MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #6: Midwest Emo!

zoeken in:
Helaas de tie-break gemist, maar nu wel op tijd voor mijn 10 afvallers:
Blank Infinity
Consign to Oblivion (A New Age Dawns - Part III)
Dancing in a Hurricane
Delirium*
Kingdom of Heaven (A New Age Dawns - Part V)
Monopoly on Truth
Quietus
Rivers
Sirens - Of Blood and Water*
Storm the Sorrow

Wat een kutklus is dit iedere keer, ik snap niet dat ik hier aan mee doe.
Epica is maakt al jaren op hoog niveau muziek en de misperen die ze dan wel eens afleveren zijn er al uit gefilterd. Dat gezegd hebbende zat ik me net te beseffen dat de over gebleven nummers na woensdag op volgorde moet zetten. Ook onmogelijk natuurlijk maar dat zien we later wel...

Blank Infinity
The Essence of Silence
Resign to Surrender (A New Age Dawns - Part IV)
The Second Stone
Unchain Utopia
Dancing in a Hurricane
Fools of Damnation (The Embrace That Smothers - Part IX)
The Obsessive Devotion*
Universal Death Squad*
The Divine Conspiracy

Heb je nog een Epica weetje spelleider? Ik moet ff afgeleid worden...

Ben het helemaal met je eens dat het een onmogelijke klus is, musicborst. Door het intensieve beluisteren de afgelopen tijd, heb ik met alle nummers eigenlijk wel een band gekregen.

Een weetje kan zeker geregeld worden. U vraagt, wij draaien!

EPICA WEETJE #3

Het oeuvre van Epica kent meerdere reeksen van nummers, te herkennen aan de subtitels met nummering, die een soort rode draad vormen tussen meerdere albums. Een leuke manier om hun muziek eens op een andere manier tot je te nemen dan op albumvolgorde, shuffle, of hoe je normaal dan ook het liefst luistert. Daarom heb ik voor de liefhebbers van elke reeks een aparte playlist gemaakt (klik op de titel).

The Embrace That Smothers
Bestaat inclusief proloog uit 10 nummers, verspreid over 3 albums in de periode 2000-2007. De reeks tikt bijna de 58 minuten aan. Bijzonder is dat Mark Jansen de reeks is gestart op het debuutalbum van zijn vorige band After Forever en er daarna een vervolg aan heeft gegeven met Epica. De nummers behandelen de gevaren die georganiseerde religie met zich mee kan brengen (fundamentalisme/extremisme), zonder daadwerkelijk anti-religieus van toon te zijn.

A New Age Dawns
Bestaat inclusief proloog uit 7 nummers, verspreid over 2 albums in de periode 2005-2009. De totale speelduur bedraagt 51 minuten. Tekstueel worden in deze reeks diverse spirituele thema’s verkend.

Kingdom of Heaven
Dit betreft een trilogie, verdeeld over 3 albums in de periode 2009-2021. De totale lengte is 39 minuten. Qua thema wordt wederom spiritualiteit behandeld, maar dit keer in combinatie met wetenschap. Opvallend is dat de eerste song van de trilogie, Kingdom of Heaven, ook deel uitmaakt van bovengenoemde reeks A New Age Dawns.

Bedankt voor mij taggen! Jammer dat ik het nu pas zie en de eerste ronde heb gemist. Nu mag ik gelijk nummers elimineren... wat moeilijk zeg. Alle werk van Epica vind ik ontzettend mooi.

Mijn afvallers:
Abyss of Time - Countdown to Singularity*
Blank Infinity
Code of Life*
Dancing in a Hurricane
Delirium*
Quietus
The Divine Conspiracy
Universal Death Squad*
Unleashed*

EPICA WEETJE #4

Albums van Epica starten altijd met een instrumentale track en eindigen met het titelnummer. Wat betreft dat laatste is Requiem for the Indifferent (2012) de uitzondering die de regel bevestigt. Titelnummers hebben altijd een relatief lange speelduur t.o.v. de overige nummers.

Ik merkte dat ik bij het uitkiezen van foto’s vooral gefocust ben op de huidige bezetting, wat niet gek is aangezien ik pas zo’n vier jaar geleden naar Epica ben gaan luisteren/kijken. Ter compensatie bij dit berichtje een foto van de originele bezetting, voor de geluksvogels die de beginjaren ook bewust hebben meegemaakt.
https://r2.theaudiodb.com/images/media/artist/thumb/tqtusx1363773298.jpg

Ik begin nu te luisteren naar de lijst en dan ben ik om 19.57 klaar. Precies op tijd.

En die bovenstaande foto: zo herken ik inderdaad Epica een héél stuk beter dan van hun recente bandfoto's.

Mijn afvallers. Ze doen alle tien pijn...

Blank Infinity
Chasing the Dragon
Design Your Universe (A New Age Dawns - Part VI)
Quietus
Rivers
The Divine Conspiracy
The Second Stone

Nog drie kwartier tot de deadline!

Nou, bij gebrek aan slechter deze dan maar:

Delirium*
Monopoly on Truth
Quietus
Rivers
The Skeleton Key
Unchain Utopia
Universal Death Squad*

Storm the Sorrow kruipt door het oog van de naald.
Althans, bij mijn eliminatie...

Goed nieuws, EvilDrSmith: je mag nog één afvaller uit je lijstje verwijderen. 11 is iets te enthousiast.

All Day Watcher schreef:
Goed nieuws, EvilDrSmith: je mag nog één afvaller uit je lijstje verwijderen. 11 is iets te enthousiast.
Toen ik een klein EvilDoccie was en ik weer eens bozig werd, zei mijn moeder altijd: "Tel eerst eens tot 10."

Altijd lastig gebleken.
Maar is aangepast!

GREATEST HITS VAN EPICA – FINALE
https://i0.wp.com/www.sonicperspectives.com/wp-content/uploads/2021/06/nggallery_import/Epica-Omega-Alive-06.jpg?fit=1800%2C1200&ssl=1

Het is tijd om afscheid te nemen van een aantal nummers. Met 3 of meer (tegen)stemmen, gebaseerd op 5 ingediende lijstjes, is dit rijtje afgevallen:

Blank Infinity (4)
Quietus (4)
Sirens - Of Blood and Water* (4)
Dancing in a Hurricane (3)
Delirium* (3)
Resign to Surrender (A New Age Dawns - Part IV) (3)
Rivers (3)
The Divine Conspiracy (3)
Universal Death Squad* (3)

Zijn er opvallende zaken?
Quietus behoort met 558 live uitvoeringen tot de favorieten van de band om te spelen, maar wij zetten er nu een streep doorheen. En Dancing in a Hurricane had zeker in mijn eigen top 10 geëindigd. Verder zitten er geen afvallers tussen waar ik steil van achterover sla. Wel kom ik op twee nummers in een volgend bericht nog even terug.

We gaan de finale spelen met de volgende 21 topnummers, waarvan er 14 afkomstig zijn uit de startlijst en 7 door jullie zijn toegevoegd in ronde 1. Martyr of the Free Word had daarbij de tie-break nodig, maar kreeg nu opvallend genoeg geen enkele tegenstem.

Abyss of Time - Countdown to Singularity*
Beyond the Matrix
Chasing the Dragon
Code of Life*
Cry for the Moon (The Embrace That Smothers - Part IV)
Kingdom of Heaven (A New Age Dawns - Part V)
Martyr of the Free Word*
Monopoly on Truth
Sancta Terra*
Sensorium*
Storm the Sorrow
The Essence of Silence
The Obsessive Devotion*
The Phantom Agony
The Second Stone
The Skeleton Key
Unchain Utopia
Unleashed*

De uitgedunde Spotify playlist vind je hier: Greatest Hits van Epica [MuMe nov24]

Laat jullie top 10 lijstjes maar komen! Ik zou het leuk vinden als je bij je #1 kort wilt vertellen waarom dat nummer zo goed is of welke herinneringen er aan kleven. Wees niet bang, er volgt geen diskwalificatie als je dit niet doet .

Deadline: vrijdag 22 november om 20:00.

Blank Infinity heeft zojuist het veld moeten ruimen, maar ik kwam van dit nummer zo’n mooi filmpje tegen dat ik het toch met jullie wil delen. Geen bombast en vuurwerk, maar een intiem optreden met alleen Simones prachtige stem en de akoestische gitaar van Isaac Delahaye.

De tweede afvaller die ik wil behandelen is Universal Death Squad. De tekst gaat over het inzetten van robots in oorlogen, waarbij ze door middel van AI zelf over leven en dood mogen beslissen. In 2016 was dit al niet meer het science-fiction onderwerp dat het ooit was. De bezorgdheid van de band over deze technologische ontwikkeling was de aanleiding om het nummer te schrijven.

Ik liep tegen het volgende filmpje aan, waarin Isaac uitgebreid uit de doeken doet hoe de gitaarpartijen in elkaar zitten. Met 17 minuten een vrij lange zit, maar wat mij betreft absoluut de moeite waard. Je ziet en hoort details die tijdens concerten verloren gaan in het bandgeluid en de showeffecten. En de sound van zijn gitaar is gewoon geweldig!

Deze was heel lastig, 21 geweldige nummers en dan er 11 af laten vallen en de rest nog eens op volgorde zetten.
Mijn top 3 komt geheel van mijn favoriete Epica album "The Divine Conspiracy". Deze kwam uit in de tijd dat ik zelf nog geregeld plaatjes mocht draaien tijdens de kroegavonden in de Dynamo in Eindhoven waar voor mijn gevoel voornamelijk "oude lullen thrash" werd gedraaid (verder niks mis mee ). Om ook de jongere generatie wat aan te spreken werden er ook wat andere stromingen gedraaid, waaronder het Gathering/After Forever/Nightwish/Epica werk, wat destijds mijn voorkeur had. Al met al heb ik een hoop mooie herinneringen aan die tijd met geweldige mensen, maar helaas zijn de Dynamo kroegavonden ter ziele gegaan.

Maar genoeg geluld voor nu, hier is mijn top 10:
1. Chasing the Dragon
2. Fools of Damnation
3. Sancta Terra
4. The Skeleton Key
5. Unchain Utopia
6. The Obsessive Devotion
7. Martyr of the Free World
8. Unleashed
9. Beyond the Matrix
10. Abyss of Time - Countdown to Singulatity

Tot slot: heel erg bedankt All Day Watcher voor het organiseren hiervan, ik heb met veel plezier alle Epica albums weer eens beluisterd en het blijven juweeltjes! Op naar het nieuwe album volgend jaar (?).

Mijn top 10 van de lijst:

1. Chasing the Dragon
2. Cry for the Moon (The Embrace That Smothers - Part IV)
3. Consign to Oblivion (A New Age Dawns - Part III)
4. Sancta Terra*
5. The Obsessive Devotion*
6. Unchain Utopia
7. The Phantom Agony
8. The Essence of Silence
9. Design Your Universe (A New Age Dawns - Part VI)
10. Fools of Damnation (The Embrace That Smothers - Part IX)

Ik luister al vanaf het eerste album naar Epica en heb ze in 2004 voor het eerst live gezien, maar in die tijd luisterde ik ook veel naar Within Temptation, After Forever en Nightwish. Toen The Divine Conspiracy uitkwam, veroverde Epica definitief een (grote) plek in mijn hart. Ik heb het album zo vaak gedraaid en ik kan er nog steeds geen genoeg van krijgen. Anders dan bij de bands die ik net noemde, vond ik de kwaliteit van de albums bij Epica steeds beter worden.
En dat vind ik nog steeds, want The Quantum Enigma is bijvoorbeeld een ander favoriet album van me. Ook de enige reden dat Omega niet in mijn top 10 voor komt, is omdat ik andere favoriete liedjes heb dan die in de lijst staan.

Chasing the Dragon heb ik in het speciaal op nr. 1 gezet, omdat dat nummer gewoon alles heeft. Maar vooral omdat ik het niet kan luisteren zonder een brok in mijn keel te krijgen.

EPICA WEETJE #5
https://i.pinimg.com/736x/7b/69/da/7b69daf838394165a80fc3bb78432753.jpg

Dit is de laatste keer dat ik wat weetjes op jullie loslaat, ditmaal in de vorm van een ouderwets wist-je-datje.

Wist je dat…
… Epica in 2015 is onderscheiden met de Buma ROCKS! Export Award?
… Epica de eerste Nederlandse metalband was die een eigen festival organiseerde (ook in 2015)?
… Epica graag alternatieve, akoestische versies van nummers uitbrengt als bonustracks of aparte EP’s (volgens de bandleden om zichzelf uit te dagen)?
… Epica haar fans liefkozend ‘Epicans’ noemt?
… Epica naast Mark nóg twee sterke grunters in de gelederen heeft, namelijk gitarist Isaac en drummer Ariën?
… Epica in 2022 op hun website de community Epica Universe in het leven heeft geroepen?
… Epica na personeelswisselingen op achtereenvolgens drums, leadgitaar en bas inmiddels alweer 12 jaar in de huidige bezetting speelt?

En als afsluiter nog een vrij bijzondere. Ik weet niet of het echt waar is of dat Mark de betreffende interviewer in de maling wilde nemen…

Wist je dat…
… Om beter te kunnen grunten, Mark zijn keel op het podium smeert met… chocolademelk!

Tot zo ver. Ik kijk reikhalzend uit naar jullie top 10 lijstjes!

Eigenlijk ben ik helemaal geen metal type...

Mijn muziek smaak kreeg vorm in de jaren 80 via de radio en dan met name de top100 uitzendingen en daar kwam wel eens wat rocknummers voorbij die bijna metal waren maar net niet want dat was toch echt herrie. Nee, ik ging meer naar de pop-, symfo, folk- en progrock mede ook door de single "Incommunicado" die ik op de radio hoorde en de daarbij behorende cd. Totdat Queensryche op mijn pad kwam, er waren wel wat Marillion fans die regelmatig spraken over Operation Mindcrime en inderdaad die plaat was helemaal geweldig, "Marillion meets metal", zo omschreef ik het! Maar hoe ik ook probeerde te proeven van andere metalplaatjes, het was niet mijn ding. Toen eind jaren 90 kwam er een golf "Female Fronted Metal", toen werd het nog gothic metal genoemd, maar volgens mij wordt die term niet veel meer gebruikt. Within Temptation en Nightwish voorop. Daar werd musicborst wel weer enthousiast van, met name van laatstgenoemde. Prog zakte in de pickorde, we zaten inmiddels in de tijd van Marillion.com en andere progbandjes liepen toen ook met meesterwerken te strooien. Ik was weer druk om heen te kijken en behalve Ayreon vond ik weer maar weinig andere metalbandjes waar ik enthousiast van werd. Totdat ik jaren later opeens tegen "Requiem for the Indifferent" aanliep, geen idee hoe dat toen ging maar ik was daar zo enthousiast over en dan vooral over van dat laatste nummer dat ik impulsief een kaartje kocht voor hun concert in sporthal "de Vang" in Zaandam. Een gewone sporthal in een woonwijk, niet eens uitverkocht dacht ik, maar ik stond daar met mijn armen over elkaar en was niet echt overtuigd dat dit een topavond zou worden... Tot dat het licht uitging en alle registers open werden open getrokken,

WOW....

Zo'n wow gevoel had ik niet meer meegemaakt sinds Queensryche in de Jaap Edenhal, 1991. Met alle sounds, lights en pyro in vuur en vlam stond ze daar in het midden, Simone, recht en slechts 3 meter voor mijn neus, ik werd betoverd.

Sindsdien bijna elk jaar wel gezien en het is live gewoon altijd een feest!

Mijn verhaal ove Epica, over de afzonderlijke nummers heb ik geen aparte verhalen. Vind de muziek dan wel erg goed maar het is afgelopen 20 jaar niet zo doorontwikkeld als je wel eens bij andere bandjes hebt. Maar geeft niet, als ik heel wat anders wil luisteren dan pak ik gewoon andere artiest. Meestal ook een ander genre.

Eigenlijk ben ik helemaal geen metal type...

Mijn top 10 vandaag is een moment opname, morgen zal die anders zijn!

1 Monopoly on Truth
2 Beyond the Matrix
3 Consign to Oblivion (A New Age Dawns - Part III)
4 Chasing the Dragon
5 Code of Life*
6 Abyss of Time - Countdown to Singularity*
7 Storm the Sorrow
8 Cry for the Moon (The Embrace That Smothers - Part IV)
9 Sancta Terra*
10 Kingdom of Heaven (A New Age Dawns - Part V)

Doordat mijn favoriete nummer Once Upon a Nightmare helaas niet meedoet, schuift alles een plekje op naar boven. De tiende plek die daardoor vrijkomt is voor Martyr of the Free Word, wat voor mij de groeibriljant van deze week was.

1. The Essence of Silence
2. The Skeleton Key
3. Kingdom of Heaven (A New Age Dawns - Part V)
4. Storm the Sorrow
5. Sensorium*
6. Code of Life*
7. Consign to Oblivion (A New Age Dawns - Part III)
8. Sancta Terra*
9. Abyss of Time - Countdown to Singularity*
10. Martyr of the Free Word*

remcodulac, Faalhaas, Bonk en EvilDrSmith: in vorige rondes hebben jullie een waardevolle bijdrage geleverd aan de totstandkoming van de definitieve stemlijst. Uiteraard ben ik ook erg benieuwd naar jullie top 10's! Dus als je tijd en zin hebt . De deadline is vanavond 20:00.

Gaat goedkomen!

All Day Watcher schreef:
remcodulac, Faalhaas, Bonk en EvilDrSmith: in vorige rondes hebben jullie een waardevolle bijdrage geleverd aan de totstandkoming van de definitieve stemlijst. Uiteraard ben ik ook erg benieuwd naar jullie top 10's! Dus als je tijd en zin hebt . De deadline is vanavond 20:00.

Sorry maar ik ken helaas te weinig nummers hiervan om een top 10 te kunnen maken. Ben vooral bekend met het oude werk, dat ligt mij beter, net als de oude After Forever ook mijn voorkeur heeft. Kwestie van smaak natuurlijk.

Wel leuk om te lezen al die weetjes. En de ontwikkeling die ze hebben doorgemaakt als tekstschrijvers vind ik zeer fascinerend. Die mix van spiritualiteit en wetenschap ben ik namelijk zelf de laatste jaren ook steeds interessanter gaan vinden. Misschien toch hun recentere werkjes eens in de herkansing gaan doen dan.

Anyway, ik kom niet verder dan een top 7:

The Phantom Agony
Cry for the Moon (The Embrace That Smothers - Part IV)
Sancta Terra*
Sensorium*
The Obsessive Devotion*

Misschien kun je er toch nog wat mee.

Kijk, ik houd 'stiekem' wel heel erg van wat theatraliteit en bombast. Ik kan genieten van goed gecomponeerde symfonische metal. En ben gek op mooie koortjes. En een goed uitgevoerde grunt op zijn tijd kan ik best waarderen en houd van mooie zangeressen.
Tja, en uitgaande vandie criteria dan is Epica het beste wat je de Nederlandse bodem je te bieden heeft. En in mijn nummer 1 komen al die aspecten het beste samen.
Het was dus genieten van de afspeellijst!

1. Kingdom of Heaven (A New Age Dawns - Part V)
2. Abyss of Time - Countdown to Singularity*
3. Design Your Universe (A New Age Dawns - Part VI)
4. The Obsessive Devotion*
5. Martyr of the Free Word*
6. Consign to Oblivion (A New Age Dawns - Part III)
7. Code of Life*
8. Storm the Sorrow
9. Sancta Terra*
10. Monopoly on Truth

Ik had voor mezelf een first draft neergezet waar ik nog een personal second opinion overheen zou laten gaan, maar dat is er in de drukte niet meer van gekomen. Zo dan maar:

01. The Skeleton Key
02. Design Your Universe (A New Age Dawns - Part VI)
03. Unleashed*
04. Storm the Sorrow
05. Chasing the Dragon
06. The Essence of Silence
07. Sancta Terra*
08. Beyond the Matrix
09. Cry for the Moon (The Embrace That Smothers - Part IV)
10. Consign to Oblivion (A New Age Dawns - Part III)

GREATEST HITS VAN EPICA – UITSLAG
https://013.ams3.cdn.digitaloceanspaces.com/resized/main/events/_1250x680_crop_center-center_none/59f8a71cd4fb4.jpg

De lijnen zijn gesloten. 7 mensen hebben een lijstje ingediend, waarvoor mijn dank! Ook voor jullie verhalen over wat Epica of bepaalde albums voor jullie betekenen. Ik heb ze met veel plezier gelezen.

Nu is het tijd om een Epica biertje of iets anders lekkers erbij te pakken, want ik ga bijna starten met de presentatie van de eindlijst.
https://bierradio.nl/wp-content/uploads/2021/09/Epica-Kazematten-scaled.jpg

21. The Second Stone

0 punten
0x genoemd
141x live gespeeld

Als enige geen punten in de finale… Pas vandaag las ik in een interview met Mark dat het nummer over Alzheimer gaat. Over hoe patiënten eigenlijk twee keer sterven: eerst mentaal en later fysiek. Ik moet zeggen dat de tekst sindsdien een stuk harder bij me binnenkomt.

"Sometimes I feel like my reason is weakening
My inner clock's forcing time to stand still
I'm breaching borders between life and sanity
That's when it all starts to shatter in front of me"

Zoals jullie zien ga ik bij elk nummer ook het aantal live uitvoeringen vermelden, simpelweg omdat ik live muziek beleven altijd een geweldige ervaring vind. Op setlist.fm is Epica opvallend compleet, al vanaf het allereerste concert. De achterban is blijkbaar erg enthousiast met invullen van setlists (mogelijk geholpen door bandleden, want ik weet dat bijv. Pearl Jam dit soort statistieken zelf ook fanatiek bijhoudt). Hoe dan ook, hierbij een diepe buiging voor de users van setlist.fm die de Epica database hebben helpen opbouwen!

20. Unchain Utopia

11 punten
2x genoemd
387x live gespeeld

Op de 'live' registratie Omega Alive staat een letterlijk vlammende uitvoering van dit nummer, waarbij de bandleden gezelschap hebben van vuurspuwers en jongleurs. Ik zet 'live' tussen aanhalingstekens omdat de nummers ten tijde van de covid beperkingen in de studio zijn opgenomen, wat de band wel de kans gaf om creatief om te gaan met decors, kleding en ondersteuning door o.a. dansers en acrobaten.

Ai, ik ben nu pas thuis.
Te laat om mee te doen.
Maar wel op tijd om mee te lezen.
Ik pak alvast een bak popcorn.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:45 uur

geplaatst: vandaag om 21:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.