MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #6: Midwest Emo!

zoeken in:
1. River
2. A Case Of You
3. Both Sides, Now
4. Chelsea Morning
5. In France They Kiss On Main Street
6. My Old Man
7. The Circle Game
8. Carey
9. Coyote
10. Free Man In Paris

1. Both Sides Now
2. A Case of You
3. Down to You
4. River
5. Coyote
6. Court and Spark
7. Help Me
8. Chelsea Morning
9. My Old Man
10. All I Want

1. Blue*
2. Both Sides, Now
3. Coyote
4. The Hissing Of Summer Lawns
5. A Case Of You
6. Edith and the Kingpin*
7. Court And Spark*
8. Hejira
9. All I Want*
10. Help Me

1. A Case Of You
2. River
3. Down To You
4. The Hissing of Summer Lawns
5. Coyote
6. Blue
7. In France They Kiss On Main Street
8. Court And Spark
9. Carey
10. Both Sides Now

The Last Time I Saw Richard niet door Bende smakelozen. Uit protest geen finalelijstje van mijn kant. Dit kan ECHT niet.

1. Both Sides, Now [Both Sides Now - orchestral version]
2. Amelia [Travelogue - orchestral version]
3. A Case Of You [Both Sides Now - orchestral version]
4. Help Me
5. Free Man In Paris
6. Down to You*
7. Coyote
8. Edith and the Kingpin*
9. Carey*
10. Blue*

Johnny Marr schreef:
The Last Time I Saw Richard niet door Bende smakelozen. Uit protest geen finalelijstje van mijn kant. Dit kan ECHT niet.

The Last Time I Saw Johnny Marr

ArthurDZ schreef:
(quote)

The Last Time I Saw Johnny Marr

Hahahaha, nee is toch echt wel omdat ze niet op spotify staat. Ik ga echt niet heel de tijd youtube filmpjes zitten aanklikken, die tijd is toch écht wel gepasseerd. Dit zet nog maar es in de verf hoe essentieel spotify (bij mij toch) is geworden. Kan het me niet inbeelden dat ik geen Spotify meer heb!

Johnny Marr schreef:
(quote)

Hahahaha, nee is toch echt wel omdat ze niet op spotify staat. Ik ga echt niet heel de tijd youtube filmpjes zitten aanklikken, die tijd is toch écht wel gepasseerd. Dit zet nog maar es in de verf hoe essentieel spotify (bij mij toch) is geworden. Kan het me niet inbeelden dat ik geen Spotify meer heb!

Spijtig wel, als er één artiest al die extra muisklikken waard is, dan is het Joni wel. Unieke performer. Maar you do you natuurlijk!

1. Shades of Scarlett Conquering
2. Talk to Me

1. The Hissing Of Summer Lawns
2. Edith and the Kingpin*
3. All I Want*
4. Carey*
5. Blue*
6. Coyote
7. Hejira
8. In France They Kiss On Main Street
9. Help Me
10. The Circle Game*

1. A Case of You
2. All I Want
3. Both Sides Now
4. Chelsea Morning
5. Coyote
6. Court and Spark
7. Down to You
8. Help Me
9. My Old Man
10. River

Hier alle onbegrip dat For The Roses er niet bij staat. Hoe wordt dit omschreven hier ? Bende Smakelozen ? Of hebben jullie geen appel ?

Voor de liefhebbers.... ‎For The Roses - Joni Mitchell - Apple Music

Ik hou wel van een goede yoni. Jammer dat Big Yellow Taxi, toch een van haar grootste hits, is uitgeschakeld.

1, Both Sides Now (2000-versie)
2. Amelia
3. In France They Kiss On Main Street
4. River
5. California
6. Blue
7. All I Want
8. The Circle Game
9. Hejira
10. A Case of You

Blijft toch erg onhandig dat ze niet op Spotify staat. YouTube vind ik een vreselijk medium, maar heb toch maar even een playlistje gemaakt:

Hey Joni - YouTube

1. The Circle Game*
2. A Case Of You
3. The Hissing Of Summer Lawns
4. Amelia
5. Chelsea Morning
6. River
7. Edith and the Kingpin*
8. In France They Kiss On Main Street
9. Coyote
10. Both Sides, Now

Huh, hebben jullie 'Woodstock' én 'Big Yellow Taxi' er gewoon uitgeknikkerd? Hahaha, stelletje schavuiten zijn jullie.

Ik kwam vorige week trouwens in een kringloop 'For The Roses' tegen. Beetje schade op de voorkant van de (prachtige) dubbele gatefoldhoes (mocht je de blote billen van Joni willen zien: dan is op die binnenhoes je kans), maar verder in prima staat. Ik zie van dit album ook al helemaal geen nummer in de finale staan. Nou nou, het anarchisme om twee van haar bekendste nummers te elimineren vind ik wel een lollige actie, maar een beetje eenkennig zijn jullie ook, zeg. Volgens mij staat zo'n beetje dat hele 'Blue' album in de lijst? En een beetje opgesierd met 'Hejira', 'Court & Spark' en 'The Hissing of Summer Lawns'. Met zo'n finale heb ik nog steeds geen inzicht in het oeuvre en/of de veelzijdigheid van Joni. Ga ik het zelf wel weer doen. Te meer omdat het leukste liedje uitgerekend van geen van vier voornoemde albums afkomstig is. Ben toch meer van haar folky werk (en ik zet 'I Had a King' nog maar eens op: mooier dan die hele 'Blue' plaat bij elkaar).

1. Both Sides, Now
2. Blue*
3. Court And Spark*
4. The Circle Game*
5. River
6. All I Want*
7. Down to You*
8. Free Man In Paris
9. Edith and the Kingpin*
10. My Old Man*
Bubbling under:
A Case Of You

1. Both Sides, Now
2. A Case Of You
3. Amelia
4. California*
5. River
6. The Circle Game*
7. All I Want*
8. Blue*
9. Hejira
10. Court And Spark*

1. A Case Of You
2. River
3. Carey*
4. California*
5. Blue*
6. Down to You*
7. Coyote
8. All I Want*
9. The Hissing Of Summer Lawns
10. In France They Kiss On Main Street

11. My Old Man*
12. Chelsea Morning
13. Help Me
14. Court And Spark*
15. Hejira
16. Both Sides, Now (wel het origineel voor mij)
17. Edith and the Kingpin*
18. Free Man In Paris
19. The Circle Game*
20. Amelia

Blue zit dicht tegen mijn top 10 aan, dus niet gek dat 'ie hier mijn top 10 domineert. De Joni-plaat waar ik altijd naar teruggrijp als ik zin heb in haar stem/muziek/liedjes. Op later 70s werk mis ik wel een beetje de vocale capriolen.

The Circle Game doet me erg aan Melanie denken en vind ik wat kinderlijk eigenlijk. Maar misschien valt het kwartje nog wel eens. Hopelijk komt haar muziek ooit weer op Spotify, anders toch maar de analoge collectie uitbreiden.

EvilDrSmith schreef:
Huh, hebben jullie 'Woodstock' én 'Big Yellow Taxi' er gewoon uitgeknikkerd? Hahaha, stelletje schavuiten zijn jullie.

Dat is inderdaad wel een enorme stunt. De gele taxi kan mij gestolen worden, maar Woodstock vind ik echt een groot gemis, die had met gemak mijn top 10 gehaald. Verder natuurlijk opvallend dat er maar zes albums vertegenwoordigd zijn in de finale en dat het meest recente daarvan ook al bijna 48 jaar oud is. Alsof Joni daarna niks fatsoenlijks meer uitgebracht heeft! Al moet ik toegeven dat mijn favoriete album ook uit die periode komt, die heeft het zelfs tot mijn album top 10 geschopt!

Hoe het ook zij, wat heb ik de afgelopen dagen weer enorm genoten van Joni. Gelukkig staan haar albums gewoon bij mij in de kast, dus geen gepruts met YouTube. In de ruim twintig jaar dat ik haar muziek nu ken, is mijn smaak dusdanig veranderd dat ik verscheidene oude favorieten heb ingewisseld voor "nieuwe". Mijn top 10 ziet er dan ook wel wat anders uit dan de laatste keer dat we Joni haar "Greatest Hits" hier in het zonnetje zetten. Het kan verkeren.

01. The Hissing of Summer Lawns
02. Edith and the Kingpin*
03. Coyote
04. In France They Kiss on Main Street
05. Free Man in Paris
06. Help Me
07. Hejira
08. All I Want*
09. Chelsea Morning
10. River

11. Court and Spark*
12. Blue*
13. Carey*
14. Amelia
15. Both Sides, Now
16. A Case of You
17. My Old Man*
18. The Circle Game*
19. California*
20. Down To You*

Dankjewel aan de stemmers! De lijnen zijn bij deze gesloten!

EvilDrSmith schreef:
maar een beetje eenkennig zijn jullie ook, zeg. Volgens mij staat zo'n beetje dat hele 'Blue' album in de lijst? En een beetje opgesierd met 'Hejira', 'Court & Spark' en 'The Hissing of Summer Lawns'. Met zo'n finale heb ik nog steeds geen inzicht in het oeuvre en/of de veelzijdigheid van Joni. Ga ik het zelf wel weer doen.

Ja toch grappig, ik denk dat iedere deelnemer hier wel van mening is dat Joni zoveel meer is dan alleen Blue, maar op het einde van de rit komen we toch uit met het merendeel van die plaat in de top 20. Opzet van het spel, aard van het beestje enzo. Een beetje gevarieerder mocht inderdaad best, want ook na 1976 heeft ze geweldige dingen gedaan, ontdekte ik pas echt deze week, maar ach, het zijn tenminste allemaal mooie liedjes

Case in point:

20. My Old Man* (10) (4)

He's the warmest chord I ever heard...

De rode, ahum, blauwe lantaarn. Bij de statistieken van Blue voorlaatste, dus ik vond het al opvallend dat deze ronde 2 haalde én de eliminatie overleefde. Daarmee was de stunt wel ten einde, want in de finale sprokkelde My Old Man nog slechts een handjevol punten bij elkaar.

19. Help Me (22) (6)

We love our lovin'
But not like we love our freedom

De grootste hit van Joni in de VS, plek 7 bereikte ie maar liefst aldaar. Daar koop je op Musicmeter echter niks mee, zo blijkt. Sprokkelde wel nog goed twee keer zoveel punten als My Old Man bij mekaar, maar dat was het wel zo'n beetje.

18. Chelsea Morning (25) (5)

Woke up, it was a Chelsea morning
And the first thing that I heard
Was a song outside my window
And the traffic wrote the words

De eerste van twee Clouds-tracks in de finale. Bleef ver achter bij haar grote zus, hoe ver zullen we nog even moeten afwachten.

17. Free Man In Paris (26) (5) en de nummer 1 van ArthurDZ

I was a free man in Paris, I felt unfettered and alive
There was nobody calling me up for favors
And no one's future to decide

Mijn persoonlijke favoriet, en maar goed ook, of anders was deze voorlaatste geëindigd Een van mijn favoriete refreinen om mee te zingen, binnen en buiten het oeuvre van Joni. Tweede van vier Court And Spark-tracks.

16. Carey* (26) (6)

Oh, you know it sure is hard to leave here, Carey
But it's really not my home

Destijds de eerste single van Blue, nu de tweede van dat album die we hier aantreffen. Joni is geen vrouw om in een verguld kooitje te steken, en dat ondervindt die arme Carey hier aan den lijve.

15. California* (28) (5)

They won't give peace a chance
That was just a dream some of us had

Wat spoken deze zinnen de laatste tijd vaak door mijn hoofd. Helaas nog altijd even actueel...

14. Hejira (29) (7)

You know it never has been easy
Whether you do or you do not resign
Whether you travel the breadth of extremities
Or stick to some straighter line

De eerste van drie keer Hejira, het ultieme roadtripalbum. Vluchten voor je verleden klonk nooit eerder zo episch en urgent.

13. Court And Spark* (32) (7)

But I couldn't let go of L.A
City of the fallen angels

We vliegen snel door Court And Spark heen nu. Opvallend is dat de nominaties van die plaat het beter doen dan de startlijst-songs. Ook opvallend: Court And Spark heeft slechts tien punten meer dan de nummer 19 Help Me. In de staart lag alles dicht opeen, hierna maken we een klein sprongetje in de punten naar het middenmoot-peloton, waar alles, jawel, ook dicht opeen lag.

12. Edith and the Kingpin* (38) (8)

His eyes hold Edith, his left hand holds his right
What does that hand desire that he grips it so tight?

En daar hebben we The Hissing Of Summer Lawns ook, de eerste van drie.

11. In France They Kiss On Main Street (38) (9)

In France they kiss on Main Street
Amour, mama, not cheap display

En we doen er meteen de tweede maar achteraan, tevens het tweede Frankrijk-nummer van deze finale. Won de tiebreak met Edith omdat ie één keertje vaker genoemd is. Ik zei toch dat het allemaal dicht opeen lag?

10. All I Want* (39) (9)

I wanna be strong, I wanna laugh along
I wanna belong to the living
Alive, alive, I wanna get up and jive
I wanna wreck my stockings in some jukebox dive

Wat een Blue-sletjes zijn we hier toch ook allemaal. We komen er hoger in de top 10 nog drie tegen.

9. Amelia (42) (5)

I was driving across the burning desert when I spotted six jet planes
Leaving six white vapor trails across the bleak terrain
It was the hexagram of the heavens, it was the strings of my guitar
Amelia, it was just a false alarm

Mijn nummer 1 Free Man In Paris ging eerder al onderuit, ook voor mijn nummer 2 Amelia zag het er lange tijd niet goed uit. Gelukkig druppelden er plots nog een paar hoge scores bij en zo belande deze nog pardoes in de top 10, ondanks dat ie in totaal maar vijf keer genoemd is. Knap, maar je wint er geen tie-breaks mee.

8. Down to You* (42) (9)

Everything comes and goes
Marked by lovers and styles of clothes

Overleefde maar nipt de tie-break, maar in de finale gingen de remmen plots stevig los en werd Down On You de hoogste Court And Spark. Een mooie verrassing!

7. The Circle Game* (46) (8) en de nummer 1 van wendyvortex en Brunniepoo

So, the years spin by and now the boy is twenty
Though his dreams have lost some grandeur coming true
There'll be new dreams, maybe better dreams and plenty
Before the last revolving year is through

Voor Woodstock kochten de meesten deze editie geen kaartje, maar via de nominatieronde hebben we van de Ladies Of The Canyon-plaat wel deze The Circle Game nog opgerakeld. Met een mooie 7de plek als resultaat.

6. Blue* (48) (9) en de nummer 1 van MarcodB

Blue, here is a shell for you
Inside you'll hear a sigh
A foggy lullaby
There is your song from me

Net geen top 5 voor de titeltrack van Blue. Het scheelde echter weinig.

5. The Hissing Of Summer Lawns (51) (9) en de nummer 1 van Slowgaze en Choconas

Still she stays with a love of some kind
It's the lady's choice
The hissing of summer lawns

Een titelnummer die het net iets beter deed, was die van The Hissing Of Summer Lawns. Verkeerde seizoen natuurlijk, het is zelfs nog net geen lente, maar dat kon ons duidelijk niks schelen.

4. River (71) (11) en de nummer 1 van johan de witt en Renoir

But it don't snow here
It stays pretty green
I'm gonna make a lot of money
Then I'm gonna quit this crazy scene
I wish I had a river I could skate away on

We maken een stevig sprongetje in de punten en belanden bij wat ik zag als een serieuze kanshebber voor de overwinning. Zover kwam het echter lang niet. Misschien als Gretz had meegestemd? Eindelijk een game waar deze wel mag meedoen, komt die vlegel niet eens opdagen! ;p

3. Coyote (73) (13)

Just how close to the bone and the skin and the eyes
And the lips you can get
And still feel so alone

Een super aangename verrassing dat deze zo ver geraakt is, het brons maar liefst! Eén van de twee nummers die het vaakst in de lijstjes voorkwam, dan kan je ver komen in dit spelletje. Zelfs geen eerste plek voor nodig.

2. A Case Of You (92) (12) en de nummer 1 van Rudi S en meneer

Love is touching souls

Een numerieke winst voor Blue, maar net geen eindzege. Sloeg al snel een groot gat met de rest van de competitie, jammer dat de uiteindelijke winnaar dat ook met A Case Of You deed. Maar ach, 'I would still be on my feet'

1. Both Sides, Now (102) (13) en de nummer 1 van aERodynamIC, dynamo d, Scorpion_21, EvilDrSmith en ECooper

I've looked at life from both sides now
From win and lose and still somehow
It's life's illusions I recall
I really don't know life at all

Het vaakst bovenaan gezet, het vaakst genoemd (in ex-aequo met Coyote), en ook nog eens met een mooie reeks tweede en derde plekken, ja dat is hier genoeg om met een bescheiden straatlengte voorsprong met het goud te gaan lopen. Of je nu de originele versie verkiest of de latere herwerking, om deze kon deze editie niemand heen. En terecht, zou ik zeggen. Bedankt aan iedereen die meegespeeld heeft deze week en succes 50tracks met jouw Dutch Class of '23-editie!

Dankjewel Arthur!

Wat mij betreft heeft Both sides now een derde leven gekregen dankzij het emotionele optreden op Newport 2 jaar terug na alle ellende die ze de afgelopen jaren heeft meegemaakt. Somethings lost and somethings gained in living every Day is bij uitstek nu op haar van toepassing

Mooie greatest hits, veel dank ArthurDZ!

Ik vind greatest hits van een artiest - eerlijk gezegd - leuker (zoals deze van Joni Mitchell) dan al die andere varianten. Te meer, daar er nog zoveel artiesten zijn die nog niet aan de beurt zijn geweest.

Dank ArthurDZ. Mooie nummer 1.
en ondanks de inleiding van dynamo d komt er nu toch een editie met meerdere artiesten.

Als panjoe of Casartelli zo vriendelijk zouden willen zijn de naam van deze topic te veranderen in: Greatest Hits of #6: Dutch Class Of 2023. Alvast bedankt!

50tracks schreef:
Dank ArthurDZ. Mooie nummer 1.
en ondanks de inleiding van dynamo d komt er nu toch een editie met meerder artiesten.

Ik heb er natuurlijk niks op tegen maar sprak mijn voorkeur uit

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:23 uur

geplaatst: vandaag om 05:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.