MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / MuMeLadder 2023 [Uitslagen Ladders]

zoeken in:
Titmeister vat hier de essentie van de genialiteit van Inspector Norse goed samen

Hiermee doet de Noor Todd Terje een zeer geslaagde poging om de house terug te brengen tot haar essentie: een simpele, doch pakkende melodie, fijne samples en een algemeen gevoel van welbehagen creëren. Dat kan dit nummer als geen ander. Ik heb hele groepen volwassen mensen in kinderen zien veranderen door de piewtjes in dit nummer. Ook ik word er nog steeds elke keer blij van. Want zeg nou eerlijk, zelfs de grootste zuurpruim kan toch niets anders dan vrolijk worden hiervan?

Ik zou het niet onwaarschijnlijk vinden dat we deze moderne klassieker in navolging van bijvoorbeeld Darude - Sandstorm en Gigi D'Agostino - L'Amour Toujours ooit nog eens in de Top 2000 gaan tegenkomen. Inspector Norse is dan wel nooit een grote mainstreamhit geworden, maar het is wel een tijdloze en enorm herkenbare tune (en veelvuldig op tv te horen). Voor veel van mijn generatiegenoten is het op zeker een van hun favoriete dance-anthems.

Bijzonder, dat gevoel heb ik dus totaal niet, terwijl ik dance op zijn tijd echt wel kan smaken. Ik sta er precies hetzelfde in als El Ninjo. Grappig, meer niet.

Toen het nummer uitkwam (en zeker de zomer daarop), was het in ieder geval een van de tracks die ik het allervaakst langs hoorde komen, op feestjes, bbq's, etc. - en nog steeds komt het nummer regelmatig voorbij. Het nummer voelt voor mij ook wel als een dance-anthem van onze generatie, en daarbij eentje die zowel dance als niet dance-liefhebbers, maar ook muziekliefhebbers en casual luisteraars verbindt.

Ik heb het zelf ook niet veel punten gegeven gisteren, maar dit was dan ook wel een erg sterke ladder.

Joren999 schreef:
Bijzonder, dat gevoel heb ik dus totaal niet, terwijl ik dance op zijn tijd echt wel kan smaken. Ik sta er precies hetzelfde in als El Ninjo. Grappig, meer niet.

Ik ben dan wel benieuwd wat volgens jou dan de dance-classics van de recente jaren zijn

Titmeister schreef:
Toch is dat wel zo; een van de weinige dancenummers van de afgelopen jaren die zowel door de liefhebbers gesmaakt wordt, als door de relatieve mainstream. Scoort hier op de site ook altijd uitstekend in dancegerichte spelletjes. Maar goed, zoals de meeste dancenummers spreekt het kennelijk niet echt de 80-90% pop/rock-liefhebbers onder de stemmers aan...

Kan je me uitleggen waarom Fred Again hier zo matig scoort? Op korte tijd al een klassiekertje. En als je ziet hoe hoog die op de fest affiches van 2023 gaat staan. Dat heeft zijn effect hier duidelijk niet.

gerre schreef:
(quote)

Kan je me uitleggen waarom Fred Again hier zo matig scoort? Op korte tijd al een klassiekertje. En als je ziet hoe hoog die op de fest affiches van 2023 gaat staan. Dat heeft zijn effect hier duidelijk niet.

Ik denk dat er 3 dingen meespelen:
1. Zoals al eerder geconcludeerd, er is een aanzienlijk gedeelte van de stemmers dat gewoon nooit op dancenummers zal stemmen. Dance-nominaties moeten het dus vooral hebben van de minderheid aan liefhebbers hier.
2. Fred again.. wordt, denk ik, door sommige danceliefhebbers als te commercieel gezien, en is daardoor minder populair dan sommige wat meer underground nummers.
3. Er stonden 3 dancenummers in de ladder + nog wat andere nummers uit alternatieve genres die de danceliefhebbers vaak wel aanspreken. Zo vind ik het zelf wel een fijn nummer, maar kon ik er ook niet meer dan een 7e plaats aan kwijt.

Plus, in hoeverre kan je van een klassieker spreken na 1 jaar? Todd Terje draait al een tijdje mee in de top. Persoonlijk merk ik bovendien ook dat de houdbaarheid van zijn tracks vies tegenvalt. Ik kan geen enkel nummer van Fred Again.. noemen dat in aanmerking komt voor de lijst om eerlijk te zijn. Julia (Deep Diving) komt er dan nog het dichtst bij wat mij betreft.

Titmeister schreef:
(quote)

Ik ben dan wel benieuwd wat volgens jou dan de dance-classics van de recente jaren zijn

Ben ook wel benieuwd welke dat voor jou zijn Tit.

Om in Gretziaanse termen te spreken: Wat zijn die moderne dance/house/trance klassiekers van de afgelopen 10-12 jaar?

Ronde 1 - Ladder 3:

Rechtstreeks geplaatst voor de Top 2000, tussen [ ] de notering vorig jaar, vervolgens het aantal pt.

1. The Beatles - Blackbird [420] 633
2. Talk Talk - It's My Life [207] 595
3. Underworld - Born Slippy .NUXX [78] 538
4. The Smiths - The Headmaster Ritual [312] 523
5. Talk Talk - The Rainbow [832] 486
6. Phoebe Bridgers - Funeral [716] 452
7. Martha and the Muffins - Echo Beach [597] 405
8. Kate Tempest - Europe Is Lost [1131] 383
9. Animal Collective - My Girls [1615] 382
10. Buffalo Springfield - Expecting To Fly [1815] 357
11. ABBA - Lay All Your Love On Me [1426] 334
12. Orchestra Baobab - Utrus Horas [Titmeister] 325
13. Explosions In The Sky - The Only Moment We Were Alone [970] 323
14. Gala - Freed From Desire [Edgar18] 323
15. Natalie Imbruglia - Torn [1319] 315

Uitgeschakeld, echter - de beste 125 afvallers plaatsen zich alsnog.

16. Liesbeth List & Ramses Shaffy - Pastorale [1047] 314
17. Damien Rice - It Takes A Lot To Know A Man [1904] 306
18. Jan Swerts - Ik Had Je Nooit Alleen Mogen Laten, Becky. [1841] 237
19. Wishbone Ash - Leaf And Stream [musicborst] 109
20. Cucamaras - Winners Chapel [DjFrankie] 60

74 stemmers deze ronde.

Ook uit deze ladder weten 2 nieuwelingen zich rechtstreeks te plaatsen, t.w. Orchestra Baobab en Gala.
List & Shaffy scoren wel heel mager gezien hun 1047e plaats vorige editie, maar ze zijn momenteel de beste afvallers dus gaan het toch wel redden, datzelfde geldt ook voor Damien Rice. Van de overige 3 afvallers kan ik nu wel al zeggen dat we afscheid van ze gaan nemen.

Vanaf ladder 25 hebben we 125 afvallers en zal ik ook de afvallerslijst regelmatig in deze post bijhouden.

aerobag schreef:
(quote)

Ben ook wel benieuwd welke dat voor jou zijn Tit.

Om in Gretziaanse termen te spreken: Wat zijn die moderne dance/house/trance klassiekers van de afgelopen 10-12 jaar?

Een (niet allesomvattende) greep aan nummers die ik die status zou toekennen:
Bicep - Glue, Caribou - Odessa, LCD Soundsystem - Dance Yrself Clean, Nicolas Jaar - Mi Mujer, Disclosure - Latch, Peggy Gou - It Makes You Forget (Itgehane), Moderat - Bad Kingdom, DJ Koze - Pick Up, SOPHIE - Immaterial, John Talabot - Depak Ine, Brynjolfur - M25

Edit:
Orchestra Baobab en Gala, wat een heerlijke binnenkomers

Louter toffe binnenkomers tot dusver

Uitstekende nieuwe binnenkomers tot nu toe zeg, dat gaat een fraaie lijst worden

edit: de loftuigingen buitelen over elkaar heen, en terecht

Orchestra Baobab was een heerlijke ontdekking!

Geinig dat Gala de lijst haalt.

Mausie schreef:
Plus, in hoeverre kan je van een klassieker spreken na 1 jaar? Todd Terje draait al een tijdje mee in de top. Persoonlijk merk ik bovendien ook dat de houdbaarheid van zijn tracks vies tegenvalt. Ik kan geen enkel nummer van Fred Again.. noemen dat in aanmerking komt voor de lijst om eerlijk te zijn. Julia (Deep Diving) komt er dan nog het dichtst bij wat mij betreft.

Dat kan perfect. Anders moeten we maar doen zoals in de echte tijdloze. Verboden nummers te nomineren jonger dan 3 jaar. Hehe. Ik ben tegen. Leve jeugdige frisse nummers.

gerre schreef:
(quote)

Dat kan perfect. Anders moeten we maar doen zoals in de echte tijdloze. Verboden nummers te nomineren jonger dan 3 jaar. Hehe. Ik ben tegen. Leve jeugdige frisse nummers.

Oh ik ben ook helemaal voor jeugdige nummers!

Lekkere uitslag idd, leuke binnenkomers

Wel jammer van Jan Swerts, die had ik net sinds vorige editie leren waarderen

Met Gala ben ik heel erg blij. Die had ik in mijn nominatielijstje staan en verwijderde die tien minuten voor dat er geplaatst kon worden. Edgar plaatste gelijk na mij zijn lijstje..... met Gala, en ik had niet verwacht dat die door iemand anders genomineerd zou worden. En dan ook nog door... netjes!

aERodynamIC schreef:
Zoals altijd dezelfde zekerheid: we kunnen de top 32 aan het einde van het jaar grotendeels al invullen en nieuwe nominaties eindigen steevast onderaan met slechts een enkele geluksvogel die eraan ontsnapt.
Met die eerste stelling ben ik het wel eens, maar met de tweede niet. Nieuwe nominaties maken echt wel kans hoor. Van mijn afgelopen 25 nominaties (4 jaar) zijn er maar drie die het niet gehaald hebben. En bijna allemaal structureel, slechts eentje is er alweer uit. Ook dit jaar alweer twee nominaties in de lijst!! Het hangt er wel vanaf wat je nomineert, en soms heb je wat geduld nodig.

Zonde dat je zelf Gala niet genomineerd hebt Al zie ik Yahoo en Dead or Alive het ook wel halen.

Tja, ik nodig zoals vrijwel ieder jaar iedereen uit om nu alvast een voorspelling te doen van de finale. Als het dan toch zo voorspelbaar is...

Ik denk dat niemand er meer dan 20 goed raadt. De helft zou ik al aardig knap vinden.

Titmeister schreef:
(quote)

Voor mij zijn dat eerder een Silent Shout, een Dancing on my Own. Nummers van Trentemoller (en die richting) vind ik zelf ook stukken leuker.

Joren999 schreef:
(quote)
Voor mij zijn dat eerder een Silent Shout, een Dancing on my Own. Nummers van Trentemoller (en die richting) vind ik zelf ook stukken leuker.

Dat zijn zeker ook klassiekers, maar gemiddeld alweer zo'n 15 jaar oud

Klopt, maar Todd Terje is ook alweer 10 jaar oud. Maar dat is meer de stijl waar ik wat mee kan. Het lijstje dat je iets hierboven had gepost vind ik ook prettig, maar om dan maar direct iets uit te pikken, ook Peggy Gou vind ik niet meer dan aardig, terwijl een aantal andere nummers uit het lijstje bij mij echt beter scoren (ik wil ook nog Jon Hopkins toevoegen). Misschien is het het luchtige van Inspector Norse en It Makes You Forget wat me wat minder aanspreekt.

Orchestra Baobab in de Top 2000

Edgar18 schreef:
Zonde dat je zelf Gala niet genomineerd hebt

Waarom is dat zonde? Ik heb op het laatste moment gekozen voor een ander nummer die ik net even liever wilde nomineren en nu staat Gala er gewoon ook in. Maar voor mij is het geen wedstrijd om er zoveel mogelijk in te krijgen, voor jou blijkbaar wel gezien dat ook lukt (wat op zich natuurlijk ook wel weer een leuke uitdaging is)
Ik denk dat maar weinig mensen kunnen zeggen dat bijna al hun nominaties het elke keer gehaald hebben.

Ik wil graag ook wat onbekender werk insturen en dat doen er meer. Dus dan is het ook niet gek dat de meeste mensen hun nominaties er niet in zien komen. Het is dus maar hoe je het benadert.

Dit jaar was ik zelf lui en gekozen voor 80's pop. Dat spreekt ook niet iedereen aan, maar is wel bekender.

Ik word gelukkiger van nominaties uit het verleden zoals The Irrepressibles of Marc Almond's Nijinsky Heart die het dan ineens goed deden. Dat voldoet meer dan inzetten op nummers die het bijna op zeker gaan halen. Overigens ben ik wel verrast dat Gala het gehaald heeft, dus niet zonde maar fijn.

Gala leek me eigenlijk wel een zekerheidje. Was ook ruim winnaar bij GH Eurodance en veel mensen deden daaraan mee.

aERodynamIC schreef:
(quote)

Ik word gelukkiger van nominaties uit het verleden zoals The Irrepressibles of Marc Almond's Nijinsky Heart die het dan ineens goed deden.

Je noemt hier nu twee nominaties die voor mij destijds enorme verrassingen waren. Zeker die van Marc Almond was voor mij een eye-opener.

Teunnis schreef:
(quote)

Je noemt hier nu twee nominaties die voor mij destijds enorme verrassingen waren. Zeker die van Marc Almond was voor mij een eye-opener.

Ik was zelf ook enorm verrast dat die het toen zo goed deden. Dat doet me meer dan nummers die ik nomineer waar ik wel van verwacht dat ze het zouden kunnen halen.

Maar ieder maakt er z'n eigen sport van (ook bij het als eerste willen posten van een lijstje). Daar is ook niks mis mee, maakt het spel extra leuk.

Een obscuur lijstje insturen en dan balen dat het niet lukt lijkt me ook niet logisch. Het is immers ook geen topic om nummers te tippen. Gebeurt dat wel dan is dat uiteraard wel mooi meegenomen.

Poek schreef:
Gala leek me eigenlijk wel een zekerheidje. Was ook ruim winnaar bij GH Eurodance en veel mensen deden daaraan mee.

Dan pakt Edgar het slim aan als hij graag wil dat de nominaties het halen

Ik zag het niet aankomen.

Ik heb Gala letterlijk tien minuten voor opening van het bal vervangen door The Associates. En uitgerekend op 3 januari overleed Alan Rankine. Zou een mooi eerbetoon zijn als dat prachtige nummer (Breakfast) het haalt.

aERodynamIC schreef:

Een obscuur lijstje insturen en dan balen dat het niet lukt lijkt me ook niet logisch. Het is immers ook geen topic om nummers te tippen. Gebeurt dat wel dan is dat uiteraard wel mooi meegenomen.
+1

aERodynamIC schreef:

Ik heb Gala letterlijk tien minuten voor opening van het bal vervangen door The Associates. En uitgerekend op 3 januari overleed Alan Rankine. Zou een mooi eerbetoon zijn als dat prachtige nummer (Breakfast) het haalt.
+26

Ronde 1 - Ladder 4:

Rechtstreeks geplaatst voor de Top 2000, tussen [ ] de notering vorig jaar, vervolgens het aantal pt.

1. The Stranglers - Golden Brown [255] 643
2. The Velvet Underground - I'm Waiting For The Man [510] 614
3. Led Zeppelin - Stairway To Heaven [114] 603
4. U2 - Bad [203] 520
5. Massive Attack Feat. Tracey Thorn - Protection [718] 515
6. Massive Attack Feat. Hope Sandoval - The Spoils [909] 436
7. Wilco - One Sunday Morning (Song For Jane Smiley's Boyfriend) [1383] 435
8. The Smashing Pumpkins - Silverfuck [1097] 423
9. Moderat - Rusty Nails [1585] 411
10. Dire Straits - Private Investigations [452] 384
11. Guns N' Roses - November Rain [1240] 314
12. Michael Jackson - Smooth Criminal [1552] 300
13. Muse - Muscle Museum [1899] 282
14. Neneh Cherry - Manchild [872] 282
15. Boudewijn de Groot - Welterusten, Mijnheer De President [1287] 267

Uitgeschakeld, echter - de beste 125 afvallers plaatsen zich alsnog.

16. Herman Brood & His Wild Romance - Saturday Night [1573] 238
17. Lady Blackbird - It'll Never Happen Again [thelion] 219
18. Christian Kjellvander - Baptist Lodge (The Galaxy) [EvilDrSmith] 175
19. Tom Waits - Ice Cream Man [Scorpion_21] 167
20. Rory Gallagher - I Fall Apart [the viking] 72

73 stemmers deze ronde.

De eerste ladder waar de 4 nieuwe nominaties stijf onderaan liggen en er kansloos uitvliegen. Dat geldt ook voor Herman Brood waarvan we afscheid gaan nemen in de ladder want die scoort als afvaller ook niet hoog genoeg om nog een kans te maken.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:33 uur

geplaatst: vandaag om 07:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.