MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Prog Eindejaarslijstje 2021

zoeken in:
Elk jaar zie ik hier op MM een algemeen eindejaarslijstje.
Maar ik ben eigenlijk ook zeer benieuwd welke Prog - platen van 2021 jullie harten heeft veroverd.
Wat een Prog plaat is, beslissen jullie zelf …
Graag jullie Top 5 .
5 punten voor jullie “beste” progplaat, 1 punt voor de “minste”

Insturen kan tem 31 december 2021.

Dan kopieer ik even schandeloos mijn lijst uit het top 10 van 2021 topic.
nummers tussen () = positie in voorlopige top 10 van 2021.
Geheel nog onder voorbehoud uiteraard.

1. (1) Between the Buried and me - Colors II
2. (2) Mastodon - Hushed and Grim
3. (3) Wheel - Resident Human
4. (4) Rivers of Nihil - The Work
5. (5) Soen - Imperial

6. (9) Frost* - Day and Age
7. (10) Swallow the Sun - Moonflowers
8. (11) Leprous - Aphelion
9. (15) Michal Lapaj - Are You There
10. (18) Derev - Leap of Faith

Ik heb maar weinig prog geluisterd, dus het is een karig lijstje geworden.

1. Mostly Autumn - Graveyard Star
2. Caravan - It's None of Your Business
3. Jack O' the Clock - Leaving California
4. Isildurs Bane & Peter Hammill - In Disequilibrium
5. Steven Wilson - THE FUTURE BITES
6. Ske - Insolubilia
7. Tillison Reingold Tiranti - Allium Una Storia
8. Sylvan - One to Zero
9. Kayak - Out of This World
10. Clive Nolan - Song of the Wildlands

2x 4,5*, 8x 4*

edit: Sylvan vergeten, thnx Alicia

Mssr Renard
Ik kan eigenlijk alleen Caravan noemen en misschien wat fusion. Verder ook een erg teleurstellende Saga.
Ik al zo eens zoeken. Het is een leuk initiatief.

Casartelli (moderator)
De progbelangstelling is hier altijd wel gebleven. Misschien is het niet meer 50% prog versus 50% de rest, maar 40/60 of 30/70 toch zeker wel. Probleem is bij mij altijd meer (ook al in het algemene topic) dat ik nooit zo snel bovenop het nieuwe spring.

Maar goed, deze heb ik allemaal op 3,5* staan:

01 Glass Kites - Glass Kites II
02 A Formal Horse - Meat Mallet
03 Mediabanda - Maquinarias
04 Compassionizer - An Ambassador in Bonds
05 Wheel - Resident Human
06 Beautiful Bedlam - Beautiful Bedlam
07 Antony Kalugin - Stellar Gardener
08 Chain Reaktor - Homesick

Om de toptien aan te vullen zou ik nog twee progalbums uit het volgende 3,0*-lijstje moeten halen:

Caligonaut - Magnified as Giants
Konom - Konom
Noisy Diners - The Princess of the Allen Keys (the History of Manto)
smalltape - The Hungry Heart
Turbulence - Frontal

Casartelli schreef:

Maar goed, deze heb ik allemaal op 3,5* staan:

Bij mij staat prog momenteel op een procentje of 25 en het zijn vooral de oude favorieten die ik nog wel blijf volgen. Nieuwe ontdekkingen qua artiesten zijn er het afgelopen jaar dan ook vrijwel niet geweest. Van de dertien artiesten die jij noemt, ken ik ook alleen je nummer 1...

Ik ben bezig om mijn 'gewone' eindejaarslijst in te vullen maar daar haal ik niet eens 10 albums om in te vullen.

Wel staat Frost* met Day and Night daar voluit stralend op 1.

1. The Neal Morse Band - Innocence & Danger
2. Steven Wilson - The Future Bites
3. Between the Buried and Me - Colors II
4. Dream Theater - A View from the Top of the World
5. Steve Hackett - Surrender of Silence

Hoi, helemaal niet erg om geen 10 prog platen van 2021 te kunnen voorleggen.
Ik koop ook meer "oud" progmateriaal dan nieuw. Maar ik ben gewoon héél nieuwsgierig wat er leeft bij jullie ....

Alicia's voorlopige progrock/metal lijst 2021. Volgorde is niet zo belangrijk.

01. King Buffalo - The Burden of Restlessness
02. King Buffalo - Acheron
03. Sylvan - One to Zero
04. Amarok - Hero
05. VOLA - Witness
06. Frost* - Day and Age
07. Moonspell - Hermitage
08. Swallow the Sun - Moonflowers
09. Cosmograf - Rattrapante
10. Wheel - Resident Human

11. Ray Wilson - The Weight of Man

Edit: En ik was Ray vergeten, hoort er ook bij!!!

Kijk, dat gaat de goede kant op! Ik word al niet eens meer genoemd/getagd als potentiële progliefhebber

Lijstje
1. Michal Lapaj - Are You There 
2. Jack Hues - Electro​-​Acoustic Works 20​:​20
3. Auri - II (2021)
4. Jean-Michel Jarre - Amazônia
5. Ray Wilson - The Weight of Man

Nu is Jack Hues meer artrock of iets dergelijks maar vooral in het 2de gedeelte van het album komt wel genoeg progachtig materiaal voorbij. Bovendien staat de goede man met een recensie en interview in één van de uitgaves van het Britse Progmagazine van dit jaar. Ook komt dit album soms voorbij in jaarlijstjes van prog- recensenten/-journalisten. Dus dat lijkt me bij deze een verantwoorde keuze.

Isildurs Bane & Peter Hammill - In Disequilibrium moet ik nog gaan luisteren, ik verwacht dat die zich er wel tussen gaat wurmen.

Verder kan ik ook nog wel Public Service Broadcasting - Bright Magic aanbevelen. Geen Prog maar ik denk wel voor de liefhebbers zonder oogkleppen zeer geschikt. Zit ook wel wat Tangerine Dream/Vangelis achtige passages in.

Verhouding?
15-85 gok ik.

Casartelli (moderator)
Brunniepoo schreef:
Nieuwe ontdekkingen qua artiesten zijn er het afgelopen jaar dan ook vrijwel niet geweest. Van de dertien artiesten die jij noemt, ken ik ook alleen je nummer 1...
Ik vermoed dat ik het gros ervan volgend jaar ook wel weer vergeten ben. Van A Formal Horse heb ik deze week via hun bandcamp de cd besteld, daarmee maak ik graag wat nader kennis. Kreeg er wel een beetje een Echolyn-vibe van.

Mediabanda (Chileense jazzrock) en Compassionizer (Russische moeilijkdoenerij) zouden eventueel ook in je straatje kunnen passen.

Mssr Renard
Alle progliefhebbers van weleer zijn een beetje opgeschoven en dat is toch fijn. Wie weet zitten er gave crossoverplaten in jullie lijstjes of prog-related zoals ze dat progarchives zo makkelijk omschrijven.

Ik kijk even tussen mijn stemmen wat ik nou tegenkom.

Mssr Renard
Progrock:
1. Caravan - It's None of Your Business (4*)
2. Saga - Symmetry (3*)

En wat fusion/jazzrock:

1. Jaubi - Nafs at Peace (4,5*)
2. Brandee Younger - Somewhere Different (4*)
3. Slowly Rolling Camera - Where the Streets Lead (4*)
4. Ill Considered - Liminal Space (4*)
5. Nick Walters and The Paradox Ensemble - Implicate Order (4*)
6. Vels Trio - Celestial Greens (4*)
7. Ill Considered - Band (Re)Selects (4*)

Bonus:
8. Leon Phal Quintet - Dust to Stars (4*)

Grootste deceptie van het jaar: Roger Taylor - Outsider

Leuke vraag TONYLUNA. Ik ga dit item met veel belangstelling volgen en laat me inspireren. Tot nu toe had geen enkele (nieuwe) prog plaat dit jaar mijn hart veroverd. Ik zie hiet echter al een paar tips verschijnen die ik beslist ga beluisteren.

Niet moeijk

1. Liquid Tension Experiment - 3
2. Transatlantic - The Absolute Universe: Forevermore
3. Kayak - Out of This World
4. The Neal Morse Band - Innocence & Danger
5. Frost* - Day and Age

Poe, een top 10 dat gaat lastig worden

Edit: jij ProGNerD?

Rudi S schreef:
Niet moeijk

1. Liquid Tension Experiment - 3
2. Transatlantic - The Absolute Universe: Forevermore
3. Kayak - Out of This World
4. The Neal Morse Band - Innocence & Danger
5. Frost* - Day and Age

Zo, dat zijn bij elkaar 2021 of 2022 toonladders

Casartelli (moderator)
Casartelli schreef:
De progbelangstelling is hier altijd wel gebleven. Misschien is het niet meer 50% prog versus 50% de rest, maar 40/60 of 30/70 toch zeker wel. Probleem is bij mij altijd meer (ook al in het algemene topic) dat ik nooit zo snel bovenop het nieuwe spring.
Omdat zo maar met getallen strooien ook zowat is...

Sinds jaar en dag log ik de albums die ik draai. Heb even gekeken wat de laatste 40 waren. Daarvan heb ik er 16 een progvinkje gegeven. Die 40/60 leek geen gekke gok.

Ook interesse iom jullie Pro lijstje 2021 te delen ? :

MindscapesApieknar5:15

En uiteraard als jullie nog mensen weten , altijd welkom

Leuk intiatief! Voor de volledigheid de live-albums meegenomen en een aantal die op het randje van metal en prog balanceren denk ik. De eerste vier scoorden 4,5*, de rest 4*. De laatste die er misschien nog bij kan is Cyan - For King and Country, maar die heeft nog wat luisterbeurten nodig.
Mijn toppers voor 2021:

1. Leprous - Aphelion
2. Soup - Visions
3. Swallow the Sun - Live in Helsinki
4. Transatlantic - The Absolute Universe: Forevermore
5. Gojira - Fortitude
6. Frost* - Day and Age
7. Motorpsycho - Kingdom to Oblivion
8. Lazuli - Denudé
9. Syndone - Kama Sutra
10. Vienna Circle - Secrets of the Rising Sun
11. Mastodon - Hushed and Grim
12. Giant Sky - Giant Sky
13. Turbulence - Frontal
14. Himmelgeme - Variola Vera
15. Soen - Imperial
16. Epica - Omega
17. Devin Townsend - Galactic Quarantine
18. Sylvan - One to Zero
19. Dream Theater - A View from the Top of the World
20. The Pineapple Thief - Nothing But the Truth
21. Vola - Witness
22. Silver Lake by Esa Holopainen - Silver Lake by Esa Holopainen
23. Magenta - Angels and the Damned
24. Big Big Train - Common Ground
25. Lifesigns - Altitude

Bonk, ik zie dat je voor de nummer 25 ook nog een mooie 4* over hebt. Dus een ijzersterk progjaar volgens jou denk ik?

Ken je die van Michal Lapaj? Ik verwacht dat die jou ook wel goed ligt

Michal Lapaj staat nog op het 'te beluisteren'-lijstje. Dus dat gaat goed komen, zeker nu met jouw aanbeveling.
Ijzersterk progjaar... ik weet het niet. Ik heb met veel thuis werken veel kunnen luisteren en vind een aantal bands sterk uit de hoek komen waar ik het niet (meer) verwacht had (Transatlantic, Dream Theater, Epica, The Pineapple Thief). Livealbums meenemen (4 stuks) in mijn lijstje helpt ook. Een paar mooie ontdekkingen gedaan.
Ijzersterk vind ik moeilijk te zeggen (dan zou ik het moeten vergelijken met voorgaande jaren en daar heb ik nu geen zin in ) sterk zeker!

Bonk schreef:
M
Ijzersterk vind ik moeilijk te zeggen (dan zou ik het moeten vergelijken met voorgaande jaren en daar heb ik nu geen zin in )

Oké, dat zie ik morgen dan wel

Ik heb inmiddels mijn lijstje ingeleverd. Was moeilijk om de tien te halen. Nummer 1 is het album dat ik het meeste gedraaid heb: Meer - Playiing House. Met Big Big Train en Fr*st als de nummers 2 en 3. Drie geweldige albums.

Sparky
Ha, gelukkig ook nog een eindejaars prog lijst. Grote tegenvaller vond ik als liefhebber toch wel de laatste van Steven Wilson. Ik had bij "To The Bone" al het gevoel dat de rek er een beetje uit was. Al verklaart hij dat zelf met het "zichzelf niet willen herhalen". Maar als je weet dat je een beperkte zanger bent, kun je falsetto zingen misschien toch beter overlaten aan mensen als Matthew Bellamy of Thom Yorke. Het verbaast me dan ook niet dat hij juist nu Porcupine Tree nieuw leven in blaast. Maar gelukkig was er in 2021 nog genoeg te genieten, met voor mij toch wel de mooiste pareltjes aan het einde van dit kalenderjaar:
1. Mastodon - Hushed and Grim
2. Soup - Visions
3. Giant Sky - Giant Sky
4. Resistor - The 5th Season
5. Soen - Imperial

Niet in het lijstje heb ik Kid A Mnesia van Radiohead staan, want officieel geen prog. Alhoewel ik Radiohead juist erg progressief vind. Om na een bestseller als OK Computer met het experimentele Kid A uit te komen. Dan geef je toch wel aan dat je lak hebt aan hoge verkoopcijfers (en die alsnog toch nog krijgen). Met dit "nieuwe" album hebben ze van Kid A en Amnesiac een mooi organisch geheel weten te maken. Met een nieuwe versie van "Like Spinning Plates" als pareltje. Verder officieel ook geen prog, maar wel het vermelden waard omdat ik het een "genreoverstijgend" album vind: Converge & Chelsea Wolfe - Bloodmoon: I.

Zagato schreef:
Poe, een top 10 dat gaat lastig worden

Edit: jij ProGNerD?

Nou, inderdaad...
Zeker jaarlijstjesmateriaal in de progmetal categorie wat mij betreft zijn in ieder geval:
Mastodon - Hushed and Grim
Rivers of Nihil - The Work
Between the Buried and Me - Colors II
King Buffalo - The Burden of Restlessness

Verder zie ik zo op het 1e gezicht veel overeenkomsten met het lijstje van Alicia en Bonk, maar voor m'n definitieve lijst moet ik nog wel even echt gaan zitten (luisteren... )

(edit: en legian niet te vergeten)

Leuk initiatief!
Maar ik kan niet zeggen dat ik een rits 2021 progalbums kan geven. Het duurt bij mij altijd wat langer voordat een album (zeker prog) echt landt, en daarnaast is chronologie en actualiteit bij mij ook niet zo relevant. Dit jaar heb ik vooral Transatlantic ontdekt, met The Whirlwind als favoriet. Maar ja, die is inmiddels ook al wel dik 10 jaar oud.
Mijn nieuwe progaanwinsten zijn dan ook van 'alle tijden':

Catalogus van Transatlantic,
Flower Kings (Islands),
Genesis (...And Then There Were Three),
Neal Morse Band (Innocence & Danger),
Rick Wakeman (The Red Planet).

'The Weight of Man' en 'Makes Me Think Of Home' van Ray Wilson staan hier sinds dit jaar ook in de kast, maar ik snap niet goed waarom iedereen dat onder prog schaart. Ik vind het gewoon pop/rock, maar omdat hij een album met Genesis heeft gemaakt is hij nu plots een prog artiest?

Ik ben dit jaar (te) weinig toegekomen aan het nieuwste werk.
'Living in the past' is op mij denk ik wel van toepassing. Verder heb ik eigenlijk ook niet zoveel met het maken van Best lijstjes.
Zo ben ik weer teruggekeerd naar Saens en Sensitive to light. Dat is complexe en klassiek beinvloede progrock die weinig commercieel is, of je omarmt het of je veracht het. Ik hou er wel van!
Verder de diverse live albums van Gentle Giant doorgespit en Annette Peacock's albums voor zover ik ze aan kon komen. Ik beveel van haar m.n. The perfect release en Abstract contact aan.
Verder heb ik dit jaar het Quidam, Porcupine tree, Pendragon, Big big train, Tool, Opeth, Van der graaf generator, After crying, Glass hammer, Mastodon en Magma repertoire in meer detail doorgespit, waar de nodige pareltjes tussen zaten.
Wat 2021 betreft zijn voor mij de (prog)rock topalbums:
1 Mastodon-Hushed and Grim
2 Dream Theater-A view from the top of the world
3 Big big train-Common ground
4 Isuldurs bane & Peter Hammill-In disequilibrium
5 Transatlantic-The absolute universe (forevermore)

Gast
geplaatst: vandaag om 19:47 uur

geplaatst: vandaag om 19:47 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.