MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2025

zoeken in:
voskat schreef:
Ik ben aan het selecteren.
Je hebt nog tijd tot 12u denk ik.

Nou, eigenlijk, wegens enigszins gewijzigde zondagsplannen zal ik deze maandfinale in de avonduren gaan presenteren. Jullie kunnen daarom nog stemmen tot 18 uur vanavond.

1. Clipse - Ace Trumpets
2. Avalon Emerson & the Charm - Eden
3. Santi & Tuğçe - Ayna
4. Kae Tempest - Statue in the Square
5. Juana Molina - Miro Todo

1. ROSALÍA feat. Estrella Morente & Silvia Pérez Cruz - La Rumba del Perdón
2. Juana Molina - Miro Todo
3. Yasmine Hamdan - I remember I forget بنسى وبتذكر
4. Kae Tempest - Statue in the Square
5. De La Soul - Cabin In The Sky
6. Santi & Tuğçe - Ayna
7. ROSALÍA - Reliquia
8. Avalon Emerson & the Charm - Eden
9. De La Soul feat. Q-Tip & Yummy Bingham - Day in the Sun (Gettin' Wit U)
10. Ninajirachi - Fuck My Computer
11. FKA twigs - HARD
12. Clipse - Ace Trumpets

Schrapen we ondertussen de laatste parels van 2025 op onze nominatielijstjes? Dan gaan we na de maandfinalepresentatie meteen verder met de laatste maand van een prachtig jaar.

01. Juana Molina - Miro Todo
02. ROSALÍA feat. Estrella Morente & Silvia Pérez Cruz - La Rumba del Perdón
03. Yasmine Hamdan - I remember I forget بنسى وبتذكر
04. De La Soul - Cabin In The Sky
05. Kae Tempest - Statue in the Square

06. De La Soul feat. Q-Tip & Yummy Bingham - Day in the Sun (Gettin' Wit U)
07. ROSALÍA - Reliquia
08. Clipse - Ace Trumpets
09. Ninajirachi - Fuck My Computer
10. FKA twigs - HARD
11. Santi & Tuğçe - Ayna
12. Avalon Emerson & the Charm - Eden

1. Ninajirachi - Fuck My Computer
2. ROSALÍA - Reliquia
3. ROSALÍA feat. Estrella Morente & Silvia Pérez Cruz - La Rumba del Perdón
4. De La Soul - Cabin In The Sky
5. Avalon Emerson & the Charm - Eden

Uitslag zit bij Choconas in de bus.

Oké, ga er maar eens goed voor zitten, want we vangen aan met de presentatie van de maandfinale van november 2025. Riemen vast!

12. Kae Tempest - Statue in the Square (19 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door dumb_helicopter, nummer 1 van Zwammer en VladTheImpaler)

Het nieuwe album van Kae Tempest heb ik nog niet in zijn geheel beluisterd, maar ik ben zeker van plan om dat nog te gaan doen. Alle albums tot nog toe waren erg de moeite waard en bevatten elke keer weer de nodige pareltjes. Tempest loopt inmiddels dan ook al een tijdje mee en kunnen we met een gerust hart een SvhJ-veteraan noemen. De artiest, tekstschrijver, dichter, toneelschrijver, auteur en rapper kiest op Statue in the Square voor een rauwe, eerlijke aanpak. Met dit nummer, en het album Self Titled, luidt Tempest een nieuw hoofdstuk in als transman, waarin hij zijn reis met onwankelbare openhartigheid documenteert. Hiervoor heeft hij ook een andere producer gestrikt, namelijk Fraser T Smith (Stormzy, Adele, Dave) in plaats van langdurige samenwerkingspartner Dan Carey. Statue in the Square is een duister commentaar op de angsten en fascinaties van de samenleving, briljant onderstreept door het refrein: “Ze wilden hier nooit mensen zoals ik / maar als ik dood ben / zetten ze mijn standbeeld op het plein.” Volgens mij hebben we Kae nog niet eerder zo vurig en fel gehoord over zijn eigen situatie en de lhbtqia+-gemeenschap die hij vertegenwoordigt. Tempest zegt hierover: "Er schuilt kracht in jezelf laten zien en je laten zien voor je mensen. Ik hoop dat dit nummer je kracht geeft. Ik hoop dat het je raakt. Houd moed, mijn vrienden, we kunnen dit."

11. Santi & Tuğçe - Ayna (19 punten, 6 keer genoemd)
(genomineerd door remcodulac, nummer 1 van remcodulac en esteban)

Met het fraaie Nana lukte het eerder deze jaargang niet om de maandfinale te halen, maar Santi & Tuğçe zaten niet bij de pakken neer en waren met Kuğularla wel succesvol hier. Ayna is alweer de derde nominatie dit jaar en ziedaar, wederom staan ze in de maandfinale. Santi (uit Asunción in Paraguay) en Tuğçe (uit Istanbul in Turkije) verlieten hun thuisland om hun muzikale dromen na te jagen en zijn al meer dan tien jaar reisgenoten en muzikale partners. Santi studeerde muziekcompositie en informatica en Tuğçe heeft een achtergrond in jazzvocalen en creatief schrijven. Ze wonen momenteel in Berlijn, na vele jaren in de VS te hebben gewoond, waar ze elkaar voor het eerst ontmoetten. Misschien dat Gretz kan zorgen voor een Paraguayaanse, Turkse, Amerikaanse en/of Duitse vlag? Hun elektronische muziek ademt een levendige mozaïek van invloeden en ideeën uit de hele wereld. Ze hebben inmiddels ook opgetreden op festivals, in clubs, theaters en concertzalen in heel Europa, Azië, Noord- en Zuid-Amerika. Hun nummers worden afwisselend in het Spaans of het Turks gezongen; Ayna is gezongen in het Turks (al ligt de nadruk toch vooral op het instrumentale).

10. Ninajirachi - Fuck My Computer (22 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door voskat, nummer 1 van hoi123 en voskat)

Ninajirachi is het alter ego van Nina Wilson (geboren op 10 augustus 1999), een Australische liedjesschrijfster, producer en zangeres. Haar artiestennaam is een combinatie van haar voornaam en Jirachi, haar favoriete Pokémon. Na een reeks EP’tjes kwam in 2025 haar debuutalbum I Love My Computer uit, dat door critici lovend werd ontvangen. Eerder haalde Infohazard hier al eens de maandfinale, nu is het de beurt aan de niets tot de verbeelding overlatende stamper Fuck My Computer. Wel grappig hoe haar geliefde computer in dit liedje telkens (min of meer) haar naam uitroept.

9. Clipse - Ace Trumpets (29 punten, 10 keer genoemd)
(genomineerd door Arno, nummer 1 van jordidj1 en Arno)

Veel gerenommeerde media beschouwen Let God Sort 'Em Out als één van de beste hiphopalbums van 2025. Ik ben er zelf nog niet helemaal over uit, maar een indrukwekkende reünie van de rappende Thornton-broers is het zonder meer. Minstens zo indrukwekkend is de gastenlijst op het album: John Legend, Kendrick Lamar, Tyler, the Creator, Nas, Lenny Kravitz en Stevie Wonder, om er maar een paar te noemen. Clipse-mentor Pharrell Williams fungeert andermaal als producer van het album en doet ook op een aantal nummers mee. Ace Trumpets is de enige officiële single die het album vooraf ging, op 30 mei om precies te zijn. Hierop verder geen gastbijdragen, puur Pusha T en Malice en, gek genoeg, ballerina's die pirouettes maken in een sneeuwbol.

8. Juana Molina - Miro Todo (29 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door Choconas, nummer 1 van Teunnis, AOVV en Choconas)

Juana Rosario Molina Villafañe, geboren op 1 oktober 1961, kunnen we toch wel de grootmoeder van deze finale noemen. Als dochter van tangozanger Horacio Molina en actrice Chunchuna Villafañe verwierf Molina in de jaren ‘90 bekendheid als sketchcomedienne, eerst als gast in verschillende shows en in 1991 met haar eigen show, Juana y Sus Hermanas (Juana en haar zusters, dus). Op het hoogtepunt van haar populariteit stopte ze met haar werk als actrice om een muziekcarrière na te streven. Dat werd haar niet in dank afgenomen: haar debuutalbum Rara uit 1996 werd finaal afgekraakt door lokale critici. Ontmoedigd door de kritiek verhuisde ze tijdelijk naar Los Angeles, waar haar muziek beter werd ontvangen. Later keerde ze wel weer terug naar Buenos Aires. Gelukkig bleek Juana Molina over een lange adem te beschikken, want bijna dertig jaar later is ze inmiddels aanbeland bij haar achtste studioalbum Doga. Wel was het een tijdje stil rondom de Argentijnse, want haar vorige album Halo verscheen reeds in 2017. Maar ook Doga bevat weer haar kenmerkende geluid, een bijzonder amalgaam van folktronica, ambient, neofolk, indietronica, psychedelica en indiepop. Ook wel eens omschreven als introverte elektronische liedjes, met daarin allerlei akoestische elementen verweven. Experimenteel, maar toch zeker niet ontoegankelijk. Ik vind het weer een geweldige luistertrip geworden, en Miro Todo is nochtans mijn favoriete nummer op het album. Het doet me denken aan het beste krautwerk van Can en Faust. Die doordenderende riff is echt magistraal, mooi ook om te horen hoe die zich tijdens een abstract stukje even koest houdt, om daarna dubbel zo hard weer terug te keren. Of wat te denken van die balkende en krijsende synthesizer, die klinkt alsof hij van een andere planeet komt! Ik kan haast niet wachten om dit live te horen, hopelijk begin april in een mooi zaaltje op het Rewire-festival.

7. De La Soul feat. Q-Tip & Yummy Bingham - Day in the Sun (Gettin' Wit U) (30 punten, 12 keer genoemd)
(genomineerd door Martijn Jonkers, nummer 1 van Martijn Jonkers)

Over groots terugkeren gesproken (zie Clipse en Juana Molina): dit is één van de twee ijzersterke comebacknummers van De La Soul in deze maandfinale. Het vorige album stamt uit 2016. Het is wel een terugkeer met een rouwrandje natuurlijk, na het trieste heengaan in 2023 van David Jolicoeur, ook wel bekend als Trugoy the Dove of Dave. Day in the Sun (Gettin' wit U) is een fraaie samenwerking van De La Soul met mijn muzikale held Q-Tip en de Amerikaanse zangeres Yummy Bingham. Het nummer is weer erg zonnig van toon, zoals we dat van De La Soul wel gewend zijn, maar toch wel bijzonder in het licht van de absentie van Trugoy. Zijn geest waart rond, zullen we maar zeggen.

6. De La Soul - Cabin In The Sky (32 punten, 14 keer genoemd)
(genomineerd door Rain King, nummer 1 van Rain King)

En daar is meteen ook al het andere nummer van De La Soul in deze maandfinale. Het mag geen verrassing heten dat een groot deel van het album Cabin In The Sky, en dit titelnummer in het bijzonder, gaat over Trugoy en de leegte die hij heeft achtergelaten. De overgebleven leden Posdnuos en Maseo benadrukken de cruciale rol die hun overleden vriend en groepslid had op hun persoonlijke en creatieve leven, alsmede de impact die hij had in de geschiedenis van de Amerikaanse hiphop. Een mooi eerbetoon met een positieve inslag, in wezen eerder een ode aan het leven dan een sombere grafrede. Eigenlijk net zoals We Got It from Here... Thank You 4 Your Service van hun Native Tongues-kameraden A Tribe Called Quest in 2016 een hommage was aan de betreurde Phife Dawg.

Overigens, die sample uit More Than a Feeling viel me bij het beluisteren van dit nummer nooit zo op. Maar nu ik het weet, kan ik niets anders meer horen (inclusief de gitaarsolo van Boston die erop volgt). Merci Arno!

De vrouwen domineren!

Arrie schreef:
De vrouwen domineren!

Nou en of, sterker nog: vanaf hier alleen nog maar vrouwelijke artiesten!

5. ROSALÍA feat. Estrella Morente & Silvia Pérez Cruz - La Rumba del Perdón (33 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door Choconas, nummer 1 van pauljojo)

Om de Spaanse zangeres Rosalía kun je dit jaar (dat is: 2025) echt niet heen. Hoewel het album pas verscheen op 7 november, was de verzamelde binnen- en buitenlandse muziekpers het er redelijk unaniem over eens dat Lux het album van het jaar is. Ik moet mijn jaarlijstje nog steeds afronden, maar ik kan alvast verklappen dat Lux niet in mijn top 10 zal staan. Als geheel vind ik het album daar niet sterk genoeg voor. Wel staan er heel fraaie nummers op de plaat, zeker naar het einde toe. La Rumba del Perdón is een wat traditioneler nummer. Een pareltje wat mij betreft, waarop de engelenstem van Rosalía ook nog eens wordt bijgestaan door de Spaanse flamencozangeressen Estrella Morente en Sílvia Pérez Cruz.

4. FKA twigs - HARD (34 punten, 11 keer genoemd)
(genomineerd door yeahyeahyeah, nummer 1 van yeahyeahyeah en AstroStart)

Geen idee hoe vaak FKA Twigs al eens heeft meegedaan aan een maandfinale, maar een debutante is ze zeker niet. Al sinds EP1 (2012) en LP1 (2014) wordt de Britse artieste geprezen om haar enorme vernieuwingsdrang. Ook voor haar 2025-album Eusexua gingen al snel de handen op elkaar. Het nummer HARD staat daar echter niet op; het staat op het vervolgalbum Eusexua Afterglow. Volgens sommigen sterker dan Eusexua, anderen noemen het een kliekjesalbum, maar het nummer HARD wordt over het algemeen goed ontvangen. Wat mij betreft een typisch FKA Twigs-liedje: aanstekelijke electropop die blijft intrigeren. Ben ik trouwens de enige die bij de intro van dit nummer moet denken aan de openingsklanken van het sprookjesachtige COLORATURA van ons aller Ichiko?

3. Avalon Emerson & the Charm - Eden (39 punten, 12 keer genoemd)
(genomineerd door panjoe, nummer 1 van Poeha, Mausie en shimahero)

Avalon Emerson begint hier ondertussen een vaste klant te worden, als ik goed heb geteld is dit alweer haar vijfde finaleplaats. Deze hardwerkende DJ is ondertussen al vele malen de hele wereld rondgereisd. In 2023 bracht Emerson, die het grootste deel van haar carrière min of meer alleen heeft gewerkt, haar debuutalbum uit. Daarop ging ze nadrukkelijk de samenwerking aan met andere muzikanten onder de naam The Charm. Naar verluidt een klein collectief van gelijkgestemde artiesten, waarvan de belangrijkste de Britse avant-popgoeroe Bullion. Die laatste produceerde ook het album en, niet onbelangrijk, hij deelt zowel Emersons voorliefde voor sprankelende popmelodieën als haar grenzeloze benadering van het maken van muziek. Ook op het nummer Eden doet The Charm weer mee. Het resultaat: een prettig in het gehoor liggend electropopnummer, maar eerlijk gezegd ook wel een beetje anoniem (maar wat zou het, het levert Avalon hier een mooie podiumplek op).

2. ROSALÍA - Reliquia (44 punten, 12 keer genoemd)
(genomineerd door Edgar18, nummer 1 van Johnny Marr, Coma Cat, Edgar18 en Etob)

De Catalaanse zangeres Rosalía Vila Tobella bracht in 2025 aldus het bejubelde album Lux uit, dat zal niemand ontgaan zijn. Reliquia is het middelste nummer van het openingsdrietal Sexo, Violencia y Llantas / Reliquia / Divinize, dat reflecteert op de ruimte tussen hemel, aarde en het lichaam. Reliquia (“ik ben je relikwie, ik zal je relikwie zijn”) herinterpreteert naar verluidt het lichaam als een goddelijk vat, wat dat ook precies moge betekenen. Reliquia is een van de meest intrigerende nummers op het album; mooi om te horen hoe het rustig aanvangt met strijkinstrumenten en Rosalía's engelenstem, maar dan langzaam maar zeker uitmondt in steeds meer elektronisch geweld. Vorige maand was Berghain de gedoodverfde kandidaat voor de overwinning, maar struikelde zij over Gelli Haha. In zekere zin herhaalt de geschiedenis zich deze maandfinale, want wederom is een zilveren plak het hoogst haalbare voor Rosalía.

Daarmee is de toch wel verrassende winst deze maand voor onderstaande nominatie, zelfs zonder de stem van zijn nominator Koen.

1. Yasmine Hamdan - I remember I forget بنسى وبتذكر (45 punten, 15 keer genoemd)
(genomineerd door Koenr, nummer 1 van Titmeister en Arrie)

In een finale met grotendeels oude of nieuwe bekenden is Yasmine Hamdan de grote onbekende, althans voor mij. Inderdaad een goeie ouwe exotische SvhJ-ontdekking! Maar Yasmine Hamdan is bepaald geen beginneling: geboren in 1976, pionierde de Libanese zangeres eind jaren '90 met indie electropop en triphop in de groep Soapkills, samen met Zeid Hamdan (geen familie). Thans is ze een gevestigd icoon in de Arabische muziekscene en ver daarbuiten. Na haar verhuizing naar Parijs ergens eind jaren ’00 ontwikkelde ze een kenmerkend geluid, waarin haar diepgewortelde Arabische zangstijl versmelt met invloeden uit de hedendaagse (elektronische) pop- en folkmuziek. Met producer Mirwais vormde ze het duo Y.A.S. en bracht ze in 2009 het album Arabology uit. In 2013 kwam haar solodebuutalbum Ya Nass uit en opvolger Al Jamilat stamt uit 2017. Dit jaar verscheen na een enorm lange pauze haar derde soloalbum I Remember I Forget. Een comeback, net zoals Juana Molina, Clipse en De La Soul; een terugkerend patroon dus deze maandfinale! Het titelnummer I Remember I Forget is volgens de artiest “een ode aan de absurde tijden waarin we leven. Het is een afrekening met het gewicht van herinneringen, in voortdurend conflict met geheugenverlies.” Hamdan heeft voor deze single een videoclip gecreëerd en geregisseerd, die een humoristische kijk op de chaos biedt. De clip volgt een personage dat voortdurend een reeks catastrofale situaties ontwijkt en ontvlucht: militarisering, wereldwijde uitbuiting, geweld, muren, oorlogen en ecologische ineenstorting. In de slotscène pauzeert het personage om na te denken en verdwijnt dan met haar kat aan de horizon, vermoedelijk een symbolische terugtrekking om weer kracht en hoop te vinden. Muzikaal echoot het nummer de woestijnblues van Toeareg-artiesten als Tinariwen, Bombino, Tamikrest en Imarhan, maar Yasmine Hamdan geeft er toch weer net haar eigen draai aan.

Prachtwinnaar!

Hmmm, ik had liever ROSALÍA zien winnen. 1 punt. Zuur. Thanks Choconas voor de presentatie, morgen eens lezen

Thanks voor de presentatie weer. En andermaal een verrassende winnaar, wel lekker onvoorspelbaar zo

Dank voor de toffe teksten, Choconas!

December
De volgende 12 nummers zijn automatisch genomineerd:

De 4 hoogst genoteerde singles uit 2025 op RateYourMusic.com t/m december:

underscores - Do It
Oneohtrix Point Never - Rodl Glide
Hatsuboshi Gakuen & Hiro Shinosawa - Sunfaded
Oneohtrix Point Never - Cherry Blue

Vervolgens de 4 hoogst genoteerde nummers uit de laatste uit december '25 afkomstige gezamenlijke weeklijst van de MuMeAfrekening 2025

The Twilight Sad feat. Robert Smith - Waiting for the Phone Call
Bleech 9:3 - Ceiling
Doves - Spirit of Your Friend
IST IST - Makes No Difference

En tot slot de meest als favoriet aangevinkte tracks van de 4 meest populaire albums op MusicMeter van december 2025. Waarbij albums met 30 stemmen of meer én een gemiddelde van minstens 3,00 voorrang hebben. Als een album voldoet aan de criteria, maar de meest aangevinkte track al genomineerd is, dan nomineert het album geen nummer. Bij gelijke stand kijken we naar de trackrating op RYM.

Dove Ellis - Pale Song
Nas & DJ Premier - Madman
Tom Smith - Lights of New York City
Voices from the Lake - Asterios

Alfabetische lijst:

Bleech 9:3 - Ceiling
Dove Ellis - Pale Song
Doves - Spirit of Your Friend
Hatsuboshi Gakuen & Hiro Shinosawa - Sunfaded
IST IST - Makes No Difference
Nas & DJ Premier - Madman
Oneohtrix Point Never - Cherry Blue
Oneohtrix Point Never - Rodl Glide
The Twilight Sad feat. Robert Smith - Waiting for the Phone Call
Tom Smith - Lights of New York City
underscores - Do It
Voices from the Lake - Asterios

De overige 52 nummers gaan we zelf nomineren. Zie de openingspost voor een uitleg mbt welke nummers wel en niet genomineerd kunnen worden. Het belangrijkste criterium is dat een nummer afkomstig is uit 2025 en niet eerder heeft meegespeeld in een SvhJ-topic.

Check alsjeblieft d.m.v. de zoekfunctie in dit topic en het topic van vorig jaar of een nummer al genomineerd is.

Het verzoek jullie nominaties te voorzien van een Spotify-uri.

Tot slot het vriendelijke verzoek: check even goed of een nummer écht uit 2025 afkomstig is. NOG GEEN 2026! Single uit ’24 kan ook, als hij maar op een 2025 release verschenen is.

Laten we ook deze keer met twee nummers nomineren starten.

DE NOMINATIERONDE VOOR EEN DERDE NOMINATIE: DINSDAG 20:00

13. Iva Bittová, Marilyn Crispell, Benedicte Maurseth & David Rothenberg - Syncline spotify:track:7JZ3BuMfk8PF8rzqKxriDw
14. The Circling Sun - Constellation spotify:track:4aMAaYu5fSjgPLD0gJjoVH

15. Bicep feat. Benjamin Damage - CHROMA 011 A.L.O.E II spotify:track:61gCDJBdaNXE4sy9Xl2lvl
16. Viggo Dyst - Wet Stuff spotify:track:0zpxtnKxjjLPLVlDcuUfd3

Presentatie ga ik nog teruglezen

Buiging voor Choconas!

17. Good Neighbours - Kids Can't Sleep spotify:track:1WOypvJUxOp7wM8F3ByEnP
18. islandman - Eros spotify:track:0NT9sgRGk62Fc0UrdruThX

19. Sheena Ringo - 芒に月 spotify:track:2Ydg2XLkYUGXsNvtJmTqj2
20. 野口文 - Plateau spotify:track:4GQUf8dRIfX79OZtYZAEEH

We gaan op de Japanse tour deze maand

Dank voor de fijne, informatieve presentatie, Choconas! Verrassend ook dat Rosalía weer niet wint, maar deze keer wel erg tevreden met de winnares.

Verder op de valreep van het jaar nog een aantal sterke electronic-releases. Heb ook nog Martinou op de reservebank zitten.

21. Enoo Napa & Phila De Giant - Tom & Jerry spotify:track:0E5KbePTY8cZvkI4z0Qwcp
22. Voices from the Lake - Manuark spotify:track:2SSdkW1L2k8scw8cUvea6l

Gast
geplaatst: vandaag om 02:47 uur

geplaatst: vandaag om 02:47 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.