MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #6: Midwest Emo!

zoeken in:
1. Zjef Vanuytsel - De Zotte Morgen (1970)
2. Wim De Craene - Rozane (1975)*
3. Kris De Bruyne - Amsterdam (1975)*
4. Wim De Craene - Tim (1975)
5. Wannes Van de Velde - Ik Wil Deze Nacht in de Straten Verdwalen (1973)
6. Zjef Vanuytsel - Houten Kop (1970)*
7. Louis Neefs - Annelies uit Sas van Gent (1977)*
8. Zjef Vanuytsel - Je Kunt Niet Zonder de Anderen (1970)*
9. Kris De Bruyne - Vilvoorde City (1975)
10. Ann Christy - Dag Vreemde Man (1971)

Superbitch: ik heb m'n lijst nog iets aangepast. Louis Neefs moest ook naar de top 10.

1. Zjef Vanuytsel - Je Kunt Niet Zonder de Anderen (1970)*
2. Louis Neefs - Annelies uit Sas van Gent (1977)*
3. Wim De Craene - Tim (1975)
4. Louis Neefs - Laat Ons een Bloem (1970)
5. Kris De Bruyne - Amsterdam (1975)*
6. Johan Verminnen - Laat Me Nu Toch Niet Alleen (1973)
7. Zjef Vanuytsel - De Zotte Morgen (1970)
8. Ann Christy - Dag Vreemde Man (1971)
9. Wannes Van de Velde - Ik Wil Deze Nacht in de Straten Verdwalen (1973)
10. Wim De Craene - Rozane (1975)*

01. Zjef Vanuytsel - De Zotte Morgen (1970)
02. Wim De Craene - Tim (1975)
03. Wim De Craene - Rozane (1975)*
04. Kris De Bruyne - Amsterdam (1975)*
05. Louis Neefs - Laat Ons een Bloem (1970)
06. Ann Christy - Dag Vreemde Man (1971)
07. Walter Verdin - Er Is Iets (1979)*
08. Raymond van het Groenewoud - Brussels by Night (1979)*
09. Raymond van het Groenewoud - Vlaanderen Boven (1978)*
10. Louis Neefs - Annelies uit Sas van Gent (1977)*

Het beste Nederlandstalige nummer aller tijden komt natuurlijk op 1. Zelfs een van mijn favoriete metalbands, Amenra, heeft er eens cover van opgenomen, en hoe moedig, integer en fraai ook: het haalt het bij lange na niet bij het onsterfelijk mooie origineel.
Mooie ontdekkening is Ann Christy voor mij. Wat een stem, wow! Hmmm, ze is ook niet oud geworden...
Louis Neefs verraste mij ook in positieve zin. Toch maar eens meer van die man gaan luisteren.

1. Zjef Vanuytsel - De Zotte Morgen (1970)
En dan op gepaste, dus lichtjaren verwijderde afstand, de rest. Behalve als Wim de Craenes 'Brussel' in de lijst had gestaan, dan was dat nog een geduchte concurrent geweest. Maar jullie kozen voor andere nummers.
2. Ivan Heylen - De Wilde Boerndochtere (1974)*
3. Zjef Vanuytsel - Je Kunt Niet Zonder de Anderen (1970)*
4. Kris De Bruyne - Amsterdam (1975)*
5. Raymond van het Groenewoud - Meisjes (1977)
6. Ann Christy - Dag Vreemde Man (1971)
7. Jan De Wilde - Een Vrolijk Lentelied (1972)
8. Wim De Craene - Tim (1975)
9. Louis Neefs - Laat Ons een Bloem (1970)
10. Raymond van het Groenewoud - Brussels by Night (1979)*
Bubbling under: Willem Vermandere - Blanche en Zijn Peird (1971)

1. Louis Neefs - Laat Ons een Bloem (1970)
2. Zjef Vanuytsel - De Zotte Morgen (1970)
3. Zjef Vanuytsel - Houten Kop (1970)*
4. Wim De Craene - Tim (1975)
5. Wim De Craene - Rozane (1975)*
6. Johan Verminnen - Laat Me Nu Toch Niet Alleen (1973)
7. Raymond van het Groenewoud - Vlaanderen Boven (1978)*
8. Ann Christy - Dag Vreemde Man (1971)
9. Raymond van het Groenewoud - Meisjes (1977)
10. Will Tura - Eenzaam Zonder Jou (1962)

1. Wim De Craene - Tim (1975)
2. Kris De Bruyne - Amsterdam (1975)*
3. Raymond van het Groenewoud - Meisjes (1977)
4. Wim De Craene - Rozane (1975)*
5. Zjef Vanuytsel - Je Kunt Niet Zonder de Anderen (1970)*
6. Louis Neefs - Annelies uit Sas van Gent (1977)*
7. Zjef Vanuytsel - De Zotte Morgen (1970)
8. Ivan Heylen - De Wilde Boerndochtere (1974)*
9. Louis Neefs - Laat Ons een Bloem (1970)
10. Kris De Bruyne - Vilvoorde City (1975)

En daarmee zijn de laatste stemmen binnen. Ik ga nu tellen, en in de loop van de avond volgt dan de presentatie van de eindlijst.

GREATEST HITS OF... HET VLAAMSE LIED VÓÓR 1980!
https://images0.persgroep.net/rcs/thwY_1pep3acoSm8EFfo-2hTpHQ/diocontent/101099509/_crop/0/0/1580/1080/_fitwidth/534/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.7

Negentien deelnemers dienden een lijstje in, waarvoor dank. Zo dadelijk begint de countdown. Welke oude Vlaamse deuntjes blijven het meeste nazinderen op dit forum?

21. Walter Verdin - Er Is Iets (1979)*

Punten: 5
Aantal stemmen: 2
Componist: Walter Verdin

Ik wil me nu eens laten gaan,
En met m'n handen op m'n billen slaan.

Walter Verdin is misschien het bekendst voor de opschudding die hij veroorzaakte toen z'n groep Pas de Deux in 1983 naar het Eurovisiesongfestival mocht. Hij is ook videokunstenaar, en als solozanger had hij deze hit. Hij was beïnvloed door de genres new wave en ska die toen internationaal in trek waren. Drummer Stoy Stoffelen was de producent.

20. Bobbejaan Schoepen - ‘k Zie Zo Gere M’n Duivenkot (1950)

Punten: 11
Aantal stemmen: 2
Nummer 1 van: wendyvortex
Componisten: Anton Beuving, Gerd Zonneberg

M'n buurman, de baas van het klein staminee,
Is ook al verzot op m'n duiven.

Het oudste liedje in de lijst, een volks deuntje met accordeon, heeft nog wat van een valse-musette in driekwartsmaat. De tekst, in een soort Antwerpse tussentaal, is luchtig en romantisch. Duivensport was zeer populair in Vlaanderen, met de vlucht vanuit Barcelona als hoogtepunt, en duivenmelkers die hun vogels lokten met de woorden "kom, kom, kom, kom...." Bobbejaan opende in 1959 het pretpark Bobbejaanland, waar hij dagelijks zou optreden. Hij droeg een cowboyhoed, speelde gitaar, floot en jodelde dat het een lieve lust was.

19. Kris De Bruyne - Vilvoorde City (1975)

Punten: 14
Aantal stemmen: 4
Componist: Kris De Bruyne

Hier hangt de lucht vol weemoed,
En de stank is om te snijden.

Kris De Bruyne werd bekend met Lamp, Lazarus en Kris, maar ging algauw solo. De Antwerpse zanger heeft dit niet bedoeld als ode aan Vilvoorde, want hij zette een grauw beeld neer van de industriestad. Hij zingt dat hij op wraak zint op het meisje dat hem in de steek liet. De Far-West is een arbeiderswijk in Vilvoorde.

18. Jan De Wilde - Een Vrolijk Lentelied (1972)

Punten: 18
Aantal stemmen: 5
Componist: Jan De Wilde

De fallus impudicus staat al in bloei,
En de blaadjes krijgen bomen.

Deze Oost-Vlaamse minnestreel schreef een van de ultieme kampvuurliedjes met eenvoudige gitaarakkoorden. De fallus impudicus of grote stinkzwam is een paddenstoel met de vorm van een je-weet-wel. In katholieke scholen en jeugdbewegingen werd dit gecensureerd tot "de wilg en de hazelaar". Op de originele versie zijn Kris De Bruyne en Raymond van het Groenewoud te horen in de achtergrondzang. Later nam hij het opnieuw op met het klassieke ensemble Prima la Musica.

17. Willem Vermandere - Blanche en Zijn Peird (1971)

Punten: 20
Aantal stemmen: 5
Componist: Willem Vermandere

Je zegt: "Je zijt zot, wat is 't er aan te zien,
Der zijn nu toch veel beter dingen om te rien!"

Willem Vermandere is een West-Vlaamse dialectzanger en beeldhouwer uit Veurne. Z'n rosse baard is inmiddels grijs geworden. Hij bezingt het regionale volksleven en het oorlogsverleden, soms ernstig, soms op komische wijze. Hier heeft hij het over een boer in het zuiden van de provincie, die met z'n boerenpaard een anachronisme geworden is in tijden van veel snellere transportmiddelen. In de videoclip vaart hij op de Brugse Reien.

16. Will Tura - Eenzaam Zonder Jou (1962)

Punten: 23
Aantal stemmen: 6
Componisten: Will Tura, Ke Riema, Jean Kluger

Want dansen gaat mij gauw vervelen,
Als ik jou niet in m'n armen hou.

De Keizer van het Vlaamse lied heeft een indrukwekkende carrière van maar liefst zestig jaar. Legendarisch zijn z'n concerten in Vorst-Nationaal en z'n optreden op de begrafenis van koning Boudewijn. De eerste strofe schreef hij op een bierkaartje. Ke Riema was tekstschrijfster voor veel Vlaamse artiesten. Jean Kluger was de Antwerpse producent die Will Tura (Arthur Blanckaert) en heel wat anderen "ontdekte". Het bekende gitaarriedeltje werd gespeeld door Freddy Sunder, later dirigent van het BRT-orkest. In de achtergrondzang hoor je invloed van de Amerikaanse doo wop. In 1993 was hij verrassingsgast op de Night of the Proms.

15. Wannes Van de Velde - Ik Wil Deze Nacht in de Straten Verdwalen (1973)

Punten: 31
Aantal stemmen: 9
Componisten: Walter Heynen, Wannes Van De Velde

Al heb ik geen geld om plezier te betalen,
Ik vind wel een vrouwke heel net en genereus.

De grote volkszanger in het Antwerpse dialect bracht komische en ontroerende liedjes recht uit het hart. Hij haalde inspiratie uit de Vlaamse volksmuziek, maar zong ook flamenco en schreef teksten voor poppentheater. Met de langgerekte aaa bezingt hij het nachtleven in de Antwerpse havenbuurt, met z'n kroegen, z'n matrozen en z'n losse zeden. De muziek komt van Walter Heynen, een klassieke componist die in 1995 onverwacht overleed. Wannes zelf zong het tot 2008 uit.

14. Ivan Heylen - De Wilde Boerndochtere (1974)

Punten: 34
Aantal stemmen: 6
Componist: Ivan Heylen

En totte mij, totte mij, totte mij,
Totte mij ghul de nacht.

Dit is gezongen in het dialect van het Oost-Vlaamse Meetjesland. Het is een liefdesverklaring in een overdreven boertige plattelandsstijl. "Totte mij" betekent "kus me". Ivan Heylen zou later opduiken als columnist en panellid. Ook z'n tien jaar jongere broer Martin werd een bekende tv-figuur.

13. Louis Neefs - Annelies uit Sas van Gent (1977)*

Punten: 36
Componisten: Bobby Goldsboro, Gerrit den Braber

En 's avonds op haar kamertje in Mokum,
Verlangt ze zo naar huis, naar Sas van Gent.

Producent Gerrit den Braber zette een Nederlandstalige tekst op Mary Lou (Has Finally Made It To Broadway) van Bobby Goldsboro. Sas van Gent ligt in het Nederlandse Terneuzen, tegen de Belgische grens. Het gaat over een dorpsmeisje dat gepusht wordt om het te maken in de showbusiness, maar ze eindigt eenzaam en gedesillusioneerd in een kamertje in Amsterdam of "Mokum".

Damn, den deze had zich voorgenomen nog een tiental te komen posten, maar is in dromenland verzeild geraakt. Ahja, benieuwd naar de top-uitslag.

12. Zjef Vanuytsel - Je Kunt Niet Zonder de Anderen (1970)*

Punten: 40
Aantal stemmen: 7
Nummer 1 van: johan de witt
Componist: Zjef Vanuytsel

En dan krijg je de lust om terug in je schelp te kruipen,
Om alleen te gaan leven en je voeten te vegen aan de rest.

Eigenlijk heette hij Jozef, maar het was de tijd van de progressieve spelling, dus schreef hij z'n voornaam zoals je hem uitspreekt. Hij werd een van de hoofdvertegenwoordigers van de Vlaamse kleinkunst, een strekking waar de nadruk lag op poëzie en sociaal engagement. Hier benadrukt hij dat de mens een sociaal wezen is, die ondanks alle kleine en grote conflicten niet in volslagen isolement kan leven.

11. Zjef Vanuytsel - Houten Kop (1970)*

Punten: 40
Componist: Zjef Vanuytsel

Ik sleep me naar beneden, mijn ingewanden draaien,
Van hopsafaldera wat een mop.

Zjef is één van de twee zangers die zich driemaal plaatsten voor deze finale, maar hij deed dat zelfs met drie nummers uit hetzelfde album. Hij was duidelijk een avondmens. Met zin voor humor beschrijft hij hoe hij 's middags wakker wordt met een kater. Tegen de avond voelt hij zich beter en kan hij weer op stap. Hij studeerde architectuur in Brussel, maar het eerste lesuur durfde hij al eens te missen. Van afstel komt uytstel.

Van afstel komt uytstel.
De woordgrap van de week!
Leuke en leerzame info, met treffende zinsneden. Fijn allemaal hoor!

10. Raymond van het Groenewoud - Brussels by Night (1979)*

Punten: 41
Componist: Raymond van het Groenewoud

Ha, wij treffen het Ketje, oh, zo grappig en leep,
Deze stad wil men helpen, maar dan liefst om zeep.

De zanger met de vooruitstekende kinnebak schreef originele muziek voor de film van Marc Didden uit 1983, maar deze single verscheen al vier jaar eerder. Hij schetst een somber, mistig beeld van de Belgische hoofdstad. Het "Ketje" is een bijnaam van Manneken Pis.

9. Raymond van het Groenewoud - Vlaanderen Boven (1978)*

Punten: 43
Nummer 1 van: EttaJamesBrown
Componisten: Raymond van het Groenewoud, Jo met de Banjo

Waar een g soms een h is,
AVV VVK is.

Raymond was in een spannende strijd met zichzelf verwikkeld, maar uiteindelijk dreef Vlaanderen Boven boven. In 2002 werd deze populaire meezinger uitgeroepen tot officieel feestlied ter herdenking van de Guldensporenslag, maar in dit ironische eerbetoon wordt ook wel met Vlaanderen gespot, bijvoorbeeld met de West-Vlaamse tongval en met de epigraaf op de IJzertoren ("Alles Voor Vlaanderen, Vlaanderen Voor Kristus"). Het zinnetje over de koning die geen kind heeft - Boudewijn - werd soms aangepast wegens te controversieel of niet meer actueel. De originele versie was live; de studioversie van 1978 werd pas in 2010 uitgebracht.

8. Johan Verminnen - Laat Me Nu Toch Niet Alleen (1973)

Punten: 44
Aantal stemmen: 11
Componisten: Johan Verminnen, Dan Lacksman

Laat me eens je gezel zijn,
Wees de gids die mij zal leiden.

Johan Verminnen is een echte Belg, want hij werd geboren in de faciliteitengemeeente Wemmel. Hij werd bekend met z'n warme, volronde stemklank en z'n geïnspireerde teksten. In de jaren '70 was hij een van de artiesten die het Vlaamse lied een wat moderner cachet gaven. In dit gevoelige nummer roept hij een droomwereld op. Een vernieuwende klank was de Moog-synthesizer van Dan Lacksman, een pionier van de elektronische muziek in België. Toen Clouseau dit coverde, corrigeerden ze de klemtoon op het woord "gezel".

7. Ann Christy - Dag Vreemde Man (1971)

Punten: 50
Aantal stemmen: 11
Nummer 1 van: Superbitch
Componisten: Willy Crombé, Mary Bouduin

Je bent sarcastisch niet attent,
Een haast onmogelijke vent.

Ann Christy (Christiane Leenaerts) is de enige vrouw die deze finale haalde, maar ze kaapt een mooie plaats weg. Ze schitterde door gevoelige liedjes met overgave te vertolken. Hier zingt ze uit het standpunt van een vrouw die opgesloten zit in een ongelukkig huwelijk en vervreemd raakt van haar eigen echtgenoot. De tekst is van Mary Boduin (Mary Vijg), een Nederlandse die meermaals met haar samenwerkte. De weelderige orkestratie was bedoeld voor Canzonissima, de selectiewedstrijd voor Eurosong. Pas vier jaar later zou ze daarheen mogen met Gelukkig zijn. In 1984 overleed de achtendertigjarige zangeres aan baarmoederhalskanker.

6. Wim De Craene - Rozane (1975)*

Punten: 74
Aantal stemmen: 12
Nummer 1 van: dazzler
Componist: Wim De Craene

Hoe je langs het muurtje zo binnen komt in huis,
De achterdeur staat open, alleen de poes is thuis.

Wim De Craene beschrijft een nachtje uit in Gent met een hartsvriendin. Jaren na z'n dood maakte een radioreportage duidelijk dat het op ware feiten gebaseerd was. Het muurtje, de achterdeur en de poes bestonden echt, maar Rozane was niet haar echte naam. Het ging om actrice Chris Thys, zus van Leah Thys.

5. Raymond van het Groenewoud - Meisjes (1977)

Punten: 81
Aantal stemmen: 13
Nummer 1 van: Ast, Shaky
Componist: Raymond van het Groenewoud

Ze zijn toch zo bizar, meneer,
Ze komen zelden klaar, meneer.

Raymond kreeg te maken met split voting: driemaal in de top 10, maar uiteindelijk toch buiten de top 4. Met deze song bewees hij dat rockmuziek ook mogelijk is in het Nederlands. Tegen een achtergrond van scheurende gitaren, bas en drums uit de zanger z'n obsessie voor vrouwelijk schoon. Dit tijdloze nummer werd meegebruld op talloze concerten, maar wegens de gewaagde tekst werd het op sommige zenders geweigerd. De zanger richt het woord tot "meneer" François Amelinckx, een architect, en hij vermeldt zichzelf: "Zeg dat Van het Groenewoud het gezegd heeft!"

4. Louis Neefs - Laat Ons een Bloem (1970)

Punten: 86
Aantal stemmen: 15
Nummer 1 van: ArthurDZ
Componisten: Wally Whyton, Philemon Van Cauwenbergh

Je breekt en je hakt en je boort door de bergen,
Je maakt elke heuvel gelijk met de grond.

Louis Neefs stond bekend voor z'n warme stem en z'n uitstekende gevoel voor ritme. Deze vertaling van Leave Them a Flower van Wally Whyton blijft actueel, want het was een vroeg voorbeeld van milieuactivisme. Op Kerstdag 1980 kwam Louis Neefs om in een verkeersongeval. Z'n zoon Günther Neefs, die toen ook in de auto zat, zou dit later als een virtueel duet met z'n vader zingen.

3. Kris De Bruyne - Amsterdam (1975)*

Punten: 104
Aantal stemmen: 15
Componisten: Kris De Bruyne, Jo Muylaert

Je kan er naar Van Gogh gaan kijken,
Dat zou je eigenlijk wel eens moeten doen.

Een van de hoogst gewaardeerde Belgische liedjes is een ode aan de hoofdstad van Nederland. Vlaanderen van Paul van Vliet zou je het tegendeel kunnen noemen. Het Amsterdamse cultuuraanbod wordt geprezen, maar tegelijk is het een treurzang over liefdesverdriet. Van de begeleiding met piano en strijkers gaat weemoed uit.

2. Wim De Craene - Tim (1975)

Punten: 114
Aantal stemmen: 17
Nummer 1 van: Bonk, motel matches, vigil
Componist: Wim De Craene

Men zei me dat dit alles,
Een paradijs was voor de mens.

In een integere stijl zingt hij over landbouw en over volwassen worden. Jean Blaute maakte het arrangement en bespeelt verschillende klavierinstrumenten, met een neerwaartse glissando net voor het refrein. Na 1980 verliep de carrière van Wim De Craene met pieken en dalen en kende hij privéproblemen. In 1990 pleegde de veertigjarige zanger zelfmoord.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:50 uur

geplaatst: vandaag om 17:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.