Muziek / Muziekgames / Maak kennis met... 2025
zoeken in:
1
geplaatst: 26 augustus 2025, 15:27 uur
Ed, bedankt voor je dagelijkse stukjes. Ik lees en beluister ze aandachtig, ook al deel ik geen stemmen meer uit. Ga vooral zo door 

0
geplaatst: 27 augustus 2025, 19:04 uur
De laatste zomerdag van het jaar, dus nog even genieten van de organic house-klanken van Sofia Kourtesis. Een DJ uit Peru, vorige week is ze veertig geworden, die alweer twee decennia geleden neerstreek in de Europese dance-hoofdstad Berlijn. 'Corazón' is haar warme, dansbare, nieuwe single.
Werkbestand 2025 - Google Spreadsheets - docs.google.com
0
geplaatst: 28 augustus 2025, 13:47 uur
De Australische zangeres Chelsea Jacotine maakt muziek onder de naam Jacoténe. Ze is pas negentien, maar ze hééft me toch een stem! Haar nieuwe single 'Why'd you do that?' doet mij sterk denken aan Adele, en dat is bedoeld als compliment.
0
geplaatst: 29 augustus 2025, 12:57 uur
Al een paar maandjes oud, maar te mooi om te laten liggen. Uit Manchester komt zangeres Ellen Beth Abdi. 'Who this world is made for' is een beetje jazzy, een beetje soul en veel gevoel.
0
geplaatst: 30 augustus 2025, 08:57 uur
Klinkt prima: Noorstalige popmuziek. Uit Oslo komen de Valkyrien Allstars, aangevoerd door zangeres Tuva Syvertsen. De groep bestaat al een ruime twintig jaar en baseert zich op traditinele Noorse muziek. Hun nieuwe single heet 'Slemt eller frekt', wat letterlijk 'slecht of brutaal' betekent.
0
geplaatst: 31 augustus 2025, 17:34 uur
Barokpop door de Israëlische zanger Asif Avidan. In de hitparades is hij al dertien jaar lang een eendagsvlieg na zijn nummer 1-hit 'One day/ Reckoning song'. Maar Avidan kan veel meer dan dat. De single 'Haunted' is een hele opera, maar dan in vier minuten.
0
geplaatst: 1 september 2025, 13:27 uur
In de tijd van vinyl en radio was het heel simpel: een single duurde drie tot drieënhalve minuut. En in die drie minuten zat een duidelijke opbouw: couplet-refrein-couplet-refrein-brug-refrein. In het streaming-tijdperk kan het ook allemaal heel anders. Neem bijvoorbeeld de nieuwe single van Faithless. Dat is geen standaard meezingbaar dansliedje meer. 'Book of hours' duurt 24 minuten en is een muzikale collage die uit verschillende delen bestaat. Op de radio zou zoiets onbestaanbaar zijn.
1
geplaatst: 2 september 2025, 12:02 uur
Punk bestaat nog steeds in Nederland, en het heet Sophie Straat. Op haar nieuwe single, 'Let met tell you something 'bout my country', veegt ze de vloer aan met het beeld van Nederland als tolerant, progressief, ruimdenkend en gastvrij land. Straat zingt voor het eerst in het Engels, omdat ze het de hele wereld wil laten weten: uitvinders van het kapitalisme, bewaarders van institutioneel racisme, ondersteuners van genocide, leveranciers van wapens met een geschiedenis van slavernij en uitbuiting.
Wat je er van vindt mag je zelf weten, maar Sophie Straat is heel uitgesproken en knalt haar mening er in tweeënhalve minuut uit. De heftigste release van het jaar.
Wat je er van vindt mag je zelf weten, maar Sophie Straat is heel uitgesproken en knalt haar mening er in tweeënhalve minuut uit. De heftigste release van het jaar.
0
geplaatst: 3 september 2025, 09:12 uur
Als the Black Keys hip zijn, dan is Robert Finley überhip. In zijn jonge jaren maakte de inmiddels 71-jarige bluesman uit Louisiana muziek in de marge, daarna werd hij meubelmaker en toen hij daarvoor afgekeurd werd kreeg hij steun van een organisatie die oudere bluesartiesten helpt. Dat resulteerde negen jaar geleden in zijn debuutalbum, het toepasselijk getitelde 'Age don't mean a thing'. Aansluitend werd Finley opgepikt door Black Keys-baas Dan Auerbach, hij schopte het tot de halve finale van America's Got Talent en volgende maand verschijnt zijn vierde album.
Het sfeervolle 'Holy ghost party', de daarop vooruitlopende single, is geproduceerd door Auerbach; de zangeres die je hoort is Finleys dochter, Christy Johnson. Ik zeg, in navolging van de titel van zijn aankomende album: 'Hallelujah! Don't let the devil fool ya'.
Het sfeervolle 'Holy ghost party', de daarop vooruitlopende single, is geproduceerd door Auerbach; de zangeres die je hoort is Finleys dochter, Christy Johnson. Ik zeg, in navolging van de titel van zijn aankomende album: 'Hallelujah! Don't let the devil fool ya'.
0
geplaatst: 4 september 2025, 12:59 uur
In de categorie 'foute muziek, maar toch onweerstaanbaar': de inmiddels 82-jarige Italiaanse zangeres Orietta Berti, die de single 'Cabaret' heeft uitgebracht, samen met zanger Fabio Rovazzi en een raptrio dat de onwaarschijnlijke naam Fuckyourclique heeft meegekregen. In de clip ontaardt het binnen de kortste keren ook nog eens een keer in een linedance, maar gelukkig heeft alles een Italiaans happy end, inclusief pizza. Voor de liefhebbers van het onvolprezen trio Ricchi e Poveri.
0
geplaatst: 5 september 2025, 18:34 uur
Ondanks dat ze uit Australië komen, ondanks dat het een all-female groep is, ondanks dat ze een geweldige groepsnaam hebben, ben ik nooit een groot fan geweest van de muziek van Teen Jesus and the Jean teasers. Tot nu, want hun single 'Mother' is zonder meer het beste wat ze ooit gemaakt hebben. Wat begint als een verstilde country-track bouwt langzaam maar zeker op naar meer, steviger, harder, wilder, tot het uitmondt in een chaotische knaller. waarin bassiste Scarlet McKahey het furieus uitschreeuwt.
0
geplaatst: 6 september 2025, 15:29 uur
Herbert Grönemeyer weet nog steeds de gevoelige snaar te raken. Negenenzestig jaar inmiddels, maar nog altijd een romanticus, en dat is te horen aan zijn nieuwe single, 'Flieg', die hij samen maakte met violiste Suena. Van zijn album 'Unplugged 2', dat volgende maand verschijnt.
0
geplaatst: 7 september 2025, 13:44 uur
Ze noemen zich Bar Italia, maar er is geen woord Italiaans bij; het Britse trio vernoemde zich naar een café in de Londense wijk Soho. 'Fundraiser' is een lekkere, puntige gitaartrack.
0
geplaatst: 8 september 2025, 17:32 uur
Een nieuwtje van vijftig jaar oud. 'Horses', het debuutalbum van Patti Smith', werd een halve eeuw geleden uitgebracht. Uiteraard verschijnt daar over een maand dus een jubileum-uitgave van, inclusief vier niet eerder uitgebrachte nummers. Vaak is overduidelijk te horen waarom die nummers jarenlang op de plank hebben liggen stoffen, maar de track 'Snowball', die nu als single is uitgebracht, is gewoon beresterk. Waarom mogen we dat nu pas horen?
0
geplaatst: 9 september 2025, 17:22 uur
Vandaag op z'n Frans: volgende maand komt het nieuwe album uit van Vanessa Paradis. Het titelnummer daarvan staat nu op single: 'Le retour des beaux jours'. Paradis is op haar 52ste nog steeds relevant.
1
geplaatst: 10 september 2025, 12:30 uur
Sinds juni heb ik veel livestreams op TikTok gezien en veel interactie gehad met deze puur authentieke dame, geboren in New Jersey, nu woonachtig in New York. Ze barst van het talent en haar tal van zelf geschreven nummers blijft makkelijk overeind tussen de covers die ze speelt. Ze is nu nog onbekend maar ik denk dat ik de toekomst van de muziek heb gezien: Emily Cabarle 
Eén van haar grootste inspiratiebronnen is Adrianne Lenker. Ze is ook frontvrouw van Dogshaped en er wordt een EP verwacht in oktober. Eergisteren bracht ze haar eerste demo met professionele productie uit:

Eén van haar grootste inspiratiebronnen is Adrianne Lenker. Ze is ook frontvrouw van Dogshaped en er wordt een EP verwacht in oktober. Eergisteren bracht ze haar eerste demo met professionele productie uit:
0
geplaatst: 11 september 2025, 13:25 uur
67 jaar oud, maar altijd een angry young man gebleven: Billy Bragg. De geëngageerde Britse protestzanger vestigt met 'Hundred year hunger' de aandacht (alsof dat nog nodig is) op de hongersnood in Palestina. Hij trekt de lijn door van de Palestijnen die hun boomgaarden kwijtraakten door de stichting van de staat Israël, via de hongersnood in de vluchtelingenkampen naar de tijd van nu: de systematische uithongering van Gaza. "Sumud! Lan narhal," zingt Bragg, ofwel 'volharden door te blijven'.
0
geplaatst: 12 september 2025, 13:25 uur
Een nieuw talent waar je niet omheen kunt: de Britse zangeres Amanzi heeft een geweldige stem, een attitude en een prima nieuwe single. Amanzi heeft Zuid-Afrikaanse roots, maar 'Invitation' heeft wat Oosters/ Indiaas/ Pakistaans in zich. Erg lekker.
0
geplaatst: 13 september 2025, 14:35 uur
Al rappend mijn vakantie in met Tia Corine Thompson Shults, kortweg TiaCorine. De 32-jarige Amerikaanse werkt op het lekker chaotische 'Backyard' samen met hiphopcollega JID, die dan weer eigenlijk Destin Choice Route heet (wat eerder een alias lijkt dan een echte naam, maar dat terzijde).
0
geplaatst: 2 oktober 2025, 12:37 uur
Vakantie voorbij, september achter de rug, en hoe kun je dat beter afsluiten dan met de nieuwe single van the James Hunter Six. Hunter krijgt het keer op keer voor elkaar om elke single hetzelfde te laten klinken als z'n voorganger, en allemaal klinken ze alsof hij in 1955 muziek maakt, in plaats van in 2025. Ook 'A sure thing' is weer vertrouwde blue eyed soul en rhythm 'n' blues, van de man die vandaag, 2 oktober, 63 jaar oud wordt (waarmee gefeliciteerd).
0
geplaatst: 2 oktober 2025, 12:48 uur
Misschien niet de hipste muziek, maar de dromerige instrumentale reggae van de Britse saxofonist Nat Birchall is wel erg lekker. Ondersteund door de studiogroep the 18th Parallel, van platenlabel Fruits Records uit Geneve. 'Let peace reign' is hun nieuwe single.
2
geplaatst: 3 oktober 2025, 16:25 uur
Eentje voor voskat:
Mijn favoriete Nederlandstalige track van dit moment. IDA is een zangeres die aan de rockacademie in Tilburg studeert. 'Kubus in een ballenbak' is een kruising tussen elektro-rock en hyperpop.
Mijn favoriete Nederlandstalige track van dit moment. IDA is een zangeres die aan de rockacademie in Tilburg studeert. 'Kubus in een ballenbak' is een kruising tussen elektro-rock en hyperpop.
1
geplaatst: 3 oktober 2025, 17:24 uur
Nederlandstalig is vaker miss dan hit voor mij, vaak door de matige zang en suffe muziek (snap niet waar de Froukje adoratie vandaan komt).
Maar ik heb veel meer met de stem van Ida hier. Ze klinkt.. uhm.. opener, niet als een stuk karton. (Benieuwd of ze Brabants is, want volgens mij liggen die mij iets beter.)
De track dan: de 00's dancepunk zit stilletjes terug omhoog te kruipen, daar zou ik hem onder scharen. Je hoort het al aan die bass.
8/10
Dank, meester x
Maar ik heb veel meer met de stem van Ida hier. Ze klinkt.. uhm.. opener, niet als een stuk karton. (Benieuwd of ze Brabants is, want volgens mij liggen die mij iets beter.)
De track dan: de 00's dancepunk zit stilletjes terug omhoog te kruipen, daar zou ik hem onder scharen. Je hoort het al aan die bass.

8/10
Dank, meester x
0
geplaatst: 4 oktober 2025, 14:07 uur
Zangeres Laura Gertken uit Berlijn maakt furore met haar Engelstalige indierockband Laura Lee & the Jettes. Met de single 'Zu viel' gaat ze nu eens op de Duitstalige tour. En dat doet ze goed, want dát valt tenminste op.
1
geplaatst: 5 oktober 2025, 11:39 uur
Een pittig stukje nieuwe hiphop. TiaCorine teamt met JID op 'Backyard'. Door de stevige sample neigt het nummer naar rap rock en de onnavolgbare teksten gaan er natuurlijk vooral over hoe stoer dit tweetal is. Tóch een goede track.
1
geplaatst: 6 oktober 2025, 16:31 uur
De halve wereld loopt momenteel weg met Taylor Swift, maar doe mij maar Caroline Polachek. De Amerikaanse zangeres met de verbluffende stem leent haar vocalen dit keer uit aan een song van de Britse producer Danny L Harle, de man die hiervoor ook haar albums al produceerde. Het dansbare resultaat heet 'Azimuth', je weet wel: de hoek tussen het noordpunt en het snijpunt van de horizon met het meridiaanvlak die door het hemellichaam loopt, gemeten in de richting vanuit noord naar oost en uitgedrukt in graden.
0
geplaatst: 7 oktober 2025, 12:29 uur
Buiten de gebaande rockpaden is nog een hoop leuks te beleven. De inmiddels 64-jarige Argentijnse zangeres/actrice Juana Molina bijvoorbeeld, die zich muzikaal ergens begeeft tussen de folktronica, ambient en experimental indie, of wat je dan ook voor naam wilt geven aan muziek die raar en toch lekker is. Na een radiostilte van acht jaar komt er een nieuw album van haar aan en de single 'Siestas ahí' is daarvan de bijzondere voorloper.
0
geplaatst: 8 oktober 2025, 14:54 uur
Binnen de gebaande rockpaden is nog een hoop leuks te beleven. Bijvoorbeeld de Americana van Kolton Moore & the Clever Few, een band uit Texas die alweer toe is aan hun zesde album. Hun nieuwste single heet 'Brave the weather'. Niks verrassends, gewoon een lekkere track met een goede tekst.
0
geplaatst: 9 oktober 2025, 09:12 uur
Een mooie Spaanse gitaar, een gevoelige tekst, met emotie gezongen. Een herkenbare melodie, zonder dat je er de vinger op kunt leggen waar je 'm van kent.
Een verborgen talent? Een nieuwe ster? Nee, 100% AI. Let Babylon Burn is geen groepsnaam of zanger, maar alleen maar een foto. 'My last goodbye' is gemaakt door de computer, maar wel erg goed. Ik heb geen problemen met AI-gegenereerde muziek op deze manier.
Een verborgen talent? Een nieuwe ster? Nee, 100% AI. Let Babylon Burn is geen groepsnaam of zanger, maar alleen maar een foto. 'My last goodbye' is gemaakt door de computer, maar wel erg goed. Ik heb geen problemen met AI-gegenereerde muziek op deze manier.
* denotes required fields.