Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 1991
zoeken in:
2
geplaatst: 30 januari 2022, 16:07 uur
2. Massive - Unfinished Sympathy | Blue Lines | 74 punten
Automatisch genomineerd
Nummer 1 van: ArthurDZ, yeahyeahyeah, Finn, Dance Lover, jeroentjuhh en Arno
Dit prachtige nummer van Massive (Attack) haalde vroeger nog wel eens de MuMeLadder-finale, maar tegenwoordig spelen ze daar maar een bijrol. Niet hier: 6 eerste plaatsen, 5 tweede plaatsen en 4 derde plaatsen en nog een hele resem restpunten gingen naar de band uit Bristol. Toch is dat net niet genoeg voor goud, de triphoppers pakken het zilver in de finale!
Positie MuMeLadder 2021: 60
Hoogste positie MuMeLadder ooit: 10
Automatisch genomineerd
Nummer 1 van: ArthurDZ, yeahyeahyeah, Finn, Dance Lover, jeroentjuhh en Arno
Dit prachtige nummer van Massive (Attack) haalde vroeger nog wel eens de MuMeLadder-finale, maar tegenwoordig spelen ze daar maar een bijrol. Niet hier: 6 eerste plaatsen, 5 tweede plaatsen en 4 derde plaatsen en nog een hele resem restpunten gingen naar de band uit Bristol. Toch is dat net niet genoeg voor goud, de triphoppers pakken het zilver in de finale!
Positie MuMeLadder 2021: 60
Hoogste positie MuMeLadder ooit: 10
Een hypnotiserend nummer wat veel elementen bevat. Uiteraard de de trip-hop die we gewend zijn van Massive Attack. De (synth.)viool geeft het nummer een zweverig en aangenaam lome sound. Tegelijk klinkt het melancholisch en kan je er een wat onbestendig gevoel van krijgen. De soulvolle zangstem van Shara Nelson is prachtig en het steeds terugkerende gilletje 'hey-heeey-hey' wat van ver weg lijkt te komen werkt enigszins verslavend. Richting het einde, als de piano erbij komt en de viool soleert wordt het meer dramatisch. Ik proef dan ook een zekere tegenstrijdigheid in het nummer wat ergens prima aansluit bij de titel 'Unfinished Sympathy'. Het nummer gaat over onbereikbare liefde...Trivia; De video voor Unfinished Sympathy werd opgenomen in januari 1991 op W. Pico Boulevard tussen S. New Hampshire Avenue en Dewey Avenue in Los Angeles. Hierin zien we Nelson op de stoep lopen, terwijl zwervers en gangs de omgeving vullen, waaruit gaandeweg de leden van Massive Attack opduiken en haar gaan volgen. De video werd in één shot opgenomen en maakte gebruik van vertragingstechnieken, iets wat uniek was in die tijd. (keijzm73)
6
geplaatst: 30 januari 2022, 16:07 uur
1. Pearl Jam - Black | Ten | 76 punten
Automatisch genomineerd
Nummer 1 van: Simon77, Poeha, Zack, Manfield, Bucquoy en dus ook DjFrankie
Uiteindelijk is het goud dan voor deze iconische grungeklassieker van Pearl Jam, met slechts 2 punten meer dan Massive. Wat een apotheose! In de MuMeLadder-finale is Black de laatste jaren een vrij stabiele factor, deze staat vaak zo rond plek 10. Veel meer lijkt er daar ook niet in te zitten, maar hier komt het nummer met 76 punten dus als winnaar uit de bus. Als jarenlange Pearl Jam-fan (zo'n beetje sinds 1992) ben ik natuurlijk ontzettend blij hiermee. Black mag zich nu voor eeuwig de Song van het Jaar 1991 noemen, de trofee gaat naar Seattle!
Positie MuMeLadder 2021: 12
Hoogste positie MuMeLadder ooit: 9
Automatisch genomineerd
Nummer 1 van: Simon77, Poeha, Zack, Manfield, Bucquoy en dus ook DjFrankie
Uiteindelijk is het goud dan voor deze iconische grungeklassieker van Pearl Jam, met slechts 2 punten meer dan Massive. Wat een apotheose! In de MuMeLadder-finale is Black de laatste jaren een vrij stabiele factor, deze staat vaak zo rond plek 10. Veel meer lijkt er daar ook niet in te zitten, maar hier komt het nummer met 76 punten dus als winnaar uit de bus. Als jarenlange Pearl Jam-fan (zo'n beetje sinds 1992) ben ik natuurlijk ontzettend blij hiermee. Black mag zich nu voor eeuwig de Song van het Jaar 1991 noemen, de trofee gaat naar Seattle!
Positie MuMeLadder 2021: 12
Hoogste positie MuMeLadder ooit: 9
Gitarist Stone Gossard schreef de muziek voor deze prachtige ballad in 1990. De instrumentale demo kwam terecht op een cassettebandje, dat circuleerde in de hoop dat er zich een zanger en drummer zouden aandienen om Pearl Jam te completeren. Eddie Vedder, die destijds pompbediende was in San Diego, zong drie liedjes in, stuurde de tape terug en werd al snel uitgenodigd om naar Seattle te komen. Onderweg van San Diego naar Seattle schreef hij de tekst voor dit nummer, dat over liefdesverdriet gaat en Black als titel meekreeg. Vanwege het persoonlijke en fragiele karakter van het liedje, bracht Pearl Jam Black niet uit als single en kwam er ook geen videoclip, ondanks sterk aandringen van de platenmaatschappij. Niettemin is het nummer met het uitbrengen van Ten al snel uitgegroeid tot een publiekslieveling en één van de bekendste nummers van de band. (Choconas)
9
geplaatst: 30 januari 2022, 16:14 uur
Hier nog in één oogopslag de finalerangschikking:
01. Pearl Jam - Black | Ten | 76 punten
02. Massive - Unfinished Sympathy | Blue Lines | 74 punten
03. Nirvana - Smells Like Teen Spirit | Nevermind | 70 punten
04. R.E.M. - Country Feedback | Out of Time | 64 punten
05. A Tribe Called Quest - Jazz (We've Got) | The Low End Theory | 57 punten
06. Slint - Good Morning, Captain | Spiderland | 56 punten
07. R.E.M. - Losing My Religion | Out of Time | 55 punten
08. Slowdive - Catch The Breeze | Just for a Day | 52 punten
09. Queen - Innuendo | Innuendo | 47 punten
10. Teenage Fanclub - The Concept | Bandwagonesque | 43 punten
11. Nirvana - Come As You Are | Nevermind | 42 punten
12. My Bloody Valentine - When You Sleep | Loveless | 39 punten
Choconas uit!
01. Pearl Jam - Black | Ten | 76 punten
02. Massive - Unfinished Sympathy | Blue Lines | 74 punten
03. Nirvana - Smells Like Teen Spirit | Nevermind | 70 punten
04. R.E.M. - Country Feedback | Out of Time | 64 punten
05. A Tribe Called Quest - Jazz (We've Got) | The Low End Theory | 57 punten
06. Slint - Good Morning, Captain | Spiderland | 56 punten
07. R.E.M. - Losing My Religion | Out of Time | 55 punten
08. Slowdive - Catch The Breeze | Just for a Day | 52 punten
09. Queen - Innuendo | Innuendo | 47 punten
10. Teenage Fanclub - The Concept | Bandwagonesque | 43 punten
11. Nirvana - Come As You Are | Nevermind | 42 punten
12. My Bloody Valentine - When You Sleep | Loveless | 39 punten
Choconas uit!
1
geplaatst: 30 januari 2022, 16:44 uur
2
geplaatst: 30 januari 2022, 17:51 uur
Choconas, veel dank voor deze fijne presentatie! Mocht ik komende finales nog eens omhoog zitten dan weet ik wie ik aanschrijf.
Er is wel een kleine maar.... ik kom op een andere eindstand uit.
Volgens mij zijn dit de bovenste drie:
2. Massive - Unfinished Sympathy | Blue Lines | 75 punten
3. Nirvana - Smells Like Teen Spirit | Nevermind | 70 punten
Een ieder kan de uitslag kiezen die hem of haar het beste bevalt.
Volgens mij zijn dit de bovenste drie:
2. Massive - Unfinished Sympathy | Blue Lines | 75 punten
3. Nirvana - Smells Like Teen Spirit | Nevermind | 70 punten
Een ieder kan de uitslag kiezen die hem of haar het beste bevalt.
1
geplaatst: 30 januari 2022, 17:55 uur
Die van Edgar is veel realistischer 
Ondanks dat, bedankt Choconas en Edgar voor deze editie.

Ondanks dat, bedankt Choconas en Edgar voor deze editie.
0
geplaatst: 30 januari 2022, 18:37 uur
Edgar18 schreef:
Choconas, veel dank voor deze fijne presentatie! Mocht ik komende finales nog eens omhoog zitten dan weet ik wie ik aanschrijf.
Dank je wel, Edgar, je weet me te vinden.
Voor wat betreft de eindstand: ik zal straks Excel weer eens aanslingeren om te kijken of ik misschien iets gemist heb. Wordt vervolgd.
1
geplaatst: 30 januari 2022, 18:43 uur
Dank Choconas voor de presentatie en Edgar voor de organisatie!
1
geplaatst: 30 januari 2022, 18:46 uur
Choconas schreef:
7. R.E.M. - Losing My Religion | Out of Time | 55 punten
Automatisch genomineerd
Nummer 1 van: echt helemaal niemand
7. R.E.M. - Losing My Religion | Out of Time | 55 punten
Automatisch genomineerd
Nummer 1 van: echt helemaal niemand
Hoe kan het ook anders met de naamgever van het LMR-syndroom

2
geplaatst: 30 januari 2022, 18:47 uur
2
DjFrankie (moderator)
geplaatst: 30 januari 2022, 19:40 uur
Choconas Nirvana had van mij 0 punten, Black is mijn nummer 1 

1
geplaatst: 30 januari 2022, 19:41 uur
Choco bedankt voor de presentatie! Jammer van de wat matige score van Slint.
1
geplaatst: 30 januari 2022, 20:43 uur
Kijk eens aan, dan moet dat de vergissing zijn! Ik zie dat ik inderdaad per abuis een 1'tje een hokje te hoog heb gezet, bij Smells in plaats van Black. Het blijft toch mensenwerk!
Ik zal zo mijn berichten bewerken om tot de goede uitslag te komen. Dank voor je haviksoog, Edgar18.
3
geplaatst: 30 januari 2022, 21:09 uur
2
geplaatst: 30 januari 2022, 21:11 uur
luigifort moet zich niet zo aanstellen 
Simon77 waarom zeg je bij Nirvana - Smells Like Teen Spirit dat dat het mooiste nummer ooit is? Ik meende dat dat Black was voor jou.

Simon77 waarom zeg je bij Nirvana - Smells Like Teen Spirit dat dat het mooiste nummer ooit is? Ik meende dat dat Black was voor jou.

2
geplaatst: 30 januari 2022, 21:19 uur
Poeha schreef:
Hahaha, ja, oeps, nu kloppen de commentaren voor geen meter meer.
Doe maar alsof dit alles nooit gebeurd is!

0
geplaatst: 31 januari 2022, 05:48 uur
Ai, dit komt hard binnen op een maandagochtend, moet de storm nog komen.
0
Zack
geplaatst: 31 januari 2022, 06:45 uur
Andere winnaar ? Ook best , tenminste één van mijn keuzes 

0
Zack
geplaatst: 31 januari 2022, 06:46 uur
Overigens vind ik US een goed nummer op 2 , maar ik heb er qua beleving niet zoveel mee...
1
geplaatst: 31 januari 2022, 08:39 uur
1
geplaatst: 31 januari 2022, 08:41 uur
Dit voelt als wakker worden met een kater. En dat op een maandag.
1
geplaatst: 31 januari 2022, 08:44 uur
Black > Teen Spirit dus prima ruil wat mij betreft! Al zijn ze beiden de bitch van Unfinished Sympathy, onverwoestbaar meesterwerk, itt tot eerdergenoemde nummers is de impact van US nog altijd niet uitgewerkt bij mij. Thanks voor de presentatie nog Choco, heb je prima gedaan!
0
geplaatst: 31 januari 2022, 13:54 uur
Nirvana was een prima winnaar geweest; Pearl Jam is dat ook.
Bedankt voor de organisatie heren ..
Bedankt voor de organisatie heren ..
0
geplaatst: 3 februari 2022, 01:05 uur
dumb_helicopter schreef:
Mobiel is in het Engels typen met autocorrect echt te veel een opgave.
(quote)
Mobiel is in het Engels typen met autocorrect echt te veel een opgave.
Als ik Engels wil typen op de gsm zet ik het woordenboek tijdelijk op Engels (Brits), dat scheelt een hoop frustraties. Aanrader! Zonder de functie van copy-paste zou ik sowieso veel minder doen op mobiel.
* denotes required fields.