MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #6: Midwest Emo!

zoeken in:
Mooie posters, maar ik ken de muziek niet.

dix
1. Dreamfamke ... daar zijn leuke clipjes van te vinden

2. Rummenigge
3. Domela!
4. Versmobiel - Ondernemer
5. Hou Alsjeblieft Mijn Graf Schoon
6. Hobbydrinker
7. Buslijn 1, 17h35
8. Crucifix
9. Myn mokkeltje is aan het tandenpoetsen
10. Begraven in het Hart van het Proletariaat

Even een playlistje gemaakt:

herman schreef:
Even een playlistje gemaakt:

Goed werk! Echter had Etta dat ook al gedaan

Ach, ik had alleen het finale-bericht bekeken en nog niet wat daar onder stond. Nuja, inmiddels aardig onderweg en me lekker aan het verwonderen over zijn teksten.

Met de natte vinger:

1. De ballade van Jannes van der Wal
2. Rummenigge
3. Dat is niet goed hè
4. Versmobiel- ondernemer
5. Begraven in het hart van het proletariaat
6. De Vijf K's
7. Het Kunstenaarschap (Maakt Niet Alle Ouders Even Enthousiast)
8. Hondert Punten
9. Dreamfamke
10. De wet van behoud van ellende

1. Het gaat zoals het gaan kon
2. Dreamfamke
3. Dat is niet goed hè
4. Hou alsjeblieft mijn graf schoon
5. Crucifix
6. De vier Johanna’s
7. Viersporenrecorder
8. Myn mokkeltje is aan het tandenpoetsen
9. Buslijn 1, 17:35 Uur
10. Blond uit een flesje

Bonk heeft een prachtige lijst, maar raakt de top 3 niet. Blijft spannend hoor

Kan ik nog hopen op herman , Fatheaden EvilDrSmith?

Jazeker!

Wat enorm stom en zonde dat ik nooit door zijn lijzige, quasi-valse, semi-ongeïnteresseerde stemgeluid heen heb kunnen luisteren. Het bleef bij mij een mengeling van fascinatie en irritatie. Maar nu dat eindelijk wel écht gelukt is, lig ik soms dubbel van het lachen om de curieuze combinatie van zijn teksten, timbre en frasering. Alsof de cartoons van Kamagurka op muziek zijn vastgelegd. Nu vind ik zijn wat zeurende parlando juist enorm aanstekelijk. Misschien ga ik morgen toch die voetbalplaat kopen bij Plato, want daar zag ik 'em liggen voor een tientje.

Ergo: dank EJB voor deze GH. Net als een paar weken geleden bij Shaky's GH van Hot Chocolate is mijn mening voor de artiest behoorlijk ten leuke bijgedraaid. Met name het epische 'Domela!' is Kiftiaans fantastisch! En de songteksten van 'Myn mokkeltje is aan het tandenpoetsen' is tussen alle andere grappige teksten het meest hilarisch.

1. Domela!
2. Hou alsjeblieft mijn graf schoon
3. Versmobiel- ondernemer
4. De wet van behoud van ellende
5. Rummenigge
6. Myn mokkeltje is aan het tandenpoetsen
7. 20 jaar Muzikale Fruitmand (vooral dankzij het prachtige 2e deel: de eerste 10 jaar waren wat minder)
8. Viersporenrecorder
9. De Ballade van Jannes van der Wal
10. Buslijn 1, 17:35 Uur
----------------------------------------------------
Bubbling under:
Dreamfamke
Crucifix
Begraven in het hart van het proletariaat

Jazeker!

Meindert was een paar weken terug nog in Rotterdam met zijn Domela Passie, achteraf zonde dat ik niet ben gegaan. Wat een nummer toch, en de rest liegt er ook niet om.

1. Domela!
2. Rummenigge
3. Hou alsjeblieft mijn graf schoon
4. 20 jaar Muzikale Fruitmand
5. De vier Johanna’s
6. Het Kunstenaarschap (Maakt Niet Alle Ouders Even Enthousiast)
7. De ballade van Jannes van der Wal
8. Versmobiel- ondernemer
9. Buslijn 1, 17:35 Uur
10. Blond uit een flesje

Dank allen. Ik ga tellen

Ha vrienden, de top 20 begint zo. Op 21 staat Hobbydrinker. Prachtliedje van zijn eerste twee platen. Ik weet ‘ een kratje bier en een fles whisky is wel wat risky’, maar ik pak een Duvel om zo verder te gaan

20. Begraven in het Hart van het Proletariaat

Van het prachtige Domela-album. En waarom prachtig?

Meindert is historicus en kiest voor het kunstenaarschap (later meer daarover). Wat zo mooi is dat hij geschiedenis verweeft in zijn muziek. Sterker nog: bij sommige albums is het geschiedkundig element zwaarder dan de muzikaliteit van de liedjes. Hier is het een onbesliste strijd. Meindert op zijn best.
Zijn beste plaat, niet zijn mooiste. Laat staan mijn meest gekoesterde. Ach, we zijn los

19. viersporenrecorder

Van Kelderkoorts. Tja, tijdens het concert van het 25-jarige jubileum was de kelder van VERA dicht. Ik werd daar warm en ongemakkelijk van. Mooi dat wendyvortex ook nog zo’n oude recorder heeft.

18. wet van behoud van ellende

De titel alleen al is prachtig. Hoef je geen natuurkundige voor te zijn met liefde voor Proust. Op kantoor gebruik ik het ook vaak, al dan niet in de variant ‘wet van behoud van het gezeur’.

Het is niks, het was niks en het wordt niks, en dat is nog optimistisch. Schopenhauer is een feestneus voor Meindert

in dit donkere huis waar ik de hele dag lig te slapen
onder de dekens lig te luisteren naar ouwe platen
of lig te lezen met de jaloezieën neergelaten
in dit donkere huis leven wij als spoken
die langzaam de duisternis worden ingezogen.
in dit donkere huis leven wij als spoken

17. Buslijn 1, 17:35 Uur

Net nu ik een tekst wil plakken staat het niet op internet. Zul je net hebben met je magnetronmaaltijd.
Ik wil geen prakje. Ik wil een mantelpakje en een zwart slipje

Een kleinood

16. blond uit een flesje

Eigenlijk hetzelfde verhaal als hierboven. Treurnis en onbegrepen sexualiteit op iets van bijna rijm.

Zit je te schaken terwijl een nymfomane langskomt en er niks gebeurt. Soms denk ik dat Meindert over mij schrijft

15. Het gaat zoals het gaan kon

je ruikt heel vies Bonk, maar toch kom ik heel dicht
met mijn hoofd naar jouw gezicht
je ruikt naar van alles en nog wat
naar zweet bier en patat

Mijn kennismaking met Meindert was ‘Dammen met Ome Hajo’. Dit liedje opent het album prachtig

14. Myn mokkeltje is aan het tandenpoetsen

Is wel het mooiste dat er is. Laat onverlet dat ik wel oppas om mevrouw Etta ‘myn mokkeltje’ te noemen als ze drentelt. Zeg het pas als ze warm in bed ligt

13. De 5 K’s

12. De 4 Johanna’s

Van zijn heerlijke Domela Passie. Koning, kazerne, kerk, kroeg en kapitaal mogen eraan. In het wereldbeeld van toen snap ik het wel.

En de Johanna’s: maakt mij nederig en dankbaar voor mijn aards geluk

11. Dreamfamke

Ehh dix, lever jij content aan?

dix
Uhhh

Ik telde eerder 24 punten, nummer 1 van dix en zowaar nog een tweede podiumplek. Bubbling under bij EvilDrSmith, dus bleef de top 10 buiten bereik. Dat is niet goede hè? Maar het gaat zoals het gaan kon.

Dreamfamke is een beetje een rukplaat, zeg maar Meindert's Mother Fist and Her Five Daughters. Maar ook als Meindert's het alleen doet dan doet ie het goed. Dreamfamke zindert bijna vijf minuten lang van suspense, spannend tot en met de laatste drup

10. Crucifix

One of his favorites. Klungelige artiest ontmoet strakke vrouw met kruis-kettinkje tussen iets waar hij naar kijkt. In die kelderbar.

9. 100 punten

#Datbedoelik Nu al hondert punten voor Meindert

8. Het Kunstenaarschap (Maakt Niet Alle Ouders Even Enthousiast)

7. 20 jaar Muzikale Fruitmand

Zit je dan met je gereformeerde achtergrond en je studie geschiedenis. Levert 2 knappe liedjes op.

Dat ik dan veel verwijzingen in de Muzikale Fruitmand ken en ‘Johannes De heer’ allicht kan neuriën maakt het alleen maar mooier

Hoeveel punten had Hondert Punten?

6. dat is niet goed, hè

5. Versmobiel- ondernemer

Twee kleine pareltjes. En voor jullie: mijn vader was SRV-man en mijn vriendjes gokten en bliezen op 6 januari brievenbussen op. Dat was niet goed, hè

Poek schreef:
Hoeveel punten had Hondert Punten?

24

Vierendwindig? Jammer.

4. Hou alsjeblieft mijn graf schoon

Een oude bluesklassieker. Meindert deed dingen met de zeer verantwoorde verzameling ‘ Anthology of American Folk Music’. Zal allemaal wel. Zijn versie maakt hem ‘one of the Negroes’

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:08 uur

geplaatst: vandaag om 10:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.