MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2026

zoeken in:
1. Hen Ogledd - Scales will fall
2. Genesis Owusu - Stampede
3. Tangorra Orquesta Atipica - Arabic Tango (Istanbul'a mashup)
4. underscores - Tell Me (U Want It)
5. Tomora - Somewhere Else

6. Hen Ogledd - End of the Rhythm

2. Ratboys - Light Night Mountains All That
3. Genesis Owusu - Stampede
4. hemlocke springs - be the girl!
5. Hen Ogledd - End of the Rhythm

Ik ben al jaren een devoot Richard Dawson aanhanger en het nieuwe album van Hen Ogledd brengt daar allerminst verandering in. Chat Pile en Friko hadden voor concurrentie gezorgd, maar in hun afwezigheid is de top 2 toch duidelijk. Ook wat daaronder staat is zeer degelijk, dus al bij al een sterke finale.

2. Hen Ogledd - End of the Rhythm
3. Genesis Owusu - Stampede
4. Tomora - Somewhere Else
5. Sofia Kourtesis feat. Novalima - Los Poemas No Siempre Riman (DJ-Kicks)

6. hemlocke springs - be the girl!

Geile finale.

2. Cocanha, Tarta Relena & Los Sara Fontán - El trap de la pesseta
3. Abel & Sef - TIJDSGEEST
4. Hen Ogledd - End of the Rhythm
5. Tomora - Somewhere Else
6. underscores - Tell Me (U Want It)
7. American Football - Bad Moons
8. Sofia Kourtesis feat. Novalima - Los Poemas No Siempre Riman (DJ-Kicks)
9. Tangorra Orquesta Atipica - Arabic Tango (Istanbul'a mashup)
10. hemlocke springs - be the girl!
11. Genesis Owusu - Stampede
12. Ratboys - Light Night Mountains All That

Kunnen jullie dan tenminste probéren om het nog een beetje spannend te houden? Dit lijkt wel een wielerklassieker met Pogacar aan de start.

Johnny Marr Pogacar is een wielrenner

Ja, die tweede demarrage lijkt de IJSLAND-ploeg te veel te worden.

2. hemlocke springs - be the girl!
3. Ratboys - Light Night Mountains All That
4. Abel & Sef - TIJDSGEEST
5. Genesis Owusu - Stampede

1. Genesis Owusu - Stampede
2. Ratboys - Light Night Mountains All That
3. American Football - Bad Moons
4. Hen Ogledd - Scales will fall
5. Abel & Sef - TIJDSGEEST

Sterke finale. Veel nummers die bij elke luisterbeurt verder groeien.

1. Sofia Kourtesis feat. Novalima - Los Poemas No Siempre Riman (DJ-Kicks)
2. Cocanha, Tarta Relena & Los Sara Fontán - El trap de la pesseta
3. Hen Ogledd - Scales will fall
4. hemlocke springs - be the girl!
5. Genesis Owusu - Stampede

01. Hen Ogledd - End of the Rhythm
02. Ratboys - Light Night Mountains All That
03. Hen Ogledd - Scales will fall
04. American Football - Bad Moons
05. Sofia Kourtesis feat. Novalima - Los Poemas No Siempre Riman (DJ-Kicks)

06. Cocanha, Tarta Relena & Los Sara Fontán - El trap de la pesseta
07. Tomora - Somewhere Else
08. hemlocke springs - be the girl!
09. Abel & Sef - TIJDSGEEST
10. Tangorra Orquesta Atipica - Arabic Tango (Istanbul'a mashup)
11. Genesis Owusu - Stampede
12. underscores - Tell Me (U Want It)

En schluss. Ik ga de uitslag berekenen en aftrappen met de presentatie.

Ah, heb écht letterlijk net gedaan met luisteren Titmeister, mag ik nog snel plaatsen?

AOVV schreef:
Ah, heb écht letterlijk net gedaan met luisteren Titmeister, mag ik nog snel plaatsen?

Heel snel dan!

Warpspeed!

01. Hen Ogledd - Scales will fall
02. American Football - Bad Moons
03. Hen Ogledd - End of the Rhythm
04. hemlocke springs - be the girl!
05. Ratboys - Light Night Mountains All That

06. Sofia Kourtesis feat. Novalima - Los Poemas No Siempre Riman (DJ-Kicks)
07. Tangorra Orquesta Atipica - Arabic Tango (Istanbul'a mashup)
08. Tomora - Somewhere Else
09. Genesis Owusu - Stampede
10. underscores - Tell Me (U Want It)

11. Cocanha, Tarta Relena & Los Sara Fontán - El trap de la pesseta
12. Abel & Sef - TIJDSGEEST

Voordat ik van start ga wil ik allereerst een warm woord van dank uitspreken en scheidend spelorganisator pauljojo voor het in goede banen leiden van dit zooitje ongeregeld. Namens de mede-organisatie - dat heb ik niet overlegd, maar Roeland en Teun zijn het vast met me eens - wil ik je de eretitel 'SvhJ-maestro' overhandigen.

Tegelijkertijd ook dank aan Etob voor de aangeboden hulp in de organisatie van dit spel. Mocht er nog een van de vaste deelnemers hier zijn die af en toe een handje wil helpen door eens een uitslag te berekenen, let us know! PS: het is echt heel eenvoudig, ik doe het vaak in een paar minuten, vanaf mijn mobiel.

Dan door naar de uitslag:

12. underscores - Tell Me (U Want It) (12 punten, 6 keer genoemd)
(genomineerd door voskat)

underscores, oftewel de Amerikaanse producer April Harper Grey, was duidelijk de underdog in deze finale, want zowel Danny L Harle als Kerala Dust scoorden hoger in de finaleladders, terwijl in de laatste ladder Memphis LK en Owelu Dreamhouse heel nipt werden verslagen. Die hadden wat mij betreft ook meer in deze finale te zoeken.

Maar goed, underscores dus. [Snobmodus aan]Ik vond haar producties een stuk beter toen ze nog gewoon lekker in-your-face, Skrillex voor mensen die kunnen spellen waren, zoals bij Spoiled Little Brat of Locals (Girls Like Us). Maar goed, in 2024 rook Grey aan de SvhJ-faam met de samenwerking op Oklous Harvest Sky, en sindsdien wil ze meer. Dat resulteert in een volbloed popalbum (U), met een lekker gladgestreken leadsingle (Tell Me (U Want It)) en dus SvhJ-succes. What's Next? Een samenwerking met Max Martin? Een Pepsi-reclame? Halftimeshow bij de Superbowl?[/snobmodus uit].

Voorlopig moet ze het nog doen met een bescheiden 12e plek in de maandfinale. Het helpt natuurlijk ook niet mee dat nominator voskat zo afgeleid was door het luisteren met Tom Hiddleston dat ze vergeten is te stemmen.

11. Tangorra Orquesta Atipica - Arabic Tango (Istanbul'a mashup) (19 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door remcodulac, nummer 1 van remcodulac)

Bij het lezen van deze songtitel gingen mijn gedachten meteen uit naar deze 80's-topper, maar dat zal aan mijn afwijkende associatief vermogen liggen. Het atypische Tangorra-orkest heeft dan weer niks met italo te maken, noch met Arabië eigenlijk. Het is een muziekgroep uit Buenos Aires die een moderne, elektronische take op de Argentijnse tango ten gehore brengt. Voor dit specifieke nummer gooien ze dan weer wat flarden Arabische invloeden door de mixer, vandaar de mashup. Hiermee scoren ze zo veel punten op de snobladder, dat ik haast zou durven te stellen dat het enige dat snobistischer is dan dit nummer, dat je bij dit nummer een associatie krijgt met een Arabische fusion-tent in Noord. Afijn, ik krijg graag het adres van die toko, dan gaan Remco en ik daar eten, want zowel Arabische fusion als dit nummer smaken mij uitstekend.

10. Sofia Kourtesis feat. Novalima - Los Poemas No Siempre Riman (DJ-Kicks) (21 punten, 10 keer genoemd)
(genomineerd door remcodulac, nummer 1 van Martijn Jonkers)

Waar underscores solo debuteert en Tangorra Orquestra Atipica volledig nieuw is, heeft Sofia Kourtesis inmiddels een dermate langlopend abonnement op SvhJ-finales dat de barman het Peruviaanse vlaggetje al op haar stamtafel zet, zodra er een nieuwe release is aangekondigd. In dit geval is dat Los Poemas No Siempre Riman, waarop ze support krijgt van haar landgenoten Novalima. Het nummer is de vooruitgeschoven single van haar afgelopen vrijdag DJ-Kicks. Nu ben ik nog niet in de gelegenheid geweest op die te beluisteren, maar volgens panjoe is die weinig nieuws onder de zon. Afgaand op de tracklist, ben ik al gauw geneigd hem gelijk te geven. Zo ook Los Poemas No Siempre Riman (de gedichten rijmen niet altijd - nogal wiedes als je maar een kleine tekstflard in je nummer verwerkt); die is vintage-Kourtesis: warmbloedige housemuziek, lekker bij een steeds krachtiger wordend lentezonnetje, maar tegelijkertijd ook niks dat je niet eerder hebt gehoord. Vandaar waarschijnlijk dat ze ook 'maar' een 10e plek scoort.

9. Tomora - Somewhere Else (23 punten, 11 keer genoemd)
(genomineerd door Arno, nummer 1 van Arno)

Tomora, waarvan de bandnaam uiteraard ontleend is aan dit fantastische album en niet slechts een samentrekking is van de namen van de 2 leden van het duo, blijft nogal in de 90's hangen; dit ondanks dat de helft van het duo dit decennium niet bewust heeft meegemaakt. Waar de finalist van vorige maand, The Thing, in alles Bristol '95 schreeuwde, doet Somewhere Else heel erg denken aan Stockholm '97, op de productiezolder van een hippe eurodance-producer met een veel te Angelsaksische naam voor een zweed. Wacht, Tom Rowlands, was that you?

En ja, die zanglijn wordt tot in den treure uitgemolken. Ik heb hem inmiddels ook alweer een jaar in mijn hoofd, en ik ken het nummer pas 2 weken. Speciaal voor alle liefhebbers:

do-do-do-do-do do-do-do-do

8. Ratboys - Light Night Mountains All That (24 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door pauljojo)

Ratboys, niet een meute New Yorkse crooners met ondeugd in de zin
Ratboys, niet een DIY-punkband uit LA met anarchistische teksten
Nee, Ratboys, een oerdegelijke indieband uit Chicago

Light Night Mountains All That is al een tijdje uit - sterker nog morgen mogen ze al herkansen in de Witte Trui. Dat is op zich al verrassend, want als er één nummer in deze maandfinale qua geluid goed zou moeten aanslaan bij de Witte Trui-stemmers, is het deze wel - maar misschien dachten ze op basis van de bandnaam ook wel dat het een punkband was.

In ieder geval maakte de SvhJ-maestro gebruik van het in februari '26 verschenen album SIngin' to an Empty Chair om Light Night Mountains All That te nomineren voor SvhJ februari '26. Daarmee eindigt het op een oerdegelijke plek in de middenmoot.

7. Cocanha, Tarta Relena & Los Sara Fontán - El trap de la pesseta (24 punten, 6 keer genoemd)
(genomineerd door hoi123, nummer 1 van Arrie en hoi123)

Er is een aantal debutanten in deze finale, en de nummer 7 komt met een hele kliek. Daarom laat ik ze zichzelf even voorstellen:

Cocanha
Twee unieke stemmen vermengen zich in een hypnotiserende polyfonie gedragen door de pulsatie van snaartamboerijnen, voeten en handen. In een krachtige face-to-face brengen de twee muzikanten hun complementaire vocale persoonlijkheden, geweven door 10 jaar artistieke medeplichtigheid. Cocanha cultiveert minimalisme, de oprechtheid van een akoestisch geluid ondersteund door versterkte percussie, waarbij de lichamen in de dans worden betrokken. De Occitaanse taal is hun speeltuin voor het verkennen van unieke temperamenten en geluiden. Cocanha put uit het traditionele Occitaanse repertoire, zet archieven in beweging en plaatst ze in de draad van de oraliteit. Sommige woorden zijn herschreven, andere uitgevonden, voortkomend uit een gemeenschappelijke openluchtverbeelding. De personages in de liedjes eigenen zich hun begeertekracht opnieuw toe en bevestigen het.

Tarta Relena
Tarta Relena ontstond in 2016 als een project van twee zangers die verschillende stijlen van vocale muziek a capella wilden verkennen. Het duo heeft een repertoire dat varieert van orale muziek tot originele liederen uit het geografische gebied van de Middellandse Zee. Tarta Relena presenteert een nieuw album genaamd És Pregunta (oktober 2024), dat flirt met de noties van tragisch denken: diverse protagonisten die geconfronteerd worden met onstuitbare gevolgen, zowel bekende als onbekende.

Los Sara Fontán
Instrumentale muziek werd in het oude Griekenland gevreesd om zijn vermogen om de luisteraar in ongecontroleerde fantasievluchten te duwen. Los Sara Fontan klampt zich aan dit principe vast en besluit het irrationele te verkennen, om geen woorden te gebruiken en te breken met de klassieke vormen van productie en reproductie. De klassieke en hedendaagse viool van Sara Fontán en de polyritmische energie van Edi Pou vormen deze groep uit Barcelona

Dit schreeuwt zo hard 'Kunstschool' dat de barista van het hippe koffietentje aan de overkant het net aan kan horen. Polyritme, polyfonie, Occitaanse keelklanken en dat alles op een bedje van dronende percussie: dit is prime SvhJ-core.

Titmeister schreef:
Voordat ik van start ga wil ik allereerst een warm woord van dank uitspreken en scheidend spelorganisator pauljojo voor het in goede banen leiden van dit zooitje ongeregeld. Namens de mede-organisatie - dat heb ik niet overlegd, maar Roeland en Teun zijn het vast met me eens - wil ik je de eretitel 'SvhJ-maestro' overhandigen.
Hear, hear! Je bent een held pauljojo, oneindig veel dank voor het zo lang op je nemen van de organisatie.

Nu weer even doorsmikkelen van de presentatie

6. Hen Ogledd - End of the Rhythm (29 punten, 10 keer genoemd)
(genomineerd door Poek, nummer 1 van Choconas en Poek)

Hen Ogledd heeft natuurlijk alles om de nieuwe SvhJ-hypeband te worden. Er is prog, er is folk. Er is mompelrap in Schots accent, er is harmonieuze samenzang, er is Richard Dawson. Er is een bandnaam die verwijst naar een vroegmiddeleeuws koninkrijk in Noord-Engeland ('The Old North') en videoclips met bandleden in malle uniforms. Maar bovenal is er zware concurrentie uit eigen geleden. Daarom kunnen we stellen dat End of the Rhythm de Florian Vermeersch van deze maandfinale is en moet het genoegen nemen met de 6e stek.

5. hemlocke springs - be the girl! (37 punten, 12 keer genoemd)
(genomineerd door Etob, nummer 1 van jordidj1)

Ken je dat, dat er bepaalde fenomenen zijn die je gewoon maar niet kan begrijpen. Waarom doet iemand mayo op een kaassouflé? Waarom zijn er mensen die denken dat Youp van 't Hek grappig is? Waarom betalen mensen om een Audi A2 te rijden? Waarom bestaat Veenendaal?

In dat rijtje wil ik ook graag de existentiële levensvraag scharen: waarom belandt elk nummer van hemlocke springs in de SvhJ-finale? Is het de productie, die zo duidelijk gestileerd net niet 80's-retro klinkt? Of is het de zang, die klinkt als een Disney-karakter aan de lachgas? Ik geef jullie bij deze allemaal huiswerk mee: leg het mij duidelijk in een aantal steekzinnen uit - of laat het volgende keer.

Kan altijd waarderen dat Tit gretig gebruik maakt van het podium dat hem gegeven wordt in de maandfinalepresentatie om grondig zijn gehate nummers af te branden.

Tja die refreintjes die hemlocke maakt zijn zo aanstekelijk sorry man

4. Genesis Owusu - Stampede (37 punten, 14 keer genoemd)
(genomineerd door Mausie, nummer 1 van esteban, Mausie en VladTheImpaler)

Genesis Owusu werd geboren in Ghana en groeide op in Australië. Zijn broer maakt overigens ook muziek onder de naam Citizen Kay. Voor zover de trivia. Verder scoort deze genrebender goed op de snobscorekaart, maar moet ik eerlijk toegeven dat ik vaak vergeet hoe zijn muziek ook alweer gaat. Desondanks is deze stijlblendende, stampvoetende pseudo-stadionrocker gewoon ook een lekker nummer en dat slikken we hier in het topic als zoete koek.

hoi123 schreef:
Kan altijd waarderen dat Tit gretig gebruik maakt van het podium dat hem gegeven wordt in de maandfinalepresentatie om grondig zijn gehate nummers af te branden.

Haha, hij valt wel mee toch? Ik ben wellicht wat scherp, maar buiten hemlocke springs kan ik eigenlijk alle finalisten wel waarderen. Bovendien was mijn top 3 ook de maand-top 3, dus de lovende woorden volgen nog wel

jordidj1 schreef:
Tja die refreintjes die hemlocke maakt zijn zo aanstekelijk sorry man

Dat begrijp ik dan ergens ook nog wel weer.

3. American Football - Bad Moons (38 punten, 11 keer genoemd)
(genomineerd door dumb_helicopter, nummer 1 van BlackFinch, dumb_helicopter & JB7x)

Eind jaren '90 legde American Football de muzikale hoeksteen van de mathematisch uitgekiende, zich langzaam ontvouwende treurmuziek voor tieners met existentiële angsten, dat wat we later midwest emo zijn gaan noemen. Ze bestonden maar kortstondig, maar hun populariteit was dermate groeiende dat ze in 2014, na een hiaat van 14 jaar, weer samenkwamen. Dit voorjaar verschijnt hun 4e LP, de 3e sinds de reünie.

We zijn inmiddels een krappe 3 decennia verder, de tieners zijn mannen van middelbare leeftijd, maar de existentiële angsten zijn gebleven - vraag het maar aan Mike Kinsella's ex-vrouw. Die angsten worden benoemd in Bad Moons, een typisch American Football slowcore-nummer dat langzaam kruipt naar een zeer subtiele climax die binnenkomt als emotionele uppercut. Wat mij betreft kan dit zich moeiteloos meten met het niveau van hun debuut. Dat ie bij mij niet op 1 stond, zegt wat over het niveau van deze finale. Met dank aan laatstemmer AOVV pakken de veteranen alsnog het podium.

Hemlocke Springs 'begrijp' ik inderdaad ook niet. Zou precies mijn ding moeten zijn maar toch weet ze me nooit echt te pakken.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:49 uur

geplaatst: vandaag om 20:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.