MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Zestigplusladder 2025

zoeken in:
Alleen de finale meegespeeld, maar dat was een fijn uurtje muziek. Bedankt Poek!

1. The Animals – House of the Rising Sun
2. Bob Dylan – Like a Rolling Stone
3. Johnny Cash – Folsom Prison Blues
4. Sam Cooke – A Change Is Gonna Come
5. Simon & Garfunkel – The Sound of Silence
6. Nina Simone – Sinnerman
7. Ben E. King – Stand By Me
8. The Byrds - Turn! Turn! Turn! (To Everything There Is a Season)
9. The Ronettes – Be My Baby
10. Them – Gloria

Titmeister schreef:
Maar in dit zeldzame geval heeft Bowie er ook gewone een betere versie van gemaakt.
Een betere versie vind ik het niet, maar Bowie heeft wel een dusdanig eigen twist aan het nummer gegeven dat zijn versie een song op zichzelf is. Beide zeer fraai!

Ben nu bij plek dertien met teruglezen. Verrassend lage posities voor oer-klassiekers Johnny B. Goode en Runaway. Otis Redding op plek tien valt ook lichtjes tegen. Wellicht toch wat veel concurrentie van de andere soulsongs in de finale.

Oeh, Norwegian Wood op plek negen. Daar zag ik nog wel een dark horse in voor een podiumplek. Plekje acht voor Francoise vind ik dan weer wat veel eer. Hoe leuk ook, in relatie tot de rest is het wel een wat eenvoudig niemendalletje (in de eerbiedige zin van het woord).

Frappant dat die Girl Groups geen van alle in de Radio 2 Top 2000 staan. Tis toch wel een erg gemankeerde lijst daar bij Radio 2.

Zo, Ben E. op plek zes! Die had ik daar echt niet verwacht. Al doet ie het in de ladder ook altijd wel prima. Dylan troeft Simon en Art af. Samen met The Animals toch wel de gekende klassiekers buiten onze bubbel.

En dat betekent dat mijn persoonlijke top twee ook de gezamenlijke top twee is. Dat gebeurt me niet vaak!

Veel dank voor de organisatie Poek. Het was een leuk spel!

1. Nina Simone – Sinnerman (Justus18)
2. Sam Cooke – A Change Is Gonna Come (startlijst)
3. Otis Redding – I've Been Loving You Too Long (Edgar18)
4. Del Shannon – Runaway (Sting)
5. Chuck Berry – Johnny B. Goode (startlijst)
6. Simon & Garfunkel – The Sound of Silence (Edgar18)
7. Nina Simone – Wild Is The Wind (Edgar18)
8. The Beatles – Norwegian Wood (This Bird Has Flown) (Grafgantz)
9. Johnny Cash – Folsom Prison Blues (ArthurDZ)
10. Ben E. King – Stand By Me (startlijst)

11. The Shangri-Las – Leader of the Pack (Grafgantz)
12. Bob Dylan – Like a Rolling Stone (startlijst)
13. The Ronettes – Be My Baby (Grafgantz)
14. The Kinks – You Really Got Me (EvilDrSmith)
15. Francoise Hardy – Tous les Garçons et les Filles (Poek)
16. The Shirelles – Will You Love Me Tomorrow (DJFrankie)
17. The Animals – House of the Rising Sun (laxus11)
18. The Byrds - Turn! Turn! Turn! (To Everything There Is a Season) (Simon77)
19. Them – Gloria (Poek)
20. Elvis Presley – Heartbreak Hotel (Justus18)

Niet dat het iemand boeit, maar dit was mijn eindlijstje. De bovenste zestien zou ik uit mijzelf aan kunnen zetten. De onderste vier niet zo gauw, maar desalniettemin allemaal dikke voldoendes.

Poek schreef:
Het eerste jaar spelen we met nog niet zo veel nummers, namelijk 210, maar het is de bedoeling dat als het spel aanslaat dat elk jaar meer wordt.

Mijn plan is om volgend jaar uit te breiden naar 270 nummers. 60 nummers in de startlijst, 210 nominaties, met het volgende schema:

270 = 45*6 -> 45*4
180 = 36*5 -> 36*3
108 = 18*6 -> 18*4
72 = 12*6 -> 12*4
42 = 7*6 -> 7*4
28 = 4*7 -> 4*4
Herkansing: 2*8 -> 2*2
20

Volgend jaar kunnen we o.a. nummers nomineren van albums als Pet Sounds, Blonde on Blonde, Revolver en Voor de overlevenden.

Ik moet nog wel bedenken welke tiebreak ik wil gebruiken in de eerste ronde. Het spel zal ergens in het voorjaar beginnen, dan zet ik hier ook een bericht.

Poek schreef:
Volgend jaar kunnen we o.a. nummers nomineren van albums als Pet Sounds, Blonde on Blonde, Revolver en Voor de overlevenden.
Das leuk, en er is een goede kans dat die nummers gelijk de finale in knallen, maar je raakt het 'prehistorische wel steeds meer kwijt. Als dat je doel/ insteek is dan is dat natuurlijk prima, het is jouw spel, maar als je het prehistorische karakter wil behouden is het een overweging waard om er een 'zeventigplus' ladder van te maken.

Edgar18 schreef:
(quote)
Das leuk, en er is een goede kans dat die nummers gelijk de finale in knallen, maar je raakt het 'prehistorische wel steeds meer kwijt.

De insteek is meer om de geschiedenis opnieuw te beleven, niet om te blijven hangen in een periode uit de geschiedenis. Op een gegeven moment maken we hier hopelijk ook metal, punk, new wave etc mee.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:43 uur

geplaatst: vandaag om 03:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.