MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #6: Midwest Emo!

zoeken in:
herman schreef:
(quote)

Die heb ik er later bijgezet, ik had hem per ongeluk al gepost toen ik alleen 15 had getikt. Even verversen.

Ik zag hem idd, vandaar dat ik mijn bericht had verwijderd

Verder over Teenage Dirtbag:
dumb_helicopter schreef:
Van het type perfecte popsong en nog perfect geconserveerd gebleven

Ik ga ervan uit dat Gertjan dit gewoon bij het verkeerde nummer heeft geplaatst

(en nee, ik kan ook geen ander nummer van Wheatus opnoemen)

Oja nu had ik eigenlijk moeten verversen.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/8/80/Bran_Van_3000_-_Astounded.jpg

8. Bran Van 3000 - Astounded, 261 punten, 21 keer genoemd.

Bran Van 3000 zal hier bij sommigen destijds al bekend zijn geweest vanwege Drinkin' in L.A. uit 1997, een nummer dat in Nederland heel vaak op Kink FM kwam, maar hier nooit een hit werd. Gelukkig scoorde het Canadese collectief alsnog een klein hitje met Astounded. Dik terecht overigens, want ik vond het destijds helemaal geweldig en liet geen moment onbenut het ergens op te zetten. Eigenlijk lees ik nu pas iets over het ontstaansproces: James Di Salvio van Bran Van vroeg in 1999 Curtis Mayfield als gastartiest, maar deze bedankt (en zou later dat jaar overlijden). Wel gaf hij James toestemming in zijn archieven te neuzen, en zo haalde hij een nooit uitgebrachte vocal van een versie van Move On Up uit de jaren '80 boven water, die hij verwerkte in dit nummer. Evenals een sample van een Doobie Brothers-nummer, die hij extrapoleerde. Echt een fijn nummer in ieder geval, zelf geniet ik ook altijd van het bijna 2-minuten-durende latin outro.

mauricedegier en andré weten dingen, want zij hadden het volle pond over voor Astounded.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/2/24/GnarlsBarkleyCrazyCover.JPG

7. Gnarls Barkley - Crazy *, 267 punten, 28 keer genoemd.

Door niemand op 1 gezet, maar wel heel veel nominaties voor deze instant klassieker. Heb het altijd opvallend gevonden dat het nummer eigenlijk geen intro heeft. Op Wikipedia lees ik dat het nummer is gebaseerd op een instrumentaal stuk uit de jaren '60 spaghettiwestern Django, Prepare a Coffin (origineel titel: Preparati la bara!). Vind het wel knap dat je zo'n nummer kunt horen en dan kunt denken: hier zit wel een goede soulplaat in. Maar goed, daarom ben ik ook geen sterproducer zoals Dangermouse natuurlijk. Voor Gnarls Barkley werkte hij samen met CeeLo Green, die solo nog een hit zou scoren met Fuck You. Ik vond het verder altijd erg jammer dat opvolger Smiley Faces nooit een hit is geworden, geweldig nummer is dat.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/7/7b/ChopSueyEurope.jpg

6. System of a Down - Chop suey!, 284 punten, 25 keer genoemd.

Dit zou zomaar het nummer kunnen zijn dat ik het meest gehoord heb, want op de studentenvereniging waar ik destijds actief was, kwam dit nummer 2 jaar lang op elk dansavond voorbij. Toch heb ik nooit geweten dat de titel oorspronkelijk Suicide was en dat SOAD door de platenmaatschappij werd gedwongen deze aan te passen. Toen hebben ze 'Sueycide' maar in tweeën 'gechopt'.
Het nummer staat verder bol van de dynamiek, waarin snelle harde stukken worden afgewisseld met melodieuze langzamere stukken. Voor ArthurDZ, DjFrankie en ranboy was dit de nummer 1.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/9/90/Aliz%C3%A9e_-_Moi..._Lolita.png

5. Alizée - Moi… Lolita *, 291 punten, 25 keer genoemd.

Moi... Lolita vind ik misschien nog wel een van de verrassendste One Hit Wonders uit de 00's, ik heb meerdere keren gecheckt of zij toch echt niet nog een hit heeft gescoord in ons land. Maar nee, hier bleef het bij. Bij ons althans, in Frankrijk volgden er nog meer hits en overtrof de opvolger zelfs het hitsucces van deze.

Alizée had ik een grotere internationale carriere toegedicht, maar wellicht speelt het een rol dat zij destijds pas 15 was en het hele debuutalbum is geschreven door Mylene Farmer en haar artistiek partner. Voor Farmer wellicht ook het grootste succes uit haar carriere.

Toch blijft het nummer na ruim 20 jaar nog fier overeind, gezien de vele hoge notities waarvan die van Jizze en johan de witt het allerhoogst waren.

Alizée heeft nog best een paar leuke singles gehad.. 'J'en ai marre' (kwam regelmatig op TMF voorbij destijds), 'A contre-courant' en 'J'ai pas vingt ans' bijvoorbeeld. En ze was gewoon een leuk gezicht om te zien.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/8/8e/Le_vent_nous_portera.jpg

5. Noir Désir - Le vent nous portera, 291 punten, 20 keer genoemd.

Net als hun landgenote hierboven 291 punten en 2 nummer 1 plekken, in dit geval van Bucquoy en Hedser. Vandaar een gedeelde 5e plaats.
Dit wonderschone nummer is wel een verhaal apart, want de alternatieve rockband Noir Désir bestond al 20 jaar toen ze in 2001 een wat rustiger album uitbrachten en toen met dit nummer hun grootste hit scoorden. Wellicht ook omdat Manu Chao hier gitaar speelt, en hij was in die jaren razend populair. In ieder geval was het voor het eerst dat zij ook buiten de Franse landsgrenzen een hit wisten te scoren, zoals in ons land. Het was wel gelijk ook het laatste grote succes, want de zanger werd een paar jaar hierna veroordeeld vanwege doodslag op zijn toenmalige vriendin. Achteraf was het het laatste studiowerk van Noir Désir.

En met de top 3 passeren we de kaap van de 300 punten:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/8/8c/Bohemian_Like_You_CD1_front_cover.jpeg

3. The Dandy Warhols - Bohemian like you, 313 punten, 28 keer genoemd.

Het staat me nog wel bij dat ik dit nummer in 2000 hoorde in een studentendisco. Ik kende de DJ en wist dat hij net als ik wel een zwak had voor deze band, die al eerder wat hitjes gehad gescoord op MTV e.d.. Destijds kende zowat helemaal niemand dit nummer en sloeg het helaas redelijk dood op de dansvloer. Want onbekend maakt helaas ook meestal onbemind.
Flash forward naar najaar 2011. Vodafone is zo slim dit liedje in een reclame te gebruiken en dan gaat het ineens lopen. Bijna 2 jaar na de oorspronkelijke release wordt ook de Top 40 gehaald en gaan alle alternatieve dansvloeren plat voor dit nummer. Sindsdien zit het wel goed met de oude dag van de Dandy Warhols.

Bij ons werd BLY genoemd door 2/3e van het deelnemersveld en op 1 gezet door Marzipaintree, ranja en Ries_72.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/1/1b/Spiller-groovejet.jpg

2. Spiller - Groove jet (If this ain't love), 342 punten en 29 keer genoemd.

Deze had ik niet zo hoog verwacht, maar ik vind het wel een leuke verrassing. Voor mij was dit lange tijd de laatste single die ik gekocht had. In de jaren '00 verloor de fysieke cd-single al snel aan populariteit toen de MP3 eenmaal gangbaar werd.

Een categorie One Hit Wonders is volgens mij die van nummers die gebouwd zijn rondom slimme herkenbare samples en hier is dit ook het geval. In dit geval is deze discoplaat het bronmateriaal. Daarna volgen vaak puur eigen producties die toch wat minder sterk zijn. Zo ook voor de Italiaanse DJ Spiller, die in eerste instantie een instrumentale versie opnam. Toen hij er toch maar een zangeres bij zocht, kwam hij uit bij Sophie-Ellis Baxtor van theaudience. En niet veel later lagen de hitparades aller landen aan hun voeten. Voor Spiller bleek dit veruit het grootste succes, Sophie-Ellis Baxtor bleek gelukkig een blijvertje.

pureshores was de enige die hem op 1 zette, maar er waren ook aardig wat 2e en 3e plaatsen en dat tikt ook aan natuurlijk.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/f/f6/Queens_of_the_Stone_Age_-_No_One_Knows_%28German_CD%29.jpg

1. Queens of the Stone Age - No one knows, 372 punten, 27 keer genoemd.

De overtuigende nummer 1. Niet het meeste genoemd, maar wel heel vaak in de top 5 gezet. En liefst 10 keer in de top 2. En 2 keer op 1, door Rudi S en Shaky. Het is dan ook wel een geweldig nummer met een waanzinnige opbouw, waarin echt elk apart stuk raak is. Geschreven door Josh Homme (wist ik) en Mark Lanegan (nieuw voor mij), wat een helden. En voor de gelegenheid deed ook Dave Grohl mee, die de boel retestrak aan elkaar drumt.

Zo'n 20 jaar later nam Sophie ook nog een versie van het origineel op

en zo is mijn top 3 ook de eind top 3, zij het in een iets andere volgorde

Iedereen bedankt voor het meedoen, het was nog een hele bevalling met internettroubles en een laptop die vastliep. Volgende keer doe ik weer iets met een top 20.

Dit is de eindstand:

1. Queens of the Stone Age - No one knows 372 27
2. Spiller - Groove jet (If this ain't love) 342 29
3. the Dandy Warhols - Bohemian like you 313 28
5. Noir Desir - Le vent nous portera 291 20
5. Alizée - Moi… Lolita * 291 25
6. System of a Down - Chop suey! 284 25
7. Gnarls Barkley - Crazy * 267 29
8. Bran Van 3000 - Astounded 261 21
9. Wheatus - Teenage dirtbag 241 22
10. La Roux - Bulletproof 233 24

11. Wir sind Helden - Wenn es passiert 226 19
12. The Fratellis - Chelsea dagger 226 18
13. Gossip - Heavy cross 226 23
14. the Temper Trap - Sweet disposition 224 18
15. Junior Senior - Move your feet 211 24
16. Razorlight - America * 208 18
17. Mylo - Drop the pressure 206 20
18. Kaiser Chief - Ruby 198 17
19. Mando Diao - Dance with somebody * 195 17
20. Motorcycle - As the rush comes 195 18

21. Scissor Sisters - I don't feel like dancin' 192 18
22. Artful Dodger - Re-rewind the crowd say bo selecta 191 18
23. Madison Avenue - Don't call me baby 175 19
24. Paul & Fritz Kalkbrenner - Sky and sand 170 18
25. Truth Hurts (featuring Rakim) - Addictive 162 15
26. Amerie - 1 thing 162 16
27. MaryMary - Shackles (Praise you) * 159 12
28. Gabriel Rios - Broad daylight 156 20
29. Zombie Nation - Kernkraft 400 145 18
30. PPK - ResuRection * 139 13

31. Audio Bullys featuring Nancy Sinatra - Shot you down 139 15
32. Jet - Are you gonna be my girl 131 13
33. Crazy Town - Butterfly * 131 18
34. India Arie - Video 119 12
35. Panjabi MC - Mundian to bach ke 116 15
36. Kasabian - Processed beats 110 14
37. Papa Roach - Last resort 101 10
38. In-Grid - Tu es foutu * 94 12
39. Jem - They 81 11
40. Noisettes - Don't upset the rhythm (Go baby go) 76 10

En hier nog eens alles op volgorde in de playlist:

https://open.spotify.com/playlist/22ObAh3qkEuBVMCLSouZdX?si=8bd2d6be724b4573

De nieuwe lijst:

Gebruiker43757, dank voor je tijd!

Door de aanpassingen in het schema is er 15 juli een vacature ontstaan. Wellicht wil Teunnis die opvullen met zijn kant en klare editie of wellicht schuift iemand anders door?

8 juli 2022 - Gebruiker43757 (Talk Talk)
15 juli 2022 - ?
22 juli 2022 - EttaJamesBrown (Nuggets)
29 juli 2022 - Plastic Bitch House (Robyn)
5 augustus 2022 - Outlaw104 (The Chameleons)
12 augustus 2022 - Titmeister (Nile Rodgers)
19 augustus 2022 - Casartelli (Foreigner)
26 augustus 2022 - dumb_helicopter (Humo's Rock Rally Winnaars)
9 september 2022 - Choconas (Michael Kiwanuka)
16 september 2022 - 123poetertjes (Boards of Canada)
23 september 2022 - Poek (90's Eurodance)
30 september 2022 - dynamo d (Henny Vrienten)
7 oktober 2022 - Shaky (Stevie Ray Vaughan)
14 oktober 2022 - jordidj1 (Death)
21 oktober 2022 - EvilDrSmith (Madrugada/Sivert Høyem)
28 oktober 2022 - Bonk (Cabaretliedjes)
4 november 2022 - ArthurDZ (The Mountain Goats)
11 november 2022 - Hedser (Sigur Rós)
18 november 2022 - DjFrankie ( Nederlandse meidengroepen vanaf 1990)

30 december 2022 - wendyvortex (Greatest Hits Finale 2022)

Ik wil gerust doorschuiven?

dumb_helicopter schreef:
Ik wil gerust doorschuiven?

Prima lijkt me. Dan verschuiven we de vacature naar 26 augustus.

GREATEST HITS OF TALK TALK

https://cdns-images.dzcdn.net/images/artist/d5d7b2ad01c2544ad4546dbe433acc47/500x500.jpg
Ronde 1.

Introductie van de band laat ik over aan wikipedia: Talk Talk - Wikipedia - en.wikipedia.org

STARTLIJST:

After the Flood
Ascension Day
Dum Dum Girl
Eden
Give It Up
Happiness is Easy
I Believe in You
I Don't Believe in You
It's My Life
Life's What You Make It
Living in Another World
Mirror Man
New Grass
Renée
Such a Shame
Talk Talk
The Rainbow
Time It's Time
Today
Tomorrow Started

Bovenstaande 20 nummers zijn automatisch genomineerd, maar er ontbreekt nog het een en ander, dus aan jullie de taak om nog 10 nummers toe te voegen.

Een lijstje van minder dan 10 nummers mag wat mij betreft ook.

Bij gelijkspel spelen we een tiebreak.

Live versies en remixes doen we wat mij betreft niet aan. B-kantjes en losse singles natuurlijk wel.

Het soloalbum van Mark Hollis is wat mij betreft door de context wel een soort van vervolg op het late werk van Talk Talk. Nummers van dat album staan niet in de startlijst, maar mogen wat mij betreft WEL genomineerd worden als men daar behoefte aan heeft. Dit geldt alleen voor dat specifieke album en NIET voor andere projecten van bandleden.

Deadline ronde 1: Maandag 11 Juli 2022 22:00

Aan Casartelli cosmic kid of Soledad de vraag of de titel kan worden aangepast naar Greatest Hits of Talk Talk. Bij voorbaat zeer veel dank!

herman bedankt voor een weekje eendagsvliegen, die gelukkig meestal wel iets langer dan een " dag " door zijn gegaan.

A New Jerusalem (Mark Hollis)
April 5th
Chameleon Day 
Hate
It's So Serious
My Foolish Friend
Wealth
Have You Heard the News
The Colour of Spring (Mark Hollis)
The Party's Over

Ik kon 8 nummers overnemen uit mijn nominatielijstje van een paar jaar geleden en de twee die ik moest vervangen heb ik uit de startlijst van destijds gehaald. Nieuwe materiaal is er natuurlijk niet meer verschenen helaas.

herman dat was een leuke Greatest hits al waren er heel veel voor mij niet OHW tussen.

Had trouwens wel verwacht dat Gabriella Cilmi ook een OHW zou zijn??? in de NL top 40?

vigil schreef:

Mirror Man
[...]
Ik kon 8 nummers overnemen uit mijn nominatielijstje van een paar jaar geleden en de twee die ik moest vervangen heb ik uit de startlijst van destijds gehaald..

Wanneer/welk jaar was dit?

(Mirror Man staat trouwens al in de startlijst dus die mag je vervangen...)

Gebruiker43757 schreef:
(quote)

Wanneer/welk jaar was dit?

Toen Mark net overleden was
Talk Talk's ultieme Top 25 - MusicMeter.nl

Die was ik toen compleet vergeten en had echt spijt dat ik toen niet meegedaan had. Gelukkig nu wel de mogelijkheid !

Aaah, ik dacht dat de laatste editie veel langer geleden was. Nou ja, ze kunnen best nog wel een keer voorbij komen toch?

Wel grappig, zoek de (4) verschillen in de startlijst...

dan ga ik niet kijken hoe het er toen uit zag, dus weer opnieuw ertegenaan (weet niet meer of ik meegedaan heb)

Pictures of Bernadette
My foolish friend
It's so serious
Chameleon day
April 5th
The party's over
John Cope
Strike up the band
For what it's worth
Does Caroline know?

April 5th
Chameleon Day
The Party's Over
It's So Serious
Call in the Night Boy
Another Word
Candy
Does Caroline Know?
Have you heard the news
Hate

Again a Game...Again
Hate
It's Getting Late in the Evening
It's You
John Cope
My Foolish Friend
Pictures of Bernadette
The Colour of Spring (Mark Hollis)
Watershed (Mark Hollis)
Without You

herman bedankt voor een leuke GH-editie!

Merci voor de toffe editie, herman.

Ja topeditie, dank herman!

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:38 uur

geplaatst: vandaag om 02:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.