Muziek / Muziekgames / De Witte Trui [Editie 2025]
zoeken in:
4
geplaatst: 29 november 2025, 09:04 uur
Sam Fender in de finale is wel echt een hele lelijke vlek op het tapijt.
9
geplaatst: 29 november 2025, 10:47 uur
Sam Fender in de finale is wel echt een heel mooie toevoeging aan het palet.
0
geplaatst: 29 november 2025, 12:48 uur
Dim schreef:
Sam Fender in de finale is wel echt een heel mooie toevoeging aan het palet.
Absoluut een kwaliteitsimpuls, want die holt de laatste jaren achteruit. Sam Fender in de finale is wel echt een heel mooie toevoeging aan het palet.
Je ziet het ook, 16 van de 24 nummers komen uit 2015 t/m 2018. Tweederde maar liefst.
2
geplaatst: 29 november 2025, 12:51 uur
Poeha schreef:
Je ziet het ook, 16 van de 24 nummers komen uit 2015 t/m 2018. Tweederde maar liefst.
Ik heb dit niet uitgezocht, maar gevoelsmatig bestaat de finale bijna elk jaar wel in meerderheid uit de oudste nummers. Waar we blijkbaar na 7-8-9-10 jaar danig aan verknocht zijn geraakt, terwijl de nieuwe nummers zich nog moeten vestigen(quote)
Absoluut een kwaliteitsimpuls, want die holt de laatste jaren achteruit. Je ziet het ook, 16 van de 24 nummers komen uit 2015 t/m 2018. Tweederde maar liefst.
0
geplaatst: 29 november 2025, 12:58 uur
kaj_666 schreef:
(quote)
Ik heb dit niet uitgezocht, maar gevoelsmatig bestaat de finale bijna elk jaar wel in meerderheid uit de oudste nummers. Waar we blijkbaar na 7-8-9-10 jaar danig aan verknocht zijn geraakt, terwijl de nieuwe nummers zich nog moeten vestigen Oh dat zou prima kunnen en lijkt me deels ook logisch, zoals je zelf al beredeneert. Maar vind de kwaliteit van het gebodene in deze finale er niet op vooruit gegaan. En natuurlijk heeft dat ook met persoonlijke smaak te maken.
Toch kijk ik elk jaar wel weer erg uit naar de finalepresentatie en het verloop.
4
Onweerwolf
geplaatst: 29 november 2025, 13:02 uur
Poeha schreef:
Oh dat zou prima kunnen en lijkt me deels ook logisch, zoals je zelf al beredeneert. Maar vind de kwaliteit van het gebodene in deze finale er niet op vooruit gaan. En natuurlijk heeft dat ook met persoonlijke smaak te maken.
Toch kijk ik elk jaar wel weer erg uit naar de finalepresentatie en het verloop.
(quote)
Oh dat zou prima kunnen en lijkt me deels ook logisch, zoals je zelf al beredeneert. Maar vind de kwaliteit van het gebodene in deze finale er niet op vooruit gaan. En natuurlijk heeft dat ook met persoonlijke smaak te maken.
Ik heb het juist andersom: prima finale dit jaar maar tegen de presentatie zie ik altijd op.

3
geplaatst: 29 november 2025, 14:16 uur
Gelukkig zijn er ieder jaar wel wat luitenanten bereid bij te springen als dat nodig is
1
geplaatst: 29 november 2025, 15:18 uur
Onweerwolf schreef:
Ik heb het juist andersom: prima finale dit jaar maar tegen de presentatie zie ik altijd op.
Een soort masochisme dus (quote)

0
geplaatst: 29 november 2025, 19:10 uur
Van de finale! Nu staat er nog de laatste herkansingsladder van het jaar.
0
geplaatst: 29 november 2025, 19:10 uur
Zo, mijn lijstje is op de post en inmiddels verwerkt. Dit zijn de cijfers:
Uit:
07. Vampire Weekend - Harmony Hall (2019)
08. The Antlers - Palace (2014)
12. Future Islands - Seasons (Waiting On You) (2014)
13. Slowdive - Star Roving (2017)
15. Fontaines D.C. - Too Real (2018)
16. Fontaines D.C. - Boys In The Better Land (2019)
18. Röyksopp & Robyn - Monument (2014)
19. Strand Of Oaks - JM (2014)
20. The War On Drugs - Under The Pressure (2014)
21. Pumarosa - Priestess (2015)
23. David Bowie - Blackstar (2015)
24. Big Thief - Not (2019)
Gemiddelde: 16,3
In: 1, 3, 7, 10, 12, 13, 18, 19, 20, 21, 23, 24. Gemiddelde: 14,25
Gemiddeld gezien een verbetering aan mijn kant en zo voelt deze finale ook aan voor mij. Het is uiteindelijk een hele fijne finale geworden, waar ik aan mijn nummer 21 nog een 8 kwijt kan en zelfs mijn nummer 22 en 23 nog een 7,5 en een 7 krijgen. Alleen mijn rodelantaarndrager zakt bij mij door een ondergrens, maar dat is voor mij geen grote verrassing, gezien het tussen mij en deze artiest niet helemaal botert. Ook mijn topdrie wordt opgeschud en gemiddeld gezien dalen de meeste zittenblijvers een paar plekken bij mij.
Uit:
07. Vampire Weekend - Harmony Hall (2019)
08. The Antlers - Palace (2014)
12. Future Islands - Seasons (Waiting On You) (2014)
13. Slowdive - Star Roving (2017)
15. Fontaines D.C. - Too Real (2018)
16. Fontaines D.C. - Boys In The Better Land (2019)
18. Röyksopp & Robyn - Monument (2014)
19. Strand Of Oaks - JM (2014)
20. The War On Drugs - Under The Pressure (2014)
21. Pumarosa - Priestess (2015)
23. David Bowie - Blackstar (2015)
24. Big Thief - Not (2019)
Gemiddelde: 16,3
In: 1, 3, 7, 10, 12, 13, 18, 19, 20, 21, 23, 24. Gemiddelde: 14,25
Gemiddeld gezien een verbetering aan mijn kant en zo voelt deze finale ook aan voor mij. Het is uiteindelijk een hele fijne finale geworden, waar ik aan mijn nummer 21 nog een 8 kwijt kan en zelfs mijn nummer 22 en 23 nog een 7,5 en een 7 krijgen. Alleen mijn rodelantaarndrager zakt bij mij door een ondergrens, maar dat is voor mij geen grote verrassing, gezien het tussen mij en deze artiest niet helemaal botert. Ook mijn topdrie wordt opgeschud en gemiddeld gezien dalen de meeste zittenblijvers een paar plekken bij mij.
3
Onweerwolf
geplaatst: 29 november 2025, 19:28 uur
Choconas schreef:
Ach so, we hebben altijd een dedicated playlist voor de finales. Zie daarvoor de finalepost.
Ik kan de reguliere playlists echter ook nog wel even aanpassen.
0
geplaatst: 30 november 2025, 07:44 uur
Prima finale eigenlijk. Er staat maar één echte draak in (die in de grote ladder gelukkig terug is gezet op een plek waar die meer thuis is), daarnaast zijn er een paar flauwe liedjes. Het overgrote deel is echter meer dan prima, ook eindelijk een Fontaines waar ik echt wat mee kan.
4
geplaatst: 30 november 2025, 17:08 uur
Onweerwolf schreef:
Heeft Geert Favourite al ergens tot "Het Favorietje" gecoined of loop ik nu voor op het klassiekifyen van nieuwe favorieten dmv koosnaampjes (lees: Nederlandse vertalingen van de browser-extensie op Geert z'n foon)?
Heeft Geert Favourite al ergens tot "Het Favorietje" gecoined of loop ik nu voor op het klassiekifyen van nieuwe favorieten dmv koosnaampjes (lees: Nederlandse vertalingen van de browser-extensie op Geert z'n foon)?
"Faffie"
1
geplaatst: 1 december 2025, 12:37 uur
Mijn lijst ingediend:
In: 2 3 4 8 10 13 15 18 19 22 23 24 (Gem. 13,4)
Uit: 2 3 10 11 12 13 14 17 19 29 23 24 (Gem. 14,8)
Aanzienlijk betere finale dit jaar dan vorig jaar dus, zeker als je bedenkt dat mijn nummers 2 en 3 van vorig jaar dit jaar niet meer mee mochten doen. Wel lijkt de sleep met saaie indie elk jaar langer te worden en 7 minuten Spinvis kun je mensen niet met goed fatsoen aandoen.
In: 2 3 4 8 10 13 15 18 19 22 23 24 (Gem. 13,4)
Uit: 2 3 10 11 12 13 14 17 19 29 23 24 (Gem. 14,8)
Aanzienlijk betere finale dit jaar dan vorig jaar dus, zeker als je bedenkt dat mijn nummers 2 en 3 van vorig jaar dit jaar niet meer mee mochten doen. Wel lijkt de sleep met saaie indie elk jaar langer te worden en 7 minuten Spinvis kun je mensen niet met goed fatsoen aandoen.
0
geplaatst: 1 december 2025, 13:18 uur
Titmeister schreef:
Wel lijkt de sleep met saaie indie elk jaar langer te worden
Wel lijkt de sleep met saaie indie elk jaar langer te worden
Wat gooi jij precies allemaal op één hoop als saaie indie? Heb sterk het gevoel dat jij alles wat niet in jouw straatje valt als saaie indie wegzet, maar dat doet mijns inziens afbreuk aan de diversiteit van deze finale.
0
geplaatst: 1 december 2025, 13:31 uur
Mausie schreef:
Wat gooi jij precies allemaal op één hoop als saaie indie? Heb sterk het gevoel dat jij alles wat niet in jouw straatje valt als saaie indie wegzet, maar dat doet mijns inziens afbreuk aan de diversiteit van deze finale.
(quote)
The War on Drugs, Slowdive, DIIV, Sam Fender. In eerdere jaren artiesten als FIrst Aid Kit, The Boxer Rebellion, Daughter en The Antlers. Julia Holter krijgt nog het voordeel van de twijfel, dat is op zich een mooi nummer, maar die typische indiezangeressenstem die opgezet wordt trek ik maar met zeer beperkte mate.
Ik heb trouwens teruggekeken naar eerdere finales en saaie indie maakt bijna elk jaar wel een kwart van de finale uit, dus ik neem mijn eerdere claim dat de sleep steeds langer lijkt te worden terug - dat was puur op gevoel. Als we echt een diverse finale willen claimen, dan zou je dat kwart moeten vervangen door bv. jazz, stevigere rock/metal, country of hitparadepop bijvoorbeeld.
1
geplaatst: 1 december 2025, 14:08 uur
Titmeister schreef:
The War on Drugs, Slowdive, DIIV, Sam Fender. In eerdere jaren artiesten als FIrst Aid Kit, The Boxer Rebellion, Daughter en The Antlers. Julia Holter krijgt nog het voordeel van de twijfel, dat is op zich een mooi nummer, maar die typische indiezangeressenstem die opgezet wordt trek ik maar met zeer beperkte mate.
Ik heb trouwens teruggekeken naar eerdere finales en saaie indie maakt bijna elk jaar wel een kwart van de finale uit, dus ik neem mijn eerdere claim dat de sleep steeds langer lijkt te worden terug - dat was puur op gevoel. Als we echt een diverse finale willen claimen, dan zou je dat kwart moeten vervangen door bv. jazz, stevigere rock/metal, country of hitparadepop bijvoorbeeld.
(quote)
Terwijl bv een Future Islands waar je dol op bent, voor mij nu ook niet zo ver af ligt van een TWOD of bv Diamonds van Boxer Rebellion.
2
geplaatst: 1 december 2025, 14:47 uur
dumb_helicopter schreef:
Terwijl bv een Future Islands waar je dol op bent, voor mij nu ook niet zo ver af ligt van een TWOD of bv Diamonds van Boxer Rebellion.
(quote)
https://media3.giphy.com/media/v1.Y2lkPTc5MGI3NjExbHBtd2RxYmdsYzQxZ3IycDNocDVkZTFieTBuaW93ODN6MXV6dW40cCZlcD12MV9pbnRlcm5hbF9naWZfYnlfaWQmY3Q9Zw/6pJNYBYSMFod2/giphy.gif
0
geplaatst: 1 december 2025, 15:10 uur
dumb_helicopter schreef:
(quote)
Kan, maar dan iig niet zo tergend saai

6
Onweerwolf
geplaatst: 1 december 2025, 16:01 uur
Ja mensen, indie is prima, zolang het maar niet saai is.
Geldt voor alle andere genres ooit ook trouwens.
0
geplaatst: 1 december 2025, 16:51 uur
Eruit:
2. The Antlers - Palace
3. Pumarosa - Priestess
4. Röyksopp & Robyn - Monument
5. Big Thief - Not
10. Strand Of Oaks - JM
11. Slowdive - Star Roving
13. Fontaines D.C. - Too Real
14. David Bowie - Blackstar
16. Fontaines D.C. - Boys In The Better Land
18. Vampire Weekend - Harmony Hall
22. Future Islands - Seasons (Waiting On You)
24. The War On Drugs - Under The Pressure
Nieuw: 2, 3, 6, 8, 9, 12, 13, 15, 18, 21, 23, 24
Al met al toch een achteruitgang, ook al is er nog steeds genoeg leuks voor een sterke top-12.
2. The Antlers - Palace
3. Pumarosa - Priestess
4. Röyksopp & Robyn - Monument
5. Big Thief - Not
10. Strand Of Oaks - JM
11. Slowdive - Star Roving
13. Fontaines D.C. - Too Real
14. David Bowie - Blackstar
16. Fontaines D.C. - Boys In The Better Land
18. Vampire Weekend - Harmony Hall
22. Future Islands - Seasons (Waiting On You)
24. The War On Drugs - Under The Pressure
Nieuw: 2, 3, 6, 8, 9, 12, 13, 15, 18, 21, 23, 24
Al met al toch een achteruitgang, ook al is er nog steeds genoeg leuks voor een sterke top-12.
0
geplaatst: 1 december 2025, 18:33 uur
Onweerwolf schreef:
Kijk, jij snapt het
Moet bij gezegd worden dat saaie nummers uit andere genres zelden de Trui-finale halen.
0
Onweerwolf
geplaatst: 1 december 2025, 18:56 uur
Titmeister schreef:
Kijk, jij snapt het
Moet bij gezegd worden dat saaie nummers uit andere genres zelden de Trui-finale halen.
(quote)
Kijk, jij snapt het
King Kunta.
De man heeft bijna de helft van het aantal moderne klassiekers dat Eefje heeft maar dan toch elke keer weer moet die suffe Kunta van stal.
Maar ik vind kutmuziek ook oprecht prettiger dan saaie muziek, dus ik heb echt een veel grotere hekel aan bijvoorbeeld The Road Ahead, Iris, Everybody Hurts, etc. dan aan pak hem weg Frans Bauer of Opgezwolle om maar eens wat wanstaltigs te noemen.
0
geplaatst: 1 december 2025, 18:57 uur
Indie is eigenlijk niet eens een genre. Alles wat niet in vakje past,noemt men dan maar lui indie? Beetje vergelijkbaar met "alternatieve muziek". Containerterm.
Julia Holter heeft een indiezangeressenstem? Waar slaat dat op?
Julia Holter heeft een indiezangeressenstem? Waar slaat dat op?
0
Onweerwolf
geplaatst: 1 december 2025, 18:59 uur
gerre schreef:
Julia Holter heeft een indiezangeressenstem?
Julia Holter heeft een indiezangeressenstem?
Verzamelnaam voor dames die niet voldoende zuchten.
* denotes required fields.