MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Progrock albums KO

zoeken in:
Art Zoyd door met 2-0

164 Opeth - Still Life --- Magma - K.A. (27-01/19.11)

2-3

165 Genesis - Foxtrot --- Morte Macabre - Symphonic Holocaust (28-1/18:21)

0-1*

na kleine twijfel gekozen voor de erg sterke underdog

2-3

0-2*

2-3

1-2*

2-3

2-2*

Wie redt Opeth? Het zou toch iets raars hebben als een album met 2 stemmen wint van een album met meer dan 60 stemmen, terwijl ze een ongeveer even hoog gemiddelde hebben.

Kasperbert schreef:
Wie redt Opeth? Het zou toch iets raars hebben als een album met 2 stemmen wint van een album met meer dan 60 stemmen, terwijl ze een ongeveer even hoog gemiddelde hebben.

Lijkt me niet, bewijst net dat enkel diegenen die naar beiden hebben geluisterd/kennen echt daadwerkelijk hebben gestemd, zoals het ook hoort.

Waldo Jeffers schreef:
(quote)

Lijkt me niet, bewijst net dat enkel diegenen die naar beiden hebben geluisterd/kennen echt daadwerkelijk hebben gestemd, zoals het ook hoort.

Inderdaad.

Still Life (dat ik zelf in bezit heb) heeft m.i. overigens weinig met progrock te maken. Is eerder metal.

Omayyad
164 Magma door ten koste van Opeth

2-2

166 Porcupine Tree - Up the Downstair --- Casual Silence - Once in a Blue Moon (28-1/19.20)

1-0*

Waldo Jeffers schreef:
(quote)

En toch hadden ze 3 stemmen voor . Maar voor de Opeth-fans is het moeilijk om de albums van 2 stemmen ergens te bemachtigen, terwijl ze wel graag Opeth door zouden willen stemmen. Eigenlijk hebben 2 personen daarom een monopolie-positie gekregen.

Ik denk dat het een idee is voor in de toekomst toch een minimaal aantal stemmen aan een album toe te kennen voordat het mee mag doen.

Ik zie Casual Silence overigens geen eens op de site staan... Ook bij deze twee matches hetzelfde verhaal: graag zou ik Genesis en Porcupine Tree door willen stemmen, maar die andere albums zijn gewoon nergens te vinden.

Kasperbert schreef:
Ik denk dat het een idee is voor in de toekomst toch een minimaal aantal stemmen aan een album toe te kennen voordat het mee mag doen.

Dat vind ik dus niet, want dan is de KO wel erg saai, krijg je altijd dezelfde bekende albums, terwijl er veel meer fraaie prog-albums zijn die genegeerd worden omdat minder mensen erop gestemd hebben. Er is btw meer dan genoeg tijd geweest om bijvoorbeeld even Magma op te zoeken & je muzikale ruimte te verruimen ipv te KO te vernauwen.

2-2

166 Porcupine Tree - Up the Downstair --- Casual Silence - Once in a Blue Moon (28-1/19.20)

2-0*

3-2*

2-0 (pas)

3-3*

2-0 (pas)

3-4*

2-0 (pas)

Waldo Jeffers schreef:
(quote)

Dat vind ik dus niet, want dan is de KO wel erg saai, krijg je altijd dezelfde bekende albums, terwijl er veel meer fraaie prog-albums zijn die genegeerd worden omdat minder mensen erop gestemd hebben. Er is btw meer dan genoeg tijd geweest om bijvoorbeeld even Magma op te zoeken & je muzikale ruimte te verruimen ipv te KO te vernauwen.

Er ligt natuurlijk wel een heel grote kern van waarheid in het verhaal van Kasperbert. Het is natuurlijk eigenlijk van de zotte dat een album doorgaat dat bij 12.500 leden van MUME niet bekend is, omdat je nu eenmaal alle twee de albums moet kennen. Dus de monopolisten (zoals Kasperbert dat zo fraai uitdrukte) hierdoor een zeer, zeg maar zeeeeeer, zwaar stempel op de uiteindelijke uitslag kunnen drukken. Want zo lang er maar twee mensen dit album kennen en ze vinden het ook een erg goed album dan zou het dus zo maar kunnen zijn dat zo'n album de uiteindelijke race gaat winnen omdat er simpel geredeneerd nooit een tegenstem zal komen.

De door jou aangeven reden is natuurlijk een drogreden van de bovenste plank. Wat jij zegt is dat ik de door mij 80 niet gekende albums dan maar even moet gaan kopen en / of lenen want daar hebben we tijd genoeg voor. Misschien heb ik het wel drukker dan jou want ik vindt deze beredenering nogal simplistisch. En even downloaden 1 keer snel luisteren en dan een oordeel vellen is ook niet de juiste gang van zaken dacht ik zo.

vigil schreef:
(quote)

Er ligt natuurlijk wel een heel grote kern van waarheid in het verhaal van Kasperbert. Het is natuurlijk eigenlijk van de zotte dat een album doorgaat dat bij 12.500 leden van MUME niet bekend is, omdat je nu eenmaal alle twee de albums moet kennen. Dus de monopolisten (zoals Kasperbert dat zo fraai uitdrukte) hierdoor een zeer, zeg maar zeeeeeer, zwaar stempel op de uiteindelijke uitslag kunnen drukken. Want zo lang er maar twee mensen dit album kennen en ze vinden het ook een erg goed album dan zou het dus zo maar kunnen zijn dat zo'n album de uiteindelijke race gaat winnen omdat er simpel geredeneerd nooit een tegenstem zal komen.

De door jou aangeven reden is natuurlijk een drogreden van de bovenste plank. Wat jij zegt is dat ik de door mij 80 niet gekende albums dan maar even moet gaan kopen en / of lenen want daar hebben we tijd genoeg voor. Misschien heb ik het wel drukker dan jou want ik vindt deze beredenering nogal simplistisch. En even downloaden 1 keer snel luisteren en dan een oordeel vellen is ook niet de juiste gang van zaken dacht ik zo.

Ik denk dat ik het eigenlijk ook vrij druk heb (ik weet niet hoe druk jij in je vrije tijd met muziek bezig bent, maar ik gok op nogal veel), maar ik bedoelde ook niet dat jij of iemand anders perse moet gaan luisteren, alleen dat het een mooie aanzet kan (lees: kan) zijn tot luisteren & eventueel stemmen nav die beluistering. Er zijn nu eenmaal wel/ook mensen die dat na 1x luisteren wel doen, los van het feit of dat nu juist is of niet.

Nu dat even is opgeklaard, lijkt het me nog steeds beter dat er wel degelijk niet enkel de bekendste albums in mogen staan. Dan krijg je toch ook een best vertekend beeld denk ik, & niet zo democratisch. Misschien een foute woordkeuze, want dit systeem, wordt het juist toegepast is dat ook niet. Daar raakte ik even een belangrijk punt aan, want dat gebeurt hier namelijk niet altijd. Wat ook volgens mij maakt dat de constructie van het onbekende album wint omdat... etc. niet zal kloppen, want dat album wordt er toch ooit uitgespeeld door een bekender, los van het feit of het nu beter is of niet, toch?

Maar ach, tenslotte is & blijft dit maar een spel & heb ik nu eigenlijk al belachelijk veel tijd gestoken in het verdedigen van de opzet ervan, wss omdat vaak van die onbekendere albums mijn favorieten zijn...

Omayyad

3-5*

3-0*

Omayyad
165 Morte Macabre door ten koste van Genesis...

Omayyad

3-0

167 Maneige - Les Porches de Notre Dame --- Univers Zero - Implosion (29-01/00:11)

1-0*

3-0

167 Maneige - Les Porches de Notre Dame --- Univers Zero - Implosion (29-01/011)

2-0*

3-0

167 Maneige - Les Porches de Notre Dame --- Univers Zero - Implosion (29-01/00:11)

2-1*

positieve verrassing wel moet ik zeggen, die Maneige

Porcupine Tree door met 3-0

2-1

168 Ayreon - The Final Experiment --- Spock's beard - Octane (29-1/19:58)

0-1*

Omayyad

2-1

0-2*

2-1

0-3*

3-1*

0-3*

Casartelli (moderator)

3-1 (pas)

0-5*

Casartelli (moderator)
0-5 althans ervan uitgaand dat Paap_Floyd de match op 0-4 zette. In dat geval is de volgende match

169 Ayreon - Universal Migrator (The Dream Sequencer+Flight Of The Migrator) --- Taal - Skymind

waarin ik pas

3-1

169 Ayreon - Universal Migrator (The Dream Sequencer+Flight Of The Migrator) --- Taal - Skymind (29-1/20:27)

Hmm ja... die Ayreon vond ik vroeger erg aardig, Taal heb ik (nu ook niet) nooit goed gevonden...

1-0* dan maar

Omayyad

3-1

169 Ayreon - Universal Migrator (The Dream Sequencer+Flight Of The Migrator) --- Taal - Skymind (29-1/20:27)

1-1*

Casartelli (moderator)
Interessante discussie overigens hierboven tussen Kasperbert, Waldo J en vigil.

Om over een aantal opmerkingen ook even mijn twee centen te geven:

Kasperbert schreef:

Grotendeels ben ik het hier toch wel met Waldo eens. Het is een illusie dat iemand al die 512 platen kent en het is eveneens een illusie dat iemand, zelfs met het feit dat een ronde vaak de maximale duur van een dag duurt, élk album dat hij niet kent koopt, leent of downloadt en vervolgens voldoende vaak beluistert om tot een zinnig oordeel te komen. Maar de matches waren wél van tevoren bekend, dus je hebt wél van tevoren de mogelijkheid om er een beperkt aantal platen uit te zoeken die je interessant lijken óf die in een interessante match zitten. Als je dat laatste geen goede reden vindt om een plaat te leren kennen, is dat alleszins normaal wat mij betreft, maar klaag dan niet dat een onbekend album een bekende favoriet eruitjaagt.

Kasperbert schreef:

Vind ik ook niet onredelijk, maar dan mag iemand anders die administratie op zich nemen.

vigil schreef:
En even downloaden 1 keer snel luisteren en dan een oordeel vellen is ook niet de juiste gang van zaken dacht ik zo.

De vraag wanneer je een oordeel 'mag' vellen is natuurlijk ook een terugkerend discussiepunt op een site als deze. Het is helder genoeg als je beide platen goed kent en de een beter vindt dan de andere. Maar hoe zit het als
1. je van een album maar een paar nummers goed kent en dat wel denkt door te kunnen generaliseren?
2. je voor de match een album éénmaal beluistert en daar je oordeel op baseert? (we mogen immers allemaal graag om het hardst roepen dat dat bij een goede cd nooit genoeg is)
3. je je oordeel baseert op je kennis van andere albums van dezelfde band?
Ik heb de indruk dat er hier een vrij sterke consensus heerst dat optie 2 wel kan en optie 1 en 3 niet. Persoonlijk ben ik het daar niet zo zwart-wit mee eens en vind ik bovenal dat het ieders eigen verantwoordelijkheid is om op een naar zijn/haar eigen idee eerlijke manier aan het spel deel te nemen. Het is maar een spelletje en als je er nog wat leuke muziek bij leert kennen is het mooi meegenomen.

Verder denk ik dat de KO zoals hij nu is ons mooi een tijdje van de straat houdt en dat er genoeg ervaringen opgedaan worden om een en ander in een eventuele volgende editie te verbeteren.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:01 uur

geplaatst: vandaag om 22:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.