MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Top 100 stijlfiguren

zoeken in:
Nummers met lyrics die binnenrijmschema’s bevatten, maar ook dit soort teksten. Weet even niet of dat ook een specifieke naam heeft, Slowgaze weet jij dat?

100. Billy Dans - De Stad
Je krijgt de stad niet uit de jongen
En de jongen niet uit de stad

99. Kacey Musgraves - Dime Stone Cowgirl
You can take me out of the country
But you can't take the country out of me, no

98. Monique Smit - Wild
Wat je wilt van mij maakt me wild van jou
Valt het jou niet op dat ik voor je val
Laat je twijfel vrij en ik vrij met jou

Gretz schreef:
Nummers met lyrics die binnenrijmschema’s bevatten, maar ook dit soort teksten. Weet even niet of dat ook een specifieke naam heeft, Slowgaze weet jij dat?

Hoewel je minpunten krijgt voor het citeren van Monique Smit, werd ik toch wel nieuwsgierig naar of hier inderdaad een term voor is. In alle gevallen is het sowieso een stijlfiguur, eerder dan een soort rijm. Volgens het internet zijn het soort formuleringen van je eerste twee voorbeelden een antithese, maar dat lijkt me toch ook wel een breder begrip. Waarschijnlijk is het een chiasme. Mjuman, heb jij toevallig een second opinion?

Het derde voorbeeld, van de vervloekte Monique Smit, lijkt niet op de eerste twee. Dit is gewoon een spel met verschillende betekenissen van woorden. Volgens de interwebs is antanaclasis daar de juiste term voor, al betwijfel ik of Monique Smit dat woord zou kunnen spellen.

Slowgaze schreef:
(quote)

Hoewel je minpunten krijgt voor het citeren van Monique Smit

Is gewoon een banger.

Ik vind je laatste opmerking trouwens erg onnodig en denigrerend.

Arrie schreef:
Ik vind je laatste opmerking trouwens erg onnodig en denigrerend.

Monique Smit heeft zich voor het karretje van homofoob rechts laten spannen om de hetze tegen Pim Lammers aan te wakkeren en heeft daar voor zover ik weet nooit haar excuses voor aangeboden. Ze is mede verantwoordelijk voor alle doodsbedreigingen aan zijn adres en dat mag haar absoluut aangerekend worden. Ze stond compleet kritiekloos tegenover de propaganda die haar gevoerd werd en heeft Lammers dingen verweten die nergens op gebaseerd zijn. Dan ga ik me echt niet schuldig voelen over een denigrerende opmerking over haar taalvaardigheid.

Prima joh, als jij je daar goed bij voelt. Ik keur haar acties niet goed maar jouw reactie klinkt ook weer als een typisch product van de polarisatie van de samenleving.

Arrie schreef:
Ik keur haar acties niet goed maar jouw reactie klinkt ook weer als een typisch product van de polarisatie van de samenleving.

Pim Lammers heeft doodsbedreigingen gekregen. Dát is zorgwekkende polarisatie. Bovendien, moet je maar zwijgen over feitenvrije onderbuikgevoelens die zeer kwalijke gevolgen hebben, omdat je anders bijdraagt aan polarisatie?

Polarisatie is trouwens ook gewoon een teken dat een democratie goed functioneert. Als één kant - zoals in Nederland de conservatieve kant - alles kan zeggen en tegenargumenten als polarisatie afdoet, dan is dat echt geen democratie.

Slowgaze schreef:
(quote)

Pim Lammers heeft doodsbedreigingen gekregen. Dát is zorgwekkende polarisatie.

Ook ja. Ontken ik toch niet?

Je moet er zeker niet over zwijgen, integendeel. Er moet juist over gesproken worden. Maar dat deed je niet. Je zei alleen dat ze niet in staat zou zijn om een woord te spellen. Dat is toch juist niet productief voor de discussie die we allebei graag willen?

Tegenargumenten zijn geen polarisatie trouwens. Dat is een gezonde discussie. Ben ik helemaal voor.

Arrie schreef:
Je moet er zeker niet over zwijgen, integendeel. Er moet juist over gesproken worden. Maar dat deed je niet. Je zei alleen dat ze niet in staat zou zijn om een woord te spellen. Dat is toch juist niet productief voor de discussie die we allebei graag willen?

Ja, eens. Dat was de wrevel die de overhand nam en dat was niet chique van me, zeker gezien ik pas in tweede instantie uitlegde waar die wrevel vandaan kwam. Ik snap je standpunt.

Vooropgesteld dat types zoals Monique Smit, die over van alles roeptoetert zonder dat ze van de hoed en de rand weet, voor mij juist typerend zijn voor de polarisatie van de samenleving - lijkt het me niet het doel van dit topic om daarover te discussiëren.

All good! Dat snap ik ook wel. Ik vond de doodsbedreigingen aan het adres van Lammers ook heel heftig. Wat dat betreft staan we hier hetzelfde in.

Sorry voor het hijacken van je topic Geert! Laten we weer ontopic gaan.

Arrie schreef:

Sorry voor het hijacken van je topic Geert! Laten we weer ontopic gaan.

Nvm, ik heb met plezier even de discussie teruggelezen Nu weer OT inderdaad.

Zou een moderator de titel aan kunnen passen naar Top 100 antanaclasis / binnenrijm / chiasme? Dan is het duidelijk naar wat voor soort lyrics we op zoek zijn

Casartelli, cosmic kid, DjFrankie of panjoe dank

Slowgaze schreef:
(quote)

Monique Smit heeft zich voor het karretje van homofoob rechts laten spannen om de hetze tegen Pim Lammers aan te wakkeren en heeft daar voor zover ik weet nooit haar excuses voor aangeboden. Ze is mede verantwoordelijk voor alle doodsbedreigingen aan zijn adres en dat mag haar absoluut aangerekend worden. Ze stond compleet kritiekloos tegenover de propaganda die haar gevoerd werd en heeft Lammers dingen verweten die nergens op gebaseerd zijn. Dan ga ik me echt niet schuldig voelen over een denigrerende opmerking over haar taalvaardigheid.

Dit wist ik dan weer niet, daar krijgt Monique voor mij ook overduidelijk minpunten voor als persoon. Ik zal haar (guilty pleasure) hits nog wel loskoppelen van de maker, maar de sympathie heeft ze voor mij ook niet meer.

97. Big Thief - Cattails

And you don't need to know why when you cry
You don't need to know why
You don't need to know why when you cry

(...)
With the windows wide by my side
With the windows wide

Casartelli (moderator)
Gretz schreef:
een moderator de titel aan kunnen passen naar Top 100 antanaclasis / binnenrijm / chiasme? Dan is het duidelijk naar wat voor soort lyrics we op zoek zijn
Een abc'tje zogezegd. Consider it done.

Nummers 100 en 99 zou ik zelf trouwens als een "War Child"je omschreven hebben, maar ofschoon ik die stijlfiguur ook graag zelf gebruik, zal dat wel vooral iets over mijn gebrekkige culturele baggage zeggen.

96. Billy Ocean - When the Going Gets Tough, the Tough Get Going

95. Fresku - Lamballen
'Ik voel me een beetje sip terwijl ik aan mijn penis zit'

Qua klankrijkdom de mooiste zin uit de Nederlandse popmuziek.

Gretz schreef:
97. Big Thief - Cattails

And you don't need to know why when you cry
You don't need to know why
You don't need to know why when you cry

(...)
With the windows wide

Dat is dan, denk ik, weer een anafoor, dus je mag de titel van dit draadje wel uitbreiden. Of gewoon veralgemeniseren naar 'stijlfiguren'? Want ik kom, terwijl ik een beetje rondscroll, allerlei andere dichtvormen tegen waar ik tot gisteren nog nooit van had gehoord (aldicht, parallellisme, epanafoor, epizeuxis of epifoor). Sterker: als ik de betekenissen van al die dichtvarianten zo lees, dan is jouw songtekstvoorbeeld vermoedelijk zelfs een (inconsequente) vorm van een symploke of complexio?

EvilDrSmith schreef:
Dat is dan, denk ik, weer een anafoor, dus je mag de titel van dit draadje wel uitbreiden. Of gewoon veralgemeniseren naar 'stijlfiguren'? Want ik kom, terwijl ik een beetje rondscroll, allerlei andere dichtvormen tegen waar ik tot gisteren nog nooit van had gehoord (aldicht, parallellisme, epanafoor, epizeuxis of epifoor). Sterker: als ik de betekenissen van al die dichtvarianten zo lees, dan is jouw songtekstvoorbeeld vermoedelijk zelfs een (inconsequente) vorm van een symploke of complexio?

Gretz, mag ik je complimenteren met het veruit intellectueelste topique op deze website?

94. Guus Meeuwis - Per Spoor (Kedeng Kedeng)

Ik ben op weg naar jou, want ik ben weg van jou

EvilDrSmith schreef:
(quote)

Goede toevoeging. Laten we dan nog maar een titelaanpassing verzoeken, zodat het voor iedereen duidelijk is in welke categorieën we songteksten zoeken.

Zou een moderator de titel aan kunnen passen naar Top 100 stijlfiguren? Alvast dank

Casartelli, cosmic kid, DjFrankie of panjoe

93. Suzan & Freek - Weg van Jou

Ik ben weg van jou
Ze nemen mij nooit weg van jou

Hij zegt me als je 't opfokt dan geeft het niet
Als ik domme dingen zeg, ik meen het niet
Ik ben weg van jou
Ik zie geen beren op die weg van jou

Onweerwolf
Slowgaze schreef:
Bovendien, moet je maar zwijgen over feitenvrije onderbuikgevoelens die zeer kwalijke gevolgen hebben, omdat je anders bijdraagt aan polarisatie?

Ja graag, toon en formulering zijn immers veel belangrijker dan feiten die eigenlijk niet meer dan een opgeklopte mening zijn? Je moet streven om met iedereen bevriend te zijn want polarisatie is stom en nadenken doe je maar met het licht uit.

DjFrankie (moderator)
92 Chvrches - Recover

I'll give you one more chance to say we can change or part ways

Taalspel met homofonen hoort ook in dit topique thuis, zou ik zeggen. Dat brengt me bij:

91. Stromae - Quand C'est?
'Cancer, cancer, dis-moi quand c'est ?'

en 90. MC Solaar - Nouveau Western
'Le vent souffle en Arizona
Un état d'Amérique dans lequel Harry zona'

Slowgaze schreef:
(quote)

Hoewel je minpunten krijgt voor het citeren van Monique Smit, werd ik toch wel nieuwsgierig naar of hier inderdaad een term voor is.

Dit nieuws zal je ongetwijfeld deugd doen
Platenlabel Jan Smit haalt nummers Monique Smit offline: 'Superjammer' - rtl.nl

Onweerwolf
Mooi zo, Monique Smit is echt objectief kut.

Oei, ruzie met broer Jan. Die is waarschijnlijk geen hersenloze wappie, stijgt ie toch wat in m'n aanzien

89. Slayer - Raining Blood (van het album Reign in Blood)

Raining blood
From a lacerated sky
Bleeding its horror
Creating my structure
Now, I shall reign in blood

88. Noel Gallagher's High Flying Birds - The Death of You and Me
I'm watching my TV
Or is it watching me?

GrafGantz schreef:
Oei, ruzie met broer Jan. Die is waarschijnlijk geen hersenloze wappie, stijgt ie toch wat in m'n aanzien

Afgaande op zijn eerdere mediaoptredens lijkt Jan me ook niet het koudste biertje in de koelkast (ik herinner me onder meer de boomhutkwestie, maar hij lijkt wat genuanceerder rechts te zijn; zeg maar VVD-Jan versus FvD-Monique.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:31 uur

geplaatst: vandaag om 22:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.