Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #6: Midwest Emo!
zoeken in:
1
geplaatst: 17 september 2022, 21:16 uur
Robyn kan natuurlijk ook
Robin S is Amerikaans, daarom heb ik haar, net als Dominica en Kristine W, erbuiten gelaten. Keuze was al lastig genoeg.Alice Deejay - Better Off Alone
Baby D - Let Me Be Your Fantasy
Dr. Alban - Sing Hallelujah!
Felix - Don't You Want Me
Gala - Freed from Desire
Jam & Spoon - Right in the Night
MC Sar & the Real McCoy - Another Night
Playahitty - The Summer is Magic
Sash! - Ecuador
Snap! - The First the Last Eternity
1
geplaatst: 17 september 2022, 21:35 uur
De Belgische en Nederlandse dance waren natuurlijk van internationaal niveau.
2 Unlimited - The Real Thing
Ace of Base - All That She Wants
Alana Dante - The Life of the Party
Army of Lovers - Crucified
Def Dames Dope - Don’t Be Silly
Dr. Alban - Sing Hallelujah
Imaani - Where Are You
Milk Inc. - In My Eyes
Snap! - The Power
Vengaboys - We Like to Party
2 Unlimited - The Real Thing
Alana Dante - The Life of the Party
Def Dames Dope - Don’t Be Silly
Dr. Alban - Sing Hallelujah
Imaani - Where Are You
Milk Inc. - In My Eyes
Snap! - The Power
Vengaboys - We Like to Party
2
geplaatst: 17 september 2022, 21:42 uur
De afgelopen jaren veel eurodance opnieuw beluisterd via dit topic waarin de charts van 25 jaar geleden de revue passeren. 1997 - singles, eigen hitlijsten en besprekingen - MusicMeter.nl
Dat is een mooie lakmoesproef om te zien welke hits de tand destijds goed hebben doorstaan of juist helemaal niet. En dat levert soms verrassende inzichten op, als oude favorieten door de mand vallen of nummers waar ik destijds wat neutraler over was ineens opvallend goed uit de verf komen.
Destijds kocht ik bijna alles van Snap, 2 Unlimited, Cappella, Culture Beat, etc. maar anno nu vind ik hooguit nog een enkel nummer nog redelijk overeind staan (Rame, Tribal Dance, No Deeper Meaning). Het meeste is hooguit leuk om nog af en toe terug te horen.
De hits hieronder vind ik nog altijd oprecht goed, ook na meerdere luisterbeurten. Voor mij dus geen foute uurtje materiaal, al ging het bij sommige artiesten wel snel die kant op met latere hits.
Trouwens opvallend veel Amerikanen (meestal rappers) in de eurodance met een link naar Duitsland, bv. omdat ze daar gelegerd waren. En Scatman John opereerde ook vanuit Berlijn in deze tijd.
Black Box - Ride on Time
Dance 2 Trance - Power of American Natives
Felix - Don't You Want Me (Hooj Mix)
KLF - Last Train to Trancentral
Leila K - Open Sesame
Mc Sar & The Real McCoy - Another Night
N-Trance - Set You Free
Quazar - Last Train to Paradise
Scatman John - Scatman (Ski-Ba-Bop-Ba-Dop-Bop)
Ik denk dat dit ook wel wat is voor vigil en musicfriek.
Dat is een mooie lakmoesproef om te zien welke hits de tand destijds goed hebben doorstaan of juist helemaal niet. En dat levert soms verrassende inzichten op, als oude favorieten door de mand vallen of nummers waar ik destijds wat neutraler over was ineens opvallend goed uit de verf komen.
Destijds kocht ik bijna alles van Snap, 2 Unlimited, Cappella, Culture Beat, etc. maar anno nu vind ik hooguit nog een enkel nummer nog redelijk overeind staan (Rame, Tribal Dance, No Deeper Meaning). Het meeste is hooguit leuk om nog af en toe terug te horen.
De hits hieronder vind ik nog altijd oprecht goed, ook na meerdere luisterbeurten. Voor mij dus geen foute uurtje materiaal, al ging het bij sommige artiesten wel snel die kant op met latere hits.
Trouwens opvallend veel Amerikanen (meestal rappers) in de eurodance met een link naar Duitsland, bv. omdat ze daar gelegerd waren. En Scatman John opereerde ook vanuit Berlijn in deze tijd.
Black Box - Ride on Time
Dance 2 Trance - Power of American Natives
KLF - Last Train to Trancentral
Leila K - Open Sesame
Mc Sar & The Real McCoy - Another Night
N-Trance - Set You Free
Quazar - Last Train to Paradise
Scatman John - Scatman (Ski-Ba-Bop-Ba-Dop-Bop)
Ik denk dat dit ook wel wat is voor vigil en musicfriek.
1
geplaatst: 17 september 2022, 22:05 uur
Choconas, dank voor een fijne finalepresentatie. Fijn dat je de moeite hebt genomen de uitslag te voorzien van interessante schrijfsels. Lang geleden dat er nog eens een fatsoenlijke finalepresentatie was.
90's Eurodance vind ik stiekem nog wel leuk, dus ik probeer morgen met een lijstje te komen.
90's Eurodance vind ik stiekem nog wel leuk, dus ik probeer morgen met een lijstje te komen.
1
geplaatst: 17 september 2022, 22:41 uur
Is een twijfelgeval: RYM noemt het Italo-House volgens RYM en daar ben ik het wel mee eens (en daarom niet in de startlijst), maar Wikipedia noemt het wel Eurodance. Sowieso een heel goed nummer.
Don't you want me wordt is ook een twijfelgeval: Felix lijkt me gewoon een house-dj (en ik denk dat hij dat zelf ook zo ziet), maar Wikipedia zegt bij de single wel "Genre Disco - Eurodance - Techno".
Naar zoals ook in de intro staat is het lastig te bepalen wat er wel en niet onder valt. Als noch RYM, noch Wikipedia het eurodance noemt, dan liever niet nomineren, tenzij je een heel goed argument hebt waarom het toch eurodance is (bij b.v. Devotion van Nomad is dat argument er wel, past goed in de omschrijving die ik gaf).
Misschien heeft RogerV er iets over te zeggen? Die weet meer over het genre dan ik.
Verder zijn esteban en Dim geen haters van het genre. Zelfs Casartelli vindt het (al dan niet stiekem) soms wel leuk.
0
geplaatst: 17 september 2022, 23:00 uur
Ik beperk mijn eigen lijstje voorlopig tot zes nummers: zo'n groot liefhebber van het genre ben ik blijkbaar niet
Zitten trouwens ook wat twijfelgevallen bij, zo is Rozalla niet in Europa geboren (maar RYM en Wikipedia zijn het wel eens dat haar nummer eurodance is).
Alice Deejay - Better Off Alone
Ann Lee - 2 times
N-Trance - Set You Free
Playahitty – The Summer is Magic
Rozalla - Everybody's Free (To Feel Good)
Urban Cookie Collective - The Key the Secret
Edit: Technotronic - This Beat Is Technotronic kan er bij nader inzien ook wel bij.
En wie alvast wil luisteren: https://open.spotify.com/playlist/2c0uiUtX0mP5UpN20mYLDW?si=6e338a7af0a74958
Zitten trouwens ook wat twijfelgevallen bij, zo is Rozalla niet in Europa geboren (maar RYM en Wikipedia zijn het wel eens dat haar nummer eurodance is).Alice Deejay - Better Off Alone
Ann Lee - 2 times
N-Trance - Set You Free
Playahitty – The Summer is Magic
Rozalla - Everybody's Free (To Feel Good)
Edit: Technotronic - This Beat Is Technotronic kan er bij nader inzien ook wel bij.
En wie alvast wil luisteren: https://open.spotify.com/playlist/2c0uiUtX0mP5UpN20mYLDW?si=6e338a7af0a74958
1
geplaatst: 17 september 2022, 23:31 uur
Poek schreef:
Is een twijfelgeval: RYM noemt het Italo-House volgens RYM en daar ben ik het wel mee eens (en daarom niet in de startlijst), maar Wikipedia noemt het wel Eurodance. Sowieso een heel goed nummer.
(quote)
Mwa, dat is wellicht omdat het uit Italië komt, maar ik vind Gala echt puur eurodance; italohouse is minder poppy en meer gedreven op piano-akkoorden. Bovendien zou je kunnen beargumenteren dat italohouse een subgenre van eurodance is.
Felix zat bij mij op het randje; kan ook niet zo goed uitleggen waarom ik die wel heb meegenomen en andere twijfelgevallen als The KLF en The Sunclub niet...
1
geplaatst: 18 september 2022, 00:00 uur
Op de een of andere manier heb ik lang gedacht dat Gala uit België kwam, ik heb er ook niet zo'n Italië-associatie mee.
Het loopt ook allemaal wel een beetje door elkaar die genres, kan er ook niet de vinger opleggen waar de grens tussen eurodance en aanpalende genres ligt. Zelf vind ik Ace of Base dan weer meer europop dan eurodance (behalve latere hits, maar die worden hier niet genoemd) en latere Snap! is weer meer een beetje trance. En Baby D meer een afgeslankte versie van uk hardcore/rave. Als er te weinig consensus is over of iets wel eurodance is valt het vanzelf wel ergens af.
Het loopt ook allemaal wel een beetje door elkaar die genres, kan er ook niet de vinger opleggen waar de grens tussen eurodance en aanpalende genres ligt. Zelf vind ik Ace of Base dan weer meer europop dan eurodance (behalve latere hits, maar die worden hier niet genoemd) en latere Snap! is weer meer een beetje trance. En Baby D meer een afgeslankte versie van uk hardcore/rave. Als er te weinig consensus is over of iets wel eurodance is valt het vanzelf wel ergens af.
0
geplaatst: 18 september 2022, 00:07 uur
Merci Choconas voor de MK-editie. 
Nu Eurodance, zeker mijn ding! Al zie ik nu al zware twijfelgevallen opduiken. Het is soms moeilijk te bepalen, I agree. Uiteindelijk zullen de rasechte Eurodance-tracks wel vanzelf naar voor komen.

Nu Eurodance, zeker mijn ding! Al zie ik nu al zware twijfelgevallen opduiken. Het is soms moeilijk te bepalen, I agree. Uiteindelijk zullen de rasechte Eurodance-tracks wel vanzelf naar voor komen.
0
geplaatst: 18 september 2022, 00:10 uur
Italo House was ten tijde van Gala al lang dood en begraven. Dat is echt iets van 1988-1992. Gala is meer Eurodance/retecommerciele house.
Baby D is uk-rave. Dat komt echt uit die scene en is geen Eurodance. Ook Quazar is dat verre van.
Baby D is uk-rave. Dat komt echt uit die scene en is geen Eurodance. Ook Quazar is dat verre van.
1
geplaatst: 18 september 2022, 00:30 uur
Alice Deejay - Back in My Life
Gala - Freed from Desire
Mo-Do - Eins Zwei Polizei
O-Zone - Dragostea Din Tei
Snap! - The Power
Technotronic - This Beat Is Technotronic
The KLF - Last Train to Trancentral
U96 - Das Boot
Gala - Freed from Desire
Mo-Do - Eins Zwei Polizei
O-Zone - Dragostea Din Tei
Snap! - The Power
Technotronic - This Beat Is Technotronic
The KLF - Last Train to Trancentral
U96 - Das Boot
0
geplaatst: 18 september 2022, 00:56 uur
Poek Dank voor het taggen. Deadline is maandag 21.30? Ik ga mijn best doen om een lijstje te plaatsen.
1
geplaatst: 18 september 2022, 01:02 uur
Aaargh, 10 maar?
Ik heb me bij één nummer per artiest proberen houden en ben beginnen schrappen uit een gemaakte selectie van boven de 40 ... Moeilijk kiezen hoor. Heel veel Belgen tussenuit gehaald omdat ik denk dat ze in NL misschien niet gekend zijn.
"Pump Up The Jam" is zowat hét nummer dat gezien werd als de echte start van Eurodance, dat die ontbreekt vind ik op z'n zachts gezegd verrassend.
2 Fabiola - Lift U Up
2 Unlimited - Jump For Joy
Alexia - Summer is Crazy
CB Milton - It's a Loving Thing
DJ Bobo - There's a Party
Ice MC - Think About the Way
Leila K - Open Sesame
Snap! - The Power
Technotronic - Pump Up The Jam
X-Session - On and On
PS: Ice MC is een dan wel een Brit, die hits zijn wel degelijk Eurodance-klassiekers.
Ik heb me bij één nummer per artiest proberen houden en ben beginnen schrappen uit een gemaakte selectie van boven de 40 ... Moeilijk kiezen hoor. Heel veel Belgen tussenuit gehaald omdat ik denk dat ze in NL misschien niet gekend zijn."Pump Up The Jam" is zowat hét nummer dat gezien werd als de echte start van Eurodance, dat die ontbreekt vind ik op z'n zachts gezegd verrassend.
2 Fabiola - Lift U Up
Alexia - Summer is Crazy
DJ Bobo - There's a Party
Ice MC - Think About the Way
Leila K - Open Sesame
Snap! - The Power
X-Session - On and On
PS: Ice MC is een dan wel een Brit, die hits zijn wel degelijk Eurodance-klassiekers.
1
geplaatst: 18 september 2022, 09:11 uur
DJ Bobo - Somebody dance with me
2 Brothers On The 4th Floor - Never alone
Cappella - U got 2 let the music
General Base - Poison
Ice MC - Think about the way
Robin S. - Luv 4 luv
Dr. Alban - Let the beat go on
Captain Hollywood Project - More and more
Double Vision - All Right
Dynamic Base - Africa
2 Brothers On The 4th Floor - Never alone
Cappella - U got 2 let the music
General Base - Poison
Ice MC - Think about the way
Robin S. - Luv 4 luv
Dr. Alban - Let the beat go on
Captain Hollywood Project - More and more
Double Vision - All Right
Dynamic Base - Africa
1
geplaatst: 18 september 2022, 09:20 uur
Amber - This Is Your Night
Bellini - Samba De Janeiro
Eiffel 65 - Blue (Da Ba Dee)
N-Trance - Set You Free
Sash! - Ecuador
Scatman John - Scatman's World
Tokyo Ghetto Pussy - I Kiss Your Lips
Vengaboys - Boom, Boom, Boom, Boom!!
Amber - This Is Your Night
Eiffel 65 - Blue (Da Ba Dee)
N-Trance - Set You Free
Sash! - Ecuador
Scatman John - Scatman's World
Vengaboys - Boom, Boom, Boom, Boom!!
0
geplaatst: 18 september 2022, 09:26 uur
esteban schreef:
"Pump Up The Jam" is zowat hét nummer dat gezien werd als de echte start van Eurodance, dat die ontbreekt vind ik op z'n zachts gezegd verrassend.
Ik associeer Technotronic meer met techno (niet alleen vanwege de naam), maar je zou het inderdaad ook onder eurodance kunnen scharen. Er is echter wel een jaartechnische reden om Pump up the jam niet mee te laten doen

0
geplaatst: 18 september 2022, 09:29 uur
Dim schreef:
Poek Dank voor het taggen. Deadline is maandag 21.30? Ik ga mijn best doen om een lijstje te plaatsen.
Ja, niet een heel harde deadline.
0
geplaatst: 18 september 2022, 09:41 uur
Nog even een toelichting op de startlijst: 18 waren heel grote hits (minstens 298 top40-punten), Get Ready For This in Nederland wat minder, maar internationaal wel en "The song is one of the most frequently played songs at sporting events around the world." U got 2 know was in Nederland maar een kleine hit, maar wel de hele aanleiding om deze greatest hits te organiseren.
Ik zie verder dat niemand Gonna Make You Sweat (Everybody Dance Now) genoemd heeft. Die had ik nog even overwogen voor de startlijst: muzikaal past ie prima, maar gemaakt door Amerikanen. Ik kwam er laatst achter (kenners wisten dat natuurlijk allang) dat C & C van de Music Factory onder eigen naam ook nog een lekkere hit hadden:
En nog een feitje van Wikipedia: "The song "One Sweet Day" by Mariah Carey, featuring Boyz II Men, was written by Carey in memory of Cole."
(of je daar postuum blij moet zijn is een tweede)
Ik zie verder dat niemand Gonna Make You Sweat (Everybody Dance Now) genoemd heeft. Die had ik nog even overwogen voor de startlijst: muzikaal past ie prima, maar gemaakt door Amerikanen. Ik kwam er laatst achter (kenners wisten dat natuurlijk allang) dat C & C van de Music Factory onder eigen naam ook nog een lekkere hit hadden:
En nog een feitje van Wikipedia: "The song "One Sweet Day" by Mariah Carey, featuring Boyz II Men, was written by Carey in memory of Cole."
(of je daar postuum blij moet zijn is een tweede)
2
geplaatst: 18 september 2022, 10:05 uur
The Sign en I've Been Thinking About You zijn wellicht op het randje, maar dat ik de eerste ben die ook Ooh Aah... Just A Little Bit noemt, verbaast me wel.
Ace of Base – The Sign
Black Box - Ride on Time
Gala - Freed from Desire
Gina G – Ooh Aah... Just A Little Bit
Ice MC - Think About The Way
London Beat – I’ve Been Thinking About You
Urban Cookie Collective - The Key: The Secret
Vengaboys - Boom Boom Boom Boom
Ace of Base – The Sign
Black Box - Ride on Time
Gala - Freed from Desire
Gina G – Ooh Aah... Just A Little Bit
Ice MC - Think About The Way
London Beat – I’ve Been Thinking About You
Urban Cookie Collective - The Key: The Secret
Vengaboys - Boom Boom Boom Boom
2
geplaatst: 18 september 2022, 10:47 uur
Ace of Base en London Beat zouden bij mij niet direct komen bovendrijven zijnde Eurodance acts.
Baby D is voor mij dan weer wel Eurodance, ondanks dat RogerV zegt van niet
Maar eerlijk gezegd gooi ik alle dance uit die tijd gewoon op een Eurodance-hoop.
Zo, het was nog niet makkelijk om dit te filteren tot een tiental nominaties. Dit moeten ze dan maar zijn. Ik verneem het wel mochten er dissonanten tussen zitten.
Black Box - Strike It Up
Cappella - Move on Baby
Paradisio - Bailando
Sonic Surfers - Beat of Zen
The Riders - Bang
Baby D - Let Me Be Your Fantasy eruit gehaald, want schijnbaar geen Eurodance.
Baby D is voor mij dan weer wel Eurodance, ondanks dat RogerV zegt van niet
Maar eerlijk gezegd gooi ik alle dance uit die tijd gewoon op een Eurodance-hoop.Zo, het was nog niet makkelijk om dit te filteren tot een tiental nominaties. Dit moeten ze dan maar zijn. Ik verneem het wel mochten er dissonanten tussen zitten.
Black Box - Strike It Up
Cappella - Move on Baby
Paradisio - Bailando
The Riders - Bang
Baby D - Let Me Be Your Fantasy eruit gehaald, want schijnbaar geen Eurodance.
0
geplaatst: 18 september 2022, 11:07 uur
Genres blijft lastig of het nou rock of dance is, iedereen heeft z'n eigen mening, sommige zelfs objectief (volgens zichzelf)
Ik zou bv Alice DJ niet direcct in dit lijstje verwachten, eerder, al zou het daar ook ene vreemde eend lijken, bij bv Nakatomi en meer waar ik n u niet op kan komen.
Ik denk dat AngeloV hier ook wel wat van zal vinden en vooral ook mee willen doen
Ik zou bv Alice DJ niet direcct in dit lijstje verwachten, eerder, al zou het daar ook ene vreemde eend lijken, bij bv Nakatomi en meer waar ik n u niet op kan komen.
Ik denk dat AngeloV hier ook wel wat van zal vinden en vooral ook mee willen doen

1
geplaatst: 18 september 2022, 11:14 uur
Culture Beat-I like you
Whigfield-Think of you
The OT Quartet-Hold that sucker down
Snap-The first the last eternity
Alex Party-Don't give me your life
2 Unlimited-Faces
Pharao-I show you secrets
Motiv 8-Rockin' 4 myself
BG The Prince of Rap-The colour of my dreams
Livin' Joy-Dreamer
Tja, het is allemaal wel subjectief aan het eind van de dag.
Ik vind Robin S en Felix dan weer niet onder Eurodance vallen, maar Baby D en Alice Deejay wel
Whigfield-Think of you
The OT Quartet-Hold that sucker down
Snap-The first the last eternity
Alex Party-Don't give me your life
2 Unlimited-Faces
Pharao-I show you secrets
Motiv 8-Rockin' 4 myself
BG The Prince of Rap-The colour of my dreams
Livin' Joy-Dreamer
Ik vind Robin S en Felix dan weer niet onder Eurodance vallen, maar Baby D en Alice Deejay wel
1
geplaatst: 18 september 2022, 11:20 uur
Poek, ik wil graag een wissel doorvoeren, want ik ben Gala en Nakatomi vergeten. Gala zal het zelf wel redden, maar Nakatomi geef ik graag een zetje in de rug.
Erin: Nakatomi - Sing
Eruit: N-Trance - Set You Free
Erin: Nakatomi - Sing
Eruit: N-Trance - Set You Free
1
geplaatst: 18 september 2022, 11:25 uur
Ik zal zelf vast ook een paar keer op t randje van wel of niet zitten maar Ace of Base is toch gewoon pure pop (om over London Beat nog maar te zwijgen) en KLF zou ik toch ook echt geen eurodance willen noemen.
2 Brothers on the 4th Floor - Come Take My Hand
Ann Lee - 2 times
Dr. Alban – No Coke
Ice MC - It's a Rainy Day
Leila K – Open Sesame
Marusha - Somewhere Over the Rainbow
Spanic - Sister Golden Hair
U96 - Das Boot
Ann Lee - 2 times
Dr. Alban – No Coke
Ice MC - It's a Rainy Day
Leila K – Open Sesame
Marusha - Somewhere Over the Rainbow
Spanic - Sister Golden Hair
U96 - Das Boot
1
geplaatst: 18 september 2022, 11:37 uur
Ik heb me maar even beperkt tot wat ik zelf Eurodance vind. KLF en Army of Lovers vind ik beide fantatisch, maar dat hoort er m.i. toch echt niet bij.
Good Men - Give it up
Leila K – Open Sesame
Nakatomi - Sing
Robin S. - Luv 4 luv
U96 - Das Boot
Good Men - Give it up
Leila K – Open Sesame
Nakatomi - Sing
Robin S. - Luv 4 luv
U96 - Das Boot
1
geplaatst: 18 september 2022, 11:37 uur
0
geplaatst: 18 september 2022, 11:38 uur
pureshores schreef:
Grotendeels subjectief ja, maar er zijn nog wel (min of meer) objectieve maatstaven, namelijk of het Europees is, jaren '90 en wat Wikipedia en RYM zeggen (niet dat die per se gelijk hebben, maar het geeft een indicatie). Robin S is Amerikaans en de producers van haar nummers volgens mij ook, dus dan houdt het op, of mis ik iets?. Bij Let me be your fantasy snap ik dat als je vooral naar de zang luistert het eurodanceachtig is, maar de bliepjes zijn toch wel duidelijk rave/breakbeat, wat Wikipedia en RYM (en RogerV) ook aangeven. Als veel mensen het toch Eurodance vinden mag het doorgaan, ik denk wel dat ik bij eventuele gelijke stemmen de 'echte' eurodancenummers laat doorgaan.
1
geplaatst: 18 september 2022, 11:53 uur
Bomfunk MC's - Freestyler
Eifel 65 - Blue (Da Ba Dee)
Faithless - Insomnia
ben ik de eerste die deze noemt?
Mo-Do - Eins, Zwei, Polizei
Sash! - Ecuador
Sash! - Encore un Fois
Snap! - The Power
The KLF - Last Train to Transcentral (Live From the Lost Continent)
The KLF - What Time Is Love?
Bomfunk MC's - Freestyler
Eifel 65 - Blue (Da Ba Dee)
Faithless - Insomnia
ben ik de eerste die deze noemt?Mo-Do - Eins, Zwei, Polizei
Sash! - Ecuador
Sash! - Encore un Fois
Snap! - The Power
The KLF - Last Train to Transcentral (Live From the Lost Continent)
The KLF - What Time Is Love?
1
geplaatst: 18 september 2022, 12:45 uur
Leuk idee weer voor een GH. Deze hebben de tand des tijds m.i. uitstekend doorstaan:
Gala - Freed from Desire
Leila K - Open Sesame
Livin' Joy - Dreamer
N-Trance - Set You Free
Paradisio - Bailando
Sash! - Ecuador
Snap! - Welcome to Tomorrow
U96 - Club Bizarre
Gala - Freed from Desire
Leila K - Open Sesame
Livin' Joy - Dreamer
N-Trance - Set You Free
Paradisio - Bailando
Sash! - Ecuador
Snap! - Welcome to Tomorrow
U96 - Club Bizarre
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.