Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #6: Midwest Emo!
zoeken in:
1
geplaatst: 13 januari 2023, 13:40 uur
1. Animate
2. The Garden
3. BU2B *
4. Turn the Page *
5. Time Stand Still
6. Dreamline
7. Nobody's Hero
8. The Wreckers *
9. Roll the Bones *
10. Force Ten
2. The Garden
3. BU2B *
4. Turn the Page *
5. Time Stand Still
6. Dreamline
7. Nobody's Hero
8. The Wreckers *
9. Roll the Bones *
10. Force Ten
1
geplaatst: 13 januari 2023, 15:49 uur
Door de eliminatie van favorieten Stick It Out en Far Cry, bestaat mijn volledige top 3 nu uit songs van het heerlijke laatste album Clockwork Angels.
1. Headlong Flight
2. BU2B
3. Caravan
4. Workin' Them Angels
5. Dreamline
6. Force Ten
7. Turn the Page
8. Cut to the Chase
9. Roll the Bones
10. One Little Victory
1. Headlong Flight
2. BU2B
3. Caravan
4. Workin' Them Angels
5. Dreamline
6. Force Ten
7. Turn the Page
8. Cut to the Chase
9. Roll the Bones
10. One Little Victory
2
geplaatst: 13 januari 2023, 19:54 uur
Voor de finale ben ik er toch ook even voor gaan zitten. Evenwel zonder enige voorbereiding en met nauwelijks fatsoenlijk opgebouwde voorkennis, omdat ik de meeste platen van Rush uit deze periode of al heel lang niet meer heb gehoord, of hooguit één keer heb gedraaid en dat is dan ook nog toen Neal nog heel ver verwijderd was van zijn laatste rustplaats. Indrukken, meningen en beoordelingen zijn dus slechts gebaseerd op 1x keer luisteren. Arbitrair, maar je doet het er maar mee.
Rush:
Animate (1993 - Counterparts) 9:
Fris, energiek, gedreven en urgent. Pas na een minuut of twee denk ik ineens: verrek, ik ken dit nummer! Maar het is lang, láng geleden. Maar dit nummer spreekt me nu al meer aan dan alle post-Moving Pictures-nummers die het afgelopen jaar in de Progladders voorbij kwamen. Te gek nummer!
Bravado (1991 - Roll The Bones) 7,5
Een paar maanden terug bij een goede kennis langsgeweest die ging saneren in zijn immense platenverzameling en een deel van zijn Rush-platen afstootte. Waaronder 'Roll The Bones' (en 'Presto'). Hij vroeg er per stuk €2,50 voor. Ja, de komma staat op de juiste plaats. Destijds de cd wel (tweedehands) gekocht, maar veel vaker dan één keer draaien zal het waarschijnlijk niet geweest zijn. Aardig en vooral sfeervol nummer, maar veel minder impact dan 'Animate'.
BU2B (2012 - Clockwork Angels) 8
Van Clockwork Angels kan ik me nog heugen dat ik me destijds verbaasde over het heavy karakter en zware sound: alsof de producer naar de albums van Tool heeft geluisterd. Mooi contract ntuurlijk met Geddy's kopstem. Met name door de productie stuwt het dit nummer door naar een 8.
Caravan (2012 - Clockwork Angels) 7,8
Vergelijkbaar met het vorige nummer, maar de zanglijnen en melodielijnen spreken we wat minder aan. Wel een nummer waar Neal heerlijk op los gaat.
Cut to the Chase (1993 - Counterparts) 8,5
Het is me nu al duidelijk dat de sound van 'Counterparts' mij behoorlijk aanspreekt. Alweer een vet nummer!
Dreamline (1991 - Roll The Bones) 8,8
Hé, dit nummer herken ik weer wel. Heb ik 'Roll The Bones' dan toch vaker gedraaid, of ken ik het van een live-album? Ik weet het niet, maar het is een dijk van een nummer.
Force Ten (1987 - Hold Your Fire) 8,2
Ik had een ieler 80s geluid verwacht bij dit album, maar het valt me alleszins mee. Het drumgeluid is dan wel weer heul errûg 80s, maar niet al te vervelend. Ze houden het tempo er ook lekker in. Pakkende melodielijnen.
Headlong Flight (2012 - Clockwork Angels) 9
Wow, die openingsriffs: Rush goes metal! Sowieso is dit nummer een indrukwekkend staaltje machtsvertoon. Ik moet bij sommige riffs toch weer even aan Tool denken. Zeker geen vervelende bijgedachte. Tot nu toe bevalt me deze finale een heel stuk beter dan ik op voorhand had verwacht. Ik dacht: Rush, wel leuk om dat recentere werk weer eens te luisteren, maar ik raak er onderhand misschien wel enthousiaster van dan hun jaren-70 werk, waarvan ik altijd had gedacht dat dat decennium mijn favoriete periode was.
Leave That Thing Alone (1993 - Counterparts) 7,5
Geddy zal nooit mijn favoriete zanger zijn, maar als hij dan een keer niet zingt, dan mis ik 'em toch wel. Hoe fraai het nummer verder ook in elkaar steekt.
Mission (1987 - Hold Your Fire) 7
Het eerste nummer waarvan ik zeg: "Mwoah, wel okay allemaal, maar een tikje te commercieel. Zeker in combinatie met die 80s sound wordt het mij allemaal te blikkerig en te gedateerd."
Nobody's Hero (1993 - Counterparts) 8,8
Al vanaf de eerste regel word ik gepakt door de songtekst. Iets dat me zelden overkomt. Zo heb ik geen flauw benul waarover de tien liedjes hierboven gaan. Aangrijpende tekst, prachtige melodielijnen en al is Geddy niet mijn favoriete zanger, hier zingt hij allejezusgoed. Nobody's Hero - Wikipedia - en.wikipedia.org
One Little Victory (2002 - Vapor Trails) 8,7
Wat een fokking amazing intro! Die eerste minuut is magnifiek. Als Geddy met zijn eerste couplet inzet, valt me dat iets tegen, maar gedurende het nummer revancheert hij zich verdienstelijk. Ik krijg een beetje een grunge-y gevoel bij dit nummer: alsof Soundgardens 'Badmotorfinger' model stond voor dit nummer.
Open Secrets (1987 - Hold Your Fire) 7,5
Het is misschien niet eerlijk, maar het is vast de productie van 'Hold Your Fire' waardoor het niet is opgewassen tegen de latere album(track)s. De zanglijnen spreken me hier wel meer aan dan die van 'Mission'.
Roll the Bones (1991 - Roll the Bones) 7
Mijn productiescepsis geldt ook wel voor dit album. Het klinkt allemaal een beetje lightweighted. En de moderne tierelantijntjes in dit nummer komen nu juist een beetje oubollig over. Refrein heeft wel een mooie, pakkende melodie. Alsof ze hulp kregen van King's X.
The Garden (2012 - Clockwork Angels) 6,5
Ik heb niks tegen ballads, hoor. Heus niet. Maar dit kan me niet zo boeien. Het heuteldreutelkeutelt een beetje anoniem aan mij voorbij. Goh, en dan is op MM dit de favoriete track van het album? De massa zal ik zelden begrijpen...
The Main Monkey Business (2007 - Snakes & Arrows) 8,3
Wat bij 'Leave That Thing Alone' niet lukte, lukt hier al een stuk beter: het gemis van Geddy's zang opvangen met gave gitaarriffs, inventieve drumpartijen en een spannende compositieconstructie.
The Wreckers (2012 - Clockwork Angels) 6
Alweer een nummer van hun laatste album? Het is duidelijk waar de voorkeur ligt. Dit blijkt de single te zijn en dat is goed te horen. 't Is mij veel te commercieel en ik verveel me al halverwege het eerste couplet. Vergeleken met de rest verbleekt het tot een zielloos vullertje.
Time Stand Still (1987 - Hold Your Fire) 7,2
Hé, een zangeres? Aimee Mann lees ik. Duidelijk ook een single geweest. Verbaast me niks dat dit destijds de diehard Rushfans deed afgrijzen. Ik ben er ook niet kapot van, maar het nummer heeft wel iets meer eigens en boeiendere melodielijnen dan 'The Wreckers'. Wel aardig, maar zal mijn Top 10 zeker niet halen. Ah, en natuurlijk weer de populairste albumtrack op MM. Go figure...
Turn the Page (1987 - Hold Your Fire) 8
Al bij de eerste tonen hoor ik dat dit nummer van hetzelfde album me veel beter zal bevallen. Dat doet het ook, maar zonder tot grote hoogtes te stijgen. Gewoon een sterk nummer.
Workin' Them Angels (2007 - Snakes & Arrows) 7,2
Wel een aardig nummer, maar ook weer wat te commercieel. Ik zag dat 'Far Cry' het populairste nummer op MM van deze plaat is. En al is dat ook de single, deze keer klinkt de single juist een heel stuk beter. Maar afwezig in deze finale. Wat is hier raar gestemd...
Mijn uiteindelijke Top 10 wordt daarmee:
1. Animate
2. Headlong Flight
3. Nobody's Hero
4. Dreamline
5. One Little Victory
6. Cut to the Chase
7. The Main Monkey Business
8. Force Ten
9. Turn the Page
10. BU2B
En dank voor die gouden podcasttip vigil: die ga ik vanavond nog luisteren.
Al met al waren het twee hele toffe luisteruurtjes, toffer dan ik op voorhand had verwacht.
Rush:
Animate (1993 - Counterparts) 9:
Fris, energiek, gedreven en urgent. Pas na een minuut of twee denk ik ineens: verrek, ik ken dit nummer! Maar het is lang, láng geleden. Maar dit nummer spreekt me nu al meer aan dan alle post-Moving Pictures-nummers die het afgelopen jaar in de Progladders voorbij kwamen. Te gek nummer!
Bravado (1991 - Roll The Bones) 7,5
Een paar maanden terug bij een goede kennis langsgeweest die ging saneren in zijn immense platenverzameling en een deel van zijn Rush-platen afstootte. Waaronder 'Roll The Bones' (en 'Presto'). Hij vroeg er per stuk €2,50 voor. Ja, de komma staat op de juiste plaats. Destijds de cd wel (tweedehands) gekocht, maar veel vaker dan één keer draaien zal het waarschijnlijk niet geweest zijn. Aardig en vooral sfeervol nummer, maar veel minder impact dan 'Animate'.
BU2B (2012 - Clockwork Angels) 8
Van Clockwork Angels kan ik me nog heugen dat ik me destijds verbaasde over het heavy karakter en zware sound: alsof de producer naar de albums van Tool heeft geluisterd. Mooi contract ntuurlijk met Geddy's kopstem. Met name door de productie stuwt het dit nummer door naar een 8.
Caravan (2012 - Clockwork Angels) 7,8
Vergelijkbaar met het vorige nummer, maar de zanglijnen en melodielijnen spreken we wat minder aan. Wel een nummer waar Neal heerlijk op los gaat.
Cut to the Chase (1993 - Counterparts) 8,5
Het is me nu al duidelijk dat de sound van 'Counterparts' mij behoorlijk aanspreekt. Alweer een vet nummer!
Dreamline (1991 - Roll The Bones) 8,8
Hé, dit nummer herken ik weer wel. Heb ik 'Roll The Bones' dan toch vaker gedraaid, of ken ik het van een live-album? Ik weet het niet, maar het is een dijk van een nummer.
Force Ten (1987 - Hold Your Fire) 8,2
Ik had een ieler 80s geluid verwacht bij dit album, maar het valt me alleszins mee. Het drumgeluid is dan wel weer heul errûg 80s, maar niet al te vervelend. Ze houden het tempo er ook lekker in. Pakkende melodielijnen.
Headlong Flight (2012 - Clockwork Angels) 9
Wow, die openingsriffs: Rush goes metal! Sowieso is dit nummer een indrukwekkend staaltje machtsvertoon. Ik moet bij sommige riffs toch weer even aan Tool denken. Zeker geen vervelende bijgedachte. Tot nu toe bevalt me deze finale een heel stuk beter dan ik op voorhand had verwacht. Ik dacht: Rush, wel leuk om dat recentere werk weer eens te luisteren, maar ik raak er onderhand misschien wel enthousiaster van dan hun jaren-70 werk, waarvan ik altijd had gedacht dat dat decennium mijn favoriete periode was.
Leave That Thing Alone (1993 - Counterparts) 7,5
Geddy zal nooit mijn favoriete zanger zijn, maar als hij dan een keer niet zingt, dan mis ik 'em toch wel. Hoe fraai het nummer verder ook in elkaar steekt.
Mission (1987 - Hold Your Fire) 7
Het eerste nummer waarvan ik zeg: "Mwoah, wel okay allemaal, maar een tikje te commercieel. Zeker in combinatie met die 80s sound wordt het mij allemaal te blikkerig en te gedateerd."
Nobody's Hero (1993 - Counterparts) 8,8
Al vanaf de eerste regel word ik gepakt door de songtekst. Iets dat me zelden overkomt. Zo heb ik geen flauw benul waarover de tien liedjes hierboven gaan. Aangrijpende tekst, prachtige melodielijnen en al is Geddy niet mijn favoriete zanger, hier zingt hij allejezusgoed. Nobody's Hero - Wikipedia - en.wikipedia.org
One Little Victory (2002 - Vapor Trails) 8,7
Wat een fokking amazing intro! Die eerste minuut is magnifiek. Als Geddy met zijn eerste couplet inzet, valt me dat iets tegen, maar gedurende het nummer revancheert hij zich verdienstelijk. Ik krijg een beetje een grunge-y gevoel bij dit nummer: alsof Soundgardens 'Badmotorfinger' model stond voor dit nummer.
Open Secrets (1987 - Hold Your Fire) 7,5
Het is misschien niet eerlijk, maar het is vast de productie van 'Hold Your Fire' waardoor het niet is opgewassen tegen de latere album(track)s. De zanglijnen spreken me hier wel meer aan dan die van 'Mission'.
Roll the Bones (1991 - Roll the Bones) 7
Mijn productiescepsis geldt ook wel voor dit album. Het klinkt allemaal een beetje lightweighted. En de moderne tierelantijntjes in dit nummer komen nu juist een beetje oubollig over. Refrein heeft wel een mooie, pakkende melodie. Alsof ze hulp kregen van King's X.
The Garden (2012 - Clockwork Angels) 6,5
Ik heb niks tegen ballads, hoor. Heus niet. Maar dit kan me niet zo boeien. Het heuteldreutelkeutelt een beetje anoniem aan mij voorbij. Goh, en dan is op MM dit de favoriete track van het album? De massa zal ik zelden begrijpen...
The Main Monkey Business (2007 - Snakes & Arrows) 8,3
Wat bij 'Leave That Thing Alone' niet lukte, lukt hier al een stuk beter: het gemis van Geddy's zang opvangen met gave gitaarriffs, inventieve drumpartijen en een spannende compositieconstructie.
The Wreckers (2012 - Clockwork Angels) 6
Alweer een nummer van hun laatste album? Het is duidelijk waar de voorkeur ligt. Dit blijkt de single te zijn en dat is goed te horen. 't Is mij veel te commercieel en ik verveel me al halverwege het eerste couplet. Vergeleken met de rest verbleekt het tot een zielloos vullertje.
Time Stand Still (1987 - Hold Your Fire) 7,2
Hé, een zangeres? Aimee Mann lees ik. Duidelijk ook een single geweest. Verbaast me niks dat dit destijds de diehard Rushfans deed afgrijzen. Ik ben er ook niet kapot van, maar het nummer heeft wel iets meer eigens en boeiendere melodielijnen dan 'The Wreckers'. Wel aardig, maar zal mijn Top 10 zeker niet halen. Ah, en natuurlijk weer de populairste albumtrack op MM. Go figure...
Turn the Page (1987 - Hold Your Fire) 8
Al bij de eerste tonen hoor ik dat dit nummer van hetzelfde album me veel beter zal bevallen. Dat doet het ook, maar zonder tot grote hoogtes te stijgen. Gewoon een sterk nummer.
Workin' Them Angels (2007 - Snakes & Arrows) 7,2
Wel een aardig nummer, maar ook weer wat te commercieel. Ik zag dat 'Far Cry' het populairste nummer op MM van deze plaat is. En al is dat ook de single, deze keer klinkt de single juist een heel stuk beter. Maar afwezig in deze finale. Wat is hier raar gestemd...
Mijn uiteindelijke Top 10 wordt daarmee:
1. Animate
2. Headlong Flight
3. Nobody's Hero
4. Dreamline
5. One Little Victory
6. Cut to the Chase
7. The Main Monkey Business
8. Force Ten
9. Turn the Page
10. BU2B
En dank voor die gouden podcasttip vigil: die ga ik vanavond nog luisteren.
Al met al waren het twee hele toffe luisteruurtjes, toffer dan ik op voorhand had verwacht.
1
geplaatst: 13 januari 2023, 19:59 uur
Nee hoor, ben geen deadlinewerker 
1. The Main Monkey Business
2. Headlong Flight
3. The Wreckers *
4. Turn the Page *
5. Leave That Thing Alone *
6. Workin' Them Angels *
7. One Little Victory
8. BU2B *
9. The Garden
10. Animate

1. The Main Monkey Business
2. Headlong Flight
3. The Wreckers *
4. Turn the Page *
5. Leave That Thing Alone *
6. Workin' Them Angels *
7. One Little Victory
8. BU2B *
9. The Garden
10. Animate
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 13 januari 2023, 20:01 uur
20. Bravado
Album: Roll the Bones
Aantal punten: 12
Aantal lijstjes: 3
Hoogste positie: 2
Aantal punten: 12
Outlaw104 schreef:
Rush is in de jaren 70 en 80 volledig langs mij heen geglipt. Pas met Roll the Bones als 1e aankoop(!) daadwerkelijk interesse in de band gekregen. Ondanks dat het als één der 'zwakke' broeders in hun discografie wordt beschouwd, heeft het album voor mij alleen al vanwege de 'ontdekking' van Rush zijn waarde behouden.
Hoewel Roll the Bones commercieel best een klapper was, zullen er weinig Rush-waarderingsstatistieken te vinden zijn (de MusicMeter-scores in elk geval niet) die 3 Roll the Bones-nummers in de finale tot een aannemelijke schatting maakten. Voor uw nederige organisator is Bravado het enige echt mindere nummer in deze finale - en na de laatste twee inzendingen is-ie ook tot hekkensluiter gemaakt.Rush is in de jaren 70 en 80 volledig langs mij heen geglipt. Pas met Roll the Bones als 1e aankoop(!) daadwerkelijk interesse in de band gekregen. Ondanks dat het als één der 'zwakke' broeders in hun discografie wordt beschouwd, heeft het album voor mij alleen al vanwege de 'ontdekking' van Rush zijn waarde behouden.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 13 januari 2023, 20:04 uur
19. Caravan *
Album: Clockwork Angels
Aantal punten: 15
Hoogste positie: 3
Ook als we bij Rush alle materiaal van voor 1987 uitsluiten, worden er nog de nodige albums compleet weggestemd. Cover-ep Feedback en de solo-escapades van Geddy Lee en Alex Lifeson maakten helemaal geen schijn van kans, maar ook Presto en Test for Echo schitteren door afwezigheid. Daardoor is er ruimte voor liefst 5 Clockwork Angels-nummers. Het ondersteunt het gevoel dat Clockwork Angels als groots slotakkoord toch wel breed gedragen wordt, hoewel dat niet eens zo hard uit de MusicMeter-statistieken blijkt. De A-kant van de single die ruim aan het album voorafging is de eerste van die 5 nummers.
Aantal punten: 15
Ook als we bij Rush alle materiaal van voor 1987 uitsluiten, worden er nog de nodige albums compleet weggestemd. Cover-ep Feedback en de solo-escapades van Geddy Lee en Alex Lifeson maakten helemaal geen schijn van kans, maar ook Presto en Test for Echo schitteren door afwezigheid. Daardoor is er ruimte voor liefst 5 Clockwork Angels-nummers. Het ondersteunt het gevoel dat Clockwork Angels als groots slotakkoord toch wel breed gedragen wordt, hoewel dat niet eens zo hard uit de MusicMeter-statistieken blijkt. De A-kant van de single die ruim aan het album voorafging is de eerste van die 5 nummers.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 13 januari 2023, 20:07 uur
18. Roll the Bones *
Aantal punten: 16
Aantal lijstjes: 6
Jack, relax, get busy with the facts
Aantal punten: 16
SBube schreef:
Roll The Bones, fijne titelsong van één van de betere albums
Ook deze is richting acht uur nog wat weggezakt.Roll The Bones, fijne titelsong van één van de betere albums
Jack, relax, get busy with the facts
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 13 januari 2023, 20:11 uur
17. Workin' Them Angels *
Album: Snakes & Arrows
Aantal punten: 17
Hoogste positie: 4
Voorlaatste album Snakes & Arrows is met 2 nummers in de finale vertegenwoordigd. Daarvan bleef Workin' Them Angels lang puntloos, maar uiteindelijk is hij nog redelijk opgekrabbeld.
Hoogste positie: 4
Voorlaatste album Snakes & Arrows is met 2 nummers in de finale vertegenwoordigd. Daarvan bleef Workin' Them Angels lang puntloos, maar uiteindelijk is hij nog redelijk opgekrabbeld.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 13 januari 2023, 20:14 uur
16. Cut to the Chase *
Album: Counterparts
Aantal lijstjes: 4
Enfin, Counterparts ging als primus inter pares (als enige van de volwaardige studioalbums met 3 in plaats van 2 nummers) de startlijst in. Stick It Out sneuvelde, 2 andere nummers kwamen terug en Cut to the Chase is de eerste van het viertal die langskomt.
EvilDrSmith schreef:
En hulde voor je uitgebreide bespreking! Jammergenoeg had ik zo kort voor de deadline alle citaten al uit elkaar geknipt en geplakt... Het is me nu al duidelijk dat de sound van 'Counterparts' mij behoorlijk aanspreekt. Alweer een vet nummer!
Enfin, Counterparts ging als primus inter pares (als enige van de volwaardige studioalbums met 3 in plaats van 2 nummers) de startlijst in. Stick It Out sneuvelde, 2 andere nummers kwamen terug en Cut to the Chase is de eerste van het viertal die langskomt.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 13 januari 2023, 20:17 uur
15. Leave That Thing Alone *
Aantal punten: 23
Hoogste positie: 5
Hoogste positie: 5
Casartelli schreef:
nog een instrumental die blijft fascineren
En daar is meteen het tweede Counterparts-nummer. Qua instrumentals uit deze periode kwamen Where's My Thing, Limbo, Hope en Malignant Narcissism er niet aan te pas, maar deze en nog eentje verderop dus wel.nog een instrumental die blijft fascineren
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 13 januari 2023, 20:21 uur
14. One Little Victory
Album: Vapor Trails
Aantal lijstjes: 5
Album: Vapor Trails
SBube schreef:
One little victory, heerlijke comeback met ook geweldige drums
Vapor Trails, het onwaarschijnlijke comebackalbum nadat Neil Peart binnen een jaar zijn dochter en vrouw verloren had, met de gammele productie waar later kennelijk nog een 'upgrade' op gepleegd moest worden... wie had er vooraf een cent voor gegeven? Nou, One Little Victory, representatief voor het energieniveau van het gros van het album, heeft de eliminatieronde overleefd en eindigt hier nog best netjes 14e.One little victory, heerlijke comeback met ook geweldige drums
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 13 januari 2023, 20:24 uur
13. Open Secrets *
Album: Hold Your Fire
Aantal punten: 24
I was looking out of the window
I should have looked at your face instead
Aantal punten: 24
Casartelli schreef:
waarbij ik erg verheugd ben dat Open Secrets (wat toch een beetje als een deep cut voelt) mee mag doen
Voor een enkeling te eighties verantwoord, maar Hold Your Fire doet, net als Clockwork Angels, met 5 nummers aan de finale mee en de eerste daarvan vinden we pas op nummer 13.waarbij ik erg verheugd ben dat Open Secrets (wat toch een beetje als een deep cut voelt) mee mag doen
I was looking out of the window
I should have looked at your face instead
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 13 januari 2023, 20:27 uur
12. The Garden
Aantal punten: 30
Aantal punten: 30
SBube schreef:
The Garden heeft de herinnering van de perfecte visuals bij mijn laatste Rush-concerten
Waar Clockwork Angels als geheel zijn niet kwantitatief onderbouwde status waarmaakt, lukt dat met het slotakkoord van het slotakkoord dan weer een stuk minder.The Garden heeft de herinnering van de perfecte visuals bij mijn laatste Rush-concerten
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 13 januari 2023, 20:30 uur
11. The Main Monkey Business
Aantal punten: 35
Aantal lijstjes: 7
Nummer 1 van: Bonk
Nummer 1 van: Bonk
Casartelli schreef:
Snakes & Arrows landde soepel als een degelijk album, wat beter dan zijn twee voorgangers, met één monsterlijk goede instrumental erop.
Misschien is het achteraf bezien een beetje een vingeroefening voor een zeker Clockwork Angels nummer dat nog komt... maar deze zes minuten instrumentale extravaganza haalt ook op eigen kracht dus bijna de toptien.Snakes & Arrows landde soepel als een degelijk album, wat beter dan zijn twee voorgangers, met één monsterlijk goede instrumental erop.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 13 januari 2023, 20:34 uur
10. Force Ten
Aantal lijstjes: 9
vigil schreef:
De drie eerder door mij genoemde albums (HYF, CP en CA) welke in deze periode er boven uitstaken zijn logischerwijs ook meer dan dik vertegenwoordigd in mijn Top 10.
Het openingsnummer van Hold Your Fire is zo energiek dat je je bijna niet aan de elektrieke drumsound stoort. Het nummer stond lang in de meeste lijstjes (en deelt die vermelding uiteindelijk met 2 andere nummers), maar daarbinnen dan meestal niet enorm hoog. Een 10e plek is het eindresultaat.De drie eerder door mij genoemde albums (HYF, CP en CA) welke in deze periode er boven uitstaken zijn logischerwijs ook meer dan dik vertegenwoordigd in mijn Top 10.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 13 januari 2023, 20:37 uur
9. The Wreckers *
Aantal punten: 36
Niet alleen is The Wreckers een zeer toegankelijk nummer, het komt op het album ook na een heel rijtje nummers die nogal nadrukkelijk in de albumflow hangen, waardoor het wellicht nog bevrijdender werkt. Het is de derde notering die we tegenkomen van Rush' enige echte conceptalbum.
Aantal punten: 36
Niet alleen is The Wreckers een zeer toegankelijk nummer, het komt op het album ook na een heel rijtje nummers die nogal nadrukkelijk in de albumflow hangen, waardoor het wellicht nog bevrijdender werkt. Het is de derde notering die we tegenkomen van Rush' enige echte conceptalbum.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 13 januari 2023, 20:40 uur
8. Dreamline
Aantal punten: 38
we're only immortal for a limited time
Brunniepoo schreef:
Bij mij begon Rush eigenlijk ook met Roll the Bones, dus die nummers hebben een streepje voor.
En daarmee scoort er toch ook nog een Roll the Bones-nummer wél heel behoorlijk.Bij mij begon Rush eigenlijk ook met Roll the Bones, dus die nummers hebben een streepje voor.
we're only immortal for a limited time
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 13 januari 2023, 20:43 uur
7. Nobody's Hero
Nummer 1 van: SBube
Nummer 1 van: SBube
SBube schreef:
Nobody's Hero heeft de beste (Peart-)tekst in dit rijtje en teksten heb ik altijd ook belangrijk gevonden bij Rush.
Nobody's Hero heeft de beste (Peart-)tekst in dit rijtje en teksten heb ik altijd ook belangrijk gevonden bij Rush.
EvilDrSmith schreef:
Al vanaf de eerste regel word ik gepakt door de songtekst. Iets dat me zelden overkomt. Zo heb ik geen flauw benul waarover de tien liedjes hierboven gaan. Aangrijpende tekst, prachtige melodielijnen en al is Geddy niet mijn favoriete zanger, hier zingt hij allejezusgoed.
Het wat nerdy imago van de band ten spijt, hebben ze beslist wel een aantal gevoelige nummers op hun naam. Open Secrets kwam eerder al langs, als we The Pass niet weggestemd hadden, hadden we die ook nog even kunnen memoreren... nu hebben we Nobody's Hero nog.Al vanaf de eerste regel word ik gepakt door de songtekst. Iets dat me zelden overkomt. Zo heb ik geen flauw benul waarover de tien liedjes hierboven gaan. Aangrijpende tekst, prachtige melodielijnen en al is Geddy niet mijn favoriete zanger, hier zingt hij allejezusgoed.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 13 januari 2023, 20:47 uur
6. Mission *
Aantal punten: 40
Nummer 1 van: vigil
Nummer 1 van: vigil
vigil schreef:
Mission op 1, ondanks het ietwat aparte percussie intermezzo is het een meer dan prachtig werkje! Dat het Hold Your Fire album zijn naam dankt aan de 1ste zin in dit liedje is waarschijnlijk bekend maar dat dit nummer ook het beste nummer van dat album is wellicht nog niet. Nou bij deze dus.
We each pay a fabulous price
For our visions of paradise
But a spirit with a vision
Is a dream with a mission
Nou, een 3e plek qua Hold Your Fire-nummers vond het collectief het nog wel waard.Mission op 1, ondanks het ietwat aparte percussie intermezzo is het een meer dan prachtig werkje! Dat het Hold Your Fire album zijn naam dankt aan de 1ste zin in dit liedje is waarschijnlijk bekend maar dat dit nummer ook het beste nummer van dat album is wellicht nog niet. Nou bij deze dus.
We each pay a fabulous price
For our visions of paradise
But a spirit with a vision
Is a dream with a mission
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 13 januari 2023, 20:50 uur
5. Time Stand Still
Nummer 1 van: Brunniepoo, vielip
Nummer 1 van: Brunniepoo, vielip
vielip schreef:
Tja, ik hou niet van lijstjes eigenlijk. Te beperkend. Maar voor Rush maak ik graag een uitzondering. Gewoon omdat ik het één van de allerbeste bands ooit vind. Vanmiddag is ie waarschijnlijk weer anders maar soit:
Ik weet niet of hij nog veel nieuwe fans oplevert, maar hier kon ik dus een heuse videoclip bij plaatsen. En ach, van de special effects in oude James Bondfilms is inmiddels het meest frisse ook wel af. Het antwoord op de vraag of die cameramevrouw echt Aimee Mann is (die trouwens ook mooie soloplaten heeft) moet ik de lezer schuldig blijven.Tja, ik hou niet van lijstjes eigenlijk. Te beperkend. Maar voor Rush maak ik graag een uitzondering. Gewoon omdat ik het één van de allerbeste bands ooit vind. Vanmiddag is ie waarschijnlijk weer anders maar soit:
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 13 januari 2023, 20:54 uur
4. Turn the Page *
Aantal punten: 43
Aantal lijstjes: 8
Aantal punten: 43
Brunniepoo schreef:
Verder luister ik weinig naar de latere Rush. Hold Your Fire vind ik de laatste goede plaat - tot Clockwork Angels althans
De hoogste Hold Your Fire-notering is toch wel een verrassende. Vind ik zelf dan toch…Verder luister ik weinig naar de latere Rush. Hold Your Fire vind ik de laatste goede plaat - tot Clockwork Angels althans
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 13 januari 2023, 20:57 uur
3. BU2B *
Aantal punten: 49
Aantal punten: 49
Outlaw104 schreef:
Met Clockwork Angels in 2012 hebben ze er tenslotte nog een erg fraai punt achter gezet.
De B-kant van Caravan geeft de uitdrukking "groots en meeslepend" een geheel nieuwe dimensie. Een mooie 3e plek voor dit nummer waarin Neil Peart Geddy Lee nog eenmaal van leer laat trekken tegen indoctrinatie en voor vrijdenken.Met Clockwork Angels in 2012 hebben ze er tenslotte nog een erg fraai punt achter gezet.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 13 januari 2023, 21:01 uur
2. Animate
Aantal punten: 62
Nummer 1 van: EvilDrSmith, motel matches, Outlaw104, Rudi S, Shaky
Aantal punten: 62
Nummer 1 van: EvilDrSmith, motel matches, Outlaw104, Rudi S, Shaky
Outlaw104 schreef:
Counterparts was mijn 2e aankoop, die perfect in de tijdsgeest van begin jaren 90 paste (Everyday Glory had bij mij zelfs nog boven Animate gestaan).
Ik probeer me voor te stellen dat ik anno 1993 al lang Rushfan was en de band op achtereenvolgens Hold Your Fire, Presto en Roll the Bones telkens wat verder van hun heavy prog roots af had horen drijven... en dat de band dan ineens een flirt met de grunge aanging... maar dan met moddervette baslijnen en lekker onheilszwangere achtergrondtoetsen... een sensatie moet dat geweest zijn.Counterparts was mijn 2e aankoop, die perfect in de tijdsgeest van begin jaren 90 paste (Everyday Glory had bij mij zelfs nog boven Animate gestaan).
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 13 januari 2023, 21:01 uur
1. Headlong Flight
Aantal punten: 67
Nummer 1 van: All Day Watcher, Casartelli
Aantal punten: 67
Nummer 1 van: All Day Watcher, Casartelli
All Day Watcher schreef:
Door de eliminatie van favorieten Stick It Out en Far Cry, bestaat mijn volledige top 3 nu uit songs van het heerlijke laatste album Clockwork Angels.
Animate had veruit de meeste nummer 1-noteringen en het leek er ook lang op dat die zou winnen, maar op het laatst ging de rock'n'roll on steroids van Headlong Flight er nog voorbij. En zo heeft uw organisator niet alleen zijn nummer 20 op 20 maar ook zijn nummer 1 op 1. Je zou voor minder...Door de eliminatie van favorieten Stick It Out en Far Cry, bestaat mijn volledige top 3 nu uit songs van het heerlijke laatste album Clockwork Angels.
5
Casartelli (moderator)
geplaatst: 13 januari 2023, 21:03 uur
Ik dank 12 finale-inzenders voor hun deelname en geef het stokje door aan Arno, met wie we nog even in de jaren '90 en omstreken blijven.
Intekenlijst. Informatie over het spel en over voorgaande edities: (links graag mee kopiëren)
Greatest Hits of - MusicMeterWiki - wiki.musicmeter.nl
Lijst van Greatest Hits of...-edities - MusicMeterWiki - wiki.musicmeter.nl
Let op: één inschrijving per persoon (uitgezonderd de GH-finale).
Ik zet mezelf weer achteraan en tag als service van de zaak de eerstvolgende drie organisatoren.
13 januari 2023 - Arno (Suede)
20 januari 2023 - wendyvortex (Sheffield: ABC, Heaven 17, The Human League)
27 januari 2023 - ArthurDZ (Björk)
3 februari 2023 - Johnny Marr (Agalloch)
10 februari 2023 - cosmic kid (Tears For Fears)
17 februari 2023 - jordidj1 (Brand New)
24 februari 2023 - EvilDrSmith (De Kift)
3 maart 2023 - 123poetertjes (Julia Holter)
10 maart 2023 - Shaky (Hot Chocolate)
17 maart 2023 - Bonk (The Tragically Hip)
24 maart 2023 - dynamo d (John Cougar Mellencamp).
31 maart - EttaJamesBrown (Meindert Talma)
7 april - herman (Big Thief cs.)
14 april - motel matches (coverhits)
21 april - Choconas (Jimi Hendrix)
28 april - AstroStart (Darkchild)
5 mei - Casartelli (a-ha)
12 mei - Poek (100 grootste hits)
Intekenlijst. Informatie over het spel en over voorgaande edities: (links graag mee kopiëren)
Greatest Hits of - MusicMeterWiki - wiki.musicmeter.nl
Lijst van Greatest Hits of...-edities - MusicMeterWiki - wiki.musicmeter.nl
Let op: één inschrijving per persoon (uitgezonderd de GH-finale).
Ik zet mezelf weer achteraan en tag als service van de zaak de eerstvolgende drie organisatoren.
13 januari 2023 - Arno (Suede)
20 januari 2023 - wendyvortex (Sheffield: ABC, Heaven 17, The Human League)
27 januari 2023 - ArthurDZ (Björk)
3 februari 2023 - Johnny Marr (Agalloch)
10 februari 2023 - cosmic kid (Tears For Fears)
17 februari 2023 - jordidj1 (Brand New)
24 februari 2023 - EvilDrSmith (De Kift)
3 maart 2023 - 123poetertjes (Julia Holter)
10 maart 2023 - Shaky (Hot Chocolate)
17 maart 2023 - Bonk (The Tragically Hip)
24 maart 2023 - dynamo d (John Cougar Mellencamp).
31 maart - EttaJamesBrown (Meindert Talma)
7 april - herman (Big Thief cs.)
14 april - motel matches (coverhits)
21 april - Choconas (Jimi Hendrix)
28 april - AstroStart (Darkchild)
5 mei - Casartelli (a-ha)
12 mei - Poek (100 grootste hits)
1
geplaatst: 13 januari 2023, 21:05 uur
Thanks Casartelli voor de fijne presentatie en de organisatie!
1
geplaatst: 13 januari 2023, 21:53 uur
Wat laat thuis maar even het e.e.a. teruggelezen , fijn Rush weekje met dank aan Casper.
2
geplaatst: 14 januari 2023, 00:32 uur
Alweer een Suede-GH, hoor ik jullie denken? Jazeker. Sinds de vorige editie - juni 2015 - heeft de band met de charismatische frontman Brett Anderson niet minder dan 3 nieuwe platen uitgebracht, de ene al fantastischer dan de andere. Suede doet wat maar weinig artiesten kunnen: decennialang en ondanks een break van bijna 10 jaar toch relevant, interessant en onweerstaanbaar blijven. Bovendien zal het straks in maart precies 30 jaar geleden zijn dat hun titelloze debuutalbum verscheen. Reden te meer om hier op MuMe een bescheiden Suede-feestje te bouwen. Dansen jullie mee?
Het was geen eenvoudige opdracht om een representatieve startlijst bij elkaar te puzzelen. Ik ben uitgekomen op onderstaand twintigtal, maar er ontbreken hoe dan ook enkele onmisbare classics. Aan jullie om er 10 toe te voegen.
Animal Nitrate
Beautiful Ones
Europe Is Our Playground
I Don’t Know How to Reach You
It Starts and Ends with You
Life Is Golden
Metal Mickey
Obsessions
Outsiders
Personality Disorder
She Still Leads on Me
She’s in Fashion
Snowblind
So Young
Stay Together
The Asphalt World
The Fur & the Feathers
The Wild Ones
Trash
We Are the Pigs
Deadline: maandag 16 januari om 13 uur.
https://www.thetimes.co.uk/imageserver/image/%2Fmethode%2Fsundaytimes%2Fprod%2Fweb%2Fbin%2F012f4370-2c38-11e8-a254-cbd1c94992ad.jpg?crop=2250%2C1500%2C0%2C0
Het was geen eenvoudige opdracht om een representatieve startlijst bij elkaar te puzzelen. Ik ben uitgekomen op onderstaand twintigtal, maar er ontbreken hoe dan ook enkele onmisbare classics. Aan jullie om er 10 toe te voegen.
Animal Nitrate
Beautiful Ones
Europe Is Our Playground
I Don’t Know How to Reach You
It Starts and Ends with You
Life Is Golden
Metal Mickey
Obsessions
Outsiders
Personality Disorder
She Still Leads on Me
She’s in Fashion
Snowblind
So Young
Stay Together
The Asphalt World
The Fur & the Feathers
The Wild Ones
Trash
We Are the Pigs
Deadline: maandag 16 januari om 13 uur.
https://www.thetimes.co.uk/imageserver/image/%2Fmethode%2Fsundaytimes%2Fprod%2Fweb%2Fbin%2F012f4370-2c38-11e8-a254-cbd1c94992ad.jpg?crop=2250%2C1500%2C0%2C0
0
geplaatst: 14 januari 2023, 00:55 uur
Als één van de moderators de topictitel wil aanpassen is 't feestje compleet. Dank bij voorbaat!
panjoe cosmic kid DjFrankie
panjoe cosmic kid DjFrankie
0
geplaatst: 14 januari 2023, 01:04 uur
Alweer een Suede GH
Al blijf ik vooral groot liefhebber van hun eerste twee platen en Sci-Fi Lullabies, voor mij benaderen ze dat niveau eigenlijk ook met hun comebackplaten nergens.
By the Sea
Moving
New Generation
Pantomime Horse
She's Not Dead
Sleeping Pills
Still Life
The Drowners
The Living Dead
To the Birds
Al blijf ik vooral groot liefhebber van hun eerste twee platen en Sci-Fi Lullabies, voor mij benaderen ze dat niveau eigenlijk ook met hun comebackplaten nergens.
By the Sea
Moving
New Generation
Pantomime Horse
She's Not Dead
Sleeping Pills
Still Life
The Drowners
The Living Dead
To the Birds
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.