MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #6: Midwest Emo!

zoeken in:
Tof van je, Bonk
Maar om het goed te doen kost me wel een paar uur. Ik wil die nummers dan echt een paar keer goed luisteren en doorgronden, voordat ik een eerlijk oordeel kan vellen. Dat lukt me vanavond niet meer, helaas...

Nou, de spotifylijst blijft wel, dus dan heb je nog wat moois in het vooruitzicht ergens de komende dagen

WELKOM BIJ DE UITSLAG VAN DE GREATEST HITS VAN ARJEN LUCASSEN

Dank aan de 9 deelnemers die hun top 10 inleverden! Dat heeft een hele mooie top 22 opgeleverd. Ook even extra dank voor de mooie toelichtingen, heb ze met zeer veel plezier gelezen!
Ik zal deze top 22 presenteren in blokjes. Bij de 4 blokjes, zal ik steeds een aspect van de geweldige muziek van Arjen Lucassen noemen, wat hem wat mij betreft tot het grootste muzikale genie wat er is op Nederlandse bodem maakt.

We beginnen eerst met de onderkant van de lijst:
22. Ayreon – Day Sixteen: Loser
6 punten, 3 keer genoemd. Afkomstig van The Human Equation. Zang: Mike Baker en Devin Townsend

21. Star One - Digital Rain
9 punten,1 keer genoemd. Afkomstig van Victims of the Modern Age. Zang: Dan Swanõ, Russell Allen, Damian Wilson en Floor Jansen

20. Ayreon – The Two Gates
9 punten, 2 keer genoemd. Afkomstig van Into the Electric Castle. Zang: Jay van Feggelen, Edwin Balogh en Damien Wilson

19. Ayreon – Day Two: Isolation
10 punten, 2 keer genoemd. Afkomstig van The Human Equation. Zang: James LaBrie, Mikael Åkerfeldt, Irene Janssen, Magnus Ekwall en Heather Findlay

18. Ayreon – Abbey of Synn
11 punten, 3 keer genoemd. Afkomstig van Actual Fantasy. Zang: Robert Soeterbeek, Edward Reekers en Okkie Huysdens

Wat Arjen mede tot een muzikaal genie maakt Deel 1:
Concept

We komen nog wel op de muziek, maar het is het hele plaatje wat de muziek van Arjen zo geweldig maakt. Ook het letterlijke plaatje. Want de visuele vormgeving van zijn albums is ook echt prachtig. Natuurlijk met dank aan kunstenaars als Jef Bartels. Alleen daarom is fysieke aanschaf eigenlijk altijd al de moeite waard.

Maar dat geldt ook voor het plaatje tijdens de (weinige) concerten die hij geeft. De decors, hoe hij (en vele met hem, maar laten we Joost van den Broek even wel extra noemen) de hele setting neerzet in 013 en eerder Het Nieuwe Luxor maakt dat de beleving alleen nog maar veel gaver wordt.
En hierbij hoort natuurlijk ook de verhalen die hij vertelt met zijn albums. Hoe hij toch vaak steeds weer een concept weet te creëren waardoor de muziek nog net wat meer diepgang en lading krijgt. Er wordt niet voor niets gesproken over een Ayreon Universum. Maar ook bijvoorbeeld het verhaal van The Gentle Storm kan hiervoor als voorbeeld dienen.
https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.18172-8/15937324_10153983344326152_630121029513099855_o.jpg?_nc_cat=106&ccb=1-7&_nc_sid=5f2048&_nc_ohc=8_cOpy9iiRQAX_kL_DM&_nc_ht=scontent-ams2-1.xx&oh=00_AfCRvkKMz5qoo9vWL2aUX50cJKX8UFcagrr422ppNszCaA&oe=6612C7FE

17. The Gentle Storm - The Shores of India (Storm Version)
12 punten, 5 keer genoemd. Afkomstig van The Diary. Zang: Anneke van Giersbergen

16. Star One - Set Your Controls
14 punten, 4 keer genoemd. Afkomstig van Space Metal. Zang: Russell Allen, Floor Jansen, Damian Wilson en Dan Swanõ

15. Ayreon - Sail Away to Avalon
17 punten, 4 keer genoemd. Afkomstig van The Final Experiment. Zang: Barry Hay

13./14. Ayreon - My House on Mars
18 punten,3 keer genoemd. Afkomstig van Universal Migrator Part 1: The Dream Sequencer. Zang: Johan Edlund en Floor Jansen

13./14. Ayreon - Day Three: Pain
18 punten,3 keer genoemd. Afkomstig van The Human Equation. Zang: Devon Graves, James LaBrie, Devin Townsend en Heather Findlay

Wat Arjen mede tot een muzikaal genie maakt Deel 2:
Persoonlijkheid

Natuurlijk ken ik hem niet persoonlijk en heb ik geen echt idee hoe hij als persoon is. Ook al komt hij op mij als aardig en bescheiden over. Maar we weten natuurlijk ook dat hij eigenlijk helemaal niet van optreden houdt.

Maar eigenlijk bedoel ik hiermee veel meer dat het hem toch steeds weer lukt om allerlei fantastische muzikanten om zich heen te verzamelen die bijdrages aan zijn albums leveren. En dan zal er toch iets zijn wat je goed doet op het contactuele vlak, want anders willen die mensen natuurlijk allemaal niet meespelen en-zingen op zijn albums.

Het is niet alleen dat hij al die mensen weet te verleiden, maar ook nog dat hij blijkbaar een ongelooflijk goed oog en oor heeft om te bedenken hoe die stemmen en muzikanten bij elkaar passen zodat er een geweldig geheel ontstaat.
Zo heb ik meerdere fantastische zangers en instrumentalisten door Arjen zijn muziek leren kennen, waardoor ik weer nieuwe bands leerde kennen en mijn muzikale horizon zich nog weer verder verbreedde.
https://janwillemketelaers.nl/____impro/1/onewebmedia/70270434_10156139120246152_1904330628657053696_o.jpg?etag=%22a7550-5e18fe0e%22&sourceContentType=image%2Fjpeg&ignoreAspectRatio&resize=1636%2B1092&extract=0%2B0%2B1494%2B1092&quality=85

12. Ayreon – Beneath the Waves
20 punten, 3 keer genoemd. Afkomstig van 01011001. Zang: Daniel Gildenlöw, Bob Catley, Anneke van Giersbergen, Floor Jansen, Steve Lee en Jorn Lande

11. Ayreon – The Garden of Emotions
21 punten, 4 keer genoemd. Afkomstig van Into the Electric Castle. Zang: Arjen Lucassen, Anneke van Giersbergen, Edwin Balogh, Jay van Feggelen, Sharon den Adel, Edwin Reekers en Damian Wilson

10. Ayreon- The Day That the World Brakes Down
22 punten,5 keer genoemd, nummer 1 van Them. Afkomstig van The Source. Zang: James LaBrie, Tommy Karevik,Tommy Rogers, Simone Simons, Nils K Rue, Tobias Sammet, Hansi Kürsch, Michael Mills, Russell Allen, Michael Eriksen en Floor Jansen

9. Ayreon- Valley of the Queens
25 punten, 4 keer genoemd. Akomstig van Into the Electric Castle. Zang: Anneke van Giersbergen

Wat Arjen mede tot een muzikaal genie maakt Deel 3:
Productie

Je kan wel al die geweldige muzikanten bij elkaar zoeken, maar dan moet je het ook nog goed laten klinken en het niet tot een brij of onsamenhangend geheel maken. Nou, dat lukt wel, durf ik te zeggen. Uiteraard moet je een beetje van bombast houden, maar wie mijn muzieksmaak een beetje kent, weet dat ik een beetje bombast wel kan verdragen. Maar het wordt zelden echt goed gedaan. Nou bij Ayreon en zijn zijprojectjes wel. En ik vind de albums van Arjen echt altijd geweldig klinken. Alle lagen op elkaar en het toch nog zo laten klinken dat je alle losse onderdelen kan onderscheiden en het toch één geheel is. Muzikale pracht.

En niet alleen de albums klinken geweldig. Ik was bijvoorbeeld de laatste keer bij de liveconcerten echt overdonderd door het geluid. Je hoorde het echt rondom je. En ook bij die concerten vond ik het echt wonderbaarlijk dat je zo’n productie met zo veel mensen weet neer te zetten en dat het toch fantastisch klinkt en je alle lagen kan onderscheiden.
https://sun9-55.userapi.com/impg/2V-Tqqe11NLyUQWo1U1GxEYg1vXOh53rEuSGcQ/-BqsvKtZfSQ.jpg?size=807x454&quality=96&sign=b72c4e7b4f7c3b6d3210b9a5dfce4cdf&c_uniq_tag=GugFk6BrjL8IgljUvN8I5L9qz5tHiZm23rbP9AVAwx8&type=album

8. Ayreon - Across The Rainbow Bridge
26 punten, 5 keer genoemd. Afkomstig van Into the Electric Castle. Zang: Damian Wilson, Edwin Balogh en Arjen Lucassen

7. Guilt Machine – Twisted Coil
26 punten, 3 keer genoemd, nummer 1 van All Day Watcher en dynamo d. Afkomstig van On This Present Day. Zang: Jasper Steverlinck en Arjen Lucassen

6. Ayreon – Amazing Flight
27 punten, 4 keer genoemd, nummer 1 van The_CrY. Afkomstig van Into the Electric Castle. Zang: Jay van Feggelen, Arjen Lucassen, Sharon den Adel

5. Ayreon – The Castle Hall
28 punten, 5 keer genoemd. Afkomstig van Into the Electric Castle. Zang: Jay van Feggelen, Damian Wilson

4. Ayreon – Dawn of a Million Souls
29 punten, 6 keer genoemd. Afkomstig van Universal Migrator Part 2: Flight of the Migrator. Zang: Rusell Allen

Wat Arjen mede tot een muzikaal genie maakt Deel 4:
Compositie

Daar waar Arjen wat mij betreft wel het meest in uitblinkt is toch wel dat hij de meest geweldige composities weet te maken. Ik denk dat ik bij geen enkele andere artiest zo vaak verrast wordt. Dat het nummer toch een compleet andere kant uitgaat dan ik eigenlijk verwacht en toch heel vaak denk: “Maar het klopt wel helemaal!”

Echt, wat weet deze man toch geweldige melodieën te maken, wat weet hij een geweldige opbouw in zijn nummers aan te brengen. En uiteraard vliegt hij af en toe uit de bocht, maar hoe hij in nummers van zware metal, naar verstilling, naar folk en weer terug naar metal weet te gaan. Ik ken geen andere artiest die het zo vaak zo goed weet te doen.

Ook bij beluistering van de lijst vandaag merkte ik weer hoe erg gegrepen ik kan worden door zijn geweldige muziek. Dat ik niet stil kan zitten, loop mee te schreeuwen en dan weer kippenvel krijg. Het is gewoon geweldig genieten! Rockopera in optima forma, maar hoe je het ook maar wil noemen.
https://recordsonvinyl.nl/cdn/shop/articles/de-rockoperas-van-ayreon-zijn-futuristisch-maar-toch-ook-een-nostalgische-droom.jpg?v=1707254759

En dan is het nu tijd voor de drie beste composities:

3. Ayreon - Age of Shadows

39 punten, 8 keer genoemd
Afkomstig van 01011001
Zang: Tom Englund, Steve Lee, Daniel Gildenlöw, Hansi Kürsch, Floor Jansen, Jonas Renske, Anneke van Giersbergen en Jorn Lande

2. Ayreon - Into the Black Hole

41 punten, 5 keer genoemd
Afkomstig van Universal Migrator Part 2: Flight of the Migrator
Zang: Bruce Dickinson

En met een straatlengte voorsprong:

1. Ayreon - Isis and Osiris

67 punten, 8 keer genoemd.
Nummer 1 van namsaap, vigil, musicborst, Brunniepoo en mijzelve
Afkomstig van Into the Electric Castle
Zang: Fish, Sharon den Adel, Damian WIlson, Edwin Balogh en Anneke van Giersbergen

Dan let mij niets meer dan nogmaals iedereen te bedanken voor deelname. Hoewel Arjen een groter publiek verdient, heb ik met zeer veel plezier gemerkt dat ik niet alleen sta in mijn bewondering.

Ik draag het stokje over aan ArthurDZ die Joni Mitchell zal eren (en zal aanhaken in de finale).

Dank je wel Bonk! Je hebt er ondanks een bescheiden deelnemersveld toch veel energie in gestoken en er iets mooi van gemaakt! Het was was me een genoegen om deze week een paar keer het halve oeuvre van die beste man te beluisteren, het was een rollercoaster! Nu wachten we nog even op de live release van het laatste 013 concert en ongetwijfeld zitten we dan weer gekluisterd aan de speakers.

Ik kom net thuis en het eerste wat ik doe is de uitslag bekijken. Potverdrie!?!? Mijn potentiële nummer 1 met wijlen mister Shadow Gallery en Devin Lunatic Townsend is gewoon als laatste geëindigd.
Dat was met mijn deelname dus niet gebeurd. Nouja, had ik maar mee moeten doen, maar zijn werk vanaf '01010101' (of daaromtrent) ken ik niet zo goed en het ontbrak aan luistertijd.
Mooie (en terechte) invalshoek van de finalepresentatie, Bonk.
Als schrale troost een kiekje die ik vandaag stomtoevallig tegenkwam tijdens het scrollen door mijn Facebook. Alsof het een reminder was wat ik had moeten inleveren.

Trouwens: een mooie winnaar op de vrijdagavond, te meer omdat Anneke op deze vrijdag jarig is (was): 51 lentes.

https://w.wallhaven.cc/full/95/wallhaven-95vpd1.jpg

Greatest Hits of Joni Mitchell

In het singer-songwriter-mannengeweld van de sixties en seventies liet zij met haar prachtige composities en avontuurlijke artistieke ontwikkeling mening Bob, Neil of Leonard een poepje ruiken, en ze is albums blijven maken tot 2007. Over wie ik het heb? Joni Mitchell natuurlijk! En deze week maken we haar dan eindelijk (weer?) tot onderwerp van dit spelletje.

https://static.independent.co.uk/s3fs-public/thumbnails/image/2018/11/07/16/joni-mitchell.jpg?width=1200&height=900&fit=crop

Met zo'n omvangrijk oeuvre is het me alvast niet gelukt een evenwichtige startlijst in elkaar te flansen. Ideaal voor ronde 1 natuurlijk, want hier is het de bedoeling dat jullie elk tot tien nummers aandragen die jullie in de startlijst vinden missen. De tien vaakst genoemde nummers tegen maandagavond 20:30 uur mogen nog mee naar ronde 2!

Joni is nog altijd niet naar Spotify teruggekeerd, maar gelukkig staat haar muziek wel nog ouderwetsch op YouTube

De startlijst:

A Case Of You
Amelia
Big Yellow Taxi
Both Sides, Now
Chelsea Morning
Chinese Café / Unchained Melody
Come In From The Cold
Coyote
Don Juan's Reckless Daughter
For The Roses
Free Man In Paris
Hejira
Help Me
I Had A King
In France They Kiss On Main Street
River
Shine
The Hissing Of Summer Lawns
The Magdalene Laundries
Woodstock

Veel plezier iedereen!

Ken nog lang niet alles van haar (vandaar deze GH) maar vond het nu al moeilijk om me maar tot tien te beperken, pfff wat een artiest!

All I Want
Blue
Carey
Court And Spark
Furry Sings The Blues
Off Night Backstreet
Shade Of Scarlett Conquering
Song For Sharon
The Boho Dance
The Jungle Line

Down to You
Edith and the Kingpin
Harry's House / Centerpiece
Morning Morgantown
Paprika Plains
Sex Kills
Song for Sharon
The Circle Game
The Jungle Line
Trouble Child

ArthurDZ Heb je door dat de grootste hit van Joni niet in de startlijst staat? Niet dat die erin hoort te staan, maar vroeg me af of het bewust was.

Poek schreef:
ArthurDZ Heb je door dat de grootste hit van Joni niet in de startlijst staat? Niet dat die erin hoort te staan, maar vroeg me af of het bewust was.

Enlighten me Poek, welke bedoel je? Help Me, Woodstock, Big Yellow Taxi, ze staan er allemaal in. Of bedoel je Got Till It's Gone? Die vind ik er alvast helemaal niet tussen passen eigenlijk.

ArthurDZ schreef:

Of bedoel je Got Till It's Gone?
.

Die is toch van Janet Jackson ( Joni doet daar wel mee).

Rudi S schreef:
(quote)

Die is toch van Janet Jackson ( Joni doet daar wel mee).

Ze doet niet mee, ze wordt gesampled. En die hoort hier idd niet thuis. Wel een heel vet nummer, dikke track jwz. Ik hoop nog met wat nominaties te komen. Is 10 het minimum, ArthurDZ?

Johnny Marr schreef:
(quote)

Ze doet niet mee, ze wordt gesampled. En die hoort hier idd niet thuis. Wel een heel vet nummer, dikke track jwz. Ik hoop nog met wat nominaties te komen. Is 10 het minimum, ArthurDZ?

Ik dacht eerder aan het maximum. En vijf het minimum!

All I Want
Carey
For Free
My Old Man
Paprika Plains
Sex Kills
The Circle Game
The Last Time I Saw Richard
Urge for Going
Willy

Joni

All I Want
Blue Boy
Court and Spark
Down to You
Little Green
Michael from the Mountains
Morning Morgantown
My Old Man
Song to a Seagull
The Same Situation

Court And Spark
Dreamland
Edith and the Kingpin
Goodbye Pork Pie Hat
Paprika Plains
Shadows and Light
Song For Sharon
The Boho Dance
The Circle Game

ArthurDZ schreef:
(quote)

Enlighten me Poek, welke bedoel je? Help Me, Woodstock, Big Yellow Taxi, ze staan er allemaal in. Of bedoel je Got Till It's Gone? Die vind ik er alvast helemaal niet tussen passen eigenlijk.

Ah, niet bewust dus. Ze heeft overigens (in Nederland althans) ook maar een andere hit gehad.

All I Want
Blue
California
Carey
Little Green
My Old Man

Poek schreef:
(quote)

Ah, niet bewust dus. Ze heeft overigens (in Nederland althans) ook maar een andere hit gehad.

Je reactie blijft wat raadselachtig. Heb je het nu over Janets hit of toch een ander nummer!?

Choconas schreef:
(quote)

Je reactie blijft wat raadselachtig. Heb je het nu over Janets hit of toch een ander nummer!?

Wat haar hits zijn is heel makkelijk op te zoeken. Hier de links:

Joni Mitchell - Wikipedia - nl.wikipedia.org
https://www.top40.nl/zoeken?searchTerm=joni+mitchell

Maar mijn vraag is al beantwoord.

Helder! Maar nee, van mij hoeft een sample van Big Yellow Taxi ook niet zo nodig mee te doen, als het origineel ook gewoon in de startlijst staat. Doe mij dan maar liever nog een paar dozijn Joni-originals.

Banquet
Cactus Tree
California
Electricity
For Free
Lesson in Survival
Little Green
Song for Sharon
The Circle Game
The Sire of Sorrow (Job's Sad Song)

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:34 uur

geplaatst: vandaag om 11:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.