MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Favoriete Metalnummer per Land - nu in: Nederland!

zoeken in:

6-5

7-5

Wat een comeback na een 2-5 achterstand!
Ik voel me echter nu wel een beetje als Joep Wennemars.
Nou, aan jou natuurlijk de eer om de finale te plaatsen, Apollo.

Nederland - Ronde 8 - FINALE

https://i.imgur.com/lNtcWsF.png

256 nummers aan de start, 7 rondes en 1 tussenronde, 6 maanden battlen en ouwehoeren, en we zijn aangekomen bij de ontknoping van de eerste editie van het landenspel: Nederland!

The Gathering zal voor velen geen verrassende finalist zijn. 'Strange Machines' als favoriet onder de fans is evenmin verrassend. Urfaust daarentegen vind ik wel enigszins verrassend gelet op het spelverloop. Lange tijd leken Fluisteraars en Ortega de sterkste, nauwelijks te overwinnen, krachten van Nederlandse bodem, maar Fluisteraars wist enkel 'Verscheuring in de Schemering' in de top 16 te schieten, welke meteen werd afgeschoten door finalist 'Strange Machines'. Ortega knokte ongeslagen alle 3 de nominaties in de top 16, maar moest in de slotrondes genoegen nemen met een bronzen plak op het NK metal.

Spannend was het, want ook voor onze beide finalisten heeft het bij wijlen niet veel gescheeld! 'Strange Machines' heeft in het bijzonder niet de weg van de minste weerstand bewandeld en trof louter favorieten op weg naar de finale. Een blik op de weg naar de finale van 'Strange Machines' en 'IX: Der Einsiedler':

---------------------------------------The Gathering - Strange Machines----------------------------------
Ronde 1
34. The Gathering - Strange Machines (1995) vs. Asphyx - Deathhammer (2012)
7-3

Ronde 2
12. The Gathering - Strange Machines (1995) vs. The Gathering - King for a Day (1992)
6-1

Ronde 3
12. The Gathering - Strange Machines (1995) vs. Pestilence - Twisted Truth (1991)
6-5

Ronde 4
7. Gorefest - The Glorious Dead (1992) vs. The Gathering - Strange Machines (1995)
2-6

Ronde 5 - Achtste finale
7. The Gathering - Strange Machines (1995) vs. Fluisteraars - Verscheuring in de Schemering (2021)
5-3

Ronde 6 - Kwartfinale
2. The Gathering - Strange Machines (1995) vs. Asphyx - Last One On Earth (1992)
6-3

Ronde 7 - Halve finale
1. The Gathering - Strange Machines (1995) vs. Ortega - Crows (2016)
7-4

------------------------------------------Urfaust - IX: Der Einsiedler-----------------------------------------
Ronde 1
94. Scarlet Stories - Vingt Mille Lieues sous les Mers (2019) vs. Urfaust - IX: Der Einsiedler (2009)
2-7

Ronde 2
16. Urfaust - IX: Der Einsiedler (2009) vs. Death Alley - Murder Your Dreams (2018)
6-0

Ronde 3
4. Eternal Solstice - Path to Perdition (1992) vs. Urfaust - IX: Der Einsiedler (2009)
3-6

Ronde 4
6. Urfaust - IX: Der Einsiedler (2009) vs. Death Alley - The Sewage (2018)
6-2

Ronde 5 - Achtste finale
4. Urfaust - IX: Der Einsiedler (2009) vs. Terzij de Horde - Precipice (2022)
6-4

Ronde 6 - Kwartfinale
4. Urfaust - IX: Der Einsiedler (2009) vs. The Fifth Alliance - Black (2019)
6-5

Ronde 7 - Halve finale
2. Urfaust - IX: Der Einsiedler (2009) vs. Asphyx - The Rack (1991)
7-5
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tijd voor de finale! Geen puntenlimiet, maar een tijdslimiet. Tot 21-02-2026 18:00 uur om te stemmen!

The Gathering - Strange Machines (1995) vs. Urfaust - IX: Der Einsiedler (2009)

ABDrums B.Robertson danny de punk Dieter DjFrankie Edwynn Etiul EvilDrSmith Johnny Marr Kondoro0614 laboomzaa namsaap odi Rain King The_CrY Von Helsing

The Gathering - Strange Machines (1995)
https://i.imgur.com/J0Z5AQW.jpeg

vs.

Urfaust - IX: Der Einsiedler (2009)
https://i.imgur.com/uWeIPqO.png

Deadline stemmen: 21-02-2026 om 18:00 uur.

Apollo schreef:
Dit nummer mag van mij zelfs winnen.

0-1 dus!

Dit spelletje heeft op een paar dagen na zes maanden (!) geduurd. En dan is dit pas het eerste land van de wereld. Ik hoop dat iedereen nog leeft eer we aan het laatste land toekomen.

Als je ziet welke grootheden The Gathering er allemaal uitgespeeld heeft en ronde 3 maar ternauwernood heeft overleefd, dan is haar (ja, haar) weg naar de finale toch een imposantere zegetocht dan die van Urfaust. [EDIT: ik lees nu pas jouw vergelijkbare analyse, Apollo]
Evenzogoed een geweldige finale tussen een échte Nederlandse mainstreamklassieker (inmiddels op de 702e plaats in de Radio 2 Top 2000) en een van de populairste undergroundacts. Kan wat mij betreft eigenlijk niet beter, qua afspiegeling van de Nederlandse metalscene.

Ik ga toch voor mainstream.
1-0 [EDIT: 1-1]

En kijk eens hoe blij Anneke is met deze finale (dat zag ze al aankomen toen ze dit nummer speelde tijdens de try-out van '30 Jaar Mandylion' in Dynamo)https://i.postimg.cc/L5QvMhKp/20250629-210620-(edit).jpg

1-1 dus.

The Gathering is niet mijn band en zal dat met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid nimmer worden. Overgewaardeerd is ook zo'n woord dat denk ik dan toch te misplaatst is, maar de fanboypraktijken voor de band vind ik wel enigszins buitenproportioneel. Zo, lekker even tegen wat heilige Nederlandse metalhuisjes aanschoppen. Lekker!

Het mag daarom ook niet verrassen dat ik er 1-2 van maak. Go Urfaust!

ABDrums schreef:
1-1 dus.
Ik zag het te laat. Of was ik hier met frauduleuze fanboypraktijken bezig?
En je mag naar hartenlust trappen, hoe heiliger hoe harder!
Echter, de invloed van The Gathering op de mondiale metalscene kan niet overschat worden.
De kwaliteit ook niet.

1 - 2

Het staat nu 1-3 voor de duidelijkheid.

odi
2-3

3-3

5-3

Beetje mainstream ja, net wat EvilDrSmith al zegt. Misschien ook wat gehypet door dertig jaar Mandylion en reünie, maar na dertig jaar nog steeds niet bij mij in de kast al mag ik dit ene nummer wel graag horen.

Ik sluit me aan bij ABDrums, want ik vind The Gathering ook echt niks aan..

5-4

DjFrankie (moderator)
5-5

6-5

Boomers united voor The Gathering

Kondoro0614 schreef:
Boomers united voor The Gathering

Ik wilde het niet hardop zeggen, dus bedankt

8-6

8 - 7

Mandylion is een prima album. Maar Strange Machines is wel een beetje de Enter Sandman als het Enter Sandman zelf niet is.

9-7

En de winnaar van Nederland is:

The Gathering - Strange Machines (1995)
https://i.imgur.com/J0Z5AQW.jpeg

Afgelopen jaarwisseling verscheen deze mini-docu over 'Strange Machines', erg leuk!

Dus 11x goud voor Nederland!

https://i.imgur.com/K4FbxOR.jpeg

De top 16 voor de gouden finale:
The Gathering - Strange Machines (1995) (NED - #1)
Urfaust - IX: Der Einsiedler (2009) (NED - #2)
Ortega - Crows (2016) (NED - #3)
Asphyx - The Rack (1991) (NED - #4)
Asphyx - Last One On Earth (1992) (NED - #5-8)
Izah - Sistere (2015) (NED - #5-8)
Ortega - Strong Eye (2016) (NED - #5-8)
The Fifth Alliance - Black (2019) (NED - #5-8)
Astrosoniq - You Lose (2000) (NED - #9-16)
Fluisteraars - Verscheuring in de Schemering (2021) (NED - #9-16)
Morvigor - Midden in de Wereld (2024) (NED - #9-16)
Pestilence - Out of the Body (1989) (NED - #9-16)
Orphanage - At the Mountains of Madness (1996) (NED - #9-16)
Ortega - Void (2016) (NED - #9-16)
Ossaert - De Lichtkrans en de Waan (2023) (NED - #9-16)
Terzij de Horde - Precipice (2022) (NED - #9-16)

Een momentje, er volgt zo meer informatie.

Dan nu tijd voor iets nieuws! Niet alleen een nieuw land, maar ook een nieuw spelelement. Iedereen krijgt namelijk de kans om het volgende land te kiezen, dus niet per se degene met de nummer 1-nominatie.

Hoe werkt het?
Elke deelnemer krijgt 1 stem toegekend.
Voor elk door jou genomineerde nummer uit het vorige spel dat de top 16 heeft gehaald ontvang je 1 stem extra per nummer.
De nummers in de top 3 leveren ook extra stemmen op. Voor de derde plaats ontvang je 1 extra stem, voor de tweede plaats 2 extra stemmen en de eerste plaats ontvangt 4 extra stemmen.

De volgende deelnemers hebben extra stemmen. Het getal achter je naam geeft aan hoeveel EXTRA stemmen je hebt. Ik heb dus 7 stemmen. Als je niet in dit rijtje staat heb je dus 1 stem.
Apollo 6 (4+2)
ABDrums 2 (1+1)
danny de punk 3
Dieter 5 (1+4)
Etiul 1
EvilDrSmith 1
Johnny Marr 2
odi 3

Je stemt op een land of regio uit onderstaande lijst. Je mag zelf bepalen of je je stemmen over meerdere landen verdeelt of dat je alle ballen op een land gooit.

Als de deadline voor het stemmen is verstreken, plaats ik alle stemmen op het rad van metalen fortuin. Als jouw stem door het rad wordt gekozen, dan zal de volgende ronde in dat land gespeeld worden én mag jij de eerste 4 nominaties plaatsen.
Dus als je op een land stemt, dan ga ik ervan uit dat je ook bereid bent om de eerste nominaties te plaatsen mocht jouw stem gekozen worden. Wie daar geen behoefte aan heeft, geen probleem: dan draai ik nogmaals aan het rad om die eer aan een ander te geven.

Dit is de keuzelijst waar je op kunt stemmen:
Oceanië
België
Canada
Denemarken
Duitsland
Europa overig
Finland
Frankrijk
Griekenland
IJsland
Italië
Japan
Noorwegen
Oekraïne
Polen
Rusland
Verenigd Koninkrijk
Verenigde Staten
Latijns-Amerika
Zweden
Zwitserland
Wereld overig

ABDrums B.Robertson danny de punk Dieter DjFrankie Edwynn Etiul EvilDrSmith Johnny Marr Kondoro0614 laboomzaa namsaap odi Rain King The_CrY Von Helsing

Deadline voor het stemmen op het volgende land: 22-02-2026 om 14:00 uur.

Ik stem 7x op Zweden.

Haha, wat ben jij toch een doorgewinterde spelletjesfreak. Leuk man.
Alleen heb jij met jouw keuze eigenlijk al bijna het land bepaald.

Dit is de keuzelijst waar je op kunt stemmen:

7 Zweden
1 Canada
1 Duitsland
Oceanië
België
Denemarken
Europa overig
Finland
Frankrijk
Griekenland
IJsland
Italië
Japan
Noorwegen
Oekraïne
Polen
Rusland
Verenigd Koninkrijk
Verenigde Staten
Latijns-Amerika
Zwitserland
Wereld overig

Deadline voor het stemmen op het volgende land: 22-02-2026 om 14:00 uur.

Tof idee Apollo!

7 Zweden
1 Canada
1 Duitsland
1 Verenigde Staten +1
Oceanië
België
Denemarken
Europa overig
Finland
Frankrijk
Griekenland
IJsland
Italië
Japan
Noorwegen
Oekraïne
Polen
Rusland
Verenigd Koninkrijk
Latijns-Amerika
Zwitserland
Wereld overig

Ik stem VS om de simpele reden dat ik uit dat land de meeste bands ken. Oekraïne en Europa overig (Oostenrijk bijv.) lijken me ook boeiend, maar helaas heb ik maar 1 stem

Gast
geplaatst: vandaag om 23:09 uur

geplaatst: vandaag om 23:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.