Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 1991
zoeken in:
3
geplaatst: 24 januari 2022, 16:47 uur
Arno schreef:
Ik doe gewoon quote van de openingspost van de ladder, en dan schrappen en schuiven. Lukt perfect mobiel.
Ik doe gewoon quote van de openingspost van de ladder, en dan schrappen en schuiven. Lukt perfect mobiel.
Ik doe dat ook, sowieso mume al sinds jaar en dag enkel op mijn mobiel.
Oh en voor Johnny Marr ik plaats mobiel ook altijd nieuwe battles

1
geplaatst: 24 januari 2022, 16:54 uur
5
geplaatst: 24 januari 2022, 17:06 uur
Jij plaatst ze zelfs niet als je gewoon achter je computer zit, jij zou ze waarschijnlijk zelfs niet plaatsen als er iemand een geweer tegen je hoofd zou houden. En nu maar hopen dat ik johan de witt niet op ideeën heb gebracht.
0
geplaatst: 24 januari 2022, 17:52 uur
1. Teenage Fanclub - The Concept
2. Nirvana - Come As You Are
3. Massive - Unfinished Sympathy
4. A Tribe Called Quest - Jazz (We've Got)
5. R.E.M. - Country Feedback
2. Nirvana - Come As You Are
3. Massive - Unfinished Sympathy
5. R.E.M. - Country Feedback
0
geplaatst: 25 januari 2022, 12:56 uur
Even alles herbeluisterd en dat viel me dik tegen. Een paar nummers die ik vroeger geweldig vond maar intussen veel te vaak gehoord heb (Nirvana, PJ, R.E.M.), enkele songs die op zich niet zo bijzonder zijn en vooral in albumcontext tot hun recht komen (Slowdive, MBV) en wat spul waar ik helemaal niets aan vind (Queen, die andere R.E.M.).
1. Massive - Unfinished Sympathy
2. Slint - Good Morning, Captain
3. My Bloody Valentine - When You Sleep
5. Slowdive - Catch the Breeze
1. Massive - Unfinished Sympathy
2. Slint - Good Morning, Captain
3. My Bloody Valentine - When You Sleep
5. Slowdive - Catch the Breeze
0
geplaatst: 25 januari 2022, 14:04 uur
GrafGantz schreef:
Gewoon naast Nederlands ook Engels installeren, en bij een spelletje als dit van autocorrect switchen
(quote)
Gewoon naast Nederlands ook Engels installeren, en bij een spelletje als dit van autocorrect switchen
Gewoon autocorrect uitschakelen.
3
geplaatst: 25 januari 2022, 14:08 uur
1
geplaatst: 25 januari 2022, 14:31 uur
Edgar18 schreef:
Laat ik eerlijk zijn, ik vind het op een paar liedjes na een bagger finale. dumb_helicopter daarentegen leek flink enthousiast te worden van dit lijstje. Gertjan, zou je er serieus iets voor voelen om de finalepresentatie deze keer voor je rekening te nemen? In dat geval mag jij uiteraard ook een deadline bepalen die jouw past.
Laat ik eerlijk zijn, ik vind het op een paar liedjes na een bagger finale. dumb_helicopter daarentegen leek flink enthousiast te worden van dit lijstje. Gertjan, zou je er serieus iets voor voelen om de finalepresentatie deze keer voor je rekening te nemen? In dat geval mag jij uiteraard ook een deadline bepalen die jouw past.
Edgar, als je wilt, kan ik de presentatie van deze prima finale deze keer wel op me nemen. Dat zal ik dan in het aanstaande weekend doen.
1
geplaatst: 25 januari 2022, 20:36 uur
Choconas schreef:
Edgar, als je wilt, kan ik de presentatie van deze prima finale deze keer wel op me nemen. Dat zal ik dan in het aanstaande weekend doen.
Dank voor het aanbod. En heel graag. Nog los van de muziek die mij wat minder ligt staat m'n hoofd sowieso even niet naar iets als een finalepresentatie. Edgar, als je wilt, kan ik de presentatie van deze prima finale deze keer wel op me nemen. Dat zal ik dan in het aanstaande weekend doen.
Wat wordt de deadline, dan probeer ik voor die tijd zelf ook nog met een finalelijstje te komen.
0
geplaatst: 25 januari 2022, 21:31 uur
Top! De deadline zet ik op aanstaande zondag 30 januari om 12 uur 's middags, presentatie start dan zondagmiddag.
0
geplaatst: 29 januari 2022, 13:56 uur
Goed om te zien dat er al aardig wat mensen gestemd hebben op deze finale, maar er kunnen altijd nog wat bij! De stembussen sluiten morgen rond het middaguur, dus nog zo'n 22 uur te gaan. Misschien dat Edgar18 ook nog even wil komen buurten?
1
geplaatst: 29 januari 2022, 16:59 uur
1. A Tribe Called Quest - Jazz (We've Got)
2. Massive - Unfinished Sympathy
3. Nirvana - Smells Like Teen Spirit
4. Slowdive - Catch the Breeze
5. My Bloody Valentine - When You Sleep
Gelukt!
2. Massive - Unfinished Sympathy
3. Nirvana - Smells Like Teen Spirit
5. My Bloody Valentine - When You Sleep
Gelukt!
1
geplaatst: 30 januari 2022, 12:05 uur
1. A Tribe Called Quest - Jazz (We've Got)
2. Pearl Jam - Black
3. Nirvana - Come As You Are
5. Massive - Unfinished Sympathy
De stembussen zijn gesloten, ik ga de balans opmaken en aanstonds met de presentatie aanvangen!
2. Pearl Jam - Black
3. Nirvana - Come As You Are
5. Massive - Unfinished Sympathy
De stembussen zijn gesloten, ik ga de balans opmaken en aanstonds met de presentatie aanvangen!
13
geplaatst: 30 januari 2022, 13:14 uur
https://i.pinimg.com/originals/6c/d1/7a/6cd17ab7684d5e6e51508448a18eb5e9.jpg`
Er is hier al veel geschreven over deze finale en over 1991: te veel rock, te weinig variatie, te weinig (lees: geen) U2, te veel R.E.M., te weinig R.E.M., geen Alive, en noem maar op. Voor alles is wat te zeggen en ik mis ook wel wat favorieten in de finale, maar toch vind ik dit over de hele linie een geweldige finale!
In 1991 begon ik aan het laatste jaar van de basisschool en was ik nog niet zo met muziek bezig. Maar dat heb ik allemaal ingehaald vanaf de zomer van 1992, toen ik naar de middelbare school ging en in aanraking kwam met Guns 'N Roses, Nirvana, Pearl Jam, Red Hot Chili Peppers, Soundgarden en (wat later) Metallica. Precies al die rockbands op het plaatje, alleen dan dus een jaar later. Slint, Slowdive en My Bloody Valentine kende ik absoluut nog niet, maar Teenage Fanclub wel. Mijn liefde voor A Tribe Called Quest en hiphop in het algemeen kwam later pas en ik geloof dat ik toen ook nog nooit van Massive (Attack) gehoord had. Maar dat is uiteindelijk allemaal goed gekomen (althans, dat is mijn perceptie). Goed, genoeg over mij en mijn muzikale ontwikkeling, snel op naar de onthulling van de grote finale van 1991!
Er is hier al veel geschreven over deze finale en over 1991: te veel rock, te weinig variatie, te weinig (lees: geen) U2, te veel R.E.M., te weinig R.E.M., geen Alive, en noem maar op. Voor alles is wat te zeggen en ik mis ook wel wat favorieten in de finale, maar toch vind ik dit over de hele linie een geweldige finale!
In 1991 begon ik aan het laatste jaar van de basisschool en was ik nog niet zo met muziek bezig. Maar dat heb ik allemaal ingehaald vanaf de zomer van 1992, toen ik naar de middelbare school ging en in aanraking kwam met Guns 'N Roses, Nirvana, Pearl Jam, Red Hot Chili Peppers, Soundgarden en (wat later) Metallica. Precies al die rockbands op het plaatje, alleen dan dus een jaar later. Slint, Slowdive en My Bloody Valentine kende ik absoluut nog niet, maar Teenage Fanclub wel. Mijn liefde voor A Tribe Called Quest en hiphop in het algemeen kwam later pas en ik geloof dat ik toen ook nog nooit van Massive (Attack) gehoord had. Maar dat is uiteindelijk allemaal goed gekomen (althans, dat is mijn perceptie). Goed, genoeg over mij en mijn muzikale ontwikkeling, snel op naar de onthulling van de grote finale van 1991!
3
geplaatst: 30 januari 2022, 13:27 uur
12. My Bloody Valentine - When You Sleep | Loveless | 39 punten
Automatisch genomineerd
Nummer 1 van: Gyzzz en Teunnis
Op de ondankbare laatste plaats vinden we de Ierse schoenstaarders van My Bloody Valentine terug met When You Sleep. Als service van de zaak zal ik tijdens deze presentatie ook telkens de positie van het nummer in ons aller MuMeLadder noemen en dankbaar gebruiken maken van de besprekingen in het Ontknopingstopic waar Gretz zoveel noeste arbeid in heeft gestopt de laatste jaren. Hier een fraaie bespreking van de Don.
Positie MuMeLadder 2021: 1583
Hoogste positie MuMeLadder ooit: 607
Automatisch genomineerd
Nummer 1 van: Gyzzz en Teunnis
Op de ondankbare laatste plaats vinden we de Ierse schoenstaarders van My Bloody Valentine terug met When You Sleep. Als service van de zaak zal ik tijdens deze presentatie ook telkens de positie van het nummer in ons aller MuMeLadder noemen en dankbaar gebruiken maken van de besprekingen in het Ontknopingstopic waar Gretz zoveel noeste arbeid in heeft gestopt de laatste jaren. Hier een fraaie bespreking van de Don.
Positie MuMeLadder 2021: 1583
Hoogste positie MuMeLadder ooit: 607
Shoegaze staat bekend om grootse en golvende gitaarmuren, maar dat is natuurlijk niet genoeg. Je hebt een sterke melodie genoeg of een goede riff. Ik vind het leuk om songs die vol met effecten zitten weer terug naar de basis te brengen, zo kun je horen of het een sterke song is. Dit heb ik ook met When You Sleep gedaan en: ja hoor, dit is een hele sterke popsong, zelfs al zonder het fenomenale gitaarwerk van Kevin Shields waarbij de hoofdmelodie echt gruwelijk lang in je hoofd blijft zitten. Het klinkt als een roes met zwoele vocalen waar je na het beluisteren elementen van onthoudt. Dat is echt de kracht van My Bloody Valentine, de basis is uitstekend, dus de atmosfeer die ze creëren zal de song alleen nog maar naar grotere hoogtes stuwen. (Don Cappuccino)
0
geplaatst: 30 januari 2022, 13:48 uur
11. Nirvana - Come As You Are | Nevermind | 42 punten
Genomineerd door: Choconas
Nummer 1 van: helemaal niemand
Dit is pijnlijk, op nummer 11 komen we reeds mijn eigen nominatie tegen. Er was dan ook helemaal niemand die Come As You Are bovenaan zijn lijstje zette, ook ikzelf niet (andere nummers in de finale waren gewoonweg beter). Misschien ook wat teveel concurrentie gehad van dat andere aardige Nirvana-deuntje?
Positie MuMeLadder 2021: 441
Hoogste positie MuMeLadder ooit: 166
Genomineerd door: Choconas
Nummer 1 van: helemaal niemand
Dit is pijnlijk, op nummer 11 komen we reeds mijn eigen nominatie tegen. Er was dan ook helemaal niemand die Come As You Are bovenaan zijn lijstje zette, ook ikzelf niet (andere nummers in de finale waren gewoonweg beter). Misschien ook wat teveel concurrentie gehad van dat andere aardige Nirvana-deuntje?
Positie MuMeLadder 2021: 441
Hoogste positie MuMeLadder ooit: 166
Openend met die bekende duistere riff weet je al dat dit niet zomaar een nummer is. Door het hele nummer dreunen die paar akkoorden. Cobain zingt hier schitterend, met die rauwe stem. I swear I don't have a gun. Pijnlijk ironisch of zou hij het diep van binnen altijd al geweten hebben? (chevy93)
0
geplaatst: 30 januari 2022, 13:55 uur
10. Teenage Fanclub - The Concept | Bandwagonesque | 43 punten
Genomineerd door: stardust_be
Nummer 1 van: andré, Ries_72 en Cannondale
Op de tiende plaats, met één puntje meer dan Come As You Are, staan de Schotten van Teenage Fanclub. Ik ken de band al lang en heb deze cd ook in de kast staan, maar het is echt eeuwen terug dat ik die nog geluisterd heb. Misschien binnenkort toch maar eens doen!
Positie MuMeLadder 2021: 1356
Hoogste positie MuMeLadder ooit: 1356
Genomineerd door: stardust_be
Nummer 1 van: andré, Ries_72 en Cannondale
Op de tiende plaats, met één puntje meer dan Come As You Are, staan de Schotten van Teenage Fanclub. Ik ken de band al lang en heb deze cd ook in de kast staan, maar het is echt eeuwen terug dat ik die nog geluisterd heb. Misschien binnenkort toch maar eens doen!
Positie MuMeLadder 2021: 1356
Hoogste positie MuMeLadder ooit: 1356
"I didn't want to hurt you". Zo'n kraakheldere zin die typisch wordt uitgesproken als de schade al geleden is en er geen weg meer terug is. 'The concept' is dan ook geen 'ik wil je terug'-liedje, maar een 'ik heb spijt'-song. En wat voor een. Verpakt in verrukkelijk gitaarwerk en met een heeeeeeerlijke tweede helft. Jammeren we met z'n allen mee? (mol)
0
geplaatst: 30 januari 2022, 14:17 uur
Wat mij betreft de meest (misschien wel enige) verrassende finalist.
2
geplaatst: 30 januari 2022, 14:22 uur
9. Queen - Innuendo | Innuendo | 47 punten
Automatisch genomineerd
Nummer 1 van: esteban, Brunniepoo, vigil, Cervantes en laxus11
Van Queen ben ik nooit een grote fan geweest, maar jullie wel. Maar liefst 5 deelnemers zetten het nummer bovenaan hun lijstje! Omdat het aantal podiumplaatsen verder vrij beperkt bleef, is een negende plaats hun deel. (Overigens kan ik de instrumentale stukken met die gitaarpartijen in dit nummer wel goed waarderen, dat dan weer wel.)
Positie MuMeLadder 2021: 181
Hoogste positie MuMeLadder ooit: 94
Automatisch genomineerd
Nummer 1 van: esteban, Brunniepoo, vigil, Cervantes en laxus11
Van Queen ben ik nooit een grote fan geweest, maar jullie wel. Maar liefst 5 deelnemers zetten het nummer bovenaan hun lijstje! Omdat het aantal podiumplaatsen verder vrij beperkt bleef, is een negende plaats hun deel. (Overigens kan ik de instrumentale stukken met die gitaarpartijen in dit nummer wel goed waarderen, dat dan weer wel.)
Positie MuMeLadder 2021: 181
Hoogste positie MuMeLadder ooit: 94
Net als Innuendo met de dood voor ogen gezongen (I'll soon be turning around the corner now...); bijna onmenselijke prestatie om dit dan nog zo goed te doen. (ranboy)
2
geplaatst: 30 januari 2022, 14:32 uur
8. Slowdive - Catch The Breeze | Just for a Day | 52 punten
Genomineerd door: ArthurDZ
Nummer 1 van: Arrie, stardust_be en Gretz
We maken een klein sprongetje in punten en zijn nu bij de nummers aanbeland die meer dan 50 punten hebben verzameld. Volgens mij kwam ik op het spoor van Slowdive door de MuMeLadder en sindsdien zijn ze wel uitgegroeid tot een favoriet (zowel hun nieuwe als oude werk, live ook uitstekend). Dit is een prachtig nummer voor de zondagmiddag.
Positie MuMeLadder 2021: 1072
Hoogste positie MuMeLadder ooit: 542
Genomineerd door: ArthurDZ
Nummer 1 van: Arrie, stardust_be en Gretz
We maken een klein sprongetje in punten en zijn nu bij de nummers aanbeland die meer dan 50 punten hebben verzameld. Volgens mij kwam ik op het spoor van Slowdive door de MuMeLadder en sindsdien zijn ze wel uitgegroeid tot een favoriet (zowel hun nieuwe als oude werk, live ook uitstekend). Dit is een prachtig nummer voor de zondagmiddag.
Positie MuMeLadder 2021: 1072
Hoogste positie MuMeLadder ooit: 542
[...] dit nummer [is] zeer spannend. Vooral de rustige stukken zijn erg goed gedaan. Maar het mooiste is de opbouw naar een soort climax aan het eind, er komt een soort van gelukzalig gevoel bij me op en dan heb je het als liedjeschrijver goed gedaan. (Snoeperd)
0
geplaatst: 30 januari 2022, 14:48 uur
7. R.E.M. - Losing My Religion | Out of Time | 55 punten
Automatisch genomineerd
Nummer 1 van: echt helemaal niemand
En daar hebben we dan de eerste R.E.M. te pakken. Zal wel Country Feedback zijn dan, die kwam in de MuMeLadder nooit verder dan plek 120 en dat was in 2008. Maar nee, het is niet waar, het is zowaar de grote hit Losing My Religion op plek 7! Wat een daverende verrassing! Maar ja, echt werkelijk helemaal niemand zette dit nummer bovenaan zijn lijstje, het is daarmee met Come As You Are het enige nummer zonder een enkele toppositie. Wel zes tweede plaatsen en vier derde plaatsen, waardoor de schade nog enigszins meevalt. Ben benieuwd hoe dit straks in de Greatest Hits van R.E.M. gaat!? (Overigens had ik geen idee dat Anouk dit heeft gecoverd, weer wat geleerd.)
Positie MuMeLadder 2021: 120
Hoogste positie MuMeLadder ooit: 83
Automatisch genomineerd
Nummer 1 van: echt helemaal niemand
En daar hebben we dan de eerste R.E.M. te pakken. Zal wel Country Feedback zijn dan, die kwam in de MuMeLadder nooit verder dan plek 120 en dat was in 2008. Maar nee, het is niet waar, het is zowaar de grote hit Losing My Religion op plek 7! Wat een daverende verrassing! Maar ja, echt werkelijk helemaal niemand zette dit nummer bovenaan zijn lijstje, het is daarmee met Come As You Are het enige nummer zonder een enkele toppositie. Wel zes tweede plaatsen en vier derde plaatsen, waardoor de schade nog enigszins meevalt. Ben benieuwd hoe dit straks in de Greatest Hits van R.E.M. gaat!? (Overigens had ik geen idee dat Anouk dit heeft gecoverd, weer wat geleerd.)
Positie MuMeLadder 2021: 120
Hoogste positie MuMeLadder ooit: 83
Deze kende ik al langer. Van de cover van Anouk. Niet gek vond ik dat het beste Anouk-nummer. Het origineel van R.E.M. is wel absoluut koning. De stem van de zanger van R.E.M. is een stuk gevoeliger. Hij tilt het nummer naar een hoger niveau. De compositie is ook onweerstaanbaar mooi. Drive is mijn favoriet van deze band, maar Losing My Religion komt daar verdacht veel bij in de buurt. (Snoeperd)
0
geplaatst: 30 januari 2022, 14:56 uur
6. Slint - Good Morning, Captain | Spiderland | 56 punten
Automatisch genomineerd
Nummer 1 van: Titmeister, jordidj1 en Johnny Marr
Inmiddels in het linkerrijtje komen we op plek 6 Slint tegen. Zeg maar Black Country, New Road avant la lettre. Deed het afgelopen jaar uitstekend in de MuMeLadder door de finale te halen en ook hier gaat het ze redelijk voor de wind. Blijft een indrukwekkend nummer, lees vooral ook tijdens het beluisteren het prachtige betoog van hoi123 hieronder.
Positie MuMeLadder 2021: 30
Hoogste positie MuMeLadder ooit: 30
Automatisch genomineerd
Nummer 1 van: Titmeister, jordidj1 en Johnny Marr
Inmiddels in het linkerrijtje komen we op plek 6 Slint tegen. Zeg maar Black Country, New Road avant la lettre. Deed het afgelopen jaar uitstekend in de MuMeLadder door de finale te halen en ook hier gaat het ze redelijk voor de wind. Blijft een indrukwekkend nummer, lees vooral ook tijdens het beluisteren het prachtige betoog van hoi123 hieronder.
Positie MuMeLadder 2021: 30
Hoogste positie MuMeLadder ooit: 30
Gedurende de afgelopen twee jaar (ja, zo lang ken ik Spiderland al en ja, voor mij is dat best lang) heb ik al meerdere keren geprobeerd dit nummer en dit album te beschrijven en iedere keer zie ik achteraf dat het niet lukt. Maar ik zal niet flauw doen; ik ga het toch proberen.
Wat Good Morning, Captain tot zo'n hemeltergend meesterwerk maakt? De sfeerbeelden die opgeroepen worden, allereerst, zijn ongeëvenaard. Tientallen, meer nog, beelden en emoties worden opgeroepen bij het beluisteren van dit nummer, keer op keer, en nog steeds kom ik nog niet eens in de buurt van het kleinste beetje verveling of ‘dit ken ik al'. Desondanks blijven deze natuurlijk allemaal persoonlijk, dus ik ga niet eens de moeite nemen om deze te bespreken. Dan maar technisch: en dan vallen natuurlijk de gitaren als eerste op, de snijdende gitaren die gewoon de verstikking, de duisternis (en nee, dan heb ik het niet over een depressief, huilend-emootje-definitie van duisternis, dan heb ik het over de duisternis die onder je huid en verder nog kruipt en je totaal in zijn macht houdt) zelve zijn en het nummer al voor een groot deel zo'n lijdensweg (Ik bedoel het positief. Echt.) maken. De bass en de percussie zijn echter ook echt niet te vergeten; als het al lukt om ook maar een miniem gaatje in de sfeer open te houden, worden deze ruimschoots opgevuld door de strakke, verwrongen begeleiding. Zelfs zonder de schreeuw was dit al buitengewone klasse. Maar ja, de schreeuw. De oerschreeuw die al gedurende het hele album (daarom hoort Good Morning, Captain ook eigenlijk niet buiten het albumverband beluisterd te worden) smeekt om gemaakt te worden, die bij wijze van spreken alle wanhoop opgebouwd gedurende de achtendertig minuten daarvoor uit zich laat komen. Ik kan me echt niet voorstellen dat ook maar één minuut ooit zó verschrikkelijk vol van wanhoop, emotie, sfeer, wat dan ook, zal zitten of heeft gezeten. Good Morning Captain is van zo'n intense klasse dat eigenlijk ieder ander nummer dat ik ken (inclusief de hier gegeven tienen) dit nog steeds bij lange na niet kan evenaren. Dit, mijn beste meneren of mevrouwen die niet hebben opgegeven en nog steeds lezen (complimenten), is voor mij echt rauwe, ongepolijste, maar verbluffend mooie emotie pur sang.
…En nog steeds heb ik het niet echt goed genoeg kunnen omschrijven. (hoi123)
Wat Good Morning, Captain tot zo'n hemeltergend meesterwerk maakt? De sfeerbeelden die opgeroepen worden, allereerst, zijn ongeëvenaard. Tientallen, meer nog, beelden en emoties worden opgeroepen bij het beluisteren van dit nummer, keer op keer, en nog steeds kom ik nog niet eens in de buurt van het kleinste beetje verveling of ‘dit ken ik al'. Desondanks blijven deze natuurlijk allemaal persoonlijk, dus ik ga niet eens de moeite nemen om deze te bespreken. Dan maar technisch: en dan vallen natuurlijk de gitaren als eerste op, de snijdende gitaren die gewoon de verstikking, de duisternis (en nee, dan heb ik het niet over een depressief, huilend-emootje-definitie van duisternis, dan heb ik het over de duisternis die onder je huid en verder nog kruipt en je totaal in zijn macht houdt) zelve zijn en het nummer al voor een groot deel zo'n lijdensweg (Ik bedoel het positief. Echt.) maken. De bass en de percussie zijn echter ook echt niet te vergeten; als het al lukt om ook maar een miniem gaatje in de sfeer open te houden, worden deze ruimschoots opgevuld door de strakke, verwrongen begeleiding. Zelfs zonder de schreeuw was dit al buitengewone klasse. Maar ja, de schreeuw. De oerschreeuw die al gedurende het hele album (daarom hoort Good Morning, Captain ook eigenlijk niet buiten het albumverband beluisterd te worden) smeekt om gemaakt te worden, die bij wijze van spreken alle wanhoop opgebouwd gedurende de achtendertig minuten daarvoor uit zich laat komen. Ik kan me echt niet voorstellen dat ook maar één minuut ooit zó verschrikkelijk vol van wanhoop, emotie, sfeer, wat dan ook, zal zitten of heeft gezeten. Good Morning Captain is van zo'n intense klasse dat eigenlijk ieder ander nummer dat ik ken (inclusief de hier gegeven tienen) dit nog steeds bij lange na niet kan evenaren. Dit, mijn beste meneren of mevrouwen die niet hebben opgegeven en nog steeds lezen (complimenten), is voor mij echt rauwe, ongepolijste, maar verbluffend mooie emotie pur sang.
…En nog steeds heb ik het niet echt goed genoeg kunnen omschrijven. (hoi123)
2
geplaatst: 30 januari 2022, 15:17 uur
5. A Tribe Called Quest - Jazz (We've Got) | The Low End Theory | 57 punten
Genomineerd door: Koenr
Nummer 1 van: Koenr, Mausie, Edgar18 en Choconas
Op de vijfde plek is het dan tijd voor mijn favoriet in de finale: A Tribe Called Quest met hun meesterlijke Jazz (We've Got). Niet alleen mijn favoriet trouwens, Koenr, Mausie en Edgar18 waren ook van de partij. Dit nummer staat al jaren niet meer in de MuMeLadder, maar met jullie hulp moet het toch lukken om hem dit jaar weer de lijst in te katapulteren. Er is nu natuurlijk ook geen bijdrage uit het Ontknopingstopic waar ik op terug kan vallen, maar gelukkig kunnen we wederom profijt maken van de uitstekende smaak van hoi123, die het in zijn persoonlijke Top 100 opnam. Overigens, omdat ik het niet kan laten, ook nog een leuk feitje over het fucking trompetje dat hoi123 hieronder noemt, gewoon omdat het kan:
Positie MuMeLadder 2021: -
Hoogste positie MuMeLadder ooit: 1170
Genomineerd door: Koenr
Nummer 1 van: Koenr, Mausie, Edgar18 en Choconas
Op de vijfde plek is het dan tijd voor mijn favoriet in de finale: A Tribe Called Quest met hun meesterlijke Jazz (We've Got). Niet alleen mijn favoriet trouwens, Koenr, Mausie en Edgar18 waren ook van de partij. Dit nummer staat al jaren niet meer in de MuMeLadder, maar met jullie hulp moet het toch lukken om hem dit jaar weer de lijst in te katapulteren. Er is nu natuurlijk ook geen bijdrage uit het Ontknopingstopic waar ik op terug kan vallen, maar gelukkig kunnen we wederom profijt maken van de uitstekende smaak van hoi123, die het in zijn persoonlijke Top 100 opnam. Overigens, omdat ik het niet kan laten, ook nog een leuk feitje over het fucking trompetje dat hoi123 hieronder noemt, gewoon omdat het kan:
Choconas schreef:
Zou hoi123, die volgens eigen zeggen bepaald geen jazzliefhebber is, eigenlijk weten dat hij al die tijd naar een grote jazzklassieker heeft zitten luisteren (nomen est omen)? Namelijk Green Dolphin Street, uitgevoerd door Jimmy McGriff cum suis vanuit de Cook County gevangenis. Bekender nog in de serene versie van Miles Davis (onder de naam On Green Dolphin Street). Luister maar: Jimmy McGriff - On Green Dolphin Street - YouTube
Zou hoi123, die volgens eigen zeggen bepaald geen jazzliefhebber is, eigenlijk weten dat hij al die tijd naar een grote jazzklassieker heeft zitten luisteren (nomen est omen)? Namelijk Green Dolphin Street, uitgevoerd door Jimmy McGriff cum suis vanuit de Cook County gevangenis. Bekender nog in de serene versie van Miles Davis (onder de naam On Green Dolphin Street). Luister maar: Jimmy McGriff - On Green Dolphin Street - YouTube
Positie MuMeLadder 2021: -
Hoogste positie MuMeLadder ooit: 1170
Moment: dat fucking trompetje vanaf 1:22.
De Tribe is voor mij een instapje geweest in het hoekje van de alternative hiphop (bleh), maar het heeft wel zo’n vijf jaar geduurd voordat ik er achterkwam dat ze ook soortgenoten hadden. Dat heeft ervoor gezorgd dat ik alle tijd heb gehad om hun hoogtepunten te koesteren. Op deze plek had dan ook Can I Kick It of Electric Relaxation kunnen staan, maar aangezien deze de iconische één-tweetjes van de eerste combineert met de gloeiende kwaliteit van de beat van de tweede, durf ik wel te stellen dat dit het allerbeste liedje is van ATCQ – iedere andere mening is helaas fout. Ik had ergens opgepikt dat Phife Dawg enigszins onzeker was over zijn rapkunsten tegenover die van Q-Tip, en hoewel dat deels fair is (die verveelde flow waarmee Tip het nummer opent is zó fucking smooth), geniet ik hier toch meer van de schorre manier waarop Phife zijn lines brengt. Na zijn verse te openen met een ode aan zijn Trinidadaanse afkomst, steelt hij hier de show door een krappe anderhalve minuut op die typische 90’s-manier over fuck all te rappen: een goed deel van zijn verse is in principe gewoon reclame voor het album waar het opstaat. Het is geen minpunt, want het laat precies zien waarom op het gebied van moeiteloze laidbackheid de Tribe eigenlijk maar een enkele keer is overtroffen is in hun genre. Het is gewoon zo cool! (hoi123)
De Tribe is voor mij een instapje geweest in het hoekje van de alternative hiphop (bleh), maar het heeft wel zo’n vijf jaar geduurd voordat ik er achterkwam dat ze ook soortgenoten hadden. Dat heeft ervoor gezorgd dat ik alle tijd heb gehad om hun hoogtepunten te koesteren. Op deze plek had dan ook Can I Kick It of Electric Relaxation kunnen staan, maar aangezien deze de iconische één-tweetjes van de eerste combineert met de gloeiende kwaliteit van de beat van de tweede, durf ik wel te stellen dat dit het allerbeste liedje is van ATCQ – iedere andere mening is helaas fout. Ik had ergens opgepikt dat Phife Dawg enigszins onzeker was over zijn rapkunsten tegenover die van Q-Tip, en hoewel dat deels fair is (die verveelde flow waarmee Tip het nummer opent is zó fucking smooth), geniet ik hier toch meer van de schorre manier waarop Phife zijn lines brengt. Na zijn verse te openen met een ode aan zijn Trinidadaanse afkomst, steelt hij hier de show door een krappe anderhalve minuut op die typische 90’s-manier over fuck all te rappen: een goed deel van zijn verse is in principe gewoon reclame voor het album waar het opstaat. Het is geen minpunt, want het laat precies zien waarom op het gebied van moeiteloze laidbackheid de Tribe eigenlijk maar een enkele keer is overtroffen is in hun genre. Het is gewoon zo cool! (hoi123)
2
geplaatst: 30 januari 2022, 15:31 uur
4. R.E.M. - Country Feedback | Out of Time | 64 punten
Genomineerd door: luigifort
Nummer 1 van: johan de witt, Rudi S, luigifort, GrafGantz, musicfriek, ECooper en LucM
Daar is dan de andere R.E.M.! Hoewel Country Feedback naast het podium grijpt, is dit toch wel een erg puike prestatie. Maar liefst zeven deelnemers zetten dit nummer bovenaan hun lijstje en dat doet geen enkel nummer in de finale ze na! Mooi betoog ook hieronder van motel matches, zo te zien in het kader van zijn persoonlijke Top 100.
Positie MuMeLadder 2021: 514
Hoogste positie MuMeLadder ooit: 120
Genomineerd door: luigifort
Nummer 1 van: johan de witt, Rudi S, luigifort, GrafGantz, musicfriek, ECooper en LucM
Daar is dan de andere R.E.M.! Hoewel Country Feedback naast het podium grijpt, is dit toch wel een erg puike prestatie. Maar liefst zeven deelnemers zetten dit nummer bovenaan hun lijstje en dat doet geen enkel nummer in de finale ze na! Mooi betoog ook hieronder van motel matches, zo te zien in het kader van zijn persoonlijke Top 100.
Positie MuMeLadder 2021: 514
Hoogste positie MuMeLadder ooit: 120
Uiteindelijk is er maar 1 band die op nr 1 kan staan en dat is R.E.M. , want dat is toch echt wel mijn band (zoals Elvis Costello mijn zanger is). Als ik me het goed herinner leerde ik R.E.M. kennen dankzij het onvolprezen blad Paperclip, het jeugdmagazine van de NCRV. Eind jaren 80 was dat mijn enige bron van muziekinformatie (ja mensen, ik kom van ver). Een lovende recensie van het album Green zorgde ervoor dat ik de LP van de bibliotheek leenden en ik was meteen fan (World Leader Pretend!). Maar ik was wel de enige in de brugklas die ze kende, want de rest was vooral fan van Bon Jovi en Guns 'N Roses. En toen was daar ineens Losing My Religion. Heel gek, maar ik voelde toen toch een soort van misplaatste trots dat ‘mijn' band ineens doorbrak. Veel ervaringen in de jaren daarna hadden een link met R.E.M. Mijn eerste vakantiebaan nam ik om de CD van Out of Time te kunnen kopen en de eerste keer dat ik in de rij stond om concertkaartjes te kopen was voor de Monster Tour van R.E.M. Helaas ging dat concert niet door en ook het daaropvolgende werd gecanceld. Wat was ik blij toen ik ze in 2003 eindelijk live zag en ze die avond ook nog heel veel van mijn favoriete nummers speelden (These Days, So Fast, So Numb, Fall on Me, So. Central Rain) waaronder mijn nr 1. Een schitterend en vooral wanhopig klinkend nummer (It's crazy what you could've had). Soms heb je het gevoel dat Michael Stipe maar willekeurig wat woorden achter elkaar heeft gezet (A paper weight, junk garage, Winter rain, a honey pot), maar tezamen met de muziek past het gewoon helemaal en daardoor zijn het ook precies de juiste woorden. Michael Stipe heeft wel eens gezegd dat dit zijn favoriete R.E.M.-nummer is en wie ben ik om hem tegen te spreken. Het is een wijs man. (motel matches)
0
geplaatst: 30 januari 2022, 15:47 uur
3. Nirvana - Smells Like Teen Spirit | Nevermind | 70 punten
Automatisch genomineerd
Nummer 1 van: ranja, JoaMuse, koosknook, Marty McFly, dumb_helicopter en EvilDrSmith
Uiteindelijk is het brons dan voor deze iconische grungeklassieker van Nirvana, met 70 punten en niet minder dan 6 eerste plekken. In de MuMeLadder hebben ze het nooit en te nimmer tot de finale geschopt, maar hier deden ze nog bijna mee voor de winst. Dat is een prestatie van formaat!
Positie MuMeLadder 2021: 140
Hoogste positie MuMeLadder ooit: 62
Automatisch genomineerd
Nummer 1 van: ranja, JoaMuse, koosknook, Marty McFly, dumb_helicopter en EvilDrSmith
Uiteindelijk is het brons dan voor deze iconische grungeklassieker van Nirvana, met 70 punten en niet minder dan 6 eerste plekken. In de MuMeLadder hebben ze het nooit en te nimmer tot de finale geschopt, maar hier deden ze nog bijna mee voor de winst. Dat is een prestatie van formaat!
Positie MuMeLadder 2021: 140
Hoogste positie MuMeLadder ooit: 62
Een onvergetelijke herinnering. Frankrijk, jaar of 5 geleden. Het was snikheet en via een alternatieve radiozender kwam deze hit op. Ik was gelijk verkocht. De power, de strakke drums van Dave Grohl, maar vooral dat in combinatie met de kwetsbare zang van Cobain wat hij net zo makkelijk weet om te toveren tot de geniale vocalen die uiteenspatten in het refrein. Kurt kon zichzelf een verschrikkelijke zanger vinden, wij weten wel beter. Sindsdien gaat er geen dag voorbij of dit nummer galmt door het huis via mijn boxen. Fantastisch! (nclo)
0
geplaatst: 30 januari 2022, 15:50 uur
Als ik deze ooit nog maar 1 keer hoor val ik ter plekke dood neer denk ik...
* denotes required fields.