MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Top 100 stijlfiguren

zoeken in:
Onweerwolf
"Laatst zat ik bij PSV toevallig met hem in de Legends Lounge en daar ontstond een heel mooi gesprek"

Ik moest al overgeven bij deze zin. Niet verder kunnen lezen.

Onweerwolf
Overigens loop ik elke keer weer tegen deze schijnbare tegenstelling aan. Die link van Slow gaat naar een website van een omroep genaamd WNL. Blijkbaar staat dat voor Wakker Nederland. Woke dus zou je denken, tenminste ik wel, maar als je dan leest blijkt dat ze allerlei conservatieve meuk uitkotsen, dat is dan toch tegengesteld aan woke en wakker?

#iksnaphetoprechtniet

#iswakkernietwoke?

Onweerwolf schreef:
Overigens loop ik elke keer weer tegen deze schijnbare tegenstelling aan. Die link van Slow gaat naar een website van een omroep genaamd WNL. Blijkbaar staat dat voor Wakker Nederland. Woke dus zou je denken, tenminste ik wel, maar als je dan leest blijkt dat ze allerlei conservatieve meuk uitkotsen, dat is dan toch tegengesteld aan woke en wakker?

#iksnaphetoprechtniet

#iswakkernietwoke?
Woke is doorgeslagen links. Wakker is dom rechts.
Woke + Wakker = de weake (of wankele) hersenhelft van Nederland.

Onweerwolf
Doorgeslagen links?

Als iemand het over woke heeft dan zijn het meestal jankende figuren die niet snappen dat iemand voorstander kan zijn van een gedraging die voordelig is voor een groep ipv het eigen individu. Dus bv iemand die graag vlees lust maar het niet zo vaak eet als hij of zij zou willen omdat dat voordelig is voor het milieu en/of dieren.

Waarom is woke niet hetzelfde als wakker? Is daar een herleidbare oorzaak voor?

Onweerwolf schreef:
Doorgeslagen links?

Als iemand het over woke heeft dan zijn het meestal jankende figuren die niet snappen dat iemand voorstander kan zijn van een gedraging die voordelig is voor een groep ipv het eigen individu. Dus bv iemand die graag vlees lust maar het niet zo vaak eet als hij of zij zou willen omdat dat voordelig is voor het milieu en/of dieren.

Waarom is woke niet hetzelfde als wakker? Is daar een herleidbare oorzaak voor?
Doorgeslagen ja, ik zie dat Wiki dezelfde term gebruikt (hierin en op de Engelstalige versie lees je diverse voorbeelden). Jij weet ook wel dat doorgeslagen wokegedrag (veel) verder gaat dan een lapje vlees links laten liggen (wat meer mensen zouden moeten doen): links is niet per se woke. Inmiddels lijkt dat doorgeslagen gedrag wel weer een beetje geluwd: zoals met alle (tegen)bewegingen slaat het even in het rood, om dan weer te normaliseren.
Woke vs wakker is van de ene kant tegengesteld, van de andere kant heeft het veel overlap(jes vlees).

Ach, dom rechts zal nooit verweten worden origineel te te zijn en autonome ideeën te hebben (het zijn zelf de nablatende schapen waarmee het links uitscheldt), ze hebben de term vast simpelweg gekaapt en de hele mikmak omgedraaid. Net zoals het links beschuldigt van alle politieke, economische, klimatologische (oh nee, die is er niet), sociale, etc.etc. misère waar ze zelf grotendeels en in ieder geval langdurig verantwoordelijk voor zijn geweest.

Maar wel een interessante gedachte: waarom heeft het juist dát woord gekaapt en verandert in 'wakker'? Ik weet het niet. Gemakzucht? Of toch die omdraaiing? De term en (dynamische) definitie van woke bestaat al zo'n honderd jaar: ik lees voorbeelden die teruggaan tot 1923.
Volgens mij kwam de Nederlandse term 'wakker' vooral op tijdens de coronapandemie, of was de term ook al in zwang tijdens de complottheorieën van 9/11 en dergelijke?

Wat ik ook niet wist is dat held Lead Belly het al in 1938 over woke had. Mooi moment om het toch weer over muziek te hebben.

Aan het eind: "I advise everybody, be a little careful when they go along through there (Scottsboro) – best stay woke, keep their eyes open."

EvilDrSmith schreef:
Maar wel een interessante gedachte: waarom heeft het juist dát woord gekaapt en verandert in 'wakker'? ]

WNL heeft volgens mij niets met wakker of woke te maken, maar wel met De Krant van Wakker Nederland (Sjuul Pararijs was de oprichter). Wel dom rechts, maar een ander soort dom rechts dan FVD en zo.

Onweerwolf
Ik ben nog steeds wel benieuwd wat doorgeslagen links is dan. Demonstreren voor een collectieve zaak? Zebrapaden in regenboogkleuren verfen? Transpersonen aanspreken op een manier die ze fijn vinden? Tenzij het echt om andere zaken gaat lijken mij dir gewoon conventioneel linksprogressieve zaken die slechts heden ten dage door ernstig rechts als 'doorgeslagen' (of woke) worden bestempeld teneinde het te doen lijken alsof er een spectrum is waarbij beide partijen op een tegengestelde flank verblijven. Maar dat is geen correcte weergave van de realiteit.

Onweerwolf
Poek schreef:
(quote)

WNL heeft volgens mij niets met wakker of woke te maken, maar wel met De Krant van Wakker Nederland (Sjuul Pararijs was de oprichter). Wel dom rechts, maar een ander soort dom rechts dan FVD en zo.

Oh, ze zijn dus gewoon vergeten om de 'Z' ervoor te plaatsen.

Onweerwolf schreef:
Ik ben nog steeds wel benieuwd wat doorgeslagen links is dan. Demonstreren voor een collectieve zaak? Zebrapaden in regenboogkleuren verfen? Transpersonen aanspreken op een manier die ze fijn vinden? Tenzij het echt om andere zaken gaat lijken mij dir gewoon conventioneel linksprogressieve zaken die slechts heden ten dage door ernstig rechts als 'doorgeslagen' (of woke) worden bestempeld teneinde het te doen lijken alsof er een spectrum is waarbij beide partijen op een tegengestelde flank verblijven. Maar dat is geen correcte weergave van de realiteit.
Lees dan die Wiki site (Engels of NL), daar staan verschillende voorbeelden in. Een fragment: "Naast positieve reacties stuitten de veranderingen ook op verzet. Enkele docenten beklaagden zich, omdat studenten eisten dat werken van blanke auteurs als Plato en Aristoteles uit het curriculum verwijderd werden. De werken van deze Griekse filosofen werden als eerste behandeld (in het eerste semester) en dat zou volgens de studenten racistisch zijn.[25] Een hoogleraar evolutiebiologie aan de Harvard-universiteit werd transfobie verweten omdat ze weigerde de term 'zwangere personen' te gebruiken. Met deze term zou verduidelijkt moeten worden dat behalve vrouwen ook transgender mannen en non-binaire personen zwanger kunnen zijn.[26]"

En ben je de foto's van enkele jaren geleden alweer vergeten, van DOORGESCHOTEN wokers die zich gingen verontschuldigen dat ze wit waren: "sorry for being white"? Het kreeg bijkans sektarische trekjes. Een voordeel: er is nu zelfs kunst van/over gemaakt.

Goh ja, de krant van wakker Nederland. Daar had ik nog niet eens aan gedacht. Sowieso denk ik zo weinig mogelijk aan rioolpers. Ik had nog wel gedacht aan Wakker Dier, die stichting zou misschien eens een naamsverandering moeten overwegen, want het lijkt me niet het favoriete clubje van de BBB en rechtser.

Onweerwolf
EvilDrSmith schreef:
(quote)
Lees dan die Wiki site (Engels of NL), daar staan verschillende voorbeelden in. Een fragment: "Naast positieve reacties stuitten de veranderingen ook op verzet. Enkele docenten beklaagden zich, omdat studenten eisten dat werken van blanke auteurs als Plato en Aristoteles uit het curriculum verwijderd werden. De werken van deze Griekse filosofen werden als eerste behandeld (in het eerste semester) en dat zou volgens de studenten racistisch zijn.[25]

Als je de context leest dan is het best begrijpelijk en niet doorgeslagen. Niet dat ik het er per se mee eens ben maar de stelling dat geschiedenis lessen in het recente verleden teveel focus hadden op witte geschiedenis en dat studenten dat willen 'repareren' door die focus nu eens bewust anders te leggen is op z'n minst best beredeneerbaar.

Een hoogleraar evolutiebiologie aan de Harvard-universiteit werd transfobie verweten omdat ze weigerde de term 'zwangere personen' te gebruiken. Met deze term zou verduidelijkt moeten worden dat behalve vrouwen ook transgender mannen en non-binaire personen zwanger kunnen zijn.[26]"

Grappig, mijn zwager, ook hoogleraar, heeft toevallig hetzelfde meegemaakt. Niet dat hij werd verweten transfobisch te zijn maar wel dat 'dames en heren' niet inclusief is. Hij vond het het niet leuk dat hij er op werd aangesproken maar heeft het bij mij geklankbordt en ik heb hem verteld dat ik wel begrijp dat groepen mensen inclusief willen worden aangesproken. Ik doe het zelf bewust al jaren zoveel mogelijk. Het kost namelijk geen moeite en het kan fijn zijn voor mensen dus ik zou niet weten waarom niet. Ik zou niet weten wat er aan doorgeslagen is. Misschien het transfobe verwijt? Maar normalisering van dit soort zaken staat of valt wel echt bij daadwerkelijke normalisering en dat houdt dus in dat je rekening houdt met potentiële diversiteit in je groep en docenten hebben daarbij wel een cruciale rol.

En ben je de foto's van enkele jaren geleden alweer vergeten, van DOORGESCHOTEN wokers die zich gingen verontschuldigen dat ze wit waren: "sorry for being white"? Het kreeg bijkans sektarische trekjes. Een voordeel: er is nu zelfs kunst van/over gemaakt.

Mij niet bekend, maar ik voel iig wel eens plaatsvervangende schaamte voor Nederlander, man en vooral met0lhead zijn dus ook dit lijkt me niet bijzonder.

Onweerwolf
Overigens mag je van een hoogleraar evolutiebiologie ook wel echt wat meer verwachten. Was ze Harry Potter-fan ofzo?

Tevens: in dit land hebben we gelukkig een regering die af en toe zijn verantwoordelijkheid neemt en probeert om excuses te maken voor misstanden tegen minderheden in het verleden. Maar die luxe hebben niet alle inwoners van andere landen dus het idee omdat dan maar zelf op te pakken is zo raar nog niet.

EvilDrSmith schreef:
Lees dan die Wiki site (Engels of NL), daar staan verschillende voorbeelden in. Een fragment: "Naast positieve reacties stuitten de veranderingen ook op verzet. Enkele docenten beklaagden zich, omdat studenten eisten dat werken van blanke auteurs als Plato en Aristoteles uit het curriculum verwijderd werden. De werken van deze Griekse filosofen werden als eerste behandeld (in het eerste semester) en dat zou volgens de studenten racistisch zijn.[25]
Onweerwolf schreef:
Als je de context leest dan is het best begrijpelijk en niet doorgeslagen. Niet dat ik het er per se mee eens ben maar de stelling dat geschiedenis lessen in het recente verleden teveel focus hadden op witte geschiedenis en dat studenten dat willen 'repareren' door die focus nu eens bewust anders te leggen is op z'n minst best beredeneerbaar.

Plato en Aristoteles uit het curriculum verwijderen omdat het racistisch is deze als eerste te behandelen is op elk denkbare manier en in alle mogelijke contexten doorgeslagen te noemen.
Behalve, behalve als tactisch statement.
Wokers willen een punt maken, net als KOZP, BLM, Dolle Mina's, of welke andere groepering dan ook, en de beste manier om dat te bewerkstelligen is, blijkbaar, in dit tijdsgewricht, om vol in de overdrive te schieten en overdreven of zelfs ridicule standpunten/uitingen te plegen. Met controverse, (o)verhitte debatten en evenzo doorgeschoten tegenreacties tot gevolg. Na enige tijd normaliseert zich dat, komt er een nieuwe balans, en hopelijk in het voordeel van die minderheidsgroepering. Vijf versnellingen vooruit, weer drie achteruit, om uiteindelijk toch twee versnellingen vooruit te kunnen. Hmmm, eigenlijk valt er toch niet veel te discussiëren, want we zijn het volgens mij wel redelijk met elkaar eens hierover.
KOZP heeft zich zojuist opgeheven: het doel is volgens de oprichter bereikt. Als ik de drek en reacties van onderbuik Nederland zie (Yerseke, de reacties op de opheffing), dan is er evenzogoed nog een lange weg te gaan. Het heeft mijn inzicht over het kinderfeestje wel doen veranderen.
EvilDrSmith schreef:
Een hoogleraar evolutiebiologie aan de Harvard-universiteit werd transfobie verweten omdat ze weigerde de term 'zwangere personen' te gebruiken. Met deze term zou verduidelijkt moeten worden dat behalve vrouwen ook transgender mannen en non-binaire personen zwanger kunnen zijn.[26]"
Onweerwolf schreef:
Grappig, mijn zwager, ook hoogleraar, heeft toevallig hetzelfde meegemaakt. Niet dat hij werd verweten transfobisch te zijn maar wel dat 'dames en heren' niet inclusief is. Hij vond het het niet leuk dat hij er op werd aangesproken maar heeft het bij mij geklankbordt en ik heb hem verteld dat ik wel begrijp dat groepen mensen inclusief willen worden aangesproken. Ik doe het zelf bewust al jaren zoveel mogelijk. Het kost namelijk geen moeite en het kan fijn zijn voor mensen dus ik zou niet weten waarom niet. Ik zou niet weten wat er aan doorgeslagen is. Misschien het transfobe verwijt? Maar normalisering van dit soort zaken staat of valt wel echt bij daadwerkelijke normalisering en dat houdt dus in dat je rekening houdt met potentiële diversiteit in je groep en docenten hebben daarbij wel een cruciale rol.
Ja, ik had daar eerst ook moeite mee. Net als jouw zwager. Wat is er nou mis met de begroeting 'dames en heren'? Maar inmiddels probeer ik me het ook aan te leren om meer "mensen", i.p.v. "dames en heren, jongens en meisjes e.d." te zeggen. Het is idd verbaal een nauwelijks waarneembare moeite, alleen is het lastig om die jarenlange gewenning om te buigen. Evenzogoed vind ik 'zwangere personen' een te ver doorgeschoten bewoording: dan wordt het krampachtig taalgebruik. Het heeft mijns inziens niks met transfobie te maken. Ik vind daarbij de genderneutrale persoonlijke voornaamwoorden in het Nederlands een aanfluiting en verschrikkelijk verwarrend. Dat daar nog steeds geen goede oplossing, lees: nieuwe woorden, voor is verzonnen, zou pas werkelijk een reden voor Wokers moeten zijn om voor op de bres te springen.

Onweerwolf schreef:
Mij niet bekend, maar ik voel iig wel eens plaatsvervangende schaamte voor Nederlander, man en vooral met0lhead zijn dus ook dit lijkt me niet bijzonder.

En niet te vergeten van middelbare leeftijd (in mijn geval). Een ondraaglijke last, zeker om mettolhead te zijn, helemaal als een van je favoriete bands je zelfs wegzet als een poser (zie de subtitel) - mettolheads zijn per definitie altijd buitengesloten en nooit inclusief, maar exclusief - maar je kan je ook doorgeslagen schuldig voelen. https://objectivejournal.wordpress.com/wp-content/uploads/2017/05/ccopq8pukaac4zd.jpg?w=1000https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRhPv9K3daagoknD2l74TXg9jMEHZxZ48bCHiERVdjrgsAE67Q5GPFhP0r0x7qLgecSZ4w&usqp=CAUhttps://m.blog.hu/sm/smokingbarrels/image/whiteguilt2.jpg

Nog een laatste stuiptrekking en nawee, ook omdat ik het nu toevallig tegenkom.
"Tot slaaf gemaakten" vind ik ook zo'n doorgeschoten woke-voorbeeld van krampachtig taalgebruik: het riekt naar een pleonasme.
Maar zoals geschreven: de normaliseerdrang begint tegen te sputteren, zoals deze historicus het in 'VPRO Boeken' helder verwoordt.

En dan nu, muziek! Om in stijl te blijven qua thema van dit draadje en dit woke-onderwerp, deze epifoor:
Breath to the rhythm,
Dance to the rhythm,
Work to the rhythm,
Live to the rhythm,
Love to the rhythm,
Slave to the rhythm.

Onweerwolf
Ik denk in het algemeen dat demonstreren voor een collectief goed vaak het meest effectief is als het een beetje schuurt. Je kunt dat losgeslagen of overdrive noemen en dat valt te verdedigen maar ik denk er toch iets genuanceerder over. Neem je voorbeeld van KOZP. Die zijn echt heel effectief geweest. Hebben eigenlijk nooit de discussie willen voeren maar 10+ jaar alleen aandacht gevraagd voor een verschijnsel. Het gevolg is dat de samenleving een enorme switch heeft gemaakt. Ik ken iemand die tegenwoordig XR-demonstrant is (ja, hij doet ook snelwegen) en vertelde dat hij in eerste instantie niet snapte wat het probleem met ZP zou zijn. Hij had het zich gewoon niet gerealiseerd en dat geldt voor heel veel mensen. Deze mensen informeren en informeren en informeren is wat werkt want uiteindelijk komt het collectief dan wel bij het juiste antwoord uit, is in ieder geval mijn overtuiging. De haters mogen blijven haten, die kun je negeren als ze nog maar een klein overgebleven clubje zijn. Maar KOZP gebruikte wel de tagline "ZP is racisme", hetgeen feitelijk gewoon onzin is en derhalve in mijn hoofd ook een vorm van doorslaan zou zijn. Toch is het wel hetgeen dat de aandacht vraagt en van doorslaan zou je verwachten dat het juist tegen-effectief is. Dat was het hier niet. Ook voor al die andere andere voorbeelden en nog legio meer kun je wel verdedigen dat alleen het label 'doorslaan' niet volledig de lading dekt.

'Zwangere personen' vind ik eigenlijk wel prima. Al zou ik zelf eerder 'zwangere mensen' gebruiken. Dat krampachtige zit hem echt puur in het feit dat je er niet aan gewend bent. Dat kan je veranderen, als je wilt. Je zegt "ik vind het een te ver doorgeschoten bewoording" maar net als tegen mijn zwager zeg ik dan: "het gaat er toch niet om wat jij vindt?, het gaat er juist om hoe anderen door jou aangesproken willen worden". De ander geeft het aan en jij kunt vervolgens zelf bepalen wat je er mee doet. Maar als je wel al überhaupt bereid bent om iemand aan te spreken of de wijze waarop deze persoon dat fijn vindt waarom zou je dan nog wel verschillende opties willen overwegen en sommige uitsluiten en andere niet? Ik bedoel dat mag natuurlijk maar dat heeft toch weinig zin?

Onweerwolf
EvilDrSmith schreef:
Maar zoals geschreven: de normaliseerdrang begint tegen te sputteren, zoals deze historicus het in 'VPRO Boeken' helder verwoordt.

"Niemand kiest ervoor om slaaf te zijn"

Wow, zie deze mens eens even een partij kinkshamen dan.

Onweerwolf schreef:
Maar als je wel al überhaupt bereid bent om iemand aan te spreken of de wijze waarop deze persoon dat fijn vindt waarom zou je dan nog wel verschillende opties willen overwegen en sommige uitsluiten en andere niet? Ik bedoel dat mag natuurlijk maar dat heeft toch weinig zin?

De kortpittige Truzen die een tia'tje krijgen als ze een transpersoon met diens nieuwe naam moeten aanspreken, zijn vaak ook degenen die erop staan dat je geen 'laag- en hoogopgeleid'* zegt en dat je absoluut geen 'demente mensen' mag zeggen, maar 'mensen met dementie'** moet zeggen. Dan is de juiste woordkeuze blijkbaar opeens wel een ding.

*Het zou al heel veel schelen als middelbaar opgeleiden gewoon middelbaar opgeleiden zouden worden genoemd, om een onderscheid te maken tussen daadwerkelijk laagopgeleiden, dus mensen zonder startkwalificatie. Dan hoef je ook geen geforceerd onderscheid te maken tussen praktisch en theoretisch opgeleiden, zoals vaak als alternatief naar voren wordt geschoven. Ik bedoel maar: een automonteur krijgt een hoop theorie tijdens zijn opleiding, zeker als het om elektrische auto's gaat. Een universitaire lerarenopleiding is hartstikke praktisch ingesteld. En zo zijn er nog heel wat voorbeelden te bedenken.

**Omdat 'demente mensen' blijkbaar uitstraalt dat de ziekte de hele persoonlijkheid van diegene is en dat is blijkbaar niet zo. Als er een groep ziekten waarvan ik toch het idee heb dat die iemands hele persoonlijkheid overneemt, lijkt me dat toch dementie. Mocht ik dat compleet verkeerd hebben, laat het me dan gerust - maar uiteraard beargumenterd - weten hoe het wél zit.

Onweerwolf schreef:
(quote)

"Niemand kiest ervoor om slaaf te zijn"

Wow, zie deze mens eens even een partij kinkshamen dan.
Het heeft even geduurd, maar eindelijk, EIN-DE-LIJK snap ik je woordgrap. Sorry, soms wat traag van begrip, maar verrekte lollig.

97. Was ik maar een dichter, dan kon ik dichter bij jou zijn

Stef Bos - Ik Heb Je Lief ♫

Gretz schreef:
97. Was ik maar een dichter, dan kon ik dichter bij jou zijn

Stef Bos - Ik Heb Je Lief ♫
De lijst was een beetje ondergesneeuwd, maar we waren inmiddels al bij 87.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:23 uur

geplaatst: vandaag om 05:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.