MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak kennis met... 2025

zoeken in:
Lekker chaotisch: een zweverige pianosample, een drummer die blijkbaar heel andere plannen heeft en een zanger die ook lekker z'n eigen ding doet: uit Hasselt komt Casper Cox met zijn groep Discobar Kettingzaag. 'Noem me het spook' waaiert alle kanten tegelijk op.

Werkbestand 2025 - Google Spreadsheets - docs.google.com

It's all in the family: the Womack Sisters zijn de kleindochters van niemand minder dan soullegende Sam Cooke en de dochters van Linda (de dochter van Cooke) & Cecil Womack (in de jaren '80 kortweg bekend als Womack & Womack). Kleinkinderen BG, Zeimani en Kucha brengen met 'I just don't want you (to say goodbye)' en klassieke soulballad.

In de jaren '70 speelde Brian Jackson samen met popdichter/ grootheid Gil Scott-Heron. Hun Racetrack in France uit 1977 is nu door toetsenist/ producer Jackson herbewerkt en gemoderniseerd. Met hulp van spoken word-artiest J Ivy, zanger/ gitarist Josh Milan en producer Moodymann heeft de track een goede oppepper gehad.

Tien albums uitgebracht, maar ik had nog nooit van haar gehoord. Tijd voor een inhaalslagje? De Amerikaanse indie folk-zangeres Joan Shelley heeft net haar toepasselijk getitelde album 'Real warmth' uit. De single daarvan is het psychedelisch klinkende ´Here in the high and low´.

Help! Ik vind de nieuwe single van David Guetta leuk... Wat overkomt mij? Guetta, de vleesgeworden hitfabriek voor eenheidsworst, teamt op 'Gone gone gone' met de kapot gehypete Teddy Swims en de in de vergetelheid weggezakte Tones and I. En tóch klopt het!

Niet te moeilijk doen vandaag; gewoon een leuk stukje hyperpop, die samenwerking tussen de Zweedse producer DJ Seinfeld en de Australische groep Confidence Man. 'The right' is het makkelijk meezingbare resultaat.

Het griepseizoen is al in volle gang, begreep ik, dus daar past deze nieuwe single van Hatchie prima tussen. Singer/ songwriter Hariette Pillbeam uit Brisbane draait alweer een jaar of acht mee in de muziek en brengt volgende maand haar derde album uit. De single 'Only one laughing' is daar alvast een prima visitekaartje van.

Onvervalste afro-funk van de Nigeriaanse zanger Obiora Obikwelu, ofwel Obi Original, samen met de elf man sterke funkformatie Black market brass. 'If I do my own' klinkt als James Brown in Afrika.

Mijn favoriete emo-rockers hebben een nieuwe single uit. Een dubbelsingle zelfs, maar er kan er maar eentje Nieuws van de dag worden. 'Cocaine & Lexapro' is, zoals we (ik in ieder geval) van Spanish Love Songs gewend zijn: een track over angsten en frustraties waar de gezongen emotie vanaf spat. Dit keer is de band in duet met singer/ songwriter Kevin Devine. Lijkt me geen gezonde combinatie trouwens, een harddrug en een antidepressivum, maar daar bemoei ik me verder niet mee.

Omdat er veel te weinig rai te horen is: 'Ma tejebdouliche 3liha' is de nieuwe single van de Algerijnse zanger/ toetsenist Amine Matlo. Hij speelt de single live, samen met percussionist Hocine. Gelukkig wordt het nummer in de clip ondertiteld.

Een extreem lange nieuwe single van de Amsterdamse punkband Hang Youth. Hun nummer 'Bange mannen' duurt maar liefst 1 minuut 55, een persoonlijk record van de heren. De single start met een sample van Andrew Tate: mannen behoren hun emoties en hun zachte kant niet te laten zien. Iets waar Hang Youth tegen ageert, want, zo beredeneert de band, dat kan uitmonden in vrouwenhaat en femicide.

Baanbrekend! Rapper Danny Brown brengt een heel album uit met hyperpop-artiesten. Op de nieuwe single 'Copycats' teamt hij met zangeres Underscores. Muziek kan gelukkig nog steeds vernieuwend zijn.

Neo-soul uit Antwerpen: Marie Cassiers en Jannick Colebunders vormen het duo Fäm. Wat Olivia Dean lukt, moet hen toch ook lukken?! De nieuwe single heet 'End of me'.

Soms zijn liedjes zó mooi klein gehouden dat ze amper opvallen tussen het stevige muziekgeweld. Even de oortjes spitsen dus voor het New Yorkse viertal Constant Smiles met het bespiegelende 'Harriman'.

In de categorie 'dat hoor je ook niet vaak': de Scandinavische groep Áššu. Zangeres Ulla Pirttijärvi is afkomstig uit de Sami-gemeenschap, de bevolkingsgroep die vroeger bekend was onder de beledigende naam Lappen. Pirttijärvi is geboren in Finland. De stijl waarin ze zingt heet joik, de traditionele Samische zang. In Áššu teamt ze met twee Noorse muzikanten. De track 'Guovžža Fámut', wat 'de kracht van de beer' betekent, is, voor Anglo-Amerikaanse muziekbegrippen, heel bijzonder.

Progrock, artpop, chamber music en de nodige emo, dat zijn de ingrediënten waarmee de Britse groep the Orchestra (for now) wel mee uit de voeten kan. Met een violist en een cellist is 'Deplore you' een heel klein gehouden liedje, maar het tweede deel, 'Farmers market', ontploft bijna letterlijk en figuurlijk. Zit in de hoek van Black country, new road.

Little Simz is zowel rapper als actrice en dat laat ze samenkomen op haar nieuwe single, 'Don't leave too soon'. Ze heeft de track, doorspekt met een drum 'n bass beat, geschreven voor de Netflix-film 'Steve', waarin ze ook een rol speelt.

Een internationaal duo: Santi & Tuğçe, dat zijn producer Santiago Ferreira uit Paraguay en zangeres Tuğçe Kurtiş uit Turkije. Samen wonen ze in Berlijn en met 'Kuğularla' (wat 'met zwanen' betekent) hebben ze een lekker dansbare single uitgebracht.

Gewoon lekker, deze smooth-jazzy single van Boris Barthson Feudong Tetsa. Kortweg als Tetsa brengt hij zijn muziek uit; zijn nieuwe single heet 'Sunflower'.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:24 uur

geplaatst: vandaag om 06:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.