Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #6: Midwest Emo!
zoeken in:
1
geplaatst: 24 maart 2023, 15:38 uur
01. Nautical Disaster
02. Scared
03. Cordelia
04. My Music at Work
05. Twist My Arm
06. Little Bones
07. At the Hundredth Meridian
08. Fully Completely
09. Blow at High Dough
10. Courage
Ik had even een half uurtje tijd tussen werk en tennis.
Wat een band, wat een band! Ik heb wel, maar daar zal ik niet de enige in zijn gok ik, bij de meeste nummers de live versie in gedachte
02. Scared
03. Cordelia
04. My Music at Work
05. Twist My Arm
06. Little Bones
07. At the Hundredth Meridian
08. Fully Completely
09. Blow at High Dough
10. Courage
Ik had even een half uurtje tijd tussen werk en tennis.

Wat een band, wat een band! Ik heb wel, maar daar zal ik niet de enige in zijn gok ik, bij de meeste nummers de live versie in gedachte
1
geplaatst: 24 maart 2023, 15:58 uur
1. New Orleans Is Sinking
2. Cordelia
3. Twist My Arm
4. Little Bones
5. Long Time Running
6. Blow at High Dough
7. At the Hundredth Meridian
8. Three Pistols
9. Nautical Disaster
10. 38 Years Old
2. Cordelia
3. Twist My Arm
4. Little Bones
5. Long Time Running
6. Blow at High Dough
7. At the Hundredth Meridian
8. Three Pistols
9. Nautical Disaster
10. 38 Years Old
1
geplaatst: 24 maart 2023, 16:25 uur
Mooie herinneringen aan de band, mijn eerste keer Pinkpop in 1995 toen een groot deel van het publiek eten ging halen bij hun optreden en we daardoor lekker vooraan konden staan, mooie concerten in Groningen en Tilburg in de jaren daarna. Door naar 2006, optreden op Bospop en een paar dagen later ze nog een keer zien in Paradiso en dan uiteindelijk nog een laatste keer in Paradiso. Is dat alweer 10 jaar geleden
. Deze week maakt weer duidelijk hoe ontzettend jammer en tragisch het is dat hij er niet meer is.
1. Nautical Disaster
2. Bobcaygeon
3. At the Hundredth Meridian
4. In a World Possessed by the Human Mind
5. Fully Completely
6. Three Pistols
7. Long Time Running
8. My Music at Work
9. Twist My Arm
10. Cordelia
. Deze week maakt weer duidelijk hoe ontzettend jammer en tragisch het is dat hij er niet meer is. 1. Nautical Disaster
2. Bobcaygeon
4. In a World Possessed by the Human Mind
5. Fully Completely
6. Three Pistols
7. Long Time Running
8. My Music at Work
9. Twist My Arm
10. Cordelia
0
geplaatst: 24 maart 2023, 17:15 uur
01. Blow at High Dough
02. Twist My Arm
03. Long Time Running
04. At the Hundredth Meridian
05. New Orleans Is Sinking
06. Nautical Disaster
07. Locked in the Trunk of a Car
08. Ahead By a Century
09. Three Pistols
10. Little Bones
02. Twist My Arm
03. Long Time Running
04. At the Hundredth Meridian
05. New Orleans Is Sinking
06. Nautical Disaster
07. Locked in the Trunk of a Car
08. Ahead By a Century
09. Three Pistols
10. Little Bones
0
geplaatst: 24 maart 2023, 21:01 uur
De lijnen zijn dicht, de laatste punten worden geteld en dan ga ik beginnen met de presentatie!
1
geplaatst: 24 maart 2023, 21:17 uur
UITSLAG VAN THE GREATEST HITS VAN THE TRAGICALLY HIP
https://seeklogo.com/images/T/tragically-hip-the-hip-badge-logo-C03F7A9F43-seeklogo.com.png
13 mensen leverden hun top 10-lijstje in. Maar wat me eigenlijk ook heel blij maakte was de liefde voor de band.
Ik voel die liefde zeker ook! Slechts één keer live mogen zien (Paradiso), maar één van mijn meest memorabele concerten. Ook ik realiseerde me deze week met het vele draaien weer des te meer hoe geweldig deze band was en wat voor heerlijke muziek ze eigenlijk gemaakt hebben.
Nou ja, genoeg voorbeschouwingen, we gaan aftellen!
https://seeklogo.com/images/T/tragically-hip-the-hip-badge-logo-C03F7A9F43-seeklogo.com.png
13 mensen leverden hun top 10-lijstje in. Maar wat me eigenlijk ook heel blij maakte was de liefde voor de band.
EttaJamesBrown schreef:
Sinds 1990 een vaste waarde voor topconcerten. Eerst Vera, daarna Oosterpoort. Ach, dat waren tijden
Sinds 1990 een vaste waarde voor topconcerten. Eerst Vera, daarna Oosterpoort. Ach, dat waren tijden
Twinpeaks schreef:
Fijn dat The Hip levend wordt gehouden zo. Nog steeds een van mijn favo bands .
Fijn dat The Hip levend wordt gehouden zo. Nog steeds een van mijn favo bands .
Guinness1980 schreef:
Een van de beste optredens die ik ooit zag.
Een van de beste optredens die ik ooit zag.
Twinpeaks schreef:
Ach , The Hip, door mijn kennissen en vrienden nooit op waarde geschat. Hoe vaak in de auto stukken gaan rijden met Fully Completly en Trouble At The Hen House in de wisselaar. Gewoon van Den Helder naar Rotterdam om een ijsje te eten of een terrasje te pakken. Met The Hip als trouwe reisgenoot.
Ach , The Hip, door mijn kennissen en vrienden nooit op waarde geschat. Hoe vaak in de auto stukken gaan rijden met Fully Completly en Trouble At The Hen House in de wisselaar. Gewoon van Den Helder naar Rotterdam om een ijsje te eten of een terrasje te pakken. Met The Hip als trouwe reisgenoot.
motel matches schreef:
Deze week maakt weer duidelijk hoe ontzettend jammer en tragisch het is dat hij er niet meer is.
Deze week maakt weer duidelijk hoe ontzettend jammer en tragisch het is dat hij er niet meer is.
Ik voel die liefde zeker ook! Slechts één keer live mogen zien (Paradiso), maar één van mijn meest memorabele concerten. Ook ik realiseerde me deze week met het vele draaien weer des te meer hoe geweldig deze band was en wat voor heerlijke muziek ze eigenlijk gemaakt hebben.
Nou ja, genoeg voorbeschouwingen, we gaan aftellen!
0
geplaatst: 24 maart 2023, 21:20 uur
20. Bobcaygeon en My Music at Work
Beiden twee keer genoemd en 10 punten.
Bobcaygeon komt van Phantom Power. Het nummer won in 2000 nog de Juno Award (belangrijkste muziekprijzen in Canada) voor beste single.
I went back to bed this mornin'
And as I'm pullin' down the blind
Yeah, the sky was dull, and hypothetical
And fallin' one cloud at a time
My Music at Work, de arbeidsvitaminen-song van The Hip. De enige song van het gelijknamige album wat meedeed. Misschien niet de meest diepgaande song van The Hip, maar hij knalt desalniettemin toch heel lekker uit de speakers en heeft een heerlijke vibe.
[Avoid trends and cliches
Don't try to be up to date
And when the sunlight hits the olive-oil
Don't hesitate
The night's so long it hurts
My music at work
Beiden twee keer genoemd en 10 punten.
Bobcaygeon komt van Phantom Power. Het nummer won in 2000 nog de Juno Award (belangrijkste muziekprijzen in Canada) voor beste single.
I went back to bed this mornin'
And as I'm pullin' down the blind
Yeah, the sky was dull, and hypothetical
And fallin' one cloud at a time
My Music at Work, de arbeidsvitaminen-song van The Hip. De enige song van het gelijknamige album wat meedeed. Misschien niet de meest diepgaande song van The Hip, maar hij knalt desalniettemin toch heel lekker uit de speakers en heeft een heerlijke vibe.
[Avoid trends and cliches
Don't try to be up to date
And when the sunlight hits the olive-oil
Don't hesitate
The night's so long it hurts
My music at work
0
geplaatst: 24 maart 2023, 21:30 uur
19. Springtime in Vienna
Ook 10 punten, maar 3 keer genoemd. Komt van het album Trouble at the Henhouse. Ook dit nummer kent, zoals wel meer nummers, zo’n heerlijke opbouw en een afwisseling tussen meer rustigere gedeeltes en meer hardere en volle stukken. In de bijgevoegde clip is maar weer eens te zien wat een unieke performer Gord Downie was.
Instructions from the manual
Could not have been much more plain
The blues are still required
The blues are still required again
Past territorial piss-posts
Past whispers in the closets
Ook 10 punten, maar 3 keer genoemd. Komt van het album Trouble at the Henhouse. Ook dit nummer kent, zoals wel meer nummers, zo’n heerlijke opbouw en een afwisseling tussen meer rustigere gedeeltes en meer hardere en volle stukken. In de bijgevoegde clip is maar weer eens te zien wat een unieke performer Gord Downie was.
Instructions from the manual
Could not have been much more plain
The blues are still required
The blues are still required again
Past territorial piss-posts
Past whispers in the closets
0
geplaatst: 24 maart 2023, 21:39 uur
18. It’s a Good Life If You Don’t Weaken
14 punten en 3 keer genoemd. De quote is niet van Downie zelf, ook een graphic novel is zo genoemd en in 1958 al stond deze mooie zin in Saturday Nights and Sunday Mornings. De mooi opgebouwde ballad komt van In Violet Light uit 2002, waarvan The Darkest One de eliminatieronde niet overleefde, maar gelukkig deze door de nominatieronde binnengekomen was.
For for a good life
We just might have to weaken
And find somewhere to go
Go somewhere we're needed
Find somewhere to grow
14 punten en 3 keer genoemd. De quote is niet van Downie zelf, ook een graphic novel is zo genoemd en in 1958 al stond deze mooie zin in Saturday Nights and Sunday Mornings. De mooi opgebouwde ballad komt van In Violet Light uit 2002, waarvan The Darkest One de eliminatieronde niet overleefde, maar gelukkig deze door de nominatieronde binnengekomen was.
For for a good life
We just might have to weaken
And find somewhere to go
Find somewhere to grow
0
geplaatst: 24 maart 2023, 21:50 uur
17. Courage
Ook 14 punten, maar 5 keer genoemd. De eerste, maar niet de laatste van het album wat toch wel samen met Road Apples toch wel het hoogst wordt aangeslagen in The Hip discografie denk ik. Niet voor niets hebben zowel Road Apples als Fully Completely 5 nummers in de finale.
Het nummer is opgedragen aan Hugh MacLennan. Een schrijver uit de jaren ’40 en ’50 die nogal mooie zinnen kon schrijven. Zoals de onderstaande, die ze dus eigenlijk gepikt hebben.
There's no simple explanation
For anything important any of us do
And yeah, the human tragedy
Consists in the necessity
Of living with the consequences
Under pressure, under pressure
Ook 14 punten, maar 5 keer genoemd. De eerste, maar niet de laatste van het album wat toch wel samen met Road Apples toch wel het hoogst wordt aangeslagen in The Hip discografie denk ik. Niet voor niets hebben zowel Road Apples als Fully Completely 5 nummers in de finale.
Het nummer is opgedragen aan Hugh MacLennan. Een schrijver uit de jaren ’40 en ’50 die nogal mooie zinnen kon schrijven. Zoals de onderstaande, die ze dus eigenlijk gepikt hebben.
There's no simple explanation
For anything important any of us do
And yeah, the human tragedy
Consists in the necessity
Of living with the consequences
Under pressure, under pressure
0
geplaatst: 24 maart 2023, 22:03 uur
16. In a World Possessed by the Human Mind
16 punten, maar slechts 2 keer genoemd (dus beiden relatief hoog). Van het laatste album van The Hip, Man Machine Poem uit 2006. Blij dat deze het toch gehaald heeft. De nummers krijgen natuurlijk soms meer lading wetende dat… en dit is er zo één.
Where's everything is quiet
A little SUPER-DANGEROUS
"In the shadow of the law and with colours of justice"
Then I hope I smiled
Then I'm sure you said, "It's fine"
They got no interest in a world completely possessed by the human mind
16 punten, maar slechts 2 keer genoemd (dus beiden relatief hoog). Van het laatste album van The Hip, Man Machine Poem uit 2006. Blij dat deze het toch gehaald heeft. De nummers krijgen natuurlijk soms meer lading wetende dat… en dit is er zo één.
Where's everything is quiet
A little SUPER-DANGEROUS
"In the shadow of the law and with colours of justice"
Then I hope I smiled
Then I'm sure you said, "It's fine"
They got no interest in a world completely possessed by the human mind
0
geplaatst: 24 maart 2023, 22:14 uur
15. Three Pistols
22 punten, 4 keer geoemd. De eerst van Road Apples die we tegenkomen, die andere hofleverancier. En de eerste nummer 1 die we tegen komen, namelijk die van EttaJamesBrown.
De song gaat over Thom Tomson, een Canadese artiest die vooral olieschilderingen maakte van landschappen. De titel refereert naar een dorpje, Trois-Pistoles in Quebec.
Well, little girls come on Remembrance Day
Placing flowers on his grave
She waits in the shadows 'til after dark
Just to sweep 'em all away
22 punten, 4 keer geoemd. De eerst van Road Apples die we tegenkomen, die andere hofleverancier. En de eerste nummer 1 die we tegen komen, namelijk die van EttaJamesBrown.
De song gaat over Thom Tomson, een Canadese artiest die vooral olieschilderingen maakte van landschappen. De titel refereert naar een dorpje, Trois-Pistoles in Quebec.
Well, little girls come on Remembrance Day
Placing flowers on his grave
She waits in the shadows 'til after dark
Just to sweep 'em all away
1
geplaatst: 24 maart 2023, 22:22 uur
14. Scared
4 keer genoemd en 24 punten. Eén van de meest ingetogen nummers van The Hip denk ik, maar daarom niet minder intens. Integendeel. Wat een lading. Komt van het album Day for Night. Er zit een referentie in naar Russische soldaten die een museum leeghalen, zodat de Nazi’s er niet bij kunnen.
Tests have shown that suspicious are hostile
Their lives need not be shortened
Truth be told, they can live a long, long while
Tickled to death by their importance
If you can make me scared, if that's what you do
If I'm unclear, can I get out of this thing with me and you
If you feel scared, and a bit confused
I got to say, this sounds a little beyond anything I'm used to
There's a precious few that can prove at the root
This is all nothing but cold calculation
4 keer genoemd en 24 punten. Eén van de meest ingetogen nummers van The Hip denk ik, maar daarom niet minder intens. Integendeel. Wat een lading. Komt van het album Day for Night. Er zit een referentie in naar Russische soldaten die een museum leeghalen, zodat de Nazi’s er niet bij kunnen.
Tests have shown that suspicious are hostile
Their lives need not be shortened
Truth be told, they can live a long, long while
Tickled to death by their importance
If you can make me scared, if that's what you do
If I'm unclear, can I get out of this thing with me and you
If you feel scared, and a bit confused
I got to say, this sounds a little beyond anything I'm used to
There's a precious few that can prove at the root
This is all nothing but cold calculation
0
geplaatst: 24 maart 2023, 22:34 uur
12. Locked in a Trunk of a Car en 38 Years Old
Beiden ook 24 punten, maar 6 keer genoemd. Nou, waar je ‘scared’ van kan worden lijkt me wel vastzitten in een achterbak van een auto. Het nummer is ontstaan uit jams die op het podium gedaan werden. Ook afkomstig van Fully Completely.
And I found a place, it's dark and it's rotted
It's a cool, sweet kinda place
Where the coppers won't spot it
And I destroyed the map that I'd carefully dotted
However, everyday I'm dumping the body
It'd be better for us if you don't understand
38 Years Old is één van de meer expliciete verhalende teksten, waarin hij vertelt over de massale uitbraak uit de gevangenis in 1972 (ipv 1973 wat in de tekst staat) vlakbij waar Downie destijds woonde. Het is een fictief verhaal over een uitgebroken gevangene, geschreven vanuit het perspectief van zijn broer. Het komt van het album Up To Here wat ik toch als het debuutalbum beschouw (de eerste die hier op MuMe staat als album, beschouw ik als EP). De klasse droop er toen al af.
Same pattern on the table, same clock on the wall
Been one seat empty 18 years in all
Freezing slow time, away from the world
He's 38 years old, never kissed a girl
Beiden ook 24 punten, maar 6 keer genoemd. Nou, waar je ‘scared’ van kan worden lijkt me wel vastzitten in een achterbak van een auto. Het nummer is ontstaan uit jams die op het podium gedaan werden. Ook afkomstig van Fully Completely.
And I found a place, it's dark and it's rotted
It's a cool, sweet kinda place
Where the coppers won't spot it
And I destroyed the map that I'd carefully dotted
However, everyday I'm dumping the body
It'd be better for us if you don't understand
38 Years Old is één van de meer expliciete verhalende teksten, waarin hij vertelt over de massale uitbraak uit de gevangenis in 1972 (ipv 1973 wat in de tekst staat) vlakbij waar Downie destijds woonde. Het is een fictief verhaal over een uitgebroken gevangene, geschreven vanuit het perspectief van zijn broer. Het komt van het album Up To Here wat ik toch als het debuutalbum beschouw (de eerste die hier op MuMe staat als album, beschouw ik als EP). De klasse droop er toen al af.
Same pattern on the table, same clock on the wall
Been one seat empty 18 years in all
Freezing slow time, away from the world
He's 38 years old, never kissed a girl
0
geplaatst: 24 maart 2023, 22:41 uur
11. Fifty-Mission Cap
28 punten en 5 keer genoemd. En de tweede nummer 1 die we tegenkomen, namelijk die van Finn. Wederom van Fully Completely. Een nummer waar de liefde voor ijshockey terug in is te horen. Meerdere bandleden hebben zelf ook ijshockey gespeeld. Voor de video gekozen waar ze nog iets jonger waren.
Bill Barilko disappeared that summer
He was on a fishing trip
The last goal he ever scored
Won the Leafs the cup
They didn't win another till nineteen sixty two
The year he was discovered
I stole this from a hockey card
I keeped tucked up under
My fifty-mission cap
28 punten en 5 keer genoemd. En de tweede nummer 1 die we tegenkomen, namelijk die van Finn. Wederom van Fully Completely. Een nummer waar de liefde voor ijshockey terug in is te horen. Meerdere bandleden hebben zelf ook ijshockey gespeeld. Voor de video gekozen waar ze nog iets jonger waren.
Bill Barilko disappeared that summer
He was on a fishing trip
The last goal he ever scored
Won the Leafs the cup
They didn't win another till nineteen sixty two
The year he was discovered
I stole this from a hockey card
I keeped tucked up under
My fifty-mission cap
1
geplaatst: 24 maart 2023, 22:53 uur
10. Cordelia
36 punten en 5 keer genoemd. We gaan de top 10 in met de tweede van Road Apples. En de tweede nummer 1, te weten die van Marco dB. Ik las ergens ‘heavy funk metal’ over dit nummer. Ik snap wat er bedoeld wordt, maar niet direct een associatie die ik bij The Hip heb. Maar ook deze knalt wel lekker uit je boxen.
Treading the boards, screaming out Macbeth
Just to see how much bad luck you really get
Jump in the ring with your hidden cape
The bull can't decide what it is that he really hates
It takes all of your power
To prove that you don't care
I'm not Cordelia. I will not be there
Not be there, not be there
36 punten en 5 keer genoemd. We gaan de top 10 in met de tweede van Road Apples. En de tweede nummer 1, te weten die van Marco dB. Ik las ergens ‘heavy funk metal’ over dit nummer. Ik snap wat er bedoeld wordt, maar niet direct een associatie die ik bij The Hip heb. Maar ook deze knalt wel lekker uit je boxen.
Treading the boards, screaming out Macbeth
Just to see how much bad luck you really get
Jump in the ring with your hidden cape
The bull can't decide what it is that he really hates
It takes all of your power
To prove that you don't care
I'm not Cordelia. I will not be there
Not be there, not be there
0
geplaatst: 24 maart 2023, 23:05 uur
9. Fully Completely
Ook 36 punten maar 8 keer genoemd. De titeltrack van het wonderschone album. De band laat nog maar eens horen hoe goed ze kunnen spelen en Gord laat horen hoe goed krachtig en indringend hij kan zingen. De band trekt maar weer eens weer alle registers open, maar ze verzaken eigenlijk nooit.
I ponder the endlessness of the stars
Ignoring said same of my father
Either it'll move me
Or it'll move right through me
Fully, completely
Ook 36 punten maar 8 keer genoemd. De titeltrack van het wonderschone album. De band laat nog maar eens horen hoe goed ze kunnen spelen en Gord laat horen hoe goed krachtig en indringend hij kan zingen. De band trekt maar weer eens weer alle registers open, maar ze verzaken eigenlijk nooit.
I ponder the endlessness of the stars
Ignoring said same of my father
Either it'll move me
Or it'll move right through me
Fully, completely
0
geplaatst: 24 maart 2023, 23:14 uur
8. Ahead by a Century
47 punten en 8 keer genoemd. Hun grootste singlesucces in Canada, want ook hun enige nummer 1-hit in Canada. Prachtnummer, wat ook weer zijn oorsprong kent in jams bij concerten tijdens New Orleans is Sinking. Het vertelt over onschuld. Overigens had Downie eerder lyrics geschreven die iets explicieter waren, maar werd overtuigd dat het beter was ze wat te herschrijven. Niet iedereen zou seksuele toespelingen kunnen waarderen als het over kinderen gaat. Dat is blijkbaar van alle tijden. Geweldig nummer, maar bij ons dus niet verder dan plek 8.
First thing we'd climb a tree
And maybe then we'd talk
Or sit silently
And listen to our thoughts
With illusions of someday
Cast in a golden light
No dress rehearsal
This is our life
47 punten en 8 keer genoemd. Hun grootste singlesucces in Canada, want ook hun enige nummer 1-hit in Canada. Prachtnummer, wat ook weer zijn oorsprong kent in jams bij concerten tijdens New Orleans is Sinking. Het vertelt over onschuld. Overigens had Downie eerder lyrics geschreven die iets explicieter waren, maar werd overtuigd dat het beter was ze wat te herschrijven. Niet iedereen zou seksuele toespelingen kunnen waarderen als het over kinderen gaat. Dat is blijkbaar van alle tijden. Geweldig nummer, maar bij ons dus niet verder dan plek 8.
First thing we'd climb a tree
And maybe then we'd talk
Or sit silently
And listen to our thoughts
With illusions of someday
Cast in a golden light
No dress rehearsal
This is our life
0
geplaatst: 24 maart 2023, 23:22 uur
7. Long Time Running
Ook 47 punten, maar 10 keer genoemd. De nummer 1 van likeahirricane. Een nummer van Road Apples. Altijd al een prachtig nummer geweest, deze ballad. Maar dit nummer heeft voor mij nog wel wat extra lading gekregen door de docu met deze naam die gemaakt is over de laatste tournee van The Hip. Prachtig gemaakt, maar ook erg intens. Ik zat meerdere malen met tranen in de ogen.
You've got a boatload of nerve
But I would say you've been told
You work me against my friends and you'll get
You'll get left out in the cold
It's the same mistake
It's been a long time running
It's been a long time coming
It's been a long, long, long time running
It's well worth the wait
It's well worth the wait
It's well worth the wait
It's well worth the wait
Ook 47 punten, maar 10 keer genoemd. De nummer 1 van likeahirricane. Een nummer van Road Apples. Altijd al een prachtig nummer geweest, deze ballad. Maar dit nummer heeft voor mij nog wel wat extra lading gekregen door de docu met deze naam die gemaakt is over de laatste tournee van The Hip. Prachtig gemaakt, maar ook erg intens. Ik zat meerdere malen met tranen in de ogen.
You've got a boatload of nerve
But I would say you've been told
You work me against my friends and you'll get
You'll get left out in the cold
It's the same mistake
It's been a long time running
It's been a long time coming
It's been a long, long, long time running
It's well worth the wait
It's well worth the wait
It's well worth the wait
It's well worth the wait
1
geplaatst: 24 maart 2023, 23:33 uur
5. Little Bones en Blow at High Dough
Beiden 49 punten, beiden 10 keer genoemd, beiden een nummer 1-positie, respectievelijk van wendyvortex en van El Ninjo
Little Bones komt wederom van Road Apples en werd de eerste single ervan. Het idee ontstond omdat Downie (toevallig?) meerdere malen in korte tijd geconfronteerd werd ‘Little Bones’. Door zijn heerlijke ritme en dynamiek bleef het lange tijd één van de nummers die vaak gedraaid en gespeeld werd.
So regal and decadent here
Coffin cheaters dance on their graves
Music all it's delicate fear
Is the only thing that don't change
Two fifty for an eyeball
And a buck and a half for an ear
Happy hour, happy hour
Happy hour is here
En over een lekker ritme en dynamiek gesproken! Blow at High Dough kan er ook wat van. De eerste hitsingle van de Canadezen. Het komt van het debuutalbum Up To Here. Verder dan de 48e plek kwam het niet, maar het was denk ik wel de eerste succesvolle aanzet naar het uitgroeien tot de grootste Canadese band. Hoor in deze liveversie ook weer eens hoe goed er eigenlijk ook gitaar gespeeld wordt!
Baby, I feel fine
I'm pretty sure it's genuine
It makes no sense, no it makes no sense
But I'll take it free anytime
Whoever fits her usually gets her
It was the strangest thing how she moved so fast, moved so fast
Into that wedding ring
Beiden 49 punten, beiden 10 keer genoemd, beiden een nummer 1-positie, respectievelijk van wendyvortex en van El Ninjo
Little Bones komt wederom van Road Apples en werd de eerste single ervan. Het idee ontstond omdat Downie (toevallig?) meerdere malen in korte tijd geconfronteerd werd ‘Little Bones’. Door zijn heerlijke ritme en dynamiek bleef het lange tijd één van de nummers die vaak gedraaid en gespeeld werd.
So regal and decadent here
Coffin cheaters dance on their graves
Music all it's delicate fear
Is the only thing that don't change
Two fifty for an eyeball
And a buck and a half for an ear
Happy hour, happy hour
Happy hour is here
En over een lekker ritme en dynamiek gesproken! Blow at High Dough kan er ook wat van. De eerste hitsingle van de Canadezen. Het komt van het debuutalbum Up To Here. Verder dan de 48e plek kwam het niet, maar het was denk ik wel de eerste succesvolle aanzet naar het uitgroeien tot de grootste Canadese band. Hoor in deze liveversie ook weer eens hoe goed er eigenlijk ook gitaar gespeeld wordt!
Baby, I feel fine
I'm pretty sure it's genuine
It makes no sense, no it makes no sense
But I'll take it free anytime
Whoever fits her usually gets her
It was the strangest thing how she moved so fast, moved so fast
Into that wedding ring
0
geplaatst: 24 maart 2023, 23:42 uur
4. Twist My Arm
53 punten, 8 keer genoemd. Afkomstig van Road Apples en de nummer 1 van koosknook. Vroeg iemand een lekker riffje? Nou, u wordt op uw wenken bediend. Puntig, krachtig, het klinkt simpel maar zit o zo goed in elkaar.
You just hit me where I live
I guess it looked quite primitive
What was that supposed to prove?
Throw the calf or he'll throw you
Sucked in by the victim world
Thirsty as a cultured pearl
Culled and wooed, bitten, chewed
It won't hurt if you don't move
Do I want to with all that charm?
Do I want to twist my arm?
53 punten, 8 keer genoemd. Afkomstig van Road Apples en de nummer 1 van koosknook. Vroeg iemand een lekker riffje? Nou, u wordt op uw wenken bediend. Puntig, krachtig, het klinkt simpel maar zit o zo goed in elkaar.
You just hit me where I live
I guess it looked quite primitive
What was that supposed to prove?
Throw the calf or he'll throw you
Sucked in by the victim world
Thirsty as a cultured pearl
Culled and wooed, bitten, chewed
It won't hurt if you don't move
Do I want to with all that charm?
Do I want to twist my arm?
1
geplaatst: 24 maart 2023, 23:51 uur
59 punten en 10 keer genoemd. We trappen het podium af met het laatste ijzer wat Fully Completely nog in het vuur had. De lekkere riffjes en de benodigde energie is weer aanwezig, maar toch zette niemand dit nummer op 1. De titel verwijst naar de lengtegraad die verschillende delen van Canada van elkaar scheidt en dus The Great Plains beginnen.
A raven strains along the line of the road
Carrying a muddy, old skull
The wires whistle their approval
Off down the distance
At the hundredth meridian
59 punten en 10 keer genoemd. We trappen het podium af met het laatste ijzer wat Fully Completely nog in het vuur had. De lekkere riffjes en de benodigde energie is weer aanwezig, maar toch zette niemand dit nummer op 1. De titel verwijst naar de lengtegraad die verschillende delen van Canada van elkaar scheidt en dus The Great Plains beginnen.
A raven strains along the line of the road
Carrying a muddy, old skull
The wires whistle their approval
Off down the distance
At the hundredth meridian
1
geplaatst: 24 maart 2023, 23:54 uur
En in de week dat ik ze in VERA zag speelden ze ook in Hengelo…,
0
geplaatst: 25 maart 2023, 00:00 uur
2. New Orleans is Sinking
67 punten, 9 keer genoemd en de nummer 1 van Twinpeaks en Shaky
Van het debuutalbum Up to Here, maar dit nummer bevatte al alles waar The Hip al die jaren bekend om zou staan. Een geweldig lekkere compositie, puntig maar knap drumwerk, uithalen van Downie en een bijzonder aanstekelijk gitaarriffje, een pakkende tekst en deze is niet voor niets altijd een fan favoriet gebleven. Ook hier, al was er nog een nummer populairder.
Ain't got no picture postcards, ain't got no souvenirs
My baby, she don't know me when I'm thinking bout those years
Pale as a light bulb hanging on a wire
Sucking up to someone just to stoke the fire
Picking out the highlights of the scenery
Saw a little cloud that looked a little like me
67 punten, 9 keer genoemd en de nummer 1 van Twinpeaks en Shaky
Van het debuutalbum Up to Here, maar dit nummer bevatte al alles waar The Hip al die jaren bekend om zou staan. Een geweldig lekkere compositie, puntig maar knap drumwerk, uithalen van Downie en een bijzonder aanstekelijk gitaarriffje, een pakkende tekst en deze is niet voor niets altijd een fan favoriet gebleven. Ook hier, al was er nog een nummer populairder.
Ain't got no picture postcards, ain't got no souvenirs
My baby, she don't know me when I'm thinking bout those years
Pale as a light bulb hanging on a wire
Sucking up to someone just to stoke the fire
Picking out the highlights of the scenery
Saw a little cloud that looked a little like me
1
geplaatst: 25 maart 2023, 00:02 uur
1. Nautical Disaster
76 punten, 10 keer genoemd en de nummer 1 van Guinness1980, Outlaw104, vigil, motel matches en mijzelf.
Toch wel het ultieme Tragically Hip-nummer dit Nautical Disaster van het album Day for Night. Alles wat The Hip zo goed maakt komt hier samen. De geweldige instrumentale passage, de kunst van beelden met woorden oproepen, de prachtige zang, de geweldige opbouw en afwisseling. Ook dit nummer is weer eigenlijk ontstaan uit een jam tijdens New Orleans is Sinking. Zo hebben we de nummer 1 dus te danken aan de nummer 2, zullen we maar zeggen. Maar wat een pracht!
Then the dream ends when the phone rings
"You doing all right?"
He said, "It's out there most days and nights
But only a fool would complain"
Anyway, Susan, if you like
Our conversation is as faint a sound in my memory
As those fingernails scratching on my hull
76 punten, 10 keer genoemd en de nummer 1 van Guinness1980, Outlaw104, vigil, motel matches en mijzelf.
Toch wel het ultieme Tragically Hip-nummer dit Nautical Disaster van het album Day for Night. Alles wat The Hip zo goed maakt komt hier samen. De geweldige instrumentale passage, de kunst van beelden met woorden oproepen, de prachtige zang, de geweldige opbouw en afwisseling. Ook dit nummer is weer eigenlijk ontstaan uit een jam tijdens New Orleans is Sinking. Zo hebben we de nummer 1 dus te danken aan de nummer 2, zullen we maar zeggen. Maar wat een pracht!
Then the dream ends when the phone rings
"You doing all right?"
He said, "It's out there most days and nights
But only a fool would complain"
Anyway, Susan, if you like
Our conversation is as faint a sound in my memory
As those fingernails scratching on my hull
1
geplaatst: 25 maart 2023, 00:04 uur
Dan rest mij niets om alle deelnemers te danken en ik hoop dat jullie er minimaal net zo veel plezier aan beleefd hebben als ik.
Ik draag het stokje over aan dynamo d en plaats mezelf weer onderaan. Dan gaan we uit een ander vaatje tappen.
24 maart 2023 - dynamo d (John Cougar Mellencamp).
31 maart - EttaJamesBrown (Meindert Talma)
7 april - herman (Big Thief cs.)
14 april - motel matches (coverhits)
21 april - Choconas (Jimi Hendrix)
28 april - AstroStart (Darkchild)
5 mei - Casartelli (a-ha)
12 mei - Poek (100 grootste hits)
19 mei - Outlaw104 (Uriah Heep t/m 1980 - Ken Hensley years)
26 mei - Superbitch (France Gall vs. Françoise Hardy)
2 juni - cosmic kid (The Cure)
9 juni - luigifort tesamen met johan de witt (Siouxsie and the Banshees)
16 juni - Arno (Noordkaap/Monza/Meuris)
23 juni - Shaky (Rory Gallagher)
30 juni - EvilDrSmith (NWOBHM = New Wave Of British Heavy Metal)
7 juli - Bonk (De La Soul)
..
21 juli - jordidj1 (Apollo Brown)
Ik draag het stokje over aan dynamo d en plaats mezelf weer onderaan. Dan gaan we uit een ander vaatje tappen.
24 maart 2023 - dynamo d (John Cougar Mellencamp).
31 maart - EttaJamesBrown (Meindert Talma)
7 april - herman (Big Thief cs.)
14 april - motel matches (coverhits)
21 april - Choconas (Jimi Hendrix)
28 april - AstroStart (Darkchild)
5 mei - Casartelli (a-ha)
12 mei - Poek (100 grootste hits)
19 mei - Outlaw104 (Uriah Heep t/m 1980 - Ken Hensley years)
26 mei - Superbitch (France Gall vs. Françoise Hardy)
2 juni - cosmic kid (The Cure)
9 juni - luigifort tesamen met johan de witt (Siouxsie and the Banshees)
16 juni - Arno (Noordkaap/Monza/Meuris)
23 juni - Shaky (Rory Gallagher)
30 juni - EvilDrSmith (NWOBHM = New Wave Of British Heavy Metal)
7 juli - Bonk (De La Soul)
..
21 juli - jordidj1 (Apollo Brown)
1
geplaatst: 25 maart 2023, 00:21 uur
Grote dank voor een prachtig weekje The Hip Bonk.
En ook kudos voor de liefdevolle presentatie.
En ook kudos voor de liefdevolle presentatie.
1
geplaatst: 25 maart 2023, 00:22 uur
Bonk , dank je wel voor het weer onder de aandacht brengen van The Hip. Nooit uit de buurt van mijn stereo apparatuur te vinden maar deze week weer extra onder de aandacht door deze Toplijst. Zelfs de wat minder beluisterde albums (World Container en In Between Evolution weer op waarde weten te schatten.
Thanx again en tot de volgende keer.
Thanx again en tot de volgende keer.
1
geplaatst: 25 maart 2023, 00:34 uur
Een mooie lijst, Bonk. Dank hiervoor. Ook bij mijn vriendjes doet Nautical Disaster het heel goed. Tot maandag!
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.