MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #7: Down Under (Australie)!

zoeken in:
Deze is wel goud

Die kanarie wint het in ieder geval van Morrissey.

Vrij duidelijk dat dit camp van de allerhoogste plank is

Wat het over mij zegt dat ik dit nog volledig ken weet ik eigenlijk niet...

Maar goed, met zn allen van je twiet twiet twiet

De lijnen zijn gesloten!

20. The Cure - Primary
61 punten
Genoteerd: mei 1981
De hekkensluiter. De single van Faith. Lovesong kreeg ook nog wel wat stemmen maar had niet het voordeel van de startlijst. The Catterpillar werd volgens mij helemaal niet of nauwelijks genoemd. Niet slecht overigens. Regelmatig strand de nummer 20 in dit spelletje met minder dan 5 punten.

19. The Dream Academy - Life in a Northern Town
66 punten
Genoteerd: mei 1985
Wellicht een beetje vergeten, maar wacht eens dat a-lee-la-la-la dat kennen we wel Die zit inderdaad als sample in Sunchyme van Dario G

18. Orchestral Manoeuvres in the Dark - Messages
83 punten
Genoteerd: juli 1980
Enola Gay werd geen hit, zelfs geen tip in Nederland. Messages haalde in ieder geval de Tipparade, maar het was pas Souvenir dat OMD hun eerste bescheiden hitje in Nederland opleverde.

17. The Cult - Edie (Ciao Baby)
93 punten
Genoteerd: juli 1989
Het drama met de door Lex harding verboden Alarmschijf voor Love Removal Machine hebben we het al over gehad. Een bescheiden hitje in de onderste regionen van De Nederlandse Top 40. En dat was dan het grootste hit succes van The Cult in Nederland.

16. Soft Cell - Say Hello Wave Goodbye
102 punten
Genoteerd: februari 1982
De opvolger vanTainted Love. Er was destijds een trucje waardoor je met een cover toch best aardige royalties kon scoren. Namelijk de componist van de B-kant krijgt net zoveel geld uit de singleverkopen als de componist van de A-kant. Dus Soft Cell welk eigen nummer willen jullie op de B-kant? Hey wij zijn echte muzikanten als de A-kant een soulcover is zetten we ook een soulcover op de B-kant. Hoeveel exemplaren gaan we daar van verkopen? We hebben nog nooit een hit gehad! Mark en Dave zullen nog wel eens hebben nageteld hoeveel inkomsten ze daarmee mis zijn gelopen. Dus hier de opvolger. Laat die kassa maar rinkelen Nederland!

15. Duran Duran - Girls on Film
112 punten
Genoteerd: september 1981
Ook met opvolger Hungry Like the Wolf bleef het bij de Tipparade. pas de derde poging werd een redelijk hitje (Is There Something I Should Know). De clip was populairder dan het liedje zelf.

14. Talk Talk - Give It Up
112 punten
Genoteerd: juni 1986
En dit was ook de allerlaatste keer dat talk Talk nog iets deed qua hit succes. Of ja dus eigenlijk niet. Alles na 1986 was niet meer geschikt voor onze popzender.

13. Morrissey - Suedehead
124 punten
Genoteerd: maart 1988
na het dramatische einde van The Smiths in 1987 gloorde er toch weer een sprankje hoop. Morrissey kwam met zijn eerste solo LP. Zou het zo goed zijn als The Smiths? En dit was de vooruitlopende single.

12. Siouxsie & the Banshees - Cities in Dust
127 punten
Genoteerd: november 1985
De aaibaarheidsfactor van Siouxsie ligt dan weer iets lager. Enige eigen compositie van Siouxsie en haar mannen die nog een beetje wist te overtuigen in de Nederlandse singles verkoop. Eén eerdere poging met Dear Prudence strandde ook al in de Tipparade, maar dat was een cover van The Beatles.

11. The Waterboys - A Girl Called Johnny
128 punten
Genoteerd: juni 1983
Het zou nog 3 jaar duren voor The Waterboys een hit scoorden in Nederland. In 1983 was het bijna, maar toch net niet voor deze omgekeerde variatie op A Boy Named Sue.

10. Echo & the Bunnymen - Bring on the Dancing Horses
130 punten
Genoteerd: november 1985
Twee keer Tipparade. Die andere was Seven Seas. Behoorlijk populair in VARA-kringen. En een beetje gezien als die andere gitaarband naast The Smiths.

9. Joe Jackson - Steppin' Out
137 punten
Genoteerd: november 1982
Real Men was in Nederland de hit van Night and Day. Maar deze clip was prominent te zien op alle clipzenders uit die tijd Sky Channel en MTV. Of het was een hele grote hit in Engeland of de clip straalde iets heel 80's uit.

8. Kraftwerk - The Model
141 punten
Genoteerd: november 1978 / februari 1982
Een beetje valsspeler. Ik heb ook geen idee waarom Kraftwerk in februari 1982 opeens weer in de Tipparade verscheen. Misschien lagen er nog hele stapels singles uit 1978 in het depot en wilden ze daar vanaf. Tour de Francewas pas later en dat was voor mij balen. Dikke hit in Duitsland (en dat volgde ik natuurlijk via Formel Eins). Maar in Nederland niet eens in de Tipparade. En dat waren nou net de singles die platenbar 't Groefke in huis had.

7. Depeche Mode - Everything Counts
141 punten
Genoteerd: september 1983
ER is al jaren een verbeten strijd tussen Depeche Mode en Han Wellerdieck wie de meeste Tipparade noteringen haalt zonder door te dringen tot De Nederlandse Top 40.
Depeche Mode: 16 tips
Han Wellerdieck: 12 tips
Ja zegt Han maar ik ben consequenter ik heb nog nooit de Top 40 gehaald!

6. Tears for Fears - Change
145 punten
Genoteerd: februari 1983
Ook al zo opmerkelijk Pale Shelter heeft bij ons nooit in de Tipparade gestaan. Hu volgende poging in Nederland was Shout dat 2 jaar later de eerste plaats in de Top 40 wist te bereiken. Erg fijn dat deze de nominatieronde heeft gehaald. Het was mijn nummer 2. Fijn dat er nog zoveel liefde is voor dit geweldige nummer.

5. A Flock of Seagulls - I Ran
164 punten
Genoteerd: april 1982
Leuke vraag voor een popkwis: "Wat was de hit van A Flock of Seagulls in Nederland?" Gegarandeerde instinker want iedereen gaat roepen I Ran of Wishing (I had a Photograph of You). Het enige goede antwoord is echter: The More You Live the More You Love. I Ran in Europa. I Ran (So Far Away) in de USA. Want heel groot Iran op het hoesje was destijds niet zo'n goed idee.

4. The Church - Under the Milky Way
175 punten
Genoteerd: april 1988
Ik heb hem zelf in de startlijst gezet. Ik weet hoe populair The Church en het album Starfish zijn. Tamelijk onontkoombaar in de betere muziekbladen van die tijd. Ik heb er echter nooit iets van gesnapt. Ik heb er helemaal niets mee, maar kijk dit is natuurlijk niet alleen mijn lijst en er is massaal op gestemd. Was zelf nog aardig in de race voor een podiumplaats. Dus jongens en meisjes speciaal voor jullie. Ik houd ondertussen een korte break en dan gaan we zo de podiumplaatsen bekend maken.

Helaas De Achterhoek heeft niet de 2e periodetitel gepakt, dus we kunnen weer verder.

3. The Smiths - The Headmaster Ritual
176 punten
Genoteerd: mei 1985
Voor de mensen die denken dat The Smiths altijd alle spelletjes winnen op MM. Een hele zure derde plek voor The Headmaster Ritual. Weliswaar net The Church verslagen met 1 punt, maar de nummer heeft net 1 lullig puntje meer. Die heeft over twee weken nog een herkansing in de ultieme laatste Greatest Hits van de Greatest Hits van 2025. Morrissey & Co dus niet.
Vreemd verhaal ook rond deze single. Het hele verhaal schijnt te vinden te zijn in de ultieme bijbel: de Mozipedia. Wat ik er zo van kan maken. Het was inderdaad bedoeld als de nieuwe singe van The Smiths. B-side Oscillate Wildly. Mooi The Smiths fotohoesje met een foto van een loterij winnares. Die mevrouw bleek echter inmiddels getuige van Jehova te zijn en was niet zo blij geassocieerd te worden met Spineless bastards in de tekst. Dus wat doe je dan als platenmaatschappij. Je vernietigd de hele oplage. Die Nederlanders dachten natuurlijk, dat is mooi stom, weet je wat wij doen we flansen zelf een hoesje in elkaar rood met zwart witte letters verder geen foto en brengen hem toch lekker uit in Nederland. Voor je gemiddelde in goede staat verkerende jaren tachtig single mag je blij zijn dat iemand je er twee kwartjes voor wil geven. Maar de Nederlandse single gaat vanaf € 16,00 op Discogs.

Wel dan weer vreemd. Er is ook een 12". In 1985 in Nederlands greleased (pas 3 jaar later in de UK). Met een fotohoes (geen loterijwinnares te bekennen). Wel met leuke typo, want op de 12"staat ook nog Meat Is Murder. En ik zie al een vrolijk lachende Morrissey met die maxi naar z'n bandleden lopen: "Ach kijk die Nederlanders hebben mijn tekst niet helemaal verstaan of begrepen ha ha ha!!. Wij maakten er doodleuk Heat Is Murder van.

2. Suzanne Vega - Marlene on the Wall
177 punten
Genoteerd: oktober 1985
Schrale troost voor Morrissey dat hij het dan aflegt tegen Suzanne Vegaburger (flauw grapje, sorry). Kwam redelijk verpletterend binnen met haar debuutalbum, maar het was in Nederland nog twee jaar en een soundtrackbijdrage (Left of Center) wachten tot ze met Luka eindelijk een hit scoorde.

En na een week vol flops zitten we natuurlijk te wachten op echte hits! En die gaan we krijgen. Een week lang nummer 1 hits vanaf 1990. Zijn we meteen weer van die jaren 80 verlost. Ik ga zo het stokje overgeven aan ArthurDZ. Maar tot besluit eindelijk gerechtigheid na het Lex Harding drama van 1987!

1. The Cult - She Sells Sanctuary
191 punten
Genoteerd: maart 1986
Ik kan je vertellen mijn lieve vrouwtje doet het niet vaak. Maar heb ik dit nummer zo lekker op huiskamerniveau (denk aan de buren!) opstaan, dan loopt ze naar de versterker en gaat die volumeknop naar rechts. Hoe heeft dit in vredesnaam geen hit kunnen worden in 1986? Mijn vermoeden is dat Lex Harding het gewoon te hard vond voor een hit. Dat ze eigenlijk gewoon nummer 1 waren. De hit van 1986 misschien zelfs wel. Dus wij roepen Fuck Billy Ocean! Fuck die poedels van Europe en Fuck die slijmbal van Wham! 1986 Justice Now! Dank voor jullie aandacht!

Altijd leuk die spelrondes van Wendy! Ik kijk uit naar de grote eindronde. Bedankt voor het organiseren.

En zo komt alles samen, wendyvortex en Shaky: mijn eerste singeltje was It’s Rainin’ van Shakin’ Stevens. De tweede Everything Counts van Depeche Mode

Ach, ook nu is die van Shakin’ Stevens nog steeds mijn favo

Dank voor de organisatie van deze gave GH editie, Wendy. Zal morgenvroeg 'ns kijken of die typo ook op mijn exemplaar van de Headmaster 12" staat.

EvilDrSmith nog wat mogelijke tips voor je lijstje:

John Cougar Mellencamp - Authority song
Animotion - Obsession
Belouis Some - Imagination
The Cars - Hello again
Coco M. - Walk on the Wild Side
D-Mob - We Call It Acieed
Kirsty Maccoll - Terry
Cherry - Dame uit Suriname
Goldie Alexander - Show You My Love
Mangolino - Kom uit die Bananenboom
Spaan & Vermeegen - Stille Willem
De Munck - Ik Hou van Jou
Spectral Display - It Takes a Muscle to Fall in Love
Rosie Vela - Magic Smile
Natasha - Iko Iko
The Assembly - Never Never
Herman Berkien - waar Is Toch M'n Caravan
Jeniffer warnes - First We Take Manhattan
Suzanne Vega - Left of Center
The Look - I Am the Beat
Hazel O'Connor - Will You
Camaro's Gang - Ali Shuffle
Jan Rot - Counting Sheep
Polle Eduard Band - Ik Wil Je Nooit Meer Zien
Two Sisters - B-Boys Beware
Joe Jackson - It's Different for Girls
Kenny Loggins - Welcome to Heartlight
Alfred Martens - Hoe Doet ie Dat Nou
The Bar-Kays - Sexomatic
Valerie Lagrange - La Folie
Toni Basil - Mickey
Cheri - Murphy's Law
Squeeze - Hourglass
Powerplay - Waste of Time
Fast radio - Under My Thumb
Ferdy Lancee - Als Ze Lacht (Dan Lacht Ze Echt)
Second Hand Rock 'n' Roll Band - Ik Moet
Tante Ali - Oma's Klagen Niet (Check ook die B-Kant!)
Secret Service - Flash in the Night
Sharon Redd - You're a Winner
Chas Jankel - Ai No Corrida
Taffy - Midnight Radio
General Public - Dishwasher
Lisa Lisa & Cult Jam - I Wonder If I Take You Home
Exit - Kom Bij Me Terug
Mental As Anything - Live It Up
Stephen Remmler - Keine Sterne in Athen
Circus Custers - Verliefd
Yellowman - Strong Me Strong
The Kane Gang - Closest Thing to Heaven
Hans de Booy - Alle Vrouwen
Toontje Lager - Ben Jij Ook Zo Bang
Denise Lasalle - My Toot Toot
Frank Boeyen Groep - Het Antwoord
Fox the Fox - Flirting and Showing
What Fun! - Let's Get Digital
Le Club - Un Fait Divers et Rien de Plus

wat mij betreft allemaal hitwaardig! Naast natuurlijk degene die je zelf al had gevonden.

Outlaw104 schreef:
Dank voor de organisatie van deze gave GH editie, Wendy. Zal morgenvroeg 'ns kijken of die typo ook op mijn exemplaar van de Headmaster 12" staat.

Het Nederlandse single hoesje:
https://i.discogs.com/hCE-MwunWZEcEVTxMC-iPfxxVlVxhGQgqnpr-dLK4cY/rs:fit/g:sm/q:90/h:600/w:595/czM6Ly9kaXNjb2dz/LWRhdGFiYXNlLWlt/YWdlcy9SLTQ4MjQ1/OC0xNzIxMjkyNDA1/LTc5OTQuanBlZw.jpeg

De typo op de 12" maar die staat op het label niet op de hoes. Jammer op de hoes was leuker geweest. Maar hij doet minimaal 35 euro dan.
https://i.discogs.com/6rnZSJXs-6jc-EMG3oLh2AOJ4J5kvWB0clb9IBPb19g/rs:fit/g:sm/q:90/h:600/w:600/czM6Ly9kaXNjb2dz/LWRhdGFiYXNlLWlt/YWdlcy9SLTYyNTM5/MDUtMTQzMDIyNjk5/OC00MjYzLmpwZWc.jpeg

Gast
geplaatst: vandaag om 02:19 uur

geplaatst: vandaag om 02:19 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.