MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #6: Midwest Emo!

zoeken in:
Casartelli (moderator)
19. The Zealot Gene

Album: The Zealot Gene

Aantal punten: 5
Aantal lijstjes: 2
Hoogste positie: 8

De charmes en beperkingen van het Greatest Hits spelletje kwamen hiervoor al even ter sprake. In de laatste categorie valt dat recente nummers van bands die al wat langer meegaan vaak keihard afgeserveerd worden. Dat deze zeer recente worp gewoon de eliminatieronde overleefde, mag dan ook best een verrassing heten.
Mssr Renard schreef:
De plaat Zealot Gene vond ik een erg aangename verrassing. Een totaal andere line-up dan dat de meeste mensen gewend zijn. En de grootste afwezige moet wel Martin Barre zijn. Maar ik vind dat Florian O'Phale prima zijn mannetje staat. Deze song heeft wat lekker licks, met name in de pre-chorus. Tja, die keyboards maken het misschien wat banaal, maar Tull zonder banaal is ook weer geen Tull natuurlijk
Waarvan akte.

Casartelli (moderator)
18. Minstrel in the Gallery

Album: Minstrel in the Gallery

Aantal punten: 6
Aantal lijstjes: 1
Hoogste positie: 5

We begonnen de Greatest Hits-editie met een vertegenwoordiging van 13 van de 24 Jethro Tull-albums en in de finale waren er nog 10 over. Minstrel in the Gallery was met 3 noteringen een van de succesvollere.
EvilDrSmith schreef:
duurt net iets te lang voor het op gang komt. Had beter zes i.p.v. acht minuten kunnen duren: dan zou het mijn Top 10 hebben gehaald. Ook dankzij het geweldige gitaarwerk, al is juist de main riff wat te obligaat.
Voor deze ietwat zuinige typering van het titelnummer vind ik wel wat te zeggen.

Nummer 19 komt er nog zuiniger vanaf dan de Minstrel.

Casartelli (moderator)
EvilDrSmith schreef:
Nummer 19 komt er nog zuiniger vanaf dan de Minstrel.
Oei, dat is slordig van mij. Er staat nochtans een bezield stuk klaar. Even wat berichten aanpassen en dan heeft niemand dat gezien

Casartelli (moderator)
17. Mother Goose *

Album: Aqualung

Aantal punten: 9

Mssr Renard schreef:
Zou eigenlijk hoger moeten staan, maar ik ben slecht in een goede lijst samenstellen. Al dat geschuif continu. Ian's grappigste tekst en met Martin op blokfluit. Deze song is tijdloos tot en met en volledig akoestisch, wat ook wel gaaf is voor een band die live nogal hard kan spelen.
Er kan echter maar één album de meeste finalehits scoren en dat is, niet heel verrassend, Aqualung. Mother Goose is de eerste van 5 noteringen die we tegenkomen.

Casartelli (moderator)
16. Velvet Green

Album: Songs from the Wood

Aantal punten: 9
Hoogste positie: 4

EvilDrSmith schreef:
samen met het helaas op het állerlaatste nippertje geëlimineerde 'Hunting Girl' het beste nummer van 'Songs From The Woods', met wel meer dan een incidentele knipoog naar Mike Oldfield. Althans, dat hoor ik erin. Met zo'n prachtig folkrockriff die schreeuwt om een vertragende postmetalsludgecoverversie van een band als Cult Of Luna ofzo.
Ook folkrockalbum Songs from the Wood fluit met 3 noteringen een stevig partijtje mee in de finale. De eerste daarvan vinden we op nummer 16.

Casartelli (moderator)
15. A Song For Jeffrey

Album: This Was

Aantal punten: 11
Aantal lijstjes: 6
Hoogste positie: 7

Mssr Renard schreef:
Jeffrey is natuurlijk Jeffrey Hammond, waarmee Ian al eerder in een band zat. Een goede vriend ook van Ian, want hij droeg wel drie nummers aan hem op (Song for Jeffrey, Jeffrey goes to Leicester Square en For Michael Collins, Jeffrey and Me). En dat allemaal in de tijd dat Jeffrey niet in de band zat. Wat een eer! Deze song is Tull op zijn bluesrockiest, met akoestische slide, mondharmonica, met een mooie jazzy passage aan het eind en dat typische door Roland Rahsaan Kirk-beinvloedde fluitspel. Een wat vergeten song van een wat vergeten plaat, en blij dat deze mocht meedoen.
EvilDrSmith schreef:
fraaie Don van Vliet-imitatie van Ian.
Die riff! Die riff!

Mssr Renard
Misschien moeten EvilDrSmith en ik een Tull-boek schrijven. Maar wie koopt zoiets?

Casartelli (moderator)
14. Songs from the Wood

Aantal punten: 13
Aantal lijstjes: 3

Jethro Tull with Kitchen Prose, Gutter Rhymes and Divers Songs from the Wood. Dus. Het titelnummer schopt het tot een 14e plek.

Casartelli (moderator)
13. Cross-eyed Mary *

Aantal punten: 17
Hoogste positie: 3

EvilDrSmith schreef:
ik denk dat ik eerder de coverversie van Iron Maiden kende (de b-kant van de single 'The Trooper'), dan het origineel. Misschien is Iron Maiden dus ook wel de reden dat ik in de jaren 80 Jethro Tull heb leren kennen? Als dat zo is: nog bedankt guys! Tulls versie is trouwens stukken beter.
Ik kan mij (hoewel best Maidenliefhebber) ook weinig voorstellen bij Bruce Dickinson die zich aan Cross-Eyed Mary vergrijpt. Misschien moest dat maar zo blijven. Deze tweede notering van Aqualung vinden we op 13.

Casartelli (moderator)
12. The Whistler *

Aantal punten: 19
Aantal lijstjes: 5

Mssr Renard schreef:
Toen dit spel begon, las ik de tracklist, en een week lang is dit nummer niet uit mijn hoofd geweest. Nooit geweten dat ik dit zo een ontzettend fijne song vond. Ik was er zelf niet opgekomen. Zo zie je maar weer. Tull op zijn folkiest.
Mooi ja. Maar zo is alle Songs from the Wood-kruit alsnog buiten de toptien verschoten.

Casartelli (moderator)
11. With You There to Help Me

Album: Benefit

Aantal punten: 22

Mssr Renard schreef:
Prachtige hardrock en een krachtige opener van de 'gitaarplaat' van Tull. Zowel Ian als Martin spelen hier electrische gitaar. Er staat ook wel fluit en akoestische gitaar op de plaat, maar het is voornamelijk veel electrische gitaar. Deze song heeft lekker veel dynamiek en kent een lekker stevig middenstuk, met scheurende leadgitaar van Martin. Een beetje op de achtergrond maar toch echt hoorbaar is de piano van John Evan, die later een echt belangrijk lid van de band zou worden.Het refrein van deze song is er ook eentje die lekker in je hoofd blijft zitten.
EvilDrSmith schreef:
Man man man, dat gitaargeweld! Het is pas 1970, maar de gitaarsound is nog meer "metal" dan Led Zeppelin en Black Sabbath destijds. Supereffectief in combinatie met die dampende folkrock.
De auteurs van het Jethro Tullboek hebben gesproken. Als we het pre-Aqualungwerk als de oertijd beschouwen, hebben we daarvan eerder met A Song for Jeffrey de eerste vertegenwoordiging gehad, is dit de tweede en komt er straks nog één oernummer, eveneens van Benefit.

Casartelli (moderator)
10. Living in the Past *

Album: -

Aantal punten: 22
Hoogste positie: 2

Slechts uitgebracht op een verzamelaar waaraan het nummer zijn naam gaf en daardoor ook aan mijn aandacht ontsnapt bij samenstelling van de startlijst. Uiteraard wel een behoorlijk Great Hit, dus het spelletje zette dat ruimschoots recht. Living in the Past opent de toptien.

Casartelli schreef:
De auteurs van het Jethro Tullboek hebben gesproken.

Niets afdoende aandeze twee auteurs, maar er is ook een best aardig boek al over deze band.
The Ballad of Jethro Tull (Paperback) | Rocket 88 (EU) - eu.rocket88books.com

Casartelli (moderator)
9. Skating Away on the Thin Ice of the New Day

Album: War Child

Aantal punten: 23

EvilDrSmith schreef:
'War Child' is de enige plaat van Jethro Tull uit de periode 1968-1980 die ik tot twee jaar geleden niet had (tot ik 'em twee jaar geleden in een kringloop tegenkwam). Afgaande op de kritieken vond ik het de tijd van het luisteren niet waard. Nu ik dit nummer luister, en blijkbaar het meest populaire nummer van dit album, snap ik de kritieken ergens wel. Het heeft iets frivools en luchtigs en klinkt alsof Tull probeerde een hitsingle te maken. Het kan me op zich wel bekoren, maar vind het toch een slag minder dan het andere werk uit de 70s. Mooie quote van RYM: "This is a weird track, it is as if they took an accordian, a banjo, and weird Bulgarian folk music and went skating on the families pond in Prague until the ice broke and everyone fell into the water and drowned."
Het kennelijk populairste nummer van War Child, maar wellicht is dat gewoon een beetje een vergeten album. Deze 9e plek vind ik in elk geval best een beetje verrassend.

Mssr Renard
Bonk schreef:
(quote)

Niets afdoende aandeze twee auteurs, maar er is ook een best aardig boek al over deze band.
The Ballad of Jethro Tull (Paperback) | Rocket 88 (EU) - eu.rocket88books.com

Heb ik (uiteraard). Zit ook een singletje bij. Nog duurder en meer collector's item is deze: Silent Singing (Classic Edition) | Rocket 88 (EU) - eu.rocket88books.com (die ik uiteraard ook heb). Maar ik heb meer Tull-biografieen dan die hoor.

Deze Ballad of Jethro Tull is aardig om dat Ian de auteur is. Maar maakt ook dat het nogal éénzijdig is. Met name de breuk in/rond 1980 is nogal onderbelicht. In een andere biografie (die stopt bij de breuk, want daarna bestaat volgens de auteur de band niet meer) wordt die breuk erg onder de loep genomen.

Mssr Renard schreef:
Misschien moeten EvilDrSmith en ik een Tull-boek schrijven. Maar wie koopt zoiets?

Ligt aan de prijs

Het lijkt mij in ieder geval wel duidelijk hoe de good cop/bad cop rollen hierin verdeelt gaan worden

Casartelli (moderator)
8. Baker Street Muse

Album: Minstrel in the Gallery

Aantal punten: 24
Nummer 1 van: Mssr Renard

Mssr Renard schreef:
Een heerlijke song om te luisteren terwijl je door de stad loopt. Eén van de meest stadse songs van Ian, denk ik. Ik snap niet veel van de tekst, maar het gaat wel om het straatleven, en ik geloof dat Ian het ook schreef met in zijn herinnering London. Wat mij betreft het mooiste en meest coherente van Tull. Prachtig gezongen en mooi gespeeld. Met name het stuk: 'I have no time, for Time Magazine or a Rolling Stone'
EvilDrSmith schreef:
het lijkt wel een boek van Charles Dickens op muziek. Het waaiert en dwarrelt op barokke wijze alle zijpaden en dwarssteegjes in. Soms prachtig, soms zoekend, altijd fascinerend.
O ja, Jethro Tull is natuurlijk ook gewoon een progband, dus er moeten ook lange nummers bij. We doen het zonder A Passion Play (de plaat die door sommigen nog wel eens in één adem samen met de topografische oceanen van Yes en de werken van ELP afgeserveerd wordt), maar de hoofdmaaltijd van de B-kant van Minstrel in the Gallery scoort een mooie 8e plek, mede met dank aan de eerste nummer 1-notering die we tegenkomen (al is dat er een met een kanttekening).

Casartelli (moderator)
7. To Cry You A Song *

Album: Benefit

Aantal punten: 35
Aantal lijstjes: 7

Mssr Renard schreef:
Eigenlijk hetzelfde verhaal als bij With You There To Help Me, maar dan nog meer electrische gitaar. Sterker nog, deze song begint met een twinlead, terwijl Tull daar helemaal niet mee bezig was. Heerlijke rocksong. In de solostukken hoor je ook twee leadgitaren, twee keer Martin? Of toch Ian en Martin?
EvilDrSmith schreef:
hoe prachtig ik folkrockkant van Tull ook vind, als ze er ook nog gitaren doorheen laten scheuren, niet zelden met pakkende riffs, dan word ik pas écht blij.
En daar is dus de hoogste notering van Benefit.

Casartelli (moderator)
6. Heavy Horses

Album: Heavy Horses

Aantal punten: 35
Nummer 1 van: Casartelli

EvilDrSmith schreef:
eind jaren 80 leren kennen terwijl ik me toen vooral onderdompelde in thrash-, black- en deathmetalherrie. Zo heavy vond ik deze horses dus niet. Wel mooie sierpaarden waar ik liever naar luisterde dan dat ik keek naar de paarden van Anky van Grunsven. (Nee, het gaat nu werkelijk nergens meer over)
Mijn eigen nummer 1. Dat is geen recalcitrantie, maar gewoon een diepe overtuiging dat Heavy Horses in opbouw de meest 'kloppende' compositie van Ian Anderson en kornuiten is. De overtuigende centrale track van een van hun betere albums.

Casartelli (moderator)
5. Budapest

Album: Crest of a Knave

Aantal punten: 37

Mssr Renard schreef:
De beste song uit hun jaren 80-avonturen. Het zal vast niet deze song zijn geweest die doorslaggevend was om Metallica de grammy voor beste metal-band te ontfustelen. Het is een lekkere epische symfonische song, die in met een ander arrangement met orkest later nog veel mooier is vertolkd (zoek maar op).
EvilDrSmith schreef:
ik heb de cd 'Crest Of A Knave', maar nooit geluisterd. Instrumentaal en compositorisch werkelijk verbluffend prachtig, dat had ik niet verwacht van een plaat uit 1987. Wat mij betreft Grammy-waardiger dan menig nummer op 'And Justic For All'. Wat een fijne verrassing. Echter, Ians zang klinkt hier een stuk gerijpter dan op zijn 70s platen. Het lijkt wel alsof hij hier Mark Knopfler nadoet. En nee, dat is geen compliment. Strafpunten.
Er zijn twee elementen die altijd terugkomen als deze periode van Jethro Tull besproken wordt (en de auteurs van het grote Jethro Tullboek stellen niet teleur) en dat zijn de toenemende gelijkenis met Dire Straits (in het bijzonder in het vocale domein) en het voor de neus van Metallica wegkapen van de Grammy Award for Best Hard Rock/Metal Performance Vocal or Instrumental. Dat laaste zal eerder op grond van Steel Monkey of Raising Steam (die er beide niet aan te pas kwamen in dit spelletje) zijn geweest dan van deze epische ballad, maar dat mag de pret niet drukken.

Ik wist niet dat mijn Knopflervergelijking zo'n open deur was. Maar het timbre ligt er dan ook wel érg dik bovenop.

Casartelli (moderator)
EvilDrSmith schreef:
Ik wist niet dat mijn Knopflervergelijking zo'n open deur was. Maar het timbre ligt er dan ook wel érg dik bovenop.
Ik vind het hier nog wel charmant. Later, richting Catfish Rising / Roots to Branches, vind ik er ook niet zo veel meer aan.

Casartelli (moderator)
4. My God *

Aantal punten: 38

EvilDrSmith schreef:
op het nipperste nippertje werd dit nummer in de eerste ronde toegevoegd. Mijn favoriete song van "normale lengte" en het zal niet voor het eerst geweest zijn dat mijn favoriet voortijdig in een GH sneuvelt.
We hadden nog drie nummers van Aqualung over. Tijd om meters te maken.

Casartelli (moderator)
3. Aqualung

Aantal punten: 44
Aantal lijstjes: 9

Mssr Renard schreef:
Ook al is het niet per sé mijn favoriete Tull-song, ik kan er niet om heen dat ik het wel een geweldige song vind. Een knaller van een opener en helemaal geen hitsingle, en toch hun bekendste nummer (denk ik). Ik geloof dat de gitaarsolo één van de 100 best gitaarsolo's allertijden is.
EvilDrSmith schreef:
♪ Feeling like a dead duck♪ is de enige zin die ik altijd onthoud van de songtekst. Erg grapppig, zou zomaar een spreuk aan de wand mogen zijn.
Het titelnummer van Aqualung is het enige nummer dat in alle finalelijstjes stond. Wel vaak wat lager dus...

Mssr Renard
EvilDrSmith schreef:

Anderson overschreeuwde ziczelf tijdens optredens. Zo hard speelde de band. Op een gegeven moment mocht Ian van zijn arts niet eens meer zingen. Uit mijn hoofd tijdens de Under Wraps-tour. Maar Ian ging door, en toen was stem kapot. Hij moest opnieuw leren zingen. Hij nam een andere, gemakkelijkere zangstijl aan.

Tip: zanger Dan Crisp van Martin Barre's band heeft dezelfde klankkleur en frasering als Ian, en doet de Tull-nummers eer aan. Hier in een gewenste kortere versie van Minstrel in the Gallery: https://youtu.be/s0q-ehVMYyk?si=huBJE7GqgZH_Rklo

Noot: ik vind de praatzang van Ian verder prima.

Casartelli (moderator)
2. Locomotive Breath

Aantal punten: 47
Aantal lijstjes: 6
Nummer 1 van: Choconas

EvilDrSmith schreef:
zelden had een progrocksong zo'n iconische metalriff. En toch was de Earring een jaar eerder met het mijns inziens vergelijkbare 'Back Home'. Lager dan Cross-Eyed Mary, want waar dat nummer een fenomenaal intro heeft, daar komt 'Locomotive Breath' juist als een ware stoomlocomotief (te) langzaam op gang.
En dan was er, buiten de gedoodverfde publieksfavoriet, nog één ander nummer dat een nummer 1-positie scoorde en dat was het nummer dat voelt als dé Jethro Tullhit. Even spieken op top40.nl leert mij dat dat gevoel niet klopt. De beide Nederlandse hits (The Witch's Promise (watte?) en Bourée) hebben we vakkundig genegeerd.

Casartelli (moderator)
1. Thick as a Brick, Part 1

Album: Thick as a Brick

Aantal punten: 78
Aantal lijstjes: 8
Nummer 1 van: BeatHoven, Bonk, Brunniepoo, EvilDrSmith, Gert P en vigil

Mssr Renard schreef:
Als heel Thick as a Brick als één song had meegedaan dan stond het op 1. Nu voelt het wat incompleet. Wel is Thick as a Brick het mooiste en beste stuk muziek ooit gemaakt. Dat vind ik tenminste. Ik denk dat ik deze zo vaak heb gehoord dat ik elke zin kan meezingen en elke slag kan meedrummen.
EvilDrSmith schreef:
ik zou recalcitrant genoeg zijn om dit nummer dan, als enige tot nu toe, niét op #1 te zetten (want eigenlijk zet Mssr Renard dit nummer ook op #1), maar daarvoor is het epos gewoon te fantastisch. Om dan toch eigenwijs te zijn: wél gewoon het hele nummer, want onzin om alleen de A-zijde te benoemen. Het nummer heet 'Thick Is A Brick' en duurt bijna 44 minuten. Daar was helaas niet tegenop te snijden in de vinylperserijen. Op de LP-versies staat dan ook geen 'part 1' oid, maar op zowel de A-kant als op de B-kant 'Thick Of A Brick', zonder suffix, toevoeging of specificatie. Op enkele cd-uitgaves, zoals deze uitgave, staat het nummer dan ook als één track. En wat voor een! Mind blows. Jaw drops. Ears bleed. Skin goosebumps.
Really don't mind if you sit this one out
Nou, dat uitzitten viel wel mee, zo te zien. Nog even een woordje over het al dan niet samenvoegen van deel 1 en 2: ik realiseer me dat de beide plaatkanten van Thick as a Brick meer samenhangen dan de beide plaatkanten van bijvoorbeeld Tubular Bells en dat het elpeeformat nou eenmaal een beperking was waar Jethro Tull wel mee te dealen had en bijvoorbeeld Green Carnation dertig jaar later niet, maar mijn norm bij dit soort spelletjes is doorgaans toch "één track is één track". Dat op bijvoorbeeld Pharoah Sanders' Karma geschiedvervalsing plaatsvond bij de cd-uitgave... het zij zo.
Enfin, met 6 nummers 1 en 2 nummers 2 is 23 danwel 44 minuten Thick as a Brick de zeer overtuigende winnaar van een weekje Greatest Hits of Jethro Tull. Ik dank 9 deelnemers voor het meespelen - ik geef het estafettestokje door aan Bonk die ons een weekje Queen zal voorschotelen.

Dank Casartelli voor dit leuke weekje Jethro Tull en de mooie presentatie!

Ik zal inderdaad zo aftrappen. Wil jij de titel nog even veranderen in Queen- The Album Tracks?

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:16 uur

geplaatst: vandaag om 23:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.