Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2025
zoeken in:
0
geplaatst: 25 januari 2025, 22:53 uur
Kondoro0614 schreef:
Is nu nog nummers nomineren? Ik zal straks of morgen ff kijken
Is nu nog nummers nomineren? Ik zal straks of morgen ff kijken
Ja, 8 prog nummers naar keuze. Eigenlijk wordt er alleen rock en metal genomineerd, maar je zou bijv. ook hip-hop kunnen nomineren. De spelregels zijn te lezen op pagina 1. Relevant om te weten: als een nummer al in de top 300 van de vorige editie staat of al genomineerd is door iemand anders, dan hoef je dat nummer niet te nomineren. Je moet unieke nominaties aanleveren.
1
geplaatst: 25 januari 2025, 23:00 uur
Apollo schreef:
Eigenlijk wordt er alleen rock en metal genomineerd.
Eigenlijk wordt er alleen rock en metal genomineerd.
Vergeet de Progrock niet !
Apollo schreef:
…maar je zou bijv. ook hip-hop kunnen nomineren.
…maar je zou bijv. ook hip-hop kunnen nomineren.
Weet je zeker dat je bij het juiste spelletje bent ?

0
geplaatst: 25 januari 2025, 23:04 uur
Vanzelfsprekend met voorvoegsel 'prog'.
Eerste keer dat ik meedoe en ik weet waar je op doelt. Toch lijkt het mij wel leuk om wat afwisseling te hebben en de progheads die 100 Marillion nummers erin proberen te krijgen eens wat anders voor te schotelen.
Eerste keer dat ik meedoe en ik weet waar je op doelt. Toch lijkt het mij wel leuk om wat afwisseling te hebben en de progheads die 100 Marillion nummers erin proberen te krijgen eens wat anders voor te schotelen.
0
geplaatst: 25 januari 2025, 23:16 uur
Snap ik. Ik was je wat aan het plagen. De discussies omtrent wat nu wel of niet Prog is vind ik altijd erg leuk hier ! Bijvoorbeeld Archive is een band met trip-hop invloeden die het toch altijd hier goed doet. En tsja, is In The Air Tonight van Collins wel prog ?
0
geplaatst: 25 januari 2025, 23:29 uur
Wat niet blijkt uit mijn reactie had ik dat vermoeden wel, volgende keer zal ik het geplaag doorzien.
Ik sta ook open voor die discussie die ik tot dusver heb vermeden. In de top 300 vind ik het meeste wel prog, maar wie heeft bedacht dat Alcest prog is? Staat blijkbaar wel op prog-archives, tja, dan heb ik al geen poot om op te staan, was mijn gedachte. Tegelijkertijd de reden dat ik Agalloch nomineer, een band die ik zelf niet eens als prog beschouw, maar wel prog-invloeden bevat. En gelukkig ook op prog-archives staat, mocht ik een weerwoord nodig hebben.
Die drumfill is de definitie van prog. Toch?
Ik sta ook open voor die discussie die ik tot dusver heb vermeden. In de top 300 vind ik het meeste wel prog, maar wie heeft bedacht dat Alcest prog is? Staat blijkbaar wel op prog-archives, tja, dan heb ik al geen poot om op te staan, was mijn gedachte. Tegelijkertijd de reden dat ik Agalloch nomineer, een band die ik zelf niet eens als prog beschouw, maar wel prog-invloeden bevat. En gelukkig ook op prog-archives staat, mocht ik een weerwoord nodig hebben.
meneer schreef:
En tsja, is In The Air Tonight van Collins wel prog ?
En tsja, is In The Air Tonight van Collins wel prog ?
5
geplaatst: 25 januari 2025, 23:41 uur
Onder het mom van: stop meer (niet-Westerse) avant-garde en avant-folk in de prog om het prog te maken. Er is tenslotte meer muziek dan de Amerikaanse en West-Europese. Daarbij moeten er ook nummers genomineerd worden die er in de nulde ronde meteen uitdonderen. Al is er trouwens een specifieke Amerikaanse band die in al die jaren dat dit spelletje bestaat nog nooit - NOG NOOIT! - is genomineerd (ik heb het nagezocht). Daar moet maar eens verandering in komen met hun langste en meest progverantwoorde monsterepic.
Excuses voor de aanslag op jullie aandachtsspanne, want het zijn lange zitten: niet zelden zelfs voor progbegrippen.
Oh, goede opmerking hierboven! Ik had helemaal niet eens gedacht aan hiphop. Als iemand bijvoorbeeld clipping. wil nomineren: applaus mijnerzijds!
Arco Iris - Obertura (Argentinië) 12'53"
Dakhabrakha - Ой ішов чумак (Oy Ishov Chumak) (Oekraïne) 8'23"
Dengue Fever - One Thousand Tears of a Tarantula (Cambodja-USA) 6'41"
Devil Doll - Dies Irae (Slovenië) 46'25"
Los Jaivas - Tarka y Ocarina (Chili) 13'18"
Mantis - Island Suite (Fiji) 23'00"
Senyawa - Vajranala (Indonesië) 8'42"
The God Machine - Seven (USA) 16'40"
Excuses voor de aanslag op jullie aandachtsspanne, want het zijn lange zitten: niet zelden zelfs voor progbegrippen.
Oh, goede opmerking hierboven! Ik had helemaal niet eens gedacht aan hiphop. Als iemand bijvoorbeeld clipping. wil nomineren: applaus mijnerzijds!
Arco Iris - Obertura (Argentinië) 12'53"
Dakhabrakha - Ой ішов чумак (Oy Ishov Chumak) (Oekraïne) 8'23"
Dengue Fever - One Thousand Tears of a Tarantula (Cambodja-USA) 6'41"
Devil Doll - Dies Irae (Slovenië) 46'25"
Los Jaivas - Tarka y Ocarina (Chili) 13'18"
Mantis - Island Suite (Fiji) 23'00"
Senyawa - Vajranala (Indonesië) 8'42"
The God Machine - Seven (USA) 16'40"
0
geplaatst: 25 januari 2025, 23:53 uur
Mogelijk is jet al beschreven, maar tot wanneer heb ik om te nomineren?
3
geplaatst: 26 januari 2025, 00:16 uur
Apollo schreef:
En de definitie van de ultieme drummeme.Die drumfill is de definitie van prog. Toch?
Vuilnisbakken
De serveerster
Dronken hert
Joe Biden
De gitaarheld
De keukenchallenge 1
De keukenchallenge 2
De trap
etc.etc?
0
geplaatst: 26 januari 2025, 00:34 uur
Was vandaag aan het klussen en verhuizen bij mijn dochter. Morgen eens kijken of ik mijn nominaties kan kiezen…. Zin in!
4
geplaatst: 26 januari 2025, 01:31 uur
Katatonia - Brave
Opeth - In Mist She Was Standing
Kanye West - Dark Fantasy (Gebruikt een sample van Mike Oldfield - In High Places)
Amorphis - Black Winter Day
TOOL - The Pot
Raekwon feat. The Game - Flash Back Memories (Gebruikt een sample van Genesis - Firth Of Fifth)
My Dying Bride _ The Cry of Mankind
Madvillain - Strange ways (Gebruikt een sample van Gentle Giant - Funny Ways)
Zoiets, Apollo? Ik ben niet heel erg into the prog, dus ik hoop hier wel meer tips te vinden.
Opeth - In Mist She Was Standing
Kanye West - Dark Fantasy (Gebruikt een sample van Mike Oldfield - In High Places)
Amorphis - Black Winter Day
TOOL - The Pot
Raekwon feat. The Game - Flash Back Memories (Gebruikt een sample van Genesis - Firth Of Fifth)
My Dying Bride _ The Cry of Mankind
Madvillain - Strange ways (Gebruikt een sample van Gentle Giant - Funny Ways)
Zoiets, Apollo? Ik ben niet heel erg into the prog, dus ik hoop hier wel meer tips te vinden.
1
geplaatst: 26 januari 2025, 08:50 uur
Apollo schreef:
Ja, 8 prog nummers naar keuze. Eigenlijk wordt er alleen rock en metal genomineerd
(quote)
Ja, 8 prog nummers naar keuze. Eigenlijk wordt er alleen rock en metal genomineerd
Komt wellicht ook omdat blijkbaar iedere metalhead even getagd moet worden om mee te doen.

Zoiets, Apollo? Ik ben niet heel erg into the prog
Die dan ook nog om goedkeuring vragen

Maar vrijheid blijheid al denk persoonlijk dat de hiphop nominaties wat te ver weg staan. In ieder geval wat verder dan Alcest...
2
geplaatst: 26 januari 2025, 09:38 uur
De keuzestress sloeg meteen toe na je tag Casartelli, maar ik heb besloten te putten uit m'n nominaties van afgelopen jaar in dit topic:
(waarmee ik iedereen aanmoedig aan te haken bij de 2025 editie alhier trouwens
)
Blood Incantation - The Stargate [Tablet II]
Opeth - A Story Never Told
Iotunn - Kinship Elegiac
Alcest - L'Envol
Anderwelt - Transanimalism
Lowen - Waging War Against God
Hippotraktor - Renegade
Veilburner - A Shadow of a Shadow
Hoewel het allemaal zwaar materiaal is, heb ik wel getracht de progressieviteit erin te houden...
*edit: lijstje ingekort naar 8 nominaties; ik was blijkbaar iets TE enthousiast...
(waarmee ik iedereen aanmoedig aan te haken bij de 2025 editie alhier trouwens
)Blood Incantation - The Stargate [Tablet II]
Iotunn - Kinship Elegiac
Alcest - L'Envol
Hippotraktor - Renegade
Hoewel het allemaal zwaar materiaal is, heb ik wel getracht de progressieviteit erin te houden...

*edit: lijstje ingekort naar 8 nominaties; ik was blijkbaar iets TE enthousiast...

0
geplaatst: 26 januari 2025, 10:12 uur
Dit gaat wel heel erg de metal kant op 
Overigens voor degene die Deezer gebruiken, ik ben nu bezig met de playlist voor de nominaties. Tot nu toe 3 gedaan en de totale tijd is al 4 uur.

Overigens voor degene die Deezer gebruiken, ik ben nu bezig met de playlist voor de nominaties. Tot nu toe 3 gedaan en de totale tijd is al 4 uur.
0
geplaatst: 26 januari 2025, 10:23 uur
vigil schreef:
Komt wellicht ook omdat blijkbaar iedere metalhead even getagd moet worden om mee te doen.
Jullie zijn toch ook allemaal getagd om mee te doen. Het gaat nota bene om één tag van mijn kant. En diegene is dan ook zo beleefd om goedkeuring te vragen, wat ik overigens aan de spelleider laat om te bepalen.
1
geplaatst: 26 januari 2025, 10:30 uur
ProGNerD schreef:
Blood Incantation - The Stargate [Tablet II]
Iotunn - Kinship Elegiac
Alcest - L'Envol
Hippotraktor - Renegade
Mourning Dawn - Borrowed skin
Bipolar Architecture - Death of the Architect
Meteen maar een voorschot genomen op de 2e nominatie ronde?Blood Incantation - The Stargate [Tablet II]
Iotunn - Kinship Elegiac
Alcest - L'Envol
Hippotraktor - Renegade
Mourning Dawn - Borrowed skin
Bipolar Architecture - Death of the Architect
1
Casartelli (moderator)
geplaatst: 26 januari 2025, 11:18 uur
Apollo schreef:
Vanzelfsprekend met voorvoegsel 'prog'.
Welkom!Vanzelfsprekend met voorvoegsel 'prog'.
Progmetal is inderdaad een substroming van de prog. Een van de bijna twintig. Altijd mooi als we met zijn allen wat afwisseling creëren

Voor iedereen:
Volgens mij heeft Youtube van alle bronnen nog altijd de meeste nummers wel online, maar enige andere luisterlink is ook welkom. Wel fijn als hij op dezelfde manier geformatteerd kan worden en als hij bij aanklikken automatisch afspeelt.
Ik ga vanavond even van alles en nog wat verwerken, maar ik zag zo scrollend wat vragen voorbij komen over nomineren, linkjes opzoeken, etc. Volgens mij staat alles in de eerste vijf posts van dit topic, dus eenieder die met vragen zit, lees gerust die nog even rustig door.
0
geplaatst: 26 januari 2025, 11:28 uur
Apollo schreef:
Jullie zijn toch ook allemaal getagd om mee te doen. Het gaat nota bene om één tag van mijn kant.
(quote)
Jullie zijn toch ook allemaal getagd om mee te doen. Het gaat nota bene om één tag van mijn kant.
Dat bedoelde ik in algemene zin, niet dat jij specifiek allerlei users aan het taggen ben

3
geplaatst: 26 januari 2025, 12:18 uur
vigil schreef:
Maar vrijheid blijheid al denk persoonlijk dat de hiphop nominaties wat te ver weg staan. In ieder geval wat verder dan Alcest...
(quote)

(quote)

Je haalt met je nodige knip en plak werk wel echt wat context weg man, zonde en vooral jammer.
Ik heb zelf zelden mee gedaan met dergelijke nominatie rondes, en waardeer die ene tag van Apollo zeker. Na de uitleg van Apollo, en om de variatie er in te houden heb ik besloten die drie Hip-Hop tracks te nomineren, want hoe je het wendt of keert, of je het leuk vindt of het niet, het is progressieve rap.
Ik vraag ook niet om goedkeuring whatsoever, het was meer een vraag aan Apollo of het precies zo was al hij voorstelde, notabene er geen rock/metal ladder van te maken, anders kun je de naam ook wel veranderen. Het is indd aan de spelleider het goed te keuren of niet, al vind ik niet in de spelregels iets dergelijks terug dat dit niet mag.
Oja, je had ook wel even de laatste zin achter de komma mee kunnen taggen, daar leg ik precies uit wat ik bedoelde met dat ik "niet helemaal into de prog" ben. Ik ken het wel, mijn ontdekkingstocht door de prog muziek staat nu op volle toeren. Dus ik hoop in dit topic gewoon leuke nieuwe muziek te ontdekken

1
geplaatst: 26 januari 2025, 12:29 uur
Kondoro0614 schreef:
mijn ontdekkingstocht door de prog muziek staat nu op volle toeren. Dus ik hoop in dit topic gewoon leuke nieuwe muziek te ontdekken
mijn ontdekkingstocht door de prog muziek staat nu op volle toeren. Dus ik hoop in dit topic gewoon leuke nieuwe muziek te ontdekken

Grappig, bij mij is het juist andersom: van de pure prog, via de progmetal naar de (atmosferische) (post)black en avantgarde metal en alle aanverwante subniches daarbinnen...

1
geplaatst: 26 januari 2025, 12:45 uur
Nu begrijp ik eindelijk wat Outlaw104 bedoelde...

Inmiddels lijstje aangepast in m'n oorspronkelijke post van vanochtend.

3
geplaatst: 26 januari 2025, 12:49 uur
Kondoro0614 schreef:
Ik ken het wel, mijn ontdekkingstocht door de prog muziek staat nu op volle toeren. Dus ik hoop in dit topic gewoon leuke nieuwe muziek te ontdekken
Ik ken het wel, mijn ontdekkingstocht door de prog muziek staat nu op volle toeren. Dus ik hoop in dit topic gewoon leuke nieuwe muziek te ontdekken

Voor mij ergens de kern van dit spel. Ik heb door de Progladders van de afgelopen jaren bands als Archive, The Pineapple Thief, Rush (sorry), Frost* en nog meer leren kennen. Dat is voor mij ook de meerwaarde van dit spel.
En ik moet zeggen dat ik door MuMe in het geheel veel andere muziek heb leren kennen. Daar ben ik Jordy tot op de dag van vandaag op mijn knietjes nog steeds dankbaar voor ! Maar de Heer Hebbe zijn MuMe ziel ! Is al lang hier niet meer geweest.
En het is hier ook gewoon een toffe community waar ik mij zeer thuis voel. Alhoewel (de vergelijking heb ik eerder hier gemaakt) het soms hier lijkt op een klein Gallisch dorpje...
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgOMOv13hj56jAp4ywzKKEcUQ9TO7VO8cRU04KUA2w55YDceNDtzZ0VZHjeFbZyu0VTdMz4n3I9SV6JdqVM8hsEz-sDIYt68VOrUjmzmMsfiDg1JEVUv63zGPgULvitc_KaMdsrKIh-t7Y/s1600/banquet_asterix.jpg
3
geplaatst: 26 januari 2025, 12:50 uur
Ik doe dit jaar ook weer graag mee. Hierbij mijn nominaties:
Caligula's Horse - Charcoal Grace
Pallas - Heavy Air
Teramaze - Hands Are Tied
Tesseract - Legion
Perfect Storm - Depraved Mind
Iotunn - The Tower of Cosmic Nihility
Mystery - Is This How The Story Ends
Haunt The Woods - The Line, Pt. II
Caligula's Horse - Charcoal Grace
Pallas - Heavy Air
Teramaze - Hands Are Tied
Tesseract - Legion
Perfect Storm - Depraved Mind
Iotunn - The Tower of Cosmic Nihility
Mystery - Is This How The Story Ends
Haunt The Woods - The Line, Pt. II
1
geplaatst: 26 januari 2025, 13:03 uur
Kondoro0614 schreef:
Ik heb zelf zelden mee gedaan met dergelijke nominatie rondes, en waardeer die ene tag van Apollo zeker. Na de uitleg van Apollo, en om de variatie er in te houden heb ik besloten die drie Hip-Hop tracks te nomineren, want hoe je het wendt of keert, of je het leuk vindt of het niet, het is progressieve rap.
Ik ga het verder niet wenden of keren en of ik het leuk ga vinden is verder al helemaal geen issue maar prog (symfo) is een bepaalde stroming, ik geef grif toe een slecht bekaderde, en andere genres vallen daar niet automatisch onder zodra het woord progressieve er voor gezet wordt. Of dat nou rap, hardcore, techno of wat anders is. Maar als ze meedoen doen ze mee, zo simpel is dat.
Maar in ieder geval succes met je ontdekkingstocht en ik hoop dat je zo goed gequote ben

0
geplaatst: 26 januari 2025, 13:08 uur
Beardfish - Out in the open*
Mansun - Cancer
IQ - Nostalia/Falling apart at the seams
MEER - Come to light
Big Big Train - Beneath the masts
Lazuli - Sillonner des océans de vinyles
Moon Safari - A Lifetime To Learn How To Love
Ray Wilson - The Actor (live)
Wat was dit weer leuk om te doen. En moeilijk. Er is sinds de vorige progladder zoveel goeds uitgekomen. Heb daarom geprobeerd om zoveel mogelijk nieuwe muziek sinds 2023 toe te voegen. Of muziek die ik sinds 2023 heb ontdekt. Hopelijk kunnen we straks nog wat bijvoegen. Was nu alweer een kwestie van heel goede nummers schrappen...
* lastige voor 'out in the open' is dat het op YouTube alleen opgeknipt aanwezig is. Dus ik deel link part 1, maar je moet doorluisteren t/m part 5. Of even op je streamingdienst het nummer zoeken. Heb je ook niet steeds reclame of een switchmoment tussen de delen als in delen op YouTube. Of je gebruikt de live versie: Beardfish - Out in the open live in de muziekwinkel Casper, als jij nog een betere link kan vinden, ook prima natuurlijk.
Mansun - Cancer
IQ - Nostalia/Falling apart at the seams
MEER - Come to light
Big Big Train - Beneath the masts
Lazuli - Sillonner des océans de vinyles
Moon Safari - A Lifetime To Learn How To Love
Ray Wilson - The Actor (live)
Wat was dit weer leuk om te doen. En moeilijk. Er is sinds de vorige progladder zoveel goeds uitgekomen. Heb daarom geprobeerd om zoveel mogelijk nieuwe muziek sinds 2023 toe te voegen. Of muziek die ik sinds 2023 heb ontdekt. Hopelijk kunnen we straks nog wat bijvoegen. Was nu alweer een kwestie van heel goede nummers schrappen...
* lastige voor 'out in the open' is dat het op YouTube alleen opgeknipt aanwezig is. Dus ik deel link part 1, maar je moet doorluisteren t/m part 5. Of even op je streamingdienst het nummer zoeken. Heb je ook niet steeds reclame of een switchmoment tussen de delen als in delen op YouTube. Of je gebruikt de live versie: Beardfish - Out in the open live in de muziekwinkel Casper, als jij nog een betere link kan vinden, ook prima natuurlijk.
0
geplaatst: 26 januari 2025, 13:20 uur
meneer schreef:
meesterdch: Nomineer jij nog even 4 nummers van Big Big Train - The Likes of Us (2024) ? Wat was dat een topavond in De Boerderij !
meesterdch: Nomineer jij nog even 4 nummers van Big Big Train - The Likes of Us (2024) ? Wat was dat een topavond in De Boerderij !
Ik heb het, gezien de regels, maar bij één nummer moeten laten. Helaas....
0
geplaatst: 26 januari 2025, 13:20 uur
[quote]meesterdch schreef:
Peter Gabriel - Four kind of horses
Moon Safari - Teen Angels Meets The Apocalypse (tot 55:15)
Erg mooie nummers vind ik. Daarom had ik ze ook al genomineerd
Peter Gabriel - Four kind of horses
Moon Safari - Teen Angels Meets The Apocalypse (tot 55:15)
Erg mooie nummers vind ik. Daarom had ik ze ook al genomineerd

1
geplaatst: 26 januari 2025, 13:21 uur
Nou Bonk. In de eerste post, de dubbele nummers vervangen. Ben wel bij de artiesten gebleven. Zoveel moois op die albums.... Nu maar hopen dat ik niet weer over de nominaties van anderen heb gekeken... 

* denotes required fields.