MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2025

zoeken in:
Ik stem morgen.

1. Dubfire - I Feel Speed [Erol Alkan Rework]
2. Rebecca Black - Do You Even Think About Me?
3. Piers Faccini & Ballaké Sissoko - One Half of a Dream
4. Stereolab - Aerial Troubles
5. Anouar Brahem, Anja Lechner, Django Bates & Dave Holland - After the Last Sky

1. clipping. - Dodger
2. caroline - Total Euphoria
3. Natalia Lafourcade - Cancionera
4. Dubfire - I Feel Speed [Erol Alkan Rework]
5. Chloe Qisha - 21st Century Cool Girl

1. caroline - Total Euphoria
2. Gwenno - Dancing On Volcanoes
3. Natalia Lafourcade - Cancionera
4. Avalon Emerson - Treat Mode
5. Anouar Brahem, Anja Lechner, Django Bates & Dave Holland - After the Last Sky

1. Stereolab - Aerial Troubles
3. Avalon Emerson - Treat Mode
4. Natalia Lafourcade - Cancionera

1. Avalon Emerson - Treat Mode
2. clipping. - Dodger
3. Marina Sena - Anjo
4. Chloe Qisha - 21st Century Cool Girl
5. Rebecca Black - Do You Even Think About Me?

1. caroline - Total Euphoria
2. clipping. - Dodger
3. Stereolab - Aerial Troubles
4. Anouar Brahem, Anja Lechner, Django Bates & Dave Holland - After the Last Sky
5. Piers Faccini & Ballaké Sissoko - One Half of a Dream

Matig. Caroline en clipping leveren wel weer.

Dit vind ik wel weer een fijne finale, alleen met de onderste drie heb ik bijzonder weinig.

01. Stereolab - Aerial Troubles
02. Gwenno - Dancing On Volcanoes
03. Anouar Brahem, Anja Lechner, Django Bates & Dave Holland - After the Last Sky
04. Marina Sena - Anjo
05. Piers Faccini & Ballaké Sissoko - One Half of a Dream

06. caroline - Total Euphoria
07. Natalia Lafourcade - Cancionera
08. clipping. - Dodger
09. Chloe Qisha - 21st Century Cool Girl

10. Rebecca Black - Do You Even Think About Me?
11. Avalon Emerson - Treat Mode
12. Dubfire - I Feel Speed [Erol Alkan Rework]

Enkele zeer toffe ontdekkingen in deze ladder, mooi!

1. Marina Sena - Anjo
2. Natalia Lafourcade - Cancionera
4. Piers Faccini & Ballaké Sissoko - One Half of a Dream
5. Dubfire - I Feel Speed [Erol Alkan Rework]
6. Chloe Qisha - 21st Century Cool Girl

7. Anouar Brahem, Anja Lechner, Django Bates & Dave Holland - After the Last Sky
8. clipping. - Dodger
9. caroline - Total Euphoria
10. Rebecca Black - Do You Even Think About Me?
11. Avalon Emerson - Treat Mode
12. Gwenno - Dancing On Volcanoes

1. Avalon Emerson - Treat Mode
4. Piers Faccini & Ballaké Sissoko - One Half of a Dream
5. Rebecca Black - Do You Even Think About Me?

1. Dubfire - I Feel Speed [Erol Alkan Rework]
3. Avalon Emerson - Treat Mode
4. Chloe Qisha - 21st Century Cool Girl
5. Stereolab - Aerial Troubles

1. Rebecca Black - Do You Even Think About Me?
3. Marina Sena - Anjo
4. Anouar Brahem, Anja Lechner, Django Bates & Dave Holland - After the Last Sky
5. clipping. - Dodger

6. Avalon Emerson - Treat Mode
7. Gwenno - Dancing On Volcanoes
8. Chloe Qisha - 21st Century Cool Girl
9. Natalia Lafourcade - Cancionera
10. Stereolab - Aerial Troubles

De Todas las Flores vond ik erg fantastisch, maar deze Natalia landt nog totaal niet.

Uitslag berekenende. Er is een afspraak tussengekomen, dus het wordt helaas een minimalistische presentatie, sorry jongens!

Wel wil ik graag pauljojo, Martijn Jonkers, Zwammer, AOVV, Choconas, Johnny Marr, Arno, Coma Cat, VladTheImpaler, Etob, Arrie, Edgar18, remcodulac, Titmeister, Dance Lover, Gyzzz, Teunnis, AstroStart, yeahyeahyeah, dumb_helicopter, Mausie en mezelf bedanken voor het stemmen. Een vakjury van 22, prima aantal!

12. Anouar Brahem, Anja Lechner, Django Bates & Dave Holland - After the Last Sky (16 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door pauljojo)

Op de laatste plek de Tunesische folkmuzikant Anouar Brahem, meester van het zogeheten snaarinstrument oud. Geheel in stijl is deze nominatie dan ook als oud vuil behandeld, met zelfs een schamele twee punten van zijn nominator, tsk tsk.

11. Piers Faccini & Ballaké Sissoko - One Half of a Dream (19 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door Titmeister, nummer 1 van Titmeister)

Wilde ik net opscheppen over hoe we in deze finale tien verschillende nationaliteiten hebben, zijn we na twee plaatsen al bijna de helft van de nationaliteiten kwijt. Ook de Malinese Ballaké Sissoko timmert al sinds de jaren '90 aan de weg, en deze samenwerking met de Britse wereldmuzieklover Faccini is genoeg om hem een plekje in de finale te bezorgen. Deze plaatsing moet de één-na-grootste teleurstelling in Sissoko's leven zijn, nadat een paar jaar geleden zijn eeuwenoude instrument uit elkaar gehaald was door de Amerikaanse TSA. De TSA ontkende overigens alle betrokkenheid, hoewel ze per ongeluk een briefje hadden achtergelaten. Wees welkom om een parallel te trekken naar de capabelheid van een gerelateerde politieke administratie. Anyway, het is ook een kora die we op dit nummer aan het werk horen, en niet een harp. Weten jullie dat ook weer.

10. Chloe Qisha - 21st Century Cool Girl (19 punten, 6 keer genoemd)
(genomineerd door remcodulac, nummer 1 van dumb_helicopter en remcodulac)

Net een wat matigere score dan haar vorige worp, maar toch de tweede finale op een rij voor deze Maleisische popster-to-be. Nadat ze eerst even een bachelor in psychologie heeft gehaald, heeft ze toch besloten beroemd te worden, met als momenteel populairste nummer deze ode aan haar tienerzelf. Ze heeft al de backing van grote namen zoals Chris Martin en rateyourmusicgebruiker Apostolis_K, die als commentaar op de singlepagina "DIVA UP" heeft achtergelaten. Apollo heeft gebruikers van dit topic al eerder de gift van profetie toebedeeld, dus ik waag hierbij ook een gokje: we gaan nog meer horen van deze vrouw.

9. Marina Sena - Anjo (20 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door pauljojo, nummer 1 van AOVV

Brazilië moet ondertussen de hofleverancier zijn van niet-Anglofone nummers in dit topic, en mij hoor je niet klagen. Deze oud-deelneemster van The Voice Brazil infuseert klassieke MPB met invloeden van wat stekeligere rock, en ze oogst er redelijk succes mee. Ze is een begrip in haar thuisland, maar heeft er ook al optredens in Europa op zitten. Lowlands wanneer??

Alle exotische muziek onderaan, het wordt tijd voor een opfriscursus muzieksnobisme

8. Natalia Lafourcade - Cancionera (24 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door Edgar18)

Over Latijns-Amerikaanse legendes gesproken, dit is alweer het vierde jaar dat deze folkheld een maandfinale in dit topic haalt. Cancionera is weelderiger aangepakt dan ooit - op bepaalde momenten doet het tapijt van strijkers me denken aan Estate van Joao Gilberto. Het bevalt niet iedereen - de blinde haat van dumb_helicopter tegenover haar muziek is nooit groter geweest - maar het is genoeg om haar een plekje in de middenmoot te scoren. Ergens in een hoekje zal Koenr trots op haar zijn.

7. Rebecca Black - Do You Even Think About Me? (26 punten, 10 keer genoemd)
(genomineerd door Edgar18, nummer 1 van pauljojo, Dance Lover en Edgar18)

Aan de ene kant voelt 2011 als kortgeleden, aan de andere kant is het (hopelijk) onvoorstelbaar tegenwoordig dat we als maatschappij zo collectief verschrikkelijk tegenover een kindster zijn als we waren tegenover Rebecca Black. And look at her now. Wat je ook van haar huidige muziek vindt, het is niet te ontkennen dat ze de meme ruimschoots overstegen heeft en een oprecht relevante speler in de hyperpop is geworden. In deze finale deelt ze zelfs de tweede plek wat betreft de meeste nummeréénnoteringen. Nu is het nog wachten op de artistieke renaissance van Jordy van Loon.

6. Avalon Emerson - Treat Mode (30 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door Arno, nummer 1 van Arno, Zwammer en Mausie)

Haters (ik) zullen haar muziek misschien afdoen als agressief nietszeggende dancedeuntjes, de relevantie van deze vrouw in de dancemuziek is ondertussen ook niet meer te ontkennen. Vanaf de dansvloer in Berghain is ze de hele wereld rondgegaan, met vijftien landen aangedaan in haar tour van dit jaar. Best cool voor een dj die haar debuutalbum op haar vijfendertigste uitbracht. In dit topic is het alweer haar vierde finaleplaats, en ze schopt het net tot de bovenste helft. Lover-van-het-eerste-uur Mausie zal trots zijn.

5. Gwenno - Dancing On Volcanoes (31 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door Choconas, nummer 1 van AstroStart)

Rebecca Black is niet de enige deelneemster in deze finale met een subtiel genant verleden: Gwenno zat twintig jaar geleden in bewust-retro-maar-alsnog-gedateerde brill building girl band The Pipettes. Sindsdien is ze op een solocarrière vertrokken, voornamelijk in het Welsh zingend. Choconas voelde echter goed aan dat we in dit topic niet zo veel voelen voor exotische talen, en heeft dus netjes haar eerste single in het Engels genomineerd. Een niet onverdienstelijke vijfde plek als beloning.

4. Dubfire - I Feel Speed [Erol Alkan Rework] (32 punten, 10 keer genoemd)
(genomineerd door Arrie, nummer 1 van Arrie en Martijn Jonkers)

Er was duidelijke onenigheid onder team dance deze finale. Veel traditiegetrouwe dance lovers, inclusief Dance Lover zelf kozen ofwel voor Avalon Emerson, ofwel voor deze Brits-Cypriotische remix van een Iraanse dj. De gevestigde naam delfde daarbij deze keer het onderspit: Erol Arkan eindigt vlak onder het podium met een puntje verschil met de nummer 3. Toch weer even een collectief schouderklopje voor onszelf dat ook onbekendere nummers - met 1000 Youtube views en welgeteld 0 stemmen voor de single op RYM - alsnog een kans maken in dit topic. Maar goed, het zijn toch de veteranen die het podium bestijgen deze editie.

Titmeister schreef:
Alle exotische muziek onderaan, het wordt tijd voor een opfriscursus muzieksnobisme

Hahaha, ik voel aan mijn water dat er een educatieve presentatie aan zit te komen!

De presentatie van hoi123 is ook weer erg strak trouwens!

3. clipping. - Dodger (33 punten, 11 keer genoemd)
(genomineerd door yeahyeahyeah, nummer 1 van Etob en yeahyeahyeah)

Het is een gewaagde gok: een science-fictionalbum uitbrengen dat zich richt op de flinterdunne overlap tussen de doelgroep van nerds en die van hiphopliefhebbers. Gelukkig zitten de meeste van hen op musicmeter punt nl, en kan clipping daarmee dus een mooie bronzen plak scoren in deze maand. Hoewel kwade tongen beweren dat Dodger zijn glans verliest, moet je je petje af kunnen nemen voor het feit dat clipping voorbij het idee van conceptalbum gaat, en in plaats daarvan een heel epos in één nummer vertelt. Binnen vier minuten wordt een compleet beeld geschetst van een post-apocalyptische samenleving waar de robots het voor het zeggen hebben en een vrouwelijk hoofdpersoon verliefd wordt op de leider van de rebellen die ze zelf zou moeten arresteren. De laatste keer dat ik zo'n uitgewerkt verhaal in zo'n korte tijd las moet de maandfinalepresentatie van Titmeister zijn geweest.

2. Stereolab - Aerial Troubles (37 punten, 13 keer genoemd)
(genomineerd door Choconas, nummer 1 van Coma Cat, en Gyzzz en Choconas]

...En de nummer 2 van deze maand gaat naar de aankomende winnaar van de Jordy's voor beste comeback! Het is het debuut van Stereolab in dit topic, maar het is dan ook het eerste nieuwe materiaal dat deze band in een dikke 15 jaar heeft uitgebracht. Alsof de band nooit is weggeweest presenteren ze ook hier weer lieflijke melodieën rondom teksten waarin Laetitia Sadier basically de nieuwe marxistische revolutie aankondigt.* Ook weer prime Stereolab is de complete weigering om zich aan conventionele maatsoorten te houden - volgens mij is dit het eerste liedje dat ik ooit heb gehoord in een veertienkwartsmaat. Voor sommigen wekt hun muziek zoveel woede op dat er ongebruikelijke vergelijkingen worden opgebracht, maar wij weten wel beter: Stereolab eindigt met een mooie zilveren plak, en de troostprijs van de meeste top-5 noteringen.

*Wel subtiel ironisch overigens, gezien hun gebruik van kunst plagiërende AI in de muziekvideo.

1. caroline - Total Euphoria (43 punten, 12 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van VladTheImpaler, Johnny Marr, Teunnis en mijzelf)

Maar er kan maar één groep de baas zijn in het minachten van traditionele maatsoorten! Nadat caroline Avalon Emerson nog voor zich moest duiden in de halvefinaleladder, pakken ze hier plotseling de hele maandwinst jongen. Toch wel een stunt van het kaliber skydiven door het dak van een bibliotheek. Mij hoor je niet klagen, want wat mij betreft is dit hét nummer van het jaar tot nu toe. De beste nummers zijn de nummers die zowel op technisch vlak als emotioneel vlak imponeren, en tot die categorie behoort Total Euphoria absoluut. Op technisch vlak is het ongelooflijk hoe ze een eigenlijk compleet maatloos nummer toch nog zo pakkend, eigenlijk catchy, hebben gemaakt, en is de complete speakerimplosie halverwege het nummer een gevalletje legendarische productie. Op emotioneel vlak schittert dit nummer in zijn combinatie van emoties: het is troostend, het is uitbundig, het is weemoedig, en het is rete-intens. Het type nummer dat je levend laat voelen. Blij dat de vakjury het met me eens schijnt te zijn, en bijzonder hyped voor het album komende maand!! Mag ik dit overigens als een kleine winst voor team kunstschool optekenen?

Fantastische winnaar, om dat te vieren ga ik nu een kaartje kopen voor hun optreden in Brussel in september.

Ik plaats vanavond de loting voor de nieuwe maand!

Johnny Marr schreef:
Fantastische winnaar, om dat te vieren ga ik nu een kaartje kopen voor hun optreden in Brussel in september.

Ik heb een ticket voor in Tolhuistuin in september ook al gekocht!

Etob schreef:
(quote)

Ik heb een ticket voor in Tolhuistuin in september ook al gekocht!

En negen dagen later trouwens ook clipping. in Paradiso. Wordt een mooi SVHJ concertreeksje.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:00 uur

geplaatst: vandaag om 22:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.