MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Witte Trui [Editie 2024]

zoeken in:
Onweerwolf
SanderT schreef:
(quote)

Waar staat dat dan? Dit is een oprechte vraag, ik dacht altijd dat een duet en een featuring min of meer synoniemen zijn

In sommige gevallen zal dat zo zijn inderdaad maar dat bepaal ik niet dus dat zul je per geval moeten bepalen.

(quote)

Welke informatie wordt dan wel gebruikt om de correcte artiesten en titel te bepalen? Is dan wel de informatie op Spotify leidend?

Zoals gezegd: Spotify gebruik ik nooit. Mijn info komt van Discogs en RYM, heel soms van Wikipedia of andere bron als iets echt niet is te vinden.

edit: reden daarvoor; ik ben een groot voorstander van systemen waarbij iedereen de data kan corrigeren op basis van bronnen. Daarnaast moet het gaan om databases waarbij de voertaal Engels is en de focus (voor een significant deel) op muziek ligt en de userbase natuurlijk aantoonbaar groot is. Dat leidt mijns inziens tot de minste fouten en dus tot het minste herstelwerk en dat is het uitgangspunt. Zaken als Wikipedia, Spotify, YouTube, Soundcloud, Bandcamp, MusicMeter en ChatPGT, etc. voldoen daar niet aan.

Onweerwolf schreef:
(quote)

In sommige gevallen zal dat zo zijn inderdaad maar dat bepaal ik niet dus dat zul je per geval moeten bepalen.

Ik geloof dat mijn vraag niet helemaal duidelijk was. Mijn vraag was niet: hoe bepaal je of iets een featuring of een duet is? Maar: hoe communiceren de artiesten, die volgens jou kennelijk een keuze maken tussen een featuring of een duet, welke keuze gemaakt is?

Onweerwolf schreef:
(quote)

Zoals gezegd: Spotify gebruik ik nooit. Mijn info komt van Discogs en RYM, heel soms van Wikipedia of andere bron als iets echt niet is te vinden.

Helder

Onweerwolf
SanderT schreef:
hoe communiceren de artiesten, die volgens jou kennelijk een keuze maken tussen een featuring of een duet, welke keuze gemaakt is?

Door het 'feat. x' te noemen toch?

Ik zat n.a.v. de opmerking van Gretz over Robyn & Röyksopp eens te zoeken, maar waar staat Susanne Sundfør eigenlijk ergens vermeld als bijdrage aan Running To The Sea? Op de albumhoes in ieder geval niet en op de singlehoesjes die ik kan vinden staat ook alleen Röyksopp als artiest. Discogs geeft Susanne bij de single wel credits als featuring, maar RYM niet. Leg het mij uit, want ik snap het niet meer

Onweerwolf
Wat je trouwens ook vaak ziet, al zal dat niet 100% zijn, is dat een duet single geregeld op de full-lengths (of ep's) van beide artiesten staan en dat is met een feat. meestal niet het geval.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Door het 'feat. x' te noemen toch?

Er zijn tegenwoordig zo veel schrijfwijzen daarvoor dat ik niet zo goed weet wat wat is. Zou I Don't Live Here Anymore wel een duet zijn geweest als het "(with Lucius)" was geweest ipv "(feat. Lucius)" bijvoorbeeld?

Oh ja, we kunnen ook nog stemmen he.. Laat ik eens gek doen en de stand naar deze pagina halen:

Puntenverdeling: 5-3-2 (dit laten staan!)

Ronde 6 - Ladder 1:

79 Fontaines D.C. - Boys In The Better Land +3
59 The Antlers - Palace +5
59 David Bowie - Blackstar
52 Phoebe Bridgers - I Know The End
50 The War On Drugs - I Don't Live Here Anymore +2
41 Fontaines D.C. - Jackie Down The Line

Nieuwe ladder vanaf: maandag 18 november 19.30

Onweerwolf
kaj_666 schreef:
Ik zat n.a.v. de opmerking van Gretz over Robyn & Röyksopp eens te zoeken, maar waar staat Susanne Sundfør eigenlijk ergens vermeld als bijdrage aan Running To The Sea? Op de albumhoes in ieder geval niet en op de singlehoesjes die ik kan vinden staat ook alleen Röyksopp als artiest. Discogs geeft Susanne bij de single wel credits als featuring, maar RYM niet. Leg het mij uit, want ik snap het niet meer

Zou kunnen dat het hier op het vinyl label'tje is gedrukt maar hier is zeker een argument voor verwijdering te maken. Wat zou jij hier van zeggen Teunnis?

Onweerwolf schreef:
Wat je trouwens ook vaak ziet, al zal dat niet 100% zijn, is dat een duet single geregeld op de full-lengths (of ep's) van beide artiesten staan en dat is met een feat. meestal niet het geval.

Deze kun je ook omdraaien. Het gebeurt tegenwoordig ook best vaak dat artiesten die oorspronkelijk slechts een feature waren, het nummer toch ook op hun eigen album zetten. Dit gebeurt vooral als die featuring een grote hit was terwijl ze met hun eigen nummers minder succesvol zijn. Een voorbeeld dat me zo te binnenschiet is Baby van Clean Bandit feat. MARINA dat ook op het album Love + Fear van MARINA staat

Onweerwolf
SanderT schreef:
(quote)

Er zijn tegenwoordig zo veel schrijfwijzen daarvoor dat ik niet zo goed weet wat wat is. Zou I Don't Live Here Anymore wel een duet zijn geweest als het "(with Lucius)" was geweest ipv "(feat. Lucius)" bijvoorbeeld?

Denk ik wel inderdaad. With, &, and, x, versus, ..

Edit: overigens is with denk ik meer hetzelfde als Feat. en zijn de andere voorbeelden meer een duet. Ik kan me niet voorstellen dat de andere artiesten akkoord gaan met geen vermelding op hoezen als de weder artiest wel is vermeld, maar met feat of with zie ik dat wel.

Onweerwolf
SanderT schreef:
(quote)

Deze kun je ook omdraaien. Het gebeurt tegenwoordig ook best vaak dat artiesten die oorspronkelijk slechts een feature waren, het nummer toch ook op hun eigen album zetten. Dit gebeurt vooral als die featuring een grote hit was terwijl ze met hun eigen nummers minder succes zijn. Een voorbeeld dat me zo te binnenschiet is Baby van Clean Bandit feat. MARINA dat ook op het album Love + Fear van MARINA staat

Zoals gezegd; het is niet 100% het geval.

Ronde 6 - Ladder 1:

81 Fontaines D.C. - Boys In The Better Land 2
59 The Antlers - Palace
64 David Bowie - Blackstar 5
52 Phoebe Bridgers - I Know The End
50 The War On Drugs - I Don't Live Here Anymore
44 Fontaines D.C. - Jackie Down The Line 3

Ronde 6 - Ladder 1:

81 Fontaines D.C. - Boys In The Better Land
69 David Bowie - Blackstar +5
62 The Antlers - Palace +3
54 Phoebe Bridgers - I Know The End +2
50 The War On Drugs - I Don't Live Here Anymore
44 Fontaines D.C. - Jackie Down The Line

Casartelli (moderator)
Buitengewoon enerverende discussie over de uitvoerenden op I Don't Live Here Anymore. Bijna net zo enerverend als het nummer zelf. Dat op zijn beurt nog iets enerverender is dan de rest van de ladder.

Even vooruitgekeken en gelukkig heeft elk van de andere zeven ladders wat meer te bieden dan dit tranendal.

Ronde 6 - Ladder 1:

83 Fontaines D.C. - Boys In The Better Land +2
69 David Bowie - Blackstar
65 The Antlers - Palace +3
55 The War On Drugs - I Don't Live Here Anymore +5
54 Phoebe Bridgers - I Know The End
44 Fontaines D.C. - Jackie Down The Line

370

Ronde 6 - Ladder 1:

83 Fontaines D.C. - Boys In The Better Land
74 David Bowie - Blackstar +5
68 The Antlers - Palace +3
55 The War On Drugs - I Don't Live Here Anymore
54 Phoebe Bridgers - I Know The End
46 Fontaines D.C. - Jackie Down The Line +2

Ronde 6 - Ladder 1:

74 David Bowie - Blackstar
73 The Antlers - Palace +5
58 The War On Drugs - I Don't Live Here Anymore +3
56 Phoebe Bridgers - I Know The End +2
46 Fontaines D.C. - Jackie Down The Line

Onweerwolf schreef:
(quote)

Zou kunnen dat het hier op het vinyl label'tje is gedrukt maar hier is zeker een argument voor verwijdering te maken. Wat zou jij hier van zeggen Teunnis?

Single is uit 2012, album uit 2014. Dus lijkt me dat we hier naar de single uitgave gaan kijken. Louter digitaal uitgebracht (met alleen een plaatje met de naam Röyksopp erop, verder geen info op de afbeelding) (verder nog een remix-lp en promo-cd's). De digitale uitgave was onder andere op de website van Röyksopp zelf. Zowel Discogs als RYM geven aan dat die uitgave een featuring had van Susanne Sundfør. Helaas is op de website van Röyksopp dit niet meer terug te vinden. Onder het motto, roeien met de riemen die je hebt, zou ik ervoor kiezen om te geloven dat RYM en Discogs het bij het juiste eind hebben.

In de iTunes store / Apple music lijkt het erop dat ze het hebben gewijzigd sinds de albumrelease. Het staat op sommige verwijzingen nog met de featuring, maar als je nu naar de store / Apple Music gaat, dan staat die featuring er niet meer. Spotify heeft haar naam dan weer bij de artiesten staan, niet als featuring, maar als artiest. Maar goed, Spotiy is wat dat betreft een enorme rommel, waar je absoluut niet vanuit kunt gaan dat het goed georganiseerd is. Apple Music eigenlijk hetzelfde verhaal.

tl,dr: Ik zou het op basis van wat we weten van de oorspronkelijke uitgave doen als Röyksopp feat.Susanne Sundfør - Running to the Sea.

Ronde 6 - Ladder 1:

78 The Antlers - Palace +5
77 David Bowie - Blackstar +3
58 The War On Drugs - I Don't Live Here Anymore
58 Phoebe Bridgers - I Know The End +2
46 Fontaines D.C. - Jackie Down The Line

Teunnis schreef:
(quote)

Single is uit 2012, album uit 2014. Dus lijkt me dat we hier naar de single uitgave gaan kijken. Louter digitaal uitgebracht (met alleen een plaatje met de naam Röyksopp erop, verder geen info op de afbeelding) (verder nog een remix-lp en promo-cd's). De digitale uitgave was onder andere op de website van Röyksopp zelf. Zowel Discogs als RYM geven aan dat die uitgave een featuring had van Susanne Sundfør. Helaas is op de website van Röyksopp dit niet meer terug te vinden. Onder het motto, roeien met de riemen die je hebt, zou ik ervoor kiezen om te geloven dat RYM en Discogs het bij het juiste eind hebben.

In de iTunes store / Apple music lijkt het erop dat ze het hebben gewijzigd sinds de albumrelease. Het staat op sommige verwijzingen nog met de featuring, maar als je nu naar de store / Apple Music gaat, dan staat die featuring er niet meer. Spotify heeft haar naam dan weer bij de artiesten staan, niet als featuring, maar als artiest. Maar goed, Spotiy is wat dat betreft een enorme rommel, waar je absoluut niet vanuit kunt gaan dat het goed georganiseerd is. Apple Music eigenlijk hetzelfde verhaal.

tl,dr: Ik zou het op basis van wat we weten van de oorspronkelijke uitgave doen als Röyksopp feat.Susanne Sundfør - Running to the Sea.

Maar dan hanteer je wel een andere redenering dan dat Onweerwolf deed. Wat ik van hem begreep is, als het gaat om featurings, de vermelding op de hoes leidend. De featuring op Running To The Sea wordt niet vermeld op de hoes, dus zou die ook niet mee moeten tellen. Weliswaar wel op RYM, maar dat geldt ook voor Lucius op I Don't Live Here Anymore en werd zojuist door Onweerwolf terzijde geschoven

Ronde 6 - Ladder 1:

86 Fontaines D.C. - Boys In The Better Land +3
80 The Antlers - Palace +2
77 David Bowie - Blackstar
58 The War On Drugs - I Don't Live Here Anymore
58 Phoebe Bridgers - I Know The End
51 Fontaines D.C. - Jackie Down The Line +5

Ronde 6 - Ladder 1:

89 Fontaines D.C. - Boys In The Better Land +3
80 The Antlers - Palace
60 The War On Drugs - I Don't Live Here Anymore +2
56 Fontaines D.C. - Jackie Down The Line +5

Ronde 6 - Ladder 1:

91 Fontaines D.C. - Boys In The Better Land +2
85 The Antlers - Palace +5
63 The War On Drugs - I Don't Live Here Anymore +3
56 Fontaines D.C. - Jackie Down The Line

SanderT schreef:
(quote)

Maar dan hanteer je wel een andere redenering dan dat Onweerwolf deed. Wat ik van hem begreep is, als het gaat om featurings, de vermelding op de hoes leidend. De featuring op Running To The Sea wordt niet vermeld op de hoes, dus zou die ook niet mee moeten tellen. Weliswaar wel op RYM, maar dat geldt ook voor Lucius op I Don't Live Here Anymore en werd zojuist door Onweerwolf terzijde geschoven

In mijn beleving is er helemaal geen hoes. De afbeelding op Spotify / iTunes vind ik geen hoes. Op een fysieke uitgave is een hoes een logische plek om informatie over die uitgave te plaatsen, zeker de achterkant. Op een digitale uitgave vind ik de afbeelding die meegestuurd is niet de meest logische plek, en met mij blijkbaar vele artiesten/labels gezien het aandeel afbeeldingen van digitale uitgave zonder vermelding van artiest of titel (laat staan gastartiest, of tijdsduur bijvoorbeeld).

In dat geval is de afbeelding bij de digitale release van de single I Don't Live Here Anymore die, net als in het geval van Röyksopp, aan het album vooraf is gegaan, ook geen hoes. En dan valt dat argument weg en zou RYM, dat Lucius wel noemt als featuring, leidend moeten zijn (Discogs heeft de digitale release niet opgenomen dus daar kunnen we niks mee)

Hier bevestigt Onweerwolf dat het de singlehoes, die dus enkel een digitale afbeelding betreft, voor hem leidend is
Onweerwolf schreef:
(quote)

Singlehoes volgens RYM.

Ronde 6 - Ladder 1:

93 Fontaines D.C. - Boys In The Better Land +2
88 The Antlers - Palace +3
68 The War On Drugs - I Don't Live Here Anymore +5
56 Fontaines D.C. - Jackie Down The Line

Onweerwolf
SanderT schreef:
In dat geval is de afbeelding bij de digitale release van de single I Don't Live Here Anymore die, net als in het geval van Röyksopp, aan het album vooraf is gegaan, ook geen hoes. En dan valt dat argument weg en zou RYM, dat Lucius wel noemt als featuring, leidend moeten zijn (Discogs heeft de digitale release niet opgenomen dus daar kunnen we niks mee)

Hier bevestigt Onweerwolf dat het de singlehoes, die dus enkel een digitale afbeelding betreft, voor hem leidend is
(quote)

Single of albumhoes maakt niet uit hoor.

Ronde 6 - Ladder 1:

96 Fontaines D.C. - Boys In The Better Land 3
88 The Antlers - Palace
73 The War On Drugs - I Don't Live Here Anymore 5
58 Fontaines D.C. - Jackie Down The Line 2

Ronde 6 - Ladder 1:

99 Fontaines D.C. - Boys In The Better Land +3
88 The Antlers - Palace
82 David Bowie - Blackstar +5
73 The War On Drugs - I Don't Live Here Anymore
60 Phoebe Bridgers - I Know The End +2
58 Fontaines D.C. - Jackie Down The Line

Ronde 6 - Ladder 1:

102 Fontaines D.C. - Boys In The Better Land +3
88 The Antlers - Palace
87 David Bowie - Blackstar +5
62 Phoebe Bridgers - I Know The End +2

Ronde 6 - Ladder 1:

104 Fontaines D.C. - Boys In The Better Land +2
93 The Antlers - Palace +5
87 David Bowie - Blackstar
65 Phoebe Bridgers - I Know The End +3

Gast
geplaatst: vandaag om 10:26 uur

geplaatst: vandaag om 10:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.