MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / MuMeLadder 2024 [Uitslagen Ladders]

zoeken in:
Blij met Pixies en Pulp terug, maar verder een bijzonder matige uitslag idd.

Wat jammer van Portishead!

Helaas weinig bijzonders hier. Helaas toch geen Kendrick. Geen Marvin. Plus ik hoop al jaren op Alice in Chains maar het mag iedere keer weer niet baten. Vind het veel ‘veilige’ keuzes dit keer.

Pixies terug in de finale maakt me blij en Michael Kiwanuka als eigen nominatie in de finale uiteraard ook.

Ik had Marvin er graag bij gehad.

Drie ladders op rij met 82 stemmers, dat maakt het ordenen van de afvallerslijst wel wat gemakkelijker.

Dan zorg ik dat ik vandaag stemmer 83 ben.

Kiwanuka heb ik niet heel veel mee en jammer dat we Sufjan Stevens weer niet hebben weten te dumpen, dat zal mijn nummer 32 wel worden.

Drie keer linkerrijtje, een keer middenmoot en drie kandidaten voor de laatste plaats. Machine Gun of What's Going On erbij had de uitslag een stuk beter gemaakt.

De uitslag van vandaag vind ik lastig te voorspellen. Radiohead en Nina Simone zullen het vast redden. Daarachter ben ik benieuwd of het één van de 'jonkies' lukt om door te stoten.

Casartelli (moderator)
Heb nooit het gevoel gehad dat Wuthering Heights op de schopstoel zat en dat is (gelukkig) bewaarheid. Verder verheugd met de terugkeer van Common People en het debuut van Cold Little Heart. Mocht Machine Gun via de herkansingen debuteren dan is het feest wel compleet.
dumb_helicopter schreef:
Verder spijtig dat we niet de eerste metaldebutant ooit hebben in de ladder (blijft toch het genre dat het echt moeilijk heeft om door te stoten).
Tja... van soul in de finale kijken we niet meer op, hiphop is inmiddels ook een vaste waarde, electronic is erbij (geweest - de tussen haakjes afhankelijk van de gestrengheid van de definitie) en in de vorm van de huidige nummer 17 heeft er zelfs wel eens prog in de finale gestaan.

Maar metal... nee, dat vindt het collectief toch nog te eng.

We hebben zelfs al jazz gehad.

Casartelli schreef:
Heb nooit het gevoel gehad dat Wuthering Heights op de schopstoel zat en dat is (gelukkig) bewaarheid. Verder verheugd met de terugkeer van Common People en het debuut van Cold Little Heart. Mocht Machine Gun via de herkansingen debuteren dan is het feest wel compleet.
(quote)

Ik vind niet te eng, net zomin als dat ik een verkrampt wereldbeeld heb omdat ik wat vind van HGD in de finale.
Echter, ik heb persoonlijk over het algemeen gewoon andere voorkeuren, en bovendien is de metal die zo ver is gekomen (Metallica, verre van eng) niet de metal waar ik op stem. Een Amenra in de finale (ik noem maar wat) zou ik toejuichen.

Dus het zou zomaar kunnen dat meer mensen niet bovenaan hun voorkeuren hebben, em dat de metalfavorieten verschillen.

Maar het is natuurlijk makkelijker om te zeggen dat mensen het eng vinden.

Casartelli schreef:
We hebben ooit Child in Time in de finale gehad. Dat komt wel in de buurt van metal toch? Maar nee, een echte metaltrack heeft het nog nooit gehaald. Dat geldt ook voor blues, country, reggae en een boel andere populaire genres.

Casartelli (moderator)
Edgar18 schreef:
hebben ooit Child in Time in de finale gehad. Dat komt wel in de buurt van metal toch?
I stand corrected

Met Kiwanuka heb ik in ieder geval een nieuwe nummer 32, helaas. Verder hopen dat Kendrick de herkansingen haalt!

De reden waarom ik eigenlijk nooit op Metallica zou stemmen is omdat ik de stem van James Hetfield nauwelijks trek. Niet omdat het metal is. Had die band maar een andere zanger gehad.

Edgar18 schreef:
(quote)
We hebben ooit Child in Time in de finale gehad. Dat komt wel in de buurt van metal toch? Maar nee, een echte metaltrack heeft het nog nooit gehaald. Dat geldt ook voor blues, country, reggae en een boel andere populaire genres.

Deep Purple is hardrock. Metal lijkt me van al die genres wel het populairste te zijn wereldwijd, dus het blijft een gemis.

Heavy Metal is toch op zijn minst het sub-genre. Zegt ook RYM. Of metal van de genoemde genres het populairst is waag ik te betwijfelen. Voor mijn gevoel is country wereldwijd een stuk populairder. Maar cijfers om te onderbouwen heb ik niet (en het boeit me eerlijk gezegd ook niet).

Metal heeft zich sinds de jaren ‘70 natuurlijk door de jaren heen ontwikkeld, met allerhande subgenres, het ene wat extremer dan het andere. Maar vanuit het perspectief van de jaren ‘70 kun je Child in Time toch echt wel kenschetsen als heavy metal.

DP = hard rock + pioniers van heavy metal

In de uitslag jammer van SM en MS

Als je het meet naar luistercijfers en albumverkoop is Country echt veel populairder dan Metal en dat verschil is echt heel groot. Ik denk dat de strijd tussen metal en blues ook nog wel spannend gaat worden qua populariteit. Wereldwijd gesproken dan. Als je je beperkt tot noordwest Europa waaronder Nederland wint metal het van beiden.

Deep Purple niet als metal zien vind ik bedenkelijk. Voor mijn gevoel is Deep Purple met tijdgenoten als Black Sabbath en Led Zeppelin een van de bouwstenen van metal wat pas later een definitie werd.

Als je het niet als metal ziet kan dat eigenlijk alleen maar als je de definitie beperkt houdt. En het begin van metal als genre ongeveer bij Iron Maiden gaat leggen. En dat waren de voortrekkers in wat de New Wave of British Heavy Metal zou gaan heten. Of misschien net een tikje eerder bij Judas Priest.

Tsja, ik vind toch wel een duidelijk verschil zitten tussen Deep Purple/Led Zeppelin en Black Sabbath. Die laatste vind ik muzikaal en thematisch wel al metal, de eerste twee eerder een invloed. In die tijd werd het inderdaad heavy metal genoemd maar die term is geevolueerd en met terugwerkende kracht beschouwen we ze volgens mij gewoon als hardrock.

Vind ik niet. Het verschil tussen LZ, DP en BS zit hem dan vooral in themathiek die bij Black Sabbath al veel meer neigt naar latere metalthema's. Ook op hoezen en dat soort dingen. Maar als muzikale bouwstenen vind ik het verschil niet zo groot. De afkomst invloeden van die drie bands lagen wel duidelijk anders. Black Sabbath heeft duidelijk roots in bluesrock, Deep Purple meer in psychedelica en Led Zeppelin heeft altijd een folkinvloed gehad. Hardrock is in het begin bijna synoniem met metal maar gaat later andere dingen betekenen. Dan is hardrock meer zoiets als Aerosmith, Foreigner of Whitesnake ofzo. Bands die stevig zijn maar niet vies zijn van pophooks en zich ook op de radio richten.

Voor mijn gevoel klopt het het beste als je de twee termen tot halverwege de jaren '70 als synoniemen ziet en erna gaat uit elkaar trekken. Tussen de melodieuzere en meer poppy hardrock en de wat extremere en minder radiogerichte metal. En vooral die laatste kun je daarna weer splitsen in heel veel subgenres.

Ik juich even snel tussendoor voor Michael Kiwanuka. En voor Debaser, want dan is mijn nummer 32 alvast bekend. Scheelt weer wat moeilijke knopen doorhakken.

Al 4 debutanten!!

Hopelijk met Julia, Lana, Roberta en/of Keane nog een extra debutant uit ladder 4

Gretz schreef:
Al 4 debutanten!!

Hopelijk met Julia, Lana en/of Roberta nog een extra debutant uit ladder 4

Ik heb het even aangepast voor je

Julia Holter zou wel een goede concurrent zijn voor plek 32, dat is echt een draak

Joren999 schreef:
Julia Holter zou wel een goede concurrent zijn voor plek 32, dat is echt een draak

Idd ja leuk nummer voor op 1605 maar wat het in de top 100 doet is me een raadsel maar ja wie ben ik

Ik ben het niet vaak met je eens, maar je slaat nu al 2x de spijker op de kop!

Joren999 schreef:

Maar man toch!

Feel You is 1 van haar toegankelijkste nummers uit haar meest poppy plaat. Maar wel geweldig. In haar geheel is ze niet minder dan geniaal. Blij dat dit in deze kleine musicmeter-bubbel erkend wordt!

Gokje voor de volgende 7 (in willekeurige volgorde):

Nina Simone (oud gediende die het met gemak haalt)
Radiohead (zie Nina)
Julia Holter (die wordt zo vaak genoemd nu en past in de trend van dit jaar)
Depeche Mode (tegenvallend dit jaar, maar op het randje)
Arcade Fire (er gaat er toch wel eentje door zeker)
Talk Talk (ook net aan, maar door)
The The (terug van weggeweest)

Gast
geplaatst: vandaag om 09:15 uur

geplaatst: vandaag om 09:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.