Muziek / Muziekgames / De Witte Trui [Editie 2022]
zoeken in:
0
geplaatst: 21 december 2022, 15:04 uur
Wat een saaie eenheidsworst. Elk nummer uit het SvhJ-lijstje zou hier de volle buit hebben gepakt (en ruimschoots ook).
Puntenverdeling: 8-7-6-4-3-2 (dit laten staan!):
(De nummers 13 t/m 24 in de playlist zijn de maandwinnaars van het SvhJ topic die dit jaar allemaal doorgaan)
Voorrondeladder Alternatieve Hitlijst: (De beste 7 gaan door):
108 Fontaines D.C. - Jackie Down The Line 7
95 Paolo Nutini - Shine A Light
79 The Afghan Whigs - I'll Make You See God 2
77 The Mysterines - Dangerous
64 Bear's Den - Stitch In Time
63 Stereophonics - Do Ya Feel My Love? 4
55 Beach Bunny - Oxygen
50 beabadoobee - Talk 6
39 Florence + The Machine - Free 8
29 The K's - Hometown
22 Girl Scout - Do You Remember Sally Moore? 3
9 Asylums - Understand The Psychology
Deadline: vrijdag 30 december 18:00
(De nummers 13 t/m 24 in de playlist zijn de maandwinnaars van het SvhJ topic die dit jaar allemaal doorgaan)
108 Fontaines D.C. - Jackie Down The Line 7
95 Paolo Nutini - Shine A Light
79 The Afghan Whigs - I'll Make You See God 2
63 Stereophonics - Do Ya Feel My Love? 4
55 Beach Bunny - Oxygen
50 beabadoobee - Talk 6
39 Florence + The Machine - Free 8
29 The K's - Hometown
22 Girl Scout - Do You Remember Sally Moore? 3
1
geplaatst: 21 december 2022, 15:30 uur
Simon77 schreef:
Een groot voordeel dat alle SvhJ nummers automatisch genomineerd zijn, en dus (nog) niet beluisterd hoeven worden. Verspreid over 80 ladders zal dat iets beter te doen zijn.
De pareltjes uit de alternatieve hitlijst zet ik met alle liefde nog eens op.
Een groot voordeel dat alle SvhJ nummers automatisch genomineerd zijn, en dus (nog) niet beluisterd hoeven worden. Verspreid over 80 ladders zal dat iets beter te doen zijn.

12
geplaatst: 21 december 2022, 15:54 uur
Teunnis schreef:
Wat een saaie eenheidsworst. Elk nummer uit het SvhJ-lijstje zou hier de volle buit hebben gepakt (en ruimschoots ook).
Simon77 schreef:
https://i.imgflip.com/752pth.jpgEen groot voordeel dat alle SvhJ nummers automatisch genomineerd zijn, en dus (nog) niet beluisterd hoeven worden. Verspreid over 80 ladders zal dat iets beter te doen zijn.

deze meme is met alle liefde gemaakt en houdt geen waardeoordeel in
2
geplaatst: 21 december 2022, 17:29 uur
Wat hebben ze daar gedronken bij de Alternatieve Hitlijst? Het maakt mij persoonlijk niet zoveel uit dat het veel uit hetzelfde genre is, maar dit is echt een teleurstellende verzameling rock uit 2022 (op een paar uitzonderingen na). Waar zijn bijvoorbeeld Nilüfer Yanya, The Smile of Built To Spill om wat namen te noemen? Of mss snap ik het concept van de Alternatieve Hitlijst niet..
114 Fontaines D.C. - Jackie Down The Line +6
98 Paolo Nutini - Shine A Light +3
79 The Afghan Whigs - I'll Make You See God
65 Stereophonics - Do Ya Feel My Love? +2
62 Beach Bunny - Oxygen +7
58 beabadoobee - Talk +8
43 Florence + The Machine - Free +4
29 The K's - Hometown
22 Girl Scout - Do You Remember Sally Moore?
114 Fontaines D.C. - Jackie Down The Line +6
98 Paolo Nutini - Shine A Light +3
65 Stereophonics - Do Ya Feel My Love? +2
62 Beach Bunny - Oxygen +7
58 beabadoobee - Talk +8
43 Florence + The Machine - Free +4
29 The K's - Hometown
22 Girl Scout - Do You Remember Sally Moore?
0
geplaatst: 21 december 2022, 18:50 uur
120 Fontaines D.C. - Jackie Down The Line +6
98 Paolo Nutini - Shine A Light
84 The Mysterines - Dangerous +7
70 Beach Bunny - Oxygen +8
65 Stereophonics - Do Ya Feel My Love?
60 beabadoobee - Talk +2
43 Florence + The Machine - Free
32 The K's - Hometown +3
26 Girl Scout - Do You Remember Sally Moore? +4
120 Fontaines D.C. - Jackie Down The Line +6
84 The Mysterines - Dangerous +7
70 Beach Bunny - Oxygen +8
60 beabadoobee - Talk +2
43 Florence + The Machine - Free
32 The K's - Hometown +3
26 Girl Scout - Do You Remember Sally Moore? +4
0
geplaatst: 21 december 2022, 19:41 uur
126 Fontaines D.C. - Jackie Down The Line +6
87 The Mysterines - Dangerous +3
77 Beach Bunny - Oxygen +7
68 Bear's Den - Stitch In Time +4
68 beabadoobee - Talk +8
45 Florence + The Machine - Free +2
32 The K's - Hometown
26 Girl Scout - Do You Remember Sally Moore?
126 Fontaines D.C. - Jackie Down The Line +6
87 The Mysterines - Dangerous +3
77 Beach Bunny - Oxygen +7
68 Bear's Den - Stitch In Time +4
68 beabadoobee - Talk +8
45 Florence + The Machine - Free +2
32 The K's - Hometown
26 Girl Scout - Do You Remember Sally Moore?
13
geplaatst: 21 december 2022, 20:19 uur
6
geplaatst: 21 december 2022, 20:43 uur
Mausie schreef:
Waar zijn bijvoorbeeld Nilüfer Yanya, The Smile of Built To Spill om wat namen te noemen? Of mss snap ik het concept van de Alternatieve Hitlijst niet.
Waar zijn bijvoorbeeld Nilüfer Yanya, The Smile of Built To Spill om wat namen te noemen? Of mss snap ik het concept van de Alternatieve Hitlijst niet.
Gewoon ter informatie: The Smile heeft dit jaar met 4 nummers de selectie van De Alternatieve Hitlijst gehaald, Nilüfer Yanya met 2. Ze zijn niet doorgestoten naar de finale. Andere nummers werden gezamenlijk (nog) beter gesmaakt en scoorden hoger.
Tevens in De Alternatieve Hitlijst kwamen naast een brede waaier aan rock ook pop, rap, electronic dance, wereldmuziek, anderstalig, hiphop, jazz, kleinkunst, experimentele sounds, vreemde bliepjes, nieuwe ontdekkingen en vaste waarden binnen. Alleen wil dat niet zeggen dat ze ook voldoende door iedereen gesmaakt worden, met extremere scores (positief en negatief) en lagere gemiddeldes tot gevolg.
Dat indie-rock de hoofdbrok vormt is niet verwonderlijk gezien de bron bestaat uit: Outlaw 41 (Kink), De Afrekening (StuBru), De Graadmeter (Pinguin Radio), VOX (Radio 1) en Free40 (Free40.nl) ...
3
geplaatst: 21 december 2022, 22:26 uur
Ik ben gestopt met stemmen voor de Song vh Jaar, heel rare, extreme liedjes, waar ik persoonlijk helemaal niets mee kan, wel in de nominaties, maar wat daar de finales haalt is zo elitair/nerdy, daar kan ik helemaal niks mee, het meeste zou bij mij op een schaal van 1 tot 10 een 3 of lager scoren, bij deze 12 uit de alternatieve lijst krijgt de minste nog een 5, maar wat me nog het meeste stoort, al doe ik er zelf als tegenwicht ook aan mee, is het afgeven op andermans muzieksmaak en vooral ook op de energie die iemand hier instort om hier zo’n topic te maken. Vind je het niks, stem dan niet, maar zwijg dan gewoon, just my 2 cents!
1
geplaatst: 21 december 2022, 22:42 uur
SBube schreef:
maar wat me nog het meeste stoort, al doe ik er zelf als tegenwicht ook aan mee, is het afgeven op andermans muzieksmaak en vooral ook op de energie die iemand hier instort om hier zo’n topic te maken. Vind je het niks, stem dan niet, maar zwijg dan gewoon, just my 2 cents!
maar wat me nog het meeste stoort, al doe ik er zelf als tegenwicht ook aan mee, is het afgeven op andermans muzieksmaak en vooral ook op de energie die iemand hier instort om hier zo’n topic te maken. Vind je het niks, stem dan niet, maar zwijg dan gewoon, just my 2 cents!
Hoort er een beetje bij op een muziekforum vind ik. Als een ladder extreem goed of slecht bevalt, wordt dat vaak even benoemd (dus zowel positief als negatief). Nu is deze huidige ladder erg afwijkend van reguliere ladders, omdat alle nummers uit dezelfde bron komen. Dus het afgeven is daardoor wat extremer, maar ik zou het vooral met een korreltje zout nemen. Net zoals SvhJ stemmers hartelijk kunnen lachen om Casartelli die de maandwinnaars afserveert. En meestemmen doe ik liever wel, want die paar leuke nummers wil ik wel graag door zien gaan

0
geplaatst: 21 december 2022, 22:47 uur
SBube schreef:
Wat me nog het meeste stoort, al doe ik er zelf als tegenwicht ook aan mee, is het afgeven op andermans muzieksmaak en vooral ook op de energie die iemand hier instort om hier zo’n topic te maken. Vind je het niks, stem dan niet, maar zwijg dan gewoon, just my 2 cents!
Als ik de commentaren teruglees dan zie ik niemand afgeven op andermans smaak. Ik zie wel een aantal mensen die kritisch zijn op de nummers in deze lijst, maar dat lijkt me niet meer dan normaal op een muziekforum.Wat me nog het meeste stoort, al doe ik er zelf als tegenwicht ook aan mee, is het afgeven op andermans muzieksmaak en vooral ook op de energie die iemand hier instort om hier zo’n topic te maken. Vind je het niks, stem dan niet, maar zwijg dan gewoon, just my 2 cents!
5
geplaatst: 21 december 2022, 23:38 uur
In de Alternatieve Hilijst komt veel moois voorbij. Het overgrote deel daarvan valt uiteraard af, omdat er nou eenmaal wordt gewerkt met een gemiddelde beoordeling van een aantal stemmers.
Het nadeel van de Alternatieve Hitlijst is dat dat aantal stemmers niet zo heel hoog is. Zitten daar een aantal traditionele gitaarliefhebbers bij, dan komen dat soort tracks ook als maandwinnaar boven drijven.
Het voordeel van de Alternatieve Hitlijst is dat het aantal stemmers niet zo heel hoog is. Als er dus meer mensen mee gaan doen aan dat topic, dan kan dat dus al snel van invloed zijn op het resultaat.
Kortom: het is natuurlijk best makkelijk om de bijdragen vanuit de Alternatieve Hitlijst hier af te serveren als 'doorsnee', 'saai', 'teleurstellend', 'eenheidsworst' en nog wat negatieve benaderingen. Maar het zou natuurlijk veel sterker zijn om zelf je invloed uit te oefenen op die maandwinnaars, door mee te stemmen in de Alternatieve Hitlijst. Dan stuur je mee aan het resultaat en voorkom je je eigen teleurstelling.
Het nadeel van de Alternatieve Hitlijst is dat dat aantal stemmers niet zo heel hoog is. Zitten daar een aantal traditionele gitaarliefhebbers bij, dan komen dat soort tracks ook als maandwinnaar boven drijven.
Het voordeel van de Alternatieve Hitlijst is dat het aantal stemmers niet zo heel hoog is. Als er dus meer mensen mee gaan doen aan dat topic, dan kan dat dus al snel van invloed zijn op het resultaat.
Kortom: het is natuurlijk best makkelijk om de bijdragen vanuit de Alternatieve Hitlijst hier af te serveren als 'doorsnee', 'saai', 'teleurstellend', 'eenheidsworst' en nog wat negatieve benaderingen. Maar het zou natuurlijk veel sterker zijn om zelf je invloed uit te oefenen op die maandwinnaars, door mee te stemmen in de Alternatieve Hitlijst. Dan stuur je mee aan het resultaat en voorkom je je eigen teleurstelling.
7
Onweerwolf
geplaatst: 22 december 2022, 00:13 uur
Wat mij betreft heeft De Alternatieve Hitlijst zich afgelopen jaar in ieder geval bewezen met 3 dikke nieuwe binnenkomers in De Witte Trui. Daarnaast vind ik dat Esteban zijn topic op uitstekende en geëngageerde wijze vormgeeft en dat dat is een dik pluspunt. Nou ga ik er zonder meer van uit dat de mensen die deze ladder inhoudelijk afserveren het daar wel mee eens zijn maar ik wil dat toch even benoemen.
Overigens snap ik prima dat je een smaak kan hebben waarbij deze muziek haast per definitie voor je afvalt maar ik snap ook heel goed dat er mensen zijn die juist dit allemaal meer dan gaaf vinden. En het idee is ook dat alleen het allerbeste de Trui haalt, van beide topics en ook van alle andere bronnen. Het is dus ook weer niet zo dat we worden overbeladen met muziek uit een specifieke richting.
Ik heb het eerder gezegd maar een 50-50 verdeling zou ik echt ideaal vinden.
Overigens snap ik prima dat je een smaak kan hebben waarbij deze muziek haast per definitie voor je afvalt maar ik snap ook heel goed dat er mensen zijn die juist dit allemaal meer dan gaaf vinden. En het idee is ook dat alleen het allerbeste de Trui haalt, van beide topics en ook van alle andere bronnen. Het is dus ook weer niet zo dat we worden overbeladen met muziek uit een specifieke richting.
1
geplaatst: 22 december 2022, 00:42 uur
126 Fontaines D.C. - Jackie Down The Line
93 The Mysterines - Dangerous +6
87 The Afghan Whigs - I'll Make You See God +8
80 Beach Bunny - Oxygen +3
75 beabadoobee - Talk +7
68 Bear's Den - Stitch In Time
47 Florence + The Machine - Free +2
32 The K's - Hometown
30 Girl Scout - Do You Remember Sally Moore? +4
In de SvhJ vind ik over het algemeen wel meer van mijn gading, maar daar worden we dan ook wel flink in de watten gelegd. Toch blijf ik wel een zwak houden voor dit soort alternatieve muziek, maakt me een beetje nostalgisch naar de tijden dat ik veel naar de Outlaw 41 en de Afrekening luisterde. Gelukkig zaten er ook wel minstens zes behoorlijke nummers tussen deze 12 om mijn punten aan te geven.
126 Fontaines D.C. - Jackie Down The Line
93 The Mysterines - Dangerous +6
87 The Afghan Whigs - I'll Make You See God +8
80 Beach Bunny - Oxygen +3
75 beabadoobee - Talk +7
47 Florence + The Machine - Free +2
32 The K's - Hometown
30 Girl Scout - Do You Remember Sally Moore? +4
In de SvhJ vind ik over het algemeen wel meer van mijn gading, maar daar worden we dan ook wel flink in de watten gelegd. Toch blijf ik wel een zwak houden voor dit soort alternatieve muziek, maakt me een beetje nostalgisch naar de tijden dat ik veel naar de Outlaw 41 en de Afrekening luisterde. Gelukkig zaten er ook wel minstens zes behoorlijke nummers tussen deze 12 om mijn punten aan te geven.
0
geplaatst: 22 december 2022, 01:51 uur
130 Fontaines D.C. - Jackie Down The Line 4
100 Paolo Nutini - Shine A Light 2
96 The Mysterines - Dangerous 3
87 The Afghan Whigs - I'll Make You See God
87 Beach Bunny - Oxygen 7
83 beabadoobee - Talk 8
53 Florence + The Machine - Free 6
32 The K's - Hometown
30 Girl Scout - Do You Remember Sally Moore?
130 Fontaines D.C. - Jackie Down The Line 4
100 Paolo Nutini - Shine A Light 2
96 The Mysterines - Dangerous 3
87 The Afghan Whigs - I'll Make You See God
87 Beach Bunny - Oxygen 7
83 beabadoobee - Talk 8
53 Florence + The Machine - Free 6
32 The K's - Hometown
4
geplaatst: 22 december 2022, 05:17 uur
https://media.tenor.com/dV_2BHFEWtkAAAAC/carebear-carebears.gif
Ik zend bij deze vooral een beetje liefde uit!
En ondertussen gaan we gewoon door met de nieuwste ronde bij Nieuw in De Alternatieve Hitlijst, want we moeten natuurlijk tot bij de winnende deelnemers voor de 2024 editie van De Witte Trui komen. In januari gaat de finale van 2022 trouwens van start, waarbij jullie een TOP 25 uit 120+ finalisten kunnen inzenden.
Ik zend bij deze vooral een beetje liefde uit!

En ondertussen gaan we gewoon door met de nieuwste ronde bij Nieuw in De Alternatieve Hitlijst, want we moeten natuurlijk tot bij de winnende deelnemers voor de 2024 editie van De Witte Trui komen. In januari gaat de finale van 2022 trouwens van start, waarbij jullie een TOP 25 uit 120+ finalisten kunnen inzenden.
0
geplaatst: 22 december 2022, 14:31 uur
130 Fontaines D.C. - Jackie Down The Line
100 Paolo Nutini - Shine A Light
98 The Mysterines - Dangerous 2
94 The Afghan Whigs - I'll Make You See God 7
90 Beach Bunny - Oxygen 3
87 beabadoobee - Talk 4
73 Stereophonics - Do Ya Feel My Love? 8
53 Florence + The Machine - Free
32 The K's - Hometown
15 Asylums - Understand The Psychology 6
Best genietbaar deze ladder. Mogelijk wat te veel van hetzelfde en niet steeds enorm vernieuwd, maar beter een goede herhaling dan iets matig origineel.
Beste zou een mengeling tussen dit en de SvhJ maandwinnaars zijn.
130 Fontaines D.C. - Jackie Down The Line
98 The Mysterines - Dangerous 2
94 The Afghan Whigs - I'll Make You See God 7
90 Beach Bunny - Oxygen 3
87 beabadoobee - Talk 4
73 Stereophonics - Do Ya Feel My Love? 8
53 Florence + The Machine - Free
32 The K's - Hometown
15 Asylums - Understand The Psychology 6
Best genietbaar deze ladder. Mogelijk wat te veel van hetzelfde en niet steeds enorm vernieuwd, maar beter een goede herhaling dan iets matig origineel.
Beste zou een mengeling tussen dit en de SvhJ maandwinnaars zijn.
0
geplaatst: 22 december 2022, 16:34 uur
137 Fontaines D.C. - Jackie Down The Line 7
102 The Afghan Whigs - I'll Make You See God 8
101 The Mysterines - Dangerous 3
93 beabadoobee - Talk 6
92 Beach Bunny - Oxygen 2
73 Stereophonics - Do Ya Feel My Love?
57 Florence + The Machine - Free 4
32 The K's - Hometown
15 Asylums - Understand The Psychology
Fijn dat de SvhJ-afvaardiging in zijn geheel door de hoofdingang binnentreedt, geweldige selectie weer. Ik denk eigenlijk dat ook sommige tegensputteraars hier wel wat leuks tussen gaan vinden; het Mongoolse-neusfluit-gehalte valt dit jaar erg mee.
In deze ladder rocken de ouwe knarren van The Afghan Whigs iedereen naar huis. Fontaines levert ook weer, daarna wordt het al snel wat minder mijn ding.
137 Fontaines D.C. - Jackie Down The Line 7
102 The Afghan Whigs - I'll Make You See God 8
101 The Mysterines - Dangerous 3
93 beabadoobee - Talk 6
92 Beach Bunny - Oxygen 2
73 Stereophonics - Do Ya Feel My Love?
57 Florence + The Machine - Free 4
32 The K's - Hometown
Fijn dat de SvhJ-afvaardiging in zijn geheel door de hoofdingang binnentreedt, geweldige selectie weer. Ik denk eigenlijk dat ook sommige tegensputteraars hier wel wat leuks tussen gaan vinden; het Mongoolse-neusfluit-gehalte valt dit jaar erg mee.
In deze ladder rocken de ouwe knarren van The Afghan Whigs iedereen naar huis. Fontaines levert ook weer, daarna wordt het al snel wat minder mijn ding.
0
geplaatst: 22 december 2022, 20:26 uur
Onweerwolf schreef:
Dat zou inderdaad het leukste zijn. Helaas zitten we daar de laatste jaren (heel) ver vandaan. Bij De Witte Trui heeft het wat meer conservatieve geluid duidelijk de overhand. Kwestie van meeste stemmen gelden natuurlijk, de liefhebber bepaald. Het enige opvallende vind ik dat in de Ladder de verdeling een stuk meer in evenwicht is. Zou dat liggen aan de vorm van het spel (slechts zeven liedjes in de punten), of spelen daar gewoon andere mensen mee?Ik heb het eerder gezegd maar een 50-50 verdeling zou ik echt ideaal vinden.
0
geplaatst: 23 december 2022, 11:26 uur
Mausie schreef:
Wat hebben ze daar gedronken bij de Alternatieve Hitlijst? Het maakt mij persoonlijk niet zoveel uit dat het veel uit hetzelfde genre is, maar dit is echt een teleurstellende verzameling rock uit 2022 (op een paar uitzonderingen na). Waar zijn bijvoorbeeld Nilüfer Yanya, The Smile of Built To Spill om wat namen te noemen? Of mss snap ik het concept van de Alternatieve Hitlijst niet..
Ik doe aan beide spellen niet mee, dus ik zit sowieso in een van de 'kampen', maar die namen stomen toch ook niet door vanuit SvhJ? SvhJ loopt doorgaans ook niet over van de grote namen qua maandwinnaars. Leuk iemand als Irène Drésel, maar waar zijn de grote namen uit 2022? Wat hebben ze daar gedronken bij de Alternatieve Hitlijst? Het maakt mij persoonlijk niet zoveel uit dat het veel uit hetzelfde genre is, maar dit is echt een teleurstellende verzameling rock uit 2022 (op een paar uitzonderingen na). Waar zijn bijvoorbeeld Nilüfer Yanya, The Smile of Built To Spill om wat namen te noemen? Of mss snap ik het concept van de Alternatieve Hitlijst niet..

0
geplaatst: 23 december 2022, 11:27 uur
137 Fontaines D.C. - Jackie Down The Line
109 The Afghan Whigs - I'll Make You See God 7
108 Paolo Nutini - Shine A Light 8
101 The Mysterines - Dangerous
97 beabadoobee - Talk 4
92 Beach Bunny - Oxygen
76 Stereophonics - Do Ya Feel My Love? 3
59 Florence + The Machine - Free 2
38 The K's - Hometown 6
Na nog een paar keer luisteren ben ik iets milder, die van Paolo Nutini specifiek is nog wel aardig. Na The AFghan Whigs was het wel sprokkelen, ik kan me niet voorstellen dat deze nummers in volgende ladders nog (veel) punten van mij gaan pakken.
Misschien heb ik wel zin om mee te doen aan de Alternatieve Ladder, want het concept spreekt me wel aan!
137 Fontaines D.C. - Jackie Down The Line
109 The Afghan Whigs - I'll Make You See God 7
108 Paolo Nutini - Shine A Light 8
101 The Mysterines - Dangerous
97 beabadoobee - Talk 4
92 Beach Bunny - Oxygen
76 Stereophonics - Do Ya Feel My Love? 3
59 Florence + The Machine - Free 2
38 The K's - Hometown 6
Na nog een paar keer luisteren ben ik iets milder, die van Paolo Nutini specifiek is nog wel aardig. Na The AFghan Whigs was het wel sprokkelen, ik kan me niet voorstellen dat deze nummers in volgende ladders nog (veel) punten van mij gaan pakken.
Misschien heb ik wel zin om mee te doen aan de Alternatieve Ladder, want het concept spreekt me wel aan!
0
geplaatst: 23 december 2022, 11:58 uur
chevy93 schreef:
(quote)
Ik doe aan beide spellen niet mee, dus ik zit sowieso in een van de 'kampen', maar die namen stomen toch ook niet door vanuit SvhJ? SvhJ loopt doorgaans ook niet over van de grote namen qua maandwinnaars. Leuk iemand als Irène Drésel, maar waar zijn de grote namen uit 2022?
Dan heb je mijn punt gemist. Ik had het gevoel dat de Alternatieve Hitlijst om toegankelijke rock draaide, dus vandaar de greep rock uit 2022. En die waren ook niet vervangen door obscure pareltjes

0
geplaatst: 23 december 2022, 15:20 uur
145 Fontaines D.C. - Jackie Down The Line 8
112 The Afghan Whigs - I'll Make You See God 3
108 Paolo Nutini - Shine A Light
108 The Mysterines - Dangerous 7
99 beabadoobee - Talk 2
96 Beach Bunny - Oxygen 4
76 Stereophonics - Do Ya Feel My Love?
59 Florence + The Machine - Free
38 The K's - Hometown
36 Girl Scout - Do You Remember Sally Moore? 6
145 Fontaines D.C. - Jackie Down The Line 8
112 The Afghan Whigs - I'll Make You See God 3
108 Paolo Nutini - Shine A Light
108 The Mysterines - Dangerous 7
99 beabadoobee - Talk 2
96 Beach Bunny - Oxygen 4
76 Stereophonics - Do Ya Feel My Love?
38 The K's - Hometown
36 Girl Scout - Do You Remember Sally Moore? 6
0
geplaatst: 23 december 2022, 15:27 uur
153 Fontaines D.C. - Jackie Down The Line +8
115 The Mysterines - Dangerous +7
112 The Afghan Whigs - I'll Make You See God
111 Paolo Nutini - Shine A Light +3
103 beabadoobee - Talk +4
96 Beach Bunny - Oxygen
82 Stereophonics - Do Ya Feel My Love? +6
70 Bear's Den - Stitch In Time +2
38 The K's - Hometown
36 Girl Scout - Do You Remember Sally Moore?
153 Fontaines D.C. - Jackie Down The Line +8
115 The Mysterines - Dangerous +7
112 The Afghan Whigs - I'll Make You See God
111 Paolo Nutini - Shine A Light +3
103 beabadoobee - Talk +4
96 Beach Bunny - Oxygen
82 Stereophonics - Do Ya Feel My Love? +6
70 Bear's Den - Stitch In Time +2
38 The K's - Hometown
0
geplaatst: 24 december 2022, 13:10 uur
161 Fontaines D.C. - Jackie Down The Line 8
117 The Mysterines - Dangerous 2
119 The Afghan Whigs - I'll Make You See God 7
111 Paolo Nutini - Shine A Light
109 beabadoobee - Talk 6
100 Beach Bunny - Oxygen 4
82 Stereophonics - Do Ya Feel My Love?
70 Bear's Den - Stitch In Time
62 Florence + The Machine - Free 3
38 The K's - Hometown
161 Fontaines D.C. - Jackie Down The Line 8
117 The Mysterines - Dangerous 2
119 The Afghan Whigs - I'll Make You See God 7
111 Paolo Nutini - Shine A Light
109 beabadoobee - Talk 6
100 Beach Bunny - Oxygen 4
62 Florence + The Machine - Free 3
38 The K's - Hometown
0
geplaatst: 24 december 2022, 13:12 uur
164 Fontaines D.C. - Jackie Down The Line +3
125 The Mysterines - Dangerous +8
119 The Afghan Whigs - I'll Make You See God
117 Paolo Nutini - Shine A Light +6
116 beabadoobee - Talk +7
100 Beach Bunny - Oxygen
66 Florence + The Machine - Free +4
40 The K's - Hometown +2
164 Fontaines D.C. - Jackie Down The Line +3
125 The Mysterines - Dangerous +8
119 The Afghan Whigs - I'll Make You See God
117 Paolo Nutini - Shine A Light +6
116 beabadoobee - Talk +7
100 Beach Bunny - Oxygen
66 Florence + The Machine - Free +4
40 The K's - Hometown +2
4
geplaatst: 25 december 2022, 13:35 uur
Nog even over die Alternatieve Hitlijst van esteban. Ik vind het een inferieur spel t.o.v. Song van het jaar, maar niet vanwege de gegeven redenen. Het probleem is dat niet alle stemmen in gelijke mate meetellen. Een voorbeeld: een nummer krijgt vijf keer een 8, maar er is één gebruiker die het nummer niets vindt en het een 1 geeft. Dan is het gemiddelde 41/6, dus een 6.83. Vijf van de zes gebruikers geven nummer een hoog cijfer, maar vanwege die ene gebruiker wiens stem (te) veel invloed heeft scoort het nummer toch niet hoog. En nummer dat van alle zes gebruikers een 7 krijgt scoort hoger.
Een manier om het effect van uitersten te reduceren is door het gemiddelde van het gemiddelde en de mediaan te nemen. In het voorbeeld hierboven komt het nummer niet op 6.83 uit maar op 7.42. (gemiddelde van 6.83 en 8 ).
Een manier om het effect van uitersten te reduceren is door het gemiddelde van het gemiddelde en de mediaan te nemen. In het voorbeeld hierboven komt het nummer niet op 6.83 uit maar op 7.42. (gemiddelde van 6.83 en 8 ).
0
Onweerwolf
geplaatst: 25 december 2022, 13:40 uur
Misschien is dat meer iets voor in dat topic zelf. Niet dat het hier niet mag hoor maar ervan uitgaande dat je je kritiek opbouwend bedoeld zal het daar wellicht meer effect sorteren.
4
geplaatst: 26 december 2022, 01:02 uur
Nog een laatste maal over Nieuw in De Alternatieve Hitlijst.
In een ideale wereld zou De Alternatieve Hitlijst zoals Song van het Jaar of De Witte Trui werken. Alleen waren de deelnemers daar destijds zelf minder voor te vinden. Met het argument dat er al genoeg ladders aanwezig waren. Feedback waar ik rekening mee gehouden heb. Er werd toen meer belang gehecht aan het individueel uiten van een waardering door middel van punten per afzonderlijke song.
Zelf zou ik eigenlijk ook (nog) liever een soort ladder-versie zien, omdat ik denk dat het aantal deelnemers dan flink zou stijgen. Al valt dan een zekere persoonlijke inbreng van de liefhebbers weg. En die is ook wel iets waard. Zoals de score-motivaties bijvoorbeeld. Daarnaast zou een ladder ook praktische problemen meebrengen. Er zou veel meer gesnoeid moeten worden bij de, niet onbelangrijk, wekelijkse nieuwkomers , het tempo zou omhoog gaan en het spel zou ook langer moeten lopen. En dan verdwijnt ook nog eens het hele opzet van de TOP 100 Finale, wat nu net één van de leukste aspecten is en het einddoel van de thread, waarbij het verrassingsgehalte toch wel hoger is. Bij het eindspel zijn er ook veel meer deelnemers.
En er is ook nog een ander aspect. De organisatie. Vaak, zo heb ik in tal van threads al gemerkt, onderschatten mensen dat nogal en nemen ze het als een vanzelfsprekendheid. Gecompenseerd door leden die steeds heel dankbaar zijn en het de moeite waard maken, dat wel. No doubt. In het huidige opzet zit ik aan de grens, en er eigenlijk al twee jaar dikwijls over, van de tijd en bovenal energie die ik er kán aan spenderen. Maar ik wil het blijven doen, tenminste zolang dat nog mogelijk is. En ik probeer het "werk" nog steeds te vereenvoudigen, zodat het doenbaar blijft.
Enfin, we zijn al een mooi eind gekomen van hoe het enkele jaren terug gestart is, toen alleen maar StuBru-nummers meegenomen werden en het opzet weinig voorstelde. Het aantal vaste deelnemers schommelt door het jaar (de jaren) heen. Soms waren er 10 vaste klanten, dan weer 5, lange tijd 8, momenteel 6 tot 7. Dat is echter niet anders dan bij pakweg Maak Kennis Met [Jaartal] (leuke thread), waar de animo nog meer schommelt of zelfs eens compleet durft stil te vallen. Waar ze overigens met exact hetzelfde punten-systeem werken. En ik vind dat prima.
Het meest gelezen argument van mensen die niet (meer) meedoen, is het feit dat er teveel nummers zouden zijn om te beluisteren. Daar kan ik me echter niet in vinden. De luistertijd is bewust zo dicht mogelijk bij één uur gehouden, wat gemiddeld neerkomt op 16 songs. En daar krijgt m'n een volledige week voor. Lijkt me ruim voldoende en een pak minder dwingend -of soms zelfs FOMO stresserend- dan bij sommige andere initiatieven. Het tempo heeft ooit al eens hoger gelegen en dat werkte minder goed.
Nu, dat mediaan-gemiddelde Poek ... Ergens snap ik het wel, al is dit ook deel van het spel. De ene zal hier voor te vinden zijn, de andere dan weer niet. Het is ook niet zo dat die extreem negatieve scores schering en inslag zijn. Kijk, als een paar mensen die dit een euvel vinden effectief zouden deelnemen na het wijzigen hiervan, zou ik het overwegen. Maar het gevoel overheerst dat dit in werkelijkheid helemaal niets zal veranderen op dat vlak. Vrij zeker van zelfs, dat leert de ervaring hier wel.
En dan kunnen we ons vanaf deze week op de nieuwe hoofdbrok concentreren alhier in deze thread.
* Bewust hier gepost, omdat er in de thread zélf geen reden toe is.
In een ideale wereld zou De Alternatieve Hitlijst zoals Song van het Jaar of De Witte Trui werken. Alleen waren de deelnemers daar destijds zelf minder voor te vinden. Met het argument dat er al genoeg ladders aanwezig waren. Feedback waar ik rekening mee gehouden heb. Er werd toen meer belang gehecht aan het individueel uiten van een waardering door middel van punten per afzonderlijke song.
Zelf zou ik eigenlijk ook (nog) liever een soort ladder-versie zien, omdat ik denk dat het aantal deelnemers dan flink zou stijgen. Al valt dan een zekere persoonlijke inbreng van de liefhebbers weg. En die is ook wel iets waard. Zoals de score-motivaties bijvoorbeeld. Daarnaast zou een ladder ook praktische problemen meebrengen. Er zou veel meer gesnoeid moeten worden bij de, niet onbelangrijk, wekelijkse nieuwkomers , het tempo zou omhoog gaan en het spel zou ook langer moeten lopen. En dan verdwijnt ook nog eens het hele opzet van de TOP 100 Finale, wat nu net één van de leukste aspecten is en het einddoel van de thread, waarbij het verrassingsgehalte toch wel hoger is. Bij het eindspel zijn er ook veel meer deelnemers.
En er is ook nog een ander aspect. De organisatie. Vaak, zo heb ik in tal van threads al gemerkt, onderschatten mensen dat nogal en nemen ze het als een vanzelfsprekendheid. Gecompenseerd door leden die steeds heel dankbaar zijn en het de moeite waard maken, dat wel. No doubt. In het huidige opzet zit ik aan de grens, en er eigenlijk al twee jaar dikwijls over, van de tijd en bovenal energie die ik er kán aan spenderen. Maar ik wil het blijven doen, tenminste zolang dat nog mogelijk is. En ik probeer het "werk" nog steeds te vereenvoudigen, zodat het doenbaar blijft.
Enfin, we zijn al een mooi eind gekomen van hoe het enkele jaren terug gestart is, toen alleen maar StuBru-nummers meegenomen werden en het opzet weinig voorstelde. Het aantal vaste deelnemers schommelt door het jaar (de jaren) heen. Soms waren er 10 vaste klanten, dan weer 5, lange tijd 8, momenteel 6 tot 7. Dat is echter niet anders dan bij pakweg Maak Kennis Met [Jaartal] (leuke thread), waar de animo nog meer schommelt of zelfs eens compleet durft stil te vallen. Waar ze overigens met exact hetzelfde punten-systeem werken. En ik vind dat prima.
Het meest gelezen argument van mensen die niet (meer) meedoen, is het feit dat er teveel nummers zouden zijn om te beluisteren. Daar kan ik me echter niet in vinden. De luistertijd is bewust zo dicht mogelijk bij één uur gehouden, wat gemiddeld neerkomt op 16 songs. En daar krijgt m'n een volledige week voor. Lijkt me ruim voldoende en een pak minder dwingend -of soms zelfs FOMO stresserend- dan bij sommige andere initiatieven. Het tempo heeft ooit al eens hoger gelegen en dat werkte minder goed.
Nu, dat mediaan-gemiddelde Poek ... Ergens snap ik het wel, al is dit ook deel van het spel. De ene zal hier voor te vinden zijn, de andere dan weer niet. Het is ook niet zo dat die extreem negatieve scores schering en inslag zijn. Kijk, als een paar mensen die dit een euvel vinden effectief zouden deelnemen na het wijzigen hiervan, zou ik het overwegen. Maar het gevoel overheerst dat dit in werkelijkheid helemaal niets zal veranderen op dat vlak. Vrij zeker van zelfs, dat leert de ervaring hier wel.
En dan kunnen we ons vanaf deze week op de nieuwe hoofdbrok concentreren alhier in deze thread.

* Bewust hier gepost, omdat er in de thread zélf geen reden toe is.
* denotes required fields.