MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #6: Midwest Emo!

zoeken in:
1. Hunting High and Low
2. Summer Moved On
3. Cry Wolf *
4. Move to Memphis *
5. Minor Earth, Major Sky
6. I've Been Losing You
7. Take on Me
8. Manhattan Skyline
9. Stay on These Roads
10. The Blood That Moves the Body *

1. Take on Me
2. Hunting High and Low
3. The Sun Always Shines on T.V.
4. Stay on These Roads
5. Manhattan Skyline
6. I've Been Losing You
7. Move to Memphis *
8. Minor Earth, Major Sky
9. Soft Rains of April *

Kant 1 van "Scoundrel Days" FTW!

1. Manhattan Skyline
2. I've Been Losing You
3. Scoundrel Days
4. Take on Me
5. The Living Daylights
6. The Swing of Things
7. Soft Rains of April
8. Stay on These Roads
9. Cry Wolf
10. The Sun Always Shines on T.V.

1. The Sun Always Shines on T.V.
2. Take on Me
3. Living a Boy's Adventure Tale *
4. Hunting High and Low
5. Here I Stand and Face the Rain *
6. Scoundrel Days
7. I've Been Losing You
8. Cry Wolf *
9. Train of Thought *
10. Manhattan Skyline

Ik mis vooral Foot of the Mountain en Butterfly, Butterfly.

Geinig bandje, maar ook weer niet zo heel bijzonder. De hits zijn het leukst:

1. The Living Daylights
2. I've Been Losing You
4. Hunting High and Low
5. Take on Me
6. Cry Wolf *
7. Train of Thought *
8. Manhattan Skyline
9. Scoundrel Days

johan de witt schreef:
Ik mis vooral Butterfly, Butterfly.
Dat had ik ook nog willen vermelden

1. Stay on These Roads
2. Take on Me
3. Hunting High and Low
4. The Sun Always Shines on T.V.
5. The Living Daylights
6. Crying in the Rain
7. I've Been Losing You
8. Manhattan Skyline
9. Cry Wolf *

Het prachtige Stay on These Roads is mijn ultieme a-ha favo, maar die gaat deze Greatest Hits niet winnen zo aan de lijstjes te zien.

Casartelli (moderator)
20. Touchy! *

Album: Stay on These Roads

Aantal punten: 8
Aantal lijstjes: 4
Hoogste positie: 8

andré schreef:
Geinig bandje, maar ook weer niet zo heel bijzonder. De hits zijn het leukst
Nou, dan beginnen we met een echte hit-hit. Touchy! is nog wel eens goed voor gefronste wenkbrauwen, maar hij overleefde nominatie- en eliminatieronde (al hield dat laatste niet over). Vier lage noteringen leveren een rode lantaarnpositie op.

Casartelli (moderator)
19. Soft Rains of April *

Album: Scoundrel Days

Aantal punten: 13
Aantal lijstjes: 5
Hoogste positie: 7

Niet minder dan 9 vruchten van de nominatieronde staan in deze finale. Zijn we zo alternatief met zijn allen? Nee, in het gros van de gevallen betekent dat vooral dat nog meer hits de iets gespreidere nummers uit de startlijst verdrongen. Op 19 staat evenwel geen hit, maar 'gewoon' de intieme afsluiter van Scoundrel Days, een album dat we hier nog wel een paar keer tegen zullen komen.

Casartelli (moderator)
18. Train of Thought *

Album: Hunting High and Low

Aantal punten: 14
Hoogste positie: 6

Die Scoundrel Days… die is dus zesmaal vertegenwoordigd. En hét hitalbum, Hunting High and Low, tekent eveneens voor zes noteringen. Dit hitje is daarvan de eerste.

Casartelli (moderator)
17. Crying in the Rain

Album: East of the Sun, West of the Moon

Aantal punten: 16
Hoogste positie: 6

Vierde album East of the Sun, West of the Moon komt er met één notering bekaaid af, wat nog onderstreept wordt door de schamele 17e positie van die ene notering, hun hitcover van the Everly Brothers. Wellicht wilden de mannen achteraf bezien iets te graag een serieuze plaat maken met iets te weinig bubblegum.

Casartelli (moderator)
16. The Swing of Things *

Aantal punten: 16
Hoogste positie: 3

vigil schreef:
Het lied is afkomstig van het beste album van de band Scoundrel Days. De kenner weet dat de eerste regel uit het refrein de titel is van het [url=https://www.musicmeter.nl/album/15176eerste live album van de band welke zo'n 20 jaar geleden verscheen. In ieder geval altijd erg lekker om mee te blèren!
Waarvan akte. Prachtnummer. Maar tussen de hits-hits-hits zat meer dan een 16e plek er niet in.

Casartelli (moderator)
15. Here I Stand and Face the Rain *

Aantal punten: 18
Hoogste positie: 5

vigil schreef:
Wat een manier om de Top 5 te starten. Wederom een nummer geschreven door Paul Waaktaar-Savoy. Het is de albumafsluiter van de debuutplaat waarvan stiekem wel erg vaak nummers voorbij komen in de hogere regionen. Een prachtig nummer, erg mooi gezongen door Harket en muzikaal uiterst fraai ingekleurd door vooral toetsenist Magne Furuholmen.
Nog een albumtrack uit de nominatieronde en wel de afsluiter van Hunting High and Low.

Casartelli (moderator)
14. The Blood That Moves the Body *

Aantal punten: 21
Aantal lijstjes: 7

Derde album Stay on These Roads gooit niet per se hoge ogen in de a-ha albumcompetitie, maar hier is-ie toch viermaal vertegenwoordigd. Eerder kwam Touchy! al voorbij en op 14 staat The Blood That Moves the Body.

Casartelli (moderator)
13. Move to Memphis *

Album: Memorial Beach

Aantal punten: 22
Hoogste positie: 4

vigil schreef:
Een heerlijke cathy rocksong van het album Memorial Beach. Dit album verscheen in 1993 maar toen was het nummer al lang en breed op single verschenen. Move to Memphis stond namelijk als bonustrack op de Headlines & Deadlines verzamel cd. In Noorwegen behaalde het nummer met een langharige Morten de 2de plek in de singlecharts
De betrekkelijke flop die Memorial Beach was verloor zijn startlijstnummer (Dark Is the Night for All), maar krijgt er wel Move to Memphis voor terug en die scoort een niet onaardige 13e plek.

Casartelli (moderator)
12. Living a Boy's Adventure Tale *

Aantal punten: 23

Poeha schreef:
Living a Boy's Adventure Tale is voor mij verreweg hun beste albumtrack (van wat ik ken).
En daarmee zijn drie van de ijzers die Hunting High and Low in het vuur had opgebruikt.

Casartelli (moderator)
11. Minor Earth, Major Sky

Album: Minor Earth | Major Sky

Aantal punten: 31
Aantal lijstjes: 8

vigil schreef:
Na het vijfde album kwam uiteraard het zesde album maar zo vanzelfsprekend zoals dat nu hier staat was dat niet. De band ging na Memorial Beach (1993) in de ruststand en kwam hier in 2000 pas weer uit met het album Minor Earth | Major Sky. Het titelnummer (zonder streep) verscheen na Summer Moved On als tweede single. De videoclip is een hele mooie. De astronautenpakken die ze aanhebben komen uit de film Apollo 13. In de clip laten de twee andere Morten achter op de maan, dat is een soort van grap omdat de zanger altijd en overal te laat is en ze al vaak geroepen hebben dat ze dan maar eens zonder hem een concert/interview/fotoshoot e.d. moesten beginnen. Een fantastisch nummer met een killer intro en dito refrein.
Na het comebackalbum kwamen nog vijf albums, maar die zijn, in wrange Greatest Hits-traditie, vakkundig kaltgestellt. Minor Earth | Major Sky mag zich echter in twee finalenoteringen verheugen en het titelnummer is de eerste die daarvan langskomt.

Casartelli (moderator)
10. Summer Moved On

Album: Minor Earth | Major Sky

Aantal punten: 42
Aantal lijstjes: 7
Nummer 1 van: Casartelli

Outlaw104 schreef:
Vervolgens haalden andere persoonlijke muzikale voorkeuren mijn aandacht weg bij de Noren, al veerde ik tijdens hun comeback nog wel een keer op bij Summer Moved On. Maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen, dat het eigenlijk daarna bij het horen van muziek van a-ha meer een gevalletje o-ja was.
En het andere Minor Earth | Major Sky-nummer volgt er direct achteraan om de toptien te openen.

Casartelli (moderator)
9. Stay on These Roads

Aantal punten: 52
Aantal lijstjes: 10
Nummer 1 van: Simon77

Simon77 schreef:
Het prachtige Stay on These Roads is mijn ultieme a-ha favo, maar die gaat deze Greatest Hits niet winnen zo aan de lijstjes te zien.
Dat was een correcte voorspelling. Anderzijds gaan er Greatest Hits-edities voorbij waarbij persoonlijke nummers 1 buiten de gezamenlijke toptien vallen - daar zijn we ditmaal toch te eensgezind voor.

Casartelli (moderator)
8. Cry Wolf *

Aantal punten: 52
Aantal lijstjes: 13

Ries_72 schreef:
de nummer 4 Cry Wolf staat vooral hoog vanwege de prima 12 inch.
Dat Cry Wolf niet in de startlijst stond, was misschien wel wat opvallend, maar hij kwam wat favorietensterren tekort. Binnen de Greatest Hits-context werd een en ander gecorrigeerd en uiteindelijk is het op nummer 8 veruit de hoogste nominatie.

Casartelli (moderator)
7. The Living Daylights

Aantal punten: 60
Aantal lijstjes: 10
Nummer 1 van: andré

ArthurDZ schreef:
En ze zijn ook nog eens verantwoordelijk voor mijn favoriete Bondthema (gedeelde eerste plaats met We Have All The Time In The World van Louis Armstrong)!
De hoogste Stay on These Roads-notering is er een die we misschien minder met het album associëren dan, inderdaad, met de creatie van Ian Fleming. Waar het ook vandaan komt, The Living Daylights staat op 7.

Casartelli (moderator)
6. Scoundrel Days

Aantal punten: 68
Aantal lijstjes: 11
Nummer 1 van: vigil

vigil schreef:
Op 1 staat het meesterwerk van het meesterwerk. De titelsong van de altijd lastige tweede plaat. Dat deze 2de plaat niet lastig bleek al snel. Het was een prachtig werk geworden. Wat minder lichtvoetig dan het debuut maar man man wat een album. Het pronkstuk van dat album Scoundrel Days is het titelnummer wat ook nog eens de aftrapper is van de plaat. Alle registers worden opengetrokken en dat doen ze met veel succes. Het is een roetsjbaan van jewelste en voor mij keer op keer een fraaie ontdekkingsreis terwijl ik het nummer al heel vaak heb gehoord en ook nog heel vaak zal horen.
't Is ook de hoogst genoteerde non-single in deze Greatest Hits of a-ha.

Casartelli (moderator)
5. Manhattan Skyline

Aantal punten: 72
Aantal lijstjes: 12
Nummer 1 van: Marty McFly, SBube

vigil schreef:
Dit was de derde single van het album Scoundrel Days en deed verder weinig in de hitlijsten. Natuurlijk wel in het eigen land en ook Engeland was met een dertiende plek weer van de partij maar verder... Ik denk toch iets te veel afwijkend in vergelijk met de andere singles van de band op dat moment in hun carriere. De scheurende gitaren was wellicht niet iets te veel voor de grote massa. Voor mij zeker niet want het is een fantastisch liedje met een heerlijke opbouw en een mooie combi van hard en zacht.
Naar a-ha maatstaven een vrij heftig nummer inderdaad. Anno nu kunnen we hem kennelijk wel beter op waarde schatten, getuige deze nette 5e plek.

Casartelli (moderator)
4. I've Been Losing You

Aantal punten: 103
Aantal lijstjes: 14
Nummer 1 van: 50tracks, Outlaw104, Poeha, Ries_72

vigil schreef:
Het was de eerste single van mijn favoriete a-ha album. In veel landen goed voor een Top 10 notering zoals in Belgie (8), in Nederland net niet namelijk een 11de stek. De reprise die er achteraan komt vind ik echt waanzinnig. Ik denk dat dit zo ongeveer wel mijn meest gedraaide a-ha nummer is en vervelen doet het nog steeds niet en ik verwacht dat dit ook niet zal gaan gebeuren. Waanzinnig nummer!
En zo werden de drie resterende Scoundrel Days er even achter elkaar doorheen gejaagd. Dat zo benoemen doet wel wat onrecht aan het enorme gat van 31 punten dat I've Been Losing You slaat met Manhattan Skyline. Het podium had eigenlijk vier plekken moeten hebben.

Casartelli (moderator)

Aantal punten: 116
Aantal lijstjes: 17
Nummer 1 van: aERodynamIC, johan de witt

vigil schreef:
Deze uptempo popsong was de derde single van het debuutalbum. Het werd net zoals de eerdere twee singles een groot succes. 5 miljoen keer ging The Sun Always Shines on T.V. over de toonbank, je zou toch voor minder. In Nederland bereikte het de 4de plek. De band had een reputatie dus ook deze keer weer een mooie clip. Het nummer werd geschreven door a-ha gitarist Paul Waaktaar-Savoy. Een ijzersterk nummer die blijkbaar niet kapot kan.
De topdrie is een Hunting High and Low-feestje, te beginnen met het powerhouse dat The Sun Always Shines on T.V. is.

Casartelli (moderator)
2. Take on Me

Aantal punten: 116
Aantal lijstjes: 18
Nummer 1 van: ArthurDZ, musicfriek, Superbitch

vigil schreef:
Dan nu een hit! Nou ja enkel hit is nog wat karig, monsterhit is wellicht een betere benadering. Een nummer 1 hit in Australie, Oostenrijk, Belgie, Canada, Duitsland, Japan, Nederland, Noorwegen, Zweden, Zwitserland en Amerika en dan ben ik er nog niet... In 36 landen wist het de eerste plek te behalen, in de European Chart 100 (de gemiddelde hitlijst van alle Europese hitlijsten) stond hij 9 weken op de eerste plek en het totaal verkochte singles van dit nummer is ongeveer 7 miljoen en dat is goed voor een van de beste verkochte singles ooit.
Dat Take on Me de Greatest Hits of a-ha níet wint, mag curieus lijken, temeer met de info dat het het enige nummer is dat in alle 18 (!) lijstjes stond. Daar zaten echter wel de nodige wat lagere noteringen tussen en zo blijft Take on Me enkel op het aantal lijstjes The Sun Always Shines on T.V. (dat eveneens 116 punten haalde) één plekje voor.

Casartelli (moderator)
1. Hunting High and Low

Aantal punten: 127
Aantal lijstjes: 16
Nummer 1 van: dynamo d, ranboy, Zack

vigil schreef:
Een hitsingle van het debuut van a-ha staat op nummer 4. Waar de eerste veel meer een relatief vrolijk huppelend synthpopnummer was gaat het hier al meer een iets andere kant op. Nog steeds pop natuurlijk maar nu veel zwaarder aangezet en haast theatraal. Een zeer sterk eindschot in het nummer zorgt voor een zeer mooie plek. Het nummer heeft een prachtige opbouw en laat de band schitteren. Vooral deze song (en dit a-ha werk) heeft veel invloed gehad op hedendaagse bands. Bands als Coldplay en Keane zijn zelf verklaard fan.
...en Riverside dus kennelijk ook. Hoewel hij in twee lijstjes ontbrak, neemt de titelhit van Hunting High and Low een comfortabele afstand tot de megahit en is daarmee de winnaar van deze week.

Casartelli (moderator)
Ik wilde het stokje graag doorgeven... maar de komende week was, na wat verschuivingen, dus ongeclaimd.

Wie het eerst komt...

Voorts zet ik mezelf weer even achteraan de lijst en tag als service van de zaak de volgende paar organisatoren.

Intekenlijst. Informatie over het spel en over voorgaande edities: (links graag mee kopiëren)
Greatest Hits of - MusicMeterWiki - wiki.musicmeter.nl
Lijst van Greatest Hits of...-edities - MusicMeterWiki - wiki.musicmeter.nl
Let op: één inschrijving per persoon (uitgezonderd de GH-finale).

28 april - ...
5 mei - AstroStart (Darkchild)
12 mei - Poek (100 grootste hits)
19 mei - Outlaw104 (Uriah Heep t/m 1980 - Ken Hensley years)
26 mei - Superbitch (France Gall vs. Françoise Hardy)
2 juni - cosmic kid (The Cure)
9 juni - luigifort tesamen met johan de witt (Siouxsie and the Banshees)
16 juni - Arno (Noordkaap/Monza/Meuris)
23 juni - Shaky (Rory Gallagher)
30 juni - EvilDrSmith (NWOBHM = New Wave Of British Heavy Metal)
7 juli - Bonk (De La Soul)
14 juli - Choconas (Jimi Hendrix)
21 juli - jordidj1 (Apollo Brown)
28 juli - EttaJamesBrown (Sue Records Story)
4 aug - Casartelli (Jethro Tull)
11 aug - ...
18 aug - herman (Turn Up The Bass)

Casartelli, dank voor weer een heerlijke week genieten van a-ha. Was wel weer even lekker (en nodig).

Inderdaad een prettige terugblik - thanks casartelli (en vigil) ..

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:12 uur

geplaatst: vandaag om 08:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.