Muziek / Muziekgames / De Witte Trui [Editie 2024]
zoeken in:
1
geplaatst: 24 december 2024, 19:27 uur
Puntenverdeling: 8-7-6-4-3-2 (dit laten staan!):
Voorronde Ladder Song van het Jaar (de beste 7 gaan door):
137 Charli XCX & Lorde - The girl, so confusing version with lorde
118 Charli XCX - 365 +2
110 Julia Holter - Something in the Room She Moves +7
104 Charli XCX - 360
97 Irène Drésel - Glam +8
90 FKA twigs - Eusexua
80 Aesop Rock feat. billy woods - Living Curfew +4
76 Julia Holter - Spinning +3
62 Charli XCX - Mean girls
62 Brutalismus 3000 - NUR MEIN KÖRPER UND DIE ANGST
61 Tending Tropic - Hondebrok +6
53 Brutalismus 3000 - Europaträume
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Voorronde Ladder Alternatieve Hitlijst (de beste 4 gaan door):
174 Fontaines D.C. - In The Modern World
179 Fontaines D.C. - Favourite +7
175 The Cure - Alone +8
126 Suede - The Sadness In You, The Sadness In Me
110 Travis - Bus +6
90 SPRINTS - Shadow of a Doubt +4
72 IST IST - Lost My Shadow +3
60 The Mysterines - Sink Ya Teeth
54 Linkin Park - The Emptiness Machine
40 Kings of Leon - Mustang +2
16 Highly Suspect - Summertime Voodoo
14 The K's - Heart On My Sleeve
Deadline: zondag 29 december 23:59 uur
Voorronde Ladder Song van het Jaar (de beste 7 gaan door):
137 Charli XCX & Lorde - The girl, so confusing version with lorde
118 Charli XCX - 365 +2
110 Julia Holter - Something in the Room She Moves +7
104 Charli XCX - 360
97 Irène Drésel - Glam +8
90 FKA twigs - Eusexua
80 Aesop Rock feat. billy woods - Living Curfew +4
76 Julia Holter - Spinning +3
62 Charli XCX - Mean girls
62 Brutalismus 3000 - NUR MEIN KÖRPER UND DIE ANGST
61 Tending Tropic - Hondebrok +6
53 Brutalismus 3000 - Europaträume
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Voorronde Ladder Alternatieve Hitlijst (de beste 4 gaan door):
174 Fontaines D.C. - In The Modern World
179 Fontaines D.C. - Favourite +7
175 The Cure - Alone +8
126 Suede - The Sadness In You, The Sadness In Me
110 Travis - Bus +6
90 SPRINTS - Shadow of a Doubt +4
72 IST IST - Lost My Shadow +3
60 The Mysterines - Sink Ya Teeth
54 Linkin Park - The Emptiness Machine
40 Kings of Leon - Mustang +2
16 Highly Suspect - Summertime Voodoo
14 The K's - Heart On My Sleeve
Deadline: zondag 29 december 23:59 uur
3
geplaatst: 24 december 2024, 19:40 uur
Er is met de alternatieve hitlijst een fout gemaakt, Gretz had de punten van Johnny Marr niet meegenomen.
De stand in mijn lijstje klopt inmiddels weer, de stand van Alternatieve in de post van Gretz en van johan de witt dus niet.
De stand in mijn lijstje klopt inmiddels weer, de stand van Alternatieve in de post van Gretz en van johan de witt dus niet.
4
geplaatst: 25 december 2024, 10:09 uur
Wel grappig om, als geheelonthouder van beide spellen, ieder jaar weer de opmerkingen te lezen van de deelnemers van beide spellen waarin men elkaar de maat probeert te nemen.
Het ene kamp klaagt dat er te veel generieke rock in staat, het andere dat er te veel pretentieuze moeilijkdoenerij in staat. Water is nat.
Voor wat het waard is: beide stellingen zijn wat mij betreft waar.
Het ene kamp klaagt dat er te veel generieke rock in staat, het andere dat er te veel pretentieuze moeilijkdoenerij in staat. Water is nat.
Voor wat het waard is: beide stellingen zijn wat mij betreft waar.

1
geplaatst: 25 december 2024, 12:09 uur
Een ladder met o.a. twee keer Brutalismus en vier keer Charli pretentieuze moeilijkdoenerij noemen, ben ik dan inmiddels zo verpest dat ik daar geen reet van begrijp? Misschien is hooguit Julia vrij artsy maar die haalt hier ook gewoon finales.
0
Onweerwolf
geplaatst: 25 december 2024, 12:15 uur
123poetertjes schreef:
Een ladder met o.a. twee keer Brutalismus en vier keer Charli pretentieuze moeilijkdoenerij noemen, ben ik dan inmiddels zo verpest dat ik daar geen reet van begrijp? Misschien is hooguit Julia vrij artsy maar die haalt hier ook gewoon finales.
Ik vermoed dat de gemiddelde 3FMrock fan denkt dat volwassen mensen die zeggen Charli BMX leuk te vinden dat doen om interessant gevonden te worden, niet omdat ze het daadwerkelijk mooie muziek vinden.
Dat Brutalismus is al pretentieus wegens het gebruik van caps. Persoonlijk ben ik altijd snel geneigd om daar punten voor af te trekken. De muziek is natuurlijk helemaal pretentieus.
Ik denk dat Holter als een van de minst pretentieuze acts wordt gezien. Pretentieus is niet hetzelfde als artsy of kitsch.
1
geplaatst: 25 december 2024, 12:17 uur
Haha ja, pretentieuze moeilijkedoenerij vind ik ook nog wel meevallen inderdaad. Het is voor mij vooral dat mensen met een hippe smaak doen alsof dat BRAT zo'n ontzettend geniaal album is, terwijl het toch heel gewoontjes is. Paar aardige singles, that's it. Vind ik dan he, vooral niet te serieus nemen
Verder vind ik 12 nummers op rij beluisteren zonder ook maar één gitaar te horen een enorm zware opgave, maar dat is absoluut mijn tekortkoming
Verder vind ik 12 nummers op rij beluisteren zonder ook maar één gitaar te horen een enorm zware opgave, maar dat is absoluut mijn tekortkoming
3
geplaatst: 26 december 2024, 12:01 uur
123poetertjes schreef:
Misschien is het niet zozeer een inhoudelijke (dis)kwalificatie van de nummers, maar meer het beeld dat ontspringt van deze dwarsdoorsnede. Wanneer je kijkt naar 2024 kun je dit toch bezwaarlijk een representatieve doorsnede van het jaar noemen. Het oogt vooral als een semi-willekeurig bijeengeraapte verzameling. Living Curfew is net aan 1M keer gestreamd. Glam nog geen 300k. Hondebrok zelfs nog geen 25k. Julia Holter doet het niet veel beter qua streamingaantallen, en die staat er dan nog zelfs met 2 nummers bij. Het is alsof alle grote releases van 2024 niet bestaan, behalve die van Charli XCX. Waarbij de grootste release (Guess) dan weer ontbreekt.Een ladder met o.a. twee keer Brutalismus en vier keer Charli pretentieuze moeilijkdoenerij noemen, ben ik dan inmiddels zo verpest dat ik daar geen reet van begrijp? Misschien is hooguit Julia vrij artsy maar die haalt hier ook gewoon finales.
Ik snap hoe het spelletje werkt (ik heb er zelf jarenlang aan meegedaan) en verwacht niet opeens Roxy Dekker of Sabrina Carpenter, maar dit is dan weer het andere uiterste. Deze dwarsdoorsnede straalt, voor mij, in hoge mate uit: wij laten even zien wat er écht goed was. Dat is vanzelfsprekend niet zo bedoeld, want men stemt (hoop ik) gewoon op wat men leuk vindt, maar dat is wel hoe het overkomt. En ik vermoed dat de huidige gemiddelde deelnemer van SvhJ wel een bepaalde mate van adoratie/neiging/sympathie/fetisjisme heeft voor obscuurdere muziek. Zeg maar het type dat de naam Piero Scaruffi niet hoeft te googelen.
Heb ik me toch weer een reactie laten ontlokken. Vrolijk kerstfeest!

P.S. Het zegt voor mij niets over de inhoudelijke kwaliteit van de muziek. Ik was nota bene zelf nog recent bij een concert van Julia Holter.
1
geplaatst: 26 december 2024, 12:39 uur
chevy93 schreef:
Ik snap hoe het spelletje werkt (ik heb er zelf jarenlang aan meegedaan) en verwacht niet opeens Roxy Dekker of Sabrina Carpenter, maar dit is dan weer het andere uiterste. Deze dwarsdoorsnede straalt, voor mij, in hoge mate uit: wij laten even zien wat er écht goed was. Dat is vanzelfsprekend niet zo bedoeld, want men stemt (hoop ik) gewoon op wat men leuk vindt, maar dat is wel hoe het overkomt. En ik vermoed dat de huidige gemiddelde deelnemer van SvhJ wel een bepaalde mate van adoratie/neiging/sympathie/fetisjisme heeft voor obscuurdere muziek. Zeg maar het type dat de naam Piero Scaruffi niet hoeft te googelen.
(quote)
Misschien is het niet zozeer een inhoudelijke (dis)kwalificatie van de nummers, maar meer het beeld dat ontspringt van deze dwarsdoorsnede. Wanneer je kijkt naar 2024 kun je dit toch bezwaarlijk een representatieve doorsnede van het jaar noemen. Het oogt vooral als een semi-willekeurig bijeengeraapte verzameling. Living Curfew is net aan 1M keer gestreamd. Glam nog geen 300k. Hondebrok zelfs nog geen 25k. Julia Holter doet het niet veel beter qua streamingaantallen, en die staat er dan nog zelfs met 2 nummers bij. Het is alsof alle grote releases van 2024 niet bestaan, behalve die van Charli XCX. Waarbij de grootste release (Guess) dan weer ontbreekt.Ik snap hoe het spelletje werkt (ik heb er zelf jarenlang aan meegedaan) en verwacht niet opeens Roxy Dekker of Sabrina Carpenter, maar dit is dan weer het andere uiterste. Deze dwarsdoorsnede straalt, voor mij, in hoge mate uit: wij laten even zien wat er écht goed was. Dat is vanzelfsprekend niet zo bedoeld, want men stemt (hoop ik) gewoon op wat men leuk vindt, maar dat is wel hoe het overkomt. En ik vermoed dat de huidige gemiddelde deelnemer van SvhJ wel een bepaalde mate van adoratie/neiging/sympathie/fetisjisme heeft voor obscuurdere muziek. Zeg maar het type dat de naam Piero Scaruffi niet hoeft te googelen.

Als we hier op precies hetzelfde zouden uitkomen als waar de massa het meest naar luistert, wat is dan nog precies het doel van SvhJ? Kan ik net zo goed gewoon de radio aanzetten en mijn account hier opzeggen.
5
geplaatst: 26 december 2024, 13:00 uur
haphaphap
Hier wordt in zoveel bochten gewrongen dat ik er een beetje duizelig van word. Alle aangehaalde argumenten kan je met hetzelfde gemak op deze Trui plakken zonder aan validiteit in te leveren maar dat terzijde
SvhJ is dat topic waar mensen alleen maar Oost-Timorse panfluitjazz stemmen. Huh, zie ik nou vier keer Charli staan? Dat rijmt niet met het imago dus dan zal dat door een extreem doorzichtig snobtrekje komen waar ze indruk mee willen maken. Dit bewijs ik met een Nederlands dancenummer dat Amerikanen niet streamen. Maarhé ik plak hier geen waardeoordeel aan hoor, ik heb absoluut niks gezegd!
Het spelletje is nochtans simpel: we nomineren elke maand ca. 2 nummers per maand die we tof vinden en steemen daarop. Artiesten die nieuwe creatieve wegen bewandelen, mijn generatie aanspreken, prachtige melodieën schrijven of gewoon bangers leveren (en vaak een combinatie van bovenstaande), die krijgen mijn voorkeur, en en ik ben blij dat ik in een topic van 20+ liefhebbers de goegemeente aan mijn zijde heb die grotendeels dezelfde invulling geeft aan dit waardeoordeel. Heerlijk toch dat nummers met 3k streams hier strijden met nummers met 2m streams? Daarom zitten we op een muziekforum, om dit samen te brengen en nieuwe dingen te ontdekken.
Hier wordt in zoveel bochten gewrongen dat ik er een beetje duizelig van word. Alle aangehaalde argumenten kan je met hetzelfde gemak op deze Trui plakken zonder aan validiteit in te leveren maar dat terzijde
SvhJ is dat topic waar mensen alleen maar Oost-Timorse panfluitjazz stemmen. Huh, zie ik nou vier keer Charli staan? Dat rijmt niet met het imago dus dan zal dat door een extreem doorzichtig snobtrekje komen waar ze indruk mee willen maken. Dit bewijs ik met een Nederlands dancenummer dat Amerikanen niet streamen. Maarhé ik plak hier geen waardeoordeel aan hoor, ik heb absoluut niks gezegd!
Het spelletje is nochtans simpel: we nomineren elke maand ca. 2 nummers per maand die we tof vinden en steemen daarop. Artiesten die nieuwe creatieve wegen bewandelen, mijn generatie aanspreken, prachtige melodieën schrijven of gewoon bangers leveren (en vaak een combinatie van bovenstaande), die krijgen mijn voorkeur, en en ik ben blij dat ik in een topic van 20+ liefhebbers de goegemeente aan mijn zijde heb die grotendeels dezelfde invulling geeft aan dit waardeoordeel. Heerlijk toch dat nummers met 3k streams hier strijden met nummers met 2m streams? Daarom zitten we op een muziekforum, om dit samen te brengen en nieuwe dingen te ontdekken.
2
geplaatst: 26 december 2024, 13:05 uur
chevy93 schreef:
Wanneer je kijkt naar 2024 kun je dit toch bezwaarlijk een representatieve doorsnede van het jaar noemen. Het oogt vooral als een semi-willekeurig bijeengeraapte verzameling. [...]
Ik snap hoe het spelletje werkt (ik heb er zelf jarenlang aan meegedaan) en verwacht niet opeens Roxy Dekker of Sabrina Carpenter, maar dit is dan weer het andere uiterste. Deze dwarsdoorsnede straalt, voor mij, in hoge mate uit: wij laten even zien wat er écht goed was. Dat is vanzelfsprekend niet zo bedoeld, want men stemt (hoop ik) gewoon op wat men leuk vindt, maar dat is wel hoe het overkomt. En ik vermoed dat de huidige gemiddelde deelnemer van SvhJ wel een bepaalde mate van adoratie/neiging/sympathie/fetisjisme heeft voor obscuurdere muziek.
Wanneer je kijkt naar 2024 kun je dit toch bezwaarlijk een representatieve doorsnede van het jaar noemen. Het oogt vooral als een semi-willekeurig bijeengeraapte verzameling. [...]
Ik snap hoe het spelletje werkt (ik heb er zelf jarenlang aan meegedaan) en verwacht niet opeens Roxy Dekker of Sabrina Carpenter, maar dit is dan weer het andere uiterste. Deze dwarsdoorsnede straalt, voor mij, in hoge mate uit: wij laten even zien wat er écht goed was. Dat is vanzelfsprekend niet zo bedoeld, want men stemt (hoop ik) gewoon op wat men leuk vindt, maar dat is wel hoe het overkomt. En ik vermoed dat de huidige gemiddelde deelnemer van SvhJ wel een bepaalde mate van adoratie/neiging/sympathie/fetisjisme heeft voor obscuurdere muziek.
Als je begrijpt hoe het spelletje werkt, weet je ook dat deze "semi-willekeurig bijeengeraapte verzameling" in feite de SvhJ-maandwinnaars zijn (en soms een verdwaalde nummer 2). Geen dwarsdoorsnede dus van wat er allemaal in het spelletje voorbij gekomen is qua muziek, slechts de populairste nummers in elke betreffende maand. Ik vind het zelf ook wel jammer dat de variatie qua artiesten dit jaar niet zo groot is in deze voorrondeladder (vier keer Charli is echt te veel, plus nog twee keer Julia en Brutalismus). Zo kan onterecht het beeld ontstaan dat het SvhJ-spelletje erg eenzijdig en eenkennig is, terwijl dat niet mijn ervaring is. Verre van dat zelfs, er komt van alles voorbij: van snoeiharde metal tot Tibetaanse samenzang en van regelrechte pop tot spirituele jazz. Dat maakt het voor mij ook de moeite waard om mee te blijven spelen, er valt elke keer weer genoeg te ontdekken!
0
geplaatst: 26 december 2024, 13:45 uur
chevy93 schreef:
Deze dwarsdoorsnede straalt, voor mij, in hoge mate uit: wij laten even zien wat er écht goed was. Dat is vanzelfsprekend niet zo bedoeld, want men stemt (hoop ik) gewoon op wat men leuk vindt, maar dat is wel hoe het overkomt.
Deze dwarsdoorsnede straalt, voor mij, in hoge mate uit: wij laten even zien wat er écht goed was. Dat is vanzelfsprekend niet zo bedoeld, want men stemt (hoop ik) gewoon op wat men leuk vindt, maar dat is wel hoe het overkomt.
Dat klopt ook gewoon. Het komt niet alleen zo over, het is effectief zo.
chevy93 schreef:
Ik was nota bene zelf nog recent bij een concert van Julia Holter.
Ik was nota bene zelf nog recent bij een concert van Julia Holter.
Heb je ook met d'r gekeuveld na het concert? Ik wel, en ook een plaat gekocht + laten signeren

0
geplaatst: 26 december 2024, 14:03 uur
Helemaal eens met chevy93. Ik word precies één keer per jaar geconfronteerd met de SvhJ via de maandwinnaars en ben in al die jaren nog nooit iets tegen gekomen dat ik persoonlijk ook maar in de buurt vind komen van het beste nummer van de maand. Het is gewoon een totaal andere belevingswereld van naar muziek luisteren dan de mijne en daarom vind ik het leuk om op te haten, maar dat moet je ook niet al te serieus nemen. De SvhJ is overduidelijk nogal een bubbel, al zit ik zelf vast ook in weer andere bubbels
En wat mij betreft is BRAT zo ongeveer de internationale versie van wat hier in het SvhJ-spel gebeurt: alle mensen met een hippe smaak, of dat nou op social media of op feestjes is, vinden BRAT helemaal geweldig, terwijl het album objectief gezien helemaal niet zo heel succesvol is (0 hits terwijl Charli die in het verleden echt wel gescoord heeft). Daarom ook wel weer toepasselijk dat dat album hier 4 keer aan bod komt
En wat mij betreft is BRAT zo ongeveer de internationale versie van wat hier in het SvhJ-spel gebeurt: alle mensen met een hippe smaak, of dat nou op social media of op feestjes is, vinden BRAT helemaal geweldig, terwijl het album objectief gezien helemaal niet zo heel succesvol is (0 hits terwijl Charli die in het verleden echt wel gescoord heeft). Daarom ook wel weer toepasselijk dat dat album hier 4 keer aan bod komt
0
geplaatst: 26 december 2024, 14:53 uur
Mausie schreef:

Als we hier op precies hetzelfde zouden uitkomen als waar de massa het meest naar luistert, wat is dan nog precies het doel van SvhJ? Kan ik net zo goed gewoon de radio aanzetten en mijn account hier opzeggen.
Er zit nogal een wereld van verschil tussen de massamuziek op de radio en de artiesten die hier staan. Iets wat overigens ook vrij duidelijk in mijn bericht staat.(quote)

1
geplaatst: 26 december 2024, 14:54 uur
Johnny Marr schreef:
Heb je ook met d'r gekeuveld na het concert? Ik wel, en ook een plaat gekocht + laten signeren
Helaas niet. En ik wilde graag Have You in My Wilderness meenemen, maar uitgerekend die had ze dan weer niet liggen. Heb je ook met d'r gekeuveld na het concert? Ik wel, en ook een plaat gekocht + laten signeren

1
geplaatst: 26 december 2024, 15:02 uur
123poetertjes schreef:
Alle aangehaalde argumenten kan je met hetzelfde gemak op deze Trui plakken zonder aan validiteit in te leveren maar dat terzijde
Dat vind ik niet. Als je kijkt wat er in de finale van De Witte Trui staat zijn dat doorgaans relatief grote artiesten. Van die artiesten die prima locaties als Paradiso, AFAS of soms zelfs Ziggo Dome uit kunnen verkopen. Alle aangehaalde argumenten kan je met hetzelfde gemak op deze Trui plakken zonder aan validiteit in te leveren maar dat terzijde
Even ter illustratie: er staan 44 nummers uit 2023 in de lijst van dit jaar. Slechts 4 nummers daarvan komen uit SvhJ-topic en slechts één daarvan staat bij de bovenste 300 (van de 18 in totaal).
(En nee, De Alternatieve Hitlijst doet het wat dat betreft niet beter, een MuMeAfrekening daarentegen wel)
SvhJ is dat topic waar mensen alleen maar Oost-Timorse panfluitjazz stemmen.
Gestopt met lezen na deze stroman.
1
geplaatst: 26 december 2024, 15:15 uur
chevy93 schreef:
(quote)
Helaas niet. En ik wilde graag Have You in My Wilderness meenemen, maar uitgerekend die had ze dan weer niet liggen.
Nee, ik weet het. Ik wou eigenlijk haar laatste maar die had ze niet meer. HYIMW heb ik gelukkig al. Heb dan maar het obscure debuut 'Tragedy' aangeschaft
dat is sowieso meer kvlt en SVHJ-fähig.
1
geplaatst: 26 december 2024, 15:30 uur
Johnny Marr schreef:
Heb dan maar het obscure debuut 'Tragedy' aangeschaft
dat is sowieso meer kvlt en SVHJ-fähig.
Ouwe hipster ben je toch ook. Love it. Zullen we die dan maar luisteren tijdens Sam Fender? Heb dan maar het obscure debuut 'Tragedy' aangeschaft
dat is sowieso meer kvlt en SVHJ-fähig. "SvhJ-actie van het weekend: je platenspeler meenemen naar DTRH".
1
geplaatst: 26 december 2024, 15:33 uur
123poetertjes schreef:
Amen x

Mooi gezegd Niek

1
geplaatst: 26 december 2024, 15:37 uur
SanderT schreef:
Helemaal eens met chevy93. Ik word precies één keer per jaar geconfronteerd met de SvhJ via de maandwinnaars en ben in al die jaren nog nooit iets tegen gekomen dat ik persoonlijk ook maar in de buurt vind komen van het beste nummer van de maand. Het is gewoon een totaal andere belevingswereld van naar muziek luisteren dan de mijne en daarom vind ik het leuk om op te haten, maar dat moet je ook niet al te serieus nemen. De SvhJ is overduidelijk nogal een bubbel, al zit ik zelf vast ook in weer andere bubbels
Vergeet niet dat Song van het Jaar nu al bijna 15 jaar meegaat en lang niet altijd dezelfde bubbel is geweest
Wanneer jij, chevy93 + muziekliefhebbers met een affiniteit voor gitaarmuziek (waaronder jordidj1, stardust_be, DjFrankie, stoepkrijt, johan de witt, luigifort, 50tracks, Co Jackso, inquestos, Simon77, ranja, Cervantes, SBube, wibro, arcade monkeys, Poeha, ranboy e.v.a.) weer vaker zouden meespelen met Song van het Jaar wordt de kans al een heel stuk groter dat er ook een keer een grote favoriete van jezelf de maand wint *O*
Als je een x aantal jaar teruggaat in onderstaande lijst zie je dat in het verleden ook meerdere keren een (indie) pop/rock song bovenaan stond
Lijst van maandwinnaars in Song van het Jaar - MusicMeterWiki - wiki.musicmeter.nl
0
geplaatst: 26 december 2024, 15:54 uur
Ik kijk ook wel eens met weemoed terug aan de finales van een tiental jaar geleden als ik zie welke nummers er in een vroeg stadium uitvallen en welke doorgaan tot de finale. Anderzijds blijft het wel een goed topic om voeling te houden met de nieuwste trends op muziekvlak en diverse nummers te ontdekken. Uiteindelijk geraken sommige populaire rockbands zoals Fontaines D.C. dit jaar ook relatief vlot in de maandfinale, dus daar trek ik me dan aan op.
1
geplaatst: 26 december 2024, 16:15 uur
Ik denk dat SvhJ net als zoveel andere topics een mix is van populair, obscuur/Mume-bubbel-favorieten, en alles er tussenin. Wat het onderscheidt van de meeste andere topics, is volgens mij vooral dat er meer ruimte is voor verschillende genres en landen, terwijl de meeste andere spellen (waaronder ladder en trui) toch vaak voor 80% uit pop en/of rock uit UK of VS bestaan (zie b.v. de tweede ladder hier). Voor sommigen is dat laatste een vereiste om eraan mee te doen, voor mij soms juist een reden om af te haken. Niet omdat ik het vervelende muziek vind (mijn top-10 staat er vol mee), maar omdat ik het soms irreëel dominant vind in een landschap met zoveel genres en stijlen.
3
geplaatst: 26 december 2024, 16:23 uur
Jij luistert nog altijd naar Oost-Timorse panfluitjazz? Ok boomer!
1
geplaatst: 26 december 2024, 17:15 uur
chevy93 schreef:
(quote)
Deze dwarsdoorsnede straalt, voor mij, in hoge mate uit: wij laten even zien wat er écht goed was. Dat is vanzelfsprekend niet zo bedoeld, want men stemt (hoop ik) gewoon op wat men leuk vindt, maar dat is wel hoe het overkomt. Je geeft zelf het antwoord al. De SvhJ stemt gewoon op wat ie de leukste, mooiste, coolste tracks vindt zonder dat het hem uitmaakt hoe groot die artiest is, waar ie vandaan komt, of wat dan ook. Gewoon puur stemmen op kwaliteit van de track. Volgens mij is dat het tegenovergestelde van pretentieus.
Dat dan niet altijd de grootste releases maandwinnaar worden, is volkomen logisch. Het is gewoon de smaak van een stuk of 20/30 users. Niet meer en niet minder.
Voor mij is het fijne aan dit topic juist het gebrek aan pretentie, het puur beoordelen op de track, waardoor alles kan winnen.
0
geplaatst: 26 december 2024, 17:31 uur
Het roept bij mij vooral de vraag op wat nog de meerwaarde is om deze nummers automatisch in te laten stromen. Dan zie ik liever meer nominaties uit de eigen gelederen.
Het idee leek mij, maar misschien is dat een volledig particuliere interpretatie, dat een aantal usual suspects niet meer genomineerd hoeven te worden door individuele gebruikers onder het mom van 'dit waren zulke grote releases, die worden sowieso wel genomineerd'.
Het idee leek mij, maar misschien is dat een volledig particuliere interpretatie, dat een aantal usual suspects niet meer genomineerd hoeven te worden door individuele gebruikers onder het mom van 'dit waren zulke grote releases, die worden sowieso wel genomineerd'.
1
geplaatst: 26 december 2024, 17:32 uur
Arrie schreef:
Voor mij is het fijne aan dit topic juist het gebrek aan pretentie, het puur beoordelen op de track, waardoor alles kan winnen.
Waarmee geïmpliceerd wordt dat dit in andere topics niet gebeurt. Wat daarmee juist de pretentie onderstreept: vgl. "hier worden nummers tenminste op hun eigen merites beoordeeld".Voor mij is het fijne aan dit topic juist het gebrek aan pretentie, het puur beoordelen op de track, waardoor alles kan winnen.
Waarbij ik denk dat er een grote kern van waarheid in beide statements zit. Dus ik zie het ook niet als diskwalificatie.
0
geplaatst: 26 december 2024, 17:34 uur
Nope, ik heb het enkel over het SvhJ-topic, reagerend op jouw suggesties. Ik kom niet eens in dat Alternatieve Hitlijst-topic dus daar kan ik niks over zeggen.
0
geplaatst: 26 december 2024, 17:40 uur
Gretz schreef:
Als je een x aantal jaar teruggaat in onderstaande lijst zie je dat in het verleden ook meerdere keren een (indie) pop/rock song bovenaan stond
Lijst van maandwinnaars in Song van het Jaar - MusicMeterWiki - wiki.musicmeter.nl
Het klopt dat ik de aangeleverde lijst vanuit SvhJ-topic een paar jaar terug veel representatiever vond. Dat heeft verder niet per se met mijn smaak te maken. Ik wil ook niet insinueren dat er meer indie/pop/rock in moet.Als je een x aantal jaar teruggaat in onderstaande lijst zie je dat in het verleden ook meerdere keren een (indie) pop/rock song bovenaan stond
Als je kijkt naar de cijfers zie je hetzelfde beeld. Vanuit bepaalde jaren staan er 6 of 7 SvhJ-nummers (nog steeds) in de lijst. Van vorig jaar 3. En dat zou statistisch gezien eerder omgedraaid moeten zijn.
0
geplaatst: 26 december 2024, 17:43 uur
chevy93 schreef:
Het roept bij mij vooral de vraag op wat nog de meerwaarde is om deze nummers automatisch in te laten stromen. Dan zie ik liever meer nominaties uit de eigen gelederen.
Als het je hier om gaat, dan ben ik het met je eens. Je haalt er wel van alles bij om dat punt te maken, maar het is juist simpel: waarom moet de smaak van een klein groepje users voorrang krijgen?
Ik denk verder dat jij andere dingen zoekt in dat topic dan de daadwerkelijke deelnenemers.
0
geplaatst: 26 december 2024, 17:49 uur
chevy93 schreef:
Helemaal eens!
1
geplaatst: 26 december 2024, 17:54 uur
Op zich een vaststelling die je bij alle automatische nominaties kan maken en waar ik - als het voldoende representatief blijft - geen problemen in zie. Op die manier zorg je er ook voor dat niet alles afhangt van de usernominaties en komen bepaalde klassiekers (ik denk bv aan de nummers uit de eindafrekening van stubru) toch ook zeker aan bod.
* denotes required fields.