MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #6: Midwest Emo!

zoeken in:
19. Unleashed*

11 punten
2x genoemd
505x live gespeeld

Even veel punten als het vorige nummer en ook even vaak genoemd. Maar Unleashed heeft een hogere notering in een individueel lijstje behaald en daarmee de 19e plaats verdiend.

Dit was de opener van de Symphonic Synergy concerten in AFAS Live op 19/20 september, waarbij het eerste gedeelte op indrukwekkende wijze alleen door Simone en het orkest werd uitgevoerd. Op 6/7 december vindt het tweede deel van deze korte concert-reeks plaats in Mexico City, waar de band veel fans heeft (bijna 20.000 Spotify luisteraars per maand).

Deze live video is ook opgenomen in AFAS Live, maar dan een jaar eerder, tijdens wat toen hun grootste headline show in Nederland was:

18. Monopoly on Truth

11 punten
2x genoemd
109x live gespeeld
#1 van musicborst

Nogmaals een song met 11 punten en 2 vermeldingen, maar deze heeft zelfs een #1 positie gescoord.

Epica opende met dit nummer de show voor hun 10 jarig jubileum, die later werd uitgebracht onder de naam Retrospect.

"Can we trust all the facts
And believe that the fancied wise
Are just and needed?
Do we want to rely on the views
Of the righteous ones who are succeeding?
If you look all around and you see
All the things that are not meant to be
Then you know it's time to let them go"

17. Martyr of the Free Word*

11 punten
3x genoemd
341x live gespeeld

De laatste van een groepje met 11 punten, maar deze verscheen op 3 lijstjes en heeft daarmee een streepje voor.

Het verbaasde me niet te lezen dat gitarist Delahaye en drummer Van Weesenbeek beiden hebben meegeschreven aan deze stevige song, gezien hun verleden bij de zware jongens van God Dethroned.

Een live uitvoering met een zwangere Simone en toetsenist Coen nog enthousiast headbangend met lange haren:

16. Sensorium*

12 punten
2x genoemd
929x live gespeeld

Een song die gaat over de vraag of toeval bestaat en over het verantwoordelijk zijn voor je eigen acties.

Hier gaat de originele bezetting in Paradiso los op het nummer, dat aan de haal gaat met de bronzen medaille qua aantal live uitvoeringen:

15. The Phantom Agony

14 punten
2x genoemd
567x live gespeeld
#1 van Faalhaas

De eerste single die Epica ooit uitbracht. Op het debuutalbum gebruikte Simone nog uitsluitend haar klassieke, opera-achtige zangstem. Vanaf het tweede album zou ze zich verder gaan ontwikkelen tot de veelzijdige zangeres die ze tegenwoordig is.

De tekst van The Phantom Agony gaat over dromen, een onderwerp dat met enige regelmaat terugkeert in nummers van Epica. Voordat het lange instrumentale outro begint, fluistert Simone in je oor:

"The lucidity of my mind has been revealed in new dreams
I am able to travel where my heart goes
In search of self-realization

This is the way to escape from our agitation
And develop ourselves
Use your illusion and enter my dream"

14. Beyond the Matrix

14 punten
3x genoemd
319x live gespeeld

Favoriet live nummer, dat elke zaal aan het springen krijgt. Heeft om die reden een vast plekje op de setlist veroverd als toegift.

"Aim at the sky open your mind
Then you will be balanced and free
Be the master over your own energy"

De band heeft een bijzondere uitvoering van dit nummer gemaakt in samenwerking met het Metropole Orkest, met een gitaarsolo van Arjen Lucassen (Ayreon). Dit is de officiële lyric video:

All Day Watcher schreef:
17. Martyr of the Free Word*
11 punten
3x genoemd
341x live gespeeld
Ach ende wee, die was met mijn 10 punten een heel stuk hoger gekomen.
Een vriend van mij is dikke maatjes met Mark en zelfs op Facebook heb ik in het verleden tussen hen wel eens het woord chocolademelk zien vallen, dus al is deze bron zo wiebelig als de derrière van Beyoncé, ik durf het wist-je-datje wel te beamen. Die vriend is ook de fotograaf van onderstaand kiekje waarbij ik de band, of beter: Simone zelf, eens heb mogen interviewen, way back in 2009 in hun eigen gehucht Reuver. Zo te zien was ik met haar aan het voetjevrijen, maar ze gaf geen krimp.
https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/467490499_10214294869122027_2010626975487202410_n.jpg?_nc_cat=104&ccb=1-7&_nc_sid=127cfc&_nc_ohc=ZvaKpk9R8tsQ7kNvgF_bHma&_nc_zt=23&_nc_ht=scontent-ams2-1.xx&_nc_gid=AtYYQV8X8ze7tWdMweznrL5&oh=00_AYCy5qu_lg6Ht6H0Xf4nYcjgFM6l73T9vq3meBjrDEnBNg&oe=6746B221

13. Code of Life*

15 punten
3x genoemd
118x live gespeeld

Met de songtitel wordt het menselijk DNA bedoeld. De tekst is geïnspireerd door de Netflix documentaire 'Unnatural Selection', waarin genetische manipulatie wordt behandeld. In het bijzonder de DNA-bewerkingstechnologie van CRISPR, waarmee o.a. designer baby's gecreëerd kunnen worden.

De muziek is geschreven door toetsenist Coen Janssen, die normaal gesproken als componist een voorkeur heeft voor ballads waarin ruimte is voor de piano. Tijdens concerten speelt Coen regelmatig op zijn kenmerkende draadloze keyboard met gebogen klavier (ook bij Code of Life). Op Youtube kwam ik een mooie compilatie tegen met hem in de hoofdrol:

EvilDrSmith schreef:
Die vriend is ook de fotograaf van onderstaand kiekje waarbij ik de band, of beter: Simone zelf, eens heb mogen interviewen, way back in 2009 in hun eigen gehucht Reuver. Zo te zien was ik met haar aan het voetjevrijen, maar ze gaf geen krimp.

Goede foto zeg! Dankjewel voor het delen.

12. Fools of Damnation (The Embrace That Smothers - Part IX)

15 punten
3x genoemd
250x live gespeeld

Wint het nipt van Code of Life door een 2e plaats op een lijstje.
Net als de rest van de reeks 'The Embrace That Smothers' gaat dit nummer over georganiseerde religie.

"You do believe, so I can say
That you are owned by me

Believing is the cure
Religion is like opium
You'd better feed them all
Before they start eating you"

Een filmpje van een fan die vorig jaar vooraan stond bij een concert in Berlijn:

11. Abyss of Time - Countdown to Singularity*

17 punten
4x genoemd
134x live gespeeld

De eerste single van Omega (2021), het achtste en tot nu toe meest recente album. Als het mee zit komt daar ergens in het eerste kwartaal 2025 verandering in. Zowel tekst als muziek zijn afkomstig van officieuze bandleider Mark Jansen.

De officiële video:

10. The Essence of Silence

18 punten
3x genoemd
378x live gespeeld
#1 van mijzelf

Na een bedrieglijk subtiel intro barst één van Epica's meest krachtige songs los. Passages met een hoog meezinggehalte worden afgewisseld met momenten van erg prettige chaos.

In deze fijne live versie uit 2015 wordt flink met de haren gewapperd:

9. Design Your Universe (A New Age Dawns - Part VI)

19 punten
3x genoemd
172x live gespeeld

De titelsong van het album uit 2009, dat met een score van 4,11 hun hoogst gewaardeerde langspeler op MuMe is. Mark werd geïnspireerd door nieuwe doorbraken in de kwantumfysica, die bewijzen dat we op subatomair niveau met elkaar verbonden zijn en met onze gedachten materie kunnen creëren/beïnvloeden.

We zijn hier uiteraard allemaal gek op Simones stem, dus eigenlijk is het heiligschennis, maar toch vond ik deze versie zonder vocalen ook wel grappig om een keer te horen:

8. Kingdom of Heaven (A New Age Dawns - Part V)

19 punten
3x genoemd
133x live gespeeld
#1 van Bonk

Dit nummer had ik zelf nog een stukje hoger verwacht in de eindlijst.

Het is één van een handjevol songs waarin drummer Ariën van Weesenbeek fungeert als voice-over ("It's not your time! You have to go back!"). Het nummer gaat over bijna dood ervaringen. Mark Jansen had het bedoeld voor een nevenproject, maar door de speelstijl van Van Weesenbeek als nieuwe drummer werd het alsnog geschikt voor Epica. Opgedragen door Jansen aan zijn grootmoeder die eerder dat jaar overleed.

Aangezien zijn naam hier is gevallen, een mooi moment om een korte drumsolo van Ariën te delen:

7. Storm the Sorrow

21 punten
4x genoemd
331x live gespeeld

De eerste single van Requiem for the Indifferent (2012), met een vloeiende zanglijn die uitnodigt tot meezingen. Na 3,5 minuut krijgt het nummer een interessante twist, met een tussenstuk dat eerst vrij donker is (grunts, lage gitaren) en vervolgens heel lieflijk, met alleen piano en Simones stem.

In 2022 was ik in Dordrecht bij het opwarmconcert voor de jubileumshow in Tilburg een paar dagen later. Charlotte Wessels (ex-Delain) kwam toen het podium oplopen om de song verrassend om te toveren tot een duet:

6. The Obsessive Devotion*

22 punten
4x genoemd
718x live gespeeld

Een echte live favoriet. Hoeft met 718 uitvoeringen maar 3 nummers boven zich te dulden. Hier een hele gave en mooi in beeld gebrachte (want tv uitzending) live uitvoering tijdens Poland Rock 2023:

Tip: het volledige optreden van een uur is ook te vinden op Youtube.

5. Cry for the Moon (The Embrace That Smothers - Part IV)

22 punten
4x genoemd
1.156x live gespeeld

Een 5e plek in onze eindlijst, maar de duidelijke #1 qua aantal live uitvoeringen. Het was de derde single van het debuutalbum, maar zoals eerder benoemd stond het ook al op de demo die nog onder de naam Sahara Dust werd gemaakt.

Het onderwerp is heftig en was in die tijd groot in het nieuws: een priester die zich aan een kind had vergrepen. Je hoort Mark grunten: "In the garden of Eden, where the apple gets a youthful face".

4. The Skeleton Key

26 punten
3x genoemd
87x live gespeeld
#1 van remcodulac

Simone Simons is een groot filmliefhebber en ze heeft verteld dat de lyrics van dit nummer geïnspireerd zijn door de droomwereld van de film Inception uit 2010. De werktitel van de song-in-wording was ook 'Inception'. De muziek is van de hand van bassist Rob van der Loo, die in 2012 de laatste nieuweling was die toetrad tot de band.

Niet iedereen is fan van kinderkoortjes, maar zelf vind ik ze in dit nummer zeker een toegevoegde waarde hebben. En ook op het nieuwe album kunnen we ze weer verwachten op basis van de twee uitgebrachte singles.
https://static.limburger.nl/Assets/Images_Upload/2024/09/20/8233ad34-eca7-441e-9758-6bfe7dce6534.jpg

3. Chasing the Dragon

33 punten
4x genoemd
123x live gespeeld
#1 van Heino en pearls

Een nummer met een prachtige opbouw en veel variatie. De tekst van Simones hand gaat over drugsverslaving.

"Poison is slowly seeping through my veins
Stealing the only dignity"

pearls schreef:
Chasing the Dragon heb ik in het speciaal op nr. 1 gezet, omdat dat nummer gewoon alles heeft. Maar vooral omdat ik het niet kan luisteren zonder een brok in mijn keel te krijgen.

2. Sancta Terra*

33 punten
7x genoemd
674x live gespeeld

Had ronde 1 nodig om in de lijst opgenomen te worden, maar is mooi doorgestoomd naar de podiumplaatsen. Hoe? Door een unieke prestatie: in ALLE 7 lijstjes genoemd worden! Overigens nergens hoger dan een 3e positie.

Gecomponeerd door Mark en oud-gitarist Ad Sluijter (voor wie dit zijn laatste studio-album met Epica was), met een tekst van Simone. Persoonlijk favoriet stuk van deze song: het rustige middenstuk vanaf 3:00 waarin Simone zingt "I am where I want to be / So leave me now in peace", waarna het muzikaal volledig losbarst direct na het woord 'peace' .

We hebben de tafel al opzij geschoven voor een moshpit!

1. Consign to Oblivion (A New Age Dawns - Part III)

35 punten
6x genoemd
1.017x live gespeeld

De winnaar is een song die tekstueel draait om het belang van natuurbescherming. Sinds het live debuut van het nummer in april 2005, is het altijd de vaste afsluiter van de setlist gebleven. Enige uitzondering hierop zijn een aantal kortere festival sets waarbij het nummer werd overgeslagen. Wel aardig dus dat het ook vanavond de laatste song is die behandeld wordt.

De teller staat inmiddels op 1.017 keer en daarmee is het de op één na meest gespeelde song. Tijdens concerten is dit het moment om aan wat extra lichaamsbeweging te komen tijdens de 'Wall of Death'. Een vorm van moshen die al bestaat sinds de jaren '80 en die door Epica een vast onderdeel van hun concertbeleving is gemaakt. Via dit filmpje kun je hiervan meegenieten zonder blauwe plekken :

Doe je wel een beetje stil voor de buren, musicborst?!

Terwijl jullie het filmpje kijken, knutsel ik nog een totaallijst en wat statistiekjes in elkaar.

Dat is helaas een beetje kort filmpje ADW...
Deze zal iedereen wel kennen maar is wel een favo clip van mij!

Nou, ik kan ondanks mijn lijstloze aanwezigheid prima leven met deze winnaar. Die zou in mijn lijst ook op het podium zijn beland. Dank voor je input, weetjes en enthousiasme ADW. Jammer dat de opkomst en animo schoftig mager waren, maar ik heb er een aantal fijne Epica-uren aan beleefd en daardoor mijn waardering voor de band weer van een dikke laag stof ontdaan.

De gehele lijst nog een keer in één oogopslag. Beetje rommelig door de lange namen, maar dat mag de pret niet drukken.

1. Consign to Oblivion (A New Age Dawns - Part III) - Consign to Oblivion (2005) - 35 punten - 6 stemmen
2. Sancta Terra* - The Divine Conspiracy (2007) - 33 punten - 7 stemmen
3. Chasing the Dragon - The Divine Conspiracy (2007) - 33 punten - 4 stemmen
4. The Skeleton Key - Omega (2021) - 26 punten - 3 stemmen
5. Cry for the Moon (The Embrace That Smothers - Part IV) - The Phantom Agony (2003) - 22 punten - 4 stemmen
6. The Obsessive Devotion* - The Divine Conspiracy (2007) - 22 punten - 4 stemmen
7. Storm the Sorrow - Requiem for the Indifferent (2012) - 21 punten - 4 stemmen
8. Kingdom of Heaven (A New Age Dawns - Part V) - Design Your Universe (2009) - 19 punten - 3 stemmen
9. Design Your Universe (A New Age Dawns - Part VI) - Design Your Universe (2009) - 19 punten - 3 stemmen
10. The Essence of Silence - The Quantum Enigma (2014) - 18 punten - 3 stemmen
11. Abyss of Time - Countdown to Singularity* - Omega (2021) - 17 punten - 4 stemmen
12. Fools of Damnation (The Embrace That Smothers - Part IX) - The Divine Conspiracy (2007) - 15 punten - 3 stemmen
13. Code of Life* - Omega (2021) - 15 punten - 3 stemmen
14. Beyond the Matrix - The Holographic Principle (2016) - 14 punten - 3 stemmen
15. The Phantom Agony - The Phantom Agony (2003) - 14 punten - 2 stemmen
16. Sensorium* - The Phantom Agony (2003) - 12 punten - 2 stemmen
17. Martyr of the Free Word* - Design Your Universe (2009) - 11 punten - 3 stemmen
18. Monopoly on Truth - Requiem for the Indifferent (2012) - 11 punten - 2 stemmen
19. Unleashed* - Design Your Universe (2009) - 11 punten - 2 stemmen
20. Unchain Utopia - The Quantum Enigma (2014) - 11 punten - 2 stemmen
21. The Second Stone - The Quantum Enigma (2014) - 0 punten - 0 stemmen

De 21 songs zijn als volgt verdeeld over de albums:

Design Your Universe (2009) 4 nummers (19%)
The Divine Conspiracy (2007) 4 nummers (19%)
Omega (2021) 3 nummers (14%)
The Phantom Agony (2003) 3 nummers (14%)
The Quantum Enigma (2014) 3 nummers (14%)
Requiem for the Indifferent (2012) 2 nummers (10%)
Consign to Oblivion (2005) 1 nummer (5%)
The Holographic Principle (2016) 1 nummer (5%)

Op basis van de punten totalen zijn dit onze drie favoriete Epica albums:

The Divine Conspiracy (2007) 103 punten
Design Your Universe (2009) 60 punten
Omega (2021) 58 punten

Bedankt allemaal voor het meespelen en/of -lezen deze week! Ik vond het erg leuk om de organisatie een keer op me te nemen. Nu leg ik het estafettestokje in de vertrouwde handen van Bonk, voor een weekje Alanis Morissette. Ik heb er zin in .
https://live.staticflickr.com/7328/13938580410_67d7923ed5_b.jpg

Terwijl ik wacht op de stats nog even een korte reactie op jouw clipje uit de Bibelot. Een weetje #?, Ik was hier ook bij maar bij de eerste keer in de Bibelot, ik meen in 2019, ging bij het eerste nummer door de pyro het brandalarm af. Dat is tegenwoordig ook een complete elektra shutdown waardoor we opeens in het donker en doodse stilte stonden slechts door wat noodverlichting in een schemering. Niet allen wij, maar ook de andere zalen, het volledige complex dus!
Het duurde een tijdje voordat e.e.a. weer opgestart was en we weer verder konden.

Dank je wel All Day Watcher, ik heb er erg van genoten. Erg mooi gedaan allemaal, veel tijd in gestoken! Jammer dat er weinig liefhebbers voor waren inderdaad.. Zelf heb ik de hele week zo'n beetje Epica in mijn oren gehad, het was een topweek! Ben benieuwd naar volgend jaar, een nieuwe plaat en nieuwe concerten, laat maar komen!

Erg interessant om al je stukjes te lezen, All Day Watcher! Een aantal video's kende ik ook nog niet. Dank!

Eerst even grote complimenten voor de vuurdoop van All Day Watcher in dit spel. Met veel plezier meegedaan en genoten van alle wetenswaardigheden. Zowel zo'n Greatest Hits als de band verdienen een groter publiek, maar dat neemt de kwaliteit en het feestje niet weg!

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:13 uur

geplaatst: vandaag om 20:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.