MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #6: Midwest Emo!

zoeken in:
13. Urbanus - Bakske vol met stro

10 keer genoemd, 52 punten

"Nou, nu mag het wel weer wat luchtiger en vrolijker" roept Urbanus en voor hij gestopt kan worden, staat hij al op het podium.

Voor iedereen is duidelijk dat het kerstverhaal verteld zal worden, maar dan anders. Toen het in 1979 uitkwam werd het enerzijds bejubeld en haalde het de nummer 1 positie in de Vlaamse hitlijsten, maar werd het ook beschimpt door de Katholieke kerk en gelovigen.

De zaal heeft er weinig boodschap aan en zingt volmondig mee: 'Jezeke is geboren... '

12. Frans Halsema - Zondagmiddag Buitenveldert

11 keer genoemd, 54 punten

Nu wordt Frans Halsema naar voren geduwd. "Jij moet nu!" Nog even staat hij bedremmeld om zich heen te kijken, maar al snel laat hij zien dat hij een rasartiest is. Maar wat wil je ook. In 1960 maakte hij zijn eerste stappen in het cabaret, later zou hij optreden met Lurelei, Wim Kan en Corry Vonk, met Gerard Cox en Adèle Bloemedaal, in musicals en maakte hij ook nog eens mooie nummers. Waaronder een hele bekende met Jenny Arean.

Maar hier staat hij alleen. Zondagmiddag Buitenveldert is van de hand van Michael van der Plas en de muziek van Harry Bannink (ja, die uit de Film van Ome Willem, maar toch zou hij vooral bekend moeten zijn vanwege al zijn mooie muziek).

De zaal wordt weer stil en geniet ingetogen van de prachtige stem van Frans.

11. Drs. P - De Veerpont

9 keer genoemd, 55 punten

Drs. P vindt het mooi geweest. Hij wil ook wel eens laten horen wat hij kan. En dat is niet niks. Stiekem geniet hij ervan dat hij hier als Zwitser staat op een avond van de beste Nederlandstalige cabaretliedjes. Hij mag dan Urbanus goed advies gegeven hebben over zijn artiestennaam, eigenlijk dankt hij de zijne aan Willem Duys. Die Drs. is hij ook echt.

Maar hij is natuurlijk vooral een uniek artiest. Een taalkunstenaar met een nogal typische stem, die geweldige liedjes kon schrijven. Laten we wel zijn, wie komt er nu mee weg om een lied te schrijven over zoiets onbenulligs als een veerpont en daar ook nog succes mee te hebben. Nou Drs. P dus. Al kan hij het niet nalaten nog even te noemen dat het toch gek is dat er meer ophef is over het mogelijk zinken van een pakjesboot dan van zoiets essentieels als een veerpont. Alsof hij nog even wil bewijzen dat hij ondanks alles toch nog altijd actueel is.

Een perfect nummer zo voor de pauze. Want zoals het een goede cabaretvoorstelling betaamt, is er de gelegenheid om even een drankje te halen bij de bar, voor we naar de laatste 10 nummers toe gaan.

Een boeiend programma tot zo ver! Ik ben benieuwd wat er allemaal na de pauze nog komt.

Leuke presentatie!

Het beste (mijn nummers 1&2) hebben we al gehad, maar er komt nog veel moois.

10. De Vliegende Panters - Anne Frank

10 keer genoemd, 60 punten

Tijdens de pauze geven De Vliegende Panters al aan dat zij er wel even in willen knallen. Dit drietal bestaat uit Remko Vrijdag, Diederik Ebbinge en Rutger de Bekker. Sinds 2008 treden ze niet meer gezamenlijk op, maar voor vanavond maken ze een uitzondering.

Tijdens die laatste tour zorgden ze voor één van de vreemdste ervaringen van jullie organisator van deze avond. Na zo'n 20 minuten spelen stopten ze plotseling de show, omdat ze er niet lekker in zaten en iets niet goed ging qua timing. Daarop besloten ze maar weer van voor af aan te beginnen. Waar we er eerst vanuit gingen dat het een geintje was, begonnen ze echt weer helemaal opnieuw. Het verbaasde me daarna niet dat ze uit elkaar gingen. Maar goed, ze zijn er nu weer.

Een aantal artiesten van de oude garde heeft natuurlijk geen idee wat ze te wachten staat. Als ze beginnen, zie je ze wit wegtrekken. Wim Sonneveld murmelt "En als je dan weet wat in onze tijd al controversieel was..." De Vliegende Panters zochten graag de randjes op. Dus ook al in hun debuutprogramma 'Seks' waar dit uitkomt. Vooral door de fantastische sketch van Dikke Dik braken ze door bij een groot publiek.

Hip-hop maar dan anders op een cabaretavond, en dan ook nog met zo'n onderwerp, wie had dat verwacht. Dat ze er mee weg komen geeft aan dat het veel klasse herbergt. Zelfs de oude garde kan niet stil zitten, maar Marco dB vliegt echt alle kanten uit.

9. Herman van Veen - De bom valt nooit

11 keer genoemd, 63 punten

"Het lijkt me goed dat de zaal even tot rust komt hierna" zegt Herman van Veen en hij stapt het podium op, zodra de Vliegende Panters deze verlaten hebben. Het kleine zaaltje dampt ervan.

Met Herman komt één van de grootste rasartiesten ooit uit Nederland het podium op. Een podiumdier, maar ook daarbuiten heeft hij natuurlijk laten zien dat hij een geweldige entertainer is. Maar ook als cabaretier heeft hij zijn strepen meer dan verdient. Laat staan als zanger. Niets voor niets kan hij met gemak alleen een hele editie van Greatest Hits vullen en dat heeft hij ook al eens gedaan.

Hij heeft bepaald dat hij vanavond 'De bom valt nooit' brengt, een nummer wat hij samen met Willem Wilmink gemaakt heeft. Het geeft een sterk tijdsbeeld, maar bovenal een prachtig liedje. Het brengt de zaal inderdaad weer tot rust, maar niet minder in vervoering. dynamo d nog het meest.

8. Kees Torn - Nederlands/Engels

14 keer genoemd, 66 punten

Kees Torn kijkt de hele avond al vrolijk om zich heen, maar denkt steeds maar weer "Hoor ik nu thuis tussen al deze giganten?" Ontwapenend als hij is, wordt hij echter door iedereen prima gedoogd.

Maar uiteraard hoort hij thuis op deze avond, want het liedje wat hij gaat brengen is dan wel muzikaal gezien misschien niet heel bijzonder, maar qua tekst is het natuurlijk ronduit geniaal. Iedereen vanuit de coulissen bekijkt hem met bewondering aan en vraagt zich af waarom zij niet op dit idee gekomen zijn. Want dit wil je bedacht hebben, maar ondertussen vraag je je af: "Hoe kom je er op?"

Niemand heeft er dan ook moeite mee dat hij zijn hele sketch doet en niet alleen het liedje waar het om draait. Poek, herman en remcodulac al helemaal niet en gaan al gedurende het optreden staan voor de staande ovatie.

7. Youp van 't Hek - Flappie

14 keer genoemd, 67 punten

Youp wil eigenlijk helemaal nog niet op, maar toch wordt hij door de anderen naar voren geduwd.
"Oké oké, zal ik dat nummer over dat kutkonijn nog maar weer eens zingen?" Grofgebekt als altijd. Maar ook één van de grootste cabaretiers van de afgelopen 40 jaar en bezig met zijn afscheidstournee. Dat betekent dat een monument er mee zal stoppen.

Dit kerstnummer dateert al uit het begin van zijn carrière, waarin hij nog optrad met Cabaret Nar. Dit lied werd natuurlijk een gigantische klassieker, vooral, maar niet alleen rond Kerst. Het haalt ook al jaren de top 2000. Dat kan natuurlijk alleen als het goed in elkaar zit en dat zit het! De tekst, waardoor je het verhaal voor je ziet, zit natuurlijk vol met goede twisten. Toevallig vandaag net een boekje gekocht, waarin het verhaal ook echt verbeeld wordt.

Iedereen kan dit lied woordelijk meezingen, maar Shaky en Simon77 gaan er bij staan en zingen het hardst van allemaal mee.

6. Toon Hermans - Café Biljart

13 keer genoemd, 69 punten

Youp maakt ruimte met een hele diepe buiging voor zijn opvolger. Want hij mag dan een monument zijn, maar Toon Hermans is dat eigenlijk nog meer en Youp beschouwt hem dan ook als zijn voorbeeld.

Toon wil graag nog even laten horen dat hij niet alleen geniaal is in zijn sketches en zijn timing, maar dat hij ook prachtige gevoelige liedjes gemaakt heeft, waar hij een prachtige sfeer weet neer te zetten. Wat een geweldige artiest! Hij wordt natuurlijk ook niet voor niets gerekend tot de grote drie.

Bij zo'n mooi liedje vloeien natuurlijk ook weer tranen, wetende wat voor groot performer we verloren zijn aan Toon Hermans. wendyvortex en wavanbuuren gaan erbij staan en genieten nog het meest.

5. Katinka Polderman - De Hollandse Garnaal, Het Lekkerst Van Allemaal (Pi-Pa-Pijpen)

11 keer genoemd, 69 punten

Katinka voelt zich de hele avond niet op haar gemak. Ze is de enige vrouw in het mannengezelschap. Ze denkt ook dat, hooguit samen met Kees Torn, ze toch wel de onbekendste van de line-up is van vanavond. En dan duurt het ook nog eens zo lang voor ze op mag treden. Maar nu is het eindelijk haar beurt.

De mannen waren zoals gezegd eigenlijk van plan om alle vrouwen weg te sturen, maar achteraf zijn ze blij dat Katinka er bij gebleven is. Het blijkt bijzonder aangenaam gezelschap. Maar de meesten kennen haar niet en zijn erg benieuwd wat ze gaat doen. En eerlijk gezegd had ik aan het begin van deze week daar ook nog geen weet van.

Als ze begint met haar liedje, leidt het al heel gauw tot rode koontjes bij de heren. Maar het zit muzikaal gewoonweg erg goed in elkaar en ze kunnen er niets aan doen, maar moeten er ook erg om lachen. Nu snappen ze waarom ze meedoet en zo laat mag optreden. Toch vragen ze af, is het nou ironie, of meent ze het echt? EvilDrSmith en El Ninjo weten het antwoord op deze vraag wel en zingen keihard mee.

Hoeveel punten heeft Café Biljart gehaald, Bonk?

Poeha schreef:
Hoeveel punten heeft Café Biljart gehaald, Bonk?

Oeps vergeten. Alsnog toegevoegd. Evenveel als Katinka dus, maar die had één nummer 1-notering meer.

Een vijfde plaats voor Katinka!
Minstens terecht natuurlijk, maar toch ruim, heel ruim boven verwachting.
Ik hoopte/gokte op nét een Top 10-notering, maar leuk dat zij zo hoog genoteerd tussen alle iconische namen haar puurste vorm van poëzie aan ons mag presenteren.

Verduveld leuke presentatie trouwens, Bonk. Chapeau.

4. Kommil Foo - Ruimtevaarder

17 keer genoemd, 76 punten

Ook Kommil Foo voelt zich niet helemaal thuis. Het enige overgebleven duo, nadat ze woensdag alle Nederlandse duo's noodgedwongen zagen vertrekken. En als Vlamingen zijn ze natuurlijk ook in de grote minderheid. Ze hadden verwacht al voor de pauze op te moeten, maar ze mogen nu pas. Ach ja, ze heten niets voor niets 'Zoals het hoort', maar dan op zijn Frans en dat weer dan verbasterd.

Terecht natuurlijk dat ze nu pas moeten, want Ruimtevaarder is een wonderschoon liedje. Het werd niet voor niets het meest genoemd in de ingediende lijstjes met favoriete liedjes voor na de pauze. Het is natuurlijk muzikaal heel mooi, maar de tekst tilt het nummer naar hele hoge hoogten (pun intended).

Een tekst die over jongensdromen gaat, maar toch ook even mooi naar voren brengt hoe belangrijk het is hoe je als leerkracht met je leerlingen omgaat. Nu is het de beurt aan Bucquoy om te gaan staan. Hij kijkt alleen maar naar boven, zou hij ook dromen?

3. Harrie Jekkers - De man in de wolken

12 keer genoemd, 89 punten

In het bepalen van de volgorde van de laatste drie nummers, wisselde het steeds weer. Het heeft er even op geleken dat Harrie de voorstelling mocht afsluiten. Maar hij vindt het geen probleem dat hij toch nu al op moet.

"Het is toch bijzonder dat een sprookje wat ik vertel op muziek zo populair is op een avond met de beste cabaretliedjes. Overigens wil ik nog wel even aangeven dat ik ook hiervoor dank verschuldigd ben aan mijn goede vriend Koos Meinderts, met wie ik het samen heb geschreven."

En dan vangt hij het sprookje aan. Er is zelfs een mooi prentenboek van gemaakt. Maar wat een prachtig nummer is het toch. Zoals de beste sprookjes heeft het een hele sterke boodschap en word je helemaal meegezogen in het verhaal en zie je het voor je gebeuren. vigil en Scorpion_21 zijn er nu bij gaan staan en murmelen de tekst woord voor woord mee.

2. Wim Sonneveld - Het Dorp

15 keer genoemd, 90 punten

Wim Sonneveld heeft de hele avond rustig gezeten en genoten van de avond. Hij had natuurlijk geen idee hoe het cabaret zich ontwikkeld had na zijn veel te vroege dood door een hartaanval in 1974. Nou, wat hij vanavond allemaal gezien heeft, had hij nooit kunnen bevroeden. Nu mag hij eindelijk zelf aan de bak.

Hij was niet helemaal verrast dat Het Dorp blijkbaar het beste overeind gebleven was na zijn dood. Oorspronkelijk werd het gezongen in een show waarin hij optrad met Ina van Faassen, een actrice. Hij schreef veel liedjes zelf, maar dit nummer is geschreven door Friso Wiegersma en het weet natuurlijk prachtig sfeer neer te zetten en geeft een ongelofelijk gevoel van nostalgie, maar ook van herkenbaarheid. Het is ook veelal gecoverd. Steevast te vinden bij de hoogste 100 van de Top 2000 en meerdere malen de lijst aangevoerd van de Evergreen Top 1000.

Wat een klasse! likeahurricane. jeroentjuhh, Superbitch en johan de witt zijn al gaan staan en deinen heerlijk mee op dit fabelachtige nummer

1. Drs. P - Dodenrit

15 keer genoemd, 93 punten

Drs. P zit verdwaasd om zich heen te kijken. "Ik moest nog toch een liedje? Maar je gaat me toch niet vertellen dat ik het mag afsluiten? Als Zwitser nog wel! Ha ha ha."

Hij komt het podium op voor de afsluiting. "Mijn bijdrage aan de huidige wolvendiscussie hebben jullie nog niet gehad!", waarmee hij nog maar weer eens zijn gevoel voor actualiteit laat blijken.

Op de tribune kijkt men elkaar wat aan. Wiens favoriet was dit dan? Maar niemand die zich meldt. Toch bijzonder, maar de algemene waardering voor het nummer is er natuurlijk niet minder om, want dit is toch een legendarisch nummer. Vol met humor en natuurlijk een fantastisch beeldend verhaal vol spanning.

Als blijk van waardering gaat de hele zaal maar staan. En vieren het nummer, want dit is toch echt het beste cabaretliedje ooit gemaakt! En Drs. P gaat voorop in het feest, al kost het hem zijn hele gezin!

Het Dorp is momenteel de Joop Zoetemelk van de kleinkunstliedjes op deze site, want (eer)gisteren eindigde het origineel in de derde ronde van Franstalige liedjes ook op een tweede plek.

En fijn voor Hein!
Hiep hiep hoezee voor Drs. P!

(En ook voor jou Bonk. Je hebt er behoorlijk nachtwerk van gemaakt, maar het was heerlijk leesvoer.)

Na het 'Leve onze goede tsaar' sluit het gordijn zich langzaam. De voorstelling duurde langer dan verwacht. Maar de zaal moet nog even bijkomen van deze avond. Een prachtige avond, als je het mij vraagt. Langzaam loopt de zaal leeg. Iedereen wordt bedankt voor zijn aanwezigheid en bij het verlaten van het Kruithuis verdwijnt iedereen weer in zijn eigen hier-en-nu.

In de ochtend neemt mijn bijna naamgenoot Hedser ons mee voor een trip naar Ijsland. Maar dat is voor later, eerst nu nog even nagenieten van een historische avond vol cabaret.

Prachtige editie Bonk!

Het doet mij plezier te zien dat Het Dorp zo hoog staat, wat een wondermooie song is het toch.

En de prijs van de beste presentatie van dit jaar gaat naar...

Bonk hartelijk dank voor deze week!

Thanks Bonk, was leuk ook al kan ik helemaal niks met deze lijst. Charme van dit spelletje

Een mooie lijst en schitterende presentatie Bonk. Met de doctorandus heb ik niet zoveel, maar dat mag de pret niet drukken.

Leuk was dit, ja!

Bedankt Bonk. Leuke liedjes/sketches ontdekt deze week, schitterend afgesloten met jouw presentatie.

Hulde voor de ollekebollekesman! Hulde voor Bonk!

Alleen al voor de ontdekking van deze van De Vliegende Panters en Kees Torn was dit een mooie (persoonlijk inactieve) trip. Jammer van de winnaar, maar de pret is er niet minder om.
Bonk, dank voor het opzetten en de fijne presentatie.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:12 uur

geplaatst: vandaag om 23:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.