Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #6: Midwest Emo!
zoeken in:
1
geplaatst: 25 april 2023, 14:49 uur
Cast in Steel
Dark Is the Night for All
Foot of the Mountain
Forever Not Yours
I'm In
Lifelines
Minor Earth, Major Sky
Soft Rains of April *
Summer Moved On
The Bandstand
Foot of the Mountain
Forever Not Yours
I'm In
Lifelines
Minor Earth, Major Sky
Soft Rains of April *
Summer Moved On
The Bandstand
1
geplaatst: 25 april 2023, 14:55 uur
Cast in Steel
Cosy Prisons
Foot of the Mountain
I Call Your Name
I'm In
Lifelines
The Bandstand
The Living Daylights
Touchy! *
Cosy Prisons
Foot of the Mountain
I Call Your Name
I'm In
Lifelines
The Bandstand
The Living Daylights
Touchy! *
0
geplaatst: 25 april 2023, 15:04 uur
Daar gaat al weer een voor voor mij zekere Top 10 notering (6 of 7 denk ik) rap richting uitgang, donker is het zeker...
1
geplaatst: 25 april 2023, 15:19 uur
Cast in Steel
Cosy Prisons
East of the Sun *
Forever Not Yours
I Call Your Name
I'm In
Lifelines
Minor Earth, Major Sky
The Bandstand
Cosy Prisons
East of the Sun *
Forever Not Yours
I Call Your Name
I'm In
Lifelines
Minor Earth, Major Sky
The Bandstand
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 25 april 2023, 16:41 uur
vigil schreef:
Daar gaat al weer een voor voor mij zekere Top 10 notering (6 of 7 denk ik) rap richting uitgang, donker is het zeker...
Ik sta vooral te kijken van het aantal keer dat The Bandstand genoemd wordt. Toch een beetje a-ha's Precious. Mensen, dit is dus de eliminatieronde, nog niet de finale.Daar gaat al weer een voor voor mij zekere Top 10 notering (6 of 7 denk ik) rap richting uitgang, donker is het zeker...
0
geplaatst: 25 april 2023, 17:05 uur
Casartelli schreef:
(quote)
Ik sta vooral te kijken van het aantal keer dat The Bandstand genoemd wordt. Toch een beetje a-ha's Precious. Mensen, dit is dus de eliminatieronde, nog niet de finale. Zelfs het magische titelnummer van t comeback album komt al voorbij, de luchtige singles blijven dan weer gespaard. Het zal iets met wat een Noorse boer niet kent te maken hebben vrees ik.
Bandstand.. ook hier guilty.... laatste keuze was die of Train of Thought. Luchtige gekozen dus
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 25 april 2023, 17:37 uur
Tja, ik pleit omgekeerd ook schuldig. Dit heb ik ervan gemaakt. Hier zitten ook nauwelijks slechte nummers tussen. Ze zijn alleen net iets minder.
Cast in Steel
Cosy Prisons
Foot of the Mountain
I'm In
I've Been Losing You
Move to Memphis *
Stay on These Roads
The Blood That Moves the Body *
The Living Daylights
Cast in Steel
Cosy Prisons
Foot of the Mountain
I'm In
I've Been Losing You
Move to Memphis *
Stay on These Roads
The Living Daylights
1
geplaatst: 25 april 2023, 18:02 uur
RONDE 2: ELIMINATIE
East of the Sun *
I Call Your Name
I'm In
Lifelines
Living a Boy's Adventure Tale *
Minor Earth, Major Sky
Move to Memphis *
The Living Daylights
The Swing of Things *
Touchy! *
Deadline: woensdag 19.00 uur
East of the Sun *
I Call Your Name
I'm In
Lifelines
Minor Earth, Major Sky
Move to Memphis *
The Living Daylights
The Swing of Things *
Touchy! *
Deadline: woensdag 19.00 uur
1
Zack
geplaatst: 26 april 2023, 07:13 uur
Cast in Steel
Cosy Prisons
Foot of the Mountain
Forever Not Yours
Here I Stand and Face the Rain *
I Call Your Name
I'm In
Lifelines
Train of Thought *
Cosy Prisons
Foot of the Mountain
Forever Not Yours
I Call Your Name
I'm In
Lifelines
Train of Thought *
1
BrotherJohn
geplaatst: 26 april 2023, 09:12 uur
Cast in Steel
Cosy Prisons
Cry Wolf *
East of the Sun *
Foot of the Mountain
I'm In
Soft Rains of April
Summer Moved On
The Living Daylights
Touchy!
Hmm, zo te zien gaat een van mijn favorieten (I Call Your Name) sneuvelen, hoe kan het.
The Sun Always Shines on T.V. mag door maar vrees er voor dat die zal winnen.
Cosy Prisons
Cry Wolf *
East of the Sun *
Foot of the Mountain
I'm In
Soft Rains of April
Summer Moved On
The Living Daylights
Touchy!
Hmm, zo te zien gaat een van mijn favorieten (I Call Your Name) sneuvelen, hoe kan het.
The Sun Always Shines on T.V. mag door maar vrees er voor dat die zal winnen.
1
wavanbuuren
geplaatst: 26 april 2023, 12:03 uur
vigil schreef:
Zelfs het magische titelnummer van t comeback album komt al voorbij, de luchtige singles blijven dan weer gespaard. Het zal iets met wat een Noorse boer niet kent te maken hebben vrees ik.
Bandstand.. ook hier guilty.... laatste keuze was die of Train of Thought. Luchtige gekozen dus
(quote)
Zelfs het magische titelnummer van t comeback album komt al voorbij, de luchtige singles blijven dan weer gespaard. Het zal iets met wat een Noorse boer niet kent te maken hebben vrees ik.
Daar is a-ha verder geen uitzondering op toch?
Onbekend maakt in zijn algemeenheid onbemind. Niet alleen in de muziek trouwens.
Ik vind het in zekere zin ook wel een verademing als een verborgen favoriet niet 3x per dag op de radio voorbij komt.
Al hoop je op een muzieksite waarschijnlijk stiekem op wat medestanders, dat berijp ik wel.
Net speciaal voor jullie geluisterd. Leuk nummer!
Het bevalt me sowieso wel om iets dieper op het repertoire bvan A-ha in te zoomen. Had ik me tot vandaag eiegenlijk nooit de gtijd voor gegund, maar dat volledig terzijde.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 26 april 2023, 20:22 uur
Er is geen tiebreak nodig, we nemen rechtstreeks en zonder pardon afscheid van:
I'm In 12
Cast in Steel 11
Cosy Prisons 10
Foot of the Mountain 8
I Call Your Name 8
The Bandstand 8
Dark Is the Night for All 7
East of the Sun * 7
Forever Not Yours 7
Lifelines 7
I'm In 12
Cast in Steel 11
Cosy Prisons 10
Foot of the Mountain 8
I Call Your Name 8
The Bandstand 8
Dark Is the Night for All 7
East of the Sun * 7
Forever Not Yours 7
Lifelines 7
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 26 april 2023, 20:24 uur
RONDE 3: FINALE
Maak een top-10 van onderstaande nummers. Mooie toelichtingen worden op prijs gesteld!
Cry Wolf *
Crying in the Rain
Hunting High and Low
I've Been Losing You
Manhattan Skyline
Minor Earth, Major Sky
Move to Memphis *
Scoundrel Days
Soft Rains of April *
Stay on These Roads
Summer Moved On
Take on Me
The Living Daylights
The Sun Always Shines on T.V.
The Swing of Things *
Touchy! *
Train of Thought *
Deadline: vrijdag 19.00 uur
Maak een top-10 van onderstaande nummers. Mooie toelichtingen worden op prijs gesteld!
Cry Wolf *
Crying in the Rain
Hunting High and Low
I've Been Losing You
Manhattan Skyline
Minor Earth, Major Sky
Move to Memphis *
Scoundrel Days
Soft Rains of April *
Stay on These Roads
Summer Moved On
Take on Me
The Living Daylights
The Sun Always Shines on T.V.
The Swing of Things *
Touchy! *
Train of Thought *
Deadline: vrijdag 19.00 uur
4
geplaatst: 26 april 2023, 20:53 uur
01. Scoundrel Days
Op 1 staat het meesterwerk van het meesterwerk. De titelsong van de altijd lastige tweede plaat. Dat deze 2de plaat niet lastig bleek al snel. Het was een prachtig werk geworden. Wat minder lichtvoetig dan het debuut maar man man wat een album. Het pronkstuk van dat album Scoundrel Days is het titelnummer wat ook nog eens de aftrapper is van de plaat. Alle registers worden opengetrokken en dat doen ze met veel succes. Het is een roetsjbaan van jawelste en voor mij keer op keer een fraaie ontdekkingsreis terwijl ik het nummer al heel vaak heb gehoord en ook nog heel vaak zal horen.
02. The Sun Always Shines on T.V.
Deze uptempo popsong was de derde single van het debuutalbum. Het werd net zoals de eerdere twee singles een groot succes. 5 miljoen keer ging The Sun Always Shines on T.V. over de toonbank, je zou toch voor minder. In Nederland bereikte het de 4de plek. De band had een reputatie dus ook deze keer weer een mooie clip. Het nummer werd geschreven door a-ha gitarist Paul Waaktaar-Savoy. Een ijzersterk nummer die blijkbaar niet kapot kan.
03. Manhattan Skyline
Dit was de derde single van het album Scoundrel Days en deed verder weinig in de hitlijsten. Natuurlijk wel in het eigen land en ook Engeland was met een dertiende plek weer van de partij maar verder... Ik denk toch iets te veel afwijkend in vergelijk met de andere singles van de band op dat moment in hun carriere. De scheurende gitaren was wellicht niet iets te veel voor de grote massa. Voor mij zeker niet want het is een fantastisch liedje met een heerlijke opbouw en een mooie combi van hard en zacht.
04. Hunting High and Low
Een hitsingle van het debuut van a-ha staat op nummer 4. Waar de eerste veel meer een relatief vrolijk huppelend synthpopnummer was gaat het hier al meer een iets andere kant op. Nog steeds pop natuurlijk maar nu veel zwaarder aangezet en haast theatraal. Een zeer sterk eindschot in het nummer zorgt voor een zeer mooie plek. Het nummer heeft een prachtige opbouw en laat de band schitteren. Vooral deze song (en dit a-ha werk) heeft veel invloed gehad op hedendaagse bands. Bands als Coldplay en Keane zijn zelf verklaard fan.
05. Here I Stand and Face the Rain
Wat een manier om de Top 5 te starten. Wederom een nummer geschreven door Paul Waaktaar-Savoy. Het is de albumafsluiter van de debuutplaat waarvan stiekem wel erg vaak nummers voorbij komen in de hogere regionen. Een prachtig nummer, erg mooi gezongen door Harket en muzikaal uiterst fraai ingekleurd door vooral toetsenist Magne Furuholmen.
06. I've Been Losing You
Het was de eerste single van mijn favoriete a-ha album. In veel landen goed voor een Top 10 notering zoals in Belgie (8), in Nederland net niet namelijk een 11de stek. De reprise die er achteraan komt vind ik echt waanzinnig. Ik denk dat dit zo ongeveer wel mijn meest gedraaide a-ha nummer is en vervelen doet het nog steeds niet en ik verwacht dat dit ook niet zal gaan gebeuren. Waanzinnig nummer!
07. Minor Earth, Major Sky
Na het vijfde album kwam uiteraard het zesde album maar zo vanzelfsprekend zoals dat nu hier staat was dat niet. De band ging na Memorial Beach (1993) in de ruststand en kwam hier in 2000 pas weer uit met het album Minor Earth | Major Sky. Het titelnummer (zonder streep) verscheen na Summer Moved On als tweede single. De videoclip is een hele mooie. De astronautenpakken die ze aanhebben komen uit de film Apollo 13. In de clip laten de twee andere Morten achter op de maan, dat is een soort van grap omdat de zanger altijd en overal te laat is en ze al vaak geroepen hebben dat ze dan maar eens zonder hem een concert/interview/fotoshoot e.d. moesten beginnen. Een fantastisch nummer met een killer intro en dito refrein.
08. Take on Me
Dan nu een hit! Nou ja enkel hit is nog wat karig, monsterhit is wellicht een betere benadering. Een nummer 1 hit in Australie, Oostenrijk, Belgie, Canada, Duitsland, Japan, Nederland, Noorwegen, Zweden, Zwitserland en Amerika en dan ben ik er nog niet... In 36 landen wist het de eerste plek te behalen, in de European Chart 100 (de gemiddelde hitlijst van alle Europese hitlijsten) stond hij 9 weken op de eerste plek en het totaal verkochte singles van dit nummer is ongeveer 7 miljoen en dat is goed voor een van de beste verkochte singles ooit.
09. Move to Memphis
Een heerlijke cathy rocksong van het album Memorial Beach. Dit album verscheen in 1993 maar toen was het nummer al lang en breed op single verschenen. Move to Memphis stond namelijk als bonustrack op de Headlines & Deadlines verzamel cd. In Noorwegen behaalde het nummer met een langharige Morten de 2de plek in de singlecharts
10. The Swing of Things
Het lied is afkomstig van het beste album van de band Scoundrel Days. De kenner weet dat de eerste regel uit het refrein de titel (https://www.musicmeter.nl/album/15176) is van het eerste live album van de band welke zo'n 20 jaar geleden verscheen. In ieder geval altijd erg lekker om mee te blerren!
Ik mis Dark is the Night (Ik denk dat die op 7 zou staan) en de nr 11, 12 en 13 uit deze selectie wil ik ook nog wel even noemen:
11. Stay on These Roads
12. Living a Boy's Adventure Tale
13. Summer Moved On
Op 1 staat het meesterwerk van het meesterwerk. De titelsong van de altijd lastige tweede plaat. Dat deze 2de plaat niet lastig bleek al snel. Het was een prachtig werk geworden. Wat minder lichtvoetig dan het debuut maar man man wat een album. Het pronkstuk van dat album Scoundrel Days is het titelnummer wat ook nog eens de aftrapper is van de plaat. Alle registers worden opengetrokken en dat doen ze met veel succes. Het is een roetsjbaan van jawelste en voor mij keer op keer een fraaie ontdekkingsreis terwijl ik het nummer al heel vaak heb gehoord en ook nog heel vaak zal horen.
02. The Sun Always Shines on T.V.
Deze uptempo popsong was de derde single van het debuutalbum. Het werd net zoals de eerdere twee singles een groot succes. 5 miljoen keer ging The Sun Always Shines on T.V. over de toonbank, je zou toch voor minder. In Nederland bereikte het de 4de plek. De band had een reputatie dus ook deze keer weer een mooie clip. Het nummer werd geschreven door a-ha gitarist Paul Waaktaar-Savoy. Een ijzersterk nummer die blijkbaar niet kapot kan.
03. Manhattan Skyline
Dit was de derde single van het album Scoundrel Days en deed verder weinig in de hitlijsten. Natuurlijk wel in het eigen land en ook Engeland was met een dertiende plek weer van de partij maar verder... Ik denk toch iets te veel afwijkend in vergelijk met de andere singles van de band op dat moment in hun carriere. De scheurende gitaren was wellicht niet iets te veel voor de grote massa. Voor mij zeker niet want het is een fantastisch liedje met een heerlijke opbouw en een mooie combi van hard en zacht.
04. Hunting High and Low
Een hitsingle van het debuut van a-ha staat op nummer 4. Waar de eerste veel meer een relatief vrolijk huppelend synthpopnummer was gaat het hier al meer een iets andere kant op. Nog steeds pop natuurlijk maar nu veel zwaarder aangezet en haast theatraal. Een zeer sterk eindschot in het nummer zorgt voor een zeer mooie plek. Het nummer heeft een prachtige opbouw en laat de band schitteren. Vooral deze song (en dit a-ha werk) heeft veel invloed gehad op hedendaagse bands. Bands als Coldplay en Keane zijn zelf verklaard fan.
05. Here I Stand and Face the Rain
Wat een manier om de Top 5 te starten. Wederom een nummer geschreven door Paul Waaktaar-Savoy. Het is de albumafsluiter van de debuutplaat waarvan stiekem wel erg vaak nummers voorbij komen in de hogere regionen. Een prachtig nummer, erg mooi gezongen door Harket en muzikaal uiterst fraai ingekleurd door vooral toetsenist Magne Furuholmen.
06. I've Been Losing You
Het was de eerste single van mijn favoriete a-ha album. In veel landen goed voor een Top 10 notering zoals in Belgie (8), in Nederland net niet namelijk een 11de stek. De reprise die er achteraan komt vind ik echt waanzinnig. Ik denk dat dit zo ongeveer wel mijn meest gedraaide a-ha nummer is en vervelen doet het nog steeds niet en ik verwacht dat dit ook niet zal gaan gebeuren. Waanzinnig nummer!
07. Minor Earth, Major Sky
Na het vijfde album kwam uiteraard het zesde album maar zo vanzelfsprekend zoals dat nu hier staat was dat niet. De band ging na Memorial Beach (1993) in de ruststand en kwam hier in 2000 pas weer uit met het album Minor Earth | Major Sky. Het titelnummer (zonder streep) verscheen na Summer Moved On als tweede single. De videoclip is een hele mooie. De astronautenpakken die ze aanhebben komen uit de film Apollo 13. In de clip laten de twee andere Morten achter op de maan, dat is een soort van grap omdat de zanger altijd en overal te laat is en ze al vaak geroepen hebben dat ze dan maar eens zonder hem een concert/interview/fotoshoot e.d. moesten beginnen. Een fantastisch nummer met een killer intro en dito refrein.
08. Take on Me
Dan nu een hit! Nou ja enkel hit is nog wat karig, monsterhit is wellicht een betere benadering. Een nummer 1 hit in Australie, Oostenrijk, Belgie, Canada, Duitsland, Japan, Nederland, Noorwegen, Zweden, Zwitserland en Amerika en dan ben ik er nog niet... In 36 landen wist het de eerste plek te behalen, in de European Chart 100 (de gemiddelde hitlijst van alle Europese hitlijsten) stond hij 9 weken op de eerste plek en het totaal verkochte singles van dit nummer is ongeveer 7 miljoen en dat is goed voor een van de beste verkochte singles ooit.
09. Move to Memphis
Een heerlijke cathy rocksong van het album Memorial Beach. Dit album verscheen in 1993 maar toen was het nummer al lang en breed op single verschenen. Move to Memphis stond namelijk als bonustrack op de Headlines & Deadlines verzamel cd. In Noorwegen behaalde het nummer met een langharige Morten de 2de plek in de singlecharts
10. The Swing of Things
Het lied is afkomstig van het beste album van de band Scoundrel Days. De kenner weet dat de eerste regel uit het refrein de titel (https://www.musicmeter.nl/album/15176) is van het eerste live album van de band welke zo'n 20 jaar geleden verscheen. In ieder geval altijd erg lekker om mee te blerren!
Ik mis Dark is the Night (Ik denk dat die op 7 zou staan) en de nr 11, 12 en 13 uit deze selectie wil ik ook nog wel even noemen:
11. Stay on These Roads
12. Living a Boy's Adventure Tale
13. Summer Moved On
1
Zack
geplaatst: 26 april 2023, 21:01 uur
1. Hunting High and Low
2. I've Been Losing You
3. The Blood That Moves the Body *
4. The Living Daylights
5. Scoundrel Days
6. Move to Memphis *
7. The Sun Always Shines on T.V.
8. Stay on These Roads
9. Take on Me
10. Cry Wolf *
2. I've Been Losing You
3. The Blood That Moves the Body *
4. The Living Daylights
5. Scoundrel Days
6. Move to Memphis *
7. The Sun Always Shines on T.V.
8. Stay on These Roads
9. Take on Me
10. Cry Wolf *
1
geplaatst: 26 april 2023, 21:32 uur
1. Manhattan Skyline
2. Hunting High and Low
3. The Sun Always Shines on T.V.
4. Take on Me
5. Stay on These Roads
6. The Blood That Moves the Body *
7. Cry Wolf *
8. The Living Daylights
9. Touchy! *
10. Living a Boy's Adventure Tale *
2. Hunting High and Low
3. The Sun Always Shines on T.V.
4. Take on Me
5. Stay on These Roads
6. The Blood That Moves the Body *
7. Cry Wolf *
8. The Living Daylights
9. Touchy! *
10. Living a Boy's Adventure Tale *
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 26 april 2023, 22:51 uur
01 Summer Moved On
02 Scoundrel Days
03 The Swing of Things *
04 Take on Me
05 Minor Earth, Major Sky
06 Crying in the Rain
07 Cry Wolf *
08 Hunting High and Low
09 The Sun Always Shines on T.V.
10 Here I Stand and Face the Rain *
Ik heb mijn treurnis over de eliminatie van The Bandstand al gedeeld, maar van de recente bijdragen wordt met name Lifelines ook node gemist.
De eerste twee hits van het 'echte' comebackalbum doen nog wel mee en die gooien hier ook hoge ogen; Summer Moved On (hoe theatraal wil je het hebben) pakt zelfs de koppositie in een toptien waarin, eerlijk is eerlijk, het elkaar allemaal niet al te veel ontloopt. Als er ooit een toplijst van albums met het beste eerste en tweede nummer gemaakt zou worden, zou Scoundrel Days daarin wel flink scoren.
02 Scoundrel Days
03 The Swing of Things *
04 Take on Me
05 Minor Earth, Major Sky
06 Crying in the Rain
07 Cry Wolf *
08 Hunting High and Low
09 The Sun Always Shines on T.V.
10 Here I Stand and Face the Rain *
Ik heb mijn treurnis over de eliminatie van The Bandstand al gedeeld, maar van de recente bijdragen wordt met name Lifelines ook node gemist.
De eerste twee hits van het 'echte' comebackalbum doen nog wel mee en die gooien hier ook hoge ogen; Summer Moved On (hoe theatraal wil je het hebben) pakt zelfs de koppositie in een toptien waarin, eerlijk is eerlijk, het elkaar allemaal niet al te veel ontloopt. Als er ooit een toplijst van albums met het beste eerste en tweede nummer gemaakt zou worden, zou Scoundrel Days daarin wel flink scoren.
1
geplaatst: 27 april 2023, 00:15 uur
1. The Sun Always Shines on T.V.
2. Scoundrel Days
3. Take on Me
4. I've Been Losing You
5. Hunting High and Low
6. Train of Thought *
7. The Living Daylights
8. Cry Wolf *
9. Crying in the Rain
10. Stay on These Roads
2. Scoundrel Days
3. Take on Me
4. I've Been Losing You
5. Hunting High and Low
6. Train of Thought *
7. The Living Daylights
8. Cry Wolf *
9. Crying in the Rain
10. Stay on These Roads
2
geplaatst: 27 april 2023, 00:42 uur
Finale:
1. I've Been Losing You
2. Manhattan Skyline
3. Hunting High and Low
4. Cry Wolf *
5. Scoundrel Days
6. The Sun Always Shines on T.V.
7. Move to Memphis *
8. Summer Moved On
9. Living a Boy's Adventure Tale
10. Take on Me
Het was ergens in 1987 dat in huize Ries een jongere zus zich begon te interesseren in pop muziek en dan vooral in 3 Noorse muzikanten. Of misschien eigenlijk maar eentje. Uit haar slaapkamer (soort van Morten-arium) galmde zo ongeveer de hele dag The Living Daylights. En later Stay on these roads, Touchy!, Crying in the rain en I Call You Name.. en dat vier jaar lang. Voor zover dit mogelijk was, liet ik deze band voortaan links liggen. Te is nooit goed, zeiden we thuis altijd (behalve te-vreden en tegemoetkoming in de reiskosten - maar ik dwaal af..).
A-ha is dus de band van Morten en van mijn zus en die eerste twee albums zijn verreweg het leukst gebleven. Heb later nog een 5cd box van deze Noorse goden gekocht, maar heb het nooit tot het eind volgehouden (sorry).
I've Been Losing You is altijd mijn favoriete track geweest vanwege de lekkere riff en die break in de finale. Op nummer 2 nog meer gitaar en de nummer 4 Cry Wolf staat vooral hoog vanwege de prima 12 inch. Hun megahit hoort uiteraard ook in de top 10, hoewel deze thuis natuurlijk ook grijzer dan grijs gedraaid is...
1. I've Been Losing You
2. Manhattan Skyline
3. Hunting High and Low
4. Cry Wolf *
5. Scoundrel Days
7. Move to Memphis *
8. Summer Moved On
9. Living a Boy's Adventure Tale
10. Take on Me
Het was ergens in 1987 dat in huize Ries een jongere zus zich begon te interesseren in pop muziek en dan vooral in 3 Noorse muzikanten. Of misschien eigenlijk maar eentje. Uit haar slaapkamer (soort van Morten-arium) galmde zo ongeveer de hele dag The Living Daylights. En later Stay on these roads, Touchy!, Crying in the rain en I Call You Name.. en dat vier jaar lang. Voor zover dit mogelijk was, liet ik deze band voortaan links liggen. Te is nooit goed, zeiden we thuis altijd (behalve te-vreden en tegemoetkoming in de reiskosten - maar ik dwaal af..).
A-ha is dus de band van Morten en van mijn zus en die eerste twee albums zijn verreweg het leukst gebleven. Heb later nog een 5cd box van deze Noorse goden gekocht, maar heb het nooit tot het eind volgehouden (sorry).
I've Been Losing You is altijd mijn favoriete track geweest vanwege de lekkere riff en die break in de finale. Op nummer 2 nog meer gitaar en de nummer 4 Cry Wolf staat vooral hoog vanwege de prima 12 inch. Hun megahit hoort uiteraard ook in de top 10, hoewel deze thuis natuurlijk ook grijzer dan grijs gedraaid is...
1
geplaatst: 27 april 2023, 09:13 uur
Heerlijk bandje! Jammer wel dat er zo veel van het latere werk gesneuveld is (typisch dit format
), ken er niet veel van maar wat ik ken vind ik bijna altijd wel verrassend goed, was best benieuwd naar meer. Maar uiteindelijk gaat er weinig boven de singles van de eerste plaat, vind ik nog altijd, 80's popperfectie die de tand des tijds moeiteloos heeft doorstaan. En ze zijn ook nog eens verantwoordelijk voor mijn favoriete Bondthema (gedeelde eerste plaats met We Have All The Time In The World van Louis Armstrong)!
Grootste gemis voor mij is You Are The One. Heerlijke single.
1. Take on Me
2. The Living Daylights
3. Hunting High and Low
4. The Sun Always Shines on T.V.
5. Stay on These Roads
6. Summer Moved On
7. Scoundrel Days
8. Train of Thought *
9. Soft Rains of April *
10. Cry Wolf *
), ken er niet veel van maar wat ik ken vind ik bijna altijd wel verrassend goed, was best benieuwd naar meer. Maar uiteindelijk gaat er weinig boven de singles van de eerste plaat, vind ik nog altijd, 80's popperfectie die de tand des tijds moeiteloos heeft doorstaan. En ze zijn ook nog eens verantwoordelijk voor mijn favoriete Bondthema (gedeelde eerste plaats met We Have All The Time In The World van Louis Armstrong)! Grootste gemis voor mij is You Are The One. Heerlijke single.
1. Take on Me
2. The Living Daylights
3. Hunting High and Low
4. The Sun Always Shines on T.V.
5. Stay on These Roads
6. Summer Moved On
7. Scoundrel Days
8. Train of Thought *
9. Soft Rains of April *
10. Cry Wolf *
1
geplaatst: 27 april 2023, 10:52 uur
Uiteraard a-ha ook leren kennen door de giga hit Take On Me met de welbekende animatie clip.
Hunting.. en Scoundrel.. waren prima albums ook, die destijds precies in mijn straatje pasten, ofschoon ik in eerste instantie alleen het debuutalbum kocht en pas veel later tot aanschaf van de opvolger ben overgegaan. Dit had waarschijnlijk te maken met het feit, dat ik tussendoor al beide maxi-singles (12") van Manhattan Skyline en I've Been Losing You had binnen gehengeld. Die laatste blijft met afstand a-ha's mooiste voor mij, de extended remix grijs gedraaid ook.
Vervolgens haalden andere persoonlijke muzikale voorkeuren mijn aandacht weg bij de Noren, al veerde ik tijdens hun comeback nog wel een keer op bij Summer Moved On. Maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen, dat het eigenlijk daarna bij het horen van muziek van a-ha meer een gevalletje o-ja was.
1. I've Been Losing You
2. The Sun Always Shines on T.V.
3. Hunting High and Low
4. Manhattan Skyline
5. Scoundrel Days
6. Here I Stand and Face the Rain *
7. Summer Moved On
8. Take on Me
9. Soft Rains of April *
10. The Swing of Things *
Hunting.. en Scoundrel.. waren prima albums ook, die destijds precies in mijn straatje pasten, ofschoon ik in eerste instantie alleen het debuutalbum kocht en pas veel later tot aanschaf van de opvolger ben overgegaan. Dit had waarschijnlijk te maken met het feit, dat ik tussendoor al beide maxi-singles (12") van Manhattan Skyline en I've Been Losing You had binnen gehengeld. Die laatste blijft met afstand a-ha's mooiste voor mij, de extended remix grijs gedraaid ook.
Vervolgens haalden andere persoonlijke muzikale voorkeuren mijn aandacht weg bij de Noren, al veerde ik tijdens hun comeback nog wel een keer op bij Summer Moved On. Maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen, dat het eigenlijk daarna bij het horen van muziek van a-ha meer een gevalletje o-ja was.
1. I've Been Losing You
3. Hunting High and Low
4. Manhattan Skyline
5. Scoundrel Days
6. Here I Stand and Face the Rain *
7. Summer Moved On
8. Take on Me
9. Soft Rains of April *
1
geplaatst: 27 april 2023, 11:11 uur
1. Hunting High and Low
2. Take on Me
3. Manhattan Skyline
4. Stay on These Roads
5. I've Been Losing You
7. The Living Daylights
8. Soft Rains of April *
9. Touchy! *
10. Minor Earth, Major Sky
2. Take on Me
3. Manhattan Skyline
4. Stay on These Roads
5. I've Been Losing You
7. The Living Daylights
8. Soft Rains of April *
9. Touchy! *
0
geplaatst: 27 april 2023, 12:09 uur
Ries_72 schreef:
Heb later nog een 5cd box van deze Noorse goden gekocht, maar heb het nooit tot het eind volgehouden (sorry).
Heb later nog een 5cd box van deze Noorse goden gekocht, maar heb het nooit tot het eind volgehouden (sorry).
Is dat een chronologische box met van Hunting t/m Memorial Beach?
2
geplaatst: 27 april 2023, 13:10 uur
Klopt - het is zo’n Rhino uitgave en nog steeds leverbaar voor zo’n 15 euro ..
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 27 april 2023, 13:29 uur
Ries_72 schreef:
Het is ook niet verplicht ze alle vijf achter elkaar te draaien Heb later nog een 5cd box van deze Noorse goden gekocht, maar heb het nooit tot het eind volgehouden (sorry).

0
geplaatst: 27 april 2023, 13:30 uur
Ries_72 schreef:
(quote)
Het zal je niet verbazen dat ik die allemaal al heb. Maar voor alle andere is dit natuurlijk gewoon een goede tip!

1
geplaatst: 27 april 2023, 14:32 uur
a-ha top 20:
1. I've Been Losing You
3. Summer Moved On
4. Cry Wolf *
5. Living a Boy's Adventure Tale *
6. Take on Me
7. The Blood That Moves the Body *
8. Touchy! *
9. Crying in the Rain
11. Manhattan Skyline
12. The Living Daylights
13. Train of Thought *
14. Hunting High and Low
15. Scoundrel Days
16. Move to Memphis *
17. Stay on These Roads
18. Here I Stand and Face the Rain *
19. The Swing of Things *
20. Soft Rains of April *
a-ha, absoluut een toffe band. Leerde ze (in mijn tijd, uiteraard) ook kennen via Take on Me met die voor die tijd zeer artistieke clip. Een band met fantastische singles, maar hele albums? Ik moet er toch maar eens snel dieper induiken, dat verdienen ze echt.
Ze hebben nummers... die je tijdens en na een eerste beluistering al meteen meevoeren (I've Been Losing You tot en met Train of Thought). De al eerder vernoemde 12-inches van I've Been Losing You en Cry Wolf zijn zeer verslavend. De stevigere hits van de band vind ik nog steeds hun beste. I've Been Losing You voorop, met die drop tegen het einde, top zo'n vals einde. De opbouw van The Sun Always Shines on T.V. is gewoonweg kippenvelbevorderend. Het "comeback" album Minor Earth | Major Sky leverde een aantal sterke tracks af, waarvan Summer Moved On bij mij insloeg als een bom. Ze konden het dus toch nog. Morten met zijn falsetto uithalen tijdens dit bezwerende nummer en die begeleidende violen. Wow! Genieten geblazen. Cry Wolf, alleen dat intro al, mindblowing. Living a Boy's Adventure Tale is voor mij verreweg hun beste albumtrack (van wat ik ken). Minor Earth, Major Sky had net zo goed van Duran Duran kunnen zijn, maar toch blij dat het op naam van deze boys staat. Gaaf nummer. Manhattan Skyline, intrigerende song, altijd een haat/liefde verhouding mee gehad. Maar als ik hem dan nu weer hoor, zou die eigenlijk hoger moeten staan. Volledig eens met vigil, krachtige opbouw, mooie afwisseling tussen de stevige en de rustige gedeeltes. Keuzes maken, het blijft lastig, als je er te lang over na kunt denken. Voor een (heel klein) stukje panfluitafleiding hebben we dan nog Train of Thought, enorm stuwende track. Heerlijk!
Ze hebben nummers... die ook goed zijn, die alleen even tijd nodig hadden (vanaf Hunting High and Low tot en met Move to Memphis). Hunting High and Low...die meeuwen en die korte opleving die erna komt, aangezet door de violen, prachtig. Move to Memphis een nummer dat ook zo op het conto van Simple Minds had kunnen staan, fijne track.
Ze hebben nummers... waarbij in de loop van de tijd uiteindelijk het kwartje toch nog is gevallen (Stay on These Roads en Here I Stand and Face the Rain).
En dan hebben ze nog tracks waar ik niet veel mee heb (The Swing of Things en Soft Rains of April). Daar ga ik verder ook geen woorden aan vuil maken.
1. I've Been Losing You
3. Summer Moved On
4. Cry Wolf *
6. Take on Me
7. The Blood That Moves the Body *
8. Touchy! *
9. Crying in the Rain
11. Manhattan Skyline
12. The Living Daylights
13. Train of Thought *
14. Hunting High and Low
15. Scoundrel Days
16. Move to Memphis *
17. Stay on These Roads
18. Here I Stand and Face the Rain *
19. The Swing of Things *
20. Soft Rains of April *
a-ha, absoluut een toffe band. Leerde ze (in mijn tijd, uiteraard) ook kennen via Take on Me met die voor die tijd zeer artistieke clip. Een band met fantastische singles, maar hele albums? Ik moet er toch maar eens snel dieper induiken, dat verdienen ze echt.
Ze hebben nummers... die je tijdens en na een eerste beluistering al meteen meevoeren (I've Been Losing You tot en met Train of Thought). De al eerder vernoemde 12-inches van I've Been Losing You en Cry Wolf zijn zeer verslavend. De stevigere hits van de band vind ik nog steeds hun beste. I've Been Losing You voorop, met die drop tegen het einde, top zo'n vals einde. De opbouw van The Sun Always Shines on T.V. is gewoonweg kippenvelbevorderend. Het "comeback" album Minor Earth | Major Sky leverde een aantal sterke tracks af, waarvan Summer Moved On bij mij insloeg als een bom. Ze konden het dus toch nog. Morten met zijn falsetto uithalen tijdens dit bezwerende nummer en die begeleidende violen. Wow! Genieten geblazen. Cry Wolf, alleen dat intro al, mindblowing. Living a Boy's Adventure Tale is voor mij verreweg hun beste albumtrack (van wat ik ken). Minor Earth, Major Sky had net zo goed van Duran Duran kunnen zijn, maar toch blij dat het op naam van deze boys staat. Gaaf nummer. Manhattan Skyline, intrigerende song, altijd een haat/liefde verhouding mee gehad. Maar als ik hem dan nu weer hoor, zou die eigenlijk hoger moeten staan. Volledig eens met vigil, krachtige opbouw, mooie afwisseling tussen de stevige en de rustige gedeeltes. Keuzes maken, het blijft lastig, als je er te lang over na kunt denken. Voor een (heel klein) stukje panfluitafleiding hebben we dan nog Train of Thought, enorm stuwende track. Heerlijk!
Ze hebben nummers... die ook goed zijn, die alleen even tijd nodig hadden (vanaf Hunting High and Low tot en met Move to Memphis). Hunting High and Low...die meeuwen en die korte opleving die erna komt, aangezet door de violen, prachtig. Move to Memphis een nummer dat ook zo op het conto van Simple Minds had kunnen staan, fijne track.
Ze hebben nummers... waarbij in de loop van de tijd uiteindelijk het kwartje toch nog is gevallen (Stay on These Roads en Here I Stand and Face the Rain).
En dan hebben ze nog tracks waar ik niet veel mee heb (The Swing of Things en Soft Rains of April). Daar ga ik verder ook geen woorden aan vuil maken.
1
geplaatst: 27 april 2023, 15:22 uur
1. I've Been Losing You
2. Hunting High and Low
3. Minor Earth, Major Sky
4. Stay on These Roads
5. Take on Me
7. The Living Daylights
8. Summer Moved On
9. Crying in the Rain
10. Touchy! *
2. Hunting High and Low
3. Minor Earth, Major Sky
4. Stay on These Roads
5. Take on Me
7. The Living Daylights
8. Summer Moved On
9. Crying in the Rain
10. Touchy! *
1
geplaatst: 27 april 2023, 17:29 uur
vigil schreef:
Het zal je niet verbazen dat ik die allemaal al heb. Maar voor alle andere is dit natuurlijk gewoon een goede tip!
(quote)
Die indruk had ik al - vandaar (voor de liefhebbers) mijn prijsindicatie. Voor sommige anderen zijn wellicht de Headlines & Deadlines al toereikend.
1
geplaatst: 27 april 2023, 20:10 uur
1. Take on Me
3. Hunting High and Low
4. The Living Daylights
6. Cry Wolf *
7. Manhattan Skyline
8. Scoundrel Days
9. Minor Earth, Major Sky
3. Hunting High and Low
4. The Living Daylights
6. Cry Wolf *
7. Manhattan Skyline
8. Scoundrel Days
9. Minor Earth, Major Sky
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.