MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak kennis met... 2022

zoeken in:
Stromae: 8.5

Eigenlijk zou je de interview-clip moeten plaatsen; die is nog indrukwekkender.

Ik zie het net. Sorry en merci. Troostprijs is dat ik jouw keuze zelf al klaar had staan voor morgen. Hopelijk ben je dan wel eerst.

Sa cascade était géniale!

esteban schreef:
Ik zie het net. Sorry en merci. Troostprijs is dat ik jouw keuze zelf al klaar had staan voor morgen. Hopelijk ben je dan wel eerst.

np, zo werkt het spelletje!

Stukken beter dan Santé! Dit kan weleens uitgroeien tot het eerste toffe Stromae nummer.

7

Helemaal eens met Maurice. Ik heb niet zo veel met Stromae, vond het altijd een beetje een overgewaardeerd mannetje. Met lichte tegenzin op de Play-button gedrukt, maar daarna nog een keer. En nog een keer.
De tekst komt hard binnen (zet vooral ook de ondertiteling aan in de clip). Knap dat Stromae dit live heeft gedaan met zo'n groot publiek.

Een 7,8

Ja, heel vet deze. Draai hem inmiddels al een weekje en hij blijft indrukwekkend, m'n favoriete Stromae tot dusver denk ik.

8,8

Het eerste toffe Stromae-nummer? *grinnikt*

De tekst zit alweer helemaal raak, de vertaling is soms een tikkeltje te simplistisch, te letterlijk. Enfin, het gewicht gaat daarbij wat verloren. Eigen aan Stromae, net als Santé of zowat al zijn vorige nummers, draait het rond relevante issues, vaak over onzichtbare mensen of problemen in de maatschappij, waar niemand écht over praat. En dat met heel eigen deuntjes. L'enfer komt wel binnen. Wat een artiest is het ook. Wereldniveau.

Misschien zal m'n nu eens met andere oren naar z'n oudere nummers luisteren? Want de aanstekelijke deuntjes staan steeds in contrast met de inhoud.

8.5

Die stem he, brrr. Muzikaal wel tof.

5,6

Destroyer - 6,3 (Poison Season heb ik grijsgedraaid, maar deze komt nog niet zo binnen)
Mitski - 7,8 (Beetje Sigrid vibes bij dit nummer, lekker wel)
Stromae - 5,0 (Tekstueel natuurlijk indrukwekkend, maar los daarvan vind ik het een matig nummer)

De song die chartsmaster gisteren wou plaatsen toen ik hem net voor was. Specially for you, master! (alvorens er een andere staat) 'k Wil gerust jouw naam in de sheet zetten, let me know.

03-01: Philou Louzolo feat. Kususa & Mariseya - Melanin (Titmeister / 10 / 6.2)
04-01: Grace Cummings - Storm Queen (Don Cappuccino / 12 / 6.68)
05-01: Father John Misty - Funny Girl (aerobag / 11 / 5.81)
06-01: Bob uit Zuid - Karpervissen (AstroStart / 9 / 5.18)
07-01: The Smile - You Will Never Work In Television Again (Mausie / 12 / 6.27)
08-01: The Weeknd - Sacrifice (Mausie / 11 / 6.39)
09-01: Swamp Dogg - Soul to Blessed Soul (Edgar18 / 11 / 6.15)
10-01: Karlien van Jaarsveld - Fontein Op Die Maan (chartsmaster / 9 / 5.13)
11-01: Fontaines D.C. - Jackie Down The Line (AstroStart / 11 / 6.16)
12-01: Destroyer - Tintoretto, It's for You (Mausie / 11 / 6.78)
13-01: Mitski - Love Me More (Edgar18 / 11 / 6.72)
14-01: Stromae - L'enfer (esteban / 8 / 7.28)
15-01: Muse - Won't Stand Down (esteban / / )

Maak Kennis Met... - Google Spreadsheets - docs.google.com

*Sheet bijgewerkt

esteban schreef:
*Sheet bijgewerkt

Nieuwe laptop?

Dit komt niet in de buurt bij nummers als bijvoorbeeld Plug In Baby en Bliss, het voelt gewoon als een beetje raggen zonder memorabele riff of refrein.

4

Mausie schreef:
(quote)

Nieuwe laptop?

Neen. Klooien, vloeken, veel geduld hebben. En bij elke simpele stap de sheet moeten vernieuwen. En dan ging het nog vlotter dan normaal. Voor deze maand is 't wel goed geweest nu.

Nummers die ik zelf aandraag ga ik niet zelf een cijfer geven, dus mooi dat esteban de nieuwe Muse in de tiplijst zet.
Ik vind 'm vreselijk. Sorry voor de fans, sorry voor de liefhebbers, maar ik vind het een berg bombastisch gebral met kop noch staart. Heel veel vorm, heel weinig inhoud. En dan nog een vorm die mij niet bevalt. Als er na drie minuten ook nog een soort van grunt bij komt is er echt geen redden meer aan.
Kortom: 1.0

Ik had het beter niet gedaan. (kidding)

Ik vind het altijd best vervelend om zwaar negatief te zijn over tracks waarvan ik weet dat iemand anders ze erg goed vindt... 'Goede' of 'slechte' muziek bestaat objectief gezien niet; het is altijd de persoonlijke interpretatie van een luisteraar. Maar ja, in topics als deze of de Alternatieve Hitlijst móet ik wel...

Uiteraard.

Smullen! De teaser voor deze song had mij al te pakken. Dat het geen memorabel of duidelijk aanwezig ritme zou hebben, daar kan ik mij in ieder geval absoluut niet in vinden. In tegendeel. Zowel de opbouwende tussen-strofes als het refrein op zich hadden zich na één luisterbeurt al in mijn hoofd genesteld. En voorlopig draaien ze daar nog steeds rondjes. Het heeft hier dan ook een uur op repeat gestaan vlak na de release.

Akkoord. Het is een wall of sound. Dat verwacht ik ergens ook wel van Muse. Geen enkel nummer van Simulation Theory, een album dat ik overigens ten zeerste waardeer en enorm graag beluister, wist mij zo enthousiast te krijgen als deze worp. Dit nummer heeft alles waar ik op hoop bij deze band. En op de koop toe draaien ze de stevigheidsknop in de finale nog eens naar standje "Are you nuts?" Voor de ene teveel van het goede (of slechte), voor de andere meer dan welkom. Tussen het raggen of grunten door, hoor ik ook een variatie aan typisch Muse gitaar- en drumwerk van het beste soort. Dat gaat in ieder geval niet verloren in het vrij zware geheel.

Het nummer is veel, ik snap het. En het is ook absoluut geen Bliss of Knights of Cydonia. Ik hoor de stevigheid en power van de beginjaren, de protest-leuze van de Resistance-periode, het theatrale dat altijd al een aanwezige geweest is, inclusief uithalen, en vooral ook de Muse die zich geen kl*ten aantrekt van de verwachtingen. Joepie! Veel diepte moet je hier inderdaad niet zoeken, al lijkt mij dat ook de bedoeling niet. Ergens heb ik mij altijd afgevraagd of die Matthew Bellamy met zo'n stem dergelijk brulwerk zou aankunnen, dat moet haast wel. Bij deze. Wat zou dit live geven?

Enfin, het zou sowieso al een 9 worden, dus ter compensatie doe ik er een halfje bovenop.

9.5

Zonder op zoek te zijn naar punten, vraag ik mij wel af wat pakweg JoaMuse, Simon77 of Grafmat nu eigenlijk van deze release vinden.

esteban schreef:
Zonder op zoek te zijn naar punten, vraag ik mij wel af wat pakweg JoaMuse, Simon77 of Grafmat nu eigenlijk van deze release vinden.
Ik heb al enthousiasme en lichte afkeer gevoeld bij Won't Stand Down, maar na een achttal luisterbeurten lijkt de balans wat mijn mening betreft toch eerder negatief uit te draaien (met negatief bedoel ik niet een onvoldoende maar een lager cijfer dan meeste andere Musenummers).

"Won't stand down, I'm growing stronger
Won't stand down, I'm owned no longer"

Deze zanglijnen zijn echt classic Muse, echt wel tof om iets te horen dat nieuw is en tegelijk meteen vertrouwd klinkt. Echter klinkt Muse hier behalve als zichzelf ook als Imagine Dragons en als een metalband, en ik ben niet overtuigd dat die elementen allemaal samen passen en het plaatje hier helemaal klopt.

15-01: Muse - Won't Stand Down (esteban / 3 / 4.83)
16-01: Aldous Harding - Lawn (Mausie / /)

Een dikke 8 voor Muse.

En een 7 voor Aldous.

Een dikke 1 voor Muse. Eén van de grootste wangedrochten van dit jaar is alvast bekend!

Voor Aldous Harding een 7tje.

Muse - 1
Aldous Harding - 7

Aldous Harding: de dochter van Lex Harding, en dit 'Lawn' kun je er best bij hebben. 8.0

15-01: Muse - Won't Stand Down (esteban / 5 / 4.7)
16-01: Aldous Harding - Lawn (Mausie / 3 / 7.33)
17/01: Jack White - Love Is Selfish (chartsmaster / / )

Aldous Harding - 3.0
Jack White - 5.5

Ik heb het wel voor van die kleine ingehouden liedjes. Genoeg voorbeelden die mijn lijstjes halen. Maar deze Aldous is mij teveel vervelend geneuzel. Helaas. Dan veel liever Jack White, maar ook deze vind ik wat aan de flauwe kant. Het komt bij mij niet echt oprecht over, met weinig gevoel. Ter compensatie zet ik Meskerem Mees nog eens op.

Muse > 5.0
Aldous > 4.3
Jack > 7.1

Stromae 6.5
Muse 3
Aldous Harding 7

Ik denk dat ik al betere nummers van Jack gehoord heb: 6

Muse 1,8
Aldous Harding 7,1
Jack White 5,8 (niet bijzonder, hoor hem liever groots)

Haha, ik heb het spreadsheet al voor je bijgewerkt, Mausie. Je mag me overschrijven

Haha thanks chartsmaster, zag verder geen post dat je bezig was.

14-01: Stromae - L'enfer (esteban / 9 / 7.19)
15-01: Muse - Won't Stand Down (esteban / 8 / 4.16)
16-01: Aldous Harding - Lawn (Mausie / 7 / 6.2)
17-01: Jack White - Love is selfish (chartsmaster / 4 / 6.1)
18-01: Spoon - Wild (Mausie / /)

Gast
geplaatst: vandaag om 11:45 uur

geplaatst: vandaag om 11:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.