MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #6: Midwest Emo!

zoeken in:
1. Wim Sonneveld - Het Dorp
2. Frans Halsema - Zondagmiddag Buitenveldert
3. Herman van Veen - De bom valt nooit
4. Harrie Jekkers - De Man in de Wolken
5. Kommil Foo - Ruimtevaarder
6. Toon Hermans - Café Biljart
7. Harrie Jekkers - Terug bij af
8. De Vliegende Panters - Anne Frank
9. Youp van ’t Hek - Flappie
10. Kees Torn - Nederlands/Engels

Maar een verre van complete lijst

1.Harrie Jekkers - De Man in de Wolken
2.Harrie Jekkers - Terug bij af
3. Herman van Veen - De bom valt nooit
4.Kommil Foo - Ruimtevaarder
5.Wim Sonneveld - Het Dorp
6.Youp van ’t Hek - Flappie
7.Toon Hermans - Café Biljart
8.Frans Halsema - Zondagmiddag Buitenveldert
9.Jeroen van Merwijk - Dat vinden jongens leuk

1. De Vliegende Panters - Anne Frank
2. Urbanus - Bakske vol met stro
3. Youp van ’t Hek - Flappie
4. Toon Hermans - Café Biljart
5. Katinka Polderman - De Hollandse Garnaal, Het Lekkerst Van Allemaal (Pi-Pa-Pijpen)
6. Harrie Jekkers - De Man in de Wolken
7. Drs. P - Dodenrit
8. Wim Sonneveld - Het Dorp
9. Kommil Foo - Ruimtevaarder
10. Urbanus - Madammen met een bontjas

Ik heb alleen gekozen voor liedjes die ik grappig vind. Kees Torn is de grappigste. De Vliegende Panters zijn naast grappig ook muzikaal erg goed.

1. Kees Torn - Nederlands/Engels
2. De Vliegende Panters - Anne Frank
3. Drs. P - Dodenrit
4. Drs. P - De veerpont
5. Herman Finkers - Daarboven in de hemel
6. Hans Dorrestijn - Dorrestijn’s Huwelijkslied 1 & 2
7. Urbanus - Bakske vol met stro
8. Toon Hermans - Wat ruist er door het struikgewas?
9. Katinka Polderman - De Hollandse Garnaal, Het Lekkerst Van Allemaal (Pi-Pa-Pijpen)
10. Jeroen van Merwijk - Dat vinden jongens leuk

01. Katinka Polderman - De Hollandse Garnaal, Het Lekkerst Van Allemaal (Pi-Pa-Pijpen)
02. Harrie Jekkers - De Man in de Wolken
03. De Vliegende Panters - Anne Frank
04. Drs. P - Dodenrit
05. Kees Torn - Nederlands/Engels
06. Drs. P - De veerpont
07. Jeroen van Merwijk - Dat vinden jongens leuk
08. Kommil Foo - Ruimtevaarder
09. Urbanus - Madammen met een bontjas
10. Youp van ’t Hek - Flappie

01. Hans Dorrestijn - Dorrestijn’s Huwelijkslied 1 & 2
02. Drs. P - De veerpont
03. Drs. P - Dodenrit
04. Youp van ’t Hek - Flappie
05. Urbanus - Bakske vol met stro
06. De Vliegende Panters - Anne Frank
07. Kees Torn - Nederlands/Engels
08. Urbanus - Madammen met een bontjas
09. Katinka Polderman - De Hollandse Garnaal, Het Lekkerst Van Allemaal (Pi-Pa-Pijpen)

2. Toon Hermans - Wat ruist er door het struikgewas?
3. Drs. P - De veerpont
4. Katinka Polderman - De Hollandse Garnaal, Het Lekkerst Van Allemaal (Pi-Pa-Pijpen)
5. Herman van Veen - De bom valt nooit
6. Urbanus - Bakske vol met stro
7. Drs. P - Dodenrit
8. Kees Torn - Nederlands/Engels
9. Kommil Foo - Ruimtevaarder
10. Urbanus - Madammen met een bontjas

Het is natuurlijk schandalig dat de vrouwen alweer op één na allemaal weggestemd zijn. Karin Bloemen, Jasperina de Jong, Adèle Bloemendaal en Tineke Schouten hadden bijvoorbeeld een plaats verdiend.

1. Harrie Jekkers - Terug bij af
2. Harrie Jekkers - De Man in de Wolken
3. Youp van ’t Hek - Flappie
4. Jeroen van Merwijk - Ik kan je dromen
5. Hans Dorrestijn - Dorrestijn’s Huwelijkslied 1 & 2
6. Kommil Foo – Ruimtevaarder
7. Herman Finkers - Daarboven in de hemel
8. Herman van Veen - De bom valt nooit
9. Kees Torn - Nederlands/Engels

1. Youp van ’t Hek - Flappie
3. Herman Finkers - Daarboven in de hemel
4. Toon Hermans - Café Biljart
5. Katinka Polderman - De Hollandse Garnaal, Het Lekkerst Van Allemaal (Pi-Pa-Pijpen)
6. Kees Torn - Nederlands/Engels
7. Jeroen van Merwijk - Dat vinden jongens leuk
8. De Vliegende Panters - Anne Frank
9. Urbanus - Madammen met een bontjas
10. Wim Sonneveld - Het Dorp

Superbitch schreef:
Het is natuurlijk schandalig dat de vrouwen alweer op één na allemaal weggestemd zijn. Karin Bloemen, Jasperina de Jong, Adèle Bloemendaal en Tineke Schouten hadden bijvoorbeeld een plaats verdiend.
Nou vergeet je nota bene je eigen nominatie: Brigitte. Zij is de grootste omissie in de finale. Annelies, Ik Haat Je, Andries Knevel, Radiografisch Bestuurbare Zeilboot en natuurlijk Een Heel Zwaar Leven: als die in deze finale hadden gestaan, dan hadden ze allemaal bij mij in mijn Top 10 gestaan en waren mijn huidige #6 t/m 10 eruit geknikkerd. Lellebel is trouwens ook geweldig. Of deze ook, tranen van het lachen, zelfs 35 jaar na dato: https://www.youtube.com/watch?v=oiWWUxclSiI

1. Herman van Veen - De bom valt nooit
3. Wim Sonneveld - Het Dorp
4. Harrie Jekkers - Terug bij af
6. Kommil Foo – Ruimtevaarder
7. Frans Halsema - Zondagmiddag Buitenveldert
8. Toon Hermans - Wat ruist er door het struikgewas?
9. Hans Dorrestijn - Dorrestijn’s Huwelijkslied 1 & 2
10. Youp van ’t Hek - Flappie

dynamo d schreef:

8. Maarten van Rozendaal - Red mij niet

Had ik ook graag in de top 10 gezet, maar heeft de finale niet gehaald. En de zeiknatte geschminkte mensen ook niet trouwens

Shaky schreef:
(quote)

Had ik ook graag in de top 10 gezet, maar heeft de finale niet gehaald. En de zeiknatte geschminkte mensen ook niet trouwens

excuus, ik keek naar verkeerde lijst. Inmiddels aangepast.

Shaky schreef:
(quote)

Had ik ook graag in de top 10 gezet, maar heeft de finale niet gehaald.

Maarten van Rozendaal was wellicht wel mijn nummer 1 geworden.

Die had bij mij ook top 3 gehaald. Democratie heeft ook zijn minder prettige kanten

1. Youp van ’t Hek - Flappie
2. Herman Finkers - Daarboven in de hemel
3. Toon Hermans - Café Biljart
4. Kommil Foo - Ruimtevaarder
5. Harrie Jekkers - Terug bij af
6. Urbanus - Bakske vol met stro
7. Herman van Veen - De bom valt nooit
9. Frans Halsema - Zondagmiddag Buitenveldert
10. Drs. P - Dodenrit

Bonk schreef:
Die had bij mij ook top 3 gehaald. Democratie heeft ook zijn minder prettige kanten

Hij vraagt er toch zelf om?

1. Kommil Foo - Ruimtevaarder
2. Katinka Polderman - De Hollandse Garnaal, Het Lekkerst Van Allemaal (Pi-Pa-Pijpen)
3. Drs. P - Dodenrit
4. Urbanus - Madammen met een bontjas
5. Urbanus - Bakske vol met stro
6. Wim Sonneveld - Het Dorp
7. Toon Hermans - Café Biljart
8. Herman Finkers - Daarboven in de hemel
9. Harrie Jekkers - De Man in de Wolken

1. Kees Torn - Nederlands/Engels
2. Drs. P - Dodenrit
3. Herman Finkers - Daarboven in de hemel
4. De Vliegende Panters - Anne Frank
5. Drs. P - De veerpont
6. Kommil Foo - Ruimtevaarder
7. Katinka Polderman - De Hollandse Garnaal, Het Lekkerst Van Allemaal (Pi-Pa-Pijpen)
9. Toon Hermans - Café Biljart
10. Frans Halsema - Zondagmiddag Buitenveldert

2. Frans Halsema - Zondagmiddag Buitenveldert
3. Toon Hermans - Wat ruist er door het struikgewas?
4. Drs. P - Dodenrit
6. Drs. P - De veerpont
7. Hans Dorrestijn - Dorrestijn’s Huwelijkslied 1 & 2
8. Kees Torn - Nederlands/Engels
9. Toon Hermans - Café Biljart
10. Kommil Foo - Ruimtevaarder

Wie nog een toegangsbewijs voor een historische avond wil bemachtigen heeft nog tot half tien. Dan zal de voorstelling aanvangen.

WELKOM BIJ DE UITSLAG VAN DE GREATEST HITS VAN CABARETLIEDJES!

https://lokaal24.cdn-tmo.nl/files/maassluis24/bedrijven/theater_koningshof/theaterdoek.jpg

Er is vanavond iets geks aan de hand bij de Stadschouwburg van Groningen. Het overgrote deel van het publiek komt voor een dansvoorstelling van ene Krisztina de Chatel, maar er zijn toch overduidelijk zo'n 21 personen die daar niet voor komen. Het lijken ook meer muziek- en cabaretliefhebbers. Ze gaan ook niet bij de hoofdingang naar binnen, maar lijken te vertrekken naar de achterkant van het gebouw. Alsof ze niet weten dat het theatertje aan de achterkant al jaren dicht is. Maar als je ze nog probeert te traceren, kun je ze niet meer vinden. Net alsof ze door een mysterieuze tijdloze poort gestapt zijn.

Het Kruithuis heeft de deuren ver open geslagen. Het doet raar aan, zo'n klein, bijna krap zaaltje voor zo'n grote voorstelling. Maar voor 21 man is er zat ruimte.
In de coulissen staan de groten der cabaret. Eigenlijk is er veel te weinig ruimte voor iedereen. Ze lijken gek genoeg wat zenuwachtig. Net alsof zij ook geen idee hebben wie er in welke volgorde wat moet doen.

20. Jeroen van Merwijk - Ik kan je dromen

1 keer genoemd, 7 punten

Als eerste wordt Jeroen van Merwijk het podium opgeduwd. De toch wat cynische cabaretier geeft aan dat hij überhaupt verrast was dat hij uitgenodigd was voor deze avond. En hoewel dit nummer eigenlijk zonder problemen de discussie over de uiteindelijke setlist doorstond, bleek dat er weinig stemmen, of eigenlijk maar één van ondergetekende, binnenkwamen voor dit mooie gevoelige nummer. Ook daar heeft hij een aantal prachtige van op zijn naam staan.

Nadat het publiek, waar hij wel vaker een sneer aan uitdeelt in zijn programma's, er nog even genadeloos van langs krijgt dat Zuid-Afrika van Karin Bloemen zo keihard weggestemd werd, wat qua tekst ook van zijn hand is, heft hij dit mooie nummer aan. Het krijgt natuurlijk wat extra lading omdat we inmiddels weten dat we hem na vanavond niet meer zullen zien.

Harrie Jekkers stond toch al klaar in de coulissen en sluit bij hem aan. Hoewel hij het eerder ten gehore bracht in een soloshow, werd het ook gespeeld bij hun gezamenlijke voorstelling 'Als we zo vrij mogen zijn...'

19. Jeroen van Merwijk - Dat vinden jongens leuk

9 keer genoemd, 29 punten

Als het eerste applaus uitdooft, blijft Jeroen tot ieders verrassing gewoon staan. "Zal ik er meteen nog maar één doen, dan bent u ook weer van mij af." Zo kennen we Jeroen van Merwijk. Als je over je eigen ziekteproces een boekje 'Kanker voor beginners' weet te schrijven, waar je er meerdere keren op betrapt dat je er er hardop om moet lachen, maar ook bewondering geeft dat je zo je eigen dood tegemoet kan treden, geeft wel aan dat we met een bijzonder mens te maken hebben.

"Dat vinden jongens leuk heet het volgende en laatste nummer. Nou ja, van mij dan. Katinka komt zo ook nog wel met een nummer over wat jongens leuk vinden." Hij slaat hier op meerdere manieren een andere toon aan. Qua muziek en qua tekst.

Het nummer komt uit zijn programma 'Ik ben blij dat ik mezelf niet ben' en komt van zijn cd 'Even iemand doodslaan' waarmee hij weer bewijst ook qua titels vrij geniaal te zijn. Dit nummer kreeg zelfs de Annie MG Schmidtprijs voor het beste theaterlied in 2005.

Van de ene kant prachtig en terecht dat Neerlands beste cabarettekstschrijver van de afgelopen dertig jaar met twee nummers in de finale staat, van de andere kant ook een beetje lullig dat Jeroen nu alweer de aftocht moet blazen.
Tja, Van Merwijk wist wel wat het leven inhield.

18. Toon Hermans - Wat ruist er door het struikgewas?

7 keer genoemd, 35 punten

Na de eerste traantjes weggepinkt worden, omdat we weten dat dit wel echt de laatste keer is geweest dat we Jeroen van Merwijk hebben zien optreden, wordt Toon Hermans het podium opgeduwd, in bijzondere outfit.

Her en der wordt er op de tribune wat gemord. Dit is toch geen liedje, maar een sketch? Maar er bleken genoeg stemmen voor deze conference om het toch op te nemen op deze avond van de mooiste cabaretliedjes. En zodra Toon Hermans aanvangt, verstomt het gemor onmiddellijk, want het is overduidelijk waarom deze man tot één van de allergrootste cabaretiers ooit gezien wordt. Het is bijna onmogelijk om niet te gaan lachen door zijn geweldige voorkomen en fenomenale timing.

Het is alsof hij het voor het eerst speelt, maar toch is het eigenlijk al meer dan 40 jaar oud.

17. Urbanus - Madammen met een bontjas

10 keer genoemd, 42 punten

Er heerst wat nervositeit wie er na Toon het podium op moet. Want het is niet niets om na zo'n naam te moeten. Maar Urbanus stapt zelfverzekerd wel naar voren. "Ik krijg die zaal ook wel plat." En bij opkomst van deze Vlaamse jolige man, is dat eigenlijk al duidelijk.

Voor hij begint kijkt hij nog even naar de coulissen en geeft aan, omdat het vanavond nog een keer kan, dat hij Drs. P nog steeds dankbaar is dat die geadviseerd heeft zich gewoon Urbanus te noemen in plaats van Urbanus van Anus.

En dan heft hij Madammen met een bontjas aan en voor het eerst vindt er een staande ovatie plaats al tijdens het nummer. esteban gaat onmiddellijk staan en zingt woord voor woord mee, wat er allemaal mis is met madammen met een bontjas.

16. Hans Dorrestijn - Dorrestijn’s Huwelijkslied 1 & 2

7 keer genoemd, 44 punten

Nadat de zaal vrolijk los gegaan was op Urbanus, zegt Hans Dorrestijn "Het is me allemaal veel te vrolijk hier. Ik ga het podium wel op, dan is dat snel genoeg over." Tja, het straalt geen geluk uit als hij het podium op komt. Zwartgallig komt toch wel vaak bij je op als we Hans Dorrestijn zien optreden, maar aan de andere kant is het ongelofelijk knap dat hij je toch voluit kan laten lachen over onderwerpen als zijn verblijf in een psychiatrische inrichting of mislukte huwelijken, zoals hier. Het is niet het meest gelukkige leven wat hij geleid heeft.

Eigenlijk is hij sinds 2008 gestopt met optreden met cabaretshows en inmiddels meer bekend vanwege zijn vogelboeken, maar speciaal voor vanavond brengt hij nog weer eens zijn heerlijk cynische weergave van het huwelijk.

Nu gaat Justus18 direct staan. Geen nummer om uit volle borst mee te zingen, hoewel? Nou ja, hij geniet met volle teugen.

15. Harrie Jekkers - Terug bij af

6 keer genoemd, 45 punten

Na Dorrestijn durven de meesten wel de zaal in, want je brengt al gauw meer luchtigheid. Toch is het Harrie Jekkers die als eerste het podium op stapt. Hij denkt, laat ik nu dit toch wel zware nummer maar vast brengen.

De zanger van het Klein Orkest die ook een geweldige cabaretier blijkt. Hij heeft wel verteld dat die cabaretcarrière hem financieel veel meer opgeleverd heeft dan zijn muziekcarrière. Na drie zeer succesvolle programma's ging hij dan ook heerlijk niets doen in Spanje. Tot het bloed weer kroop waar het niet gaan kan.

Hij is een meester in verhalen vertellen, zowel in zijn conferences als zijn nummers. Zoals hier. Niet voor niets de eerste winnaar ooit van de Annie MG Schmidtprijs. Wat een mooie manier om een leven en ouder worden te beschrijven. Het is niets voor niets dat ik nu ga staan.

14. Herman Finkers - Daarboven in de hemel

8 keer genoemd, 50 punten

Herman Finkers had door dat zijn nummer natuurlijk eigenlijk prachtig qua thematiek aansluit bij het vorige nummer. Hij trad maar snel naar voren om het podium van Harrie over te nemen.

Het programma Na de Pauze had natuurlijk een wezenlijk andere toon dan de eerdere programma's, waar het geregeld richting het absurdistische ging, maar wel met ongelofelijk goed gevonden spitsvondigheden. Maar als je een vorm van leukemie gehad hebt en 7 jaar niet opgetreden hebt, is er natuurlijk wel wat veranderd. Maar dat wil niet zeggen dat je minder grappig bent. Zeker niet.

En zeker niet dat je minder mooie liedjes maakt. Sterker nog, je liedjes krijgen een stuk meer diepgang en lading. Zoals deze. Natuurlijk komt zijn religieuze achtergrond en standvastige geloof naar voren, maar ook met de kritische blik (de fijne sfeer, omdat het juist niet strookt met de leer). Ontzettend knap hoe hij ook speelt met taal.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:06 uur

geplaatst: vandaag om 21:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.