MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2025

zoeken in:
Ronde 0 - Ladder 9 (tweedaags):

15 Major Parkinson - Isabel: A Report to an Academy +1
11 VOLA - Tray
11 Pallas - Heavy Air +3
11 Geordie Greep - The Magician +4
9 Shawn Phillips - The Ballad of Casey Deiss +2
7 Wobbler - From Silence to Somewhere
5 Amorphis - Black Winter Day
1 Believe - VII

Nieuwe ladder vanaf: zondag 16 Februari 19:00 uur

70

18 Major Parkinson - Isabel: A Report to an Academy +3
13 VOLA - Tray +2
12 Pallas - Heavy Air +1
11 Geordie Greep - The Magician
9 Amorphis - Black Winter Day +4
9 Shawn Phillips - The Ballad of Casey Deiss
1 Believe - VII

80

De winnaars waren niet zo heel moeilijk dit keer:
Wat Amorphis betreft sluit ik me aan bij Apollo's aanbeveling.
Major Parkinson heb ik pas echt "ontdekt" sinds de vorige Prog Ladder editie en verdient hier de 2e plek.

De resterende punten iets lastiger, maar puur op basis van gevoel en emotie vanochtend tijdens de luisterwandeling kies ik dan toch voor Vola en Pallas; wellicht niet het hoogst scorend op de pure prog schaal (sorry Wobbler ), maar wel het best passend bij m'n huidige muzikale interesse en focus...

Shawn Phillips vind ik een mooie verrassing !

18 Major Parkinson - Isabel: A Report to an Academy
16 Pallas - Heavy Air +4
15 VOLA - Tray +2
11 Geordie Greep - The Magician
10 Shawn Phillips - The Ballad of Casey Deiss +1
9 Amorphis - Black Winter Day
4 Believe - VII +3

90

Wobbler klinkt modern gedateerd maar valt in het begin muzikaal nog wel aan te horen. Maar als de zang zo beroerd mee gaat doen dan duren 20 minuten vreselijk lang. En als het halverwege muzikaal ook nog eens uit de bocht vliegt haak ik af.
Shawn Phillips komt daarna als geroepen met dit mooie rustige nummer
Major Parkinson heeft wel wat leuke ideeën, maar als geheel vind ik het net wat te onsamenhangend.
Geordie Greep kan ik helemaal niets mee. Waarom dit door sommigen zo opgehemeld wordt snap ik niet.
Amorphis heeft de pech dat de punten op zijn. Met een modernere productie had dit nummer wellicht wel een puntje gepakt.
Het zal voor sommigen wel te gladjes zijn, maar ik geniet hier gigantisch van de stem van Allan Reed van Pallas.
Mooi melancholisch nummer van Believe. Valt hier terecht dik in de punten.
Hoewel VOLA zich begeeft in het genre waarin ik verschillende bands goed kan waarderen, hebben ze me nooit echt geboeid. Dit Tray klinkt wel aardig

19 Major Parkinson - Isabel: A Report to an Academy +1
18 Pallas - Heavy Air +2
15 VOLA - Tray
15 Geordie Greep - The Magician +4
10 Wobbler - From Silence to Somewhere +3
10 Shawn Phillips - The Ballad of Casey Deiss
9 Amorphis - Black Winter Day
4 Believe - VII

19 Major Parkinson - Isabel: A Report to an Academy
18 Pallas - Heavy Air
16 Geordie Greep - The Magician +1
15 VOLA - Tray
14 Wobbler - From Silence to Somewhere +4
13 Shawn Phillips - The Ballad of Casey Deiss +3
11 Amorphis - Black Winter Day +2
4 Believe - VII

Nieuwe ladder vanaf: zondag 16 Februari 19:00 uur.

110

De mellotron van Wobbler doet het hier. Ik wilde het nummer eerst From Herrie to Nergens noemen maar ik wil hier nog wel weer is een keer naar luisteren (ookal had ik dat al wel is gedaan)

De muziek van Shawn is mooi. Prog Folk.

Amorphis dan, oh nee alweer metal. Deze keer behoorlijk prima.

De muziek van Geordie heb ik altijd ontzettend moeite mee door de super vervelende praat zang wat in elk nummer te vinden is en dat ook constant. Datzelfde heb ik ook met zijn band en die andere, Black Country, New Road. Muzikaal gezien wel het beste nummer hier met mooie momenten.

Ik dacht toen de zang bij Pallas begon dat het een soort comedy was en daarna normaal zou worden maar dat is dus niet zo, en wat zijn dat voor teksten dan, niet dat ik er echt op heb gelet maar wil een band als dit de wereld gaan redden? Leer eerst maar eens wanneer je je mond moet houden en de muziek laat spreken.

Vola is pop en lijkt op een band die niet (meer) weet wat ie wil.

Major Parkinson is hier heel iets beter dan Believe, ze hadden zeer eventueel een puntje kunnen krijgen maar het is niet dat ik daar vannacht wakker van ga liggen.

21 Major Parkinson - Isabel: A Report to an Academy +2
19 Pallas - Heavy Air +1
18 Wobbler - From Silence to Somewhere +4
16 Geordie Greep - The Magician
15 VOLA - Tray
14 Amorphis - Black Winter Day +3
13 Shawn Phillips - The Ballad of Casey Deiss
4 Believe - VII

120

21 Major Parkinson - Isabel: A Report to an Academy
21 Pallas - Heavy Air +2
21Wobbler - From Silence to Somewhere +3
16 VOLA - Tray +1
14 Amorphis - Black Winter Day
13 Shawn Phillips - The Ballad of Casey Deiss
8 Believe - VII +4

130

Major Parkinson: ik zie aan het rode balkje onder de YouTube-clip dat ik het nummer blijkbaar al eens heb geluisterd. Gek genoeg kan ik toch nog niet het hele nummer mee-karaoken.

Pallas: ik vind het artwork die bij deze clip wordt vertoond veel intrigerender en eigenzinniger dan het artwork bij het desbetreffende album.

Wobbler: krijg nou wat? Ik heb dit album? Oh, slechts een promo cd'tje. Toch een gegeven paard niet in de bek kijken. Ik zal het wel eens in de oren kijken. Fascinerend artwork: schijnt van ene Edward Robert Hughes (1851-1914) te zijn die, zo te zien, wel meer fraaie plaatjes kliederde. Terry en Sally Oldfield hebben ook eens een werk van hem gebruikt als artwork. 't Is iemand anders trouwens dan kunstkenner Robert Hughes waarvan ik 'American Visions' hier heb liggen.
Die zonnetjes en sterretjes zijn dan weer het werk uit het boek Cabala Mineralis van rabbijn Siméon ben Cantara, een (pseudoniem van een) middeleeuwse alchemist.

Geordie Greep: nooit van gehoord. Maar dit deuntje heeft toch 148K viewers in vier maanden bij elkaar gescharreld. Dat is meer dan het volledige oeuvre van menig obscuur blackmetalband bij elkaar die ik wel heel goed ken. Oooh, wacht: hij was die dude van Black Midi? Ja, die ken ik natuurlijk wel. Dit is wel ff andere koek (althans, de eerste negen minuten): hij lijkt wel een vergeten progfolkzanger uit de 70s. Verdomd jammer dat die zangers uit de Windmill Scene zulke matige zangers zijn. Niet iedereen heet Robert Wyatt of Roy Harper. Maar misschien is zijn acquired taste-timbre ook wel een kwestie van volhouden?

VOLA: het is inmiddels 15 februari, dus die Valentijnsdagflauwekul is gelukkig weer een jaar voorbij.

Amorphis: jeugdsediment dat als cement in mijn sentiment nestelt.

Shawn Phillips: Shawn, Shawn? Waar ken ik die naam toch van? [Klikt op het linkje]. Och, krijg nou wat 2.0?
Ik heb die LP zelfs. Hoewel, ik zie geen groen vinkje in Discogs. Heb ik 'em niet? Ik dacht toch echt... Vergeten in te voeren? Enfin, ik wil 'em wel hebben! Niet alleen vanwege de prachtige (gatefold)hoes. Het openingsnummer deed destijds, 1970, een gooi naar langste songtitel aller tijden: 'She Was Waitin' For Her Mother At The Station In Torino And You Know I Love You Baby But It's Getting Too Heavy To Laugh (SWWFHMATSITAYKILYBBIGTH)'.

Believe: ik ben overtuigd atheïst.

'n Overwegend sterke ladder.

24 Major Parkinson - Isabel: A Report to an Academy +3
19 Pallas - Heavy Air
19 Wobbler - From Silence to Somewhere +1
18 Amorphis - Black Winter Day +4
15 VOLA - Tray
15 Shawn Phillips - The Ballad of Casey Deiss +2
4 Believe - VII

130

27 Major Parkinson - Isabel: A Report to an Academy +3
19 Pallas - Heavy Air
23 Wobbler - From Silence to Somewhere +4
19 Amorphis - Black Winter Day +1
15 VOLA - Tray
17 Shawn Phillips - The Ballad of Casey Deiss +2
4 Believe - VII

140

31 Major Parkinson - Isabel: A Report to an Academy +4
23 Wobbler - From Silence to Somewhere
20 Shawn Phillips - The Ballad of Casey Deiss +3
20 Amorphis - Black Winter Day +1
19 Pallas - Heavy Air
18 Geordie Greep - The Magician +2
15 VOLA - Tray
4 Believe - VII

150

Deze ladder was echt een goudmijn qua nieuwe ontdekkingen. Toen Shawn Phillips, Major Parkinson en Geordie Greep achter elkaar voorbij waren gekomen in de Spotify lijst, moest ik echt even op adem komen. Wat had ik hier allemaal gehoord?! Drie compleet verschillende nummers, waarvan ik twee op het eerste gehoor niet zelf als prog zou bestempelen. Maar er zitten absoluut elementen in die hun deelname hier rechtvaardigen. Stuk voor stuk indrukwekkende visitekaartjes van hun makers in ieder geval.

He EvilDrSmith: sluit je ook weer 's aan in ons zwaar metaal ontdekkings topic ? We missen je karakteristieke commentaren...

31 Major Parkinson - Isabel: A Report to an Academy
26 Wobbler - From Silence to Somewhere +3
24 Amorphis - Black Winter Day +4
22 Shawn Phillips - The Ballad of Casey Deiss +2
19 Pallas - Heavy Air
18 Geordie Greep - The Magician
16 VOLA - Tray +1
4 Believe - VII

Mindere ladder en dan ook nog zo'n draak bovenaan

29 Wobbler - From Silence to Somewhere +3
26 Shawn Phillips - The Ballad of Casey Deiss +4
25 Amorphis - Black Winter Day +1
20 Geordie Greep - The Magician 2
19 Pallas - Heavy Air
16 VOLA - Tray
4 Believe - VII

170

29 Wobbler - From Silence to Somewhere
30 Shawn Phillips - The Ballad of Casey Deiss +4
25 Amorphis - Black Winter Day
20 Geordie Greep - The Magician
21 Pallas - Heavy Air +2
17 VOLA - Tray +1
7 Believe - VII +3

33 Wobbler - From Silence to Somewhere +4
30 Shawn Phillips - The Ballad of Casey Deiss
24 Pallas - Heavy Air +3
18 VOLA - Tray +1
9 Believe - VII +2

190

33 Major Parkinson - Isabel: A Report to an Academy 2
33 Wobbler - From Silence to Somewhere
33 Shawn Phillips - The Ballad of Casey Deiss 3
24 Pallas - Heavy Air
22 VOLA - Tray 4
10 Believe - VII 1

200

37 Wobbler - From Silence to Somewhere +4
35 Major Parkinson - Isabel: A Report to an Academy +2
33 Shawn Phillips - The Ballad of Casey Deiss
24 Pallas - Heavy Air
23 Geordie Greep - The Magician +3
23 VOLA - Tray +1
10 Believe - VII

210

Erg sterke ladder deze keer, dat is wel eens anders geweest de afgelopen paar dagen. Ik heb hier moeite om mijn punten te verdelen. Twee nummers steken wat mij betreft met kop en schouders boven de rest uit, maar Wobbler trekt van die twee nipt aan het langste eind. Duh, het is mijn eigen nominatie (grapje). Wat mij betreft is de nummer dertig notering in de toplijst der toplijsten van Prog Archives meer dan verdient. De band tapt vanzelfsprekend uit het retro-prog vaatje met invloeden van Yes, Genesis, King Crimson, ELP en Camel - niet het minste rijtje - maar weet dit uitermate fris in een belachelijk briljante compositie te gieten, zonder daarbij in een herhalingsoefening van lang vervlogen tijden te vervallen. Een meer dan verdiende dikke vier punten en mijn zege voor een voorspoedig verloop in de rest van ons spelletje.

Shawn Phillips zegt me helemaal niks, dus dit nummer ken ik niet. Een aangename en ingetogen song, die eigenlijk alleen in de tweede helft het predicaat 'prog' verdient. De man heeft overigens een fijn stemgeluid, dat moet ik hem nageven. Maar aangezien ik het niet prog genoeg vind en omdat de concurrentie moordend is, volgen er geen punten. Wel een mooie nominatie.

Major Parkinson is zo'n band waar ik eigenlijk veel te weinig naar luister, maar wat wel precies mijn ding is als het gaat om hedendaagse prog. Mooi om te zien dat de band bovenaan in deze ladder staat. Major Parkinson steekt haar prog in een filmisch en sferisch jasje en maakt bovendien spannende composities boordevol prachtige melodielijnen en schitterende arrangementen. Dit kun je tien of twintig keer luisteren, maar dan nog raak je niet verveeld en ontdek je nieuwe dingen. Zo hoort prog wat mij betreft te zijn en dat is één van de criteria die maakt dat het zo leuk is om in te duiken. Punten zijn meer dan op hun plaats en hier ga ik me maar weer eens verder in verdiepen!

Ha Geordie Greep, te gek dat je die hebt genomineerd Finidi! The New Sound prijkte vorig jaar hoog op mijn jaarlijst en ik grijp nog steeds met veel plezier naar die plaat terug. Wat mij betreft borduurt hij perfect voort op de lijn van black midi, maar dan muzikaal iets gestroomlijnder en met meer oog voor doordachte details en vernuftige toevoegingen. Het spelplezier druipt er bij Greep en zijn bandmaten van af - wat sowieso een pre is - en zijn zeer karakteristieke, theatrale, gezaghebbende (ik moet denken aan het Engelse authoritative) croonzang maakt het voor mij helemaal af. Als je dan tekstueel ook nog eens zo ijzersterk bent, op dat gebied één van de beste albums die ik in tijden heb gehoord, dan mag je me helemaal opvegen. Nipt achter Wobbler, maar veel scheelt het niet.

Amorphis is een band waarvan ik toevallig deze week heb besloten om meer tijd in te investeren. Elegy heb ik geluisterd, dat beviel uitstekend, en ook Queen of Time is absoluut een sterk album. Black Winter Day van Tales From The Thousand Lakes ken ik dus nog niet, maar ook daar gaan we binnenkort verandering in brengen. Dit is namelijk een prettige kennismaking met dit werk van de band. Als ik het moet vergelijken met de twee genoemde albums die ik al ken, dan moet ik wel zeggen dat dit wat dichter bij de standaard melodeath ligt en meer traditionele elementen bevat dan het eigen geluid dat de band later zou ontwikkelen. Desalniettemin een prima nummer.

Pallas is een band die me ook niks zegt. Even struinen op het internet leert me dat het neo-prog is, een genre waarmee ik doorgaans geen goede vrienden ben. Dit nummer bevestigt dat nog maar eens. Het is echt niet slecht, want het zakt nergens door een definitieve ondergrens, maar het doet me werkelijk he-le-maal niks; de compositie is oersaai, de productie galmt ontzettend en is ongelooflijk vlak, de zang is echt heel zoutloos en alles voelt zo gezocht en kunstmatig. Ik ben blij dat het na zeven minuten is afgelopen en ik kan zeggen dat ik het heb geluisterd. Minus de commentaren over de productie kan ik overigens bij Believe hetzelfde vermelden als dat ik hierboven over Pallas schreef. Twee vliegen in één klap.

Na het concert in Hamburg van november vorig jaar heeft VOLA wel echt punten bij me gescoord en is de band in mijn waardering gestegen. Volgens mij speelden ze dit nummer ook live, maar dat weet ik niet zeker meer, omdat ik tussen een erg fanatieke en gedreven groep fans als een malle stond te moshen. Elders op de site heb ik al het één en ander over de band geschreven, dus ik ga er hier niet verder over uitweiden. Op punten kan de band in ieder geval van mij rekenen. Een waardige afsluiter van een zeer vermakelijke ladder.

41 Wobbler - From Silence to Somewhere +4
37 Major Parkinson - Isabel: A Report to an Academy +2
33 Shawn Phillips - The Ballad of Casey Deiss
24 Pallas - Heavy Air
24 Geordie Greep - The Magician +1
23 VOLA - Tray
13 Believe - VII +3

220

Eens met ABDrums dat we hier te maken hebben met een erg sterke ladder. Eigenlijk geen slecht nummer tussen. Pallas en VOLA vond ik dan de minst interessante nummers. Wel mooi en voor herhaling vatbaar, maar er gebeurt weinig als je het vergelijkt met de andere nummers in deze ladder. Shawn Phillips is mooi maar iets te weinig prog voor mij ten opzichte van de rest. Amorphis was muzikaal ook prima, maar dan kosten de grunts bij mij (meestal) punten.

De ontdekking voor mij was toch wel Wobbler. Een naam die ik wel eens voorbij had horen komen, maar nooit echt geluisterd. Wat een heerlijk nummer. De zang vond ik dan nog het minste onderdeel, maar de rest is van dien aard, dat ik daar alsnog prima mee kon leven.

Believe kende ik ook niet, maar heeft een vibe die Pain of Salvation, een van mijn favoriete bands ook heeft. Er zit voor mij heel veel sfeer en emotie in het geheel. Zonde dat het nummer het in deze ladder niet lijkt te redden. Maar ik ga het album verder ontdekken.

De laatste twee puntenpakkers zijn allebei vreemde nummers. Er zijn momenten dat ik tijdens het luisteren denk: geweldig. En momenten dat ik denk: w.t.f. is dit? Maar daardoor boeien ze beiden van begin tot eind. Omdat het nummer van Geordi Greep nog veel weirder is dan Major Parkinson, beloon ik dat nummer met de 3 punten. Ik kan nog niet eens zeggen of ik het nou mooi vind. Maar het fascineert. Ik hoor jazz, ik hoor Zappa, ik hoor een stem die soms klinkt als Peter Gabriel en dan weer als een crooner op een cruise. Ik hoor lelijke stukken muziek, die overgaan in prachtige melodieën. Deze nummers verdienen beiden in elk geval nog luisterbeurten buiten de ladder om.

Dank voor zoveel mooie nominaties die mijn playlist gaan halen.

Ik had dat nummer van Wobbler alweer jaren niet gehoord, maar kon me herinneren dat ik het album indertijd voor Progwereld gerecenseerd heb. Ik las die recensie net, en zie dat ik op een hele vriendelijke manier heb geschreven dat ik het helemaal niets vond...

Brunniepoo schreef:
Ik had dat nummer van Wobbler alweer jaren niet gehoord, maar kon me herinneren dat ik het album indertijd voor Progwereld gerecenseerd heb. Ik las die recensie net, en zie dat ik op een hele vriendelijke manier heb geschreven dat ik het helemaal niets vond...

Kijk, dat verklaart dat ik de naam 'Wobbler' wel eens voorbij had zien komen, maar nooit heb geluisterd. Als trouw lezer van Progwereld neem ik de mening van de recensenten natuurlijk blind als waarheid aan.....

45 Wobbler - From Silence to Somewhere +4
39 Major Parkinson - Isabel: A Report to an Academy +2
34 Shawn Phillips - The Ballad of Casey Deiss +1
24 Pallas - Heavy Air
24 Geordie Greep - The Magician
23 VOLA - Tray
16 Believe - VII +3

Het is al eerder gezegd, maar dit is een zeer sterke ladder. Zo sterk dat Pallas, waarvan ik vooraf had verwacht dat ze wel wat punten van me zouden krijgen, buiten de punten valt. Het is net te vlak om zich in dit geweld staande te houden. Hetzelfde zou ik kunnen zeggen van Shawn Phillips (meer folk dan prog trouwens), maar het gevoel en de sound van het nummer maken het toch erg fijn. Believe weet me op de één of andere manier vanaf het begin te raken, inderdaad niet heel erg revolutionair, maar wel de moeite waard. De topscore gaat naar Wobbler; mooi die terugkeer naar de prog uit de jaren '70, heel goed gedaan.

240

45 Wobbler - From Silence to Somewhere
39 Major Parkinson - Isabel: A Report to an Academy
34 Shawn Phillips - The Ballad of Casey Deiss
27 Amorphis - Black Winter Day +2
27 Pallas - Heavy Air +3
27 VOLA - Tray +4
24 Geordie Greep - The Magician
17 Believe - VII +1

Ronde 0 - Ladder 10 (tweedaags):

4 Karnivool - Deadman
3 Habitants - Highways
2 Barclay James Harvest - Mockingbird (Live)
1 Eros Ramazzotti - Musica è
Neal Morse & The Resonance - Eternity in Your Eyes
Triana - Abre La Puerta
IONS - A Terrible Mistake
Big Big Train - Beneath the Masts

Nieuwe ladder vanaf: dinsdag 18 Februari 19:00 uur

10

Neal Morse klinkt niet verkeerd, maar had dit niet gewoon in een paar aparte nummers gekund. Wellicht zit er een verhaal achter op het album?
Schitterend nummer van Karnivool, afkomstig van een dijk van een album.
Volgens mij is Barclay James Harvest altijd een beetje ondergewaardeerd in het (prog)wereldje. Dit is ook best een mooi nummer.
Triana, lekker nummer maar helaas hier net geen punten.
IONS komt hier met een twaalf in een dozijn nummer, zonder iets echt opvallends er in.
Het getingeltangel van Big Big Train kan mij niet bekoren.
Habitants is de positieve verrassing in deze ladder. Een band om verder in te duiken.
Eros Ramazotti maakt natuurlijk mooie muziek, en dat verdient een puntje. Ook al is dit geen prog met die 11 minuten?

4 Karnivool - Deadman
5 Habitants - Highways 2
5 Barclay James Harvest - Mockingbird (Live) 3
2 Eros Ramazzotti - Musica è 1
4 Triana - Abre La Puerta 4

20

8 Karnivool - Deadman +4
7 Habitants - Highways +2
8 Barclay James Harvest - Mockingbird (Live) +3
2 Eros Ramazzotti - Musica è Neal Morse & The Resonance - Eternity in Your Eyes
5 Triana - Abre La Puerta +1

30

12 Karnivool - Deadman +4
10 Habitants - Highways +3
8 Barclay James Harvest - Mockingbird (Live)
6 Triana - Abre La Puerta +1
2 Big Big Train - Beneath the Masts +2

40

Tja zo krijgen Neal Morse & The Resonance geen stemmen

Oeps... mijn fout. Maar was het ook niet van plan Neal punten te geven. Zijn beste jaren liggen al ver achter ons.

Dat betekent niet dat andere users er niet op mogen stemmen.

Voor de goede orde:

12 Karnivool - Deadman +4
10 Habitants - Highways +3
8 Barclay James Harvest - Mockingbird (Live)
6 Triana - Abre La Puerta +1
2 Big Big Train - Beneath the Masts +2

Nieuwe ladder vanaf: dinsdag 18 Februari 19:00 uur.

40

Gast
geplaatst: vandaag om 19:43 uur

geplaatst: vandaag om 19:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.