Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2025
zoeken in:
2
geplaatst: 26 januari 2025, 13:24 uur
Laat ik dit jaar ook weer eens nomineren...
Akinetón Retard - Loop
Ange - Le cimetière des arlequins
Art Zoyd - Cérémonie
Bent Knee - Time Deer
Breznev Fun Club - Inseguito dai creditori
Can - Future Days
District 97 - Ghost Girl
Univers Zero - Présage
Akinetón Retard - Loop
Ange - Le cimetière des arlequins
Art Zoyd - Cérémonie
Bent Knee - Time Deer
Breznev Fun Club - Inseguito dai creditori
Can - Future Days
District 97 - Ghost Girl
Univers Zero - Présage
4
geplaatst: 26 januari 2025, 15:17 uur
Emerson, Lake & Palmer - Lucky Man
Klone - Interlaced
Mike Oldfield - Crises
Once & Future Band - Andromeda
Rush - Cygnus X-1 Book II Hemispheres
U.K. - Nevermore
Van der Graaf Generator - Scorched Earth
Yes - Starship Trooper
Laat ik na een afwezigheid van enkele jaren ook weer eens aanhaken, met zes klassiekers die niet mogen ontbreken, en twee recente songs die zeker geen klassiekerstatus hebben, maar dat wel zouden moeten krijgen...
Klone - Interlaced
Mike Oldfield - Crises
Once & Future Band - Andromeda
Rush - Cygnus X-1 Book II Hemispheres
U.K. - Nevermore
Van der Graaf Generator - Scorched Earth
Yes - Starship Trooper
Laat ik na een afwezigheid van enkele jaren ook weer eens aanhaken, met zes klassiekers die niet mogen ontbreken, en twee recente songs die zeker geen klassiekerstatus hebben, maar dat wel zouden moeten krijgen...
1
geplaatst: 26 januari 2025, 16:12 uur
vigil schreef:
Ik ga het verder niet wenden of keren en of ik het leuk ga vinden is verder al helemaal geen issue maar prog (symfo) is een bepaalde stroming, ik geef grif toe een slecht bekaderde, en andere genres vallen daar niet automatisch onder zodra het woord progressieve er voor gezet wordt. Of dat nou rap, hardcore, techno of wat anders is. Maar als ze meedoen doen ze mee, zo simpel is dat.
Maar in ieder geval succes met je ontdekkingstocht en ik hoop dat je zo goed gequote ben
(quote)
Ik ga het verder niet wenden of keren en of ik het leuk ga vinden is verder al helemaal geen issue maar prog (symfo) is een bepaalde stroming, ik geef grif toe een slecht bekaderde, en andere genres vallen daar niet automatisch onder zodra het woord progressieve er voor gezet wordt. Of dat nou rap, hardcore, techno of wat anders is. Maar als ze meedoen doen ze mee, zo simpel is dat.
Maar in ieder geval succes met je ontdekkingstocht en ik hoop dat je zo goed gequote ben
Geen stresss, even goede vrienden

meneer schreef:
Voor mij ergens de kern van dit spel. Ik heb door de Progladders van de afgelopen jaren bands als Archive, The Pineapple Thief, Rush (sorry), Frost* en nog meer leren kennen. Dat is voor mij ook de meerwaarde van dit spel.
En ik moet zeggen dat ik door MuMe in het geheel veel andere muziek heb leren kennen. Daar ben ik Jordy tot op de dag van vandaag op mijn knietjes nog steeds dankbaar voor ! Maar de Heer Hebbe zijn MuMe ziel ! Is al lang hier niet meer geweest.
En het is hier ook gewoon een toffe community waar ik mij zeer thuis voel. Alhoewel (de vergelijking heb ik eerder hier gemaakt) het soms hier lijkt op een klein Gallisch dorpje...
(afbeelding)
(quote)
Voor mij ergens de kern van dit spel. Ik heb door de Progladders van de afgelopen jaren bands als Archive, The Pineapple Thief, Rush (sorry), Frost* en nog meer leren kennen. Dat is voor mij ook de meerwaarde van dit spel.
En ik moet zeggen dat ik door MuMe in het geheel veel andere muziek heb leren kennen. Daar ben ik Jordy tot op de dag van vandaag op mijn knietjes nog steeds dankbaar voor ! Maar de Heer Hebbe zijn MuMe ziel ! Is al lang hier niet meer geweest.
En het is hier ook gewoon een toffe community waar ik mij zeer thuis voel. Alhoewel (de vergelijking heb ik eerder hier gemaakt) het soms hier lijkt op een klein Gallisch dorpje...
(afbeelding)
Ik sluit me volledig bij je aan hoor. Dankzij MuMe kom ik ook op de meeste artiesten die ik nog niet ken, en ik kom er zo achter dat er echt ontzettend veel mooie muziek is, misschien wel meer dan dat we ooit kunnen luisteren. Hoewel het de nodige keuzestress op levert, levert het ook mooie nieuwe ontdekkingen op.
Jordy is inderdaad met de noorderzon vertrokken. Spijtig genoeg dat zeker wel, alleen hij heeft daarmee wel een mooie legacy achter gelaten en hopelijk laten de nieuwe eigenaren het nog even voor wat het is.
0
geplaatst: 26 januari 2025, 16:57 uur
Ik zie dat mijn nominatie v Leprous er al in staat. Ik kom zo met een vervanger.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 26 januari 2025, 17:23 uur
meneer schreef:
Edit: ik heb het nummer van Kate Bush vervangen door Wardruna - Odal. Mag dat nog Casartelli ?
Dat mag. Edit: ik heb het nummer van Kate Bush vervangen door Wardruna - Odal. Mag dat nog Casartelli ?
Voor allen: als ik je bericht al geliket heb, betekent dat wel dat ik je lijstje al verwerkt had, dus dan wordt een nieuwe post met die mededeling wel gewaardeerd. Ook als service van de zaak aan je medespelers - misschien wil iemand anders dan (in dit geval) Kate Bush alsnog wel nomineren.
1
Casartelli (moderator)
geplaatst: 26 januari 2025, 17:29 uur
legian schreef:
Verdorie Casartelli, je hebt de eerste 2 rondes aangepast, nu klopt me excel bestand niet meer...
Ik hoop dat deze voor de eeuwigheid is Verdorie Casartelli, je hebt de eerste 2 rondes aangepast, nu klopt me excel bestand niet meer...

Ik wilde van de herkansingen af. Alleen zou dan in Ronde 0-ladders met 4 nummers het lotingstoeval wel een erg grote rol gaan spelen, dus vandaar...
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 26 januari 2025, 17:35 uur
Dat is de naam van het hele album (en de link verwijst ook naar een luisterlijst daarvan). Om welk nummer gaat het?
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 26 januari 2025, 17:46 uur
Kondoro0614 schreef:
Ik ben niet heel erg into the prog, dus ik hoop hier wel meer tips te vinden.
Ik hoop dat de zoektocht bevalt. Drie hiphopnominaties vind ik persoonlijk ook wel wat erg kras. Vanwege de sampleverantwoording zal ik ze meenemen, maar denk gerust nog eens na of je er nog 1 of 2 wilt vervangen.Ik ben niet heel erg into the prog, dus ik hoop hier wel meer tips te vinden.
0
geplaatst: 26 januari 2025, 17:52 uur
Casartelli schreef:
(quote)
Dat is de naam van het hele album (en de link verwijst ook naar een luisterlijst daarvan). Om welk nummer gaat het? Beating Hearts . Zal het morgen aanpassen
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 26 januari 2025, 17:52 uur
meesterdch schreef:
Nou Bonk. In de eerste post, de dubbele nummers vervangen. Ben wel bij de artiesten gebleven. Zoveel moois op die albums.... Nu maar hopen dat ik niet weer over de nominaties van anderen heb gekeken...
Dat laaste niet. Wel moet ik je vragen in het kader van de hofleveranciersregel om ofwel IQ ofwel Peter Gabriel te vervangen.Nou Bonk. In de eerste post, de dubbele nummers vervangen. Ben wel bij de artiesten gebleven. Zoveel moois op die albums.... Nu maar hopen dat ik niet weer over de nominaties van anderen heb gekeken...
Op die vijf linkjes van Beardfish verzinnen we wel wat.
1
Casartelli (moderator)
geplaatst: 26 januari 2025, 17:53 uur
TONYLUNA schreef:
Beating Hearts . Zal het morgen aanpassen
Ok. Ik pas hem wel aan, komt goed.Beating Hearts . Zal het morgen aanpassen
1
Casartelli (moderator)
geplaatst: 26 januari 2025, 18:17 uur
En mijn eigen nominaties. De shortlist was veel te lang. Dank aan Outlaw104 en TONYLUNA voor het nomineren van Habitants resp. Beardfish, dat maakte hem al iets korter. Omdat de (prog)metal door een aantal anderen al flink in het zonnetje gezet is, heb ik een tweetal nummers uit die hoek ook maar even op de reservebank gezet. Nog wat schrappen en toen bleef dit over:
Clepsydra - Soaked
Focus - Hamburger Concerto
King Crimson - Sleepless
Saga - Ice Nice
Shawn Phillips - The Ballad of Casey Deiss
Skeem - Statues
Tangerine Dream - Force Majeure
Willowglass - The Maythorne Cross
Clepsydra - Soaked
Focus - Hamburger Concerto
King Crimson - Sleepless
Saga - Ice Nice
Shawn Phillips - The Ballad of Casey Deiss
Skeem - Statues
Tangerine Dream - Force Majeure
Willowglass - The Maythorne Cross
1
geplaatst: 26 januari 2025, 19:29 uur
Casartelli schreef:
Op die vijf linkjes van Beardfish verzinnen we wel wat.
(quote)
Dat laaste niet. Wel moet ik je vragen in het kader van de hofleveranciersregel om ofwel IQ ofwel Peter Gabriel te vervangen.Op die vijf linkjes van Beardfish verzinnen we wel wat.
Ik heb in mijn eerste post de nominatie van Gabriel vervangen door een andere ex-Genesis zanger.....
2
geplaatst: 26 januari 2025, 19:45 uur
Casartelli schreef:
(quote)
Ik hoop dat de zoektocht bevalt. Drie hiphopnominaties vind ik persoonlijk ook wel wat erg kras. Vanwege de sampleverantwoording zal ik ze meenemen, maar denk gerust nog eens na of je er nog 1 of 2 wilt vervangen. Tuurlijk, we zijn de moeilijkste niet uiteraard.
Raekwon feat. The Game - Flash Back Memories verander ik dan voor Gojira - The Art of Dying
Kanye West - Dark Fantasy verander ik voor Iron Maiden - Rime of the Ancient Mariner
En dan gaat dit mijn lijst worden:
Katatonia - Brave
Opeth - In Mist She Was Standing
Iron Maiden - Rime of the Ancient Mariner
Amorphis - Black Winter Day
TOOL - The Pot
Gojira - The Art of Dying
My Dying Bride _ The Cry of Mankind
Madvillain - Strange ways (Gebruikt een sample van Gentle Giant - Funny Ways)
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 26 januari 2025, 20:01 uur
meesterdch schreef:
* lastige voor 'out in the open' is dat het op YouTube alleen opgeknipt aanwezig is. Dus ik deel link part 1, maar je moet doorluisteren t/m part 5. Of even op je streamingdienst het nummer zoeken. Heb je ook niet steeds reclame of een switchmoment tussen de delen als in delen op YouTube. Of je gebruikt de live versie: Beardfish - Out in the open live in de muziekwinkel Casper, als jij nog een betere link kan vinden, ook prima natuurlijk.
Ik neem hem even zo mee:* lastige voor 'out in the open' is dat het op YouTube alleen opgeknipt aanwezig is. Dus ik deel link part 1, maar je moet doorluisteren t/m part 5. Of even op je streamingdienst het nummer zoeken. Heb je ook niet steeds reclame of een switchmoment tussen de delen als in delen op YouTube. Of je gebruikt de live versie: Beardfish - Out in the open live in de muziekwinkel Casper, als jij nog een betere link kan vinden, ook prima natuurlijk.
Beardfish - Out in the open, parts 1, 2, 3, 4, 5
Ik heb niet beoordeeld hoe goed het liveclipje in de muziekwinkel klinkt. Als je hem zelf goed genoeg vindt, kan ik die ook meenemen. Het is dan een afweging tussen of dat goed genoeg is enerzijds en of sommige mensen toch enige weerstand ervaren bij het openklikken van 5 clipjes (al is de Youtube-afspeellijst niet moeilijk te vinden). Op Spotify staat-ie overigens ook in 5 delen...
1
Casartelli (moderator)
geplaatst: 26 januari 2025, 20:02 uur
Kondoro0614 schreef:
Tuurlijk, we zijn de moeilijkste niet uiteraard.
Top. En kudos voor het laten staan van de Gentle Giant-sample, per definitie de stoerste van de drie.Tuurlijk, we zijn de moeilijkste niet uiteraard.
1
geplaatst: 26 januari 2025, 21:27 uur
Casartelli, de bovenste van mijn lijstje, heeft een niet werkende link, dit is de goede:
The Pineapple Thief - It Leads To This
Excuses voor het ongemak...
The Pineapple Thief - It Leads To This
Excuses voor het ongemak...
0
geplaatst: 26 januari 2025, 22:27 uur
Ik zou maar voor de YouTube clip gaan. Als je de afspeellijst op YouTube vindt (en inderdaad niet moeilijk), dan lopen de delen ook redelijk fijn elkaar over. Los van de irritante reclames die in elk langer nummer (staan er best wat van in de ladder) de flow doorbreken.....
Casartelli schreef:
Beardfish - Out in the open, parts 1, 2, 3, 4, 5
Ik heb niet beoordeeld hoe goed het liveclipje in de muziekwinkel klinkt. Als je hem zelf goed genoeg vindt, kan ik die ook meenemen. Het is dan een afweging tussen of dat goed genoeg is enerzijds en of sommige mensen toch enige weerstand ervaren bij het openklikken van 5 clipjes (al is de Youtube-afspeellijst niet moeilijk te vinden). Op Spotify staat-ie overigens ook in 5 delen...
(quote)
Ik neem hem even zo mee:Beardfish - Out in the open, parts 1, 2, 3, 4, 5
1
geplaatst: 26 januari 2025, 22:31 uur
Ik heb Spock's Beard klaar staan voor als we nog een nummer mogen nomineren.... maar de ervaring leert dat NM zo veel gemaakt heeft en iets met de Here heeft gekregen, dat er wat weerstand is tegen muziek van hem in de ladder.... ik blijf het heerlijke muziek vinden, maar heb toch ook een 'oudje' klaarstaan.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 26 januari 2025, 22:32 uur
meesterdch schreef:
Ik zou maar voor de YouTube clip gaan.
Voor de liveclip dus? Of voor deze serie van 5?Ik zou maar voor de YouTube clip gaan.
0
geplaatst: 26 januari 2025, 22:33 uur
meesterdch schreef:
de ervaring leert dat NM zo veel gemaakt heeft en iets met de Here heeft gekregen, dat er wat weerstand is tegen muziek van hem in de ladder....
de ervaring leert dat NM zo veel gemaakt heeft en iets met de Here heeft gekregen, dat er wat weerstand is tegen muziek van hem in de ladder....
Het feit dat hij het goed met onze Lieve Heer kan vinden is denk ik niet eens het probleem. Het zit 'm meer in het gegeven dat Neal Morse gevoelsmatig al grofweg vijftien jaar dezelfde muziek maakt. Tuurlijk klinkt het goed en verzorgd, maar het is totaal niet creatief, vernieuwend en derhalve 'progressief'.
0
geplaatst: 26 januari 2025, 22:38 uur
meesterdch schreef:
Ik heb Spock's Beard klaar staan voor als we nog een nummer mogen nomineren.... maar de ervaring leert dat NM zo veel gemaakt heeft en iets met de Here heeft gekregen, dat er wat weerstand is tegen muziek van hem in de ladder.... ik blijf het heerlijke muziek vinden, maar heb toch ook een 'oudje' klaarstaan.
(quote)
Laatste album van Neal Morse & The Resonance was prima!
1
geplaatst: 26 januari 2025, 22:47 uur
ABDrums schreef:
Het feit dat hij het goed met onze Lieve Heer kan vinden is denk ik niet eens het probleem. Het zit 'm meer in het gegeven dat Neal Morse gevoelsmatig al grofweg vijftien jaar dezelfde muziek maakt. Tuurlijk klinkt het goed en verzorgd, maar het is totaal niet creatief, vernieuwend en derhalve ‘progressief’
Het feit dat hij het goed met onze Lieve Heer kan vinden is denk ik niet eens het probleem. Het zit 'm meer in het gegeven dat Neal Morse gevoelsmatig al grofweg vijftien jaar dezelfde muziek maakt. Tuurlijk klinkt het goed en verzorgd, maar het is totaal niet creatief, vernieuwend en derhalve ‘progressief’
Vaag vermoeden dat als Neal aan de hemelpoort klopt hij niet binnen mag komen. Je zal zijn solo muziek tot in de eeuwigheid aan moeten horen ! Maar weet zeker dat meesterdch hem wel in zijn koninkrijk een plekje zal geven. Toch ? Naast Maarten van R ?

Of Transatlantic !
En Hackett maar 2 nominaties (heeft hij niet ooit een Life Time Progaward
gekregen zijnde vaandeldrager
en beschermheer
van de Progmuziek ?). En dan onze uit de Nederlandse klei getrokken Arjen Lucassen die met zijn Ayreon maar 1 nominatie heeft 🫣
1
geplaatst: 26 januari 2025, 22:55 uur
meneer schreef:
Je zal zijn solo muziek tot in de eeuwigheid aan moeten horen !
Je zal zijn solo muziek tot in de eeuwigheid aan moeten horen !
Dat zal dan mijn straf in het vagevuur worden vrees ik.

1
geplaatst: 26 januari 2025, 23:37 uur
meesterdch schreef:
Ik zou maar voor de YouTube clip gaan. Als je de afspeellijst op YouTube vindt (en inderdaad niet moeilijk), dan lopen de delen ook redelijk fijn elkaar over. Los van de irritante reclames die in elk langer nummer (staan er best wat van in de ladder) de flow doorbreken.....
Je gaat toch ook niet op Youtube zitten luisteren zonder adblocker?
* denotes required fields.