervan 1 keer beluisterd, en die van Slowdive kende ik nog niet zo goed).

luigifort schreef:
King Kenny is wel wat hoog...

Ik heb zelf vooral de adoratie voor dit specifieke nummer nooit begrepen.

vigil schreef:
Ow ja de botte bijl ronde...

Haha ik moet ook even wennen. 3 van mijn top 7 door *slik*. Maar ach, er stonden wel meer dan 7 lekkere nummers in de ladder.

Mexicanobakker schreef:
(quote)

Ik heb zelf vooral de adoratie voor dit specifieke nummer nooit begrepen.

Ik begrijp het wel - funky baslijntje + pakkend refrein - maar ik ben het niet eens met de adoratie. Althans, vergeleken met andere Kenny-toppers is de adoratie wat overdreven. King Kunta is een van de betere nummers op een (dik) 5*-album, maar kan niet tippen aan een How Much a Dollar Cost, dat volgens mij al eens kansloos weggestemd is in dit spel.

Geen verrassende uitslag.
CHVRCHES Is het minst bekend voor mij en scoort hoog
hoewel ik het geen wereldnummer vind

TornadoEF5 schreef:
Probleem is wel dat als ik de ladder beluister, dat wanneer ik op het einde kom de nummers in het begin alweer begin te vergeten. Nouja, een zeer goed teken is dat natuurlijk niet echt. Zeker als je ze apart beluisterd, maar soms moet je nummers wel meerdere keren beluisteren tegen dat je ze goed vind of begin te snappen. Het helpt natuurlijk niet dat in dit geval ken ik alle 20 nummers niet echt (maar 3 ervan 1 keer beluisterd, en die van Slowdive kende ik nog niet zo goed).

Leuk dat je meedoet! Zeker het eerste jaar is er nogal wat luisterdruk, maar na een paar jaren ken je 16-17 nummers uit iedere ladder en is stemmen wat makkelijker.

Ronde 2 - Ladder 2:
Rechtstreeks geplaatst voor de Top 1000 van onze Top 2000, tussen [ ] de notering vorig jaar, vervolgens het aantal pt.

1. The War on Drugs - Under The Pressure [268] 586
2. David Bowie - Station To Station [98] 584
3. Archive - Controlling Crowds [31] 527
4. Marillion - Kayleigh [544] 509
5. R.E.M. - Orange Crush [259] 501
6. Dusty Springfield - Son Of A Preacher Man [758] 474
7. Terry Callier - Dancing Girl [aerobag] 440
8. Underworld - Rez [626] 426
9. Slowdive - No Longer Making Time [962] 417

Uitgeschakeld, echter - de beste 100 afvallers plaatsen zich alsnog.

10. Arctic Monkeys - Brianstorm [684] 372
11. Blur - The Universal [1064] 361
12. Roy Orbison - She's A Mystery To Me [1246] 360
13. Genesis - Dancing with the Moonlit Knight [chevy93] 352
14. King Crimson - Epitaph [1123] 314
15. Jessie Ware - Wildest Moments [1956] 297
16. Soft Cell - Torch [850] 294
17. Echo & The Bunnymen - Ocean Rain [1510] 292
18. Joanna Newsom - Emily [hoi123] 288
19. LCD Soundsystem - Losing My Edge [1618] 257
20. Cardiacs - Is This the Life [1782] 249

79 stemmers deze ronde.

Arctic Monkeys zit zo ongeveer rond het stempercentage wat vorig jaar nodig was om bij de beste 100 afvallers te komen. Als we dat als eerste leidraad nemen voor dit jaar dan lijken alle overige afvallers kansloos te zijn voor een plaats in Ronde 3.

Op zich een redelijk goede uitslag (binnen de verwachtingen), Blur had enkel nog 2 plekjes hoger gemoeten

Gast
geplaatst: vandaag om 14:38 uur

geplaatst: vandaag om 14:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.